Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 50:sta
  1. #1
    Haluaisin jakaa eilisen tapahtumat tälle foorumille. Työkaverini on Yh-äiti joka ei ymmärrä mopoista tai muistakaan ajoneuvoista mitään, mutta hänellä on 15v poika joka tykkää kovastikin ajella mopolla. Olin työkaverin luona kun tämä mopopoika kurvaa pihalle, ääni on aivan järkyttävä ja huomaan että siinä ei oikein ole etuvaloja. Siispä tutkimaan ihan mielenkiinnosta minkälainen pyörä on kyseessä. Derbi (meniköhän kirjoitus oikein) oli kyseessä, mutta etuvalojen tilalla oli basicly fillarin lamppu jonka juuri ja juuri huomaa. Takavalona oli joku onneton ledituikku järjestelmä jota oli hyvin vaikeaa huomata liikenteessä. Itse mopo, vaatteet ja kyprä oli täysin mustia joten eihän tuota huomaa ollenkaan liikenteessä jos on vähänkään hämärää. Seuraavaksi tsekkasin missä kunnossa renkaat ovat, eturengas oli suht ok mutta takarenkaasta näkyi jo kankaat. Kysyin pojalta paljonko mopo kulkee ja hän sanoi että sitä on vähän viritetty niin menee 60km/h. Olin itse prätkällä liikenteessä, joten oli kypärä matkassa ja kysyin että voisinkos minä kokeilla jos se todellakin on oikea lukema. Poika meni vähän vaivaantuneeksi ja myönsi että kulkee se kyllä oikeesti vähän nopeammin, about 90km/h on huiput. Äiti ei tiennyt tästä mitään, luuli että se on "vähän nopeampi kun tavallisesti, koska kaikki pojathan jotain niillä mopoilla tekee". Tässä vaiheessa totesin pojalle että on kyllä tehnyt hienon työn mopon kanssa jonka jälkeen hän helpottui ja meni omiaan hääräämään. Sen jälkeen juttelin äidin kanssa koko moposta ja hän meni vitivalkoiseksi kun kuuli mikä todellinen tilanne on. Koska hän ei tuntenut ketään muuta joka ymmärtää kaksipyöräisten päälle niin minä lupauduin hoitamaan pojan kanssa pyörää parempiin kuoseihin jotta voi turvallisin mielin olla.

    Syy miksi halusin jakaa tämän on että näitä tapauksia näkee kadulla jatkuvasti. Pojilla/tytöillä on hienot mopot jotka pitää paljon ääntä, näyttää OMG-siistiltä ja kulkee tuhatta ja sataa mutta siihen se ajatus onkin jäänyt. Saattaa vielä olla että vanhemmat ovat yhtä pihalla kun tämä minun työkaverini. Siispä pyydän teitä kaikkia jotka tunnette mopopojan taikka tytön josta välitätte ettekä ole oikein varmoja kuinka paljon vanhemmat tietää mopoista: Uhratkaa se 15 minuuttia että vähän tarkistatte missä kunnossa se mopo on. En tiedä kuinka pahaan kuntoon tämäkin poika olisi moponsa antanut mennä ellen olis lähtenyt kahville kaverin luokse. En ole mikään kukkahattutäti, mopoja tullaan aina virittelemään enkä ole sitä vastaan. Se on mitä mainioin tapa oppia miten erilaiset koneet ja mekaniikka toimii. Mutta kuinka paljon 15-vuotias oikeasti välittää turvallisuudesta? Eipä paljon mitään, koska he ovat kuolemattomia. Ikävä kyllä asia ei ole näin joten muistakaa pitää huolta nuorista ihmisistä. Tämän minun tutun mopo on nyt ajokiellossa kunnes saadaan uusi takarengas ja valot kuntoon. Siinä samalla tsekataan myös yleiskuntoa ja jutellaan mopon huollosta. Poikaa luonnollisesti ottaa päähän ihan hirveästi mutta ymmärtää kuitenkin kun hänelle perusteltiin miksi mopo on ajokiellossa. Teimme myös herrasmiessopimuksen (kun äiti ei ollut kuulolla) että huippuihin ei kosketa, suuntaan taikka toiseen, koska minulla ei ole mitään mielenkiintoa alkaa kyttäämään pojan huippuja ja poika on tyytyväinen kun ei tarvitse näyttää huonolta jos huiput laskee. Tärkeintä on että pyörä on suht turvallinen ja että kaveri näkyy liikenteessä.

    P.S.
    En ollut oikein varma jos laitan tämän yleiseen vaiko turvallisuus osioon, modet siirtäkööt oikeaan paikkaan jos on tarvis.
  2. #2
    90km/h mopolla on aivan helvetin vaarallista. Siihen olis myös kyllä syytä puuttua. Toinen seikka mikä pojalle kannattaa ehkä mainita, että jos kevarikortti tahi autokortti joskus kiinnostaa, niin olis syytä ymmärtää että ajaa tällä hetkellä kevarilla. Noin niinku lain näkökulmasta. 90km/h @ 40km/h ni kaikki täällä tietää mitä siitä seuraa..

    Mä vähän jeesustelen noiden mopojen kohdalla, kun päivittäin näkee mitä se ajaminen niillä on. :/
    Yamaha FZS 1000cc
    Ex: Kawasaki er-5
  3. #3
    Lainaa JeTi kirjoitti Katso viesti
    90km/h mopolla on aivan helvetin vaarallista.
    Näin on!
    pikkusen huimas junnuna, kun PeeVeellä ja Mankeilla vedettiin huimia nopeuksia sen aikuset ajovarusteet päällä, eli Meno avokypärä ja isältä pöllityt työhanskat...
  4. #4
    Hienoa toimintaa että jaksaa auttaa/neuvoa toisia, varsinkin kun kyseessä on ihmisiä jotka ei ymmärrä nuoren harrastuksesta mitään ja neuvoo sitä turvallisemmaksi
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  5. #5
    Tämän vuoden asiallisin ketjun avaus.
    Nämä mopopojat ovat kuitenkin tulevaisuuden veronmaksajia.
    Kaikki kunnia nuorten parissa työskenteleville.
  6. #6
    Ja luulisi äitiä kiinnostavan ainakin se, että saattaapi tulla melkoset verot maksettavaksi kun onkin kevari.
    Pan European 1300
  7. #7
    Lainaa Pohjanpoika kirjoitti Katso viesti
    Ja luulisi äitiä kiinnostavan ainakin se, että saattaapi tulla melkoset verot maksettavaksi kun onkin kevari.
    Kumpi sitten raskaampi maksaa, verot vai hautajaiset?
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  8. #8
    Erittäin hyvä keskustelun avaus.

    En tasan ole itse mikään kukkahattu enkä kannata nykyistä sääntely-yhteiskuntaa.
    Silti hirvittää välillä katsella nuorten mopopoikien kaahailua, välillä ihan käsittämätöntä menoa.
    Kuten Regon mainitsi, 15 vuotias on kuolematon, siksi meidän "viisaampien" olisi hyvä voida valistaa.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  9. #9
    Esimerkillistä toimintaa

    Tuossa iässä pojat harvemmin ajattelevat seurauksia. Valtavat riskit tuollaisella härpäkkeellä. Olen käynyt oman poikani kanssa vastaavaa keskustelua, joskus paremmalla joskus huonommalla menestyksellä. Mopoa on muutettu yhdessä tai yksin oikeanlaiseksi kunnes taas...

    Välillä tuntuu, että vieraan henkilön sanomana viesti menee paremmin perille.
  10. #10
    Siskoni pojalla melkein sama tarina, vaikkakin oli yhdessä käyty läpi virittäminen ym.
    Kun menin käymään ja sanoin tarkistavani viritykset. Ensin väitti ettei ole viritetty, vaikka heti näki ettei ollut vakio.

    Avaimet takavarikkoon, niin kauan kunnes oli vakio.
    Vastahakoisesti laittoi vakioksi. Jonka jälkeen toteamus: seuraavasta kerrasta menee myyntiin.
    Oppi eikä virittänyt. Tiedän sen, koska tein pari "yllätys" visiottiä. Jolloin mopo tarkistettiin.
    Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.

    Yamaha FJR 1300A -08
  11. #11
    Onhan noita nuorison mopoja tullut "katsastettua", mutta minkäs teet? uhkailu, lahjonta vai kiristys ja varsinkin kun ei ole omaa perhettä.
    Ehdottomasti nuorelle kannattaa yrittää kertoa vastuusta, tulevaisuudesta, taloudellisista kustannuksista ja terveydestä. Joskus jotain saattaa mennä perille saakka. Hyvä puoli siinä on se, että annetaan välittämisen signaali.
    Jokainen tuon ikäinen on kuolematon ja varma omasta erinomaisuudesta Uhma eriävää mielipidettä kohtaan on hyvin voimakas.
    Omalla kohdalla en voi olla kovin vakuuttava ja uskottava kertomaan vaaroista ja seurauksista, koska nuorena olin itse samanlainen moponvirittäjä ja päätön kaahari. Siihen aikaan (80-luvulla) virittämisessä "isot pojat" auttoi ja jos ajoi vakiolla, niin pidettiin outona.

    Onneksi ajat muuttuu ja jossain on niitä tyyppejä, jotka kantaa huolta lähimmäisistä ja jakavat tietoa eteenpäin, että nuoruuden hölmöilyistä saattaa olla kauaskantoiset seuraukset.
  12. #12
    Nyt aivan aluksi täytyy tunnustaa, että en ole koskaan ajanut isolla mopolla vaan kuulun juurikin näihin 50cc mopoilijoihin, mutta aihe on sen verran läheinen että toivon ymmärrystä.

    Alla on siis tällä hetkellä melkolailla samantyyppinen ajoneuvo kuin aloitusviestissä mainittiin. Ei derbi tosin. Tosi mukava lukea, että joku oikeasti välittää myös mopoilijoista ja heidän pyöriensä kunnosta. Yleinen asenne mopoilijoita kohtaan tuntuu olevan halveksiva ja ikävänsävyinen, ja osin ymmärrettävästikin, mutta oma mielipiteeni on se, että juuri kannustamalla ja jeesaamalla voi mopoilijoihinkin vaikuttaa. En tunne ketään joka isommalla pyörällä ajelisi, mutta arvostaisin suuresti jos joku prätkäkuski olisi edes kiinnostunut pyöräni kunnosta tai muuten tulisi juttelemaan.
    Faija kyllä onneksi tietää kuitenkin sen verran noista koneista, että pitäisi oman moponi turvallisuudesta huolta jos itse en siihen jostain ihmeen syystä kykenisi

    Oma pyörä on tällä hetkellä Rieju Mrt, jota ei sen kummemmin ole viritetty yhden kuristuksen poistoa lukuunottamatta, huiput pyörii 50 tienoilla mutta kiihtyy kuitenkin reippaasti. Pidän pyöräni sekä teknisesti että turvallisuuden kannalta mahdollisimman hyvässä kunnossa. Etuvalossa on alkuperäistä tehokkaampi 55/60w polttimo ja valokuvio asianmukainen eikä häikäise. Takavalo sekä vilkut, töötti yms hyvässä kunnossa ja renkaissa reippaasti pintaa. Myös jarrut ja kaikki hallintalaitteet toimivat kuten pitää ja kuskin ajovarusteet myös muuta kuin t-paita+shortsit, kesälläkin. En suurin surminkaan ajaisi millään kaksipyöräisellä jossa rengas on kankailla, pidon menetys kun tuppaa olemaan melko kohtalokasta ja varsinkin sateella tuppaa tapahtumaan melko herkästi vaikka kulutuspintaa löytyykin.

    Tätä täytyy kyllä kuitenkin kritisoida:
    Lainaa JeTi kirjoitti Katso viesti
    90km/h mopolla on aivan helvetin vaarallista.
    Entisajan mopot, peeveet, mankit, raisut yms. olivat MoPoja: MoottoriPolkupyöriä. Valtaosa nykyajan mopoista, eli ne isopyöräiset supermotot, ovat moottoripyöriä alitehoisella koneella. Esimerkiksi Rieju tekee Marathon 125-pyörää samalla rungolla, katteilla yms. kuin oma pärräni. Jarrut ovat kevariversiossa hiukan paremmat, samoin kuin alusta Marzocchin USD-keulaa myöten, mutta parannus ei ole suuri ja myös mopoversiota on saatavina näillä osilla. Pyörä tottelee vastaohjausta (kyllä, myös ainakin osa mopoilijoista itseni mukaan lukien tietää mistä hommassa on kyse), reippaita jarrutuksia ja vaikka pientä enskapätkällä tykitystä aivan mukisematta ja alusta, jarrut, yms. toimivat hienosti. 50cc koneella liikkuvat pyörät ovat kehittyneet melkoisesti. Uskallan siis sanoa, että 90km/h vauhti ei ole pyörän puolesta vaarallista. Eri asia on kuskien kokemattomuus ja näyttämisenhalu, mutta en usko että juuri a2:kkosen saaneen hornettikuskin tai ensimmäistä kevättä hyvinkin tehokkaan 2t-kevarin (jopa 40hp, laiton tosin) selässä istuvan ikätoverini harkintakyky nopeuden suhteen ei välttämättä ole sen parempi.

    Ja olen kyllä nähnyt paljonkin noita huonokuntoisia mopoja ja mahdollisuuksien mukaan kehottanut esimerkiksi laittamaan jarrut kuntoon oman tulevaisuuden vuoksi - että pääsisi joskus ajamaan laillisesti kovempaa eikä makaisi halvaantuneena sairaalassa.

    Turvallisuus on koitettu pitää meikäläisen puolesta mielessä kyllä, asiaa on helpottanut se, että kaksi tuttavaani, ei kovin läheisiä kuitenkaan, ovat parin vuode sisällä kuolleet toinen kevarilla ja toinen mopolla. Toisessa tapauksessa ilmeisesti osasyyllisenä jarrut ja käsittääkseni molemmilla kypärän leukahihna auki. Oma hihna pysyy tiukasti kiinni ja niille, keillä ei pysy,

    Eli siis tahdoin sen verran sanoa, että se on hienoa kun joku pitää meistä mopoilijoistakin huolta

    Ja jooh, tässä sitä ihmetyksen aihetta kun tällainen mopojonne tänne .ORGgiin kirjoittelee mutta olen ollut ja olen vieläkin vähän tällainen wannabeemotoristi. .ORGgia on tullu varmaan vuoden verran aika aktiivisesti lueskeltua ja naureskeltua mutta kirjoittamiseen en ole ryhtynyt enkä varmaan kirjoittele jatkossakaan ettei naurettaisi ulos Ehkä joskus myöhemmin, tällä hetkellä on haaveena hommata joku sv650, bandit600, hornetti tms. A2-pärrä jos rahatilanne mitenkään antaa myöten.

    Lopuksi täytyy toivottaa kaikille (kanssa)motoristeille mukavaa ja turvallista ajokautta!



    Ja vielä vähän edittiä: Mopolla tulee vapaa-ajalla suurimmaksi osin ajeltua mutkapätkiä ja hiukka pitempiäkin lenkkejä p***urallin sijaan. Vauhdin hurma hommasta vähän puuttuu mutta fiilikset kesäiltana auringonlaskua kohti nautiskellessa ovat varmasti samankaltaiset kuin teillä oikeillakin motoristeilla
    Viimeksi muokannut: aamojj_; 07.05.2014 klo 20:14.
  13. #13
    Kuolemattomia tosiaan. Itsellänikin oli silloin aikoinaan Suzuki R50 (se katettu pikkumopo PV:n koneella). Tokihan siihen piti salaa se viimeisimpään ylikokoon porattu 80cc läppäpytty laittaa, isompi kaasari ja tehoputki. Menihän se ihan helvetin kovaa mopoksi. Etujarrua ei ollut kun en osannut sitä silloin ilmata

    Ei saakeli jos nykyään pitäisi ilman etujarrua ajaa mitään nopeuksia... ei se silloin tuntunut niin erikoiselta.

    Ei sitä leikkiä sinällään onneksi kauaa kestänyt, kone leipoi alakerran laakereista kiinni. Tuli se sitten faijan kanssa vielä kasaan laitettua vakiohiluilla ja myytyä pois. Sanomista tuli kyllä siinä vaiheessa kun isukki huomasi että mitenkäs tämä sylinteri näyttää näin "avaralta".
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
  14. #14
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa aamojj_ kirjoitti Katso viesti
    Nyt aivan aluksi täytyy tunnustaa, että en ole koskaan ajanut isolla mopolla vaan kuulun juurikin näihin 50cc mopoilijoihin, mutta aihe on sen verran läheinen että toivon ymmärrystä.
    Oli kyllä pirusti asiaa sulla tuossa viestissäsi. Pitää nostaa hattua sille kuinka kypsää ja asiapitoista tekstiä tulee mopoikäiseltä kaverilta. Kirjoittele ihmeessä enemmän niin myös me motoristit ehkä jaksettaisiin muistaa paremmin, että fiksuja tyyppejä te mopoilijatkin olette. Turhan usein kun tuo asenne teitä kohtaan tuppaa kääntymään negatiiviseksi muutaman näyttämisenhaluisen sankarin takia.

    Omasta puolestani toivon, että sulla jatkuu 2-pyöräisillä harrastaminen tulevaisuudessa myös moottoripyörien sarvissa.
    Superbike #7
  15. #15
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa D-Iivil kirjoitti Katso viesti
    Kuolemattomia tosiaan. Itsellänikin oli silloin aikoinaan Suzuki R50 (se katettu pikkumopo PV:n koneella). Tokihan siihen piti salaa se viimeisimpään ylikokoon porattu 80cc läppäpytty laittaa, isompi kaasari ja tehoputki. Menihän se ihan helvetin kovaa mopoksi. Etujarrua ei ollut kun en osannut sitä silloin ilmata

    Ei saakeli jos nykyään pitäisi ilman etujarrua ajaa mitään nopeuksia... ei se silloin tuntunut niin erikoiselta.
    .
    Emppiirisesti mopoiässä kokeiltua:
    Suzuki PV:n takajarrupalat eivät kestä toistuvia jarrutuksia yli 100km/h vauhdista nollaan vaan ne räjähtävät pölyksi. Tuli tuhottua kolmet jarrupalat ennen kuin uskoi, ettei se ole valmistusvika.
    Jos renkaissa lukee max 100km/h, ne todellakin alkavat sulaa n. 5km jälkeen jos vauhti on 120km/h.
    Tossumopo kuluttaa enemmän bensaa kuin isohko henkilöauto (n. 15l/100km).
    Jos ohittaa tossumopolla siviilipoliisin 50km/h alueella, ei kannata vaihtaa pykälää isommalle ohituksen aikana...ainakaan kahta kertaa, sillä se herättää epäilyksiä.

    Välillä sitä ihmettelee vieläkin, että selvisi kaikesta toilailusta mopo- ja piikki-iässä hengissä.
    Superbike #7
  16. #16
    Lainaa Goofy S kirjoitti Katso viesti
    Erittäin hyvä keskustelun avaus.

    En tasan ole itse mikään kukkahattu enkä kannata nykyistä sääntely-yhteiskuntaa.
    Silti hirvittää välillä katsella nuorten mopopoikien kaahailua, välillä ihan käsittämätöntä menoa.
    Kuten Regon mainitsi, 15 vuotias on kuolematon, siksi meidän "viisaampien" olisi hyvä voida valistaa.
    Just näin, itse käyn aina välillä heittämässä lenkin tyttären skoballa niin samalla huomaa mahdolliset väljyydet ja kolinatkin.
    Nuorenamiehenä loppui virittelyt kun päiväävaille 17 -vuotiaana pääsin katsastamaan supersportin takaisin mopoksi ja erityisesti siinä kun luokkakaveri tökkäs nopeella mutta heikkojarruisella sv:llä auton nokkaan ja halvaantui kakspäivää mun katsastusretken jälkeen.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  17. #17
    Aamojj on varmasti trolli. Ei noin fiksuja teinejä valmisteta.
  18. #18
    Fiksu kirjoitus teiniltä
    Omallakin pojalla oli juurikin sellainen MRT ja sain jaariteltua sille ettei viritä sitä 60km/h enempää.
    Oli kuulemma paikalliset poliisit pysäytelleet niin monesti että oppivat tuntemaan ja
    myöhemmin ajelivat autolla viereen vaan porisemaan.
    Mahtaa lapsi kuunnella asiaa ainoastaan perheen ulkopuolelta tulevalta konkarilta.
    Ei muutakuin mopoilijoillekkin todella turvallisia kilometrejä asiallisia kysymyksiähän tänne saa laittaa.

    ps.se mrt:n pakoputken saa polttamalla puhtaaksi (3 tuntia kosania).
  19. #19
    Fiksusta en tiedä mutta trollista kaukana kyllä.
    Ikää siis niinkin paljon kuin 16 ja puol vuotta ja siitä 1,5 kaksipyöräisellä. Lukiossa olen ensimmäisllä luokalla ja asun täällä Suomen Chigagon seutuvilla.
    Katellaan sitten muutaman vuoden päästä kunhan isompaa pyörää alle saan että vieläkö trollaan
  20. #20
    Aamojj, 90km/h mopolla on helvetin vaarallista. Olkoonkin "isopyöräinen", seuraavassa pari syytä:
    1) se 90km/h ei tapahdu maantiellä, se tapahtuu pääasiassa kaupunkialueella ja alle 80km/h teillä. Oli vehe mikä hyväsä se on oikeesti vaarallista.
    2) mopoikäisen tyypin ajokokemus on mallia 0-1 vuotta. No need to explain there?
    3) pääsääntöisesti nää vehkeet mitkä on rassattu kulkemaan ku raketti, on kaikilta muilta osin jäätävää romua.
    4) osa näistä raketeista, ei oo niitä derpejä vaan ihan perus tossumopoja... oon koeajanu tossiksen mikä kulki melkein 70km/h, en aja enää ikinä, pelkäsin helvetisti.

    Mjoo, mä edelleen jeesustelen tän asian kanssa, ja syy siihen on nää mopoilijat jotka ei osaa käyttäytyä vaan kaikki pitää vetää överiks. Puolustuksekseni sanon et on niitä kunnollisiakin mopoilijoita, joiden mopo kulkee nyt vaikka pahamaineiset 60km/h niin ajavat nätisti. Olen tavannut semmosiakin.


    MUOKS!!
    Unohtu sanoa et Aamojj, kirjotti kyllä hienosti, vaikee uskoo et jätkä on mopomiehiä.
    Yamaha FZS 1000cc
    Ex: Kawasaki er-5
  21. #21
    Mun pikkupyöräinen Irina-skode kulkee 80 km/h niin vakaasti ja hienosti että sukat jalasta. Jarrut nyt ei ehkä vastaa Bremboja ja jarrupatista jos kiskasee 115 kilon elopainolla hölläämättä yli niin katemuovit päästelee omituisia raksahtelevia ääniä. Mutta ei sillä muuten ole mitään hätää päästellä
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  22. #22
    90km/h on vielä jollakin tapaa "hyväksyttävissä" vauhdiksi mopolle joka tosiaan täyttää nuo kevarin kriteerit, ongelma onkin siinä että jannut vetävät lämä tiskissä paikasta riippumatta. Uskomattoman näköistä menoa kun parkkipaikoilla ym ahtaissa ja vilkkaasti liikennöidyissä paikoissa revitään se mitä moposta lähtee..

    aamojj_, harvinaisen rautaista tekstiä ja vielä noin nuorelta motoristilta. Keep up the good work ja ei muuta ku .Org tervehdystä liikenteessä (yksi sormi pystyyn, taisi olla keskisormi..)


    Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
  23. #23
    Kun muistelee omia mopoaikojaan ja vielä parin ensimmäisen vuoden autoilujaan niin ihme että tässä ollaan vielä elävien kirjoissa. Eipä kyllä moottoripyörälläkään ihan fiksusti tullut aina ajettua vaikka ikää olikin enemmän
    Mopolla tuli ajettua yksi kesä kokonaan ilman etujarrua..

    Kyllä se nuoriso valistusta kaipaa ja neuvontaa. Eikä varmaan huono homma jos moottoripyörällä kurvaa mopon vierelle ja huomauttaa jostakin. Saattaa mopopoikakin oivaltaa että ehkä tuo ymmärtää näistä jotain
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  24. #24
    Sillon ku myö oltiin mopoikäsiä, myö viritettiin mopoja kavereitten kaa. Joskus jonku vanhemmalta tuli
    pikkasen sanomista asiasta, ja aina kys. henkilön mopo pääty vakioks. Silti porukassa oli
    enempi sääntö kuin poikkeus et niistä oli vähintään kurit poistettu.
    Helvetin hauskaa oli. Talvet kuljin kouluun mopolla kans, ja koska mopo oli vanha, takana oli rumpu.
    No sehän oli talvet läpeensä jäässä, se takajarru siis. Ja alla mitään nastarenkaita.
    Kerran vaan lippasin talvella, ja siis just sen takia ettei ollu takajarrua, piti aina vaan etujarrua käyttää.
    Joutu väistään roiloa enkä muistanu päästää jarrua kokonaan.

    Mut täällä sitä ollaan, hengissä. Jos elämässä tahtoo jotain hauskaa tehä, se ei oo laillista.
    Ja myös, jos haluaa tehä jotain hauskaa, yleensä siihen sisältyy jonkunlainen riski.
    Sä voit lähteä täältä ihan siks et auto tulee sun kylkeen, itsestäs on kiinni vain se,
    kuinka pieneksi haluat minimoida riskit omalla toiminnalla, yhtä hyvin voit jäähä kotio ovien sisään.

    Minusta ainakin on hienoa että pojat virittää mopojaan, onpahan jotain oikiaa tekemistä tietokoneella istumisen sijaan.
    Amerikkaa
  25. #25
    Lainaa jyk4 kirjoitti Katso viesti
    Kun muistelee omia mopoaikojaan ja vielä parin ensimmäisen vuoden autoilujaan niin ihme että tässä ollaan vielä elävien kirjoissa. Eipä kyllä moottoripyörälläkään ihan fiksusti tullut aina ajettua vaikka ikää olikin enemmän
    Mopolla tuli ajettua yksi kesä kokonaan ilman etujarrua..

    Kyllä se nuoriso valistusta kaipaa ja neuvontaa. Eikä varmaan huono homma jos moottoripyörällä kurvaa mopon vierelle ja huomauttaa jostakin. Saattaa mopopoikakin oivaltaa että ehkä tuo ymmärtää näistä jotain


    Lähes 20-vuotta mopoilu ajan jälkeen ei voi kun kauhulla muistella menneitä. PV:llä painettiin pahimmillaan syksyllä säkki pimeässä keskellä yötä reilua 70km/h eikä mopossa valon valoa. Ei S#&TANA mitään järkeä!

    Luojan kiitos poliisi-setä ajoi tutka-autolla vastaan eräänä kesäiltana, 98km/h 50-alueella. Ennen tätä onnekasta tapahtumaa oli tapana ajaa aina kaasu auki, oli ympäristö mikä tahansa. Ohituksia tehtiin missä vain tilaa oli, oikealta tai vasemmalta. Ilman poliisin opetusta tuskin olisi selvinnyt 18-vuotiaaksi asti hengissä.

    Eli 45-50km/h on täysin riittävä nopeus mopoille, ja onneksi myös nykysisin kevarien tehot on otettu alas. 1996-97 päästiin vielä 170-180km/h.
    Vaikka siinä iässä itsensä tuntee maailman kuninkaaksi, järkeä ei ole yhtään päässä. Ainakaan liikenteessä.
  26. #26
    Enpä muista mopoajoilta ketään kyseisen kulkineen omistajaa, joka ei olisi virittänyt tavalla tai toisella ja haaveillut niistä MopoSportin luettelon tiukimmista viriosista. Tuskin mopopojat on mihinkään muuttuneet, koska sellainen on pojan mieli, vauhti ja vaara vaan on siistiä. Omakin kulki niin lujaa kuin uskalsi, onnekseni en paljon uskaltanut, enkä uskalla edellenkään.

    Viritelkööt jatkossakin järkevyyden rajoissa, mutta kuten yllä todettiin, ehkä suurin ongelma on se missä sitä vauhtia vetää, taajamassa, pyöräteitä, suojateitä, kesät talvet.. Ei sitä nuori jamppa aina oikein ymmärtänyt tai osannut ajatella. Eikä varmaan täysin olisi tajunnut, vaikka asiaa olisi erikseen terotettu. Vaikeinta on saada sanoma perille, saarnaaminen ja kieltäminen on viimeinen hätäratkaisu.

    Ja samoja pojankoltiaisiahan tässä edelleen ollaan viritysosaluetteloineen. Nyt vaan pikkusen paremmin tiedostaa, että voi käydä kipiää, paitsi itelle myös muille.
  27. #27
    Lainaa JeTi kirjoitti Katso viesti
    pari syytä:
    Juurikin näin, mainitsinkin tuolla että turvallista ainoastaan siinä mielessä, että pyörä ei leviä alle vielä kyseisessä nopeudessa. Onneksi oma pyörä ei alkuun kulkenut noin kovaa, olisi sitä tullut varmaan itekkin kaahattua... Nyt tuntuu että on vähän oppinu noista kahesta kuolonkolarista mitkä on aika läheltä liipannu, toinen kaveri asu naapurissa Ja vielä kuten sanottu ni on ne tossumopot muutenkin sellasia tappovehkeitä että heikompaa hirvittää ja mä vissiin oon heikko sitten..
  28. #28
    Lainaa Regon kirjoitti Katso viesti
    En ollut oikein varma jos laitan tämän yleiseen vaiko turvallisuus osioon, modet siirtäkööt oikeaan paikkaan jos on tarvis.
    Oli niin hieno juttu, että on oikeassa paikassa aina. Hienosti toimittu ja hyvä herättely.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  29. #29
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Välillä sitä ihmettelee vieläkin, että selvisi kaikesta toilailusta mopo- ja piikki-iässä hengissä.
    Samoin. Poliisi valitti lehden haastattelussa ettei virka-autolla saa kylän mopoja kiinni, ei vaan pärjää.

    Eikä se mopoihin rajoittunut, porukassa kulki pikkupyöräistä crossia, isopyöräistä crossia ja melkein mitä vain kaksi tai kolmipyöräistä, joskus nelipyöräisiäkin. Erikoista kyllä ikinä ei mitään vakavampaa sattunut. Ainoa noudatettu sääntö oli, että kännissä ei ajeta vaan istutaan kyydissä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  30.  
  31. #30
    "Viilaaminen" sinällään ei ole ongelmista läheskään olennaisin.

    Lähes kaikki muu.... ihan sellaisenaan.... yksinnään ja varsinkin
    yhdessä..... sitten alkaa ongelmat kasautua ja konkretisoitua.

    Jos nykyinen, teknisesti hyväkuntoinen "kevarimopo" kulkee -- 100kmh,
    ollaan näistä lähtökohdista huomattavasti paremmassa tilanteessa kuin
    liikuttaessa ihan "laillisesti" esim. 70-luvun alkupään kevarilla.

    Jos taas "PV" ryyditetään hyvin prepatulla RM 80 crossarin tekniikalla..... 20+ hp,
    sitten aletaan olla kyllä aika heikoilla jäillä.

    "Hattula-Nastola"... "Hattula-Nastola"..... huomaatteko eron .

    Mutta.... Todelliset ongelmat tulee.... mopollakin .....

    K.O.R.V.I.E.N.V.Ä.L.I.S.T.Ä

    Ihan samoin kuin "isoillakin pyörillä"......

    Eikö ole helvetin hassu juttu?

    Eikä tarvita Mensan zettiä..... hieman vaan suhteellisuudentajua
    ja harkintakykyä.

    Missä... miten... koska..... ja laite teknisesti kunnossa.
    Ihan sama onko alla "viilattu".... isompi tai pienempi.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen