Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    Tuli hankittua Ruotsista otsikon Biimeri pidempiä reissuja varten, mutta 33-vuotias Honda CX500 on ja pysyy "sunnuntaipyöränä". ( http://www.moottoripyora.org/keskust...8-Honda-CX-500 )

    Tämä on entinen poliisipyörä, mikä näkyy tietyissä asioissa kuten kardaani (paksumpaa materiaalia), nopeusmittari (erittäin tarkaksi kalibroitu) ja tankki (läpivienti erilaisten laitteiden sähköille). Kyllä huomaa, että Horst, Günther ja Gerhardt ovat tainneet istua toisenkin illan miettiessään millainen matkapyörän pitäisi olla. Toisaalta kestävyyttä on haettu matalavireisellä koneella, joka tosin on ominaisuuksiltaan mukava. Kolmesylinterisen ääni on vinkeä, Wolfgang onnistunut siinä. Matkanteko kaksi päällä on sujuvaa ja mukavaa pidempäänkin.

    Plussaa on koko kokonaisuus kuten edellä sanottu, tämä oli erittäin hyvä valinta meille, meidän käyttöömme. Miinuksia: Pyörän korkea visiiri saisi olla minun pituisellani hieman matalampi tai korkeampi - nyt se ohjaa itikat just silmien korkeudelle kypärään... K75:ssä on vakiojousi takana vähän pehmeä ja se saisi kaksi päällä olla vähän kantavampi, kun tuo vaimo on niin painava (55 kiloa), omat 100 kiloa menevät ihan hyvin.

    Miksi Ruotsista? Siellä oli monipuolisempi tarjonta ja edullisemmat hinnat etenkin suhteessa siihen, että vanhatkin pyörät näyttävät olevan kunnossa - liekö katsastusten ansiota? Joka tapauksessa koen tehneeni vallan hyvät kaupat, hyväkuntoinen pyörä edullisesti ja kilometrit täysin varmoja ja varmasti myös huollettu. Kaikki katsastustodistuksetkin olivat vuosien varrelta tallella ja huomautuksitta oli mennyt. Jopa Rikspolisenin paperit tulivat mukaan eli on jotain tietoa niistäkin ajoista.

    Jos Ruotsista tuonti kiinnostaa, niin tähän kokosin kaiken mielestäni oleellisen ja epäoleellisenkin:
    http://www.vanhamoto.net/2013/07/wag...an-tuonti.html
    Viimeksi muokannut: Oma Aika; 29.10.2013 klo 15:45.
    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  2. #2
    Onnittelut hyvästä valinnasta ! Itellä K100RT, (1992->), josta samat havainnot: aivan oikia verme matkantekoon ja kieltämättä, on ollut tuo 75:nenkin "kiikarissa"! Siinä kun moottorin tasapainoitus, (sytytysväli), on ihanteellinen. Ehkäpä vielä tuollainen ilmestyy kokoelmiini

    Tuo "paksumpi" kardaani vaan oudoksutti? En ole ennen moista kuullut saati tavannut....?
    Ei noissa K100/K75:sen kardaaneissa mitään vikaa ole ollut, (eikä perässäkään).
    Onko tuo nyt aivan varma tieto ja / kuinka se näkyy?
  3. #3
    Huollossa sanoivat, kun vein sen sinne rasvattavaksi varmuuden vuoksi (rasvaamattomina luin niitä hajonneen, siitä on noissa K-sarjan foorumeillakin puhuttu). Oliko se nyt niin, että ovat onttoa putkea, mutta tässä se materiaalin paksuus eli sisälle jäävä reikä oli huomattavasti pienempi - näin ymmärsin, mutta saatoin ymmärtää yksityiskohdat väärinkin (vai putkessa paksumpi tanko? En tunne tekniikkaa niin hyvin). Olivat jopa netistä katsoneet kuvia ja videoita noiden kardaaneista ja niiden ongelmista verratakseen tuota. Kaipa se oli jotenkin silmiin pistävää sitten ollut. Päällepäin se ei näy mitenkään´eli vain kun purkivat sen osaston huomasivat, mutta arvio oli, että poliisimalliin olisi ehkä vain laitettu erilainen. No pääasia, että kaikki tuntuu olevan kunnossa - vaikka tokana päivänä katkesikin kytkinvaijeri kivasti keskellä Hangon regattaa...
    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  4. #4
    Tämmöinen, ihan perusmalli ilman enempiä katteita. Kuvan jälkeen pyörään on lisätty perälaukku ja vaihdettu pleksi ehjään, satula on vaihdettu Biimerin ns. mukavuussatulaan.

    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  5. #5
    No niin, siis puhutaan niistä kardaanin booreista ! Sehän on selvä että noita on mennyt, kun korroosio on päässyt puremaan huoltamattomaan akseliin , vääntävä voima puhuu ja siksi nuo boorit ovat sitten "isommat", (leveämmät), uudemmissa malleissa. Korjatkoon joku jos muistaa paremmin mistä vuosimallista lähtien...

    Mutta boorien kuparitahnauksen & huollon voi tehdä itsekkin helposti. Iskari vaan kummasta päästä helpommin irti lähtee, sitten vaan kardaanitunnelin 4 pulttia auki ja vedetään irti taaksepäin. Niin ja tiätysti rengas+jarrusatulan kannattaa irroittaa tuota ennen. Sitten vaan jotain tunnelin alle ettei se pääse "notkahtamaan"aivan alas asti.

    Helppoa kuin saippua!
  6. #6
    Kaikki on helppoa kun osaa... tai jos osaa! Ja jopa opin jotain tuosta asiasta nyt itsekin.

    Mutta kerropa joku suositus - kohtuuhintainen kantavampi takajousi/iskari, kun kaksi päällä mennään? Saisi olla mukava ja kantava, ei sporttisen kova.
    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  7. #7
    Heräs muistoja, itselläni oli tuollainen, samanvärinenkin vielä, nakumallina 90 -luvun alussa.
    Ostin uutena golanille mukaan, maksoi silloin taxfreenä reilut 30.000 markkaa...

    Varsin mutkaton peli ajella ja pitää mutta kovaa en tuolla uskaltanut ajaa kuin yhden ainoan kerran jolloin alkoi lähellä max. nopeutta voblaamaan...
    juuri nyt pyörätön
  8. #8
    Maksinopeus mutkaan ei pehmeähköllä "matka-alustalla" ehkä ole ihan paras idea, mutta pienemmillä nopeuksilla mutkatiet ovat olleet mukavia. Tietty motarilla on on voinut ajaa sen minkä kulkee. Tai siis hups, tietysti aina rajoitusten mukaan kaikkialla... Mutta ei tuo sporttipyörä kyllä ole. Eipä toki sellaiseksi tarkoitettukaan. Toisaalta ei meikäläiselläkään enää ole kiire minnekään...
    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  9. #9
    Lainaa Oma Aika kirjoitti Katso viesti

    Mutta kerropa joku suositus - kohtuuhintainen kantavampi takajousi/iskari, kun kaksi päällä mennään? Saisi olla mukava ja kantava, ei sporttisen kova.
    Ite vaihoin Öhlinssin ja kas kummaa, hyvästä K-sarjalaisesta tuli LOISTAVA !

    ebaysta kahtomaan, onhan nuita - tai pitäs olla tarjolla. Sisään-, ja ulostulon vaimennuksella ja vielä jouselle omat. Semmonen on hyä!
  10. #10
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Ite vaihoin Öhlinssin ja kas kummaa, hyvästä K-sarjalaisesta tuli LOISTAVA !

    ebaysta kahtomaan, onhan nuita - tai pitäs olla tarjolla. Sisään-, ja ulostulon vaimennuksella ja vielä jouselle omat. Semmonen on hyä!
    Öhlins on varmaankin paras, mutta aika kallis... miten joku Hagon? Tai Bitubo, joita saa ihan Stormiltakin http://www.storm-motor.fi/osat/moott.../bmw/k75/1989/
    Viimeksi muokannut: Oma Aika; 29.10.2013 klo 20:33.
    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  11. #11
    Lainaa collikka kirjoitti Katso viesti
    Varsin mutkaton peli ajella ja pitää mutta kovaa en tuolla uskaltanut ajaa kuin yhden ainoan kerran jolloin alkoi lähellä max. nopeutta voblaamaan...
    Oma K100 on vakaa kuin kivi kaikissa nopeuksissa mihin se kykenee. Kävin viime kesänä kokeilemassa seisovaa mailia x2 lentokentällä.

    Edit: Ex H-D XR-1200:ssa oli Bitubot ja minusta ne oli hyvät myös.
    DT125R(85), FZS600(01), GSX750F(90), TRX850(99), VT750(05), M1800R(06), RSV1000R(06), Scrambler900(06), XB9S(03), XR1200(08), R1200S(06), K100RT/M(86), XRV650AT(88), K100RS/SE (88), ZX10R(06), M800(11). http://tinyurl.com/nfmvnqg Nyt K1200S(05)
  12. #12
    Lainaa Oma Aika kirjoitti Katso viesti
    Öhlins on varmaankin paras, mutta aika kallis... miten joku Hagon? Tai Bitubo, joita saa ihan Stormiltakin http://www.storm-motor.fi/osat/moott.../bmw/k75/1989/
    No hyvä tietenkin maksaa, mut tuo Bitubo on ihan vieras merkki mulle. Sasch tai Hagon, mut eikös White Poweriakin saa edukkaammin....? Ota kuitenkin säädöillä kun ilman, harmittelet muuten myöhemmin!
  13. #13
    Ostin gessuun Wilpersit eteen ja taakse. Niitä ostettaessa kyseltiin kuskin ja matkustajan painot sekä prosenttiosuuden matkustajan kanssa, maastoajon määrän ja mahdollisesti jotain muuta. En tiedä saako niitä sinun pyörään. Itse ostin Suomen edustajalta Oitraconilta, hintaero oli pieni verrattuna ulkomaisiin tarjoajiin.

    Olin jo päättänyt ostaa Öhlinsit, mutta niitä ei ollutkaan varastossa. Olisi pitänyt odottaa, joten suosin firmaa joka tekee tuotteet tilauksen mukaan. Sain iskarit nopeammin, halvemmalla ja mittojen mukaan tehtynä. Toistaiseksi olen ollut hankintaan tyytyväinen.
  14. #14
    Mitä hintaluokkaa ne maksoivat?
    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  15. #15
    Pistä kysely osoitteeseen oiva@oitracon.fi , vastailee nopsaan ja muutenkin hyvä palvelu. Tuolta hommasin FJR jammuun wilbersin keväällä.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  16. #16
    Ulkoa muistettuna melko tasaraha, olisiko ollut muutaman kympin päälle. Öhlinsit taisi olla 1,5 k€, eli pikkuisen halvemmaksi tuli. Miinuspuolena on se, että huoltopaikkoja on Suomessa vain yksi. Öhlinssiä huoltaa isompi joukko.
  17. #17
    Tässä linkki Wilbersin sivuille.
    Itse hankin 1150RT ja K100RS:ään tuolta suoraan ja hyvä oli palvelu.
  18. #18
    No perus-Wilbersin sitten tilasin, Öhlinsit olivat niin kalliit ja Hagoneista tuli niin kahtalaista mielipidettä. Bituboista taasen ei kauheasti löytynyt mitään kokemuksia Bemareissa.

    Kiitoksia kaikille vinkeistä, näin tämä toimii! Seuraavaksi varmaan sitten alkaa etupää tuntua eripariselta tulevaan takajouseen ja joutuu sitten senkin hankkimaan... Hondassa kävi näin, tosin toisinpäin!
    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  19. #19
    Hyvä juttu. Kun on näitä iskareita ja sitten on nuo Hagonit ja muut. Öhlinsit laitoin aikoinaan itse alle K 100:een enkä katunut, mutta hinnat näyttävät pompsahtaneen. Kaksi päällä matkanteossahan on tärkeätä, että voi säätää esijännitystä = perän korkeutta sillai, että toimii. Noissa Wilberseissä se käynee helposti päinsä, oletan (ei kokemusta).

    Itselläni oli aikoinaan myös K75C ja maltillisesti ehdotan, että katselisit myös etupään jousia kritillisellä silmällä. K75S:n etupään jouset ovat parannettu versio ja hyvät. Öhlinsiltä löytyy muistaakseni alle kipurajan hinnoilla sopivaa tavaraa. Tulee sitten alusta samantien kokonaan kuntoon.

    ps. Lontoon lähettipojat ajelivat tuollaisilla K75:lla aikoinaan ½ miljoonaa mailia ongelmitta. Hyvä peli, joidenkin mielestä parasta, mitä Baijerista on tullut.
  20. #20
    Ai S:n jouset ovat paremmat ja käyvät suoraan? Niitäkin voisi tietysti miettiä näiden hyviksi tunnettujen iskarivalmistajien lisäksi, mutta ennakolta tosiaan veikkaan, että etupää pitää myös jäykistää. Ihan toimiva ja todella mukavahan tuo Bemarin oma jousitus on, mutta ikää 24 vuotta ja toisaalta tykkään saksalaisautojen-tyyppisestä jousituksesta eli vähän kovemmasta.
    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  21. #21
    Sain Ruotsin poliisilta läjän kuvia tästä pyörästämme sen virkauralta - en tiedä kuinka moni ymmärtää, mutta minusta tämä oli todella hieno asia!

    http://www.vanhamoto.net/2013/11/wag...ruotsista.html
    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  22. #22
    Kevättä odotellessa... uudet jouset eteen ja taakse odottavat asennustaan ja liityttiin yhteen Biimeri-yhteisöön, saatiin paitoja "palkaksi". Tosin vaimolle tuo S-kokoinen paita käy melkeinpä mekoksi!

    Hondaan on tulossa kromia ja ja muuta pientä. Sitähän se talviaika on.

    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  23. #23
    Harkinnassa on myös maalauttaa nuo laukut, mutta oikeastaan pitäisi maalauttaa samalla sitten koko pyörä. Satulan väriäkin harkitsen muuttavani. Ruskea varmaan sopisi punaiseen pyörään, harmaa on vähän tylsä.

    (ja kun privaatisti kysyttiin tuosta edellisestä kuvasta, niin se on siis osa kuvasarjaa, joka on tämän sivun lopussa: http://www.vanhamoto.net/2012/12/off...ka-ja-pvc.html )
    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  24. #24
    Toi "seiskafemma" on kyllä kaksijakoinen pyörä. Toisaalta hilpeä ikiliikkuja-turbiini, jossa kait ei hajoa kuin kardaanin poorit (jos ei huolleta) tai nopeusmittari (kosteuden vuoksi). Vie maasta kuuhun ja takaisin nöyrän pyyteettä ja täydellisen värinöittä. Toisaalta tuossa on sen ainoa heikkous: Jotenkin minun makuuni niin sieluton ja tasapaksu pyörä - liian hyvä ja särmätön... Omana aikanaan melkoinen edelläkävijä.
    <p>2002-2014</p>
  25. #25
    Onhan se vähän noinkin eli tasaisen hyvä matkavempele on yllätyksetöntä, mutta sen kolmisylinterisyys ja ääni tekevät minusta sille persoonan. Toki tuo CX on omaa luokkaansa persooallisuudessa tuohon verrattuna.
    Viimeksi muokannut: Oma Aika; 25.02.2014 klo 19:33.
    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  26. #26
    Lainaa Oma Aika kirjoitti Katso viesti
    (ja kun privaatisti kysyttiin tuosta edellisestä kuvasta, niin se on siis osa kuvasarjaa, joka on tämän sivun lopussa: http://www.vanhamoto.net/2012/12/off...ka-ja-pvc.html )
    Lisäsin vielä kuvia. Ei mitään muutakaan tekemistä sairiksella... tänään olisi muuten voinut jo vaikka ajella, täällä kuivat tiet ja aurinkoista tänään.
    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  27. #27
    Nyt on mittatilausjouset, ja Wilbersit kuten täällä kovasti suositeltiin. Nyt suosittelen minäkin: http://www.vanhamoto.net/2014/03/wil...ausjouset.html
    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75
  28.  
  29. #28
    Wagner sai syksyllä 62 % lisää tehoa ja rutkasti enemmän vääntöä, mutta kyllä se kesälläkin kiva oli matkantekoon. 29 000 km sille tuli ja hyvin toimi.

    Eräänlainen "tilinpäätös" tälle kaudelle, vaikka vielä ajelenkin http://www.vanhamoto.net/2014/10/kes...-loppuaan.html

    Vanhat prätkät ja tapahtumat kuvina:

    http://www.vanhamoto.net

    CX500 & K75