Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Vanha valokuvaaja (= mä) osti itselleen synttärilahjaksi GoPro Hero 4 -kameran, ensimmäinen oikea videokamera ikuna. Ensimmäinen harjoitus oli tuon näköinen: https://www.youtube.com/watch?v=rGOf1fvbHLE
    Kuvattu siis mainitulla kameralla ja editoitu iMovie -ohjelmalla. Ilman pienintäkään osaamista. Ja jälkihän on juuri sen näköistä. Muutama kysymys askarruttaa. Ensinnäkin kameran paikka: kun katselin juutuupista videoita, niin totesin että kypäräkiinnitys ei ole mun juttu, kaikki peilien vilkuilut ja maisemien katselut tekevät kuvasta liian levottoman. Rintaan valjailla kiinnitetty kamera on tuossa suhteessa parempi, mutta pärrän ohjaamo täyttää liian ison osan kuva-alasta, siis mun makuun. Pyörään kiinnitetty kamera taas näköjään tärisee liikaa. Kokeilin sekä tuohon vasemman peilinvarren tyveen että vasempaan kaatumarautaan kiinnitettyä kameraa ja molemmat antoivat jotenkin mun silmää miellyttävämmän vaikutelman (siis noihin vartaloon kiinnitettyihin verrattuna), mutta kaatumaraudassa ongelmaksi tuli bokserin (BMW R1200GS) äänet; kaikki perkeleen venttiilin rouskutukset kuulivat, not so hyvä juttu! Tuo näytille asetettu versio voisi olla aavistuksen enemmän alas käännetty, näkyisi vaikka koko nopeusmittari? Kokeilin tuota juutuupin tarjoamaa "kuvanvakautusta", mutta sen tuottama jälki oli ihan suoraan arsesta! iMovien omalla kuvanvakautuksella en taas huomannut olevan juurikaan vaikutusta lopputulokseen...
    Eli kysymys nro 1: Mitä mun pitäisi hommata lisää saadakseni aikaiseksi fiksun näköistä jälkeä? Hankinnat saa maksaa muutamia satasia, taitaa kuitenkin olla pienin menoerä tässä harrastuksessa. Jäljen ei tietysti tarvitse olla Hollywood-tasoa, kunhan sellaiseen kelpo juutuupitasoon pääsisi. Ainakin varmaan joku ohjelma jolla tuon kuvan saisi tolkullisesti vakautettua, vaikka pienellä cropillakin.

    Sitten tuo "taiteellinen" puoli... Juutuupissa ei mikään pitkästytä enempää kuin vartin video heiluvalla kuvalla, kaikki yhdellä leikkauksella. Mikä olisi sellainen leikkauksen ihannemitta? Tuossa ekassa testissä yritin mielestäni pitää leikkaukset kohtuullisen mittaisina, mutta jotenkin nyt tuotosta katsellessa tuntuu että tuossakin on puolet liikaa... Pääsisikö tuosta fiiliksestä lyhentämällä leikkauksia vaikka puoleen nykyisistä ja lisäämällä monipuolisuutta?

    Kaikki vihjeet ovat tervetulleita, mutta vielä tervetulleenpaa on kritiikki tuosta esimerkkipätkästä; muistakaa että se on tasan mun elämän ensimmäinen video, joten oletettavaa on että siinä ei mikään ole kohdallaan. Ja mielelläni myös kuulisin mikä siinä tökkii ja miten sitä voi parantaa.

    -jp-

    PS. Linkki tuohon pätkää löytyy myös tuolta "Ulkomaan mutkapätkistä", toivottavsti kukaan (ainakaan mode) ei pahoita mieltää tästä tuplauksesta. Kun aihe kuitenkin on eri.
    Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
  2. #2
    kannattaa hommatta erillinen mikki minkä piilotaa jonnekin hiljasempaan paikaan katteiden esim. taakse niin jää suhinat ja ei toivotut kolinat pois. kypärän sisään kun laittaa niin saa tarvitaessa kaverin kanssa käydyt jutustelut nauhalle myös jos on puhelimet käytössä
    zzr1400
  3. #3
    Kuulostaa Hulkster ihan loogiselta. Mutta mihinkäs mä sen mikkijohdon toisen pään tökkään? Kun kamera ainakin toistaiseksi on vesitiiviissä kotelossaan, siinä vasemmassa peilinvarressa.

    -jp-
    Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
  4. #4
    sitä pitää käyttää sillä skelton kotelolla soveltuu vain sateettomalla kelillä kuvailuun.
    zzr1400
  5. #5
    Harvoinhan täällä sataa ja silloin mä yleensä kyllä pysyn himassa... Mutta jotenkin prefeeraan sellaista huolettomutta... Onkos jotain vaihtoehtoja, joissa yhdistyy paremmat äänet ja sääsuojaus?

    -jp-
    Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
  6. #6
    Karavanaamari suopo:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Mar 2008
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Toi toiminee GoPro kolmosen kanssa, nelosesta en tiedä.

    Heiluvaan videoon on mulla ratkaisuna Mercalli plugin, sen saa useaan eri editointiohjelmaan Macci ja Win maailmassa.
    Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
    KTM Super Adventure 1290 -2015
    Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
  7. #7
    vinkkejä
    https://www.youtube.com/yt/playbook/...-audience.html

    ite en oo noita vinkkejä juuri noudattanu

    tuo sun video on mun mielestä ok, olettaen että siinä on pyritty vähän dokumentointityyliin esittämään minkämoinen on tuo tie jota siinä ajetaan.

    ...ja jos pystyt heittämään huuruksen tyyppistä läppää, niin siinä ohessahan katsoo mitä tahansa ;)

    ja joo, itellä on gopro2 ja odottelin vähän että 4:ssa olis ollu vakaaja, mutta eipä ollut. nyt on alkanut kiinnostaa
    http://www.sony.fi/electronics/actioncam/hdr-az1-kit
    koska siinä on vakaaja. kuvahan on goprossa lyömätön, mutta omat pätkät on heilumisen takia aika rasittavia katsottavia.
  8. #8
    Tosta kuvanvakautuksesta, testasin Mercallia ja paria muuta. Tulos ei ollut häävi, ja prosessointi kestää tosi kauan. Resoluutio näyttäisi huononevan (vaikkei pitäisi). Eipä toi Sonyn as100 näytä sekään pystyvän pyörän värinöitä eliminoimaan.
    Tuloksen kannalta olisi parasta eliminoida tärinät mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

    Harkitsen gimbalin ostoa, esim. Feiyu. Kellään kokemusta? Koptereissahan noita on.

    Editoinnissa kohderyhmä vaikuttaa. Jos katsoja on itsekin pyörämiehiä, saavat ajopätkät olla pitempiä kuin muille. Yleensä 5-15 s riittää, sitten olisi mukava saada vaihto.

    Toinen juttu on sitten riman taso. Äkkiä ollaan siinä tilanteessa että pitäis olla kuvausauto ja kopteri mukana. Muutama tunti päivästä menee kuvauksiin. Siitä on spontaani matkailu kaukana.

    Huuruksella on aika hyvä tyyli. Tarinaa tulee eikä editointiin mene poskettomasti aikaa.
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 02.11.2014 klo 23:21.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  9. #9
    ellei videossa yritä kuvata esim täyttä kierrosta radalla yms, niin ei siihen kannata leikata kuin ne tapahtumat. ELi kuvaat 3h-10h ja leikkaat siitä 2 minuuttia.

    ainoa erotus jos puhut videolle päälle, niin silloinhan voit heittää vaikka jotain tarinaa ja ihan sama mitä siellä taustalla pyörii, vaikka suoraa tietä ajaisi. Riippuu tietysti, että on jotain järkevää tarinaa. Ne tarinat voi heittää tietysti kotona vasta kunnon mikillä.

    Joku hyvä traileri alku kannattas tehdä, eli joka video alkaisi jollain samalla tavalla/tunnarilla, ja jollain kuvatykityksellä. se vähän virittää katsojan oikeeseen tunnelmaan, oli sitten video mitä tahansa.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  10. #10
    jaket puhuu asiaa.

    Vielä tosta sisällöstä, ulkomaan tourneeraportti muuttuu laakista mielenkiintoisemmaksi jos väliin heittää kuvaa paikallisista ihmisistä ja/tai elukoista. Eikä tartte olla mitään kovin erikoista. Jos on porukalla liikkeellä ja kypäräpuhelimet, niin paras paikka mikille taitais olla kypärän sisällä. Ajossa tapahtuva kommentointi on mukavaa kuunneltavaa (paitsi että laulaminen on tietysti kielletty).

