Sivu: 1 / 6:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 152:sta
  1. #1
    Kokosin tähän muutamia, toivottavasti "heräämisiä" aiheuttavia, muutamia pointteja niin ajokille kuin kuskillekkin, hyväksi havaituista "extreme-vermeistä". Pienistä mutta tarpeentullen, niin loistavista välineistä / asioista.

    Ajokille:

    Siitähän lähdetään, että ajokki on täysin huollettu ja koneessa on täyssynteettiset talviöljyt, niin perässä, kuin lootassakin. Akku, (asennosta vapaa), kunnossa ja testattu, kaapeliliitokset ml. Bensansuodatin, vedeneroitin, sakkakuppi, jne vaihdettuna. Löytyy tarvittavat lisävalosarjat, virranulosotot, (2-3 kpl), sekä vesipyssyllä liikkuvat ovat tarkistaneet nesteen pakkaskestävyyden. Näistä en tässä sen enempiä, mutta se mitkä roippeet lisäävät turvallisuutta sekä takaavat matkan jatkumisen, sen mahdollisen, odottamattoman katkon, jälkeenkin:
    - Ajoneuvokohtaisten työkalujen lisäksi
    - Vaijerikorjaus-setti, (esim. Motonet)
    - Rangaspaikkasetti, (matosetti jos tubeless). (vaihtoehtoisesti, sisäkumi, (-t)), rengasrasva *
    - Saippua, / shampoo *
    - Rengasraudat
    - Jalkapumppu, (painepullojen lisänä)
    - Käynnistyskaapelit (huom: riittävä paksuus!)
    - Työ-, hakuvalo, (tai otsavalo)
    - Lukkosula
    - Varoitusvilkku, punainen, (parikin saa olla!), voidaan merkitä virraton, jokin muu vaarallinen kohde tarvittaessa.
    - Ilmastointiteippi
    - Nippusiteitä
    - (Varatulppa)
    - (Renkaantäyttöpullo), toiminta pakkasella kyseenalainen, joten säilytyspaikka lämpöisessä.

    - Kaatumaraudat jos ei ollu aikaisemmin mielessä, niin syytä voisi nyt ollakkin. En sitä meinaa, että pitäs pyörää alkaa kaatelemaan, vaan sitä, että JOS sattuu jossain vaiheessa huilaamaan, niin on paljon helpompi nostella pystyyn kun ei kaadu aivan maata vasten, (tietenkin raudoista riippuen, mutta yleensä), ja jää rautojen varaan.

    Kyytiin:

    - Kaasukeitin, kaasuna PROPAANI, jotta palaa ankarissakin lämpötiloissa. Butaani on kesäkäyttöön !
    - Säteilylämmitin, (jarrujen sulatus, / moottorikaputissa ehdoton, kun pakosarja on jo jääkylmä!)
    - Termospullo!
    - Lumilapio, (ohjaansuistumisen jälkeen, helppo ajaa takaisin uralle)
    - Liukuesteet, kengänpohjiin, mahdollisesti huilaavan ajokin JÄÄLLÄ tapahtuvaa nostoa varten!
    - Hinausköysi, (nailonköysi ei paljoa paina)
    - Trangia + kattilat vedensulatukseen, yms.
    - Kantavuuden mukaan, kirves ja / tai saha
    - Valosoihdut
    -(Hätäraketit)

    Ohjastajalle:

    - Kypärävalo, (+ vara-akut lämpöiseen paikkaan)
    - Lämpötyyny, ne pienet, kertakäyttöiset ehdoton esim ajosaappaisiin.
    - Käsivoide, (ei ole muuten naurun asia, kun kynnet katkeilee ja sormenpäät on verillä!)
    - Kasvosuojus, (neopren, tms. hyväksi havaittu)
    - Ajolasit, visiirin tukkeutuessa, ajoa voidaan jatkaa, (esim jäätävä tihkusade) mielummin keltainen väri, lisää valoisuutta! **
    - Taskulamppu
    - Kännykkä vartalon lähelle, (tuliliivin lämpöön), suojaan. Litium-akku menettää kylmässä tehonsa nopeasti.
    - Puukko / Leatherman
    - Ensiside, (on hyvä moneen käyttöön, esim silloin kun Stefa korkkaa)
    - Sytytin + tulitikut vedenpitävässä pakkauksessa
    - Kynsikkäät, (silkkikäsineet)
    - Sähkövisiiri **

    ** = Vaihtoehtoisesti = korvaava tuote

    HUOM: Mahdollisen ajoneuvorikon sattuessa, on tärkeää, että kuumaa juotavaa on saatavilla, tai että sitä voidaan helposti paikanpäällä valmistaa. Aina pärjää kun on jokin lämmöntuottaja saatavilla.

    RISKITEKIJÄT: (UHKAKUVAT):

    1. Pimeys = Valolaitteet oltava ehdottomasti kunnossa, niin edessä kuin takana. Varoitusvilkut plussaa, mutta lisänä on hyvä olla punainen led-vilkku tai kaksi, joita voidaan ripustaa ajokkiin tai sen läheisyyteen. Toimii myös silloin kun ajokista on virrat kadonneet, tai osoitettava kohde on jokin muu, tukki, railo, tms.
    Hyvä olisi myös lisätä heijastitarranauhaa ajokin taakse/eteen/sivuille, muistaen kuitenkin, että punaista saa lisätä vain taakse. Keltaista mielummin sivuille ja vain valkoista eteen. Heijastiliivit lienevät kaikille itsestään selvyytenä päälle puettuna!

    2. Pakkanen = Pakkanen ja siihen yhdistettynä ajoviima on todellinen riskitekijä! Netistä löytyy erilaisia vastaavuustaulukoita joista tuo tuulen, (ajoviiman), yhteisvaikutus selviää, esim tässä yksi versio. 80km/h on noin 22 metriä sekunnissa. 100km/h vastaavasti 27m. Varustaudu huolella. Juo säännöllisesti, syö aamiainen, syö lämmintä. Vältä tupakointia, (pintaverenkierto). Pukeudu kerrospukeutumalla. Lämpöliivi toimiessaan on loistava keksintö, mutta toimimattomana ei suojaa, joten varaudu myös runsaalla lisävaatetuksella! Auton penkinlämmitin ajotakin alle sovitettuna toimii myös lähes yhtä hyvin. Penkinlämmiin sitten myös satulaan ja olo on kuin lauteilla istuisi.
    Tankohuput yhdessä kahvalämmityksen kera, takaa käsien toimintakyvyn kylmimmissäkin olosuhteissa!
    Ajosaappaat on syytä testata ennen matkaa huolellisesti! Pohjakuviointi parantaa pitoa olellisesti, mutta haittana on sen luistamattomuus silloin, kun joudutaan ajamaan "telineet alhaalla". Kompromissimalli on hyvä, (kelkkasaapas itsellä).
    Suojaava kenkä on yleensä kylmä, lämmin kenkä, vastaavasti on pehmeä, (eristetty hyvin), mutta suojaamaton.
    Kanta on hyvä pitämässä saapas tapeillaan, erityisesti pitkää matkaa jutaessa. Nastoja voi pohjaan viritellä, mutta ongelma tulee hidasajossa, eli kun se pohja tökkää.

    3. Lumisade Poor Visualibity = Ajankohdasta, sekä matkan pituudestä johtuen, lumisateelta ei tälläkään kerralla voine välttyä.
    Lumisade sinällään, ei aiheuttane yllätyksiä silloin, jos aura-autot ovat liikenteessä, muuta kuin näkyvyyden osalta. Kuivalla pakkaskelillä, edellä kulkevan aura-auton lumipilvi, seuraa auraa jopa kilometrin matkalta! Tarkoittaa sitä, että kun valmistaudutaan aura-auton ohitukseen, valmistaudu suoritukseen huolella! Aura-autojen aurausnopeudet ovat luokkaa, 50 -80km/h, lumisateesta, aurauksen tyypistä sekä lumen laadusta riippuen, joten varaudu pitkään huonon näkyvyyden ohitukseen! Aura-auton siirtyessä sivuun, varmistaudu, onko kyseessä väistäminen, koska todennäköisempää on, että aura-auto vain pyyhkäisee bussipysäkin ja jatkaa aurausta, (palaa päätielle), pian normaalisti! Väistämisen huomaat siitä KUN/JOS aura-auto pysähtyy!

    Pimeällä aura-auton ohittamisen vaikeusaste kasvaa huomattavasti. Aura-autoilla on huonona tapana, pitää takavalojaan päällä koko ajan, (myös Vägverket + Vegvesen), jolloin kirkkaana loistavat takavalot, yhdessä auran nostattaman lumipilven kanssa huonontaa näkyvyyden todella huonoksi! Huomaa myös, että ohittaessasi aura-autoa, palatessasi takaisin omalle kaistallesi, joudut nyt ajamaan täysin auraamattomalla tiellä, tai pahimmassa tapauksessa, joudut ylittämään kolme vallia, joiden paksuus taas johtuu lumisateen tiheydestä sekä sen kestosta: keskivalli ,(siirtyminen aura-auton sivulle), keskivalli uudelleen, (aura-auton eteen takaisin), ja lopulta kaistavalli, (ajaessasi omalla kaistalla, ajourassa) oikea puoli. Muista että aura-auton vilkku oikealle voi merkitä bussipysäkin aurausta, ei siis ole merkki lähteä ohitukseen!

    Pimeään yhdistettynä rankempi lumisade ja tuuli, tekeekin sitten aura-auton ohituksesta mieleenpainuvan elämyksen!
    En suosittele, vaan ehdotan tauon pitämistä olkoonkin niin, että aura-auto on jälleen kohta edessä uudelleen ja matkaa on.

    Poistuessasi moottoritieltä rampille, huomaa, että ramppia ei ole välttämättä ennätetty auraamaan, joten sovita vauhtisi mutta kuitenkin huomioi takana tulevat suoraan ajavat!

    Jäätävä tihku: Hankalin tilanne. Näkyvyys "sormipyyhkäisyn jälkeen" vain rajallisen ajan. Vaihtoehtoisesti ajo visiiri avoinna, ajolaseilla, tulos hieman parempi, ei onnistu pitkään jatkuessaan -> paleltuma! Ratkaisu tässä: sähkövisiiri! Lämmittää osaltaan myös kasvoja.

    4. Huono näkyväisyys:= ai miksi kahteen eri kertaan, tämähän käsiteltiin jo? Tämä on tärkeä, ellei peräti tärkein asia!
    Lumi-, vesi-, räntä-, tai jäätävässä tihkusateella pimeällä, visiiriin tarttuessaan pisarat "kymmenkertaistavat" kaikki näkökenttään tulevat, niin vastaan tulevien ajo-, tai katuvalot, kuin omat mittarivalot. Tällöin ajonopeus on sovitettava näkemäalueeseen ja matkanopeus hiljenee huomattavasti. Talvipäivän lyhyydestä johtuen, on matkan alussa, lopussa, tai molemmissa päissä todennäköisesti pimeää, joten pimeäajoa on syytä myös harjoitella. Kaukovalojen, (tai lisävalojen), käyttö runsaalla lumisateella voi olla mahdotonta, jolloin näkemäalue lyhenee entisestään. Runsas lumi-, tai jäätävä tihkusade pyrkii "muuraamaan" ajovalon umpiot umpeen, joka edelleen huonontaa valotehoa. Lisävarusteina asenettujen, tai / ja uudempien pyörien, (huom. koskee valitettavasti myös kotiloita), LED-taka, ja lisävalojen lämmöntuotto on olematonta, jolloin vaarana on, että myös takavalo muurautuu umpeen. Vilkkuvalot peittyvät erityisesti takana valkoiseen kuoreen, pakokaasun sekä pakkasen yhteisvaikutuksesta. Taukopaikoilla kaikki valot on tarkistettava ja tarvittaessa puhdistettava. Lasien vahaus ennakkoon, saattaa jonkin verran auttaa asiaa? Teippaa tai himmennä, pimeäajoa mahdollisesti häiritsevät mittariston tausta-, tai informaatiovalot.
    Pidä talvikelillä muutenkin, erityisen pitkää turvaväliä edelläajaviin. Uusien kotiloiden takavalot eivät toimi nykyisin päivävaloasennossa ja moni kotilokuski itsekkään ei tätä välttämättä tiedosta.

    Näkyväisyys on huono pyryttävässä pakkaskelissä kuin myös puuskittain puhaltavalla sateettomalla kelillä. Tällöin joudutaankin ajamaan ns. "lakanoiden" lävitse. Lakana, on kuvaava nimitys tuolle lumiseinälle, jonka lävitse on ajettava ilman että sen taakse voi nähdä mitään. Lakanat syntyvät joko vastaan tulevien ajoneuvojen kohtaamistilanteessa, tai sitten niitä synnyttävät myös puuskittaiset tuuliolosuhteet, kun lumi on irtonaista. Lakanoiden kesto on muutamia sekuntteja, mutta on muistettava, että sekunnissa pyöräsi etenee n 20-30 metriä, ajonopeudesta riippuen. Kahden sekunnin lakana = 50 metriä = puhelintolppien väli !

    Pakokaasupilvet. Nämä saattavat yllättää talviajoon tottumattoman ohjaajan totaalisesti. Erityisesti kovalla pakkasella, jopa henkilöauton pakokaasupilvi liikennevaloissa saattaa estää näkyvyyden laajalti, raskaan liikenteen ajoneuvokalustosta puhumattakaan!
    Vastaan paistava aurinko, (huom se on matalalla!), yhdessä pakokaasupilven kera on todellinen vaaranpaikka!

    Huomio tämä erityisesti silloin, kun itse pysähdyt tien laitaan ja jätät moottorisi käymään, takana tuleva ei välttämättä näe pyörääsi eikä sinua lainkaan! Huolehdi siitä, että pysähdyt riittävän etäälle tien reunasta tai siirry kokonaan pois tiealueelta.

    5. Liukkaus = Yleisesti, ensimmäiset ja viimeiset km:t ovat kaikkein vaarallisimpia tässäkin lajissa kuin monessa muussakin. Ollaan ajettu pitkään ja tullaan lopultakin perille, ote harpaantuu, tulee aivan alottelijoiden virheitä. Ollaan väsyneitä, nälissään ja kylmissään. On kiire, ja niin ajokki saattaakin kellahtaa juuri sitten parkkipaikalle saavuttua. Tien liukkaus vaihtelee, mutta paikka jossa on todelliset mahdollisuudet pyörän huilaamiseen, on huoltoasemat sekä niiden risteykset. Ne ovat aina ja poikkeuksetta "sikaliukkaita", johtuen ajoneuvojen jarrutuksista mittarille, sekä vastaavasti kiihdytyksistä pois mittarilta. Kun ajoneuvo seisoo lämpöisillä renkailla lumella, siihen jää jää! Onneksi harvoin joutuu tankkaamaan rekkojen kanssa samoilta mittareilta! Lisänä on ajoneuvojen polttoaineet sekä muut nesteet joita ajoneuvoista on roiskunut ylitse tai sulaneet pihamaalle.
    Se on yllättävän monessa autossa kun moottori vuotaa öljyä! Ja voit kuvitella kuinka liukasta on vedensekainen öljy kesälläkin, saati sitten kun se lillii jään päällä!
    Eli erityisen huolellinen saa olla, kun nouset pyörältä, tai kun menet kassalle / palaat kassalta ja nouset pyörälle takaisin. Suurin osa "melkein kaadoista" olen kohdannut jalan ja mittarikentällä!

    6. Muut ropleemit
    - Asentotajun menetys sekä vauhtisokeus. Ensimmäinen käsite on varmaan hyvin outo joten seikkaperäisempi selvitys lienee paikallaan. Yksitoikkoinen, pitkä ajorupeama, hajavaloisessa, talvisessa maisemassa, voi aiheuttaa tuollaisen, jonka itse olen monesti kohdannut. Silloin, kun tienpinnassa ei ole mitään kiinnekohtaa, ei ajoratamaalauksia, ei roskia, ei mitään, on vain valkoista, tai vaikka olisikin ne kaksi, auton nastarenkaiden kuluttamaa asfalttiuraa, mutta kun hajavalo ei tuo tienpinnan muotoja esille, tulee jossain vaiheessa tunne, että tie olisi kallellaan! Silloin alkaa "aristaa", tulee tunne korjata pyörän asentoa tiehen nähden. Ensin putoaa nopeus, sitten saattaa mennä jo ajosaappaat tienpintaan ja alkaa pyörän kallistus. Tie näyttää olevan voimakkaasti kallellaan ja yleensä se on oikealle. Sulalla asfaltilla ei vastaavaa ilmiötä esiinny. Vaihtisokeus on toinen, yksitoikkoisen valkoisen ajotien mukanaan tuoma vaara. Tasaista nopeutta ajettuasi, tulet risteykseen, tai P-paikalle aivan liian kovalla nopeudella, koska jälleen ei ole mitään mistä etenemisnopeuden selvästi huomaisi, nopeusmittaria lukuunottamatta. Seurauksena onkin yleensä liian voimallinen jarrutus joka saattaa venyä pitemmäksi kuin odotit. Vauhtisokeutta esiintyy myös kesällä, mutta talvikeleissä se onkin toinen, huonompi juttu heikoista kitkoista johtuen.

    Miten voisin valmistautua talviajoon paremmin?

    - Tunne pyöräsi = ajoa ja taas ajoa! Pimeällä, tuulella, lumisatessa, räntäsateessa, pimeässä ja räntäsateessa, jne.
    - Joko kehoitin ajamaan pimeässä ja kuormattuna auraamattomalla tiellä Entäs sitten suolattu "sula" asfaltti? Luulitko että se ei luista he haa...!
    - Tunne kitkakertoimet eri pinnoilla. Tähän on hyvä keino joka kehittää myös kaikessa moottoripyöräilyssä tarvittavaa tasapainoaistia, nimittäin juoksemalla. Lenkkeily eri lämpötiloissa, erityyppisillä lumilla, erilaisilla alustoilla, asfaltti vs. hiekkatie, sillankannet, jne. Ennen kaikkea eri säätyypeillä: Vesisateella vanhalla lumella, suojasäällä kovettuneella lumella, suolatulla jäällä, ja etenkin silloin, kun pakkanen LASKEE, jne, joitain esimerkkejä mainitakseni. Mutta käytä vain yksiä ja samoja lenkkareita, jolloin eroja on helpompi vertailla.

    - Harjoituta tasapainoa = Kuten edellä, mutta täydennä sitä esim hiihtämällä, pyöräilemällä, luistelemalla, laskettelemalla, (monoski !), jne.
    - Kehitä kylmäkestoa = Avantouimalla , liiku, ulkoile, vähennä tupakointia, lopeta kokonaan?
    - Saliharjoitteluna jalkakyykkyjä, selkä suorana, (nostetaan jaloilla!), etenkin jos ajokkisi on raskaampaa mallia, (ISO GS, tms.), kuitenkin sitä joudut pystyyn vielä nostelemaan.

    Renkaista en tässä vaiheessa vielä maininnut sanallakaan, mutta palataan tuohon rinkula-asiaan tuonnempana, samoin kuin nastoituksesta, nastamalleista, kuvioinnista, sisärenkaista, jne. jne.
    Majoitteet, ruokailujutskat, kylmäkäynnistykset, lämmittämiset, yms..myös tulee tuonnempana.

    Ja jos et muuten kestä kylmää hyvin, niin kerää rasvaa, eli lihota itseäsi , tosin sitä taitaa kaikki tehdä muutenkin
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 11.11.2013 klo 20:11.
  2. #2
    Saakos tähän nyt sitten muutkin heittää kommentteja
    Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
  3. #3
    Juu-juu! Eikös se ollu just näitten palstojen idea, et etenkin tulis turinaa.....
  4. #4
    Saisko tosta sähkövisiiristä tietoa, onko se Teeseitse® vai jonkun tietyn kypärämerkin tarjoama visiirimalli?
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  5. #5
    Itse lisäisin listaan: pidä jarrut toimivina, eli hipaise jarruja ajoittain, jotteivat jäädy. Spoorissa tietenkin joutuu tekemään tuota tiheämmin, mutta luulisin olevan ihan tarpeen lumisella tielläkin.
    BMW K1200LT
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  6. #6
    Mulla on Mt:n kypärä ja siihen sen oma sähkövisiiri.Ajovaruste numero yksi talvella ja sille virransyöttö releellä pyörästä.Ei ole sellaista keliä tullut,että visiiri sumentuisi.Myös Nevercoldin akkuhanskat,riittää 2-3 tunnin ajoon loistavasti.Ne ovat kakkostilalla,kolmostilalla Louisin kolmikerrosajopuku.
    Ai niin,täältä oman Raptorini ostin:
    http://www.eurobiker.fi/advanced_sea...hp?keywords=MT
    Viimeksi muokannut: gixxerman; 11.11.2013 klo 14:24.
    Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
  7. #7
    yksi hyvä lisä listaan on : = AUTO.
    we cannot tolerate zero tolerance!
  8. #8
    Tossa kohtaa jossa mainittiin "Valosoihdut ja Hätäraketit" alko kaduttaan koko piikkirenkaiden osto

    Ei vaitiskaan mutta nöyräksi pistää...
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  9. #9
    Talvikäyttöön on muutkin voiteluaineet vaihdettava pakkasta kestäväksi kuin moottoriöljyt esim kahvojen puslat jäykistyy ja vaijerien voiteluaineet menee kokkareille .
    Toisessa pyörässäni voiteluöljysuositukset loppuvat -10 asteeseen joten sitä en valjasta talviajoon ollenkaan .
    Moottorin käyntilämmön säilyttäminen on joskus vaikeaa .
    Vaikka NC 700 Hondan lämmitti ennen ajoon lähtöä huolelisesti oli jäähdytin ajosta pysähtyessä ihan kylmä kun oli -15 kelit .
    Jäähdyttimen sai peittää 90 prosenttisesti ennenkuin se pysyi käsituntumalla "kuumana".

    Täksi talveksi virittelen jäähdytysnesteelle lämpömittarin koska kylmä kone kuluu normaalilämpöistä nopeammin.
    Triumph Tiger 800 XRX

  10. #10
    vihdoinkin talviajo-opasta aloittelijoille!

    välillä ajatellut aihetta ehdottaa, mutten ole kehdannu..

    melkoista touhuahan tuo tuntuu olevan, kun vertaa kesähommiin, varustetta tulee olla ja mieli avoin, ei passaa luottaa mihinkään liikoja..

    mun mielestä aiheen voisi kyllä niitata tuonne yläkulmaan, vaikka heti.
    '07 XX, '09 GSA, '91 5900GLX ja '89 W124.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    5 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  11. #11
    Kiitoksia mchuurteelle hienosta vinkeistä. Tosiaan tämä on stickatty ylös, niin kuin kerroin tuolla mchuurteen luomassa talviajotapahtuman kutsussa.
    Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!

    Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
  12. #12
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Saisko tosta sähkövisiiristä tietoa, onko se Teeseitse® vai jonkun tietyn kypärämerkin tarjoama visiirimalli?

    Tässon vähä sama homma kun talvipärrien huollossakin: "kun tekee ite, niin tiätää"

    Että kun ei tuohon BMW:n systeemi 5:een löytänyt mistään sähkövisiiriä niin sitten tekemään. Eihä se ole kuin kokeiluja vaan, eikä ne edes paljoa maksa. Huomattavaa vain se, ettei vastuslangaksi käy mikä tahansa, pitä kestää kuumuutta ja siihen on ratkaisu Kanthal-lanka, jota netistä voip löytää ihan metritavarana ja halavallakin. Itse tilasin 2m:n pätkän ja olikohan 0.50mm josta siksakkia vaan viisiirin sisäpintaan teippaamalla.

    Makuja on niin paljon kun miähiäki, mut ite meinasin jotta sisälle sen takia, että kuitenkin sitä pitää pystyä pyyhkimään vesisateella, ja toisekseen, vastuslankojen lämmityksen huomaa somasti kun on siinä nenän tuntumassa, eli pysyy naamakin lämpöisenä paremmin. Mulla vastuslankojen määrä näkökentässä, (nykyisessä versiossa), on vain 8 ja niin, että ne menee pystysuunnassa.

    Alimmillaan, -27´c on ollut Kaamasen tiellä ja selvät näköurat on ollut mistä rakosista on nähnyt porot väistellä. Semmonen efekti vaan tuli kerran kypärin sisälle, että sielä alkoi "satamaan lunta"??

    Aikani ihmettelin ja sitten vasta tajusin jotta ulostulohengitys kun/jos menee kankaan läpi,(kypärämyssy oli suun edessä), niin höyry jäätyi heti ulos tultuaan ja ajoviima mikä kypärän kauluksen alta kypärin sisälle tuli, aikaan sai tuollaisen lumisateen


    Tankohuppujakaan en ou löytänyt riittävän isoja, siis semmosia minne voipi tunkea välipaloja, tai vaikkapa kameran sisälle, niin ite tekemällä vaan......Eihä ne somat ole mutta se on aivan se ja sama, (sivuseikka juu nou!), jos vaan itsetunto antaa myöten ! Nii ja sisällä on sitten naapuriakan minkkiturkkia..aaaahh.

    Ainua haitta noista on, jos kovin isoksi kasvaa tuo ns. purjepinta-ala, kuten voitte arvatakkin, on se että tuolla missä tuuulee, norweegiassa, niin sehän vaikeuttaa ohjaamista kun oikein sivuseen joutuu!





    Mut toisaalta, ISOON saa näkyvyyttä paremmin, eli sen voi käyttää hyödyksikin!

    Niin ja kun kysytte myöhemmin kuitenkin: ajokintaina toimii kovillakin pakkasilla ihan näppylähanskat tms. kun on kunnon suojat + lämpökahvat.
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 11.11.2013 klo 19:21.
  13. #13
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti

    Ainua haitta noista on, jos kovin isoksi kasvaa tuo ns. purjepinta-ala, kuten voitte arvatakkin, on se että tuolla missä tuuulee, norweegiassa, niin sehän vaikeuttaa ohjaamista kun oikein sivuseen joutuu!

    purjepinta-alaa näkyy olevan kuvalinkin alareunassakin.. sori ot.

    ite hain piltemasta tuollaiset tumput, saa nähdä ovatko liian pienet kessun sarviin..
    '07 XX, '09 GSA, '91 5900GLX ja '89 W124.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    5 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  14. #14
    Ei ole tuo lumilapio mitenkään turha varuste, vaikkei edes ojaan ajaisi, jumiin voi jäädä muutenkin...

    Pilvinen päivä, pikkaisen irtolunta ilmassa ja jäätielle kasaantunut pyöreäreunainen dyyni...
    Täydellisen jumin ainekset siis, ensiksi ajetaan pingispallon sisällä ja sitten yhtäkkiä lunta onkin jo melkein pohjapanssariin ja vauhti hidastuu reipasta vauhtia...
    Nopea päätös että jotta stoppaisko vai yrittäisikö läpi, jumissa tässä vai pidemmällä...

    Kotari oli vielä kohtuullisen helppo saada tuosta läpi, mutta afrikkalainen teettikin jo kunnolla töitä.
    Leveä ja laaja pohjapanssari kun kantoi lumessa sen verran ettei vetävä rengas tavannut enää mitään lunta pitävämpää...

    Ja tuolla tuli kyllä nuo hätäraketitkin mieleen, varsinkin kun ilta alkaa hämärtämään ja tietää ettei kulkijoita välttämättä ole kovinkaan tiuhassa.

    Järjettömän hauskaa se silti on

    Lampaantalja, sellainen pitkällä karvalla oleva, aivan loistava penkinpäällinen talvella (ja myös kesällä)!
  15. #15
    Mulla aina Siripiriä paketillinen taskussa talvella(hedelmäsokeria)saa nopeasti energiaa,jos meinaa
    http://www.youtube.com/watch?v=MRQBYLqEsus ,siis kuski
    Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
  16. #16
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Oljyt, perä, loota, akku, bensansuodatin, vedeneroitin, sakkakuppi, lisävalosarjat, virranulosotot, (2-3 kpl),
    - Vaijerikorjaus-setti, (esim. Motonet)
    - Rangaspaikkasetti, (matosetti jos tubeless). (vaihtoehtoisesti, sisäkumi, (-t)), rengasrasva *
    - Saippua, / shampoo *
    - Rengasraudat
    - Jalkapumppu, (painepullojen lisänä)
    - Käynnistyskaapelit (huom: riittävä paksuus!)
    - Työ-, hakuvalo, (tai otsavalo)
    - Lukkosula
    - Varoitusvilkku, punainen, (parikin saa olla!), voidaan merkitä virraton, jokin muu vaarallinen kohde tarvittaessa.
    - Ilmastointiteippi
    - Nippusiteitä
    - (Varatulppa)
    - (Renkaantäyttöpullo), toiminta pakkasella kyseenalainen, joten säilytyspaikka lämpöisessä.
    - Kaatumaraudat
    - Kaasukeitin, kaasuna PROPAANI, jotta palaa ankarissakin lämpötiloissa. Butaani on kesäkäyttöön !
    - Säteilylämmitin, (jarrujen sulatus, / moottorikaputissa ehdoton, kun pakosarja on jo jääkylmä!)
    - Termospullo!
    - Lumilapio, (ohjaansuistumisen jälkeen, helppo ajaa takaisin uralle)
    - Liukuesteet, kengänpohjiin, mahdollisesti huilaavan ajokin JÄÄLLÄ tapahtuvaa nostoa varten!
    - Hinausköysi, (nailonköysi ei paljoa paina)
    - Trangia + kattilat vedensulatukseen, yms.
    - Kantavuuden mukaan, kirves ja / tai saha
    - Valosoihdut
    -(Hätäraketit)
    - Kypärävalo, (+ vara-akut lämpöiseen paikkaan)
    - Lämpötyyny, ne pienet, kertakäyttöiset ehdoton esim ajosaappaisiin.
    - Käsivoide, (ei ole muuten naurun asia, kun kynnet katkeilee ja sormenpäät on verillä!)
    - Kasvosuojus, (neopren, tms. hyväksi havaittu)
    - Ajolasit, visiirin tukkeutuessa, ajoa voidaan jatkaa, (esim jäätävä tihkusade) mielummin keltainen väri, lisää valoisuutta! **
    - Taskulamppu
    - Kännykkä vartalon lähelle, (tuliliivin lämpöön), suojaan. Litium-akku menettää kylmässä tehonsa nopeasti.
    - Puukko / Leatherman
    - Ensiside, (on hyvä moneen käyttöön, esim silloin kun Stefa korkkaa)
    - Sytytin + tulitikut vedenpitävässä pakkauksessa
    - Kynsikkäät, (silkkikäsineet)
    - Sähkövisiiri **
    -Heijastiliivit
    - Saliharjoitteluna jalkakyykkyjä,
    ...
    You don't scare me. Work on it!
    Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä motoristeista.
  17. #17
    Tuo pikkupulloon sopiva lämpösäteilijä on hakusessa jolla voisi telttaakin lämmittää.
    Triumph Tiger 800 XRX

  18. #18
    Lainaa Oula kirjoitti Katso viesti
    Tuo pikkupulloon sopiva lämpösäteilijä on hakusessa jolla voisi telttaakin lämmittää.

    Joo, samaa on moni muukin ihmetellyt, mihin ne on kadonnut. EU-kielsi? Mutta multa saat, jos tuut käymään! Ite ostin aikoinaan Jyväs-Marinen edeltäjäliikkeestä kaikki 5 kpl:tta, jotka olivat poistomyynnissä, että on nuita vielä...

    Ja täältä muuten tuli hopsusti kanthal-lanka Tiistai-iltana tilasin, niin eikö torstaina kolahti postilaatikko! Otin tuon 5m:n vyyhdin, (jotta voi sitten muutakin näprätä), ja 0.42 vahvana. Tein jo sähkövisiiri versio 4:n ja tuli hiaaano & hyä!
    Eihän siihen tosin tuota lankaa mennyt kuin joku 50cm.
  19. #19
    moi.
    vaikka majoitteet on siis vasta tulossa (?), lisäisin tuohon alkulistaan myös perussuojan eli kevytpeite, narunpätkät reikiin valmiiksi.
    ei paina mitään, eikä vie tilaa taiteltuna kuorman päällä, mutta suojaa tuulelta, tuiskulta, vesisademyrskyltä (oli kesä tai talvi) tienvarressa, tauolla, jos matka katkee...
    sen voi vetää pärrän ja vieressä kökkivän ajurin päälle suojaksi teltaksi sekunnissa --- 'pakettiin' suojaan, pitää tuulen ja veden jäätävän vaikutuksen loitolla.

    kesälläkin lapissa tuli tarpeeseen, kun vettä tuli yhtäkkiä taivaalta koko esterin suvun voimalla kittilän tiellä...

    tuohon lisää hyvän räikällisen kuormaliinan + lisää liinaa, joista saa 'narun', jonka yli heittämällä peitteestä tulee tilanteen mukaan katos/laavu/loue...

    L
  20. #20
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    ... kanthal-lanka.... 5m:n vyyhdin, (jotta voi sitten muutakin näprätä), ja 0.42 vahvana. Tein jo sähkövisiiri versio 4:n ja tuli hiaaano & hyä!
    Eihän siihen tosin tuota lankaa mennyt kuin joku 50cm.
    suunnittelin tehdä tuosta langasta 'lämpölisät' hanskoihin ja saappaisiin sisälle, tai sitten ostaa bilteman istuinlämmitin 15e, josta langat uusio käyttöön.
    harsisin lämpölangan ohuisiin hanskoihin ja sukkiin kämmenen ja jalkapöydän 'selkäpuolelle', siis yläpintaan, pari kieppiä per sormi (mulla kun sormet ja varpaat tuppaa paleleen, vaikka muuten tarkenee).
    juu, kahvoja en aio alkaa paahtaan, eikäpä sillä varpaat lämpene. läskiäkään en suosituksesta huolimatta enää takas halua, kun sitä 20 kg sain pois.
    koneesta 12V, joustavat johdot puvun sisäkautta, ja yksi tupsy liitos, joo, 'ladattava pärräkuski'...

    niin miten tuon langan määrän mitoittaa ettei pala hihat?
    tuossa kun uhattiin että "Maksimilämpötila 1400°C, sulamispiste 1600C" ...

    L
  21. #21
    Lainaa Ludwig kirjoitti Katso viesti
    niin miten tuon langan määrän mitoittaa ettei pala hihat?
    tuossa kun uhattiin että "Maksimilämpötila 1400°C, sulamispiste 1600C" ...

    L
    JOvain! Hyviä lisiä olit listannut! Tuo ressuhan on (eikä nyt parane kenenkää suuttua ), perinteisesti Hoodee miesten "Luxus" yömaja, tosin jätesäkilläkin yöpyvät. Itellä ollutki noita säkkejä kun menevät vieläkin pienempään tilaan.

    Mutta ite mitoitan langan siten, että kun koko vyyhti on käes, niin se langan toinen pää vaan akunnapaan kiinni, ja sitten puran vyyhtiä mutta en katkaise vielä. Otan summittaisesti siitä jonkunmittaisen, se kiinni siihen toiseen napaan. Sitten siinä vaan testailen. Otan vaikka kynttilän jolla ensin koetat, muovimukia, muovipussia tms. ettei tarvihe sormia polttaa jos sattui liian lyhyt pätkä ensin

    Ota huomioon, että todellisuudessa lanka käy vielä aavistuksen kuumempana, koska akun lepojännite on ~12,5V mutta ajossa laturin avustamana enemmän, ~13-14V. Sitten vaan siitä lanka poikki, kun oli hyä!
  22. #22
    siis koko lankamäärä ensin 'kasaan', ja sitten jako neljään osaan, jotka ommellaan kohteisiinsa, ja kytketään sarjaan.

    tuohon voisi lisätä vielä tuhdin potikan, jolla voisi kuristaa, jos liikaa lämpenee, tai sitten vaan tukeva kytkin josta katkoo sähköö.

    jaahas, tilaileen ja askarteleen - 'kokeile jos et tiedä', niinkös tuossa em. sivullakin sanottiin...

    L
  23. #23
    Lainaa Ludwig kirjoitti Katso viesti
    siis koko lankamäärä ensin 'kasaan', ja sitten jako neljään osaan, jotka ommellaan kohteisiinsa, ja kytketään sarjaan.

    tuohon voisi lisätä vielä tuhdin potikan, jolla voisi kuristaa, jos liikaa lämpenee, tai sitten vaan tukeva kytkin josta katkoo sähköö.

    jaahas, tilaileen ja askarteleen - 'kokeile jos et tiedä', niinkös tuossa em. sivullakin sanottiin...

    L
    Voi käydä potikka kuumana. Laita vaikka vilkkurele.
    SF 1098S
    MTS 1200S
    1190R
  24. #24
    Karavanaamari suopo:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Mar 2008
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Voi käydä potikka kuumana. Laita vaikka vilkkurele.
    Kannataa lukea -tämä- ketju ja hankkia siellä mainittu PWM-säädin.
    <p>Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä KTM Super Adventure 1290 -2015 Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650</p>
  25. #25
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Voi käydä potikka kuumana. Laita vaikka vilkkurele.
    hyvä idea!

    --

    juu, tuo 'sähköliivi'-juttu on jo tutkittu, sekin on näpsä, istuinlämmitin vain selkään, ja päät kainalon alta etupuolelle, ja takki päälle.
    sellaisen voi laittaa myös takamuksen alle, vaikka niillä nauhoilla penkin alta kiinnittäen.

    L
    Viimeksi muokannut: Ludwig; 15.11.2013 klo 20:44.
    Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen 990 adve
  26. #26
    Vielä yksi käytännön juttu. Jos tuo lämmitysvastusaines on vain yksi ohut lanka, menee se aika helposti poikki; varsinkin jos on paikassa jossa taittuu ja vääntyy. Ainakin itsellä Motonetin istuinlämmittimen langasta ajotakin vuorikankaaseen neulottu versio ei kovin kauaa kestänyt. Aina jostakin poikki. Siinä lanka taisi olla jotain 0.25mm ilman eristettä.
    Sen sijaan autotarvikeliikkestä löysin tämän 60W lämmittimen jossa lanka on hyvin hienoa monisäikeistä ja taipuvaa.
    Parempi kuva tuossa. Lanka neulottu sinialloon muotoon kahden kankaan väliin ja vielä ohut superlon päällä.
    Tämä on kestänyt ainakin toistaiseksi hyvin.
    Lämmityksen mitoittamista helpottaa ja muutenkin käytännössä mukava kun on portaaton säätö.
    Meinasin aluksi tehdä pienikokoisen säätimen pintaliitoskomponenteista printistä lähtien itse mutta ei kannata kun netistä näitä löytyy sopivasti.
    Ajotakin ja penkin säätimet istuimen alla ja potikat sarvessa. Syöttö releen takaa ettei jää vahingossa päälle. Toista kytkintä ei aivan näy; se on peukalon ulottuvilla radion ptt -kytkimen vieressä. Vipukytkimen päällä kumisuojus joita löytyy elektronikkaliikkeistä.
    potikat.jpg
  27. #27
    Jotkuthan ajaa näköjään ihan tosissaan talvella Ei ole mun 5km työmatka-ajelut juuri mitään. Tästä kyllä meinaa herätä pieni matkanskakuume että vois harkita vähän kauempanakin käyntiä. Tosin tuo varusteiden määrä hirvittää kun oon sitä tyyppiä että kiedon vaihtokalsarit ketjuöljypullon ympärille, tungen taskuun ja eikun reissuun.
    Skyteam st50 72cc "Skytari", Suzuki RF900R "Räfä", Kawasaki GPZ550 -84
    Exät: Sachs X-road "Sasse", Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "Fighter", Helkama Ax 65cc 16mm lortto
  28. #28
    noi lämpötyynyt, heatit, tai kuka miksikin sanoo, kertakäyttöiset. niitähän saa myös kestävämpänäkin mallina, joka keitetään taas iskukuntoon käytön jälkeen.. joskus clas ohlsonilta ostanut, ei montaa euroa maksaneet.
    '07 XX, '09 GSA, '91 5900GLX ja '89 W124.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    5 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  29. #29
    [QUOTE=mchuurre;6245756]Joo, samaa on moni muukin ihmetellyt, mihin ne on kadonnut. EU-kielsi? Mutta multa saat, jos tuut käymään! Ite ostin aikoinaan Jyväs-Marinen edeltäjäliikkeestä kaikki 5 kpl:tta, jotka olivat poistomyynnissä, että on nuita vielä...

    Yhdelle olisi käyttöä .
    Katsotaan milloin reitti menee tarpeeksi läheltä että voi poiketa kaupoilla .
    Pyörä nyt palasina kun värkkään siihen valoa ja tietysti kauhea flunssa päällä Espanjan tuliaisina .
    Triumph Tiger 800 XRX

  30.  
  31. #30
    Lainaa Oula kirjoitti Katso viesti
    Yhdelle olisi käyttöä .
    Katsotaan milloin reitti menee tarpeeksi läheltä että voi poiketa kaupoilla .
    Ei se huurre-kerholaisille mitään maksa, vaan se sisältyy jo aikaisempiin ajamiisi luikasajokursseihin !

    Mutta jos joku on kiinnostunut tuollaisesta lantion-/selänlämmitinlämpötyynystä, joka keitetään aina uudelleen käyttöä varten, olisi tarpeettomana tuollainen. Sisältää vyölaukun johon se tulee. Hp 25 €
Sivu: 1 / 6:sta 123 ... ViimeinenViimeinen