Sillä ei kyllä kannata ajaa metriäkään sen enempää commanderilla kuin ilmankaan ennen kuin syy on riittävällä varmuudella selvitetty, tai muuten menee pian korjattukin kansi tärviölle. Kun voihan siellä kuitenkin olla joku muukin ongelma bensanpaineissa, vedenkierrossa tai muussa vastaavassa.
Itse en usko, että kyse voisi olla vain commanderin "huonosta kartasta", vaan jotain muuta merkittävämpää tuolta pitäisi löytyä, tai sitten on taas kummallista miksi kakkonen ja kolmonen eivät sulaneet.
no nokka-akselit korjaamo kirjan mukaan pitääs olla samassa kulmassa. kuvan mukaan, kun runko estää merkkien näkemisen. imu puoli niiku jonkun verran menee edellä. mutta onko piirretty siihen kuvaan niin tarkasti.
Kumminkin jotain epämäärääsiä tussi merkkejä pyöris/ketjus mutta missään kohdassa ei merkit kohtaa millään järkevällä tavalla.
pitää tutkaalla lisää kun kerkeää, viime huollos on tarkistettu kiristimet ja öljytty ketju, en tiä olisiko ketju käynyt silloin pöydällä, että olisiko jotain mennyt vikaan asennuksessa.
mutta jos jako on ollut pielessä jo alkaa päälle ennen commanderia paukkui raakasti korkeilla kierroksilla eikä tahtonu kiertää 15, entinen omistaja syytti commanderin puuttumista ja minähän uskoon.
commanderin jälkeen alkas kierrokset pelaamaan normaalisti.
enkä ottanut ketjua vielä pois että saa ensin selvitettyä että onko se edes oikeassa jaossa.
Kawasaki ZZR 14000 -06
EX Kawasaki ZX6R -06
Öljytty ketju, niin mikä ketju, onko semkansi nyt ollut irti, venttiili vai mäntävikaa, vaikea auttaa kun joutuu nyppimään sanan sieltä toisen täältä, puristukset hukassa, tee ohivirtausmittaus, onnistuu kotikonstein ja tiedät heti onko joku vena vai mäntä zökö.
Viimeksi muokannut: jurvelo; 04.05.2014 klo 22:45.
joo ihan vain kirjoitin tässä välissä kun työ kiireiltä en sitä taas hetkeen kerkeä ruuvata.
ja joo imu venttiilit ykköses ja nelosessa näyttää ettei sulkeudu kunnolla
ja nokkien asentojen jälkeen puhuin ketjuta joo tarkoitan jakoketjua vai mikä vittu se on.
kaikki muut purettu pois tieltä paitsi kansi joka on ketjun kanssa paikallaan vielä kun selviää minulle joku kaunis päivä että onko jako oikea että saan sen laitettua oikein taas takaisin paikalleen kun se päivä koitaa että olen saanut kannen kuntoo/männät jos niissä on reikä tai männän renkaat että olisi toiveita että paineet olisi taas tallella.
otan sen kannen vasta irti kun tiedän merkitä oikeat merkit siihen että tulee jako kohdalleen sitten jos saan tätä kasata.
kerron kyllä kun nään kannen alle että miltä siellä näytttää ja laitan jopa kuvan nii saa sitä sitten ihastella.
Kawasaki ZZR 14000 -06
EX Kawasaki ZX6R -06
Hämmentäviä piirteitä tämä tarina kyllä saa jatkuvasti edetessään.
Kyllä vakiokuntoinen pyörä kiertää ehjänä rajoittimeen ilman mitään paukkeita tai commanderia, joten edellisen omistajan selittelyt kuullostavat vähintään oudolta.
Myös tuo öljytilassa pyörivän ketjun "öljyäminen" huollossa on jokseenkin outo juttu. Se lienee toki mahdollista, että nokkien jako olisi onnistuttu sekoittamaan kiristimen vaihdon yhteydessä. Vai olisikohan siihen vaihdettu kokonaan uusi ketju?
Mitä ajoitusmerkkeihin tulee, niin kyllä ne tehtaan merkit aika hyvin kohdallaan pitäisi olla, ja omien merkkien kanssa töhrityt paikat eivät herätä luottamusta ainakaan minussa.
Mikä on nyt probleema, t kohdalleen kampurasta ja in sekä ex merkit kannen tiivistepinnan tasoon, siinä se.
Miksi helvetissä jakoketju pitää huollossa öljytä, ei ymmärrä ei.
Runko ajoitusmerkkien edessä, ei nää : PEILI hyvä mies, peili väliin jo näkyy.
![]()
En tiä näin ymmärsin lapusta mikä pyörän mukana tuli ja ei. Ei ole mitään ongelmaa.
kiitos ja anteeks.
Kawasaki ZZR 14000 -06
EX Kawasaki ZX6R -06
Odotellaan ja katsellaan mitä omistaja löytää, kuvat todellakin kiinnostaa. Voi olla että siellä on nyt merkit kohdallaan, mutta olisivatko joskus päässeet hieman hyppäämään ja männät tehneet syntiset treffit venttiilien kanssa ja sen jälkeen venttiilit kulkeneet seeteissänsä niska kyyryssä. Eli olisiko tehty pikakorjausta aiemmin ja siksi ei kiertänyt aivan kaikkea...
Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
Ainakin 12r ssä on valkoisia tussi merkintöjä ihan tehtaan jäljitä ja vaikka jako on oikein se pako puolen viiva ei muistaakseni ollut täysin kannen suuntainen , 6r:än commanderin karttoja en kyllä ole katsonut mutta tusinassa on kyllä aika paljon miinusta kokoputkella jos toi nyt sitten on jostain syystä käynyt jo ennen commanderia laihalla ja sitten lyöty lisää miinusta valmis kartalla niin eipä se muuta vaadi![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010> Ktm super duke gt 2016
siinä olis kuvia..
no jako oli oikeassa varmaankin kun merkit sain katsottua.
Sylinteriputkissa ei minkäänlaisia jälkiä 1&4 putkis
pitää vissiin hakia jostaan sellanen venttiili työkalu että saa venat pois että selviääs jotain ku männissä ei reikiä ja kyllä näyttääs venttiilit menevän takasi sissääs... eipä ollutkaan mitään selvää kannen alla sitte kumminkaan
Viimeksi muokannut: reicka; 10.05.2014 klo 18:36.
Kawasaki ZZR 14000 -06
EX Kawasaki ZX6R -06
Älä ny rupee heti niitä venoja purkamaan, kansi tasaiselle, tulpat kiinni ja palotila täynnä naftaa.
Näyttää kyllä aikas äkkiä mistä vuotaa ja voit suoraan todeta mikä venttiilikin se on kun alkaa nafta vuotamaan imu tai pakopuolelta pöydälle. Testaa ennen kun purat jos ei vuoda alkaa fitutus käyrä nousta turhan homman takia.
Jeps, ei noi kauhean "sulaneilta" näytä, pikemminkin ihan samanlaisilta kuin noi sisemmätkin.
Venttiilivälykset tietysti tarkistettiin ennen purkamista? Ja varmistettiin, että se itsetekemä? puristuspainemittari tosiaan mittasi paineita?
Kyllä noilla hakisin edelleen vikaa bensa/sytytyspuolelta!
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Mikäli tässä nyt aletaan tosissaan tohtoroimaan kawan myllyä niin aloitetaan näin aluksi:
Kannentiivisteen liekkirenkaiden kunto ??
Kannentiivisteessä ohivuoto jälkiä ?
Sylinteriputkien korkeus kannen pinnasta ?
Liikkuuko kaikki männät? (männän laki voi olla poikki)
Tulpan reijän ympärystä palotilassa ?
Kuvia katsellessa huomasin että sinulla on pakkasnesteet koneessa, vian haun kannalta paska juttu, selvitän vähän: Nesteet pois niin ei valu pyttyihin mitään, helppo sen jälkeen todeta onko männän päällä pakkasnestettä vai ei, yksi mäntä näyttää ainakin märältä syytä en voi täältä käsin sanoa.
Paremmilla kuvilla voitais hieman nähdä enemmän
Viimeksi muokannut: jurvelo; 10.05.2014 klo 20:56.
Niin puristuspaine mittaus antaa vaan suuntaa moottorin kunnosta ja vertailu arvot sylinterien välille, mutta ei kerro missä vika on.
^ Totta tuokin, mutta tässä tapauksessa, kun ajossa katoaa kaksi sylinteriä pelistä ja puristukset niistä sylintereistä puhtaisiin nolliin, niin turha siinä on paljon ohivirtauksia mittailla... Jos kansi kerran kuitenkin on pöydällä, niin onhan ne venttiilit ilman muuta järkevää tarkistaa joka tapauksessa koneistustarpeen varalta. Nimittäin vaikka kyse olisi välysten katoamisesta, niin onhan sillekin joku syy oltava, ja yleensä silloin homma menee koneistamolle kuitenkin.
Juu mutta ohivuoto mittauksella olis voinut todeta mahdollisen mäntä vaurion, eli ei ollenkaan turha mittaus!
^ Sulta meni mun pointti ihan ohi. Vaikka se olis mäntävaurio niin kyllähän se kansi silti puretaan ja huolletaan kun se kerran on irti. Eli työtä se tieto ei säästä yhtään.
Ainakin minusta olisi jokseenkin hullua kasata kone purkamatta ja tarkistamatta kantta tällaisen vaurion jälkeen, koska riski on suuri että myös venttiilit tai seetit ovat vaurioituneet vaikka eivät mittaushetkellä merkittävästi vuotaisikaan.
Ei se ohi mennyt, ajattelin vaan koneen omistajan arvuutteluja "mitä tehdä" se olis auttanut kun olis tiennyt missä vika!
jep jep, jos viitteliäisyyttä riittää niin ilman muuta venat hiontaan ja seetit samoin, toiset ei vaan raskii laittaa jos ei ole pakko.
joo ykköspytyn päällä jäähdytys nestettä ei ollu tullu järjestelmä tyhjäksi..
no nakkasin kannen paikalleen niin ilman nokka-akselia pyörittelin ja mittaalin paineita niin imupuolelta ainakin päästää paineita kun pitin öljyä ssinne nii kuplii vaan no kansi pois ja hiottavaksi niin eiköhän tämä tästä.
ja siihen mäntä ongelmaan nii öljy oli lepäämäs pytyssä että jos renkaat olisi hajalla nii näkisisen.
kannen tiiviste aivan kunnossa ja kawan huollosta kysyyn nii ei tartte kuulemma vaihtaa jos ei oo rikki.
ja jos männäs olisi reikä/renkaat rikki niin pitäisi päästää paineen öljyjen sekaan ja kun kampiakselin "luukku" auki niin luulis että hönkiis lujaa sieltä/ lykkääs öljyä mäkehen. öljyt vielä koneessa niin paljon kallellaan ettei tuu ylitte sieltä ja kyllä vaihdan öljyt ennen kun parsin kasahan.
Kawasaki ZZR 14000 -06
EX Kawasaki ZX6R -06
No nyt taas joku reipas kawahuollon iki-idiootti sanoo että tiivistettä ei tartte vaihtaa, ONKO JOKU NIIN PÄSSI että laittaan vanhan kannentiivisteen takaisin, ei ihme että kaikissa huolloissa tulee lähes aina paskaa jos tämmösiä tolloja on olemassa.
Taitaa kyseinen mies laittaa käytetyn kortonginkin takasin kun homma jatkuu.
Näin ne kehu että ei oo vaihdettu kävi kyselemäs vissii viisaammalta mutta aattelin sen ny samalla sitte vaihtaa ku kansi menee koneistukseen nii ei ollu ku 40 kuolema nii ei siitä jää ainakaa kii että tiivistees menis hetke päästä ku jonku verran saa purkaa että saa vaihdettua
Kawasaki ZZR 14000 -06
EX Kawasaki ZX6R -06
Nonniin kawa kasas ja voimaa tuntuus olevan enemmän mitä ostettaessa... no ei sille mitään mahda enää pitää ens pyörää tutkaalla kunnolla. Ja huomenna penkkiin säädättäväksi nii saa säätöhin sitte kunnolla.
Kawasaki ZZR 14000 -06
EX Kawasaki ZX6R -06
Sopiiko kysyä, että mikä se varsinainen vika oli? Kannentiiviste, venttiilit vai joku muu?
imu venttiilit alannus kantaan tahnaamalla tms. hionnalla saivat pitävän liitoksen hiomolla. venttiili
ei tarvinnu hinkata. ostettu vika sinne jäi paukkuminen. myyjä varmasti sen tiesi mutta ei voi mitään.
kone ny täydes lyönnis kallista vaan tuo kone remppa.. 122,5hv 67,6nM
Kawasaki ZZR 14000 -06
EX Kawasaki ZX6R -06