    Vielä jos on kanttia ottaa selfietä omista tekemisistä niin video muuttuu heti paljon mielenkiintoisemmaksi kun katsojalla on samaistumiskohde.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  11. #11
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    kiinnostaa
    http://www.sony.fi/electronics/actioncam/hdr-az1-kit
    koska siinä on vakaaja. kuvahan on goprossa lyömätön, mutta omat pätkät on heilumisen takia aika rasittavia katsottavia.
    Åätevän näköinen, itse haluaisin vielä GPS:sän mukaan pakettiin

    Mitä editointiin tulee, niin itse olen käyttänyt ilmaisia Virtualdub:ia deshaker pluginin kanssa
    __________________________________________________ _______________

    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
  12. #12
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti

    Harkitsen gimbalin ostoa, esim. Feiyu. Kellään kokemusta? Koptereissahan noita on.
    Gimbal:han on tuo häkkyrä jossa on moottorisoidut akselit kameran kääntämiseen. Tärinävaimennuksiahan saa erikseen ihan 10$ hintaan esim hobbyking.com ..
    __________________________________________________ _______________

    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
  13. #13
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Gimbal:han on tuo häkkyrä jossa on moottorisoidut akselit kameran kääntämiseen. Tärinävaimennuksiahan saa erikseen ihan 10$ hintaan esim hobbyking.com ..
    Jep. Tai jos tarkkoja ollaan niin Gimbaalissa on asentoanturit ja moottoreilla kompensoidaan kuvaajan (tai kopterin) heiluttelut.

    Epäilen kyllä että kuvassa selvimmin näkyvät vipatukset ovat taajuudeltaan niin alhaisia ettei värinänvaimennuskumit niihin tepsi. Olisihan se kiva jos kuvan saisi stabiiliksi yksinkertaisella ja halvalla konstilla, mutta jos se olisi mahdolllista, olisi sellainen teline epäilemättä jo myynnissä lisävarusteosastolla.

    Saattaa kyllä olla että gimbaalin ylärajataajuus jää liian alhaiseksi, sitten kai pitää toi gimbaali ripustaa kumeilla...
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  14. #14
    Karavanaamari suopo:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Mar 2008
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Jep. Tai jos tarkkoja ollaan niin Gimbaalissa on asentoanturit ja moottoreilla kompensoidaan kuvaajan (tai kopterin) heiluttelut.

    Epäilen kyllä että kuvassa selvimmin näkyvät vipatukset ovat taajuudeltaan niin alhaisia ettei värinänvaimennuskumit niihin tepsi. Olisihan se kiva jos kuvan saisi stabiiliksi yksinkertaisella ja halvalla konstilla, mutta jos se olisi mahdolllista, olisi sellainen teline epäilemättä jo myynnissä lisävarusteosastolla.

    Saattaa kyllä olla että gimbaalin ylärajataajuus jää liian alhaiseksi, sitten kai pitää toi gimbaali ripustaa kumeilla...
    Juuri näin, Gimbaali pitää ripustaa kumeilla jotta suurtaajuusvärinät saadaan pois, Gimbaali sit hoitaa heilautukset.
    Noi on kyllä v...mäisiä saada viritettyä kohdalleen, yhden kanssa (+Mobius) taikinoin Quadkopteriin monta päivää mutta en saanut sitä mieleisekseni. Mulla olis yksi "valmiiksi viritetty" ja ilman säätömahdollisuutta oleva Gimbaali GoProlle olemassa ihan joutilaana mutta ei ole sitä GoProta niin en oo päässyt kokeilemaan. Tostä vosin kyllä luopua jos joku haluaa värkätä. Vaatii DIY kiiinnikkeet ja akun.
    Jos osaa niin jälki on kyllä aika vakuuttavaa

    Ja oikeassa olet myös noissa ohjelmallisissa kuvan vakautuksissa, jälkikäteen prosessointi on hidasta, syö videon tarkkuutta ja lopputulos on mitä on, lopputulos yleensä toki parempi kuin ilman, mutta ei aina.Olis parempi stabiloida jo kuvattaessa.
    Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
    KTM Super Adventure 1290 -2015
    Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
  15. #15
    tossa on hyvä pätkä sonyn vakaajasta
    https://www.youtube.com/watch?v=cohjpPJCPZc

    omaan makuun vakaaja on ok, vaikka se vähän lagittaa ja nykii kun tulee kennon reuna vastaan. Toinen sonyn "ongelma" on että kuva on vain 120 asteinen kun stabilointi on päällä. Hyvä puoli kapeassa kuvassa on, ettei se wobblaa stabiloinnissa, mutta suuntaus pitää olla kohdallaan,koska kuva on kapea.
    Itse myös pidän kameran kypärässä, koska se on silloin vähän ylempänä eli näkee enemmän ja voi päätä kääntämällä kuvata muutakin kuin tietä.

    gopro 3/4:lla pitäisi tehdä niin, että kuvaa 2k7 resolla ja siitä vakaa/kroppaa normi hd:ksi. ongelma on että pitää olla tykki-pc. Itellä on adoben warp stabilizer, joka sinänsä pelaa ok, mutta ei viitsi kovin pitkiä pätkiä stabiloida. Lisäksi kun on laajakulmakuva, niin stabilointi wobblaa kuvan reunoja.
    tossa oma esimerkki wobblauksesta, pitäisi ensin stabilointia korjata linssin vääristymät pois, stabiloida ja kropata.
    https://www.youtube.com/watch?v=ndmdPK8_ZKw

    gimbalin kiinnitys kypärään ei ehkä ole paras idea ;)
    samaa mieltä kuitenkin siinä, että gimbalin kanssa tulisi paras tulos.

    Eikös nuo selostukset vois nauhottaa vaikka puhelimella, handsfreellä tai pelkällä mikillä ?
    etuna olis se että editoidessa voi ajoääntä ja puhetta säätää erikseen esim. feidata ajoäänet kun selostusta tulee. synkronointi ei tarvi olla tarkasti kuvan ja selostuksen välillä ja menee lonkalta kohilleen.
  16. #16
    Pyörään tota gimbaalia ajattelinkin. Kypäräkiinnike on leukaosassa, siinä tulee hiukan pyörää mukaan, ja ainakin hitaammassa vauhdissa oma puhe taltioituu. Ei haittaa vaikka kuvaisi useammalla kameralla samaan aikaan.

    Gimbaalista olis hyötyä myös kun kuvaa kävellessä.

    Selostukset voi tietty lisätä vaikka editoidessa, mutta kypäräpuhelinkommenteista jää aitous puuttumaan. Yksin ajellessa niitä ei tietenkään tule.
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 04.11.2014 klo 16:49.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  17. #17
    Lainaa J-PS kirjoitti Katso viesti
    Sitten tuo "taiteellinen" puoli... Juutuupissa ei mikään pitkästytä enempää kuin vartin video heiluvalla kuvalla, kaikki yhdellä leikkauksella. Mikä olisi sellainen leikkauksen ihannemitta? Tuossa ekassa testissä yritin mielestäni pitää leikkaukset kohtuullisen mittaisina, mutta jotenkin nyt tuotosta katsellessa tuntuu että tuossakin on puolet liikaa...

    Kaikki vihjeet ovat tervetulleita, mutta vielä tervetulleenpaa on kritiikki tuosta esimerkkipätkästä; muistakaa että se on tasan mun elämän ensimmäinen video, joten oletettavaa on että siinä ei mikään ole kohdallaan. Ja mielelläni myös kuulisin mikä siinä tökkii ja miten sitä voi parantaa.

    Itse olen nyt jonkin verran noita ajovideoita editoinnut ja jotain olen oppinut tekiessäni. Lisäksi eräs kaverini on AV-alan kouluttaja, jolta olen saanut ihan käytännöllisiä vinkkejä erityisesti editoinnin suhteen.

    Opittua:
    - Lyhyet leikkeet. Editoinnissa 4-8 sekuntia on sellainen toimiva. Kuvatessa olen ottanut sellaisia 30-60 sekunnin pätkiä, joka helpottaa editointia. Ei tarvitse siis ottaa käsittelyyn 15 minuutin möykkyjä, vaan sellaisia onnistuneita pätkiä mukavista maisemista ym.
    - Efektit ja siirteet editoidessa. Maltti on hyvä säilyttää ja yksinkertainen on yleensä miellyttävämpi silmälle.
    - Kameran paikan vaihtaminen. Pienellä kuvakulman vaihdolla saa kummasti elävämmän videon. Myös muuta asiaan liittyvää toimintaa kannattaa kuvata (taukokuvat, ajovarusteiden kanssa nysväily, tankkaaminen...), koska nekin piristävät kokonaisuutta.
    - Ääni on liki aina paska, jos ei jaksa noita mikkejä käydä virittelemään. Itse vedän yleensä leikkeen äänen liki olemattomiin ja korvaan sen muuta kilkuttelulla. Kotikäytöön tarkoitettuihin videoihin musiikin lisääminen on helppo tapa tehdä videosta katsottavan, mutta esim. youtubeen laitettaessa homma on sitten monimutkaisempi. Joissakin editointiohjelmissa (mm. iMovie) on äänikirjasto, josta voi efektiä ja kilkatusta hakea ja käyttää. Itse kunnioitan oikean musiikin kohdalla tekijänoikeuksia, joten youtube-videoissa en käytä sellaista lainkaan.
    - Ulkopuolinen katsoja! Kun itse nysvää videoita, niin kaikki on omasta mielestä niin pirun hienoa ja tärkeää. Kun olet editoinut videon, niin pyydä jotain muuta katsomaan se. Tämä aiheuttaa (ainakin meillä) yleensä tiivistämistä ja karsimista.

    Hyvää kuvaa olit kuvannut, mutta se kameran paikan muuttaminen olisi tuonut paljon miellyttävämmän tuosta. Lisäksi noiden siirteiden käyttöä voisi yksinkertaistaa.

    Laitan tähän vielä pari videolinkkiä, mitkä olen tehnyt. Näistä on kotikäyttöön tarjkoitetut versiot, joissa on enemmän taukokuvia, lähikuvia mukana oleviusta ihmisistä ja oikeaa musiikkia. Hitto, kun noissa EAK-kuvauksissa olikin käytössä kamera, joka ei ollutkaan full HD, joka näkyy kuvanlaadussa.
    https://www.youtube.com/watch?v=ub-DY52vOKQ
    https://www.youtube.com/watch?v=jwwzvf9KzsA
    https://www.youtube.com/watch?v=62R4eR48Bnc

    Ai niin, ja editointi ohjelmien trailer-ominaisuuksilla saa sitten aivan erilaista jälkeä:
    https://www.youtube.com/watch?v=GJ7SAoRMZpg
    https://www.youtube.com/watch?v=yEEX6RjZg9A
  18. #18
    nonii, nyt tuli laitettua 4k sony.
    http://www.sony.fi/electronics/actio...1000v-body-kit
    ja joku tämmönen kikkula löyty paikallisesta kaupasta, jolla saa gopron kiinnikkeet käyttöön
    http://www.aliexpress.com/item/Extre...0.0.0.0.mr4FaB

    wifi kauko-ohjaus pelaa
    gps tekee logia kuvauksen ajan jos on päällä
    mp4 koodekilla jälki ei ole kovinkaan hyvää
    XAVC koodekilla jälki on hyvää, goprolle pärjää kyllä terävyydessä.
    Bittinopeutta on sitten 100/50Mbsp tuolla XAVC:lla.
    hidastusta saa 720P240 XAVC/100Mbsp
    tossa tintit hidastettu alussa ja lopussa keskellä normivauhti
    https://www.youtube.com/watch?v=v8jnTdfI2g4

    ja stabilointi pelaa ajohommaan omasta mielestä ihan jees, eron huomaa aika selkeästi. Pientä nykimistä on, jos kääntelee päätä tai muuten maisema pannaa "yli kennon rajojen". Kuvakulma pienenee 170->120 asteeseen
    https://www.youtube.com/watch?v=ffJHdWjMJ-Y
    Stabilointia ei voi käyttää 4k:lla.

    ja joo tuubi ei anna tämmösen luuserikäyttäjän ladata oikeilla bittinopeuksilla. kokeilin tuota 4k ajokuvaa latailla, niin yli 1GB file kutistuu 183MB kokoon ja tulos melko surkea. Reson saa rattaasta 4k:ksi, mutta ei kannata kuvaa verrata alkuperäiseen
    https://www.youtube.com/watch?v=8SVyqQVwofY

    GPS overlaysta, jos joku ei ole huomannut niin dashwaren voi nykyään ladata ilmaiseksi...
    http://www.dashware.net/
    dashwaren ukot tekee taikojaan goprolle. ilmeisesti gps tulossa siihenkin.
  19. #19
    Tulipahan päivitettyä Vegas pro versioon 14. Käyttökokemuksia ei ole vielä, mutta jännä nähdä miten kehitys sujuu kun saksalainen Magix osti tuotteen.

    Tänä vuonna ajot jäi alle 1000km ja kuvaaminen nollille. Nyt pitää treenata fysiikka kuntoon ensi kesää varten. Kamerahankinnat jää nähtäväksi, mutta nykyisilläkin saa jo tyydyttävää laatua. Eniten parantamisen varaa on sisällössä. Houkuttais kyllä tehdä kuvauspainotteinen reissu, etenkin jos ei pysty koko päivää ajamaan kerrallaan.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  20. #20
    Osaako kukaan neuvoa Dashwaren käytössä? Nyt olisi dataa, jarrujen, kaasun, vaihteiden aika lailla kaikesta saatavilla. Väkertelin tuossa videon jossa rpm, nopeus, kaasu, jarru. Jarrua ja vaihteita lukuun-ottamatta näyttää toimivan. Jarrut sen sijaan näyttää oudoilta, tekeekö abs siellä temppujaan vai käyttääkö dashware jotain muuta esimerkiksi gps hidastuvuutta? Vaihteet näkyy myös väärin. Saako jostain valittua mitä datakanavaa mihinkin käytetään? Aimista (racestudio 3) saa csv. muodossa ulos ja tietysti sen omassa (jossa 4 erillistä filua). Yksikään toinen ohjelma ei tunnu tuota csv ymmärtävän dashwaren lisäksi, siitäkin monta eri versiota jotka voi exporttaa.

    Saako jaettua valmiita elementtejä, suurimassa osassa missä useita erilaisia arvoja jokin niistä arvoista ei toimi.
    K8-1000
  21. #21
    Lainaa Sippe kirjoitti Katso viesti
    Osaako kukaan neuvoa Dashwaren käytössä? Nyt olisi dataa, jarrujen, kaasun, vaihteiden aika lailla kaikesta saatavilla. Väkertelin tuossa videon jossa rpm, nopeus, kaasu, jarru. Jarrua ja vaihteita lukuun-ottamatta näyttää toimivan. Jarrut sen sijaan näyttää oudoilta, tekeekö abs siellä temppujaan vai käyttääkö dashware jotain muuta esimerkiksi gps hidastuvuutta? Vaihteet näkyy myös väärin. Saako jostain valittua mitä datakanavaa mihinkin käytetään? Aimista (racestudio 3) saa csv. muodossa ulos ja tietysti sen omassa (jossa 4 erillistä filua). Yksikään toinen ohjelma ei tunnu tuota csv ymmärtävän dashwaren lisäksi, siitäkin monta eri versiota jotka voi exporttaa.

    Saako jaettua valmiita elementtejä, suurimassa osassa missä useita erilaisia arvoja jokin niistä arvoista ei toimi.
    Dashwaressa on oma logiikkansa joka ei välttämättä aina ole käyttäjäystävällisin.
    Jokaisessa mittarissa on asetukset, joista voi valita mitä datakanavaa se mittari näyttää.
    Dashwaressa on suht kattava helppi, jota kannattaa aluksi vähän selailla, niin pääsee helpommin kärryille siitä miten se ohjelma toimii.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  22.  
  23. #22
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Dashwaressa on oma logiikkansa joka ei välttämättä aina ole käyttäjäystävällisin.
    Jokaisessa mittarissa on asetukset, joista voi valita mitä datakanavaa se mittari näyttää.
    Dashwaressa on suht kattava helppi, jota kannattaa aluksi vähän selailla, niin pääsee helpommin kärryille siitä miten se ohjelma toimii.
    Jep vähän lueskeltuani taisin keksiä miten ne kanavat valitaan. Testailin race renderillä, free versio ihan pätevän oloinen. Ilmeisesti siinä rajoitettu kanavia koska jarrua en saanut ainakaan vielä pelittämään, eikä ole edes optiota valita kanavaa. Eli se kuitenkin toimi kun konvertoi "oikeaan" formaattiin. Jarrupaineen heilumisesta, etujarrulla ei datassa sellaista ole mutta takajarrulla sellaista pientä värähtelyä näkyy, mikä sitten näkyy videolla(ottaako jarrupaineen takajarrulta kun en osannut sitä silloin valita). Lienee joku abs ominaisuus.
    K8-1000