Sivu: 5 / 16:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3456715 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 121:stä 150:een 454:sta
  1. #121
    Lainaa ST77 kirjoitti Katso viesti
    Kevyt KA varmaankin? Mulla vuoden verot 633 euroa, jostain syystä 2,5 koneella Vivaro 200 euroa kalliimpi kuin muut pakut, jossakin se katsastuksen halpuus rangaistaan.
    Jep. Katsastus 85e, nopeusrajoittimen tarkistus 65e. Sen minkä säästää autoveroissa, maksat katsastuksessa
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  2. #122
    Lainaa Crnd kirjoitti Katso viesti
    Toivotaan että saadaan katsastukset Suomeenkin käyttöön, niin voidaan varmistua ettei pyörässä ole hengenvaarallisia & hyväksymättömiä muutoksia kuten:
    * Jälkikäteen asennettu/vaihdettu korkeampi pleksi
    * Pleksin yläreunasta puuttuva kumireunus/pyöristys.
    * Vaihdetut jalkatapit tai pelkkä vaihdevipu, jos halusi kääntää kaavion.
    * Vaihdettu tanko.
    * Nissinin alkuperäiset laatujarrut menty vaihtamaan Bremboihin.
    * Teräspunosjarruletkut asennettu alkuperäisten kumiletkujen tilalle.
    Kaikkiin muutoksiin olisi hyvä vaatia hyväksyntäpaperi, jolla todistetaan asennettujen osien olevan hyväksyttyjä juuri kyseiseen yksilöön.

    Mikäli päättäjiltä meinaa ideat loppua, löytää YouTuben kanavalta "Achtung Kontrolle" poliiseja ja Dekran henkilöstöä näyttämässä esimerkkejä hyvistä tarkastuskohteista.
    Ja sen lisäksi että ovat juuri kyseiseen laiteesen asenus vain valtutetussa verotajan hyväksymässä asentamossa
    että on varmasti riitävän turvalinen asenuus eli maksettu riitäävästi,
    sekä joka katsatukseen toki silti palutettava alkuperäise kuntoon myös taka akselin tasoon tuleva kuraläppä
    2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
    2013Joensuu 2X1Maili
    2013Lappenranta S7X1Maili
    2014Lappenranta S 6X1Maili
    2015Halli6X1Maili
    2015Lappenranta K 17X1Maili
    2015Kauhava17X1Maili
    2015Räyskälä27X1/4Maili
    2015Lappenranta S 3X1Maili
  3. #123
    Itse uskon että päästötavoitteet on syy miksi politikot haluaa katsastuksen. Tavoitteena siis hankaloittaa polttomoottoriajoneuvoilla liikkumista mahdollisimman paljon ja saada vanhoja pois liikenteestä kun ei enää kannata korjata. Samasta syystä taidettiin autojen katsastustakin tiukentaa, toiveena että autokanta nuorenee eikä ministerien tarvisi niin hävetä kun Suomessa itäeuroopan vanhin autokanta.

    Tavalliset kansalaiset varmaan kannattaa katsastusta melun takia ja tämä osittain ymmärrettävää. Täällä päin varsinkin monet supermotot kuulostaa siltä kuin ei olisi pakoputkea ollenkaan, eräs naapurikin aina huvikseen kierrättelee supermotoaan kun rullaa täällä talojen välissä. Tällaisten takia katsastuksen kannatus lisääntyy kansan keskuudessa. Vaikka tuskin katsastus tuohon ongelmaan auttaisi.
  4. #124
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    mutta jos tehdään lakiin perustuvia asioita, joita ei voi perustella, niin ollaan mielivallan puolella ja sitä minä vastustan loppuun saakka.
    Tervetuloa EU:hun ja pykäliä soveltavaan suomeen. Jos olet ampumaharrastaja niin ymmärrät hyvin mitä tarkoitan ja niihin mielivaltaisuuksiin verrattuna joku mopon katsastus on aika merkityksetön asia.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  5. #125
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Tervetuloa EU:hun ja pykäliä soveltavaan suomeen. Jos olet ampumaharrastaja niin ymmärrät hyvin mitä tarkoitan ja niihin mielivaltaisuuksiin verrattuna joku mopon katsastus on aika merkityksetön asia.
    Jos joku harrastaa radio-ohjattuja lennokkeja, on myös täysin uuden aikakauden edessä. Rekisteröidyt kentät, Äärimmäiset rajoitukset, maksulliset rekisteröinnit, tutkinnot jne, jne. Enää ei ole luvallista mennä jonkun pellon reunalle lennättelemään. Sähköllä toimivat useimmat, mutta eipä taida oikein enää saada metanolia ja nitroakaan, koska niistä näppärä kotikemisti voi tehdä räjähteitä.

    90-luvun alussa sain ampuma-aseen kun laitoin hakemuksenn, että tarkkuusammunta. Siinä se.
    Viimeksi muokannut: B12; 17.02.2021 klo 09:27.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  6. #126
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Tervetuloa EU:hun ja pykäliä soveltavaan suomeen. Jos olet ampumaharrastaja niin ymmärrät hyvin mitä tarkoitan ja niihin mielivaltaisuuksiin verrattuna joku mopon katsastus on aika merkityksetön asia.
    Joskus tuntuu että näiden pykälien ainut tarkoitus on v...tuksen maksimoiminen. Pykäliä säätävät ovat sitä mieltä että niin kauan kuin ei itseä koske niin voidaan voidaan määrätä mitä vain. On luojan lykky että meillä on Smoto ja sen taustajoukot puhumassa järkeä edes mopoasioissa.
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  7. #127
    Kaikki mikä on hauskaa, on hyvin usein myös vaarallista. Ihmisiä tulee siis suojella kaikelta hauskalta.

    e8bc9450aeaa446c45d946ca6d0599a9.jpg

    Ihan kuin omasta lapsuudesta.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  8. #128
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Kaikki mikä on hauskaa, on hyvin usein myös vaarallista. Ihmisiä tulee siis suojella kaikelta hauskalta.

    e8bc9450aeaa446c45d946ca6d0599a9.jpg

    Ihan kuin omasta lapsuudesta.
    Itse olen ollut totaalinen vellihousu jo kakarasta asti mutta silti huvittaa kun meillä oli kyläkoulun takana puro ja jos sinne tippui niin tuli kovat nuhteet ja opettaja soitti kotiin että teidän poika töppäsi ja kasteli vaatteensa, katsokaa että järkeistyy, ja pihakainujen alla oli 0-16 sepeli että kyllä huomasi jos tippui kyydistä. Nyt on kyläkoulu lopetettu ja keskustan kuolun puolta matalampien keinujen alla 30cm erikoisseulottua turvahiekkaa ja jos lapsi teloo itseää koulussa niin vanhemmat soittavat kouluun ja moittivat opettajan kun päästi meidän päivänsäteen saamaan kaksi naarmua polveen. Tiedän, tämä ei kyllä liity ollenkaan moottoripyörien katsastukseen.
    Born to be middle aged.
  9. #129
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Auton katsastuksessa pitänyt parilla viime kerralla neuvoa käynnistyksestä lähtien suunnilleen kaikki...
    Ens kerralla on kyllä kahvi ja puhelu pahasti ja pitkään kesken jos tulee täysin vakion auton käyttöön kyselemään neuvoja
    Voi pojat oisitte ollu näkemässä kun sen mönkkäriprojektin kävin tossa paikallisella leimaamassa, oli aika surullinen esitys kun eihän se inssi osannu sitä sen enempää käynnistää kun pysäyttääkkään, siinähän kun kaikkia jarruja käytetään sillä polkimella eikä se käsikahvan seisontajarru mitään ota... Sain sitten itse ajaa sen vielä nosturille kun se stumppas sen siihen kynnykseen jonkun neljä-viis kertaa...
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  10. #130
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Kaikki mikä on hauskaa, on hyvin usein myös vaarallista. Ihmisiä tulee siis suojella kaikelta hauskalta.

    e8bc9450aeaa446c45d946ca6d0599a9.jpg

    Ihan kuin omasta lapsuudesta.
    Mulla mitään kypärää ollu (s. 1962), muuten kyllä samat naarmut ja mustelmat
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  11. #131
    Lainaa Rekkamasa kirjoitti Katso viesti
    Voi pojat oisitte ollu näkemässä kun sen mönkkäriprojektin kävin tossa paikallisella leimaamassa, oli aika surullinen esitys kun eihän se inssi osannu sitä sen enempää käynnistää kun pysäyttääkkään, siinähän kun kaikkia jarruja käytetään sillä polkimella eikä se käsikahvan seisontajarru mitään ota... Sain sitten itse ajaa sen vielä nosturille kun se stumppas sen siihen kynnykseen jonkun neljä-viis kertaa...
    Minulla oli ihan vastaava mutta erimerkkinen 250cc kiinamönkkäri. Vein tunnollisesti katsastukseen, kun kerran kaikki oli kunnossa ja kuului käyttää. Konttorilla kasastusmies ihmetteli, mitä minä sitä sinne tuon. Kukaan ei ollut kuulemma käyttänyt mönkkäriä leimalla. Sanoi ei tästä pysty pakokaasuja mittaamaan kun lyhyt putki ja takaisinvirtausta, eikä saa jarrudynamometriinkaan. Ajoi haparoiden ja nykien kierroksen pihalla ja kokeili että jarrut toimii jotenkin, katsoi että valot palaa ja antoi leiman.

    Kaveri on katsastusmies/motoristi/pätevä asentaja ja ajoittain tarinoinut moottoripyörien katsastussuunnitelmista. Aikoinaan ei löytynyt jarrudynamometreja moottoripyörille. Pakokaasuja olivat huvikseen mittailleet ja ei saa kuulemma mitään tolkkua em syystä. Lisäksi katsastajat pitäisi kouluttaa ajamaan ja käsittelemään kaikkia maailman moottoripyöriä ja lisänä vastuukysymykset jos kaataa pyörän.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  12. #132
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Lisäksi katsastajat pitäisi kouluttaa ajamaan ja käsittelemään kaikkia maailman moottoripyöriä ja lisänä vastuukysymykset jos kaataa pyörän.
    Ja siihen päälle jo aiemmin mainitut työ- ja liikenneturvallisuuden vaatimat asusteet...

    Eli varttitunti varusteiden vaihtoon, koeajo pihassa kaksi minuuttia ja varttitunti varusteiden vaihtoon.
    Asiakas maksaa myös varusteiden vaihtoon menevän ajan...
  13. #133
    Mistä tämmöinen katsastussäie on lähtenyt taas liikkeelle. Katsastuspakkoa tai veroja ei lie olevan tulossa. Bensa voi kallistua ja se on tasavero kaikille. Tuntuu, että täällä lietsotaan itseä vain raivoon.
    Rakastan ulkoilua raikkaassa pakokaasun tuoksussa.
    Kausi jatkuu koko vuoden ja parhaat ajokelit alkavat marraskuussa. Kesämotoristit ovat toki herttaisia, pullantuoksuisia..hieman nössyköitä.

    Yamaha FZR1000,Suzuki GT750,Kawasaki KMX200, Mad Croc 80cc
  14. #134
    Lainaa jaskap1 kirjoitti Katso viesti
    Mistä tämmöinen katsastussäie on lähtenyt taas liikkeelle. Katsastuspakkoa tai veroja ei lie olevan tulossa. Bensa voi kallistua ja se on tasavero kaikille. Tuntuu, että täällä lietsotaan itseä vain raivoon.
    Viesti #43
    Smoto tiedottaa:
    Moottoripyörien katsastus, taas..

    Viime päivinä EU:ssa on jälleen keskusteltu moottoripyörien katsastuksesta. Mistä on tällä kertaa kysymys?

    25.1.2021 Euroopan parlamentin liikennevaliokunnan (TRAN) kokous käsitteli raporttia “Implementation report on the road safety aspects of the Roadworthiness Package”

    https://www.smoto.fi/2021/02/10/moot...atsastus-taas/
  15. #135
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Meillä täällä etelässä on määräaikaiskatsastus. Siinä katsotaan runkonumeron lisäksi, että valot toimii ja niissä on E-merkinnät, putkessa on E-merkintä, renkaat on tieliikennekäyttöön hyväksytyt, otetaan mittarilukema ylös ja lisäksi vähän konttorista riippuen inssi laittaa omistajan demonstroimaan että jarrut toimii.
    Eli ihan rahastusta.
    Juuri sitä rahastusta..Ja sitten jos sattuu leimasedällä olla puutetta kasasta, niin voisi "keksiä" jotain vikaa

    Lainaa 57pannu kirjoitti Katso viesti
    Mikä se tässä moottoripyörien katsastuksessa oikein ahistaa?
    Raha, jos tämä tulee suomee, kun ajat vuodessa sen 1500-3000km/3-4kk ja on puhdasta hyvin/harrastus toimintaa. Se että joku toteaa että mun pyörä on laillinen tuonne liikeneteeseen. Mut mä oon päättänyt sen, jos tälläinen tulee, niin mun osalta se oli siinä. Koska se on nähnyt, ensin hinnoitellaan vaikka 40€ pyörä, sitten se katotaan läpi jne, no vuoden päästä mä nään että hinta on jo 50, sitten 60, sitten 70. Sitten tulee lisäksi muuta


    Lainaa Sjuggen kirjoitti Katso viesti
    Eipä taideta autoista katsastuksessa tarkistaa hyväksyntämerkintöjä vaimentimista? Ei taida katsuria kiinnostaa onko rengaskoko merkattu otteelle?
    Toiset katsoo, siis jos vakiona on 16 tuumaiset ja nyt on alla 20 tuumaiset, ainoa missä auton ääniin kiinnitettään huomiota, jos on kovat, ei niin äänenvaimentimien hyväksyntöihin. Tää on sen takia lähtenyt käsistä siis prätkissä ääni vouhotus, kun sillä saadaan, sakoitettua ja esim läpi katsastus. Tuosta tuli mieleen, mä vaihdan 30min putkiston omaan pyörään..Et ei se hillitse mulla ainakaan pakoputken vaihtoa

    Lainaa ketju76 kirjoitti Katso viesti
    Jos katsastetaan niin pitäisi koskea kaikkia kaksipyöräisiä,mopot +piikit. Niissä oikeita turvallisuus puutteita.
    Itse asiassa tuolla yhdellä mopo foorumilla on vieläkin otsikko että ei koskisi mopoja ja piikkejä. Se missä ne oikeasti huohokuntoiset pyörät on, on meinaa nähty
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  16. #136
    Lainaa Husky510 kirjoitti Katso viesti
    Mut mä oon päättänyt sen, jos tälläinen tulee, niin mun osalta se oli siinä.
    Tuohon sä et usko itekkään...

    Jos kuitenkin lopetat moottoripyöräily katsastusvelvoitteen verukkeella, niin voit ostaa pyörästä saamilla rahoilla eri värisiä marttyyriviittoja. Jokaiselle viikonpäivälle oma väri...
    Kylätason kurapyöräilijä.
  17. #137
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    DEKRA. Ihan samat paskaperusteet kuin viimeksikin, mutta virkamiehillä ja MEPeillä ei ole alan erikoisosaamista, niin niitä on helppo vedättää asiantuntijastatuksella. Pistää vaan ajattelemaan, että kuinka paljon niitä vedätetään muissa, ehkä isossa kuvassa tärkeämmissä asioissa.
    Mukana on itse asiassa uusiakin paskaperusteita. Smoton artikkeli niistä:

    https://www.smoto.fi/2021/02/09/kats...hyotyja-eulle/

    Asiallisesti ottaen nämä uudet perusteet ovat vielä typerämpiä kuin aikaisemmat. Nyt on siis tehty uusi "tutkimus", jossa tutkittiin mm. mopojen onnettomuuksia Espanjassa. Kun (sinällään miksikään akateemiseksi tutkimustulokseksi kelpaamaton) havainto oli, että katsastus Espanjassa vähensi mopojen onnettomuuksia noin 18 %, tästä tietenkin seuraa, että katsastus Suomessa vähentää moottoripyörien onnettomuuksia Suomessa ainaski saman verran. Koska teknisistä vioista aiheutuvat onnettomuudet Suomessa ovat nyt jo nollassa, täytyy tämän tarkoittaa, että kuolleista 18 % herää henkiin, kun ryhdytään katsastamaan moottoripyöriä.

    Katsastuksesta saa tietenkin olla mitä mieltä haluaa, mutta noin niinqu yhteiskunnan näkökulmasta päätöksentekoperuste pitäisi olla vain ja ainoastaan hyöty/kustannussuhde. Jos se on yli 1, ts. hyödyt ylittävät kustannukset, kannattaa katsastus säätää pakolliseksi. Jos alle 1, ei kannata.

    Suomen osalta 10 vuotta sitten laskin suomenhevosmiestoverini kanssa, että suhdeluku optimistisesti arvioituna olisi Suomessa noin 0,06. Seuraavan laskutoimituksen saa tehdä joku muu.
    High Stuck Are Wit To
  18. #138
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Kauan menee ennen kuin joku keksii väittää, että katsastuksella vaikutetaan myös asenteisiin, ja sitä kautta onnettomuuksiin.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  19. #139
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Tuohon sä et usko itekkään...
    Kyllä sen menee niin, nyt erinnäisistä syistä pyöräily ollut pannassa, mutta se että oikeasti katsastus tuohon lisäksi. Niin ei, saa loppu lopullisesti kyseinen harrastus siihen

    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Jos kuitenkin lopetat moottoripyöräily katsastusvelvoitteen verukkeella, niin voit ostaa pyörästä saamilla rahoilla eri värisiä marttyyriviittoja. Jokaiselle viikonpäivälle oma väri...
    Ne rahat menisi 4 pyöräisen harrastukseen...
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  20. #140
    Lainaa Husky510 kirjoitti Katso viesti
    Kyllä sen menee niin, nyt erinnäisistä syistä pyöräily ollut pannassa, mutta se että oikeasti katsastus tuohon lisäksi. Niin ei, saa loppu lopullisesti kyseinen harrastus siihen


    Ne rahat menisi 4 pyöräisen harrastukseen...
    Tälleen kun ikää on tullut vuosien saatossa ja varusteiden pukeminen rupeaa vähitellen kyrsimään. Niin siihen päälle tuo katsastushommeli, niin olen kyllä samoilla kannoilla Huskyn kanssa. Olisi kovin helppo luopua, kun nytkin vuodessa tulee lähinnä kaffelle ja takaisin käytyä. Tosin pikku lenkin kanssa. Yksin vaan on tylsää ajella. Kaikki kaverit on perheellisiä ja itselläkin perhe. Joten ajokavereiden haku on aikamoista säätämistä.
    Aikansa kutakin, voisin myydä pyörät pois. Nyt tulevana kesänäkin oli suunnitelmissa lähteä hakemaan fiilistä euroopan reissulle. Kiitos koronan, ei pääse, ehkä 2022 syksyllä...

    Ruvennut kiinnostamaan avoauto. Pääsisi lähelle fiilistä, ilman varustejumppaa ja sateenkin sattuessa nostaa vaan katon päälle. Ja jos oikein perhemallisen ostaisi, niin kaikki himasta pääsisi nauttimaan lannoitettujen peltojen, kuusimetsien, meren ja pakokaasunhajusta.
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  21. #141
    Eikös se katsastus lisääkin turvallisuutta.
    Mitä enemmän porukat heittää pyyhkeitä kehiin, niin sitä vähemmän pyöriä on tien päällä. Tämähän voi olla katsastuksen perimmäinen tavoitekin.
    BMW R 35
    BMW R 1100RS
  22. #142
    Lainaa Husky510 kirjoitti Katso viesti
    Kyllä sen menee niin, nyt erinnäisistä syistä pyöräily ollut pannassa, mutta se että oikeasti katsastus tuohon lisäksi. Niin ei, saa loppu lopullisesti kyseinen harrastus siihen
    Täällä on myös mopoharrastus katkolla erinäisistä syistä, en vielä tiedä loppuuko kokonaan tulevana kautena vai jatkuuko jossain muodossa. Lopettamispäätöksen tekoon mahdollinen katsatusvelvoite ei tule vaikuttamaan mutta ymmärrän kyllä että toisilla saattaa olla viimeinen niitti mopoilun lopettamiseen.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  23. #143
    Lainaa Aakku kirjoitti Katso viesti
    Eikös se katsastus lisääkin turvallisuutta.
    Mitä enemmän porukat heittää pyyhkeitä kehiin, niin sitä vähemmän pyöriä on tien päällä. Tämähän voi olla katsastuksen perimmäinen tavoitekin.
    Ei ainakaan mulla, mut oon ehkä sitten erinlainen harrasta joka tarkistaa rengaspaineita, jousituksen kunnon, jarrujen kunnon. Siis en keksi mitää kohtaa, missä itse en voisi tarkistaa ja todeta että kunnossa on, kuin itsensä lukenut inssi katsastaja

    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Täällä on myös mopoharrastus katkolla erinäisistä syistä, en vielä tiedä loppuuko kokonaan tulevana kautena vai jatkuuko jossain muodossa. Lopettamispäätöksen tekoon mahdollinen katsatusvelvoite ei tule vaikuttamaan mutta ymmärrän kyllä että toisilla saattaa olla viimeinen niitti mopoilun lopettamiseen.
    Joo, mulla on ollut jo pitkään katkolla tää motoristin ura, harmittaa kyl. Mutta jotenkin tuo katsastus juttu on vaan sellainen viimeinen niitti siihen. Siis joo ymmärrän kyllä sen että katsastus karsisi kaikki ne huonokuntoiset pyörät, näkeehän se autoilijoistakin, tiedä monta ihmistä ketä ei kiinnosta/osaa tarkistaa autoaan, kun he ajattelee niin että kerran vuodessa se katsastaja tarkistaa auton tai se tarkistetaan huollossa, jos haluaa..
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  24. #144
    Lainaa Aakku kirjoitti Katso viesti
    Eikös se katsastus lisääkin turvallisuutta.
    Ei. Se lisää ylimääräistä rahastamista. Kuten on viesteistä käynyt ilmi, ei ole mitään näyttöä siitä että katsastus vähentäisi onnettomuuksia yhtään koska onnettomuudet ei ole johtuneet pyörän vajaa kunnosta. Mopoja pitäisi katsastaa koska niissä näkee jatkuvasti hirvittävä puutteita jotka ovat suoraan hengenvaarallisia mopoilijalle.

    Ja mitä melun mittaukseen tulee, nolla hyöty. Vaihtaa vain vakio putken päiväksi tilalle, katsastus ok, ja toinen putki takaisin. Kun sitä putkea ei kuitenkaan ole poliisilla resursseja jatkuvasti valvoa tien päällä yhtään enempää kuin tähänkään asti...

    Joten mikä muuttuu? Ei mikään muu kuin ylimääräinen maksu ja mielivaltaista rahastusta vedoten valheelliseen tietoon että se parantaisi turvallisuutta.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  25. #145
    Kysymys, ketkä kaikki viee tai viesi pyörän korjaamolle joka kevät esim tarkistukseen missä ne tarkistaisivat pyörän, nyt niin että ei olisi pakollista, vähän kuin katsastus. Mutta veisitkö pyörän jos olisi katsastus.

    Toistaalta tuossa olisi bisnes idea, teettäisi joka kevät pyörien tarkistusta alkavaan kauteen(kuin katsastus), niitä varmaan tehdääkin missä korjaamolla on palvelu. Niin miksi sitten tarvisi vielä yhden lisää..Kuulostaa juuri rahastukselta ja siltä että osa kun ei osaa, ei kiinnosta, niin heitä pitäisi valvoa
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  26. #146
    Ja tuohon vielä lisäsen että hirmu iso osa tekee joka ikinen kevät talviseisonnan jälkeen perushuollon tai vievät pyörän keväthuoltoon ennen ajoon ottamista, ni toi erillinen typerä katsastus on täysin ylimääräinen ja turha paske, koska vaikka siellä ilmenisi jotain ni ne eivät sitä huolla/korjaa.... mutta huolto korjais.

    Autot Suomessa ja prätkät Espanjassa ku ovat käytössä ympäri vuoden ni eihä niille tule sellasta fiilistä että "tsekkaanpa taas ennen käyttöönottoa että kaikki pelaa" koska niillä ei ole mitään käyttöönottoa ku kalusto on ajossa 12kk vuodessa.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  27. #147
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Autot Suomessa ja prätkät Espanjassa ku ovat käytössä ympäri vuoden ni eihä niille tule sellasta fiilistä että "tsekkaanpa taas ennen käyttöönottoa että kaikki pelaa" koska niillä ei ole mitään käyttöönottoa ku kalusto on ajossa 12kk vuodessa.
    Tälläisessä tilanteessa ymmärtäisin kyllä katsastuksen tarpeen...
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  28. #148
    Lainaa Heksa kirjoitti Katso viesti
    Ruvennut kiinnostamaan avoauto. Pääsisi lähelle fiilistä, ilman varustejumppaa ja sateenkin sattuessa nostaa vaan katon päälle. Ja jos oikein perhemallisen ostaisi, niin kaikki himasta pääsisi nauttimaan lannoitettujen peltojen, kuusimetsien, meren ja pakokaasunhajusta.
    Kokeilin (Alfa 916 spider) kivaa mut ei oo yhtään sama, ei sitten sinne päinkään.
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  29. #149
    Autoissa katsastus toimii ainakin omassa tyhmässä päässä välillä väärinpäinkin, eli tulee lykättyä tarpellistakin remonttia kun ei sitä muka heti kannata tehdä kun katsastus vasta monen kuukauden päästä niin tekee vasta sitten juuri katsastuksen alla, tulipa viime kesäkin ajettua lähes seisontajarruttomalla pakulla kun leima-aika oli nyt juuri alkuviikolla ja eihän toki mukamas kannattanut vaihtaa aiemmin vaijereita ja herkistellä jarrusatuloita.

    Samalla eturekisterikilvet tietysti pakolliseksi moottoripyöriin että saavat luettua katsastustilanteen liikennevirrassa ajavista moottoripyöristä automaattisella lukulaitteella. Tai pakollinen paikannuslaite että saa samantien pistää mopon omistajalle maksumääräystä menemään kun data näyttää leimattoman pyörän liikkuneen kolme metriä johonkin suuntaan oman moottorin voimin jonka käynnissäolon toki tuo tarkoitusta varten kehitettävä ja pyörän omistajan tai haltijan omalla kustannuksellaan ajoneuvoon asennetavaksi määrätty laite tunnistaa. Samassa rytäkässä voidaan määrätä tuntuva kilometripohjainen käyttövero pyörälle, oppivathan olemaan moiset mopedistit.
    Born to be middle aged.
  30.  
  31. #150
    Lainaa ST77 kirjoitti Katso viesti
    Samalla eturekisterikilvet tietysti pakolliseksi moottoripyöriin että saavat luettua katsastustilanteen liikennevirrassa ajavista moottoripyöristä automaattisella lukulaitteella. Tai pakollinen paikannuslaite että saa samantien pistää mopon omistajalle maksumääräystä menemään kun data näyttää leimattoman pyörän liikkuneen kolme metriä johonkin suuntaan oman moottorin voimin jonka käynnissäolon toki tuo tarkoitusta varten kehitettävä ja pyörän omistajan tai haltijan omalla kustannuksellaan ajoneuvoon asennetavaksi määrätty laite tunnistaa. Samassa rytäkässä voidaan määrätä tuntuva kilometripohjainen käyttövero pyörälle, oppivathan olemaan moiset mopedistit.
    Juuri tämä on suunta, eka katsastus, sitten etukilpi että poliisin automaattinen valvonta voi seurata edestä päin.
    Sitten nelipyöräisissä kun otettaan GPS-pohjainen ajoneuvoverotus käyttöön, niin miksi ei sitä ei voida pyörään ottaa kun ne eivät onneksi vielä kuulu sen piiriin, sitten nelipyöräisissä kun se realiaikainen verotus on ollut käytössä, niin siellä otettaakin automaatinen sakotus siihen mukaan, niin miksi sitäkin voisi soveltaa pyöriin. Niin sehän vapaus ja hauskuus niistä loppuisi heti....
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Sivu: 5 / 16:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3456715 ... ViimeinenViimeinen