Sivu: 7 / 9:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789 ViimeinenViimeinen
Tulokset 181:stä 210:een 261:sta
  1. #181
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Voisiko kuitenkin olla niin, että KESÄPÄIVILLÄ tuo hidas/rookie- ryhmä olisi se "kosiskeltavien joukko"....
    ja jolle koitetaan tarjota "asialliset puitteet", jopa olemattomista lähtökohdista, tutustua "ratailuun" tai
    ihan vaan radalla ajoon ylipäänsä?
    Täältä Bonen runojen seasta löytyi itselleni se kultainen keskitie mitä mobiili-shikaanina ajattelen tästä keskustelua herättäneestä aiheesta (en ollut tuolla mukana ikävä kyllä). Ystävilleni olen suositellut .Orgin ratapäiviä niiden hyödyllisyyksien vuoksi useampeen kertaan ja jatkossakin tahtoisin, että kynnys olisi mahdollisimman alhainen tälläisille kaltaisilleni kuskeille jotka satunnaisesti radalle eksyvät.

    Turha tässä ketään on ristiinnaulita vaan sopia yhteiset pelisäännöt
    Kawasaki ZZR 1400 -13 ex: Honda CB1000RA -11, Honda CB600F Hornet -09
  2. #182
    Lainaa Vuorela kirjoitti Katso viesti
    Musta lippu oli käytössä portilla ja tornista hommaa seuranneena aika täystyöllistetty tuossa ensimmäisessä setissä. 20min on kuitenkin lyhyt aika poimia mustalla lipulla pois enemmän kuin 3-4 kuskia, varsinkin kun joku ei taaskaan mustaa lippua nähnyt pariin ensimmäiseen kierrokseen.

    Homma hoidettiin minusta ihan hyvin siihen nähden kuinka sekavaa se meno siinä ekassa setissä oli. Ensin otettiin pois ne jotka aiheutti suurimman vaaran muille kuskeille. Toiseen settiin sitten touhu siistiytyi selvästi eikä päivän aikana nähty kuin yksi vähän kokeneemman kuskin kaato illalla.
    Ok. Eli portilla oli, mutta muissa pisteissä ei ollut. Radioliikenne toimi ja tapahtumista käytiin keskustelua linjoilla. Olen samaa mieltä, että loppujen lopuksi homma meni hyvin. Yhtään kolaria ei ajettu eikä edes kaaduttu ainakaan aamupäivällä.

    Myös ruutulippu tuntui olevan joillekin näkymätön, mutta siitä ei onneksi ole muille suoranaista vaaraa ellei sitten joku yritä kuroa kiinni menetettyä ajoaikaa aivot narikassa.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  3. #183
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Ok. Eli portilla oli, mutta muissa pisteissä ei ollut.
    Musta lippu on aina vain portilla.
    Superbike #7
  4. #184
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Musta lippu on aina vain portilla.
    On mustaa lippua myös muilla pisteillä ollut, mutta ainakin portilta se löytyy aina.
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  5. #185
    Lainaa JanneL70 kirjoitti Katso viesti
    En tiedä ajoitko mun perässä, varmaan noin hitaasti taisin mennäkkin, mutta osittain varmasti tuohon vauhtiin vaikuttaa meillä ratarookieilla se, että painaako suorat aina ihan täysiä, vai helpottaako takana tulevien nopeampien ohittelua. esimerkiksi itse ajelin pääsuoraa noin 100 km/h, nopeemmat suristeli ohi ja sai itselle aikaa valmistautua ykkösmutkaan ja se ei tullut "silmille" liian myöhäisen jarrun takia, pari kertaa kokeilin vetää ihan täysii viimeisen mutkan avauksesta jarrulle ja siinä vauhtia tuli noin 170. Jos joka suoralla tekee ton saman, niin aikamoinen ero taitaa olla kierrosajassakin, luulisin. Hitaassa ryhmässä toi kierrosaika ei ole ihan samalla tavalla vertailukelpoinen.
    Ei ollut bemari, jonka perässä ajelin koko kierroksen. Eikä siinä ole mitään moittimista, että vetää suorat hitaasti. Päinvastoin ja juuri tuosta syystä, että ohittaminen on helppoa radan turvallisimmissa kohdissa eli suorilla. Näytän itse kädellä merkkiä ja hidastan hieman suoran alussa, jos kuulen tai arvaan jonkun ajavan perässä. Taakse en vilkuile.

    Tässä yhteydessä nostin kierrosajan esille siksi, että kun hitaat ja keskiryhmä laitetaan samaan aikaan radalle, niin ne nopeuserot niin suorilla kuin mutkissa korostuvat ja etenkin tavoitteet radan kiertämiselle. Joillakin ei ole malttia odottaa hetkeäkään vaan tuupataan hitaammista ohi joka raosta vaikka suoran auetessa olisi hyvä mahdollisuus päästä ohi. Itse olen huomannut, että kun näkee edessä olevan selvästi hitaamman, niin kannattaa sovittaa oma vauhti siten, että voi painaa mutkan omalla vauhdilla ja sitten saa siihen avaukseen jo hyvän lähdön. Jos roikkuu mutkassa hitaamman perässä, niin se avauskin tehdään sen hitaamman vauhdista aloittaen ja voi olla hankala ohittaa, jos sillä hitaammalla on tehon puolesta etu puolellaan.

    Saattoi tuossa lauantaina käydä niinkin, että se ensimmäinen nopeampi vielä malttoikin odottaa, mutta toinen, kolmas tai neljäs päätti sitten ohittaa kaikki kerralla mutkan jarrussa tai mutkassa.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  6. #186
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Jassu kirjoitti Katso viesti
    On mustaa lippua myös muilla pisteillä ollut, mutta ainakin portilta se löytyy aina.
    Kappas...kiitti korjauksesta. Tosin jostain palmasin lipulta sillä on ihan turha huitoo kun on niin kaukana radasta.
    Superbike #7
  7. #187
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Näytän itse kädellä merkkiä ja hidastan hieman suoran alussa, jos kuulen tai arvaan jonkun ajavan perässä. Taakse en vilkuile.
    Älä tee noin. Keskity omaan ajamiseen, pidä oma linja, pidä oma vauhti. Se helpottaa takaa tulevan ohittajan hommaa.
    Käsimerkki ja hidastaminen vain vaikeuttaa takaa tulevan homma, ja voipi jopa aiheuttaa aivan turhan vaaratilanteen.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  8. #188
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Ei ollut bemari, jonka perässä ajelin koko kierroksen. Eikä siinä ole mitään moittimista, että vetää suorat hitaasti. Päinvastoin ja juuri tuosta syystä, että ohittaminen on helppoa radan turvallisimmissa kohdissa eli suorilla. Näytän itse kädellä merkkiä ja hidastan hieman suoran alussa, jos kuulen tai arvaan jonkun ajavan perässä. Taakse en vilkuile.

    Tässä yhteydessä nostin kierrosajan esille siksi, että kun hitaat ja keskiryhmä laitetaan samaan aikaan radalle, niin ne nopeuserot niin suorilla kuin mutkissa korostuvat ja etenkin tavoitteet radan kiertämiselle. Joillakin ei ole malttia odottaa hetkeäkään vaan tuupataan hitaammista ohi joka raosta vaikka suoran auetessa olisi hyvä mahdollisuus päästä ohi.
    Saatoin olla minä; varsinkin aamulla oli tuntuma uuteen pyörään vielä täysin hukassa, ja iltapäivälläkin meno oli suorilla vähän reilua satasta himmailua ja mutkissa ketterästi kuin Costa Concordia, mutta vähemmän kallellaan
    Musta tultiin ohi toista kymmentä kertaa joka setissä, ja yhtä kakkosen ja kolmosen välissä vähän yllättäen oikealta kapenevasta raosta ohi singahtanutta, kaikki ohitukset tehtiin miellyttävissä paikoissa. Omat vähät ohitukseni jätin pitkille suorille ja etenkin palmasin ja lemminkäisen välissä ehti mukavasti.

    Pitääpä katsoa, jos sää sallisi tulla ensi viikonloppuna Pesämäelle etsimään lisää vauhtia ja rohkeutta
    Racingtowardthelight.wordpress.com

    GSF 1250 SA -10
    FZ6 S2 -07 (ex)
  9. #189
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Okei, Degen alkuosa ei muistaakseni ole mitään, ihan jees ja nättiä, mutta kohdasta abaut 6.40 alkaa minun mielestä sellainen show että voi ihme. Mutkat vaaput kuin harakka (ainakin näyttäis horisontti keikkuvan?), linjat leveeks ja lipsumisia ja tunget niihin väleihin. Minusta tää on liukumiinaa, GuessWho näkee tässä kukkamultaa.

    Olenhan minä herkkä maalaispoika ja itkeä pillautan kun tulee niin paha mielikin , mutta vaikka kahteen kertaaan kattoo ja silti kouraisee vattasta ja irtoo ääntä kurkusta…

    Ja ei missään nimessä mun ajo ole mitään hyvää, sillä en sano, vaan sillä että tällanen meno pelottaa kyllä mua.
    Noh myös kameran heiluu aika lailla.

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Aika täydellinen opetusvideo siitä, miltä ajo näyttää silloin, kun yritys on reilusti yli sata, ja taidot laahaa hieman nollan yläpuolella perässä.
    Ja myöskin täysin välinpitämättömästä asenteesta kaikkia muita samaan aikaan radalla olijoita kohtaan. Toki se voi johtua myöskin vaan ihan puhtaasta ymmärtämättömyydestä.

    Kuten aikaisemmin jo sanoin:
    Opettele ajamaan edes sen verran että pystyt ajamaan nopeessa ryhmässä, ettei sun tarvi pelleillä ja tuhlata taitojasi keskiryhmässä ja/tai yhdistetyssä keski-hidasryhmässä. Koska tolla asenteellas sä telot jonkun hitaan ennemmin tai myöhemmin.
    Ja ei, et todellakaan ole ensimmäinen vastaava tapaus, etkä ikävä kyllä viimeinenkään.

    Lippumiehille on kyl vähän pakko antaa noottia niiden nukkumisesta. Ja/tai vinkiksi seuraavaa kertaa varten, kun näette tollasta ohittelua/ aivan päätöntä kohellusta, niin ilmottakaa siitä portille. Ja portti ottaa ko kuskin mustalla pois. Jne.
    Se on eri asia jos joku kuski tekee jonkun mokan kerran tai pari setin aikana, mutta jos kohellus on aivan jatkuvaa, on siihen syytä puuttua heti.
    No sataprosenttista yritystä ei ollu käytössä ei lähelläkään. Välinpitämättömyydestä olen täysin eri mieltä.

    Lainaa Jassu kirjoitti Katso viesti
    se ohitus taitaa olla kohdassa 11m35s : https://www.youtube.com/watch?v=niQonGd9Jyo#t=11m35s

    Mun mielestä tossa ekassa ohituksessa tökkäät kyllä aivan selkeesti liian ahtaaseen väliin tuonne sisään kun toinen on jo taittamassa - jälkimmäinen ohitus jota täälläkin on kritisoitu enemmän oli mun mielestä ihan siisti.
    Pitää näin jälkeenpäin katsottuna täysin paikkansa ,mutta siinä hetkessä näin asian toisin.

    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Videon alkupuolella ihan siistiä ajamista, mutta viimestään kuuden minuutin kohdalta eteenpäin todella typerää ja vaarallista toimintaa. Lähes jokainen ohitus sulkeutuvaan rakoon ja ajaminen pelkkää voimalla roiskimista. Et todennäköisesti edes ymmärrä kuinka monta kertaa tuolla setillä oli vain tuurista kiinni, että et a) itse kaatunut b) ajattanu jotain toista kuskia hiekoille. Toivon mukaan sussa on riittävästi miestä palautteen vastaanottamiseen ja sen sulatteluun. Tuolla ajotyylillä olet todennäköisesti 1-3 ratapäivän sisällä naamallasi. Ilman elektroniikkaa olisit todennäköisesti jo kaatunut.
    Pitää paikkansa että innostuin hieman liikaa ohittamisesta radalla. Ilman elektroniikkaa en kyllä tolla pyöörälllä kovin helposti ryhdy ajamaan mutta täytyyhän sekin juttu kerran kokeilla.

    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Mä en osaa analysoida minkätasoista huomiohuoraamista tää shy:ltä on että mut piti vetää tähänkin replaan mukaan?
    Joo, kuten Nitrous tuolla aiemmin mainitsikin, ystäväni ajolinjat ovat (omastakin mielestäni) noilla paikkeilla tyyliä "kohta sattuu jussia leukaan". Näitä yhden miehen krusifiksille naulaamisia tullaan varmasti saamaan niin kauan kuin näitä "hauska ratavideot" klippejä jengi tänne latailee. Toivottavasti silti muistatte ettei vanhalla vaapulla uutterasti paksujen kahden minuutin kierroksien ajaminen tee muista sen pyhempiä ihmisiä. Dege tykkää vetää ja ihan kovaa vetääkin, pikkusen kieltämättä siellä täällä. Mutta ei todellakaan ollut päivän ainoa jolla into ja ilo ohittaa taidot ja tavat. Itse olin ihan samanlainen ennenkuin päätin uskoa mentoriani ja huomasin että pykälää rauhallisemmin, neuvoja ja kokemusta kuunnellen, pääsee pirun paljon kovempaa, ja vieläpä pystyssä setin loppuun saakka. Siinä välissä viskastiin palmasissa horisontaaliasentoon kertaalleen. Kuuluu lajin luonteeseen.

    Huiman iso kiima osalla jengiä on löytää syyllisiä vaikka mihin. Tuomitkaa se ja tuomitkaa tuo. Herraisä tää muistuttaa jo 2010 pk-letka kirjoittelua ! Tän kuuluu olla kivaa, haloo. Varikolla kuuluu heittää yläfemmoja nauru hikisellä naamalla eikä kulkea joka setin jälkeen narisemassa portilla siitä kuka veti missäkin liian läheltä.
    Kyllä juurikin tykkään ajaa suht kovaa ja ajolinjat vaihtelee liikaa.

    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Sen verran pitää vielä lisätä, että dege olis muutaman päivän treenillä nopeessa ryhmässä jos malttas opetella muutaman perusjutun ajamisesta. Vauhti kasvas reilusti ja riskikerroin pienenis huomattavasti.
    No, tämä oli neljäs päivä mun kohdalla asfalttiradalla radalle soveltuvalla pyörällä. Loppujen lopuksi olisi pitänyt malttaa ja ajaa rauhallisesti ja vasta sitten oikeassa keskiryhmässä enempi koittaa ajaa paremmalla vauhdilla. Noh oppiihan tässä tavoille kun lukee näitä kommentteja tosta mun "ratailusta".

    Sain kuitenkin sitten keskiryhmän ajossa parannettua omaa aikaani 1.34.337. Tällöin ei hitaanryhmän kuskeja ollut mukana radalla.
    Ultrafast KTM machine .
  10. #190
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Älä tee noin. Keskity omaan ajamiseen, pidä oma linja, pidä oma vauhti. Se helpottaa takaa tulevan ohittajan hommaa.
    Käsimerkki ja hidastaminen vain vaikeuttaa takaa tulevan homma, ja voipi jopa aiheuttaa aivan turhan vaaratilanteen.
    Onneksi jotkin asiat on helppo korjata. Tämä selvä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  11. #191
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kappas...kiitti korjauksesta. Tosin jostain palmasin lipulta sillä on ihan turha huitoo kun on niin kaukana radasta.
    Viimeisimpinä esimerkkeinä esim Pärnussa mustaa on ollut takalenkillä, samaten Botnialla jne. Mun mielestä ei ole ollenkaan hassumpaa että lippujen riittäessä jokaisella pisteellä olisi se musta, niin tietoa saadaan jaettua useammastakin pisteestä ja varmistettua että kaveri on varmasti sen nähnyt. Samaten jos portti huomaa jotain outoa pyörässä / ajotavassa niin voi huutaa loppukiekan pisteille antamaan mustaa kuskille, niin saadaan se samalta kiekalta ulos.

    Alastarolla toi merkitys ei oo niin suuri, kun portilta tullaan suoraan sisään. Mutta esim Botnialla jos savuttavalle pyörälle annetaan portilta mustaa niin siellä on hyvässä lykyssä koko pitkä rata täynnä skeidaa.

    Ja vaikka palmasinkin piste on kaukana radasta, niin ei siitä mustasta sielläkään _haittaa_ ole, kunhan portti ja lemminkäisenkin piste näyttää pyörälle mustaa - mitä useampi piste sitä näyttää saadaan todennäköisesti tieto perille kuin että sitä näytettäisiin vain yhdestä pisteestä.

    Muttajoo, nää vaan mun mielipiteitä - ja kaukana alkuperäisestä ketjun otsikosta
    Viimeksi muokannut: Jassu; 19.08.2014 klo 13:20.
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  12. #192
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Dege kirjoitti Katso viesti

    Sain kuitenkin sitten keskiryhmän ajossa parannettua omaa aikaani 1.34.337. Tällöin ei hitaanryhmän kuskeja ollut mukana radalla.
    Muutan ennustettani: Olet naamallasi seuraavalla ratapäivällä jos ajotyyli on videolla nähdyn kaltaista.
    Superbike #7
  13. #193
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Aamulla ei ollut mustia lippuja käytössä. Olin lipulla ja tilanteesta radion välityksellä vaihdettiin mielipiteitä ja tarkkailtiin muutamaakin kuskia erityisesti, että mitä tekevät. Jatkoa ajatellen kannatan ajatusta, että mustat liput ovat käytössä aina.
    Olin portilla, musta lippu useasti kourassa.
    Mustaa lippua heiluteltiin, apuna olivat ainakin mm. Soikkeli ja Pupu.
    Ongelma olikin siinä etteivät kuskit huomanneet lippuja. Ei mustaa, ei punaista eikä ruutulippua.
    Tavallaan koomista mutta tulihan siinä pientä hässäkkää kun yritimme selvitellä että kuka milloinkin pitäisi liputtaa...

    Mutta kuten mm. "arvaakuka" tuossa aiemmin jo totesi, pysytään poikamaisina ja yritetään paremmin nähdä tapahtuman positiiviset puolet.

    Toki opittavaakin on.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  14. #194
    Lainaa Goofy S kirjoitti Katso viesti
    Olin portilla, musta lippu useasti kourassa.
    Mustaa lippua heiluteltiin, apuna olivat ainakin mm. Soikkeli ja Pupu.
    Ongelma olikin siinä etteivät kuskit huomanneet lippuja. Ei mustaa, ei punaista eikä ruutulippua.
    Tavallaan koomista mutta tulihan siinä pientä hässäkkää kun yritimme selvitellä että kuka milloinkin pitäisi liputtaa...
    Tuntuu sille, että jotkut on ehkä hieman tohkeissaan kahvilassa ja maalisuoralla eikä huomata katsella muurin suuntaan onko siellä jotain nähtävää. Ei silloin auta vaikka lipunheiluttaja olisi yläosattomissa.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  15. #195
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Muutan ennustettani: Olet naamallasi seuraavalla ratapäivällä jos ajotyyli on videolla nähdyn kaltaista.
    Toivottavasti tämä tyyppi ottaa tästä keskustelusta sen verran opikseen ettei aja kenenkään päälle. Toivottovasti myös vakuutukset ovat sellaisessa yhtiössä, joka korvaa liikennevakuutuksesta mukisematta vastapuolen kulut. Tunnistan tuosta ajotyylistä ja asenteesta muutamia elementtejä, jotka johtivat oman pyöräni lunastukseen muutama vuosi sitten. Olin siis ottava osapuolena.

    Innostua saa ja pitää, mutta täytyy myös muistaa että siellä radalla on muitakin. Jos ei oman turvallisuuden niin väliksi niin muitten päälle ei tarttis ajaa. Jossain vaiheessa voi tulla myös virhearvio siitä ettei ehtinytkään siinä mutkassa ohi ja silloin ei ole kivaa jos lanaa muut mukanaan mennessään.
  16. #196
    Lainaa Dege kirjoitti Katso viesti
    No sataprosenttista yritystä ei ollu käytössä ei lähelläkään. Välinpitämättömyydestä olen täysin eri mieltä.
    No, tämä oli neljäs päivä mun kohdalla asfalttiradalla radalle soveltuvalla pyörällä.
    Ok, eli kyse oli vain vähäisen kokemuksen aiheuttamasta ymmärtämättömyydestä. Myös sen suhteen, missä ne omat rajat menee.

    Ja juu, kuten nitro jo tossa aikasemmin mainitsi, niin kyl susta nopeen ryhmän kuskin sais "helposti". Ts jos esim kuuntelet ja tottelet ja toteutat nitron ohjeet, niin olet päivässä alastaro alle 1:30 vauhdissa.
    Jos taas täysin järjetön into edelleen vie miehen mukanaan, tai puupää ei usko mitään, niin olet toivottavasti yksinään naamallasi, etkä toimi keilapallona.
    Valinta on sinun.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  17. #197
    Haluan kirjoittaa tähän väliin hieman...

    Olin Su mukana ja ensimmäistä kertaa radalla (no, kerran kaverin kanssa käytiin mun alffalla, mutta ei 2-pyöräisellä). Siis en edes tiennyt, että olisi ollut parempi mennä ensin ajoharjoittelupäiville!

    Noo.. ihan hyvin se kai loppujen lopuksi meni, vaikka olin hitaan ryhmän hitain ilmeisesti. Tässä nyt haluan vielä ruikuttaa omista mokistani, jotka olivat periaatteessa pieniä mutta kyllä niistä olisi voinut ainakin hallintalaite-remontteja tulla kaikille osapuolille.

    Siis mulla oli se punainen nakubandiitti. Ennen kuin sain mustaa lippua (jota en edes huomannut) ja tultiin varikolla ohjeistamaan, tapahtui ainakin seuraavaa: ajoin liian hitaasti, peilit ei oltu teipattu, päästin ohi, vinkkasin kädellä ohi, melkein pysähdyin ennen pääsuoraa.. mitähän vielä, en muista.

    Viimeisessä sessiossani, opastuksien jälkeen, tein mielestäni kaiken oikein. Ja ymmärsin tämän opetuksen: oikeanlainen itsekkyys on turvallisuutta.

    P.S. On isossa vesibandiitissa puolensa: 120Nm@3000rpm takapyörältä. Ajelin viimeiset kierrokset pelkällä kuutosella. Nyt tuli kyllä semmoinen kipinä, että varaan tässä paikan Botniaringille ensi perjantaiksi
    Triumph Street Triple 1050 -07
  18. #198
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa turunsussu kirjoitti Katso viesti
    Haluan kirjoittaa tähän väliin hieman...

    Olin Su mukana ja ensimmäistä kertaa radalla (no, kerran kaverin kanssa käytiin mun alffalla, mutta ei 2-pyöräisellä). Siis en edes tiennyt, että olisi ollut parempi mennä ensin ajoharjoittelupäiville!

    Noo.. ihan hyvin se kai loppujen lopuksi meni, vaikka olin hitaan ryhmän hitain ilmeisesti. Tässä nyt haluan vielä ruikuttaa omista mokistani, jotka olivat periaatteessa pieniä mutta kyllä niistä olisi voinut ainakin hallintalaite-remontteja tulla kaikille osapuolille.

    Siis mulla oli se punainen nakubandiitti. Ennen kuin sain mustaa lippua (jota en edes huomannut) ja tultiin varikolla ohjeistamaan, tapahtui ainakin seuraavaa: ajoin liian hitaasti, peilit ei oltu teipattu, päästin ohi, vinkkasin kädellä ohi, melkein pysähdyin ennen pääsuoraa.. mitähän vielä, en muista.

    Viimeisessä sessiossani, opastuksien jälkeen, tein mielestäni kaiken oikein. Ja ymmärsin tämän opetuksen: oikeanlainen itsekkyys on turvallisuutta.

    P.S. On isossa vesibandiitissa puolensa: 120Nm@3000rpm takapyörältä. Ajelin viimeiset kierrokset pelkällä kuutosella. Nyt tuli kyllä semmoinen kipinä, että varaan tässä paikan Botniaringille ensi perjantaiksi
    Olitko ajajakokouksessa ennen radalle menoa?

    Tsemppiä Botniaan!
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  19. #199
    Lainaa turunsussu kirjoitti Katso viesti
    P.S. On isossa vesibandiitissa puolensa: 120Nm@3000rpm takapyörältä. Ajelin viimeiset kierrokset pelkällä kuutosella. Nyt tuli kyllä semmoinen kipinä, että varaan tässä paikan Botniaringille ensi perjantaiksi
    Pelkällä kuutosvaihteella koko alastaro ympäri !!!???!!!
    Jummalavita siinä on rouske käyny palmasissa ja kahvilassa ketjuista ja laatikosta
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  20. #200
    ^ Jos hitaassa ryhmässä on Palmasissa ja Kahvilassa vauhtia noin 40kmh niin paljonkohan on kierroksia 6-vaihteella?
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  21. #201
    Olen seurannut pitkään tätä rata-ajo keskustelua ja siihen liittyvää neuvontaa/tuomitsemista. Mikäli olen oikein ymmärtänyt hitaassa ja keskiryhmässä ajo ei saa olla kilpailuun tähtäävää harjoittelua vaan tarkoitus on kurvailla radalla turvallisesti muille vaaraa aiheuttamatta.

    Ilmeisesti nopeassa ryhmässä saa harjoittaa kilpailuun tähtävää harjoittelua, mutta kilpailu on kielletty muualla, kuin itse kilpailuissa. Moottoripyörällä kaatuminen on aina vaarallista ja siksi sitä tulisi aina kaikissa tilanteissa välttää. Itse olen aikoinani ajanut kartingia SM-tasolla ja lajin harjoitteluun kuului, että välillä meni linja leveäksi, spinnattiin tai ajettiin radalta ulos. Tämä oli osa kehittymistä ja rajojen hakemista. Toki ymmärrän, että kyseessä on kaksi täysin eri lajia, mutta lähinnä kysyn näin tyhmänä mikä on OK oikeassa kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa.
    FZ1-S abs 2008
    Kawasaki ER-6F abs 2009
    Suzuki SV650 2000
  22. #202
    Ratavastaava vertzu:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2010
    Oulu
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sbanc kirjoitti Katso viesti
    Olen seurannut pitkään tätä rata-ajo keskustelua ja siihen liittyvää neuvontaa/tuomitsemista. Mikäli olen oikein ymmärtänyt hitaassa ja keskiryhmässä ajo ei saa olla kilpailuun tähtäävää harjoittelua vaan tarkoitus on kurvailla radalla turvallisesti muille vaaraa aiheuttamatta.

    Ilmeisesti nopeassa ryhmässä saa harjoittaa kilpailuun tähtävää harjoittelua, mutta kilpailu on kielletty muualla, kuin itse kilpailuissa. Moottoripyörällä kaatuminen on aina vaarallista ja siksi sitä tulisi aina kaikissa tilanteissa välttää. Itse olen aikoinani ajanut kartingia SM-tasolla ja lajin harjoitteluun kuului, että välillä meni linja leveäksi, spinnattiin tai ajettiin radalta ulos. Tämä oli osa kehittymistä ja rajojen hakemista. Toki ymmärrän, että kyseessä on kaksi täysin eri lajia, mutta lähinnä kysyn näin tyhmänä mikä on OK oikeassa kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa.
    Kilpaileminen on kiellettyä mm. siksi, että kilpailussa riskit ovat selkeästi suuremmat mm. ohittamisen osalta. Ohi mennään sieltä mistä mahtuu, mistä paikka aukeaa ja ohi on päästävä. Ratapäiväharjoittelussa tärkeämpänä osana on turvallisuus sekä ohittajalla että ohitettavalla, ohi pääseminen on sitten toisarvoinen asia, kun varikon kauttakin voi tulla hakemaan itselleen paremman välin radalle, mikäli ohi ei pääse ilman tarpeetonta riskiä. Tarkoituksena on siis minimoida riskit. Kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa on tottakai sallittua hakea rajojaan, harjoitella ja kehittää ajoaan nopeampaan suuntaan.
    Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  23. #203
    Lainaa sbanc kirjoitti Katso viesti
    Toki ymmärrän, että kyseessä on kaksi täysin eri lajia, mutta lähinnä kysyn näin tyhmänä mikä on OK oikeassa kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa.
    Mun mielestä on (nopeassa ryhmässä) ok vaarantaa itsensä, ei ole ok vaarantaa muita. On ok ohittaa siten että ohitettava ei joudu muuttamaan ajolinjaansa.

    Henk koht olen aina ollut sitä mieltä että (nopeassa ryhmässä) on parempi ohittaa jarrussa mahdollisimman läheltä, nyrkkisäännöllä metri sivulle metri eteen. Jolloin ohitettava voi suoraan taittaa ohittajan perään.
    Jos taasen ohittaja, luulee olevansa kohtelias, ja vetää isolla sivuttaismarginaalilla (jottei säikäytä ohitettavaa) suoraan apeksiin, ja parkeeraa jarrulla siihen, on ohitettavan yleensä joko hidastettava tai muutettava ajolinjaansa, jottei ajaisi päin ohitettavaa.

    Tämä siis nopeassa ryhmässä, ei keskiryhmässä, eikä hitaassa ryhmässä.

    Jokaista ryhmää koskien; turvallisen ja helpon ohituksen pointteja voi lueskella vaikkapa tuolta:
    http://www.mprata.fi/index.php?topic=363.0
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  24. #204
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Pelkällä kuutosvaihteella koko alastaro ympäri !!!???!!!
    Jummalavita siinä on rouske käyny palmasissa ja kahvilassa ketjuista ja laatikosta
    Höh...pystyhän gixerilläkin ajelee vakioväleillä ihan hyvin vajaata neljää kymppiä. Ei se mitenkään rakettina siitä kiihdy, muttei kyllä ryikään. Saati sitten jos on jo tyhjäkäynniltä tuo 100Nm käytössä.
    Superbike #7
  25. #205
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Goofy S kirjoitti Katso viesti
    ^ Jos hitaassa ryhmässä on Palmasissa ja Kahvilassa vauhtia noin 40kmh
    Ei sitä muuten nopeessakaan oo tuon enempää mutkan hitaimmassa paikkaa.
    Superbike #7
  26. #206
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sbanc kirjoitti Katso viesti
    Ilmeisesti nopeassa ryhmässä saa harjoittaa kilpailuun tähtävää harjoittelua, mutta kilpailu on kielletty muualla, kuin itse kilpailuissa. Moottoripyörällä kaatuminen on aina vaarallista ja siksi sitä tulisi aina kaikissa tilanteissa välttää. Itse olen aikoinani ajanut kartingia SM-tasolla ja lajin harjoitteluun kuului, että välillä meni linja leveäksi, spinnattiin tai ajettiin radalta ulos. Tämä oli osa kehittymistä ja rajojen hakemista. Toki ymmärrän, että kyseessä on kaksi täysin eri lajia, mutta lähinnä kysyn näin tyhmänä mikä on OK oikeassa kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa.
    Kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa on ihan ok, että välillä linja menee leveeksi tai käydään jopa hiekoilla asti (tahi huonolla tuurilla naamallaan), mutta silloinkin pitäisi ohitukset tehdä niin, ettei se aiheuta vaaraa ohitettavalle. Toki ohi saa ja pitääkin mennä aika pienellä sivuttaismarginaalilla, mutta kuitenkin sen verran hyvissä ajoin ennen mutkaa ettei ohitettava joudu muuttamaan linjaa. Toki silloin tällöin itse kellekin tulee arviointivirheitä ja ohitettava saattaa joutua joko pakolla tai sitten ihan vaan kohteliaisuutta antamaan vähän lisää tilaa.
    Superbike #7
  27. #207
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ei sitä muuten nopeessakaan oo tuon enempää mutkan hitaimmassa paikkaa.
    Taidatpa muuten olla oikeassa.
    Hitaimmillaan mun crono näyttää Kahvilassa lukemia 39-41.
    Hetken jo luulin että edes jossain kohtaa olisin Sua nopeempi...

    Edit: vaihtelua on näköjään 39-46 välillä minimit Kahvilassa.
    Kivaa vaihtelua, joka kierros erilainen.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  28. #208
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ei sitä muuten nopeessakaan oo tuon enempää mutkan hitaimmassa paikkaa.
    Väittäisin ett palmasissa 60 ja kahvilassa 50.
    Katsottuna kolmelta eri kuskilta joiden kierrosajat 1:24.6 , 1:21.3 ja 1:19.0 .
    Kaikki vieläpä tonnarikuskeja jotka pyrkii maksimoimaan avauksen.

    Tai no tietty jos ei sitä palmasii tai kahvilaa osaa ajaa nopeesti ni vauhti tippuu nopeessakin ryhmässä siihen 40:een...
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  29. #209
    ja sit ku muistetaan et homma on kuin pajazzonpeluu, lähellä ei oo mukana, osumat lasketaan. Eikä aina niitäkään.

    close enough.jpg

    z-10.jpg

    ps. ennen ku kukaan alkaa aivastella et "joo mut siis ihan eri asia ku on ammattilaisista kyse", niin tämä olin vain kevennys
    Viimeksi muokannut: GuessWho; 19.08.2014 klo 16:27.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  30.  
  31. #210
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    ja sit ku muistetaan et homma on kuin pajazzonpeluu, lähellä ei oo mukana, osumat lasketaan. Eikä aina niitäkään.
    ps. ennen ku kukaan alkaa aivastella et "joo mut siis ihan eri asia ku on ammattilaisista kyse", niin tämä olin vain kevennys
    Tossa molemmat rikkoo sääntöjä: http://www.mprata.fi/index.php?topic...21188#msg21188
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Sivu: 7 / 9:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789 ViimeinenViimeinen