Tuossa tapauksessa voi se perässä ajaja miettiä mikä virhe tuli tehtyä. Ts ei se edessäajaja tee virhettä vaikka jarruttaisikin yllättävässä paikassa voimakkaasti.
Tuolta löytyy pitempi kirjoitelma ikuisuusaiheesta:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=363.0
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Keskiryhmään sitten kun mutkissa alkaa olla semmoinen vauhti että hitaassa joutuu aina jarruttelemaan muiden takia.
Itsellä 11 ratapäivää tältä kesältä, alla radalle tehty peli ja keskiryhmässä sluipailin kun ei mitään kokemuksia tuolta radalta. Ei tuossa nyt ongelmaa ole yleensä ole hitaammista keskiryhmässä, ellei ne aja todella hiljaa mutkia omituisilla ajolinjoilla. Jos onkin ongelma niin varikon kautta hakemaan vauhtia.
1.40 jäi just rikkomatta, optimin sain viimeisessä setissä 1.38, mutta kyllä ihan snadisti pitäis saada sekunteja pois ettei nopeen ukkoja vituttelis jos sinne menis ;D
Olet ihan oikeassa, perässäajajan vastuuta ei voi väheksyä. Mutta silti kaikille mukavampi setti saadaan aikaiseksi jos välttää mahdollisuuksien mukaan itse tekemästä ennalta odottamattomia, suuntaan tai vauhtiin oleellisesti vaikuttavia liikkeitä. Toinen seikka on ne jotka konttaavat mutkat ja repivät suorilla pakokäyrästö sojossa, vain taluttaakseen taas seuraavan mutkan. Tämä jos mikä on omiaan aiheuttamaan kiperiä ohitustilanteita. Ihmisen luonto vaan on sellainen kun se saa kypärän päähän.
Lähinnä tarkoitan tässä sitä että jos vaikka ajaisinkin perässä mutta edelläajavan linjalta hieman sivussa, saattaa äkillisen odottamattoman jarrutuksen lopputulemana olla se että takaa tullaan ohi verrattain pienellä marginaalilla ja siitä voi taas syntyä kuva että ohittaja olisi tietoisesti sivuuttanut edelläajavan mauttoman läheltä. Nopeassa ryhmässä ei juurikaan kuule rutinoita vaarallisista ohituksista vaikka ajonahkojen hihat saattavat sipaista toisiaan.
Eihän nämä mitään jeesuksen sanoja ole, ei tietenkään mutta auttavat ehkä ratailua aloittelevia välttämään turhia tilanteita edes hiukan kun ymmärtää oman ajon seassa myös sen että takanakin tapahtuu asioita, ei vaan edessä.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Hitaassa ainakin minusta…
1. ohita suorilla tai mutkasta avauksissa.
2. avauksissa mutkan jälkeen ja suorilla ohita siltä puolelta rataa mistä edelläajava on poistumassa, eli ei ohiteta siltä puolelta minne edellä ajava on siirtymässä, koska silloin joutuu mahdollisesti kiilatuksi edelläajavan ja radan reunan väliin jos edelläajava ajaa oikein ja loogista perusajolinjaa (ulkokanttarista sisäkanttariin).
![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kaikista suurinta huviahan on kusiaisella kytätä ohituspaikkaa hitaassa/keskiryhmässä suora-availija tonnari/busasta. Tosin pienellä treenillä siitäkin tulee niin helppoa rutiinia että joutuu etsimään taas uusia juttuja mistä repiä iloa.
Nuo vahinko-ohitukset voi käydä kuittaamassa sitten varikolla, oli ryhmä mikä tahansa, jos vaan muistaa mistä kuskista suhaili ohi.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
https://www.youtube.com/watch?v=t3xM_CpBAZk
sluipailua, keskiryhmän lauantain viimeinen ruuhkaton setti. Tässä näkyy musta bemari(?), jota kävin jututtamassa varikolla kun meni joka setissä ohi ;D
Olen samaa mieltä, mutta käsittääkseni Suomen laki kieltää edelleenkin ääliöiden julkisen pieksennän?
Siksi ehdotankin ihan vakavalla naamalla, että orgin ratapäivillä otetaan käyttöön liivit.
Rookiella ja koulutusryhmillä on liivit päällä, näin ohittajat tietävät noudattaa erityistä varovaisuutta.
(liivit antavat oikeuden jarruttaa vaikka kesken kurvin jos rupeaa jännittämään. Liivit eivät kuitankaan anna oikeutta vaihtaa ajolinjaa ihan miten sattuu).
Liiveillä ajavaa ei myöskään saa säikytellä kamikazeohituksilla.
Yleisiä sääntöjä rikkova saa päällensä erivärisen häpeäliivin. Rikkeen vakavuuden mukaan sitä on pidettävä seuraava setti tai loppupäivä.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Koulutettavilla onkin yleensä käytössä liivit, mutta pienoisen logistisen ongelman takia tuo liivilaatikko ei löytänyt tietään Motoparkkiin.
Tuo "häpeäliivi" on kyllä ihan hauska keksintö. Pitää varmaan vähän funtsia, että toimisiko tuo käytännössä. Toisaalta helpottaisi lippumiestenkin suorittamaa valvontaa kun yhden varoituksen saanut kuski olisi selkeästi merkitty.
Toisaalta eipä noita tötöilyjä kovin paljon yleensä ole, että aika vähälle käytölle tuo "häpeäliivi" jäisi.
Superbike #7
Näyttää olevan tämä säätelyn, valvonnan ja uusien sääntöjen keksimisen tarve meillä geeneissä, kun tuntuvat tulevan tänne ratapäivätriideihinkin
Tässä näitä vanhoja hyviä, jotka toimivat.
1. Vastuu on ohittajalla. Tämä tehdään selväksi jokaikisen ratapäivän alussa.
2. Peilit teipataan ja taakse ei vilkuilla.
3. Mitä hitaampi ryhmä, sitä suuremmalla marginaalilla ohitukset. Hitaassa mielellään suorilla ja/ tai avauksissa.
4. Mitä hitaampi ryhmä, sitä hullumpia ratkaisuja edellä ajava voi keksiä. (palaa kohtaan yksi)
KISS -> keep it simple stupid.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joo, sehän tässä olisikin tarkoitus, että pelkkä psykologinen peloite olisi riittävän suuri, ettei rangaistusta jouduta koskaan käytännössä toteuttamaan.
Veikkaanpa että juuri tämän tyypin oman joukkueen selkään taklaajat karsastavat myös ajatusta, että joutuisivat ajamaan muutaman setin D-kupin rintsikat selässä.
(He myös tietävät, että nämä aasinhattu päässä ajelut päättyvät varmuudella nettiin, ja sitä ei A luokan alfauroksen ego kestä).
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Voi hyvinkin aloittaa myöhemmin, koska jarrutusta edeltävä nopeus on täysin eri. Eikö vanhaa sääntöä jarrutusmatka on suoraan verrannollinen nopeuden neliöön voida käyttää jollain tapaa tässäkin?
Tarkoitin, että kun tulen esim. 50km/h suuremmalla nopeudella suoraa ja edessä on 6 pyörän letka. Alan hyvissä ajoin ennen suoran loppua sovittamaan nopeutta letkan nopeuteen jotta näen mihin väliin voin mennä turvallisesti. Tietty tässä kohtaa ohitettavakin joutuu antamaan tilaa edessä ajavaan nähden jotta seuraava mutka voidaan ajaa turvallisilla väleillä.
Olet täysin oikeissa kommenttisi kanssa. Olen varmasti keskiryhmän hitaanakin helppo ohitettava, koska ajolinjani ovat ennakoitavia ja näin ohittajankaan ei tarvitse varoa niin.
Pakko sanoa, että huolimatta täällä mainituista muutamasta sääntöjen rikkojasta oli tunnelma niin radalla kuin ratavarikolla huikea ja oli fiilis, että yhdessä täällä ollaan tekemässä kaikille mukava viikonloppu. Itse nostan hattua kaikille jotka ensikertaa radalle tulivat ja niille jotka jaksavat järkätä näitä! Oma faijakin tuli katsomaan ja totesi, että aluksi vauhti hirvitti, kun katsoi nopeaa ryhmää, mutta eihän se keski eikä hitaassa ryhmässä enää niin pelottavalta näyttänyt
PS. Jossei emäntä haluaisi tarakkaharakkana olla niin vaihtaisin ratapyörään, on tää vaan niin kivaa
Kiitos ja anteeksi
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Jep, tapahtuma oli taattua .org-laatua: kesän paras viikonloppu tähän asti, ilmat suosi, ajaminen oli kivaa ja seura oli parasta!
Kiitokset kaikille osallistuneille ja erityisesti teille jotka näitä jaksavat järjestää! Ei anneta muutamien tötöilyjen pilata kokonaiskuvaa!
Husqvarna 701LR
Terve, ei ollu bemari vaan gixxeri....
Ihan kiva nähdä omaa ajoa videolta, vaikkei se kovin kaunista katsottavaa olekaan : D
Kiitos videon laittamisesta... oli muuten kiva rata toi Motopark kun vaan oppi muistamaan mihin suuntaan seuraava mutka kääntyy, täytyy päästä uudelleen vielä kesän aikana.
Minä kannatan noita rookie-liivejä. En ole vielä päässyt radalle, mutta kun se on ajankohtainen HITAIDEN ryhmässä, niin veikkaan että mun ajolinjat mutkissa voivat olla aika erikoisia, joten meikäläistä on syytä varoa. Tietenkin vähän pelottaa nuo mahdolliset kamikaze-ohitukset (suorilla ja mutkien avauksissa ne ovat OK, mutta itse mutkissa ei). Häpeäliivejä en oikein kannata vaikka ajatus on ihan hyvä. Eiköhän ratavahdit anna riittävää palautetta jos joku hölmöilee.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Hei sitten pieni ja kiireinen etsintäkuulutus!
Keskiryhmässä ajoi valkoisella kilvettömällä sellainen tulitikkuaskinkokoinen tyttö Arlen Nessin yksiosaisissa nahkoissa lujaa. Löytyisikö hän tätä kautta tosi nopeasti, olisi pesti tarjolla!
Suzuki GSX-R750 K9 & Saab 9-5 3.0t -99
Suzuki GSX-R600 K7 * Saab 9000 CD 2.3T -91 * Honda CBR 600 RR -06 * Yamaha YZF 600 R Thundercat -96 * Kawasaki ZXR 400 -94
Suzuki GSX-R750 K9 & Saab 9-5 3.0t -99
Suzuki GSX-R600 K7 * Saab 9000 CD 2.3T -91 * Honda CBR 600 RR -06 * Yamaha YZF 600 R Thundercat -96 * Kawasaki ZXR 400 -94
Tämä kohta kolme on hyvä, mutta ei toimi käytännössä.
Jos olet liikkeellä vajaat 100 heppaa kepoisemmalla kalustolla ja ohitat Busanistin (nimi muutettu, koska en halua leimata jollain tietyllä merkillä tai mallilla ajavia) suoran alussa, niin kas kummaa suoran lopussa tämä sama mopon taluttaja on taas päättänyt haluta lähteä eteesi taluttamaan seuraavaa mutkaa.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Sitten käyt tauolla sanomassa. Turhaan noihin A4:siin aletaan hattuvakioita varten rivejä lisäämään. Ei toimi.
Minullekin on tultu joskus asiasta sanomaan. En mennyt rikki.
Äärivaihtoehto on sitten se varikon kautta. Ja taas säästyi uusien sääntöjen luomiselta.
(Kyseessä oli tosin tunturikissa vs. joku nuhanen Ducati, mutta asetelma suorilla sama.)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ohittaa kannattaa varikon kautta. Saa sen verran etäisyyttä voimamopoon, ettei tarvi mennä edelle ajaakseen omaa ajoa.
En minäkään kannata mitään uusia säveliä, liivejä vois olla lisää jotta halukkaat sais niitä laittaa ylle. Niiden tulis ehkä kuitenkin olla selvyyden vuoksi ervärisiä kun koulutusryhmäläisillä ja kouluttajilla – ehkä vihreä huomiliivi, vähän niinkuin "raakile-rookie"Hyvä meininkihän tuolla radalla on ettei minusta nyt yksittäistapausten takia kannata alkaa rakentamaan pyörää uudelleen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mites sellanen oranssi viiri?
Ai ei vai..![]()
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Jotenkin tästä tulee mieleen suomalainen peruskoulu, jossa luokallinen oppilaista saa kärsiä siitä, että tuleva powerbikenisti vielä kuudennella luokalla treenaa tavaamista.
En ole itsekään mikään ydinfyysikko, mutta karkeasti laskettuna setin aikana hitaan ryhmän nopeampi puolisko katselee kahdesti nistin perävaloa ja hitaammatkin kerran. Tämä tekee yhteen settiin karkeasti sellaiset 50 turhaa varikkolenkkiä. Jos näitä nistejä sattuu olemaan siellä kaks liikkeellä, niin turhien varikkokierrosten määrä tuplaantuu.
Enkä minä tässä ole mitään muutosta ajamassa oman itseni takia ( minähän riskeeraan oman terveyteni ja perheeni hyvinvoinnin mielellään puoleksi vuodeksi, jos siihen hintaan pääsee näyttämään nistille närhen munat).
Mutta sääliksi käy tuota tallipäällikköä, kun se yrittää kovasti kerätä dataa omasta ajostaan ja lopputuloksena on 18 min video matkailuauton laveista ajolinjoista.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Itse tulin myös monta kertaa ohitetuksi kyseisen kaverin toimesta, eikä mielestäni ohituksissa ollut mitään vikaa tai vaarallista. Päinvastoin trumppakuski ajoi hyvällä rytmillä, ajolinjoilla ja oli ryhmän ylivoimaisesti nopein.
Olisko tässä kysymys nyt siitä että nämä valittaja(t)eivät ole tottuneet vielä radalla tapahtuviin ohituksiin. Tiedä häntä.
Perception
Hitaassa kannattaa muistaa että jos ohittaja aiheuttaa ekakertalaisen lipat tms niin maksaja on ohittaja, joka on vastuussa siitä että ohitus on myös ohitettavalle turvallinen. Nopeessa voi olettaa että on totuttu tiukempiin väleihin yms. mutta ei minusta hitaassa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joo hitaassa kyl kannattaa vetää ohitukset reilulla marginaalilla, siellä ihan oikeasti voi joku säikähtää pahemman kerran. Mustakin joku pässi kerran kemoralla hitaassa meni karusellissa ulkokautta hipoen ohi. Kouluttajat kävi sitä kyl sit kouluttamassa, ja se sitten lopetti ajot lyhyeen![]()
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Ajotaito II:een osallistuneet, kurssin kehittämiseksi tarvittaisiin teidän mielipide kokemastanne. Palautelomake on tässä.
Kiittäen.
1000