Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Tervehdys kanssapyöräilijät!

    Tuli hommattua täksi kesäksi tuollainen melko vähän ajettu SV1000 -04.

    Vekotin käy ja kukkuu ihan kivasti, mutta tässä alkuhuuman hitusen laskeuduttua olen alkanut kiinnittää huomiota siihen, että kolmas vaihde, toisin kuin kaikki muut vaihteet, alkaa äänehtimään sellaista melko korkeataajuista ulinaa siinä +3500rpm jälkeen. Samanlaista ujellusta ei kuulu millään muulla vaihteella.

    Ujelluksen lisäksi ei ole havaittavissa mitään muuta erikoista, ei tärinää, ei nykimistä, ei mitään. Vaihteet menee kaikki hyvin "pesään" ja pois jne.

    Ajattelin täältä kysäistä, että onko jollain muulla SV1000 kuskilla samaa ilmiötä havaittavissa ja mahdollisesti havaintoa mistä se johtuu, tai onko jollakulla ylipäätään antaa tälle jokin vaihteistotekninen selitys, että mistä tuo ääni mahtaa kuulua?

    Vai onko vaihteistossani jotain vikaa?

    Kiitos vastauksista!
  2. #2
    Eipä sellaista ulinaa tule kuulua vain jollain yksittäisellä vaihteella, vaan samanlainen ulina kaikilla (jos sitä nyt yleensä kuuluu).
    Viittaa hammaspyörävaurioon. Toisaalta ei sille kannata tehdä mitään ennenkuin alkaa häiritä liikaa...

    Matti


    Lainaa Suzukikuski kirjoitti Katso viesti
    Tervehdys kanssapyöräilijät!

    Tuli hommattua täksi kesäksi tuollainen melko vähän ajettu SV1000 -04.

    Vekotin käy ja kukkuu ihan kivasti, mutta tässä alkuhuuman hitusen laskeuduttua olen alkanut kiinnittää huomiota siihen, että kolmas vaihde, toisin kuin kaikki muut vaihteet, alkaa äänehtimään sellaista melko korkeataajuista ulinaa siinä +3500rpm jälkeen. Samanlaista ujellusta ei kuulu millään muulla vaihteella.

    Ujelluksen lisäksi ei ole havaittavissa mitään muuta erikoista, ei tärinää, ei nykimistä, ei mitään. Vaihteet menee kaikki hyvin "pesään" ja pois jne.

    Ajattelin täältä kysäistä, että onko jollain muulla SV1000 kuskilla samaa ilmiötä havaittavissa ja mahdollisesti havaintoa mistä se johtuu, tai onko jollakulla ylipäätään antaa tälle jokin vaihteistotekninen selitys, että mistä tuo ääni mahtaa kuulua?

    Vai onko vaihteistossani jotain vikaa?

    Kiitos vastauksista!
  3. #3
    Minulla on samanikäinen laite enkä ole tuollaista ääntelyä havainnut
  4. #4
    Ei suoranaisesti korjaa ongelmaasi mutta oletko harkinnut vähän avonaisempia putkia? ..ei kuulu enää sen jälkeen ulinoita.

    Oletko käynyt jo katsomassa täältä jos joku tietäisi?
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  5. #5
    Hammaspyörät tosiaan varmaan alkaneet kulumaan. Kuuluuko pelkästään vetopäällä/moottorijarrulla vai kokoajan?

    Itellä ujelti 750F:ssä 2-vaihde melko kovaa, varsinkin veto päällä. Korjaantui tosiaan vaihteiston hammaspyörien vaihdolla. Kulumat olivat nähtävissä selvästi vanhoissa hammaspyörissä.
    Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!

    Sussu 750F -89
  6. #6
    Tää on kyllä mielenkiintoista kun kysymyksessä on kuitenkin aloittajan mukaan _ melko vähän_ ajettu. Kuinka paljon on kilometrejä mittarissa Suzukikuskin pyörässä?

    Mulla on Vessassa tällä hetkellä alle 30k ja -03 vuosimalli. Missä vaiheessa täytyy alkaa suunnittelemaan vaihteistoremonttia? Vai täytyykö alkaa ehkäisemään tulevaa remppaa vaihtamalla öljyjä vainoharhaisesti joka 2000 km:n välein?
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  7. #7
    Hei, kiitos vastauksista!

    Omalla pyörälläni ajettu noin 25tkm.

    Olen yrittänyt sitä ääntä tässä kuullostella ja tosiaan havaita voi seuraavaa:
    - Ujellus alkaa +3500rpm jälkeen, ja sitä kuuluu vain kaasua annettaessa. Moottorijarruttaessa vaikka rajoittimelta alas asti, tai hyvin pintakaasulla kuljettaessa ääntä ei kuulu. Ujellus myös loppuu heti kytkimen puristukseen
    - Ääni kuuluu selvästi kuljettajan etupuolelta, eikä takapuolelta (kääntää pään sivusuuntaan ajaessa, niin ääni kuuluu etumaiselle korvalle kovempaa kuin taaimmaiselle).

    Jos kyse on noiden hammaspyörien kuluneisuudesta, niin mitäköhän sellainen remppa kustantaa? Kannattaako tehdä näin "proaktiivisesti", vai odottaa että jonain päivänä mutterit ja rattaanpalat pyörii pisin moottoritietä ja sitten taluttaa lähimmälle kojaamolle?

    Itse olen myös epäillyt, että josko kyseinen ääni tulee joidenkin osien keskinäisestä resonoinnista, kun se tietyllä kierrosalueella alkaa vasta äänehtimään. Jos olisi rikkinäiset/kuluneet rattaat, niin eikö se huutaisi alusta loppuun kierrosalueella?
  8. #8
    Lainaa Suzukikuski kirjoitti Katso viesti
    Hei, kiitos vastauksista!

    Omalla pyörälläni ajettu noin 25tkm.

    Olen yrittänyt sitä ääntä tässä kuullostella ja tosiaan havaita voi seuraavaa:
    - Ujellus alkaa +3500rpm jälkeen, ja sitä kuuluu vain kaasua annettaessa. Moottorijarruttaessa vaikka rajoittimelta alas asti, tai hyvin pintakaasulla kuljettaessa ääntä ei kuulu. Ujellus myös loppuu heti kytkimen puristukseen
    - Ääni kuuluu selvästi kuljettajan etupuolelta, eikä takapuolelta (kääntää pään sivusuuntaan ajaessa, niin ääni kuuluu etumaiselle korvalle kovempaa kuin taaimmaiselle).

    Jos kyse on noiden hammaspyörien kuluneisuudesta, niin mitäköhän sellainen remppa kustantaa? Kannattaako tehdä näin "proaktiivisesti", vai odottaa että jonain päivänä mutterit ja rattaanpalat pyörii pisin moottoritietä ja sitten taluttaa lähimmälle kojaamolle?

    Itse olen myös epäillyt, että josko kyseinen ääni tulee joidenkin osien keskinäisestä resonoinnista, kun se tietyllä kierrosalueella alkaa vasta äänehtimään. Jos olisi rikkinäiset/kuluneet rattaat, niin eikö se huutaisi alusta loppuun kierrosalueella?
    Tarvikemallinen eturatas ilman vaimenninkumia saattaa pitää kuvailemaasi ääntä.
  9. #9
    Oletko keksinyt onko se tarvike rattaasta vai jostain muusta.? Ja jos on rattaasta miten sen saisi hiljaiseksi.?
  10. #10
    Olin yhteydessä myyjäliikkeeseen, joka arveli äänen kuuluvan vaihteistosta. Viheltelee kuulema moni muukin pyörä jollain tai useammallakin vaihteella. On todennäköisesti kulumaa hampaissa, josta ko. ääni syntyy. Diagnoosi kuullosti loogiselta ja sopii oireisiin.

    Ongelma kuitenkaan ei pitäisi eskaloitua nykyistä pahemmaksi, varsinkin kun kyse ei ole 1- eikä 2.vaihteesta, joita kuormitetaan enemmän. "Ajamalla et sitä rikki saa". Varmuuden vuoksi kannattanee välttää kyseisellä vaihteella äkkikiihdytyksiä matalilta kierroksilta, kun nämä V-twinit ravistaa/täristää pienillä kierroksilla eniten. Täristys sitten rasittaa vaihteistoa.

    Ongelman korjaamiseksi pitäisi purkaa kone osiin ja vaihtaa niitä rattaita, mikä usean päivän hommana olisi melko kohtuuton urakka jos ja kun oireet toivottavasti pysyvät vain akustisina. Jos tilanne jotenkin pahenee, niin voi tulla tarpeen tehdä jotain.

    Että tällä kai mennään....

    Jos tulee viheltelevä SV1000 vastaan ni vilkuttakaa
  11. #11
    Mulla toi 1100F vihelsi suurimmalla vaihteella. Vihelsi ostaessa, ja samalla tavalla muutaman vuoden ja kymppitonnin jälkeen myydessä. Öljyt koko ajan puhtaat. Eli en huolestuisi, jos ei jollotus ala lisääntyä.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  12.  
  13. #12
    Ei nyt pienistä vihellyksistä kannata välittää, eikä se auta kun hetken jos vaihdat osia, luultavimmin kestää maailman tappiin saakka.

    Kawat vinkuu aina eikä siitä tartte välittää, 100 tkm ajetusta kawav koneesta näkee että ensiövedon rattaat on kuluneet jonkin verran mutta sittenkään ei tartte tehdä mitään.