Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Kokeilin tuossa mopetia käyntiin ja hörähtihan se käyntiin ihan kivasti! Mutta kokeilin siinä vaihteita päälle niin kytkinpä ei irrottanutkaa ollenkaan? Eli mistäköhän se johtuu ajamalla syksyllä talliin ajoin ja talli on suhtlämmin ei pakkasenpuolella. Kytkinnestettä on ja kytkinsylinteri liikkuu kun käytin sitä pois?
    Mopohan on 1200 fj ja vuodelta -90
  2. #2
    Mulla oli viimekeväänä hondassa sama ongelma, joka poistui kytkimen uudelleen ilmauksella. Työsylinteri liikkui ennen ilmaustakin, mutta ei tarpeeksi. Kokeile ilmata uudelleen. Toinen vaihtoehto on että levyt on liimannu kiinni talven aikana.
    Yamaha T7 World Raid -22
    Honda CB1000RA -10


  3. #3
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa lapikas kirjoitti Katso viesti
    Kokeilin tuossa mopetia käyntiin ja hörähtihan se käyntiin ihan kivasti! Mutta kokeilin siinä vaihteita päälle niin kytkinpä ei irrottanutkaa ollenkaan? Eli mistäköhän se johtuu ajamalla syksyllä talliin ajoin ja talli on suhtlämmin ei pakkasenpuolella. Kytkinnestettä on ja kytkinsylinteri liikkuu kun käytin sitä pois?
    Mopohan on 1200 fj ja vuodelta -90
    Yleensähän (?) kytkin "liimaantuu" talven aikana enemmän tai vähemmän. Kannattaa ennen ekaa starttia painaa vaihde sisään, kytkin pohjaan ja työnnellä tallissa kynnes kytkin aukeaa. Samalla ehkä kytkinlevyt saa öljyä vähän pintoihin, mistä varmaan levyt tykkää kuivan talven jälkeen.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  4. #4
    Mutta eihän se liikuu mihinkää vaikka kytkin on pohjassa ja vaihde päällä! Vai onks voima vähissä
  5. #5
    Lainaa lapikas kirjoitti Katso viesti
    Mutta eihän se liikuu mihinkää vaikka kytkin on pohjassa ja vaihde päällä! Vai onks voima vähissä
    Ei kait sitä ykkösellä kannata työntää, isoin vaihde silmään ja tönimään.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  6. #6
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa lapikas kirjoitti Katso viesti
    Mutta eihän se liikuu mihinkää vaikka kytkin on pohjassa ja vaihde päällä! Vai onks voima vähissä
    Voi se ottaa vastaan tietty, mutta kyllä ne luovuttaa jos vaan kytkinmekanismi toimii (vaijeri, nesteet jne) Muistelen täällä lukeneeni tarinaa kuinka keväällä oli poistuttu tallista vaikka ovetkin oli kiinni, tai jotain sellaista. Vai olikohan siinä että onneks oli ovet auki… Vanhassa mopossa tietty voi olla että loppuun ajetut kytkinlevyt ei tilannetta helpota.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #7
    Viime keväänä on vaihdettu kytkinpakka uudeksi. Yrittelin tuossa hieman pukella vaihde päällä mutta ei ainakaan vielä antanut periksi eihän tuo talli toki kovin pitkäkään ole autonmitta hieman toista! Noh häätyy kokeilla vielä?
  8. #8
    Mun Hondassa tuo on ihan vakio ilmiö aina keväällä, märkäkytkin saattaa ottaa tosi tiukkaan, kun talven seisoo paikoillaan.
    Iso vaihde vaan silmään ja pientä nytkyttelyä ees/taas kytkin pohjassa, kyllä se siitä irtoaa, ei siis tartte mitään maratoonia lähteä työntelemään...
    Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.

    Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
    Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
    Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
    Suzuki Intruder C1500T -14
  9. #9
    No niin kiitospa taas hienoista vastauksista vaikka usko meinasi loppua! Lämmittelin konetta lämpimäksi jonka jälkeen heiluttelin vaihde päällä eestaa ja kas kumma sehän irtosi (koneen kyl olin sammuttanut ennenkuin kokeilin) Eli kiitospa vaan kaikille vastanneille kesää odotellessa vaikka häätyy vissiin korjaussarja ostaa kaasareihin kun meinaa tiputtaa tuota menovettä lattialle
  10. #10
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Toikin on, että kun olet kytkinlevyt vaihtanut niin kun on erilaiset levyt niin voivat käyttäytyä ja liimautua "talven sylissä" eritavalla kuin vanhat. Vaikka eihän ainakaan peruslevyt mitään rakettitiedettä ole, jotain korkkipuutahan ne kitkapalat siellä on.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  11. #11
    Joskus muinoin tuli kytkin irroteltua ajamalla starttimoottorilla vaihde päällä FJ'tä seinää vasten (kytkin pohjassa).

    DISCLAIMER: Niin ja en kehota ketään tuota tekemään muuten kuin omalla vastuulla
    <p>2002-2014</p>
  12. #12
    Kerran ajelin pihalla rinkiä kytkin pohjassa, kyllä se siitä sitten irtosi.
  13. #13
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa lapikas kirjoitti Katso viesti
    No niin kiitospa taas hienoista vastauksista vaikka usko meinasi loppua! Lämmittelin konetta lämpimäksi jonka jälkeen heiluttelin vaihde päällä eestaa ja kas kumma sehän irtosi (koneen kyl olin sammuttanut ennenkuin kokeilin) Eli kiitospa vaan kaikille vastanneille kesää odotellessa vaikka häätyy vissiin korjaussarja ostaa kaasareihin kun meinaa tiputtaa tuota menovettä lattialle
    Oliskohan valuttanut bensaa sinne koneeseenkin. Jos öljy/bensa seos koneessa, niin ei se kytkinkään irroita.

    Kaasarit tiiviiksi ja sitten muutama öljynvaihto päälle. Talvimömmöt tuli varmaan laitettua bensan sekaan syksyllä.....?
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  14. #14
    Mikkäs ne semmoiset mömmöt on. Mulla ole siellä kuin tyhjyyttä huutavana! Ei ainakaa talven tienoilla ole bensaa sinne öljyjen sekaan päässyt, olen laittanut oman mekaanisen bensahan joka ainaski sulkee sen. Toki pitää käyttää jossain laitettamassa ne kaasareihin uudet tiivisteet. Vai jos itse yrittää laittaa onko se mahdottoman työläs teko ja pitääkö ne kuiteski käydä säädättämässä jossain?
  15. #15
    Lainaa lapikas kirjoitti Katso viesti
    Mikkäs ne semmoiset mömmöt on. Mulla ole siellä kuin tyhjyyttä huutavana! Ei ainakaa talven tienoilla ole bensaa sinne öljyjen sekaan päässyt, olen laittanut oman mekaanisen bensahan joka ainaski sulkee sen. Toki pitää käyttää jossain laitettamassa ne kaasareihin uudet tiivisteet. Vai jos itse yrittää laittaa onko se mahdottoman työläs teko ja pitääkö ne kuiteski käydä säädättämässä jossain?
    Bensan säilöntä aine. Estää sakkautumista jne.

    Ei kaasarein huoltaminen kovin kummonen homma ole jos yhtään on taipumusta ropaamiseen, mut kyllä siihen menee aikaa kun ekkaa kertaa tekkee. Siellä kuitenkin on ahtaassa monta nippeliä, ruuvia ja useampi tiiviste jotka voi tarvita vaihtoa.
    Ruuvien avaamiseen kannattaa suhtautua pieteetillä. Yleensä ruuvit on melkoisen pehmeitä ja aika tiukassa joten kannattaa varmistaa että ruuvari on oikean kokoinen ja vaikka kopauttaa ruuvarin kantaan jollain ennen kuin vääntää. Eikä ruuvien vaihtaminen kuusiokoloihin ole ihan vailla hyötyä.

    Jos kone toimii hyvin, niin kirjaa vaan muistiin jokaisen kaasarin seosruuvin asento, neulan prikan kohta, jos irrotat prikan (+alus prikat jos on joku laittanu), ja kohojen korkeudet ja tarkistat että menee takas samoille paikoille tai sit säädät ohjekirjan arvoihin, jos on vakio, niin tuskin sen kummempaa tarttee. Siis jollet halua - Toki ne säädättämällä monesti saa paremmin kohilleen tai säätämällä ite, mut tarttee siihen laajakaistalambdan.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  16. #16
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa lapikas kirjoitti Katso viesti
    Mikkäs ne semmoiset mömmöt on. Mulla ole siellä kuin tyhjyyttä huutavana! Ei ainakaa talven tienoilla ole bensaa sinne öljyjen sekaan päässyt, olen laittanut oman mekaanisen bensahan joka ainaski sulkee sen. Toki pitää käyttää jossain laitettamassa ne kaasareihin uudet tiivisteet. Vai jos itse yrittää laittaa onko se mahdottoman työläs teko ja pitääkö ne kuiteski käydä säädättämässä jossain?
    Jos kaasarit tulvii, niin kyllä sitä bensaa saattaa valua koneeseenkin!

    Uimurikammioiden tyhjentäminen talveksi ei välttämätti fixu idea. Tiivisteet kun kuivuu "korpuiksi" niin ei ne enää tiivistäkään.

    Muutenkin 25 vuoden ikäisten kaasareiden kuntoonsaattaminen saattaa olla haasteellinen projekti. Kaasaripatteriston kun imukurkuista irroittaa, niin ei välttämättä enää tiiviiksi kasaessa saa ihan noin vain.

    Nyt viimeistään projektin kimppuun jos meinaat ajokauden alkuun saada kuntoon. Hanki kunnon käsikirja, että saat kaikki pienet o-renkaat ongittua talteen.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  17. #17
    Tossa joku jo kertoikin että startilla vaan. Se on helpoin tapa ja FJ tekee tota aika ajoin.
    FJ:n kaasarit kun kusee niin kusee sit reippaasti ja suoraan menee raakana osan öljyjen sekaan.
    FJ:n pahin on noi kohokammion neulaventtiilien o-renkaat, tulee ihan suoraan ohi neulaventtiilin ja pumppu painaa niin paljon kun kakkua piisaa suoraan pyttyihin, jos FJ vanhempi eikä pumppua homma ei ole niin paha.

    Kaasarit kuntoon, mineraaliöljyt koneeseen ja baanalle.

    FJ:n kaasarit saa helposti "pänniin" mutta luistin kalvot tuppaa olemaan aina rikki kun vanhempi yksilö, kaasarien kurkuista tulee helpolla korppua ja halkeamia on riittävästi.

    On noita FJ:tä tullut aikanaan purettua useampiakin, hyvä mylly muuten.
  18.  
  19. #18
    Lainaa lapikas kirjoitti Katso viesti
    Kokeilin tuossa mopetia käyntiin ja hörähtihan se käyntiin ihan kivasti! Mutta kokeilin siinä vaihteita päälle niin kytkinpä ei irrottanutkaa ollenkaan? Eli mistäköhän se johtuu ajamalla syksyllä talliin ajoin ja talli on suhtlämmin ei pakkasenpuolella. Kytkinnestettä on ja kytkinsylinteri liikkuu kun käytin sitä pois?
    Mopohan on 1200 fj ja vuodelta -90
    itsellä oli myös tuo ongelma ebc valmistamien levyjen kanssa kaksi kevättä taistelin ebc levyjen kanssa eli purin ja ihmettelin muksi jumii kun kaikki toimii. vastausta en löytänyt mutta sain toimimaan kun vaihdoin orkinaali levyt ja sen jälkeen ei ole keväisin enää jumittanut. mikä lienee aiheuttanut tarvike levyjen jumiutumisen se olisi mukava itsekkin tietää
    minä itse