Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 61:sta
  1. #1
    Moi koko sakki!

    Oon täs vuosien ajan paininut halpojen ja "huonojen" mp-kamojen kanssa. Pari vuotta sitten ajattelin panna paalua pöytään ja satsata laatuun ja ostaa heti kerralla maailman parhaaksi kehutun kypärän, Aidon Saksalaisen Schubert Cee-kolmosen. Jee!!! Ja eipä siitä muuta seurannutkaan kuin pettymyksiä....

    Ostin siis potan vajaa pari vuotta sitten syksyllä. Silloin koekäyttö jäi varsin vähälle. Talven tullen lähdin sitte ajelulle ja huomasin ensimmäisen ongelman kypärässä. Paljon kehuttu huurtumaton pin-lock visiiri huurtui sisältä. Hommaan auttoi se, että asensin sähkömiehen teipillä korvatulpat visiirin alareunaan pitämään luukun raollaan. Kypärä toimi joten kuten mutta talven jatkuessa kaivoin esille 11 vuotta vanha Nolan N100 potan.

    Seuraavana kesänä, jo muutaman sadan kiloterin ajon jälkeen tuo Shubert alkoi pännimään ihan tosissaan. Ärsyttävin omainisuus on visiiri, joka ei pysy auki tai raollaan normaaleissa maantienopeuksissa.

    Lähetin sähköpostia tehtaallem josta vastattiin, että luukun tuleekin sulkeutua yli 80km/h nopeuksissa oman turvallisuuteni takia ja takuuasioissa käskettiin ottaa yhteyttä maahantuojaan tai kypärän jälleenmyyjään.

    Kokkolalainen MP-autoshop toimi asiassa erittäin mallikkaasti ja vaihtoi visiirin saranat uuteen. Ongelma ei sinänsä poistunut vaan palasi jo parin viikon käytön jälkeen. Siis perusvikahan on juuri tuossa erittäin huonosti suunnitellussa lelumaisessa mekanismissa. Tätä ongelmaa käyttäjät ovat korjanneet esim. tukkimalla ilmastointiteippiä sinne saranoitten väliin. Ihan ok. homma ottaen huomioon, että potan listahinta on nykyään lähes 600 euroa....

    No tämän jälkeen kypärä alkoi tuhoutua ihan itsestään. Leukaosaa kiertävät mustat muoviosat alkoivat varista itsekseen tielle.

    Vein kypärän taas liikkeeseen, koska maahantuojan edustaja oli tulossa sinne. Näitä muoviosia takuu ei korvannut, koska kypärässä oli kaksi naarmua. No onhan selvää, että normaalissa matkaenduro-käytössä kypärään tulee naarmuja, esim. oksan tms. osuessa siihen.

    Noita muoviosia kuulemma voin itse ostaa varaosina kypärään. Samoin uusia visiireitä joilla on kuulemma pitkä toimitusaika. Unohdin kypärän tahallaan kaappiin ja tänä kesänä ostin Shoein kypärän. Shoei on ihan ok. kypärä mutta venäjän reissua varten otin päähän taas tuon Schubertin. Ihan sen takia, että JOS joku pitkäkyntinen sattuu paikalle niin pääsenpähän tuosta paskasta eroon.

    VÄÄRIN. Eihän tuo romu edes veli venäläiselle kelvannut. Tiivistin visiirin saranoita ilmastointiteipillä joten visiiri pysyi helteillä ylhäällä vaihtelevasti. Muoviosat tippuivat edelleen tielle. Maalipinta on halkeillut ja nyt tuo koko leukaosan lukitusmekanismi temppuilee. Ja nyt, kun noita muovinpaskoja on irronnut tarpeeksi, ei sisusta enää pysy kunnolla paikoillaan.

    Ja nyt haluan korostaa edelleen sitä, että en ole tuota kypärää vasiten kohdellut kaltoin. Se on ollut ihan normaalissa matkaenduro/touring käytössä. Samaisessa käytössä Nolan N100 tai HJC enduropotta ei mennyt yhtään miksikään. Tuo Nolan oli käytössä kuitenkin pitkästi yli kymmenen vuotta. Schubertille tuli käyttöä alle kaksi vuotta ja vain jokunen tuhat kilometriä ja nyt tuo paska on käytännössä käyttökelvoton.

    Näin siis tuli investoitua 450 euroa laatuun. Aitoon Saksalaiseen huippuluokan kypärään. Schubert C-kolmoseen.

    -Ile-
  2. #2
    Itsellä oli joskus -02 luokkaa hommattu Concept eikä ollut koko aikana pahaa sanottavaa tuosta! Tiemme lopulta erkani Alfredin viedessä moponi -12 ja vieläkin oli Schuberth täysin käyttökelpoinen tuossa vaiheessa No vakuutuksestahan ei tässä vaiheessa enää mitään irronnut, he kun käyttävät 3-4v vanhenemisaikaa ja tuolla oli sentän jo n. 10v ikää, mutta ei sekään itse kypärän vika ole.
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  3. #3
    Oisko sattunut susikappale. Itsellä ollut C-3 kolme kesää eli jotain 40 tkm käytössä eikä mitään ongelmia. Edellinen oli Concept samalta valmistajalta eikä senkään kanssa ollut mitään ongelmia.
    Taivas saa odottaa
  4. #4
    Tuo löysä visiiri haittaa myös itseä. Visiiri kun on auki hiukan, alkaa se ilmavirran vaikutuksesta heilumaan holtittomasti. Visiirin kiinnikkeet tosiaan ovat jostain lelutehtaalta. Alkuperäinen pinlock piti kypärän huurtumattomana, mutta uusi ei. Kosteus pääsee silikonitiivisteen välistä pinlockin ja visiirin väliin. Kuivalla ei ongelmaa, mutta sateella varsin ikävää. Myöskin aurinkovisiiri huurtuu. En tiedä onko sitten visiirit olleet hyllyssä vuosia ja hapertuneet.

    Olen tässä parhaillaan uutta kypärää etsimässä. Kävin jo koeajamassa C3 Pro-mallin, mutta siinä oli saman ongelma tuon visiirin heilumisen kanssa. Enkä halua laittaa enää yli 500€ kypärään, joka ei toimi.

    Edellinen kypärä oli Arai Chaser, ja siinä visiiri oli tarpeeksi jäykkä. Sen sai jätettu missä ajonopeudessa tahansa juuri haluamani verran auki. Kypärässä ei valitettavasti vaan ollut aurinkovisiiriä, joka on yksi vaatimuksistani.

    Shoei nyt harkinnassa.
    https://reissu.org
  5. #5
    Mulla on ollut C3 nyt kolme kesää ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Istuu todella tiiviisti meikäläisen päähän ja on hyvin hiljainen. Visiirin elämistä en ole huomannut lainkaan. Ehkä mä en vain aja niin kovaa. Vai voisiko esim. pleksin pyörteet vaikuttaa asiaan? Itselläni on naku.
  6. #6
    Sama homma, visiiri on onneton. Jostan kumman syystä ajelen yleensä 13 vuotta vanha raid1 päässä ja tuo suupertti on ylähyllyllä tallissa.
    Omani oli tosin senverran edullinen jostain työmatkalta stuttgartista poistokorista napattuna että ei tuo nyt paljoa ketuta
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  7. #7
    Lainaa Wolff kirjoitti Katso viesti
    Tuo löysä visiiri haittaa myös itseä. Visiiri kun on auki hiukan, alkaa se ilmavirran vaikutuksesta heilumaan holtittomasti. Visiirin kiinnikkeet tosiaan ovat jostain lelutehtaalta. Alkuperäinen pinlock piti kypärän huurtumattomana, mutta uusi ei. Kosteus pääsee silikonitiivisteen välistä pinlockin ja visiirin väliin. Kuivalla ei ongelmaa, mutta sateella varsin ikävää. Myöskin aurinkovisiiri huurtuu. En tiedä onko sitten visiirit olleet hyllyssä vuosia ja hapertuneet.

    Olen tässä parhaillaan uutta kypärää etsimässä. Kävin jo koeajamassa C3 Pro-mallin, mutta siinä oli saman ongelma tuon visiirin heilumisen kanssa. Enkä halua laittaa enää yli 500€ kypärään, joka ei toimi.

    Edellinen kypärä oli Arai Chaser, ja siinä visiiri oli tarpeeksi jäykkä. Sen sai jätettu missä ajonopeudessa tahansa juuri haluamani verran auki. Kypärässä ei valitettavasti vaan ollut aurinkovisiiriä, joka on yksi vaatimuksistani.

    Shoei nyt harkinnassa.
    Sitten han... siis harkinnan jälkeen, ennen hankintaa kannattaa todeta seuraavat, monia
    jyrsineet asiat eritoten Neotecin osalta. Muut mallit ovat hieman "helpompia".

    Tuuletus toimii tehokkaasti, mutta leuan tuuletusräppänän ollessa märällä auki,
    sieltä "nousee" vesi visiirin sisäpinnalle.... ainakin nakulla.

    Moni tyrmistyy hiljaisimpien joukossa markkinoidun ruukun melutasosta .

    Totta... toisaalta taas ei.

    Jostain syystä Neotecin alareunan sivut... kovin "leveitä" kun ovat toppauksistaan,
    reagoivat todella herkästi siihen, mitä, miten ja missä on siinä alareunan ja hartian välimaastossa.

    Eli kaulan alue ja esim. takin kaulus ja olkaosa.
    Tokihan tuohon vaikuttaa myös jokaisen kuskin henk.koht. rakenne, eli
    millainen se "kiulunvarsi" kenelläkin on... vai kannatteleeko hartiat tukevasti korvia.

    Mopon tyyppi ja varustuskin vaikuttaa melkoisen tapauskohtaiseksi.

    Joka tapauksessa.... On siinä Neotecissakin hiljaista kuin huopatossutehtaassa kun/jos
    saa "tuunattua" tuon kypärän alapuolisen osion omalta osaltaan "kuntoon".
    On sitten eri asia, kuuluuko tuollainen "herkkyys/ominaisuus" hyvään kypärään....?
    Pienellä kikkailulla ja vaivannäöllä "ongelman" kuitenkin saa häivytettyä.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  8. #8
    Missä nopeudessa toi visiirin heiluminen teillä ilmenee? Itse en ole sellaista huomannut. Ajoasentokin saattaa ehkä vaikuttaa. Mulla on selkä lähestulkoon suorana.
  9. #9
    Moro!

    Mulla ollut Suupertin C1 ja nyt on C3. Hyvää sanottavaa kummastakin. Uudemmassa vakiona pin-lock ja käännettävä aurinkosuoja. Hyviä ovat, mulle sopivia.

    Totta on tuo visiirin sulkeutuminen, osuu bläkkärissä tuonne 70-80 kmh seutuun. Jos on yli 30C lämmintä niin olisi kiva pitää raollaan kovemmassa vauhdissa. Siihen auttaa se, että tunkee jotain väliin. Viimeksi oli kahvipaikalta mukaan tarttunut ja rutattu servetti... Pientä askarteluahan se toki vaatii.

    Harmi jos sinulla ile on ollut heikko yksilö tai sopimaton muutoin.
    Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
    Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
    Now '14 VFR1200F
    161.6mph/LPR'09
    175.8mph/Halli'10&SS1000
    177.1mph/Halli'11&SS1600K
    167,2mph/Halli'13&SS1000
    168.4mph/LPR'14&SS1600K
  10. #10
    Ei selviä suupertti (C3) täälläkään puhtain paperein. Visiiri ei ole tuottanut mulla ongelmaa, ei nakussa eikä pleksin takana, mutta vanhemmassa leukaosa lopetti melko pian ylhäällä pysymisen. Saattoi sitten hieman päätä liikuttaessa lopsataa alas. Mukavaa esim. jäätelöä haukatessa.

    Sisukset alkoi rispaantua reunoistaan niin hankin uuden. Kokeilen neotecia mutta omaan kallomuotoon tuo suupertti lopultakin vaikutti parhaalta, joten C3 pro tuli hankittua. Toistaiseksi ei ole ollut valittamista.

    Nolanin avattavakin oli mulla aikoinaan, mutta siinä visiirin välistä kävi sellainen huju että vähänkin viileämmällä kelillä lähti vedet silmistä. Ei auttanut vaikka siihen sai myyjältä mukamas paremman tiivisteen. Toki nykymallit voi olla parempia.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  11. #11
    Vaihdoin keväällä tuolloin kolmevuotiaaseen Seekolmoseeni visiirin, jonka myötä raollaanpysymisongelma kaikkosi; nyt pysyy auki konetievauhdeissakin. Vaihtovisiirin ostin helmikuun mopedimessuilta, eikä se ainakaan tuolloin vaikuttanut hankalasti saatava varaosa olevan.
  12. #12
    Olen ajellut C3:lla nyt viisi kautta. Suht tyytyväinen olen ollut.
    Tuohon visiirin aukipysymiseen tein pienen modauksen.
    Laitoin pienet O-renkaat visiirimekanismiin "jarruttamaan" liikettä.
    Nämä O-renkaat (sisämitta n 15 mm ja renkaan paksuus n 1,5 mm) laitoin sen kuusiokoloruuvilla avattavan muoviosan alle. Ruuvilla voi jonkin verran myös säätää kireyttä. Renkaan paksuudella voi myös säädellä.
    Tämä on toiminut itellä oikein hyvin.
    -MK-
  13. #13
    Eikö tuossa ole jotakin mätää, kun noin kalliiseen kypärään pitää viritellä jos mitä servetti-marlborofiltteri-o-rengas viritelmiä ?
    Kawasaki toimii, ainakin toistaiseksi
  14. #14
    Lainaa moottoristi kirjoitti Katso viesti
    Eikö tuossa ole jotakin mätää, kun noin kalliiseen kypärään pitää viritellä jos mitä servetti-marlborofiltteri-o-rengas viritelmiä ?

    Gooood. Olit oikeestaan ensimmäinen joka tajusi tän jutun pointin. Niin ja unohtu sanoo, että joskus oon tukkinut sinne mekanismiin purkkaakin, kun muuta ei oo ollut saatavilla.

    -Ile-
  15. #15
    C3 on ollut minulla käytössä kuluvan ajokauden eli noin 8 tkm. Edellinen potta oli C2. En ollut C2:een tyytyväinen: Visiiri ei pysynyt ylhäällä eikä visiiri istunut tiiviisti. Ajattelin, että uudemmassa mallissa olisi em. ongelmat jo poistuneet.

    No. Eivät ne ole poistuneet vaan niitä on täydennetty: Ylimmät tuuletusräppänät pitää hieman kylmemmillä keleillä teipata tukkoon. Muuten kypärä on minulle liian vetoisa.

    Onneksi hyllyssä on lähes korkkaamaton Arain Quantum.
    Juke

    - - - - - -
    BMW R1250 GS 2019 + Yamaha SR 400 2016
    Exät:
    BMW R1200 GSA 2016 (R.I.P.)
    BMW K1200 RS 2002
    BMW F650 GS 2002
    BMW K100 RS 1990
    BMW K100 RS 1986
    BMW R100 RS 1979
    Yamaha SR 500 1980
    Suzuki TS 125 M 1975
  16. #16
    Ei C3, mutta S1 Pro on.

    Ei huurru ja visiirikin toimii aikas hyvin. Varsinaista Arain tyylistä tuuletusrakoa ei tosin ole. Alin asento jättää sentin tai vähän päälle rakoa ja se taas on liikaa. Tuosta asennosta visiiri läpsähtää itsekseen kiinni vauhdin myötä. Se ei ole haitannut.

    Aurinkovisiiri on kökkö lärpäke. Kiinnitys on hento ja itse visiiri kerää harmaata kalvoa nopeasti. Ei hyvä.
    Tuulutusräppänät kypärän päällä ovat oikeita ötökkäsieppareita. Kypärän sisältä saa silloin tällöin kopistella kuolleet onniäiset pois ja pari kertaa kesään koko potta on pestävä sisältä. Mukavan viileä on kyllä, kun pitää luukut auki ja toisaalta räppänät kiinni loppuu myös veto. Leukaosan räppänässä on tasan kaksi asentoa. Toisessa asennossa ilma pysyy ulkopuolella ja toisessa asennossa ötökät tulevat silmille. Jopa mehiläinen mahtuu tulemaan. Leikkelin harvasta vaahtomuovista kanavaan filtterin.

    Täydellinen kypärä on vielä löytymättä...S2 ei sopinut päähän, puristi vääristä paikoista ja loputkin ostohalut kaatui ns. pikalukkoon, joka tuntui DD:hen verrattuna aataminomenaa jyystävältä kapulalta.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  17. #17
    Minulla C3 pelannut 5 vuotta erittäin hyvin. Tosin ajelen isolla gessulla jossa reilu pleksi, joten tuo ilmavirta on maltillisempi. Itikoita olen kypärän visiiristä pyyhkinyt pois joskus 4 vuotta sitten, edellisen pienemmällä pleksillä olevan sporttitourerin kanssa. Kypärä toimii spesifikaationsa mukaisesti, tälle kaudelle ostin uuden visiirin ja pinlockin. Pysyy auki sekä visiiri ja leukaosa. Juurikin ajattelin päivittää pro-versioon.
    -juha-
  18. #18
    C3 ollut päässä ehkä noin 5 vuotta ja 45 tkm. Ihan hyvä kypärä, mutta omassa pyörässä ei yhtään hiljaisempi kuin mikään muukaan toistaiseksi omistamani katteen aiheuttaman piene pyörteilyn takia. Nakupyörässä vois toimia erilailla. Visiiri on vielä alkuperäinen kun esim. X-Litessä vaihtelin visiirejä naarmuuntumisen takia kerran kesässä. Hyönteisiä joudun pyyhkimaan ajossa ollessani joka päivä useammankin kerran, joten erityisplussa visiirin kestävyydestä. Huurtuminen normaalia pinlock-tasoa eli kylmillä ja märillä keleillä voi tulla hiukan huurua. Negatiivisena piirteenä on tuo ylhäällä oleva ilmanvaihtoaukko, jonka liipaisin paskottuu ja on raskas käyttää. C3 uudistetussa mallissa tuokin ilmanottoaukko on korjattu. Kylmällä kelilä tämä on hiukan vetoisa, mutten ihan ongelmaksi ole kokenut. Kypärähuppu auttaa.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  19. #19
    No herranjestas.

    Se visiirin sulkeutuminen on suuniteltu juttu ja ihan hyvä että menee kiinni kun vääntää hanaa niin ei tarvi siihen käsiä käyttää.
    Ei ne koppakuoriaiset hyvältä maistu ja lähtee mopo lapasesta jos oikein hyvin osuu.

    Minulla tosin C2 ja ainoa paska siinä oli alkuperäinen "huurtumaton" visiiri mutta nyt siihenkin saa pinlock-versiota ja toimii hyvin.

    Leukaosa löystyy runsaasta käytöstä mutta siinä on ruuvit joita voi kiristellä.
    Mutta sehän taas vaatisi kädentaitoja.
  20. #20
    Syksyllä 2012 tuli hankittua Schubert C3 kakkoskypäräksi.
    Se osoittautui oitis alkuunsa vikatikiksi . . . useista eri syistä. Niin se jäi hyllyyn lähes käyttämättömänä. Tänä keväänä lainasin sitä kaverille. Sillä tiellä se on vieläkin. Ja tätä ketjua lueskellessa alkaa tuntumaan siltä, että . . . takaisin ei taida olla kaipuuta.
    Kesäkuussa hankin uuden ykköspotan, Shoei, johon olen täysin tyytyväinen . . . noin 7000 km jälkeen.
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
  21. #21
    Itellä myös keikkunut C3:nen 40tkm päässä, ja ei voi kuin kehua. Ei mitään ongelmaa, istuu hyvin, on hiljainen jne, ei valkskaa ilmaa mistään.
    Nyt varsinkin olen huomannut eroja, kun isältä jäi ylimääräiseksi Marushinin 999RS. Olen käyttänyt sitä kyläajeluissa, kun siinä on musta visiiri ja se valskaa "mukavasti" ilmaa naamalla kovemmissa nopeuksissa. Jos Marushinia vertaa skuuperttiin niin aika pirkkaahan se on: visiirin tiiveys vähän sinne päin, v***n äänekäs, ilmastointiräppänät tosi muoviset ja suht heiveröiset. No, kevyt se kyllä on.

    Uuden "matkapotan" kun laitan niin päädyn luultavasti edelleen skuuperttiin.
    Ex:
    Ducati Hypermotard 1100 -08
    Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
    Honda CBR 1100 XX -04
  22. #22
    Tarkkailin tänään missä nopeudessa se C2:n visiiri napsahtaa kiinni ja melko tasan satasta näytti mittari aina kun meni kiinni. Mielestäni ihan sopiva nopeus sillä siinä nopeudessa ne koppakuoriaiset alkaa olla melko tunteellisia. Eikä tuo näyttäisi kovin vaikealta tuunata sitä hieman jäykemmäksikin.
  23. #23
    Meneekö syypertti kiinni satasen vauhdista jos sen on jättänyt n. 2cm raolleen vai pysyykö siinä.?
    Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird -04
    Iron Butt ss1000
  24. #24
    Ärsyttää minuakin kun ei pysty pitämään visiiriä raollaan. Ajattelin teipata vaikka tupakin tumpit rakoon, mut ois kai se vähän kornia tämän hintaisessa härpäkkeessä.

    Manuskan mukaan toinen pykälä on jäykempi ja siinä se visiiri pysyiskin, mutta se on jo liian auki maantievauhtiin. Tämä muuten torpedoi tuon aloittajan saaman turvallisuuspointti selityksen..

    Aurinkovisiiri hyytyi eka kesänä, syylliseksi paljastui yläpäästä vääntyneet mekanismin rautalangat. Viellä kun mussutan että leukahihna on liian takana niin muuten tää potta olis ihan ok IMHO. Mut toista ei tule.
    KTM 1290 Super Adventure S
  25. #25
    Lainaa nurmak kirjoitti Katso viesti
    Meneekö syypertti kiinni satasen vauhdista jos sen on jättänyt n. 2cm raolleen vai pysyykö siinä.?
    Dit is die punt. Itse ajan lahes aina screen pikkuisen raollaan enka tosiaankaan halua etta se kolahtaa kiinni itsestaan. Schuban C1ssa tama toimii hienosti.

    Olen useaan kertaan pyoritellyt C3a kasissani ja jopa paassani vaan en ole ostanut. Taman ketjun perusteella oikea paatos. C2a kun kokeilin niin tuli leukaan pipi. Tehty alaleuattomille.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  26. #26
    Kokemusta S1 Pro:stä, S2:sta, C3:sta (itsellä noita ässiä ja vaimolla see).

    Paras visiirimekanismi oli vanhassa S1 Pro:ssa. C3:n on huono kuten on mainittu (hentonen ja "napsut" olemattomia). Visiirimekanismi parani huomattavasti kun ostettiin kypärään uusi visiiri (pysyy siinä asennossa kun haluaa). Voi olla siksi että uudemmat nyt myytävät C3:t ovat jo parempia.
    S2:n visiirimekanismi on ihan ok.

    Vaihdoin omaan S2:een uuden C3 Pro:n isomman ilmanottosuulakkeen (käy suoraan ja saa varaosana (halpa osa) vinkkinä muille).

    Omaan päähän suupertti on vain sopinut parhaiten.
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  27. #27
    Lainaa ileumi kirjoitti Katso viesti
    Moi koko sakki!

    Oon täs vuosien ajan paininut halpojen ja "huonojen" mp-kamojen kanssa. Pari vuotta sitten ajattelin panna paalua pöytään ja satsata laatuun ja ostaa heti kerralla maailman parhaaksi kehutun kypärän, Aidon Saksalaisen Schubert Cee-kolmosen. Jee!!! Ja eipä siitä muuta seurannutkaan kuin pettymyksiä....

    Ostin siis potan vajaa pari vuotta sitten syksyllä. Silloin koekäyttö jäi varsin vähälle. Talven tullen lähdin sitte ajelulle ja huomasin ensimmäisen ongelman kypärässä. Paljon kehuttu huurtumaton pin-lock visiiri huurtui sisältä. Hommaan auttoi se, että asensin sähkömiehen teipillä korvatulpat visiirin alareunaan pitämään luukun raollaan. Kypärä toimi joten kuten mutta talven jatkuessa kaivoin esille 11 vuotta vanha Nolan N100 potan.

    Seuraavana kesänä, jo muutaman sadan kiloterin ajon jälkeen tuo Shubert alkoi pännimään ihan tosissaan. Ärsyttävin omainisuus on visiiri, joka ei pysy auki tai raollaan normaaleissa maantienopeuksissa.

    Lähetin sähköpostia tehtaallem josta vastattiin, että luukun tuleekin sulkeutua yli 80km/h nopeuksissa oman turvallisuuteni takia ja takuuasioissa käskettiin ottaa yhteyttä maahantuojaan tai kypärän jälleenmyyjään.

    Kokkolalainen MP-autoshop toimi asiassa erittäin mallikkaasti ja vaihtoi visiirin saranat uuteen. Ongelma ei sinänsä poistunut vaan palasi jo parin viikon käytön jälkeen. Siis perusvikahan on juuri tuossa erittäin huonosti suunnitellussa lelumaisessa mekanismissa. Tätä ongelmaa käyttäjät ovat korjanneet esim. tukkimalla ilmastointiteippiä sinne saranoitten väliin. Ihan ok. homma ottaen huomioon, että potan listahinta on nykyään lähes 600 euroa....

    No tämän jälkeen kypärä alkoi tuhoutua ihan itsestään. Leukaosaa kiertävät mustat muoviosat alkoivat varista itsekseen tielle.

    Vein kypärän taas liikkeeseen, koska maahantuojan edustaja oli tulossa sinne. Näitä muoviosia takuu ei korvannut, koska kypärässä oli kaksi naarmua. No onhan selvää, että normaalissa matkaenduro-käytössä kypärään tulee naarmuja, esim. oksan tms. osuessa siihen.

    Noita muoviosia kuulemma voin itse ostaa varaosina kypärään. Samoin uusia visiireitä joilla on kuulemma pitkä toimitusaika. Unohdin kypärän tahallaan kaappiin ja tänä kesänä ostin Shoein kypärän. Shoei on ihan ok. kypärä mutta venäjän reissua varten otin päähän taas tuon Schubertin. Ihan sen takia, että JOS joku pitkäkyntinen sattuu paikalle niin pääsenpähän tuosta paskasta eroon.

    VÄÄRIN. Eihän tuo romu edes veli venäläiselle kelvannut. Tiivistin visiirin saranoita ilmastointiteipillä joten visiiri pysyi helteillä ylhäällä vaihtelevasti. Muoviosat tippuivat edelleen tielle. Maalipinta on halkeillut ja nyt tuo koko leukaosan lukitusmekanismi temppuilee. Ja nyt, kun noita muovinpaskoja on irronnut tarpeeksi, ei sisusta enää pysy kunnolla paikoillaan.

    Ja nyt haluan korostaa edelleen sitä, että en ole tuota kypärää vasiten kohdellut kaltoin. Se on ollut ihan normaalissa matkaenduro/touring käytössä. Samaisessa käytössä Nolan N100 tai HJC enduropotta ei mennyt yhtään miksikään. Tuo Nolan oli käytössä kuitenkin pitkästi yli kymmenen vuotta. Schubertille tuli käyttöä alle kaksi vuotta ja vain jokunen tuhat kilometriä ja nyt tuo paska on käytännössä käyttökelvoton.

    Näin siis tuli investoitua 450 euroa laatuun. Aitoon Saksalaiseen huippuluokan kypärään. Schubert C-kolmoseen.

    -Ile-
    Moi.
    Jippii, enpä olekkaan ainut joka on pettynyt ja sijoittanut kypärään 500€.
    C-kolmosessani esiintyy just samoja vikoja, visiirin mekanismi ei sulje visiiriä tasaisesti vaan kylmällä kelillä käy veto ilkeästi ohimoihin.
    Mekanismit ja visiiri vaihdettu takuun piirissä, vika ei valitettavasti korjaantunut
    Olen tosiaankin pettynyt kolmosen käyttömukavuuksien puuttumiseen.
    Kiinnityssolki epämukava, solki painaa ilkeästi aatamin omenaan, tulee oksennusrefleksejä yök....
    Testien mukaan pitäis olla hiljainen potta, mutta kohisee ja suhisee samoin kuin joku muukin merkki.
    Alaoasan ilmanottoaukko suhisee ilkeästi olipa se auki tai kiinni.
    Ajankin aina tulpat korvissa, ettei mene loppukin kuulo.
    Laitan varmaan potan syksyllä maahantuojalle, toivottavasti katoaa sillä reissulla
    Yhteenvetona sanon, että kirjaimet maksaa potassa aivan liikaa, eli aivan samanlainen kuin halvemmatkin versiot.
    Ikävä kyllä rahalla ei tässä tapauksessa saanut laatua.
    Mikko Jurmu
  28. #28
    Lainaa Sademies kirjoitti Katso viesti
    Kiinnityssolki epämukava, solki painaa ilkeästi aatamin omenaan, tulee oksennusrefleksejä yök....
    Hihnaahan voi aina pidentää. Käyttöohjekirja auttaa...
    www.facebook.com/jukka.huolman
    Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
    Honda VFR800 VTEC -03, musta
    Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.


  29. #29
    Lainaa Sademies kirjoitti Katso viesti
    Kiinnityssolki epämukava, solki painaa ilkeästi aatamin omenaan..
    Sama havainto C3:sta täällä, piti asetella hihnan pehmikkeet huolellisesti jokaisen päähänlaiton yhteydessä. Ei ollut tiukkuudesta kiinni.
    C3 Pro on parempi tässä suhteessa. Siitä en ole toistaiseksi löytänyt valittamista, tosin takana on vasta 15tkm.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  30.  
  31. #30
    Kiitos tästä ketjusta. Ei tarvitse syyperttiä sovitella. Pysyn Shoeissa.
    Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird -04
    Iron Butt ss1000
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen