Kysymykseni koskee BMW:n lisävarusteena saatavaa ESA -jousitusta. Onko kyseessä siis pelkkä elektroninen säätöfunktio vai onko ESA -sähköisesti säädettävä jousitus myös muuten ominaisuuksiltaan erilainen verrattuna manuaalisesti säädettävään vaihtoehtoon? Eli tuoko ESA muutakin lisäarvoa kuin pelkästään sen, että säästää manuaalisesti säätämisen vaivan?
Teknisesti nuo ensimmäisen generaation ESA:t ei tee mitään muuta kuin samat hommat mitkä voisit tehdä käsinkin - tosin käsin et niitä tienpäällä ala kuitenkaan tekemään...
Seuraavan sukupolven ESA:t säätääkin jo sitten itseään nopeuden ja/tai ajomaaston suhteen eli tuo onkin sitten jo jotain mitä et käsin enää tee millään ajon aikana.
Vanhempiikin vehkeisiin saa sitten päivityksiä, kuten vaikka tämä minkä vuosi sitten veivasin alle omaan GSA:han: http://www.ohlins.com/Our-products-n...-Mechatronics/
Ja jokainen sentti oli hyvin törsätty, pyörä on aivan eri maailmasta kuin alkuperäisellä ESA:lla varustettuna uutenakaan oli!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Kiitosta vain, tämä on sikäli olennaista tietoa, että kun tuo hyötyfunktio on muutakin kuin pelkkä säätämisen vaivan säästäminen, tekee se ko. lisävarusteesta hintaansa nähden paljon perustellumman hankkia. Näitä samantyyppisiä systeemejä on ilmeisesti ainakin Aprilialla, jossa jousitus säätyy dynaamisesti ajon aikana elektronisesti olosuhteiden mukaan.
http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/index.html ja tuolta kun menee Tekniset tiedotteet -osioon, niin sivuston alaosasta löytyy erilaisia kuvauksia mm. jousitussysteemeistä, lontooksi tosin.
BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
Tua noin, vähän täsmennystä.
ESA ja ESA II säätää perusasioita. ESA II:n merkittävin ero ESA:aan lienee se että mukaan tuli jousivakion säätyminen, joka normijousituksella tarkoitta että vaihdetaan jousi. Saksalainen "vaihtaa jousen" tai ainakin jousivakion sähkön avulla.
Tuorein versio on Dynamic ESA, joka reagoi mm. etu- ja takajousituksen liikkeiden nopeuteen ja laajuuteen => ja säätää jousitusta "online" tai ainakin lähes.
Sitten on RR:ään saatavana oleva DDC, joka reagoi kaikenmaailman antureihin ja ymmärtää mm. hidastuvuuden ja kiihdytyksen....
Tarvikekauppiaat mm. Öhlins ovat tuoneet lisää "älyä" tai ainakin mittauksiin perustustuvia säätöjä. Ja tuon iaj:n mainitseman ajonopeuden mukaan säätyvyyden. Jota ei ole ESA tai ESA II:ssa.
JukkaE60:n linkki on hyvä. Samat mainospuheet ja myös uusimmista järjestelmistä löytyy
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/i...uspension.html
Näin luulen asioiden olevan. Ei nämät liene ihan selkeitä, kotimaan kielisessä vesigessun esitteessäkin horistaan DDC:stä vaikka vermeessä on dynamic ESA.
Joka tapauksessa vesigessun Dynamic ESA toimii ja ajaminen on kivaa. Mutta hienosti toimi R 1200 S Öhlinsitkin, etenkin kun säädöt oli saanut kohdilleen, niin ajaminen oli yhtä juhlaa ja patit & kuopat katosivat. Sitä paitsi Öhlinsien huolto maksoi n. 220-250€ / patukka, osineen, töineen ja täyttöineen. Iskarihuollon jälkeen pyörä oli kuin uusi. Nykymopon dynamic alustan huollattamisen hintaa en halua edes ajatella.
Quot homines, tot sententiae.
Tuolta löytyy melko kattavaa teknistä tietoa ESA:sta.
http://www.mts1200.info/bmw_r1200gs/suspension/esa.htm
ESA järjestelmät poikkeavat tosiaan aika paljon eri BMW malleissa. Esim. F 800 GT ja F 800 GS malleissa sillä voidaan säätää ainoastaan takaiskunvaimentimen paluuvaimennusta.
Sen sijaan esim. R 1200 GS:n ensimmäinenkin ESA versio on jo aika monipuolinen eli sillä voidaan muuttaa sekä etujousen ja takajousen esijännitystä = kuormitusta / maastoajo-olosuhteita vastaavaksi eli pyörän korkeuskin muuttuu melkoisesti säädön vaikutuksesta . Ajon aikana voidaan lisäksi säätää sekä etu että takaiskunvaimentimen vaimennusta. Suurin hyöty ison Gessun ESA:sta on tietenkin jos kuormitus ja ajo olosuhteet muuttuu usein .
Itse käytän ESAA joka ajolenkillä , sorapätkillä yleensä "helppo maasto" asetusta . Kuten iaj kertoi , ei niitä säätöjä kyllä kesken ajon tulisi tehtyä jos niitä manuaalisesti täytyisi säädellä.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
näemmä 2008 ollut vuosi, jolloin tuo esa muuttunut, tuon ylläolevan linkin mukaan.. eli itsellänikin ilmeisesti se uudempi versio tai oikeastaan se enduro-versio.
totta tosiaan, eipä tulisi alettua ruuvaamaan alustaa niin tiheään kuin mitä nyt tulee käytettyä. martta saattaa hypätä kyytiin joka toinen päivä, laukkujen kans taikka ilman. paljon helpompaa painaa napista oikea asetus käyttöön. ja parantaahan se ajomukavuutta ja miksei myös turvallisuutta, kun pyörä ei humpaa tien päällä, kun liikaa massaa päällä vrt alustan säädöt..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Mulla ESAn 1-version -05 K1200Sssä. Vaimennusta tulee säädeltyä normiajolenkeillä yksin ajettaessa Comfortin ja Normalin välillä tyypillisesti pikkuteillä tien kunnon mukaan. Vaikuttaa aika paljon mukavuuteen loppujen lopuksi. Tietty nuo satunnaiset 2-päällä/1-päällä ajelut helpottuu, eikä rystyset ole verillä. En vähättelis tuon eka versionkaan tuomaa mukavuuslisää.
Entisessä Ducatissa oli kaikki mahdolliset manuaaliset säädöt ja kovana säätäjänä räpläsin niitä koko ajan ennen ajoon lähtöä. Silti kesken matkan olis ollut välilä tarvetta säätää mukavuutta tien kunnon mukaan muttei yleensä tullut pysähdyttyä sen takia.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
jatketaanpa juttua..
kuinka kauan tuo esa todennäköisesti tulee kestämään alla? toki riippuu käytöstä ja millaisessa maastossa ajaa vaiko pikitien päällä jne, mutta jos noin keskiarvoa ajattelis..
ja kuinka paljon siihen uusintaan sitten mahtaa osat maksaa? alkuperäisinä.
ja jos orkkiksiin alkaa hintaa vertaamaan, niin mahtaako jo tulla edukkaammiksi esim nuo iaj:n palikat, jotka on alle asentanut, huolto ainakin on suht edullista, vaikkapa parin vuoden välein tehtynä..
omalla on nyt ajettu noin 46tkm, alusta pelaa normaalisti. tai oletan että pelaa normaalisti, se kun on niin hankala arvioida alustan kuntoa, kun se hiljalleen hiipuu käytössä. sitten jonain päivänä yhtäkkiä huomaa mikä on tilanne, kun alusta on jo huonossa kunnossa. taikka kun ajaa kaverin pyörällä jossa alusta on tip top.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Mullon ny reilu 70 tkm mittarissa ja toistaseksi pelittää. Iskarit pystyy huoltaan normisti WP-huollossa, jos tulee tarvetta (kuten kelkassa täytyy tehdä joka talvi).
ESAn osien kestosta ei vielä tarkempaa tietoa. Etuiskarille menevän johdon kuori oli murtunut toissasyksynä pikkupakkasilla ajaessa - siihen on pistetty sähköteippiä päälle. Saa nähä miten nuo pidemmän päälle kestää.
Viimeksi muokannut: mp71; 21.02.2014 klo 15:55.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Omasta GSA:sta nuo antautui varmaankin jossain <50tkm:n kohdalla, ei nyt vuotanut tai sellaista, mutta ajettavuus ei vain ollut parasta A-luokkaa.
Ja ainakaan nuo -09 GSA:n alkuperäiset iskarit ei ole huollettavissa. Jotkut on noita saaneet jossain huollettua, mutta harvemmassa taitaa ne kaverit kyllä olla.
Lisäksi nuo Öhlinsit oli halvemmat hankkia kuin originaalit ja nuo tosiaan on sitten huollettavissa. Tämän tulevan kesän jälkeen meinaan viedä ne huoltoon reilun 40tkm ajon jälkeen.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Merkkihuollossa nei huolla noita. Iskaripajalta kantsii kysellä.
Tuli vielä mieleen, että tuo ESA on semonen varuste jota ei välttämättä etukäteen kaipaa mutta siitä on hankala luopua jos siihen on tottunut.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
onhan net viissatasta kalliimpia.. huomattavasti.
http://www.ebay.de/itm/Ohlins-Shocks...item3f29ea1541
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Onko uuden vesigessun Dynamic ESA kovinkin erilainen/parempi ominaisuuksiltaan ja käytökseltään verrattuna vanhempien vedokseen?
Vink Vink: Noiden Öhlinssien oston kanssa kannattaa Googlettaa noita Saksan mp-kauppiaita ja pyytää sieltä tarjous. Tippuu hinta alle tuon jenkki ebayn hintojen.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
ESA ja ESA II säätää perusasioita. ESA II:n merkittävin ero ESA:aan lienee se että mukaan tuli jousivakion säätyminen,
Ei kait tota pysty säämään, lienee jouseen "taottu" jäykkyys.
Gustafson Karkkilassa vaihtoi öljyt ja huolsi Showan GS.än iskarin
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
noo, en minä kattellut että mistä tullee.. ei kait se nyt niin euron päälle ole..
mutta noilla spekseillä ja huoltamattomuudella ja hinta-laatu-suhteella voisin kyllä harkita öhlinssien hankkimista kun omasta iskarit pettää. vaikka onkin pirun kallis laaki. jos nyt tämän kesän menisivät vielä. ja etenkin jos pyörää aikoo pitää vielä jonkun kesän tallissa. tai miksei aikoisi.. kop kop....
mutta mitä nyt noita kuvia kattelee, niin ei tuo kovin isolta hommalta tuntuis vaihtaa noita iskareita, pultit auki ja kiinni ja piuhat yhdistää. toki voin olla väärässäkin, kaikki mikä vaikuttaa helpolta on yleensä juuri päin vastoin. tulee niitä kuuluisia muuttujia..
tuollakin juttua aiheesta.
http://www.ridermagazine.com/gear/oh...r-1200-gs.htm/
Viimeksi muokannut: XX-xenon; 23.02.2014 klo 02:04.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Nuo linkin iskarit on muuten samoja, mutta käsisäädöillä kuin mitä minä laitoin.
Tuo vaihto on kovin yksinkertainen juttu:
- Edestä tankki pois, piuhat irti vanhasta ja iskari irti. Uusi tilalle ja edessä piuhat kiinni sekä piuhojen veto taakse satulan alle. Tämä versiohan ottaa tietoa känniväylästä ja toisaalta tarvitsee yhteyden noille kahvan nappuloille, tuo yhteys muodostetaan pistämällä piuha kiinni siihen mitaristoon menevään piuhaan
- Takaa äänenvaimennin irti ja iskari pois, uusi tilalle ja piuhat vetämään.
- Vanhat ESA piuhat tulpataan, niitä ei käytetä tässä järjestelmässä
Ainoa *haaste* mikä minulla oli liittyi siihen takana olevaan irralliseen säiliöön. Sen kiinnityspaikkaa sai varmaan pari tuntia hakea ja senkin jälkeen vielä pari ajolenkkiä vaati että oikea kulma sille löytyi, mutta sittemmin se on notkunut siellä ihan hienosti.
Johonkin taisin tuosta operaatiosta kuviakin laittaa...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN