Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Eli alustava reitti suunnitelma olisi Viron, Latvian ja Liettuan läpi Puolaan. Sieltä joko Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen tai Puolassa pyörimisen jälkeen takaisin Itä-Euroopan läpi. Hienoja maisemia tai kunnon mutkateitä lienee turha odotella, mutta kai tuoltakin jotain nähtävää ensikertalaisille löytyy?

    Kaikki vinkit majoituksesta, reittivaihtoehdoista yms. ovat tervetulleita!
    sv1000s k6-->DL650 V-Strom 2005
  2. #2
    Suunnittelin tossa talven aikana samanlaista reissua itsekin. Mielenkiintoisin kohta tuolla matkalla on ehdottomasti tuo Kaliningradin kohta johon periaatteessa pääsee ajamalla myös tuolta "kannaksen" kautta, mutta viisumi olisi hyvä olla etukäteen. Tuurilla saattaa saada rajalta myös semmoisen "läpiajoviisumin" mutta siinä kestää varmasti malko paljon aikaa!
    Viro ja Latvia ovat varmoja "tylsiä ajettavia", Liettuassa en ole käynyt mutta mitä olen kuullut se on melko lailla samanlainen kuin Latvia. Jos on aikaa niin Latviassa kannattaa ajaa ehdottomasti Siguldan kautta, sitä kutsutaan "pikku-Sveitsiksi" ja siellä on vaikka kuinka paljon nähtävää!
    Puolan rannikko on jo paljon upeampaa ajettavaa kun uskoltautuu pikkuteille.
    Tanska on taas todella tylsää ajettavaa mutta löytyy sieltä ainakin 1 käymisen arvoinen paikka! Mons Klint niminen ranta jossa on semmoiset 50m korkeat pystysuorat hiekkakivikalliot:

    Ruotsin läpiajo ei sitten olekaan ollenkaan tylsää!!!
    Rohkeasti vaan maaseudun pikkuteille ja saattaa löytää huikeita mutkapätkiä ja upeaa maalaismaisemaa. Lähes kaikki tiet ovat asfalttia (google maps kannattaa tutkia todella tarkkaan).
    Alustava karkea reittisuunnitelmani oli tämmöinen!
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  3. #3
    Miksi et menisi muutamaksi päiväksi Saksaan? Hampurista kun ajat reilun pari tuntia alaspäin A7-motaria, saavut Harzin seuduille. Harzista sitten löytyy jo mutkapätkää muutamalle päivälle, ja itseasiassa siellä on mahtavat ihan ne maaseututietkin motarin toisella puolella, vastapäätä Harzin aluetta. Harzissa korkeimmat tiet nousevat sinne noin kilometrin korkeuteen. Kiva setti parille päivälle mutkateitä ja saat motariakin tykittää pikkaisen...
  4. #4
    Ajelin viime kesänä reitin: Tukholma, Kööpenhamina, Lübeck, Gdansk, Bialystok, Vilna, Tartto, Peipsijärvi, Tallinna, yhteensä 10 tai 11 päivää.
    Södertäljestä ajelin Vätternin pohjoispäätä kohti numeroimattomia pikkuteitä ja matkalla oli sopivia mutkateitä ja mahtavaa (rikasta) maalaismaisemaa.
    Kööpenhaminasta Gdanskiin meni hieman isompia teitä. Gdansk on komea kaupunki.
    Gdanskista Bialystokiin suorahkoja pikkuteitä, mutta mahtui sinne myös joitain mutkapätkiä lehtometsissä. Matkalla mm. Malborkin linna.
    Bialystokista ajelin sitten EU:n itärajaa Peipsijärvelle asti (Vilnassa ja Tartossa poiketen) ja enskalla ajaessa tuli koluttua aika paljon sorateitä.

    Jokaisesta maasta löytyy nähtävää, kun viitsii pysyä pääteiltä pois. Kaatosateessa ei mutkatiet ja maisemat ole niin mielekkäitä. Ensi kesän reissua en ole vielä suunnitellut, mutta kyllä se reitti todennäköisesti jossain Itä-Euroopassa/Balkanilla matelee.
  5. #5
    Puolan järviseudulla kannattaa käydä. Itse käytiin Itämeren kierroksella Mikolajki (L:ssä poikkiviiva). Ja oltiin tyytyväisiä. Ruotsi ajettiin pitkin Itärannikkoa. Kun pitää huolen, että reitillä on losseja on tiessäkin mutkia.
  6. #6
    Kiitokset tähänmennessä vastanneille! Aikataulun 7-10vrk, sekä budjetin vuoksi ei oikein aika riitä Saksaan. Toi Itämeren kiertokin on siinä rajoilla. Ruotsissa on tullut muutama kerta ajettua, joten se onkin oikeastaan ainut paikka mistä on jotain kokemuksia. Kunhan aikataulu tarkentuu pitää päättää käydäänkö vain Puolassa vai kierretäänkö tanskan kautta.
    sv1000s k6-->DL650 V-Strom 2005
  7. #7
    Rostockin itäpuolella on Darssin niemi/saari, jossa kilometritolkulla hiekkarantaa. Sakut harrastaa siellä FKK:ta = vapaa ruumiinkulttuuri.

    Eli kun alkaa ajopuvun sisällä hiki ahdistaa, mopo parkkiin, vaatteet pois ja aatamin/eevan asussa laineisiin. Kyseessä ei ole nudistitouhu vaan sakuille normi rantameininki, sama mikä hotellien ja uimahallien saunoissa, kaikki sekaisin. Rannat on hienoja kunhan kelit kohdallaan. Viikonloppuisin melkoinen ruuhka. Itse meinasin myöhästyä lautasta kun tiellä kohti Rostockia kilometrien jono.

    Naviin Zingst ja siitä 5 kilsaa länteen; tien vasemmalla puolella on pitkät parkkikset ja oikealla dyynin takana ranta. Uikkareitakin voi käyttää, jos ujostuttaa.
    - It is now, future shortens every day -
  8. #8
    Jos on yleensäkin budjettia tehdä tuollainen matka, on silloin budjettia käydä Saksassakin. Saksassa on mm. majoitus kylien gasthauseissa erittäin edullista, reilusta kahdestakympistä neljäänkymppiin hintaisia paikkoja on pilvin pimein siellä sun täällä. Ja 10 päivän matka-aika riittää myös hyvin....

    Dont be afraid...
  9. #9
    Lainaa Karza kirjoitti Katso viesti
    Jos on yleensäkin budjettia tehdä tuollainen matka, on silloin budjettia käydä Saksassakin. Saksassa on mm. majoitus kylien gasthauseissa erittäin edullista, reilusta kahdestakympistä neljäänkymppiin hintaisia paikkoja on pilvin pimein siellä sun täällä. Ja 10 päivän matka-aika riittää myös hyvin....

    Dont be afraid...
    Täytynee miettiä vielä kunhan muotoutuu toi aikataulu tarkemmin. Onko Itä-Euroopan leirintä alueista mitään kokemuksia?
    sv1000s k6-->DL650 V-Strom 2005
  10. #10
    Villa Lövenherz sijaitsee reilun 50 km Harzista motarin toisella puolella, katsoppa majoitushintoja. Villa on vanha ja legendaarinen vain motoristeja majoittava talo, hyvin mieliinpainuva majapaikka varsinkin ensikertalaisille.
    www.villa-loewenherz.de

    Hintoihin kuuluu loistava buffetaamiainen ja hyvä päivällinenkin (buffet) maksaa vain 11 euroa extraa....
  11. #11
    Itse olen talven aikana tutkinut karttaa moneen otteeseen. Ensimmäinen vaihtoehto oli via Baltica ja paluu Tanska - Norja - Ruotsi . Nyt kun olen saanut jo menomatkan varattua, eli vappuaattona Eteläsatamasta laivaan niin vaihtoehdot on vähentyneet. Luulen, että menen Trelleborgiin ja siitä laivalla Sassnitziin. Toinen liki yhtä vahva vaihtoehto on ajaa Tukholmasta hiukkasen ylöspäin Norjan rajalle. Siitä sitten päivän aikana lasketella Osloon, josta yölaivalla Frederikshavniin.

    Paluumatkasta ei vielä tiedä. Vuorotteluvapaa on suullisesti myönnetty, mutta nimiä paperissa ei ole. Tarkkaa suunniltelmaa ei ole, mutta Romania, Kroatia ja Ranska on esiintynyt kaavailuissa. Jos vuorottelu siirtyy tai peruuntuu kierrän Itämeren ja tulen takaisin. Jos talvilomaa ei saa siirtää toukokuulle alkuun tulen takaisin Tornion kautta, vaikka sitten velliperseajona.

    Jos noista toteutuu plan B niin onko Baltian maiden itärajalla mitään nähtävää. Olen piirrellyt reittejä siten, että ajelen pikkuteitä lähellä rajaa. Onko siellä sen enempää fiilisteltävää kuin Balticalla? Tässä yksi esimerkki aiheesta. Vai kannaitaisiko ajaa pitkin rantaviivaa?
  12. #12
    Lainaa RiderOnTheStorm kirjoitti Katso viesti
    Itse olen talven aikana tutkinut karttaa moneen otteeseen. Ensimmäinen vaihtoehto oli via Baltica ja paluu Tanska - Norja - Ruotsi . Nyt kun olen saanut jo menomatkan varattua, eli vappuaattona Eteläsatamasta laivaan niin vaihtoehdot on vähentyneet. Luulen, että menen Trelleborgiin ja siitä laivalla Sassnitziin. Toinen liki yhtä vahva vaihtoehto on ajaa Tukholmasta hiukkasen ylöspäin Norjan rajalle. Siitä sitten päivän aikana lasketella Osloon, josta yölaivalla Frederikshavniin.

    Paluumatkasta ei vielä tiedä. Vuorotteluvapaa on suullisesti myönnetty, mutta nimiä paperissa ei ole. Tarkkaa suunniltelmaa ei ole, mutta Romania, Kroatia ja Ranska on esiintynyt kaavailuissa. Jos vuorottelu siirtyy tai peruuntuu kierrän Itämeren ja tulen takaisin. Jos talvilomaa ei saa siirtää toukokuulle alkuun tulen takaisin Tornion kautta, vaikka sitten velliperseajona.

    Jos noista toteutuu plan B niin onko Baltian maiden itärajalla mitään nähtävää. Olen piirrellyt reittejä siten, että ajelen pikkuteitä lähellä rajaa. Onko siellä sen enempää fiilisteltävää kuin Balticalla? Tässä yksi esimerkki aiheesta. Vai kannaitaisiko ajaa pitkin rantaviivaa?
    Äkkiä omaan makuu tukeutuen sanoisin että "perinteisten" paikkojen lisäksi käynninarvoisia paikkoja tuollapäin ovat:
    Viro: Tarto, Otepää. Peipsjärvi ei ole niin hieno miltä kuulostaa
    Latvia: Gaujasin luonnonpuisto ja Cesiksen kaupunki, jotenkin kiehtova tuo Cesis. Samalla tietenkin käy sen Turaidan kartanon tsekkaamassa ja tuntee itsensä murjaanien kuninkaaksi siinä Valgan ja E77 risteyksessä. Sitä euroopan leveintä vesiputousta Kuldigassa ei välttämättä kannata käydä katsomassa... putouskorkeus on vähän pienehkö
    Liettua: Kuurinkönnäs tietysti. Itäreunassakin on ihan OK paikkoja mutta muuten vähän kuin Keski-Pohjanmaa - paljon tasaista maata ja pieniä pikiteitä.

    Tiestöltään Latvia on noista pahin ja kotosuomen tiet tuntuvat pääosin hyvältä tuollavietetyn viikon jäljiltä. siis kyllä siellä pärjää mutta joissain paikoissa pitää vaan olla tarkkana ja erityisesti sateessa, 10 -senttiset urat (siis syvyys ilman reikiä) eivät ole päätielläkään harvinaisuus ja tuollaien pohjaan kun osuu päänkokoinen reikä niin sattaa tulla tilanne päälle.

    Tietoahan löytyy hyvin noiden maiden matkailuportaaleistakin ihan kotimaan murteellakin
    http://www.lithuania.travel/?lang=1379
    http://www.latvia.travel/fi/artikkel...iasta-lyhyesti
    http://www.visitestonia.com/fi/
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  13. #13
    Lainaa RiderOnTheStorm kirjoitti Katso viesti
    Jos noista toteutuu plan B niin onko Baltian maiden itärajalla mitään nähtävää. Olen piirrellyt reittejä siten, että ajelen pikkuteitä lähellä rajaa. Onko siellä sen enempää fiilisteltävää kuin Balticalla? Tässä yksi esimerkki aiheesta. Vai kannaitaisiko ajaa pitkin rantaviivaa?
    Baltian reitti näyttää kulkevan samoilla kulmilla, missä itse ajelin. Sanoisin, että kauneus on katsojan silmässä. Jollain lailla tuollainen rappioromantiikka ja tienvarsiravintoloiden (tosin niitä ei kovin paljoa tuolla itärajalla ole) kotikutoinen meininki saa meikäläisen syttymään. Varsinaista ”nähtävää” ja mutkaisia teitä tuolla ei hirveästi ole – maisemiin voi helposti tutustua vaikka googlemapsin streetviewin avulla. Latvian puolella tie kulkee Venäjän rajan vierestä ja siellä voi nähdä kuinka latvialaiset ja venäläiset kyräilee toisiaan korkeista vartiotorneistaan. Peipsijärvi kannattaa ajaa ihan rantaa pitkin. Ja GS kannattaa ehdottomasti viedä vielä pienemmille sorateille ja pienempiin kyliin aina silloin tällöin.
  14. #14
    Nyt selvisi, että plan B:llä mennään. Vuorottelu alkaa heinäkuun alussa, eli pidempi reissu alkaa syyskuun alkupuolella. Ehtiipähän perse tottua ja saa matkatavarat kasattua ja testattua ennen reissua .

    Nyt kun aika on tiukemmassa niin suuntima otetaan Trelleborgiin vappuaamuna. Sieltä Hartzin ja Krakovaan kautta kotia kohti.

    Lauantaina lähdetään rouvan kanssa Vilnaan ja kesälomamatka Pyhäjärven kylpylään varattu. Ehkä sitten rannikon kautta kotiin. Tai sitten reitti valitaan heittämällä Puolan rajalla kolikkoa. Pärjäsihän Aku Ankka höpsismillä melko hyvin .
  15. #15
    Ei ollut sopivaa ketjua sekalaisille matkailukysymyksille, mutta kokeillaan tätä. Reissu lähestyy ja tällä viikolla pitäisi varata hotelleja. Pääsääntöisesti olen bookingin kautta niitä katsellut. Pienimuotoisena ongelma on löytää turvallisen pysäköintipaikan hotellit. Vaikka haussa rastittaa pysäköinnin, niin silti tarjotaan keskustahotellia, missä on tarjolla maksullinen julkinen pysäköinti. Toki

    Mielellään ottaisin hoteliin, jossa on oma parkkihalli. Toisaalta ei jaksaisi tsekata erikseen jokaista hotellia ja etsiä mainintaa em. ominaisuudesta. Onko tarjolla parempaa hakukonetta moto ystävällisten majoituksien etsimiseen?
  16. #16
    Mä suunnittelen oman kuukauden mittaisen reissun aina netistä suoraan majapaikkojen omilta sivuilta katsellen. Usein sieltä löytyy muitakin seikkoja miksi majoittua juuri siihen mestaan, kuin mitä alun perin piti määräävän tekijänä. Tässä asiassa vaivannäkö kyllä mielestäni palkitsee sitten matkalla ollessa.
  17. #17
    Lainaa RiderOnTheStorm kirjoitti Katso viesti
    Onko tarjolla parempaa hakukonetta moto ystävällisten majoituksien etsimiseen?
    Tässä yksi sakemannien: www.tourenfahrer-hotels.de
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  18. #18
    Tourenfahrerin paikat on keskenään kovasti erilaisia: on niitä jotka on viimosen pääälle biker-paikkoja eli "only for bikers" ja hinnat on kohdallaan, ja sit on myös helvetin kalliita paikkoja joissa motoristi on ihan normi-ryhänen muiden rinnalla, ja voi vaan ihmetellä miksi mesta on jotenkin prätkien kanssa friendly....sinnehän kirjaan pääsee maksamalla mukaan hyvin erilaiset majoitusliikkeet. Lyhyesti:Tourenfahrerissa mukanaolo ei takaa että paikka on oikeasti erityisen "biker friendly". Siksikin kannattaa käydä ko.paikan omilla sivuilla ja luoda tarkempi kuva paikasta onko se sellainen jota on haussa.
  19. #19
    Pitäisikö reittisuunnitelma ensin lyödä lukkoon? Sekin elää lähes päivittäin. Lisäksi meinaisin kurvailla hiukkasen kelien mukaan, mutta kattoo nyt. Huomenna on lähtö ja torstaina mennään Tukholmasta etelään satoi tai paistoi.

    Ajattelin, että rupean iltapäivän kaffepaussilla katselemaan hotellia. Pitänee vaihtaa siinä suunnitelmaa ja aamupalaa sulatellessa etsiä seuraavan yön majapaikka. Luulisi meikäläisenkin pystyvän tekemään reittisuunnitelman edes päivän ajaksi . Nuo keskellä ei mitään tai pikku kylissä on helpompia kuin nuo isommat kaupungit, joita tällä hetkellä on useampia reitillä. Olen googlen kartasta katsellut hotelleja, mutta kielitaito hiukkasen hidastaa. Ainakin Puolan rannikolla on paljon pikkuisia majapaikkoja kivalla paikalla, joiden sivut on pelkästään natiivilla kielellä.

    Tällä hetkellä reitti menee jotenkin näin, toki esim. Harzissa on tarkoitus ajella eikä vaan sivuuttaa. Tukholma - Hampuri - Nurnberg - Brno - Krakova - (Varsova) - Tallinna. Tuo Krakova Tallinna väli on eniten auki, tällä hetkellä ajautus on tulla Klaipedan kautta Baltian rannikkoa seuraten. Tai sitten itärajaa mukaillen. Sitä ennen pitää miettiä tuo Puolan läpiajon reitti.
  20. #20
    Lainaa RiderOnTheStorm kirjoitti Katso viesti
    Ei ollut sopivaa ketjua sekalaisille matkailukysymyksille, mutta kokeillaan tätä. Reissu lähestyy ja tällä viikolla pitäisi varata hotelleja. Pääsääntöisesti olen bookingin kautta niitä katsellut. Pienimuotoisena ongelma on löytää turvallisen pysäköintipaikan hotellit. Vaikka haussa rastittaa pysäköinnin, niin silti tarjotaan keskustahotellia, missä on tarjolla maksullinen julkinen pysäköinti. Toki

    Mielellään ottaisin hoteliin, jossa on oma parkkihalli. Toisaalta ei jaksaisi tsekata erikseen jokaista hotellia ja etsiä mainintaa em. ominaisuudesta. Onko tarjolla parempaa hakukonetta moto ystävällisten majoituksien etsimiseen?
    Niinkin yksinkertainen laite kuin navi & puhelin toimii, tai miksei nykyään googlekin (jos haluaa jenkeille raportoida tekemisistään). Itse olen siinä viiden-kuuden maissa iltapäivällä navista etsinyt lähistön hotelleja, soittanut ja kysynyt haluamani tiedot, ja jos vastaukset ovat tyydyttäneet, varannut huoneen, naviin reititys päälle ja menoksi.

    Englannilla olen hyvin pärjännyt. Pysäköinnissä kannattaa kysyä garagea. Yleensä se on sisältynyt hintaan. Usein olen selvinnyt yhdellä puhelulla, ja harvoin tarvitsee ottaa useampi kuin kolme. Puhelu on paljon nopeampi kuin nettiselaus, ja samalla selviää jos hotellilla sattuu olemaan "ruhetag". Saksassa pikku gasthausit saattavat olla yhden päivän viikossa suljettuna.

    Keskellä eurooppalaisten sesonkia voi joutua soittamaan useampaan paikkaan. Silloin pitää myös haku aloittaa aikaisemmin, ehtii sitten ajella naapurikylään jos (sopivan hintaista) vapaata ei löydy.
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 29.04.2014 klo 11:06.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  21. #21
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Niinkin yksinkertainen laite kuin navi & puhelin toimii, tai miksei nykyään googlekin (jos haluaa jenkeille raportoida tekemisistään). Itse olen siinä viiden-kuuden maissa iltapäivällä navista etsinyt lähistön hotelleja, soittanut ja kysynyt haluamani tiedot, ja jos vastaukset ovat tyydyttäneet, varannut huoneen, naviin reititys päälle ja menoksi.
    Kätevä tapa on myös kylän turisti-infosta varaaminen. Siellä selittää millainen pitäisi olla ja sitten täti soittelee hotskit läpi. Onnistuu häneltä paremmin kun on paikallistuntemusta ja kieli hallussa. Toimii!
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  22.  
  23. #22
    Ollaan pari reissua heitetty sinne tänne ja pääpiirteittäin on otettu hotelli mikä sattuu löytymään. 1 tai 2 pyörää saa aina jonnekin jemmaan. Liettuassa oli jossain hotellin edessä tasan yhdessä autossa joku murtorauta ratissa, Suomalaisessa tietty. Kyllä vaikeaksi menee matkailu jos kaikkea täytyy pelätä

    Seuraavalle reissulle ehkä se GPS

    PS. Ne mamman ja papan pitämät hotellintapaiset ei löydy netistä, hyvä jos kohdalla huomaa
    Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA