Sivu: 6 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456
Tulokset 151:stä 179:een 179:sta
  1. #151
    Älä tankkaa lunta!

    Eilen, kun Sodankylän Nesteellä tankkasin, ja kun oli jo aamupäivän tuullut aiiiiikas tavalla, ja pyryttänyt pakkaslunta, niin silloin kun otin 95e pistoolikahvan pidikkeestään, niin olipas muuten aiiiikas paljon tarttunut lunta pistoolin kärkeenkin! Siis vaikka se on siellä pumpun "sisällä" lokerossaan.

    Pyrylumi kun ei katso suuntaa, asentoa, tms, eli menee pienistäkin reiistä missä vain rakoa on!

    Jotta huomioikaapa katsoa hetkonen, ennen kuin laskette tankkiin lumikokkareen, (arviolta ruokalusikallisen verrran lunta!) Kopautus sylinterinkanteen, tms. auttaa kummasti!
  2. #152


    Ja sit reilun kokoiset käsisuojat, niin niiden sisällä voi pitää mm:
    -puhdistusliinoja
    -välipalapatukoita
    -kameraa
    -pizzapaloja
    -rusinoita
    -makeisia
    -muuta jännää
    -kaikkea mahdollista
    -mahdottomiakin juttuja

    niin matka joutuu, ja jää ne turhat stopit ja varikkokäynnit veke....
  3. #153
    Terve !

    Talviajovarusteisiin erämaihin voisi lisätä TAMPPOONIT.

    Ja ennen kuin naurunpyrskähdyksiä ja paheksuntaa on luvassa, niin tässä selitys.

    Jos on todella kylmä ja on tarvis tehdä tulet, niin tampaxilla voi imaista bensaa tankista tulen sytyttämistä helpottamaan. Tämähän on moottorikelkkailijoiden vanha perimätietona kulkenut konsti.

    PS. Niksi on ajalta, kun sytyspalat olivat tuohesta ja ainoa valkoviini, jonka Suomalainen Mies osasi sanoa Alkon palvelutiskillä, oli Kossu. Käy erityisesti kalan kanssa.
    Viimeksi muokannut: jaskap1; 19.12.2017 klo 09:14.
    Rakastan ulkoilua raikkaassa pakokaasun tuoksussa.
    Kausi jatkuu koko vuoden ja parhaat ajokelit alkavat marraskuussa. Kesämotoristit ovat toki herttaisia, pullantuoksuisia..hieman nössyköitä.

    - Yamaha FZR1000 & Yamaha Yz450F+ Kawasaki KMX200
  4. #154
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Sytytyspalat?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  5. #155
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Sytytyspalat?
    Tamppooniin verrattuna ei läheskään niin hauska...
    S1000XR & Triumph ST
    gozamite-blogi
  6. #156
    Lainaa jaskap1 kirjoitti Katso viesti
    Terve !

    Talviajovarusteisiin erämaihin voisi lisätä TAMPPOONIT.
    Laita tuo niksi menemään NiksiPirkkaan.
    Julkaisu ja pieni korvaus on varma.
    Pekka
  7. #157
    Mikä voisi olla sopiva ilmanpaine nastoitetussa Big Block-renkaassa (tubeless) pikku-Gessussa?
    R1200GS, F700GS
  8. #158
    Laitetaan tännekin ketjuun tuo linkki noiden ammattikäyttöön tehtyjen heijastinnauhojen hankinnasta kiinnostuneille.
    http://www.taperoll.fi/aareismerkintanauhat-c-93.html

    Pimeään vuodenaikaan nuo ovat erittäin suositeltavia ja hintakin on kohtuullinen. Näkyvyys on suorassa suhteessa turvallisuuteen.
    Kestävät hyvin auringonvaloakin. Kolmen vuoden jälkeen ei ole juurikaan haalistumista havaittavissa, vaikka ovat koko vuoden olleet ulkona.
    BMW R1200GSA LC
    BMW R1150GS
    ex: K1600GT, K1200GT
  9. #159
    Lainaa AXP kirjoitti Katso viesti
    Laitetaan tännekin ketjuun tuo linkki noiden ammattikäyttöön tehtyjen heijastinnauhojen hankinnasta kiinnostuneille.
    http://www.taperoll.fi/aareismerkintanauhat-c-93.html

    Pimeään vuodenaikaan nuo ovat erittäin suositeltavia ja hintakin on kohtuullinen. Näkyvyys on suorassa suhteessa turvallisuuteen.
    Kestävät hyvin auringonvaloakin. Kolmen vuoden jälkeen ei ole juurikaan haalistumista havaittavissa, vaikka ovat koko vuoden olleet ulkona.
    Lappeenrannan Etrasta ainakin saa metritavarana, muistaakseni 2,5 euroa/metri.
    BMW R 1100 GS
  10. #160
    Lainaa Tigerbalm kirjoitti Katso viesti
    Mikä voisi olla sopiva ilmanpaine nastoitetussa Big Block-renkaassa (tubeless) pikku-Gessussa?
    Sehan riippuu niin monesta eri tekijasta, kuten>

    - load, eli lasti
    - ohjastajan paino
    - mille alustalle, assu, terasjaa, polanne, lumi, sohjo, vai kaikki nuo yhdessa
    - mika nasta
    - nastalukumaara
    - temperature 0 vai raaemmmat lukemat
    - jne...

    Itelle tuli tanaan, kuin aivvvan toiset renkaat, kun Inarin Nesteella pudotin etusen (Big Block), paineet 1.5, sta jonnekkin 1,2.een, alkoi nyt vasta toimimaan kunnolla. Haki ja haki karhin jalkea, eika pitoa meinannut loytya, eli se ompi pienesta aina kiinni~!

    Kokeile ensin tuo 1,2 ja se jos ei toimi, niin sit tasan 1.0
  11. #161
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Sehan riippuu niin monesta eri tekijasta, kuten>

    - load, eli lasti
    - ohjastajan paino
    - mille alustalle, assu, terasjaa, polanne, lumi, sohjo, vai kaikki nuo yhdessa
    - mika nasta
    - nastalukumaara
    - temperature 0 vai raaemmmat lukemat
    - jne...

    Itelle tuli tanaan, kuin aivvvan toiset renkaat, kun Inarin Nesteella pudotin etusen (Big Block), paineet 1.5, sta jonnekkin 1,2.een, alkoi nyt vasta toimimaan kunnolla. Haki ja haki karhin jalkea, eika pitoa meinannut loytya, eli se ompi pienesta aina kiinni~!

    Kokeile ensin tuo 1,2 ja se jos ei toimi, niin sit tasan 1.0
    Lähinnä kiinnostaa se, että kun on tubeless, tuleeko noilla alhaisilla paineilla ongelmia ilman pitävyyden kanssa?
    R1200GS, F700GS
  12. #162
  13. #163
    Lainaa Tigerbalm kirjoitti Katso viesti
    Lähinnä kiinnostaa se, että kun on tubeless, tuleeko noilla alhaisilla paineilla ongelmia ilman pitävyyden kanssa?
    Tulee silloin, kun on valmiiksi alhaiset paineet, ja kuormaa kyydissä...ja sitten kun temperaturet laskee vaikka -20´c:een, niin reunukset on silloin kovilla!

    Että rispaantuu ainaskin, jos ei kokonaan haukkaa!

    Toinen ongelmi tulee sitten siitä, kun tubelessia on usein vaihdettu päältä- päälle, niin tottakai reunus jossain vaiheessa alakaa valskaamaan!
  14. #164
    Kun aletaan mennä lähelle kilon paineita, kannattaisi ehkä harkita sisärenkaan käyttöä. Sitähän suositellaan nastoitettuun BB:iin muutenkin.
  15. #165
    Lainaa Timo57 kirjoitti Katso viesti
    Kun aletaan mennä lähelle kilon paineita, kannattaisi ehkä harkita sisärenkaan käyttöä. Sitähän suositellaan nastoitettuun BB:iin muutenkin.
    h

    En halua porara reikää vanteeseen.
    R1200GS, F700GS
  16. #166
    Ei kai tarvi, ellet samalla laita lukkoja?
  17. #167
    Lainaa Urpox kirjoitti Katso viesti
    Ei kai tarvi, ellet samalla laita lukkoja?
    Mistä löytäisi sopivan sisäkumin?

    image.jpg
    R1200GS, F700GS
  18. #168
    Lainaa Tigerbalm kirjoitti Katso viesti
    Mistä löytäisi sopivan sisäkumin?

    image.jpg

    ARVASIN, että kysyt seuraavaksi juuri tätä! ja
  19. #169
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    ARVASIN, että kysyt seuraavaksi juuri tätä! ja
    Leikki sikansa saakoon!
    R1200GS, F700GS
  20. #170
    Joo, luulin että pinnavanteilla talvella ajetaan....
  21. #171
    Lainaa Urpox kirjoitti Katso viesti
    Joo, luulin että pinnavanteilla talvella ajetaan....
    Tyhmyyttäni tulin aikoinaan hankkineeksi tuollaisen härpäkkeen.
    R1200GS, F700GS
  22. #172
    Kyllä tupesrengas lähtökohtaisesti tupesvanteelle tiivistyy. Jos epäilyttää, paikkalitkut sisään, fillaripuolella hyvin suosittu ja mopoissakin käytössä. Pikkupaineiden riski on siinä jos saat sopivan sivuosuman, saattaa rengas käydä vanteelta sivussa ja hukata ilmat kerralla. Toisaalta sekään ei ole kauhean vakavaa, justiinsa tulin 950 Kotarilla riehumasta ja etunen on näköjään tyhjä. Olihan se vähän hassun tuntuinen, vaan kulki minne vein.
  23. #173
    Tulipa taaas kerrattua, että kun joka talvi ja vuosi menee yhä surkeammaksi tämä ns. maanteiden "talvikunnossapito", (tai siis sen laiminlyönti!), niin ompi enemmän sääntö kun poikkeus, että joka paikassa missä on silta, katkos tiessä, tai kuoppa yleensäkkin, niin sen heiton jälkeen on aina ohjaamo käsiä täynnä, kun se kuoppa tai katkos tiessä täräyttää erityisesti ajoneuvoyhdistelmistä ne kaikki lumet ja jääpaakit irti, ja sitten ne pakkautuu siihen about 3- 13 metriä sen täräytyksen jälkeen, nopeudesta riippuen.....

    Että vain AINA jaksaa yllättää nuo "lumi- ja jääläjät"..... Pimeällä erityisesti saapi olla hereillä, - tai no, jos ei ole, niin varmasti herää kyllä!

    Ja kertauksena nuo tienristeykset: ERITYISEN tarkkana, vaikka näyttäisi tasaiselta, piilokuopat kun on vain siellä piilossa irtolumen alla.....
  24. #174
    Ruokailun tärkeyttä alemmissa temperatureissa ei voi koskaan korostaa liikaa! Tammikuussa tein "aloittelijan mokan", kun Sodankylän hotellin aamiaisen jälkeen, ei tullut sitten syötyä, kuin suupaloja. Esim tankavaarassa vain pannaria, ja tauolla milloin mitäkin välipalapatukkaa, rusinaa tai pähkinöitä taskuista. No sitten kun muut "BWT-17" ohjastajat lounastivat Inarin Nesteellä, meitsi edelleen, (koska ei ollut nälkä), tyytyi vain jälleen suupaloihin ja termospullon kuumaan veteen....... .

    No sitten temperaturet laski Vetsikossa, eli Sevetin tiellä -27´c:een, niin ihmekkös tuo, kun ei enää tuliliivitkään, (2 kpl), auttaneet, vaan oli kolisteltava Sevettijärven baarin verannan ovia. ... (remontista johtuen, ei ketään kotona, saati että olisi evästarjoilua ollut saatavilla).

    No, paikat kun alko hiljalleen kangistumaan niin yligessusta, kuin itse ohjastajastakin, niin olipa vain sitten viimein kurvattava Porotila Sanilan pihapiiriin, josko siellä olisi pääsy keittolautasen ääreen, vaan "tyhjä arpa" tuli sieltäkin..... !

    Sitten vain oli otettava ne omat jäätyneet eväsleivät sivulaukusta kolisten esiin, ja haaleaa termospullo vesi-kaakaota naamariin....... Meinasi tulla jopa viileä fiilis, tai jopa kylymä - sanos joku!

    Ja kaikki tämä vain sen takia, kun "ei ollut Inarissa näläkä"!

    Ni sitten vastaavasti, kun viime viikolla temperaturet laski -30´c:een, ja kun olin syönyt aamiaisen Aavasaksalla, (-16´c), kevyen kenttälounaan Pellon Seo:lla, (-23´c), kuuman kaakaon Muonion Nesteellä, (-25´c), ja reilun lohikeitto päivällisen Muonion Seo:lla, (- 26´c), niin eipä tullut holotna Hetassa, vaikka siellä oli rapiat -28´c, ja edelleen jatkuen Norjan rajan lähelle -30´c Kelotin rantamajoille. Koska olin syönyt tukevasti koko ajan!

    Recept: Esilämmitettyyn termariin kiehuvan kuumaa vettä. Siihen ne varavillasukat vielä päälle, ja samoin toinen termari käden ulottuville kaatumarautoihin, josta jokaisella, pienelläkin taolla hörpyt, - ja vaikka ei janottaisikaan, niin homma toimii! Ja net rusinat, pähkinät, välipalapatukat, pehmosuklaat, jne. taskussa edelleen toki! Ja aina leuka hommiin, kun kelkkasaapas käy maassa!
  25. #175
    ^ Juurikin näin. Itse suosin kiehuvaa kaakaota tuossa termoksessa, se lämmittää kummasti. Lisäksi, jos ei tarvii ajaa, tippa rommia sekaan . Jopa alkaa veri kiertää
    Antti
    ex-BMW100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  26. #176
    Varakaapeleista ja niiden tärkeydestä, piti jo aiemminkin tänne naputella, mutta nyt eilen tuo varsin konkretisoitui, tosin kaverilleni......

    "Nasta-Arska" oli kaverinsa Hessun kera palaamassa hurjalta Kapin reissultaan, kun Lakselvin huoltamolta tekivät iltamyöhään lähtöä...Mitä kummaa, visiiri ei enää startannut!? Oli vain lähdettävä huurrevisiirillä kaverinsa Hessun perävaloa seuraten kohti Karajokea, jossa pakkasta reilusti vajaa kolmekymmentä.... välillä vain visiiriä raotellen, hengittäen "varpailaan" , ja yrittäen jotain tiirailla ja silmiä kuivata välillä..., mutta viimein selvisivät kuitenkin yöpaikkaansa! Aamulla selvisi toimimattomuuden syy: kaapeli rikki! No, varjossa -30´starttihetkellä, mutta eipä enää huolta, koska Hessulta löytyi varakaapeli!

    Että ON vain oltava AINA varapiuhoja, koska sen yhden varaan ei kriittisissä vermeissä voi laskea!

    Itelläkin on visiiriä varten, 4 eri lähtöä, sekä 3 kaapelia, joista 2 varalla, ja mukana aina!
  27. #177
    Sähkökaapeleiden pakkaskestossa on yllättävän suuria eroja, samoin antennikaapeleissa. Jo -10..-15 hallakelillä on jotkut vielä ihan notkeita ja taivutettavia kun taas jotkut ihan jäykkiä ja saattaa eriste murtua - saati sitten -30 keleissä.
    Ei muuta kun ensin näytepalat pakastimeen jäähtymään ja sen jälkeen testaus kuinka käyttäytyy.
    Samaten kannattaa laittaa liittimien jatkeeksi vahvikkeeksi kutistesukkaa.
  28. #178
    toi kutistesukka vahvistus on hyvä ..... jopa kesäkäytössä....... suojaa myös kosteudelta
  29.  
  30. #179
    Joko vaijereiden rasvaus mainittiin
    Kuuluu kyllä ihan perushuoltoon muutenkin, mutta tänään meinasi käydä kirjaimellisesti kylmät kun kaasaripelin ryyppy ei meinannut liikkuakaan.
    Kerran jo aiemmin jumitti hiukan ja voitelin kahvan mekanismin siinä uskossa että olisi kahvatumpuista jotenkin mennyt vettä levymäisen vivun väliin.
    No ei kai ollut kun tänään ei taas liikkunut. En uskaltanut vääntää muovista vipua kovin, vaan pidin vaijerin säätökohdasta systeemiä jännityksessä, kunnes yhtäkkiä antoi joku jäähile periksi paineen alla ja ryyppy meni päälle
    Kotona sitten perusteellinen vaijerin voitelu varman päälle!
    www.ridenuviz.com
Sivu: 6 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456