Sivu: 4 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 91:stä 120:een 184:sta
  1. #91
    Minä ainakin olen huomannut sen toimimattomaksi kohdallani,siis pinlockin,sähkövisiiri on minulle se ainut ja oikea ratkaisu omaan talviajeluuni.En ole vielä millään ajamallani talvikelillä saanut huuruun sitä ja se pikkasen lämmittää jopa kypärän sisäpuolta.
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  2. #92
    Talvella minulla ei ole erityisiä talviajokenkiä,mutta termiset sukat lisänä ja hyvin on pärjännyt.
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  3. #93
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Kovin monelle ei taida olla ongelma Mutta ootkos ikinä harkinnu ottaa yhteyttä noihin varustevalmistajiin ja jos vaikka alkaisit testailemaan noita niiden varusteita ääriolosuhteissa
    No minun mielestä ääriolosuhteissa ei ole enää varaa testailla mitään, vaan niillä mennään mitä on, ja niillä on myös pärjättävä. Eli kyllä testaukset tehhään muilla reissuilla...
  4. #94
    Pinlock toimii parhaiten kesällä poutapäivänä, kunhan lämpötila pysyy plussan puolella... Yliarvostettu/mainostettu tuote jonka toimivuus loppuu silloin kun sitä kirkasta visiiriä oikeasti tarvii. Kyllä mulla on pinlokit visiireissä ja tiedostanut niiden rajallisuuden, hyvä keksintö kunhan muistaa millasessa kelissä ne toimii ja missä ei.

    Jos ajaa talvella niin kannattaa tutustua kelekkailuun tarkoitettuihin kypäriin. Tuplavisiiri on ihan ehdoton ja jos se ei riitä niin sähkölämmitys viimeistään pitää visiirin auki. Mä ajoin useamman talven BRP BV2S kypärällä ja missään kelissä ei ollut pienintäkään ongelmaa visiirin huurumisen kanssa, vaikka ei ollut sähkövisiiri. Kovemmat päiväreissut tehtiin alle -30 lämpötiloissa eikä tarvinut miettiä visiirin/kypärän toimivuutta. Näkeminen on yksi tärkeimpiä asioita ja jos joutuu tihrustamaan niin ei siitä ajamisesta tule yhtään mitään, ei ainakaan nauti siitä. Kyseistä kulhoa ei enään valmisteta mutta vastaavia ruukkuja löytyy kelekkapuolelta.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  5. #95
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Jos ajaa talvella niin kannattaa tutustua kelekkailuun tarkoitettuihin kypäriin.
    Mielenkiintoista. Eipä noilla vehkeillä ole mitään tekemistä normaalin mopokypärän kanssa: linkki. Ei varmasti huurru kun ei tule hengitysilmaa sisäpuolelle. Siihen kun lisää vielä sähkövisiirin niin, avot.
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  6. #96
    Sellainen tuli mieleen, että jos pyörä jättää talvella välille, piirittävät sudet potentiaalisen saaliin joskus hyvin nopeasti. Silloin kannattaa tuikata pyörä tuleen, mikä antaa paitsi lisälämpöä, myös lisäaikaa, koska se pelottaa petoja.
    Millaisia virityksiä olette kyseiseen tarkoitukseen laittaneet? Itse ajattelin sellaista piesosähkönappia tankkiin, niin sillä saisi äkkiä näkyvän liekin.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  7. #97
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Sellainen tuli mieleen, että jos pyörä jättää talvella välille, piirittävät sudet potentiaalisen saaliin joskus hyvin nopeasti. Silloin kannattaa tuikata pyörä tuleen, mikä antaa paitsi lisälämpöä, myös lisäaikaa, koska se pelottaa petoja.
    Millaisia virityksiä olette kyseiseen tarkoitukseen laittaneet? Itse ajattelin sellaista piesosähkönappia tankkiin, niin sillä saisi äkkiä näkyvän liekin.
    Liekkitarroja ja hapsuja Teboililta!...
  8. #98
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Sellainen tuli mieleen, että jos pyörä jättää talvella välille, piirittävät sudet potentiaalisen saaliin joskus hyvin nopeasti. Silloin kannattaa tuikata pyörä tuleen, mikä antaa paitsi lisälämpöä, myös lisäaikaa, koska se pelottaa petoja.
    Millaisia virityksiä olette kyseiseen tarkoitukseen laittaneet? Itse ajattelin sellaista piesosähkönappia tankkiin, niin sillä saisi äkkiä näkyvän liekin.
    Kokeile tätä,se on nimeltään suden karkoitin
    http://www.wakeupwulf.com/tuote/4/su...in-wulf-dispel
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  9. #99
    Tätä kypärää itse käytän talvella,hyväksi havaittu:
    http://www.eurobiker.fi/moottoripyor...en-p-5982.html
    Riittää happi,ainakin minulle,sisäpuolella.
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  10. #100
    Vai on ne pinlockit aivan leluja. Itsellä tosin ajot kaupungissa niin ei niin haittaa vaikka joutuj visiiriä vähän pitämään raollaan. Joku crossipotta vois olla paikallaan nurkka-ajossa
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
  11. #101
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Sellainen tuli mieleen, että jos pyörä jättää talvella välille, piirittävät sudet potentiaalisen saaliin joskus hyvin nopeasti. Silloin kannattaa tuikata pyörä tuleen, mikä antaa paitsi lisälämpöä, myös lisäaikaa, koska se pelottaa petoja.
    Millaisia virityksiä olette kyseiseen tarkoitukseen laittaneet? Itse ajattelin sellaista piesosähkönappia tankkiin, niin sillä saisi äkkiä näkyvän liekin.
    Itse olen ajatellut tällaista varustusta. Tosin tämä voisi olla vieläkin tehokkaampi.
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  12. #102
    kunhan flunssasta toivutaan ,lähtee kaveri tuollaisella peesiin .
    Triumph Tiger 800 XRX

  13. #103
    Tuossa ois etestäpäin suojaa jos sus tulloo matalalentoa
    Tunturi SuperSport 81
    XL600V 91
    XL1000V 2001
    FZ6S 2006 ABS
    DL1000 V-Strom 2003
    XL1000V 1999
    CB 500K 1977
    AVJ15
    AVJ17
    AVJ18
  14. #104
    Lainaa Mika91 kirjoitti Katso viesti
    Vai on ne pinlockit aivan leluja. Itsellä tosin ajot kaupungissa niin ei niin haittaa vaikka joutuj visiiriä vähän pitämään raollaan. Joku crossipotta vois olla paikallaan nurkka-ajossa
    Pakkastoimivuuteen en pinlockin osalta pysty kokemuspohjaisesti ottamaan kantaa, mutta ihmettelen kyllä näitä kriittisiä kommentteja kesäkäytöstä. Itselläni ei plussakeleillä ole koskaan ollut ongelmia oikein (tiiviisti) asennetun aidon pinlockin kanssa. Kalvo pysyy huurtumatta ja kirkkaana vaikka muut osat visiirin sisäpinnasta olisivat valuvan märkänä hengityshöyrystä sopivassa sumussa ja kaatosateessa. Toki kaikessa lopulta fysiikan lait tulevat lopulta vastaan. Ainoa miinus on tietyissä olosuhteissa ilmenevät heijastumat.

    Sen verran voin tuota talvikäyttöä kuitenkin muun kelkkakokemuksen pohjalta spekuloida, että sinänsä tuo pinlockin kaksikerroksisuus pitäisi kyllä toimia. Koko toimintaperiaatehan perustuu siihen visiirin ja kalvon väliseen ilmatilaan, jolloin kalvon pinta pääsee lämpenemään "kypärän sisälämpötilaan", jolloin huurtuminen estyy tai ainakin vähenee. Monissa tapauksissa ongelmaksi muodostuu todennäköisesti se, että pinlockia on vaikea asentaa tiiviiksi ilman että myös itse kalvo (eikä vain reunan silikonitiiviste) koskettaa visiiriä. Näin siihen syntyy "lämpösilta" joka pakkasella aiheuttaa kosteuden jäätymisen pinlockin sisäpintaan.

    Esimerkiksi Araila on joihinkin malleihin erityistä "max-vision talvikäyttöön" -visiiriä. Oletan, että siinä on erona tavalliseen juuri se, että materiaalivahvuuksiin ja tuohon lämmön siirtymiseen on kiinnitetty huomiota.

    Mitä kelkkapuolen kypäriin tulee, niin itsellä oleva Lazer Revolution (myyty myös BRP:n logoilla) on yksi hyvä kandidaatti jota kaiketi edelleen myydään. Kaksikerrosvisiiri ja hengitysmaski ovat erittäin toimiva yhdistelmä ainakin kelkkakäytössä tuonne -20 asteeseen saakka, sitä kylmemmässä en ole ajanut.
  15. #105
    Ennen vanhaan Pinloc oli huurreruutu tuossa Moottori lehden sivulla kolme .
    Viime talven ajot pärjäsin C3:n pinloc:illa .
    Pakkasta oli riittävästi mutten muista oliko nyt kahta kymppiä.
    Triumph Tiger 800 XRX

  16. #106
    Noista halpis-kypärävaloista vielä. Onko joku testannut ja todennut hyväksi jonkun tämmösistä? http://dx.com/s/helmet+led?categoryId=947
    -Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
  17. #107
    Lainaa uiop kirjoitti Katso viesti
    Noista halpis-kypärävaloista vielä. Onko joku testannut ja todennut hyväksi jonkun tämmösistä? http://dx.com/s/helmet+led?categoryId=947
    Ite oon tilannut täältä: http://www.lightmalls.com/ ja todennut hyviksi.
    Ducati Hypermotard 1100 09 + Honda CRF 250L Rally 18

    Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06
  18. #108
    Muistutukseksi itselleni ja ettei ole ihan ot: muistakaa öljytä virtalukko ennnen pakkasia. Selvisin onneksi nitkuttelemalla viime viikonloppuna tilanteesta.
    Tänään tuli tehtyä eka kunnon kylmästartti -15 lämpötilasta. Eihä se nyt ihan heti ekalla eikä tokalla lähtenyt, mutta sahaamatta kuitenkin. Josko se pomo kuitenkin antais työntää prätkän halliin kovilla pakkasilla. Ei se talviajo taajama-alueella muuten vaadi mitään ihmeellisiä varusteita. Itsellä ihan samat kamat kuin syksyllä, mutta ainoastaan yks kerros enemmän alla. On se vaan hienoa tasaisella lumipinnalla viedä pyörää pienessä luistossa.
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
  19. #109
    Lainaa Mika91 kirjoitti Katso viesti
    On se vaan hienoa tasaisella lumipinnalla viedä pyörää pienessä luistossa.
    on just sopivasti lunta ja hiekkaa seassa ,ei vielä tarvi edes nastoja
    nyt ei -18 asteessa edes naksahtanut startilla NX tulille
    no enhän molis mihinkään lähtenny ,postilaatikolla vain olisin pyörähtänny ja testannu valoja ko maa on vihdoinkin valkeana
    toivottavasti myös pysyy
    Triumph Tiger 800 XRX

  20. #110
    Lainaa uiop kirjoitti Katso viesti
    Noista halpis-kypärävaloista vielä. Onko joku testannut ja todennut hyväksi jonkun tämmösistä? http://dx.com/s/helmet+led?categoryId=947
    Mulla tuo vastaava,kiinnikkeillä ei tee mitään,muuten hyvä ja kirkas
    http://dx.com/p/sl-8008-cree-xm-l-2a...-silver-234917
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  21. #111
    Ja vaikka tällä videolla ei pärriä näy, niin tässä tulee tuo kolonna-ajo, sekä "Kapin paikalliset" olosuhteet selväksi, samoin kun noiden rekkojen osuus- ja vastuukysymykset

    Lisäksi tuttuja väyliä useimmille...

    http://tv.nrk.no/serie/broeyt-i-vei/...isode-3#t=1m5s
  22. #112
    Tuli niin mieleen yksi filminpätkä lähellä Rigsgrensseniä.
    Mutta sillon ei ollu ko videonauhaa ja sekin piti melkoisen rutinan.
    Se oli legendaarista.
    Triumph Tiger 800 XRX

  23. #113
    Lainaa Oula kirjoitti Katso viesti
    Tuli niin mieleen yksi filminpätkä lähellä Rigsgrensseniä.
    Mutta sillon ei ollu ko videonauhaa ja sekin piti melkoisen rutinan.
    Se oli legendaarista.
    Ai juu, seku oltiin tulos sielt Lofooteilta ja sit ei päästy ylitte iliman sitä Vegvesenin aura-autoa, jota piti käyä kysymässä sieltä heän tukikohdasta.... Vaan sithä myö päästii, ko sitä seurattiin ....
  24. #114
    Aika hyytävät olosuhteet.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  25. #115
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Ai juu, seku oltiin tulos sielt Lofooteilta ja sit ei päästy ylitte iliman sitä Vegvesenin aura-autoa, jota piti käyä kysymässä sieltä heän tukikohdasta.... Vaan sithä myö päästii, ko sitä seurattiin ....
    Triumph Tiger 800 XRX

  26. #116
    Tuliliivin, (suom. sähköliivin), virranulosottoa, ei sitten kannata kiinnittää, (lue ankkuroida), pyörään, vaan paras keino pysyä lämpimänä on pitää ulosotossa metri, puolitoista vapaata kaapelia.

    Tällöin voit juoda, syödä, tankata, heittää puheluita, jne. samalla kun takista nousee savu !
    (pitkään sitä ei tietenkään tehdä, vain seistä paikallaan thuliliiveissä, ko pakko päästä taas viilempään..)
  27. #117
    Ja sitten muutama sananen termarin käytöstä:

    Termospullo lienee varmasti kaikille tuttu juttu, mutta muutama lisätarkennus lienee aina paikallaan, vaikkakaan temperaturet eivät ole olleet vielä mitenkään hirmu alhaiset, mutta jospa se siitä vielä....

    -Termospullo mp-käytössä on ehdoton lisävaruste, etenkin kun lähdetään suorittamaan "kaukoliikennettä".
    Mielestäni se tulee heti thuliliivien jälkeen toisena, joten sitä ei ole syytä unohtaa kotikomeroon.

    -Terästermari kestää talviteiden röykytyksen tms. hieman raaemmankin käsittelyn, eli ne "Airamit" voidaan sitten kyllä unohtaa. Termari kannattaa AINA esikuumentaa, eli se täytetään kahdella vedellä: esikuumennus ja vasta sitten hetken päästä, varsinaisella kuumalla, juomavedellä.

    -Termari kannattaa lisäksi kääriä, (ainakin itselläni on tapana), esim kahteen villasukkaan ja edelleen, sen paikka on pakoputken puoleisessa sivulaukussa. Termarin läheisyyteen vielä kun asettelee sen juomakuksan, sekä pipon vielä termarin päälle käärittynä, onkin taukopaikalla kaikki tarvittava jo valmiina, etenkin kun siinä kuksapussissa on se kaakaojauhe, (tai kahvi), valmiina.

    -Itse vielä täyttelen termarin huoltoasemien kahvioissa, jossa kiehuvan kuuma vesi, ei yleensä maksa mitään. Tällöin voi kuumaan veteen tehdä jopa lämpöisen ruuan, eli JOS on tilanahtaus sivulaukuissa, voidaankin jopa Trangia polttoaineineen jättää kokonaan matkasta pois. Näin esim itselläni oli viime matkallani,,,

    -Eli JOS termarissa säilyttää vain kuumaa vettä, sen kaakaon/kahvin sijaan, voi sitä käyttää aterian valmistamiseen, (lämminkuppi tms. jauhejutskat), nopeaa ja edullista!
  28. #118
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Ja sitten muutama sananen termarin käytöstä:
    -Eli JOS termarissa säilyttää vain kuumaa vettä, sen kaakaon/kahvin sijaan, voi sitä käyttää aterian valmistamiseen, (lämminkuppi tms. jauhejutskat), nopeaa ja edullista!
    Hyvä vinkki. Noilta huoltoasemilta olen kanssa tankannut termarin täyteen kahvia.
    Mutta toi vesijuttu ruuan laittoon oli ihan uusi hyvä idea.
    Pekka
  29. #119
    Sitten hieman rinkula-asiaa, vaikka eihän tänä talvena pääteillä nastoja ole juurikaan tarvinnut, sitä suolaa kun kylvetään aivan joka paikkaan ja vähäsenkin kun pikkasen on pukannut uutta lunta..

    Rengas-jutskat ovat tietenkin vähän samanlainen juttu, kuin se öljyasia, että hyvin pitkälti myös "tunne-asia", mutta laitan tähän nyt muutamia omakohtaisia kokemuksia, rohkaistakseni niitä, jotka ovat kenties kuvitelleet, että se talviajo voisi olla hauskaa, tai että siitä voisi jopa nauttia ! Korjata saa vapaasti ja antaa myös omia vinkkejä & tuntemuksia, ihan rohkeasti vain.
    Mutta että saataisiin vihdoin tämäkin asia tänne......jos vaikka se takatalvi vielä pamahtaisi!

    No nastoillako vaiko ilman?

    Tieliikennelaki ei velvoita talvisaikaan, (3 kk:tta), käyttämään nastoja, tai edes M+S-renkaita, vaikka tälläkin foorumilla usein joku sitä väittääkin. Karkeakuviointi siis riittää. Kaikkiin pyöriin kun ei ole M+S-renkaita saatavilla, syystä että koot ja mitat ovat rajalliset. Omakohtaisesti voin suositella vaikkapa Marathonia, Lasertech:iä, tai vaikkapa Metronic:ia K100:seen, eivät ole poliisit olleet huolissaan. Eli tuo karkeus on loppupeleissä aina katsojan silmissä.

    Nastat tottakai, antavat lisävarmuutta ajamiseen, mutta ilmankin pärjää, (joten kuten). Itse aloittelin talviajohommat niin, että kausi vain piteni ja piteni, ei malttanut lopetella silloin kuin muut, sekä aikaistui, ei malttanut odotella yhtä pitkään kuin muut, joten usein tulikin tilanteita eteen, että lumella tai / ja jäällä oli pakko ajaa, etenkin, koska yleensä olin reissussa. Norweegiaan tai Scandiaan menossa, tai sieltä tulossa. Kevätlumi satoi yleensä suojalumena, jolloin suojalumen kitkaisuuden huomasi selvästi, ja etenkin, kun suojalumi satoi sulalle, jo aiemmin lämmenneelle asfaltille, ei matkapyörällä ollut yleensä mitään ongelmia. Rengas kuin rengas, pitää suojalumella huomattavasti paremmin, kuin luulisi! No sitten kun talviajo alkoi kiinnostamaan yhä enemmän, piti kalusto tietenkin vaihtaa, (hankkia lisää..), hieman talviseen ajoon soveltuvampaa, jolloin se varsinainen hauskuus tulikin sitten paremmin esille.

    Endurotyyppiseen pyörään sai lisäksi nyt helposti M+S-renkaita, joten sekään ei ollut enää ongelma.
    Nastojen määrä on mielestäni suoraan verrannollinen vauhtiin, eli ns. moponastoillakin, (Kuvassa n:o 6), pärjää, vauhdillakin, jos niitä on paljon, tai vastaavasti, muutamillakin nastoilla pärjää, jos jutailee rauhassa ja vain suoraa tietä. Moponastat rauhoittaa yllättävän paljon kulkua, vaikka niitä olisi vain renkaan keskellä, pieniä ja muutama.

    Tälläkin eturenkaalla on käyty mm Nikkaluoktassa sekä Skibotenissa, (3 lapinreissua takana), ja vielä mennään...


    Ja tällä takusella meinasin lähteä ABBM 2014-jutaukselle, jos ei tule lunta enempää?

    Mitkä nastat sitten?


    Valikoimaa riittää...



    Nastojen valinta on taas riippuvainen siitä, missä mennään. Eli enduronastat, (Kuvassa n:o 1), on sinne spooreihin, jäälle, eli "tien ulkopuolelle" selvästi. Jääratanasta tietenkin jääradalle, mutta rallinasta toimii kaikissa noissa jollain tapaa, tosin hyvin, ja omiaan se on vain tiellä. Nastojen pituuksissa, ulkonemissa sekä kovuuksissa on monenlaisia eroja, mutta jos tarkastellaan vain sen pituutta, lienee selvää, että jääratanasta, (ohut piikki), ei kestä tiellä, se katkeaa sekä ajettavuus on aivan mahdotonta. Enduronasta pitää ja puree etenkin vastasataneen lumen jälkeen tiellä erinomaisesti, mutta tiellä jossa on vain ohut kerros lunta, tai vaikkapa vain kovettunut jää, on enduronastat jälleen huojuttamassa pyörää joka suuntaan, joten matka-ajo voi olla yhtä tuskaa. Enduronastaa ei täten voi pitkälle matkalle ajatella, koska ne meneekin poikki, tai sitten pitää löytää niitä valkoisia, pieniä teitä koko matkalle, mutta tuollainen matkanteko ottaakin sitten jo aikaa.....zzzz.



    Rallinasta, (Kuvassa n:ot 2 ja 3), on parhaimmillaan tieuralla, jossa on ohuesti lunta, kovaa lunta, tai sitten se pelkkä jää.
    Rallinasta on mielestäni ainoa vaihtoehto pitkälle, talvimatkalle, sillä voi tietenkin sitten tarvittaessa, (ja kun on pakko), jutailla myös sulalla asfaltilla, eikä pyörä ihmeemmin vielä huoju. Lopullinen käyttäytyminen ohjataan sitten renkaiden oikeilla rengaspaineilla, joista ennemmän tuonnempana.

    Suurella nopeudella ajattaessa, mikäli nastoilla ei ole lumi- tai jäähdyttävää lumialustaa, nastat kuitenkin aina kuumenee ja silloin liimaus irtoaa pois. Nasta pääsee lisäksi heilumaan joka ennen pitkää kovertaa renkaaseen ympärilleen tilan, joka suurenee ja suurenee, kunnes nastaa ei enää mikään pidä paikoillaan ja se irtoaa. Nastan erilainen peräkartio, (ankkuri), sen muodosta riippuen, voi hidastaa tai nopeuttaa irtoamista eri tavoin. Asfalttiajossa nastoja säästääkseni, ajan itse max 80km/h em. asioista johtuen. Tietenkin myös rangaspaineilla on suuri vaikutus nastojen sekä renkaiden palojen käyttäytymiseen: kovilla paineilla, vain keskinastat purevat/kuluvat, ja pienillä paineilla, myös reunanastat joutuvat työhön mukaan....

    Nastoja voi tietenkin myös sekoitella, oman mieltymyksen mukaan. Esim rallinastaa keskelle, (kulutuskestoa), ja sitten enduronastaa reunoille, (pitoa ääritilanteissa / syvässä lumessa). Kannattaa kokeilla. Omalta kohdaltani voin sanoa vain sen negatiivisen asian tuollaisesta sekoituksesta ja se on se, kun eturengasta kääntää, niin silloin ne korkeammat reunanastat ottavat käännöksen aikana kiinni, jolloin ohjaus "tarraa", eli pyörä kun kallistuu. Toki tähänkin tottuu.

    Itse olen täydentänyt omia renkaita vielä ruuvattavilla irtonastoilla, joita myyvät esim. rauta- ja maatalousliikkeet. Tosin ovat vielä jonkin verran hinnoissaan, mutta sanoinkin, että olen täydentänyt, jolloin niitä ei kovin montaa esim. reunoille mene. Käteviä kun voi sitten renkaan loputtua ruuvata irti ja siirtää vaikka toiseen, edellyttäen, että se kantaosa on vielä ehjä, (saa vääntimen vielä käymään siihen).

    Olen lisäksi pitänyt noita ruuvattavia, (Kuvassa n:o 7), myös matkalla mukana, koska jos sattuisi, että rengas menisi reissussa, eikä nastarengasta saisi mistään. Voin ostaa tavallisen palakuvioisen jonka sitten vain nastoittaisin, olisihan se "pelastusrengas" takaisin kotio! Parempi kuin pelkkä pala.

    No mikä rengas sitten nastoille?

    Mielestäni, aivan mikä tahansa, missä on riittävästi syvyyttä nastoja varten. Tubeless tai tubetype. Pala- tai muuten vain karkeakuvio. Kuitenkin, matkalle vain matalapalainen, koska korkeapalaiset eivät ainakaan raskaan, pyöräni alla kestä, (R1100GS). etenkin kun otetaan kaikki laukut, (3kpl), täyteen tavaraa, makuupussit, aluset, yms:t, joten painoa kertyy! Korkeat palat ovat vaarassa murtua, kuten on meikäläisen etu- ja takarenkaalle joskus käynytkin. Tietenkin myös alhaiset lämpötilat, voivat murtaa renkaan paloja, mutta joka tapauksessa tässä pari kuvaa:


    Pitää hyvin, kun on uutta satanutta lunta korkeiden palojensa ansiosta, mutta - mutta....


    Duro Heavy Duty, vain yhden talven reissut takana....Huomaa enskanastat sivulla!

    Samoin palojen muoto, on mielestäni ratkaiseva. Kovin karkeapalainen, siis pinta-alaltaan isopalainen, on liukas ellei peräti luikas. Esim TKC- on juurikin isopalainen johon en itse ole ollut tyytyväinen. Tosin kunnon nastoilla siitäkin varmasti tulee pitävä, mutta rallinastoilla ei, tai ainakin niitä pitää olla PALJON.


    TKC:t


    Tämän hetken valintani on Big Block:it, joiden palojen murtumisia ei tarvitse pelätä. Nastatkin vielä tallessa, vaikka nämä ovat käyneet jo kahdesti mm Nordkapissa. Nastana ns. rus-ice, joilla tietääkseni ajavat jäärataa venäjällä.....
    Nastojen määrä tosin aivvan laittoman suuri, (340 kpl, tms), mutta poliisisetä on tyytyväinen kun yleensä siellä on niitä. Eivät ole vielä lähteneet laskemaan nuita..


    Ja etunen, Big Block (R1100GS), samoilla nastoilla.

    Rengaslukot ja paineet:

    Lukkoja, (1 tai 2), tarvitaan silloin, kun ajokäyttö on rajua, epätasaisella alustalla jolloin rengas paineet ovat pieniä. Normiajossa, jolloin rengapaineetkin ovat ~1.00k -> enemmän, ei renkaan pyöriminen vanteellaan ole todennäköistä. Matalat paineet ovat tarpeen enduroajossa tai muuten kun kahlataan spooreissa tai metsässä. Itse en ole enduroharrastaja, joten tähän voi lajinomaksi tunteva antaa lisää vinkkejä. Omakohtainen kokemus rajoittuu vain Trial-ajoon, ja siinäkin harrastusmielessä.
    Matka-ajossa rengaspaineet hieman nousevat kitkasta johtuen, kuten kesälläkin. Pienellä pakkasella, n -5c:ssä nousu on n 0.50k.

    Alkuun, ja toisilla renkailla, pidin paineita ed. n 1.40k, ja takana n 1.60k. Toki tähän vaikuttaa sekä kuorma että ajoalusta. Tiekarhun karhitsemalla kovalla ja jäisellä uralla, nykyiset omat Big Block:it rauhottuivat vasta n 2.00k:n jälkeen, ja takana on nytkin 2.40k. Silloin urat eivät juuri enää haittaa. Mutta JOS pidän 1.50k edessä ja takana, ajo on kuin juopuneella, tosin silloin reunanastatkin purevat alustaan jolloin pito paranee.

    Pitää muistaa, että, (niin kesä- kuin talvi-), rengas on aina kompromissi, jossa muuttuvia tekijöitä ovat:

    -ohjautuvuus, (uraherkkyys). Vaikuttaa kuviointi, mutta myös nastoitus. Ilmanpaineita muuttamalla voidaan vaikuttaa jonkin verran.
    -pito, (talvirenkaassa pito lumella vs. jäällä, vs. pito syvässä lumessa). Ilmanpaineita muuttamalla voidaan vaikuttaa jonkin verran.
    -kesto, (nastojen pysyvyys), ajokm määrä.
    -äänekkyys, (nastoilla tai ilman),
    -materiaalin pehmeys vs. kovuus, (murtumisherkkyys), rengas toimii osana iskunvaimennusta.
    -ja tietenkin se hinta. (Nastamäärä & laatu)

    Muuta kuin kokeilemalla tämäkin asia selviää....
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 18.02.2014 klo 15:52.
  30.  
  31. #120
    Tuossa vielä vähän lisää ruuvattavia nastavaihtoehtoja ja jopa parenpia, kuin ne puuruuvimalliset no.7.


    http://www.ikh.fi/Renkaat_pyorat_jaa...stat/Jaanastat
    Viimeksi muokannut: avanoma; 14.02.2014 klo 21:33.
Sivu: 4 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen