Sivu: 5 / 9:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 121:stä 150:een 261:sta
  1. #121
    Aika jänniä ohituksia kyllä tuli nähtyä hidas/keski porukassa, mutta ymmärtäähän tuon tuollaisessa sekasakissa.
    Honda CBR1000RR '08
    ex. Yamaha FZ6-S '06
  2. #122
    Lainaa Dege kirjoitti Katso viesti
    Oo
    Öö..ohittamisen suorittajana tuossa esimerkissä niin en kyllä näe tossa mitään ihmeellistä , turvaväliä on ja kyllä tuli katsottua voiko sieltä ohittaa turvallisesti. Ulkokautta ohittaessa yleensä kyllä satuttaa vain itseään jos ohitus päättyy huonosti.
    Turhaa ininää, ihan siistit ohitukset enkä havainnut minkäänlaista pakkoväistöä kolarin estämiseksi. Ulkokauttakin voi hienosti ohittaa kun nopeuserot on noin isot ja edellämenevän ajolinjat täysin hei hei. Itse olen ohittanut ulkokautta ja tullut ohitetuksi ulkokautta keskellä mutkaa. Siinä ei ole mitään ihmeellistä silloin kun ohittaja tietää mitä tekee ja näkee selvästi ohitettavan ajolinjoista sen että tilaa on vaikka koirille syöttää.
    Viimeksi muokannut: GuessWho; 18.08.2014 klo 10:30.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  3. #123
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Jos edessäajaja on jo käntämässä sisälinjaan niin ei kyllä hitaassa ryhmässä ole kovin fiksua työntää siihen rakoon. Kaks tyyppiä joutu muuttaan omaa linjaa niin se kertoo jotain. Tolla nopeuserolla olis päässyt miten vaan ohi fiksusti muualla tai kakkos-kolmosessa kun olis tullu ekassa ohituksessa rinnalle ennen ohittavan kääntöä, tokassa saatto olla enempi tilaa vaikka ohitettava ajautukin sitten ohituksen jälkeisen heikunkeikuttelun jälkimainingissa melkein radalta ulos.

    (Ei silti, ittekin ohittelin sunnuntaina ainakin aika paljo mutkissa… Toivottavasti en liikaa säikytelly…)
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  4. #124
    Lainaa Dege kirjoitti Katso viesti
    Oo
    Öö..ohittamisen suorittajana tuossa esimerkissä niin en kyllä näe tossa mitään ihmeellistä , turvaväliä on ja kyllä tuli katsottua voiko sieltä ohittaa turvallisesti. Ulkokautta ohittaessa yleensä kyllä satuttaa vain itseään jos ohitus päättyy huonosti.
    Armahtakaa Degeä .

    Menee aikansa ennenkuin vanha "crossimies" huomaa.....
    että Crossimiehellä ja "Rossimiehellä" on radalla vähän enemmänkin eroa kuin yksi kirjain .

    Mut ihan asiallisesti... niin helposti erilaiset kollina muissa puitteissa opitut asiat "nostaa päätään"
    ihan luonnostaan.... varsinkin kypärä päässä..

    Yleensä sitä itse pärjää ihan kunnialla, mutta muilla menee helposti joko hermo....
    tai toisilla sitten juuri kriittisellä hetkellä turahtaa housuun ja tekevät siinä jotain sinänsä
    käsittämätöntä.... mutta tekevät kuitenkin.

    Asvalttihommissa vaan tahtoo tehdä ihan eri tavalla kipeää laitteille ja kuskeille kun alkaa
    konttauttaa pienemmistäkin vauhdeista.

    Hiekkalaareissa se on enemmänkin..... "sorat pois reiän ympäriltä", vehkeet menosuuntaan
    ja uutta puserrusta.

    Ei noista eri ratailujen perusongelmista valitettavasti koskaan pääse kokonaan eroon "yleisötilaisuuksissa".....
    eli paljon porukkaa, merkittävät nopeuserot ja "käyttäytymistavat"...... ja kaikkien pitäisi päästä
    ajamaan "tarpeeksi".

    Hieno homma kuitenkin, että halukkaat pääsevät kokeilemaan ja harrastamaan..... eikä
    kellekään käy pahemmin.

    Järjestävällä taholla kun tahtoo aina olla hieman apina selässä tuon suhteen vaikka hommaa
    tehtäisi kuinka hyvin tahansa.

    Ilmeisen onnistunut happeninki (taas).... ja kuten kuuluukin.... kaikkine olennaisine elementteineen .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  5. #125
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Jos edessäajaja on jo käntämässä sisälinjaan niin ei kyllä hitaassa ryhmässä ole kovin fiksua työntää siihen rakoon. Kaks tyyppiä joutu muuttaan omaa linjaa niin se kertoo jotain. Tolla nopeuserolla olis päässyt miten vaan ohi fiksusti muualla tai kakkos-kolmosessa kun olis tullu ekassa ohituksessa rinnalle ennen ohittavan kääntöä, tokassa saatto olla enempi tilaa vaikka ohitettava ajautukin sitten ohituksen jälkeisen heikunkeikuttelun jälkimainingissa melkein radalta ulos.

    (Ei silti, ittekin ohittelin sunnuntaina ainakin aika paljo mutkissa… Toivottavasti en liikaa säikytelly…)
    Mielestäni tämä eka ohitettu kääntää vasta ohitettuani hänet ja tämä iso bemari toisena käytti muutenkin sisälinjaa myös mutkan jälkeen ja itse pysyin suoran puoleen väliin ulkona.
    Sorry jos joillekkin ohitukseni oli liian jänniä tapahtumia. Mutta siinähän samalla oppii äkkinäisiin tilanteisiin eikä ihan pienet asiat sitten oikeassa liikenteessä saa niin helposti aikaan hartia lukkoa.
    Ultrafast KTM machine .
  6. #126
    Lainaa Dege kirjoitti Katso viesti
    Mielestäni tämä eka ohitettu kääntää vasta ohitettuani hänet ja tämä iso bemari toisena käytti muutenkin sisälinjaa myös mutkan jälkeen ja itse pysyin suoran puoleen väliin ulkona.
    Sorry jos joillekkin ohitukseni oli liian jänniä tapahtumia. Mutta siinähän samalla oppii äkkinäisiin tilanteisiin eikä ihan pienet asiat sitten oikeassa liikenteessä saa niin helposti aikaan hartia lukkoa.
    Muokin ohitit vastaavissa tilanteissa ja ihan nätisti menit. Ei aiheuttanut mitään ylimääräistä ja tottuu siihenkin et porukka tulee muuallakin ohi ku noissa perus paikoissa.
    Kilpi puuttuu yamaha R6r 06
    Ex Daytona 675 07
    Ex honda hornet 900 05
    Ex honda cbr 600f
    Ex kawasaki zx6r 98
  7. #127
    Lainaa Taffu kirjoitti Katso viesti
    Tässä sitten oikein malliesimerkki, miten ei kannata ohittaa. Tämä siis ensimmäinen yhdistetty hidas/keskiryhmä. Ensin se kiilaa mun eteen suoraan mun ajolinjalle ja mä joudun väistämään, ettei kolahda.
    Tyypillistä keskiryhmän koheltajille on myös se, että heidän aivonsa ei vaan kykene mitenkään päin käsittelemään sitä asiaa että he olisivat tehneet radalla jonkun typerän virheen joka vaarantaa jonkun muun ajoa, ja se joku muu joutuu esim tässä tapauksessa väistämään ko urpoa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  8. #128
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    ^ Tosiaan tämmösellä pienellä otannalla voi ehkä huomata miten "näkökulmaero" on erilainen keski- ja nopeenryhmän ajajilla, kuin mitä se on hitaassa ryhmässä. Sen mukaan olis hyvä mennä

    Kokemattomimmissa ryhmissä kantsii muistaa myös toi hermoratojen hitaus, eli vähän tyypistä riippuen se kestää puolesta sekunnista neljäsosasekuntiin ennenkuin tajuaa mitä silmä nälki. Tossa kakkosmutkassa jotain kuuttakymppiä niin se on se vajaa kymmenen metriä kun liikutaan ennen todellista havaintoa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  9. #129
    Lainaa Dege kirjoitti Katso viesti
    Sorry jos joillekkin ohitukseni oli liian jänniä tapahtumia. Mutta siinähän samalla oppii äkkinäisiin tilanteisiin eikä ihan pienet asiat sitten oikeassa liikenteessä saa niin helposti aikaan hartia lukkoa.
    Opettele ajamaan edes sen verran että pystyt ajamaan nopeessa ryhmässä, ettei sun tarvi pelleillä ja tuhlata taitojasi keskiryhmässä ja/tai yhdistetyssä keski-hidasryhmässä. Koska tolla asenteellas sä telot jonkun hitaan ennemmin tai myöhemmin.
    Ja ei, et todellakaan ole ensimmäinen vastaava tapaus, etkä ikävä kyllä viimeinenkään.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  10. #130
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    ^ Tosiaan tämmösellä pienellä otannalla voi ehkä huomata miten "näkökulmaero" on erilainen keski- ja nopeenryhmän ajajilla, kuin mitä se on hitaassa ryhmässä. Sen mukaan olis hyvä mennä
    Ja älä nyt käsitä väärin itse en uskalla ohittaa ku niissä perus paikoissa kun on ensin nähnyt miten edellä ajava ajaa ja jos tuntuu vähän hitaammalta ni sit ei ollenkaan ohi ettei satu toiselle.. Omatunto kolkkais varmaan aika pahasti jos jonku kaatais.
    Kilpi puuttuu yamaha R6r 06
    Ex Daytona 675 07
    Ex honda hornet 900 05
    Ex honda cbr 600f
    Ex kawasaki zx6r 98
  11. #131
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lemminkäisessä kun seisoskelin liputtamassa, niin aika makeeta kun kotarin jyly saapui ja männynlatvat heilahtaa… Meinaan hyvällä kyydillä tuli siihen jarruun. Silmämääräisesti (mikä voi tietty valehdella) lujempaa kuin osa nopeesta ryhmästä. Samaten yks nakukuski ajoi siinä ekakertalaisten rookieryhmässä tosihyvän näköisesti, vaikka (ehkä omaan makuun) liian pitkälle lemminkäiseen… mutta aina samalla lailla. Piti näyttää oikein varovasti peukkua kun se tuli yksin siihen Niin ja kun kattelin sen kolmos ja nelosmutkan ohituksia sieltä lemminkäisestä, niin hienosti avautuvaan linjaan!
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  12. #132
    Lainaa Dege kirjoitti Katso viesti
    Oo
    Öö..ohittamisen suorittajana tuossa esimerkissä niin en kyllä näe tossa mitään ihmeellistä , turvaväliä on ja kyllä tuli katsottua voiko sieltä ohittaa turvallisesti. Ulkokautta ohittaessa yleensä kyllä satuttaa vain itseään jos ohitus päättyy huonosti.
    Kuten shyhander tuossa sanoikin, niin ei ohituksia sulkeutuvaan rakoon. Silloin siinä on aina enemmän riskiä. Varsinkin noissa hitaimmissa ryhmissä ajolinjat voi vaihtua edellä ajavalla aika nopeastikin ihan mihin suuntaan vaan.
    xxx
  13. #133
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Dege kirjoitti Katso viesti
    Oo
    Öö..ohittamisen suorittajana tuossa esimerkissä niin en kyllä näe tossa mitään ihmeellistä , turvaväliä on ja kyllä tuli katsottua voiko sieltä ohittaa turvallisesti. Ulkokautta ohittaessa yleensä kyllä satuttaa vain itseään jos ohitus päättyy huonosti.
    Tuo kakkosmutkan ohitus tuli kyllä turhan pieneen väliin. Harvoin näkee edes nopeassa ryhmässä pyörän ja kanttarin väliin tunkemista. Kisaohitukset ja ratapäiväohitukset on eri asia mikä pitäisi pitää varsinkin hitaassa ja keskiryhmässä mielessä. Jos ohitettava joutuu väistämään, on ohitus tullut liian pieneen väliin, sitä ei selittelyllä paikata.
    Superbike #7
  14. #134
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Dege kirjoitti Katso viesti
    Sorry jos joillekkin ohitukseni oli liian jänniä tapahtumia. Mutta siinähän samalla oppii äkkinäisiin tilanteisiin eikä ihan pienet asiat sitten oikeassa liikenteessä saa niin helposti aikaan hartia lukkoa.
    Kiitos dege, tämän kommentin ansiosta olet ainakin meikäläisen erityistarkkailussa tuon ohittelun osalta. Jos asenne radalla on noin välinpitämätön niin ennen pitkää kolaat jonkun ulos ja mieluummin liputan sut sieltä pois ennen kuin olet itse päälläsi tai aiheutat kolarin. Sulla toi ajotyyli muutenkin on tommosta keskiryhmän koheloa ja voit kysyä vaikka arvuuttajalta mikä on sen ajotyylin lopputulema.
    Superbike #7
  15. #135
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    voit kysyä vaikka arvuuttajalta mikä on sen ajotyylin lopputulema.
    Jos tässä on viittaus piiska-avauksiin ja siitä seuranneeseen Viva Las Palmas kyntöön niin haluan tuoda esille sen seikan että silloin kun MINÄ olin nuori ja ajettiin noilla räyhäpyörillä, ei ollut luistonestoja eikä muutakaan hipotekniikkaa paikkaamassa kuljettajan eeeeehkä aavistuksen yli-innokasta mutkaulostautumista...



    Ja joo, onhan noi ohjeet ja neuvot ihan hyviä ja paikkansapitäviä. Itseäni vaan vit***aa tällaset yhden miehen videoajojahdit joiden kohteeksi jouduin itsekin taannoin ahvenistolta kun ohitettavalla kakki lurahti punttiin ihan harkitun ohituksen seurauksena, joka teletappivideolla (symbolinen ilmaisu kypärän katolla keikkuvalle gopro:lle) kuvattuna antoi kuvan paljon niukemmista ohitusvaroista kuin mikä oli todellisuus.

    Mun mielestä kyseessä on laji joka vaatii pikkusen jerkkua ja siksi en fanita näitä "voi voi kun peljästyin, katsokaa vaikka"-tyyppisiä jutuja. Oikea mies menee varikolla juttelemaan asian ja kättelee homman pois. Olen pyytänyt anteeksi itsekin paria tapahtumaa joskus ja ei se ole koskaan ollut muuta kuin "hei sori", hanskan paiskaus ja homma jatkuu. Itseni ohitettiin viime kesänä nopeassa Kemoralla sen tuhannen kertaa sulkeutuvaan linjaan (ja isoa kovaa), enkä kokenut kertaakaan että alkaisin asiasta nillittämään. Ainut mikä harmitti oli se ettei itse osannut/uskaltanut ajaa yhtä isolla sykkeellä mutkiin. Olinko tulppana mutkissa pelkkien auttavien suoranopeuksien ansiosta joillekin ? Olin. Milläs sieltä tulet sillon ohi muuta kuin survomalla sinne missä ovi on auki. Mun mielestä ihan törkeen makee fiilis eikä kertaakaan tuntunut että ajaisin sen takia ulos tai olisin lähellä pannutusta. Sukat vaan pyöri saappaissa
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  16. #136
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Mun mielestä kyseessä on laji joka vaatii pikkusen jerkkua ja siksi en fanita näitä "voi voi kun peljästyin, katsokaa vaikka"-tyyppisiä jutuja. Oikea mies menee varikolla juttelemaan asian ja kättelee homman pois. Olen pyytänyt anteeksi itsekin paria tapahtumaa joskus ja ei se ole koskaan ollut muuta kuin "hei sori", hanskan paiskaus ja homma jatkuu. Itseni ohitettiin viime kesänä nopeassa Kemoralla sen tuhannen kertaa sulkeutuvaan linjaan (ja isoa kovaa), enkä kokenut kertaakaan että alkaisin asiasta nillittämään. Ainut mikä harmitti oli se ettei itse osannut/uskaltanut ajaa yhtä isolla sykkeellä mutkiin. Olinko tulppana mutkissa pelkkien auttavien suoranopeuksien ansiosta joillekin ? Olin. Milläs sieltä tulet sillon ohi muuta kuin survomalla sinne missä ovi on auki. Mun mielestä ihan törkeen makee fiilis eikä kertaakaan tuntunut että ajaisin sen takia ulos tai olisin lähellä pannutusta. Sukat vaan pyöri saappaissa
    Näinhän näitä kannattaa hoitaa, jos vaan jostain kyseisen kuskin helposti löytää. Jos homman kokee huonoksi, niin puhuu asiasta ratavastaaville jotka hoitaa asiaa tarvittaessa eteenpäin. Vastaavilta yleensä kuitenkin löytyy kokemusta ja näkemystä siihen miten missäkin ryhmässä pitää toimia. Eilenkin siirtyi porukkaa ryhmästä toiseen ja lauantaina palautetta sekä mustaa lippua käytettiin ainakin ekan kolmen tunnin aikana aika reippaasti.

    Tuosta Kemora hommasta semmonen juttu, että on pikkusen eri miten ohitetaan nopeassa ja ensikertalaisten/hitaan ryhmän porukan kanssa. Nopeessa kun yleensä joko näkee mistä ohitettavan linja menee tai sitten on niin paljon vauhtieroa ettei paikkaa tarvitse väkisin hakea, kun ohi pääsee muutenkin suht helposti. Toki nopeassakin osa porukasta ohittaa ihan miten sattuu, mutta ei se siitä tavasta silti hyvää tee.
    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
  17. #137
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    *snip*
    Mun mielestä kyseessä on laji joka vaatii pikkusen jerkkua ja siksi en fanita näitä "voi voi kun peljästyin, katsokaa vaikka"-tyyppisiä jutuja. Oikea mies menee varikolla juttelemaan asian ja kättelee homman pois. Olen pyytänyt anteeksi itsekin paria tapahtumaa joskus ja ei se ole koskaan ollut muuta kuin "hei sori", hanskan paiskaus ja homma jatkuu. Itseni ohitettiin viime kesänä nopeassa Kemoralla sen tuhannen kertaa sulkeutuvaan linjaan (ja isoa kovaa), enkä kokenut kertaakaan että alkaisin asiasta nillittämään. Ainut mikä harmitti oli se ettei itse osannut/uskaltanut ajaa yhtä isolla sykkeellä mutkiin. Olinko tulppana mutkissa pelkkien auttavien suoranopeuksien ansiosta joillekin ? Olin. Milläs sieltä tulet sillon ohi muuta kuin survomalla sinne missä ovi on auki. Mun mielestä ihan törkeen makee fiilis eikä kertaakaan tuntunut että ajaisin sen takia ulos tai olisin lähellä pannutusta. Sukat vaan pyöri saappaissa
    Neh, tossa nyt täytyy muistaa se hienon hieno ero nopean ja keski/hitaan ryhmän välillä. Tuolla kun oli hitaat ja vähän nopeemmat sekasin niin pitäis niitten nopeempien pikkusen malttaa ohituksien kanssa.
    RC8
    Don't call me stupid, I'm insane!
  18. #138
    Juu ei kyllä tultu kertaakaan huomauttamaan ajotyylistä tuona päivänä. En kyllä olisi pahastunut jos olisi tultu sanomaan asiasta vaan olisin kyllä muuttanut ajoani normiksi.
    Se nyt on vaan niin kun en hirveästi ole noilla ratapäivillä viettänyt aikaani niin antauduin nyt sitten pedon pauloihin ja annoin mennä. Lisää treeniä kyllä tarvitaan että sinne nopeaan ryhmään joskus vauhti riittäisi ei siinä mitään. Tuo ohitus on myös tallennettu omalla kameralla , katotaan jos saan sen tänne laitettua joku päivä.
    Anteeksi vain kovasti jos aiheutin hankalia tilanteita radalla.
    Ultrafast KTM machine .
  19. #139
    Lainaa Dege kirjoitti Katso viesti
    Oo
    Öö..ohittamisen suorittajana tuossa esimerkissä niin en kyllä näe tossa mitään ihmeellistä , turvaväliä on ja kyllä tuli katsottua voiko sieltä ohittaa turvallisesti. Ulkokautta ohittaessa yleensä kyllä satuttaa vain itseään jos ohitus päättyy huonosti.
    Joo ei se mua juuri häirinnyt, tilaa annoin lisää siinä, että mahduit paremmin ohi. Se meidän edellä oleva vaan meinas kaatua kun löi etusen joko lukkoon tai melkein sua säikähtäessään. Ei oikein se näy tossa videossa kunnolla. Mäki oisin päässy siitä hitaammasta ohi missä tahansa jarrussa, mutta en halunnu säikäyttää sitä. Keskiryhmässä tommonen on mun mielestä jo ok, mutta ku siellä tosiaan oli niitä hidasryhmäläisiä seassa.
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
  20. #140
    Lainaa compinho kirjoitti Katso viesti
    Neh, tossa nyt täytyy muistaa se hienon hieno ero nopean ja keski/hitaan ryhmän välillä. Tuolla kun oli hitaat ja vähän nopeemmat sekasin niin pitäis niitten nopeempien pikkusen malttaa ohituksien kanssa.
    Toki toki, enkä todellakaan yllytä ketään toimimaan vastoin osaavampien ohjeita ohittaa aukeavaan linjaan.
    Mutta se että yhtä yksittäistä asiaa ja ihmistä aletaan ampua julkisella foorumilla ilman että edes oikeasti oli mitään sen vakavampaa vielä kyseessä, se on asia mikä ottaa omaan otsalohkoon.

    Niin ikään puheet "väistämisestä" on hiukan hassuja silloin kun omat säikähdys saa aikaan heilahdusliikkeen. Ellei sitten kys kuski ole ajanut peilit teippaamattomina joka taas on vastoin sääntöjä. Tämän kyseisen ohituksen aikana ei roikuttu apexiin asti hihat vastakkain sisäkanttarin ja ohitettavan kuskin välissä, eikä työnnetty ketään ulostulossa radan ulkoreunan yli vaan kyllä se Dege puhalsi ohi nanosekunnissa ja katosi jotakuinkin yhtää nopeasti paikalta pois. Periaatteessa väärin, joo, mutta ei millään muotoa julkisen lynkkauksen arvoisesti, piste. Jos tässä jollain olisi ajo-opetuksen paikka, se on tuo toinen ohitettava jonka meno oli vähintään ajotaito kakkoseen oikeuttavaa.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  21. #141
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Toki toki, enkä todellakaan yllytä ketään toimimaan vastoin osaavampien ohjeita ohittaa aukeavaan linjaan.
    Mutta se että yhtä yksittäistä asiaa ja ihmistä aletaan ampua julkisella foorumilla ilman että edes oikeasti oli mitään sen vakavampaa vielä kyseessä, se on asia mikä ottaa omaan otsalohkoon.

    Niin ikään puheet "väistämisestä" on hiukan hassuja silloin kun omat säikähdys saa aikaan heilahdusliikkeen. Ellei sitten kys kuski ole ajanut peilit teippaamattomina joka taas on vastoin sääntöjä. Tämän kyseisen ohituksen aikana ei roikuttu apexiin asti hihat vastakkain sisäkanttarin ja ohitettavan kuskin välissä, eikä työnnetty ketään ulostulossa radan ulkoreunan yli vaan kyllä se Dege puhalsi ohi nanosekunnissa ja katosi jotakuinkin yhtää nopeasti paikalta pois. Periaatteessa väärin, joo, mutta ei millään muotoa julkisen lynkkauksen arvoisesti, piste. Jos tässä jollain olisi ajo-opetuksen paikka, se on tuo toinen ohitettava jonka meno oli vähintään ajotaito kakkoseen oikeuttavaa.
    Siis koko pointti oli nimenomaan se, että siellä oli hidasryhmäläisiä seassa. Sen takia mäkään en sitä edellä mennyttä ohittanut aiemmin, vaan rauhassa odottelin siistin paikan, ettei hitaampi kuski säikähdä. Tossa mulla oli varaa ajaa vaikka kaheksikko väistääkseni, kun mentiin niin hiljaa, mutta jos oisin omaa kovaa mennyt, niin ois mulleki tullu kiire. Tosin silloin dege ei ois edes yrittäny tossa ohittaa
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
  22. #142
    Tämä bemari mies oli aivan vieressäni siellä parkkipaikalla missä pyöriä pidettiin eikä hän käynyt tuosta ohituksesta minulle mitään mainitsemassa. Hänen pyöränsä oli aivan toisella laidalla rataa kun ohitin hänet ja minä vastakkaisella puolella. Monta metriä siitä nyt tulee sitä eroa ?
    Ultrafast KTM machine .
  23. #143
    Liikkuva shikaani punaisella hitaalla pyörällä kantaa oman kortensa kekoon

    Ekaa kertaa Alastaron radalla lauantaina ja hyvinkin varovaisesti ihan tutustumassa mutkiin ja ajolinjoihin, eka setti kouluttajan takana liivit päällä körötellen ja sitten pari settiä omatoimisesti. Kokemusta muutenkin ratailusta vähän. Yritin kuitenkin päivän aikana noudattaa kouluttajien oppeja ja seurata sitä oikeata linjaa joka meille opetettiin johdonmukaisesti joka kierroksella.

    Minua ohiteltiin oikeelta ja vasemmalta varmaan satakertaa päivän aikana ja siinä yhdistetyssä hidas(keski -ryhmässä ihan pirun lujaakin mentiin ohi, toisaalta helpotin ohittajien työtä ajamalla rauhallisesti pääsuoran ja ennen Las Palmasia olevan suoran niin saa nopeemmat mennä menojaan.

    Pari kertaa kuitenkin vähän pelästyin. Kolmosmutkaan joku yritti ohittaa sisäkautta ollen jo lähes rinnalla, mutta huomattuaan kun käännän sisään päättikin perääntyä, ei vaaratilannetta, mutta meikän linjat aikas sekasin. Toinen kerta ennen nelosmutkaa kun olin siirtymässä radan vasempaan laitaan, niin suhahtaa vasemmalta aika pienestä välistä yks pyörä ohi. Sama juttu, ei varsinaista vaaratilannetta, mutta rookie vähän pelästyi. Tältä kuskilta kävin sitten varikolla kysymässä, että teinkös minä jotain normaalista poikkeavaa tossa tilanteessa, mutta ei siinä ollut mitään tarvetta jälkipyykkiin.

    Varmaan parantamisen varaa on sekä ohittajissa ja ohitettavissa, mutta itse huomasin itselle helpoimmaksi tavaksi olla helppo ohitettava himmailemalla pääsuoralla, ennen laspalmasia sekä ennen lemminkäiseen tuloa ja keskittymällä vain niihin mutkiin tuolla tavalla ei HITAASSA ryhmässä pitäisi tulla kenellekkään liian pitkää odotusaikaa takana ja kun ei aina suoralle avaa tuppi nurin, niin se nopeempi pääsee jo aika lyhyelläkin suoralla siirtymään siihen rinnalle niin ei tule yllätyksenä.

    No tulipas pitkä tarina, mutta minunlaiseni hitaan kuskin näkökulmasta en tykkää siitä, että kun keskittyneesti hakee sitä kohtaa mistä pitää kääntää mutkaan sisään ja missä sitä apexia pitää "koskettaa" ja muistelee kouluttajan oppeja joku tunkee sinne sulkeutuvaan linjaan ohittamaan, vaikka ei varsinaista vaaratilannetta tulisikaan. Noissa edellämainityissa asioissa jo aivojen kapasiteetti suht hyvin käytössä

    lopetan aivopieruni tähän
    F 800S -06
  24. #144
    Heh, kovin tyypillistä .Org-debattia. Toiset puhuu aidasta ja toiset aidan seipäästä. Oliskohan aiheellista keskittää henkilökohtaiset "voimavarat" luetun ymmärtämiseen ja sen sisäistämiseen... - oman egoboostin sijaan

    Hauskaahan tuolla oli, kurvaillessa. Ja la-päivän tarkoitus oli kait mahdollistaa miellyttävä ratakokemus kaikille halukkaille, vauhdeista huolimatta ja/tai niistä riippumatta -Nyt noin 99,5% tapahtumista oli positiivisia, mutta 0,5%:sta väännetään: kaikenkaikkiaan kanssa-ajelijat huomioitiin erinomaisesti ja kuin muistutuksena reaalielämästä - poikkeus vahvistaa säännön (ja joku intopinkee "unohtaa" ohjeet ja säännöt ). No, toivottavasti ens kesänä taas!?

    Kiitos vielä kerran, koko järjestelytoimikunnalle!
    MAD (mean absolute deviation)
  25. #145
    Lainaa Dege kirjoitti Katso viesti
    Tämä bemari mies oli aivan vieressäni siellä parkkipaikalla missä pyöriä pidettiin eikä hän käynyt tuosta ohituksesta minulle mitään mainitsemassa. Hänen pyöränsä oli aivan toisella laidalla rataa kun ohitin hänet ja minä vastakkaisella puolella. Monta metriä siitä nyt tulee sitä eroa ?
    Ehkä se ei tunnistanut mopoa, ehkä se ei kehdannut mitään sanoa? Tilaa siellä kyllä oli vaikka kuinka, en mä sitä sanokaan, mutta niinkuin videosta näkyy, niin se kuski säikähti ja meinasi sen takia kaatua. Mä otin ton yhdistetyn hitaan vuoron kruisailun kannalta vaan, sunnuntaina sitten ajettiin omaa kovaa
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
  26. #146
    Lainaa JanneL70 kirjoitti Katso viesti
    Pari kertaa kuitenkin vähän pelästyin. Kolmosmutkaan joku yritti ohittaa sisäkautta ollen jo lähes rinnalla, mutta huomattuaan kun käännän sisään päättikin perääntyä, ei vaaratilannetta, mutta meikän linjat aikas sekasin. Toinen kerta ennen nelosmutkaa kun olin siirtymässä radan vasempaan laitaan, niin suhahtaa vasemmalta aika pienestä välistä yks pyörä ohi. Sama juttu, ei varsinaista vaaratilannetta, mutta rookie vähän pelästyi. Tältä kuskilta kävin sitten varikolla kysymässä, että teinkös minä jotain normaalista poikkeavaa tossa tilanteessa, mutta ei siinä ollut mitään tarvetta jälkipyykkiin.
    Nää on just näitä, kun tullaan siihen sulkeutuvaan rakoon. Sitä en ymmärrä ollenkaan, kun Alastaron kolmosen jälkeen ja sama Kemoran karusellin jälkeen ennen kahvilanmutkaa pitää ohittaa vasemmalta?! Aika monta kertaa olen nähnyt tilanteita, jossa on menty jo aika läheltä melkein hiekan kautta ohi.

    Lainaa JanneL70 kirjoitti Katso viesti
    Varmaan parantamisen varaa on sekä ohittajissa ja ohitettavissa...
    Vastuu on ohittajalla. Tietysti auttaa ohittamista, jos edellä ajavan ajo on loogista. Mutta sitä ei voi vaatia aloittelevilta kuskeilta hitaassa ryhmässä, kun vielä opetellaan ja siksi ohittajan pitää jättää hyvä marginaali ohituksiin.
    xxx
  27. #147
    Lainaa Streethawk kirjoitti Katso viesti
    Nää on just näitä, kun tullaan siihen sulkeutuvaan rakoon. Sitä en ymmärrä ollenkaan, kun Alastaron kolmosen jälkeen ja sama Kemoran karusellin jälkeen ennen kahvilanmutkaa pitää ohittaa vasemmalta?! Aika monta kertaa olen nähnyt tilanteita, jossa on menty jo aika läheltä melkein hiekan kautta ohi.



    Vastuu on ohittajalla. Tietysti auttaa ohittamista, jos edellä ajavan ajo on loogista. Mutta sitä ei voi vaatia aloittelevilta kuskeilta hitaassa ryhmässä, kun vielä opetellaan ja siksi ohittajan pitää jättää hyvä marginaali ohituksiin.
    Meikäläinen on tuo bemarilla ajava ohitettava.
    https://www.youtube.com/watch?v=VAAq...youtu.be&t=53s
    En kyllä säikähtänyt ohitustilanteessa, vaan sitä refleksinomaisesti vetää pyörää vähän pystyyn. Tilanne oli mielestäni ihan ok.

    Ajoin tuossa ryhmässä selvästi liian hiljaa. Minut liputettiin mustalla lipulla pois. Mikä on ihan oikein. Otin mutkat liian varman päälle ja keskityin oikeaoppisen ajoasennon pitämiseen. Aamulla kouluttaja näytti oikeat ajolinjat. Ekassa setissä ajelin linjat ihan väärin.
    Suuret kiitokset järjestäjille siitä, että reippaasti vaan liputetaan pois, jos ajaa liian hiljaa.

    Tässä toisen setin ajoa meikäläisen kamerasta.
    https://www.youtube.com/watch?v=UHzu...CoaSCFMeXzhJng

    Oli tosi mukavaa kurvailla radalla pitkästä aikaa.
    Minulla ei jäänyt mitään hampaankoloon. Kotarikuski veti upeasti. Oli hienoa ajella.
    veturi
  28. #148
    Lainaa osmola kirjoitti Katso viesti
    Meikäläinen on tuo bemarilla ajava ohitettava.
    https://www.youtube.com/watch?v=VAAq...youtu.be&t=53s
    En kyllä säihkähtänyt ohitustilanteessa, vaan sitä refleksinomaisesti vetää pyörää vähän pystyyn. Tilanne oli mielestäni ihan ok.

    Ajoin tuossa ryhmässä selvästi liian hiljaa. Minut liputettiin mustalla lipulla pois. Mikä on ihan oikein. Otin mutkat liian varman päälle ja keskityin oikeaoppisen ajoasennon pitämiseen. Aamulla kouluttaja näytti oikeat ajolinjat. Ekassa setissä ajelin linjat ihan väärin.
    Suuret kiitokset järjestäjille siitä, että reippaasti vaan liputetaan pois, jos ajaa liian hiljaa.

    Tässä toisen setin ajoa meikäläisen kamerasta.
    https://www.youtube.com/watch?v=UHzu...CoaSCFMeXzhJng

    Oli tosi mukavaa kurvailla radalla pitkästä aikaa.
    Minulla ei jäänyt mitään hampaankoloon. Kotarikuski veti upeasti. Oli hienoa ajella.
    Katsoin tuon toisen setin 3 ensimmäistä kierrosta, minun silmään hyvinkin nätit ajolinjat.
    K8-1000
  29. #149
    Lainaa osmola kirjoitti Katso viesti
    Meikäläinen on tuo bemarilla ajava ohitettava.
    https://www.youtube.com/watch?v=VAAq...youtu.be&t=53s
    En kyllä säihkähtänyt ohitustilanteessa, vaan sitä refleksinomaisesti vetää pyörää vähän pystyyn. Tilanne oli mielestäni ihan ok.

    Ajoin tuossa ryhmässä selvästi liian hiljaa. Minut liputettiin mustalla lipulla pois. Mikä on ihan oikein. Otin mutkat liian varman päälle ja keskityin oikeaoppisen ajoasennon pitämiseen. Aamulla kouluttaja näytti oikeat ajolinjat. Ekassa setissä ajelin linjat ihan väärin.
    Suuret kiitokset järjestäjille siitä, että reippaasti vaan liputetaan pois, jos ajaa liian hiljaa.

    Tässä toisen setin ajoa meikäläisen kamerasta.
    https://www.youtube.com/watch?v=UHzu...CoaSCFMeXzhJng

    Oli tosi mukavaa kurvailla radalla pitkästä aikaa.
    Minulla ei jäänyt mitään hampaankoloon. Kotarikuski veti upeasti. Oli hienoa ajella.
    Hyvä ettei jäänyt hampaankoloon ja kannattaa tulla toistekin! Ainakin se bemari kulkee, kun bladella ei ihan heittämällä ohi pääse Mutta silti olen vieläkin sitä mieltä, että kun hidasryhmäläisiä on radalla, se ohittaminen pitää tehdä aivan toisenlaisilla marginaaleilla kuin normaalisti ja mielellään suorilla.
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
  30.  
  31. #150
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa osmola kirjoitti Katso viesti
    En kyllä säihkähtänyt ohitustilanteessa, vaan sitä refleksinomaisesti vetää pyörää vähän pystyyn. Tilanne oli mielestäni ihan ok.
    Odotapas kun tullaan lähemmäs toistasataa ja väliin jää muutamakymmenen senttiä. Kokemusta on… (siis ei liity tähän tap.)
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Sivu: 5 / 9:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567 ... ViimeinenViimeinen