Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 37:sta
  1. #1
    Ompi taasen yhtä vuorokautta lähempänä, tämä kauan odotettu, Aurora Möötte 2014!
    Viime vuonnaki oli osallistujamäärän kasvu peräti 300%, eli ei ole millään rosenttikerhollakaan kasvu ollu nuin totaalisen kauhiaa, joten tulevaankin möötteen odotetaan jälleen vähintäin samanlaista lisäystä !

    Ja vihdoinkin pukkas traileriakin ilmoille......




    Älä missaa tätä vaan varaa ennakkopaikkasi jo nyt! Nopein kaasukäsi voittaa aina ....
  2. #2
    Voi jumakaut sun kanssas Huurus

    Hmmm.... Pitääpäs harkita!!!
    Tohon mun V-stromiin, ku pistäis kunnon "talvigummit" alle, ni a`'vot
    FJR-1300
    V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)


  3. #3
    Lainaa mara55 kirjoitti Katso viesti
    ... Pitääpäs harkita!!!
    Tohon mun V-stromiin, ku pistäis kunnon "talvigummit" alle, ni a`'vot
    Nonii-iin! Tervetuloa rohkiasti vain völöjyyn Emme ylenkahto myöskään muita merkkejä vaikka 99% taitaa ollakki biimereitä. Ensikertalaiset on ensi vuonna sitä paitti vapautettu osallistumismaksusta kokonaan!

    Säävarausta ei ole, eikä ole ennakkoilmoittautumspakkoakaan. Tosin parkkitila on Nikkaluoktassa rajallinen, että saattaapi olla, että osallistujamäärää voidaan joutua rajaamaan n 300-sataan pyörään....?
    Mööttehän kestää vain tuon viikonlopun ajan, (pe-su), mutta ajomiähille ja muillekkin, jokka satulassa tykkää olla, on luvassa kevyet "jatkot" vielä sitten norweegian vuonoilla jonne viimeksikin pääsi kuin pääsikin Riksgräsenin läpi, vaikka liikennetiedoitteissa sekä merkeissä oli, että E10-tie olisi suljettu lumimyräkän takia....

    Tullaan sit vaikka Kilpparin kautta taas ales! Soma se on tuo Lappia & Scandia pakkasillaki ja pysyy visiiritki kirkkaina!

    Joko mie kirjaan tähän jotta mara55 ainakin ?
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 22.10.2013 klo 09:28.
  4. #4
    Jos joku ei sitten ihan Hkistä päin halua mopoilla, voin ehkä kuluja vastaan tuota rahtigessua vuokrata/lainata ja itte päräyttää tuolla kotarilla tulemaan siis mikäli noi lennot menee kuten viime keväänä, sopis mainiosti kulkukin omat ajokamat vaatii sitten. Ja ottaa huomioon että toi on adve malli joten ainakin 180cm olis toivottavaa olla mittaa yltääpi jalat maahan kunnolla.


    Viime keväänä lens näin:
    Helsingistä Enontekiölle
    Lähtee 9.15, saapuu 11.30 (torstaisin)
    Lähtee 16.30, saapuu 18.45 (sunnuntaisin)

    Enontekiöltä Helsinkiin
    Lähtee 12.00, saapuu 14.05 (torstaisin)
    Lähtee 19.15, saapuu 21.10 (sunnuntaisin)
    "On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
  5. #5
    Some Great ABBM Memories and moods....

  6. #6
    Hei jätkät jumalauta

    Toi vaikuttaa niin hemmetin makeelta touhulta et nyt tää yllytyshullu alkaa ehkä hieman (3%) tosissaan harkitsemaan osallistumista tähän laajaan tapahtumaan!!
    En yleensä pidä valtaisista ihmismassoista, enkä suurista kokoontumisista, mutta tässä vois olla sitä jotakin

    Huurus --> elä vielä pistä mua varmana listoille, mut jos tila alkaa loppua, ilmoittele mulle hyvissä ajoin!!!
    Ei muuten, mut ettei musta tule vellihousu/luopiota, niinku yhdelle tietylle kävi tässä lähitalvina

    Piece --> hei toihan on aivan mahtava tarjous!! Nyt mun pitää (tää on nyt vakavissaan) katsoa aikatauluja ja s...tana sentään, ku nää duunit häiritsee kunnon ihmisen elämää. Eli saanko vappaata millään ilveellä!?
    Ajokamat mulla on ok, ainoastaan lämpöliivit uupuu, mut se ei oo ongelma, JOS mä ihan oikeesti tohon lähden messiin

    Kaikkee te pistätte urpon kelaamaan, jumalaut

    PS. Toi video on aivan ylimakee. Bravo Huurusukko
    FJR-1300
    V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)


  7. #7
    saako lisäpisteitä jos joku tulee kyykyllä..?

    onkos sulla huurus kypärässäkin sähköt, visiirissä tms kun ekassa videossa piuha menee kypäräänkin..?
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  8. #8
    Lainaa XX-xenon kirjoitti Katso viesti
    saako lisäpisteitä jos joku tulee kyykyllä..?

    onkos sulla huurus kypärässäkin sähköt, visiirissä tms kun ekassa videossa piuha menee kypäräänkin..?
    Aivvan v a r m a s t i saa ja kuuman saunanki ilmatteeksi, jäätelötikun ohella ! Viime talvellakin jonkun piti sinne kyykyllä tulla, (ei muista nikkiä...?), vaan eipä sitä sinne kuulunut

    Kypärissä sähköt juu´oltava, menee muutoin tukkoon!

    Edittiä: Ja kyllä mää muuten lupaan ojentaa oikian pokaalinkin jos tuut.....
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 23.10.2013 klo 18:38.
  9. #9
    Lainaa mara55 kirjoitti Katso viesti
    ...Toi vaikuttaa niin hemmetin makeelta touhulta et nyt tää yllytyshullu alkaa ehkä hieman (3%) tosissaan harkitsemaan osallistumista tähän laajaan tapahtumaan!!......PS. Toi video on aivan ylimakee. Bravo Huurusukko

    No tämäpäs sattuikin sopivasti kun just äsken tulikin yksi peruutuspaikka sopivasti juuri sinulle mara55 !

    Ja kiva jos viteo toimi, että tuli touhu selväks, tnx !
  10. #10
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Aivvan v a r m a s t i saa ja kuuman saunanki ilmatteeksi, jäätelötikun ohella ! Viime talvellakin jonkun piti sinne kyykyllä tulla, (ei muista nikkiä...?), vaan eipä sitä sinne kuulunut

    Kypärissä sähköt juu´oltava, menee muutoin tukkoon!
    eikun kato pitihän mun olla 10.3 kotona katkasemassa ranne vintin rappusissa. Kyllä noin tärkeän syyn takia saa olla poissa. Sit siitä ensiavusta suoraan Taiwanin koneeseen :-D
    Tulevasta vuodesta en sano mitään ennenkuin olen Jyväskylän kohdalla tulossa
    CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
    ***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
    3792 -Ckm
  11. #11
    Lainaa tmkankaa kirjoitti Katso viesti
    eikun kato pitihän mun olla 10.3 kotona katkasemassa ranne vintin rappusissa. Kyllä noin tärkeän syyn takia saa olla poissa. ...
    Siehä se olitki juu ! Vaan kumpi ranne? Jos oikia, (kaasu), niin sai olla pois, mut jos vasen, (kytkin), niin ei, kun eihän tuonne jutaessa ees tarvi juuri kytkintä. Suoraa tietä ja sitä vaan posottaa menemään sen 16h....tarvi mitään vaihella..
  12. #12
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mitenpaljon se oli se osallistumismaksu, että kuinkapaljon maksetaan jotta tullaan paikalle?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  13. #13
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Mitenpaljon se oli se osallistumismaksu, että kuinkapaljon maksetaan jotta tullaan paikalle?
    Yleisen kustannustason, sekä kohonneiden pääomakustannusten noususta johtuen, virallinen ABBM-järjestelykomitea on alustavasti tehnyt ratkaisunsa, että vuoden 2014 osallistumismaksuihin ei tulla tekemään taso- saati yleiskorotusta laisinkaan, vaan, että siitä luovuttaisiin kokonaan. Tämä yksinkertaisesti siitä syystä, kun viime vuoden osallistujamäärä ylitti järjestäjien odotukset moninkertaisesti. Korotetun osallistumismaksun ansiosta, ( 5 €), osallistujamäärä, nimittäin ei pelkästään kaksinkertaistunut, vaan peräti kolminkertaistui !
    Osallistujamäärän kasvuun varauduttiin, mutta yleisesti, kasvu on ollut maltillisempaa, noin 18,5% - 24,8% luokkaa, (per vsi). (Viite: Moottoripyöräkokoontumiset suomessa §22.89/Siikaluoma/Tutkimukset/Åbo Universitet/2005-2008), sekä Winter Biking for Dummies, in Scandinavia/G.Guttorm/NRK/>Tromsö Politi rapport/24.02/Sápmi Sámedikki fra Karaasjok).

    Ed. seikoista johtuen, oli ABBM järjestelytoimikunnan pelkona osallistumispaikan, kaikkien infrastruktuurin resurssien rajoittuneisuus, eli totaalinen loppuminen. Esimerkkeinä mm, majoitustilat, pysäköinti, sauna-/pesutilat, sähkö, viemäröinti, liikennejärjestelyt, jne. jne. kesken kaiken, jolloin Kiirunan, ja koko Norbottenin paikallisasukkaiden liikennöinti kotoa-töihin ja töistä-kotiin, sekä edelleen, E-10-tien läpiajoliikenne Norjasta- Ruotsin läpi etelään, sekä päin vastoin, puhumattakaan, Ruotsin elintärkeän kaivosteollisuuden, (LKAB), maakuljetukset, olisivat olleet vaarassa tilapäisesti lamaantua, tieliikenteen äkillisen liikennevirran kasvun, sekä polttoaineen hirvittävän, täysin ennalta arvaamattoman, yhtäkkisen kysynnän aiheuttaman loppumisen johdosta, kaikilta Pohjois-Ruotsin huoltoasemilta. Tämä olisi ollut luonnollista, koska ilman erikseen tehtävää polttoaineiden lisäjakelua, ja sen ennakkovarausta, jota ei tässä vaiheessa, (kevät 2013), oltu suoritettu, ei mikään, eikä minkään maan polttoainejakeluverkosto, pystyisi selviytymään silloin, kun moottorikäyttöisten ajoneuvojen määrä ylitetään suhteettomasti, sekä pienellä paikallisella tasolla, (Kiruna-Nikkaluokta).

    Erityisen huomioitavaa on myös se, että, viranomaisliikenne, (= Ruotsin puolustusvoimat, ilmailuvoimat, poliisi, palokunta, tulli, ministeriö, kungen, ) tukeutuu myös näihin paikallisiin palveluihin, joiden toiminta ei saa vaaraantua!

    Päätöksessään virallinen ABBM-toimikunta, voi, niin halutessaan, kuitenkin, kaikesta huolimatta, tai juuri tämän takia, maksaa edelleen osallistumismaksun niille, joiden osallistuminen on vakaassa harkinnassa, ja mikäli osallistumismaksu osaltaan kannustaa, tai jopa yllyttää saapumaan ABBM 2014 kokkoontumiseen Nikkaluoktaan.

    Että skyhanderille voidaan maksaa se perinteinen 5 €, puhtaana kaasukäthen, paikanpäällä....
    ....(mahdollisesta kyytiläisestä ei vielä toistaiseksi kerrota tämän enempiä......)
  14. #14
    Ajokuumeeseen lääkitystä niille, joilla jo seisoo......tosin helmikuun lopuilla kuume on aina pahinta!

    Annosteluohje kuumeisille:
    2 x aamulla ja 2 x iltaisin, kolmen kuukauden ajan.
    Ei kuitenkaan raskaana oleville naisille, eikä lapsille.
    Yliannostusta tulee välttää.

    Jos ajokuumeen hallitseva oire on aamujäykkyys, saattaa kerta-annos iltaisin olla riittävä

    Lääkkeen haittavaikutuksia voidaan vähentää käyttämällä pienintä tehokasta annosta ja lyhyimmän mahdollisen ajan oireiden hoitamiseksi. Iäkkäät potilaat voivat muita potilaita herkemmin saada haittavaikutuksia

    Vaikutus ajokykyyn ja koneiden käyttökykyyn

    ABBM-ajovideot eivät yleensä vaikuta ajokykyyn tai kykyyn käyttää koneita. Joskus esiintyy haittavaikutuksina väsymystä, keskittymiskyvyn heikkenemistä, huimausta tai näköhäiriöitä (ks. kohta Haittavaikutukset). Jos näitä oireita ilmaantuu, autolla ajoa ja koneiden käyttöä on vältettävä. Potilaan ulkoilmaan vientiä tulee välttää mikäli kaksipyöräisiä voi tulla kuuloetäisyydelle, saati näköpiiriin.


    Yliannostus

    Yliannostuksen oireina ovat yleensä oksentelu, mahakivut, tokkuraisuus tai kouristukset. Aikuisilla on kuvattu jopa 5-25 kerran yliannoksia, joista ei ole aiheutunut erityisiä haittavaikutuksia, mutta joillekin jo 6-12 kerran yliannokset ovat toisille aiheuttaneet vakavan myrkytystilan (metabolinen asidoosi, munuaisten vajaatoiminta, kouristukset, apnea, keskushermostolama, kypärä päässä nukkuminen, ajovarusteiden jatkuva pukemis- riisumisreaktiot, ärtyneisyys, kellariin eristäytyneisyys, tarvikekuvastojen plaaraminen sekä heittely). Potilaalle annetaan lääkehiiltä imeytymisen estämiseksi ja enterohepaattisen kierron katkaisemiseksi, tai sitten viedään kylmään suihkuun. Lukitaan ajovarusteet toisaalle sekä piilotetaan kaikenlainen mp-materiaali sekä kartat. Muilta osin yliannostuksen hoito on supportiivista. Naprokseeni ei dialysoidu, mutta hemodialyysillä voidaan nopeuttaa naprokseenin päämetaboliitin 6-O-demetyylinaprokseenin eliminaatiota. H 2 -salpaaja- tai protonipumpun estäjälääkitystä tulee harkita ruuansulatuskanavan komplikaatioiden ehkäisemiseksi.

  15. #15
    Elikkäs vaikka asia ei aivan ajankohtainen vielä ole, niin pikkuhilijaa voidaan alkaa tuota varusteluasiaa voimistelemaan:

    Kokosin tähän muutamia, toivottavasti "heräämisiä" aiheuttavia, muutamia pointteja niin ajokille kuin kuskillekkin, hyväksi havaituista "extreme-vermeistä". Pienistä mutta tarpeentullen, niin loistavista välineistä / asioista.

    Ajokille:

    Siitähän lähdetään, että ajokki on täysin huollettu ja koneessa on talvi-täyssynteettiset öljyt, niin perässä, kuin lootassakin. Akku kunnossa ja testattu, kaapeliliitokset ml. Bensansuodatin, vedeneroitin, sakkakuppi, jne vaihdettuna. Löytyy tarvittavat lisävalosarjat, virranulosotot, (2-3 kpl), sekä vesipyssyllä liikkuvat ovat tarkistaneet nesteen pakkaskestävyyden. Näistä en tässä sen enempiä, mutta se mitkä roippeet lisäävät turvallisuutta sekä takaavat matkan jatkumisen, sen mahdollisen, odottamattoman katkon, jälkeenkin:
    - Ajoneuvokohtaisten työkalujen lisäksi
    - Vaijerikorjaus-setti, (esim. Motonet)
    - Rangaspaikkasetti, (matosetti jos tubeless). (vaihtoehtoisesti, sisäkumi, (-t)), rengasrasva *
    - Saippua, / shampoo *
    - Rengasraudat
    - Jalkapumppu, (painepullojen lisänä)
    - Käynnistyskaapelit (huom: riittävä paksuus!)
    - Työ-, hakuvalo, (tai otsavalo)
    - Lukkosula
    - Varoitusvilkku, punainen, (parikin saa olla!), voidaan merkitä virraton,jokin muu vaarallinen kohde tarvittaessa.
    - Ilmastointiteippi
    - Nippusiteitä
    - Kierrettäviä nastoja, renkaaseen täydennettäväksi.
    - (Varatulppa)
    - (Renkaantäyttöpullo), toiminta pakkasella kyseenalainen, joten säilytyspaikka lämpöisessä.

    Kyytiin:

    - Kaasukeitin, kaasuna PROPAANI, jotta palaa ankarissakin lämpötiloissa. Butaani on kesäkäyttöön !
    - Säteilylämmitin, (jarrujen sulatus, / moottorikaputissa ehdoton, kun pakosarja on jo jääkylmä!)
    - Termospullo!
    - Lumilapio, (ohjaansuistumisen jälkeen, helppo ajaa takaisin uralle)
    - Liukuesteet, kengänpohjiin, mahdollisesti huilaavan ajokin JÄÄLLÄ tapahtuvaa nostoa varten!
    - Hinausköysi, (nailonköysi ei paljoa paina)
    - Trangia + kattilat vedensulatukseen, yms.
    - Soihdut, (hätäraketit)
    - (Kirves tai / ja saha, kantavuuden mukaan?)

    Ohjastajalle:

    - Kypärävalo + vara-akut
    - Lämpötyyny, ne pienet, kertakäyttöiset ehdoton esim ajosaappaisiin.
    - Käsivoide, (ei ole muuten naurun asia, kun kynnet katkeilee ja sormenpäät on verillä!)
    - Kasvosuojus, (neopren, tms. hyväksi havaittu)
    - Ajolasit, visiirin tukkeutuessa, ajoa voidaan jatkaa, (esim jäätävä tihkusade) mielummin keltainen väri, lisää valoisuutta! **
    - Taskulamppu
    - Puukko / Letherman
    - Sytytin + tulitikut vedenpitävässä pakkauksessa
    - Kynsikkäät, (silkkikäsineet)
    - Ensiside, (on hyvä moneen käyttöön, esim silloin kun Stefa korkkaa)
    - Sähkövisiiri **

    ** = Vaihtoehtoisesti = korvaava tuote

    HUOM: Mahdollisen ajoneuvorikon sattuessa, on tärkeää, että kuumaa juotavaa on saatavilla, tai että sitä voidaan helposti paikanpäällä valmistaa. Aina pärjää kun on jokin lämmöntuottaja saatavilla.

    RISKITEKIJÄT: (UHKAKUVAT):

    1. Pimeys = Valolaitteet oltava ehdottomasti kunnossa, niin edessä kuin takana. Varoitusvilkut plussaa, mutta lisänä on hyvä olla punainen led-vilkku tai kaksi, joita voidaan ripustaa ajokkiin tai sen läheisyyteen. Toimii myös silloin kun ajokista on virrat kadonneet, tai osoitettava kohde on jokin muu, tukki, railo, tms.
    Hyvä olisi myös lisätä heijastintarranauhaa ajokin taakse/eteen/sivuille, muistaen kuitenkin, että punaista saa lisätä vain taakse. Keltaista mielummin sivuille ja vain valkoista eteen. Heijastiliivit lienevät kaikille itsestään selvyytenä päälle puettuna!

    2. Pakkanen = Nikkaluokta on Scandian kylmin paikka. Miitingin ajankohta on tarkoituksella ajoitettu vuoden kylmimpään aikaan, joten pakkanen, sekä siihen yhdistetty ajoviima on todellinen riskitekijä! Varustaudu huolella. Juo säännöllisesti, syö aamiainen, syö lämmintä. Vältä tupakointia, (pintaverenkierto). Pukeudu kerrospukeutumalla. Lämpöliivi toimiessaan on loistava keksintö, mutta toimimattomana ei suojaa, joten varaudu myös runsaalla lisävaatetuksella! Auton penkinlämmitin sellaisenaankin toimii ajotakin alle aseteltuna. Ja tietenkin istuinaluseksi lyödään joko penkinlämmitin tai sitten lampaantalja.
    Tankohuput yhdessä kahvalämmityksen kera, takaa käsien toimintakyvyn kylmimmissäkin olosuhteissa!
    Ajosaappaat on syytä testata ennen matkaa huolellisesti! Pohjakuviointi parantaa pitoa olellisesti, mutta haittana on sen luistamattomuus silloin, kun joudutaan ajamaan "telineet alhaalla". Kompromissimalli on hyvä, (kelkkasaapas itsellä).
    Suojaava kenkä on yleensä kylmä, lämmin kenkä, vastaavasti on pehmeä, (eristetty hyvin), mutta suojaamaton.
    Kanta on hyvä pitämässä saapas tapeillaan, pitkää matkaa jutaessa. Nastoja voi pohjaan viritellä, mutta ongelma tulee hidasajossa, eli kun se pohja tökkää.

    3. Lumisade Poor Visualibity = Ajankohdasta, sekä matkan pituudestä johtuen, lumisateelta ei tälläkään kerralla voine välttyä.
    Lumisade sinällään, ei aiheuttane yllätyksiä silloin, jos aura-autot ovat liikenteessä, muuta kuin näkyvyyden osalta. Kuivalla pakkaskelillä, edellä kulkevan aura-auton lumipilvi, seuraa auraa jopa kilometrin matkalta! Tarkoittaa sitä, että kun valmistaudutaan aura-auton ohitukseen, valmistaudu suoritukseen huolella! Aura-autojen aurausnopeudet ovat luokkaa, 50 -80km/h, lumisateesta, aurauksen tyypistä sekä lumen laadusta riippuen, joten varaudu pitkään huonon näkyvyyden ohitukseen! Aura-auton siirtyessä sivuun, varmistaudu, onko kyseessä väistäminen, koska todennäköisempää on, että aura-auto vain pyyhkäisee bussipysäkin ja jatkaa aurausta, (palaa päätielle), pian normaalisti! Väistämisen huomaat siitä KUN/JOS aura-auto pysähtyy!

    Pimeällä aura-auton ohittamisen vaikeusaste kasvaa huomattavasti. Aura-autoilla on huonona tapana, pitää takavalojaan päällä koko ajan, (myös Vägverket + Vegvesen), jolloin kirkkaana loistavat takavalot, yhdessä auran nostattaman lumipilven kanssa huonontaa näkyvyyden todella huonoksi! Huomaa myös, että ohittaessasi aura-autoa, palatessasi takaisin omalle kaistallesi, joudut nyt ajamaan täysin auraamattomalla tiellä, tai pahimmassa tapauksessa, joudut ylittämään kolme vallia, joiden paksuus taas johtuu lumisateen tiheydestä sekä sen kestosta: keskivalli ,(siirtyminen aura-auton sivulle), keskivalli uudelleen, (aura-auton eteen takaisin), ja lopulta kaistavalli, (ajaessasi omalla kaistalla, ajourassa) oikea puoli. Muista että aura-auton vilkku oikealle voi merkitä bussipysäkin aurausta, ei siis ole merkki lähteä ohitukseen!

    Pimeään yhdistettynä rankempi lumisade ja tuuli, tekeekin sitten aura-auton ohituksesta mieleenpainuvan elämyksen!
    En suosittele, vaan ehdotan tauon pitämistä olkoonkin niin, että aura-auto on jälleen kohta edessä uudelleen ja matkaa on.

    Poistuessasi moottoritieltä rampille, huomaa, että ramppia ei ole välttämättä ennätetty auraamaan, joten sovita vauhtisi mutta kuitenkin huomioi takana tulevat suoraan ajavat!

    Jäätävä tihku: Hankalin tilanne. Näkyvyys "sormipyyhkäisyn jälkeen" vain rajallisen ajan. Vaihtoehtoisesti ajo visiiri avoinna, ajolaseilla, tulos hieman parempi, ei onnistu pitkään jatkuessaan -> paleltuma! Ratkaisu tässä: sähkövisiiri! Lämmittää osaltaan myös kasvoja.


    4. Huono näkyväisyys:= ai miksi kahteen eri kertaan, tämähän käsiteltiin jo? Tämä on tärkeä, ellei peräti tärkein asia!
    Lumi-, vesi-, räntä-, tai jäätävässä tihkusateella pimeällä, visiiriin tarttuessaan pisarat "kymmenkertaistavat" kaikki näkökenttään tulevat, niin vastaan tulevien ajo-, tai katuvalot, kuin omat mittarivalot. Tällöin ajonopeus on sovitettava näkemäalueeseen ja matkanopeus hiljenee huomattavasti. Talvipäivän lyhyydestä johtuen, on matkan alussa, lopussa, tai molemmissa päissä todennäköisesti pimeää, joten pimeäajoa on syytä myös harjoitella. Kaukovalojen, (tai lisävalojen), käyttö runsaalla lumisateella voi olla mahdotonta, jolloin näkemäalue lyhenee entisestään. Runsas lumi-, tai jäätävä tihkusade pyrkii "muuraamaan" ajovalon umpiot umpeen, joka edelleen huonontaa valotehoa. Lisävarusteina asenettujen, tai / ja uudempien pyörien LED-taka, ja lisävalojen lämmöntuotto on olematonta, jolloin vaarana on, että myös takavalo muurautuu umpeen. Vilkkuvalot peittyvät erityisesti takana valkoiseen kuoreen, pakokaasun sekä pakkasen yhteisvaikutuksesta. Taukopaikoilla kaikki valot on tarkistettava ja tarvittaessa puhdistettava. Lasien vahaus ennakkoon, saattaa jonkin verran auttaa asiaa? Teippaa tai himmennä, pimeäajoa mahdollisesti häiritsevät mittariston tausta-, tai informaatiovalot.

    Näkyväisyys on huono pyryttävässä pakkaskelissä kuin myös puuskittain puhaltavalla sateettomalla kelillä. Tällöin joudutaankin ajamaan ns. "lakanoiden" lävitse. Lakana, on kuvaava nimitys tuolle lumiseinälle, jonka lävitse on ajettava ilman että sen taakse voi nähdä mitään. Lakanat syntyvät joko vastaan tulevien ajoneuvojen kohtaamistilanteessa, tai sitten niitä synnyttävät myös puuskittaiset tuuliolosuhteet, kun lumi on irtonaista. Lakanoiden kesto on muutamia sekuntteja, mutta on muistettava, että sekunnissa pyöräsi etenee n 20-30 metriä, ajonopeudesta riippuen. Kahden sekunnin lakana = 50 metriä = puhelintolppien väli !

    Pakokaasupilvet. Nämä saattavat yllättää talviajoon tottumattoman ohjaajan totaalisesti. Erityisesti kovalla pakkasella, jopa henkilöauton pakokaasupilvi liikennevaloissa saattaa estää näkyvyyden laajalti, raskaan liikenteen ajoneuvokalustosta puhumattakaan!
    Vastaan paistava aurinko, (huom se on matalalla!), yhdessä pakokaasupilven kera on todellinen vaaranpaikka!

    Huomio tämä erityisesti silloin, kun itse pysähdyt tien laitaan ja jätät moottorisi käymään, takana tuleva ei välttämättä näe pyörääsi eikä sinua lainkaan! Huolehdi siitä, että pysähdyt riittävän etäälle tien reunasta tai siirry kokonaan pois tiealueelta.


    5. Liukkaus = Yleisesti, ensimmäiset ja viimeiset km:t ovat kaikkein vaarallisimpia tässäkin lajissa kuin monessa muussakin. Ollaan ajettu pitkään ja tullaan lopultakin perille, ote harpaantuu, tulee aivan alottelijoiden virheitä. Ollaan väsyneitä, nälissään ja kylmissään. On kiire, ja niin ajokki saattaakin kellahtaa juuri sitten parkkipaikalle saavuttua. Tien liukkaus vaihtelee, mutta paikka jossa on todelliset mahdollisuudet pyörän huilaamiseen, on huoltoasemat sekä niiden risteykset. Ne ovat aina ja poikkeuksetta "sikaliukkaita", johtuen ajoneuvojen jarrutuksista mittarille, sekä vastaavasti kiihdytyksistä pois mittarilta. Kun ajoneuvo seisoo lämpöisillä renkailla lumella, siihen jää jää! Onneksi harvoin joutuu tankkaamaan rekkojen kanssa samoilta mittareilta! Lisänä on ajoneuvojen polttoaineet sekä muut nesteet joita ajoneuvoista on roiskunut ylitse tai sulaneet pihamaalle. Erityisen huolellinen saa olla, kun nouset pyörältä, tai kun menet kassalle / palaat kassalta ja nouset pyörälle takaisin. Suurin osa melkein kaadoista olen kohdannut jalan ja mittarikentällä!

    6. Muut ropleemit
    - Asentotajun menetys sekä vauhtisokeus. Ensimmäinen käsite on varmaan hyvin outo joten seikkaperäisempi selvitys lienee paikallaan. Yksitoikkoinen, pitkä ajorupeama, hajavaloisessa, talvisessa maisemassa, voi aiheuttaa tuollaisen, jonka itse olen monesti kohdannut. Silloin, kun tienpinnassa ei ole mitään kiinnekohtaa, ei ajoratamaalauksia, ei roskia, ei mitään, on vain valkoista, tai vaikka olisikin ne kaksi, auton nastarenkaiden kuluttamaa asfalttiuraa, mutta kun hajavalo ei tuo tienpinnan muotoja esille, tulee jossain vaiheessa tunne, että tie olisi kallellaan! Silloin alkaa "aristaa", tulee tunne korjata pyörän asentoa tiehen nähden. Ensin putoaa nopeus, sitten saattaa mennä jo ajosaappaat tienpintaan ja alkaa pyörän kallistus. Tie näyttää olevan voimakkaasti kallellaan ja yleens se on oikealle. Sulalla asfaltilla ei vastaavaa ilmiötä esiinny. Vaihtisokeus on toinen, yksitoikkoisen valkoisen ajotien mukanaan tuoma vaara. Tasaista nopeutta ajettuasi, tulet risteykseen, tai P-paikalle aivan liian kovalla nopeudella, koska jälleen ei ole mitään mistä etenemisnopeuden selvästi huomaisi, nopeusmittaria lukuunottamatta. Seurauksena onkin yleensä liian voimallinen jarrutus joka saattaa venyä pitemmäksi kuin odotit. Vauhtisokeutta esiintyy myös kesällä, mutta talvikeleissä se onkin toinen, huonompi juttu heikoista kitkoista johtuen.

    Entä miten sitten voisin valmistautua talviajoon paremmin?

    - Tunne pyöräsi = ajoa ja taas ajoa!
    - Tunne kitkakertoimet eri pinnoilla. Tähän on hyvä keino joka kehittää myös kaikessa moottoripyöräilyssä tarvittavaa tasapainoaistia, nimittäin juoksemalla. Lenkkeily eri lämpötiloissa, erityyppisillä lumilla, erilaisilla alustoilla, asfaltti vs. hiekkatie, sillankannet, jne. Ennen kaikkea eri säätyypeillä: Vesisateella vanhalla lumella, suojasäällä kovettuneella lumella, suolatulla jäällä jne, joitain esimerkkejä mainitakseni. Käytä samoja kenkiä vertailuja tehdessäsi, ettei mene testaukset hukkaan. Kengilläkin on eroja.

    - Harjoituta tasapainoa = Kuten edellä, mutta täydennä sitä esim hiihtämällä, pyöräilemällä, luistelemalla, jne.
    - Kehitä kylmäkestoa = Avantouimalla , vähennä tupakointia, lopeta kokonaan?

    Tässä nyt alkuunsa tämmöstä pientä talviturinaa, jos joku vielä vaikka sinne ABBM:ään ilmoittautuisi.
    Saisihan tästä aiheesta vaikka kirjan aikaiseksi, tai kaksikin, mut tämä tältä erää..
    Ilmoittautumistilanne on tällä hetkellä tämä:

    Että Piese ja mie oomma varmoi = 2 sitten muut: tä, hä ?
    + Myö savosta 3 = 5
    + Nixi 1 = 6
    + Iisu 1 = 7

    TOTAL 7 (07.11.2013)

    Ajoterkuin: Huurusmään
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 08.11.2013 klo 14:55.
  16. #16
    Tuskin löytyy maailmasta muualta tämäntasoista kokemus- (ja teoria-) pohjaista tietoa moottoripyöräilystä talvella, kannattaa ottaa vinkeistä vaari. Jämäkkää tekstiä.
    -juha-
  17. #17
    Erinomaista asiatekstiä!

    Alkaa multa mennä "pupu" pöksyyn

    Missä lennostossa palvelit??
    FJR-1300
    V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)


  18. #18
    Haluaisiko mchuurre avata noista talviajo-ohjeista oman ketjun? On meinaan sen verran hyvät ohjeet että tuollaiset voisi "pinnata" pysyvästi ylös

    Jos jaksaisit copypasteta noista ohjeista vielä oman keskustelun, niin se olisi hienoa.
    Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!

    Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
  19. #19
    Lainaa mara55 kirjoitti Katso viesti
    Erinomaista asiatekstiä!

    Alkaa multa mennä "pupu" pöksyyn

    Missä lennostossa palvelit??
    No kiitos ja tänks, jos jollekkin tulisi noista vaikka yksi "ahaa-elämys", niin sithä tuo ei mennyt hukkaan..

    Emmää missää lennostos, sotakoulus olin töissä olevinaan ja KaiPr:n kasvatteja muuten
  20. #20
    Lainaa suzukai kirjoitti Katso viesti
    Haluaisiko mchuurre avata noista talviajo-ohjeista oman ketjun? On meinaan sen verran hyvät ohjeet että tuollaiset voisi "pinnata" pysyvästi ylös

    Jos jaksaisit copypasteta noista ohjeista vielä oman keskustelun, niin se olisi hienoa.
    No en ensin syttynyt, vaan sit kun tsiigasin että olektin modeja, niin mikä ettei !
  21. #21
    Meän Nixi se soitteli tänään mulle puomilta, kyseli jotta eikös sen pitäs auveta sen pari kertaa vrk:ssa?

    Kunnon reeni matkan hää veti, vaan ei oikhein kelien puolesta nyt kun ollut vaan jotain -8´c alimmillaan....mutta josse vielä kehittäs talvea tänne alemmaskin ennen ABBM:ää -huukata huukata lailaa laa lailaa, pitää alakaa lumisaetanssia joramhan tässä koe muu auta ?

    Mula ainaki nastat o jo aivvvvan ruostheessa molemis kulkineessa ! B:-/
  22. #22
    Miten ABBM valmistelut edistyy??

    Kelit vaikuttais varsin lupaavilta. Onko valtaisa tunku mukaan eli onko sisätilojen makuupaikat jo loppuunmyyty ja ainoastaan laavumajoitusta tarjolla?

    T. Tällä hetkellä jalkavammainen Mara
    FJR-1300
    V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)


  23. #23
    Lainaa mara55 kirjoitti Katso viesti
    Miten ABBM valmistelut edistyy??

    Kelit vaikuttais varsin lupaavilta. Onko valtaisa tunku mukaan eli onko sisätilojen makuupaikat jo loppuunmyyty ja ainoastaan laavumajoitusta tarjolla?

    T. Tällä hetkellä jalkavammainen Mara
    Tösös mara! No kuue, kysyit just oikiaan aikaan, mitä ko yks kaveri katkaisi jalakansa, eli ei kaiketi pääse osallistumaan mukaan. Että ihan ois oikia "hospitsi" mesta siellä....

    Ja ite lähin tsiigaan sää- ja lumitiloja ylemmäs rannikolle, että tieätää...

    Eli eilen ja tänään tämmöstä "paikallis- ja kaukojutausta"....
  24. #24
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Eli eilen ja tänään tämmöstä "paikallis- ja kaukojutausta"....
    Kiitti reitist, joka palvellee meikän ens kesän matkasuunnitelmaa. Jos kerran elläisnäns kävis ... vaik Nordkapis.
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
  25. #25
    Lainaa EsosRS kirjoitti Katso viesti
    Kiitti reitist, joka palvellee meikän ens kesän matkasuunnitelmaa. Jos kerran elläisnäns kävis ... vaik Nordkapis.
    Joo ollos hyä vain Sir Esos! Tää on sillä, kuten varmaan arvaatkin, ei suorinta tietenkään koska net kaikki muutkin ovat siellä ja mää tai oikiastaan nastat kans, tarvii valkoisia teitä....ei viitti surinoita kuunnella eikä kipinöitä hämäräs kahtella ...

    Mukavasti mutkaa kans, ja silti, ( tai juuri siksi), saapi lasetella satasta .....
  26. #26
    Achtung !

    Kohta pärisee Nikkassa ja ainakin "täyskäsi" saapuu paikalle...

    Kelit tosin on mitä on, eli aiheuttaa rengasvalinnassa hiukkasen harmaita hiuksia, jos ei niitä muuten vielä ole!

    Sulaa väylää aina Kiirunaan asti mutta sitten se loppupätkä Nikkaan, lienee 50% sulalla sekin? Kyselin tarkemmin tilannetta Sarrista, vaan eipä ole vielä vastanneet....?

    "Moponastoilla" ainakin ite lähden ja mukaan ehkäpä irtonappula-etunen, johon voi sitten ruuvata ruuvattavia paikanpäällä. Eihän tuo paljoa paina.

    Temperaturet, niitä voi seurata vaikka tästä.

    Lounais- etelätuuli pitää huolen, että kylmää rintamaa ei sinne nyt saada millään, joten ottakaa T-paitoja riittävästi matkaan. Hylkeenpyytäjän housut ainakin itse jätän pois suosiolla!

    Kylymäkäynnistyskisaan voi nyt sitten osallistua kaikki ja aivan huoleti, että nyt varmaan tarvitaan jo sekunttikelloa, jotta se nopein löydetään?
    Lumisadetta tähän tietoon, ( 3 hiutaletta = runsasta ), tulee torstaista alkaen jatkuen kaikkina päivinä aina maanantaille asti! Että lumiharjat völjyyn....

    Ja Aurora Borealikset, tästä.

    Kaikki muuttuu...

    Ja joitain kelikameroita tästä....
  27. #27
    Löytyyhän se Nikkastakin tiekamera, kiitos ctoonari!

    Elikkäs nyt tässä ompi hyät sivut scandian tieolosuhteista, tienpinnoista, onnettomuuksista jne. Kameratkin siis löytyy, kun palloja painelee..

    Äsken tuohon tulikin lisää yksi punainen kolmio, elikäs raskaan ajoneuvon onnettomuus tiellä 99, Pajalan yläpuolella, että näitähän jopa päivitetään...kjämpefint !

    " Olycka med tungt fordon, Väg 99
    Message: I höjd med Suksivaara. Lastbilen ligger helt av vägen och utgör inget hinder. Risk för kortare stopp när bärgning sker.
    Location: Väg 99 mellan Autio Norra och Aarevaara, i båda riktningar.
    Effect: Liten påverkan
    Road no: 99
    Start time: 2014-03-02 16:40
    End time: 2014-03-02 23:00
    Source: Trafikverket - SE_SRA_TRISSID_1_732042 "

    Ja viimein sain Sarrista vastauksen tien Kiiruna - Nikkaluokta, väliltä:

    ""The road is both ice and free asfalt here and there.
    Drive carefully !
    Nikkaluokta regards Anna""

    Nikkaluokta Sarri AB
    Nikkaluokta 1104
    981 99 KIRUNA
  28. #28
  29. #29
  30.  
  31. #30
    Ennen varsinaista kuvaraporttia alueelta & tapahtumasta, lyhyt tilanneselostus tai ainakin koonnos lienee tarpeen:

    Paikalle suoriutui, (pääsi), kolme "kärkitaistelijaa", eli osallistujien määrässä tapahtui suorastaan melkoinen kato!
    Tämä johtui hyvin pitkälti poikkeuksellisista keliolosuhteista, eli kevään aikaistumisesta myöskin Norrbottenin seuduilla, joka suomeksi tarkoitti: haasteellista rengasvalintaa! Esim, allekirjoittaneella kun oli tiedossa, että sulalla asfaltilla pääsi aina Kiirunaan asti, (n 820km), ei ollut mitään mieltä lähteä rallinastoilla niitä teroittamaan.

    Loppupätkä, Kiiruna - Nikkaluokta, sen sijaan, oli n 40% sulaa ja 60% jäätikköä, ei taas pelkillä kesäkumeilla olisi ollut sinne mitään asiaa, etenkin kun paluupäivänä, nastoja tarvittiin vielä Pajalan jälkeen, n napapiirille asti.

    Näin ne kelit muuttuivat tuon viikonlopun aikana ja esim se sulana ollut Kiiruna - Jällivaaran risteys-tiekin, oli palattaessa aivan jotain muuta

    Lauantaina oli tarkoitus tehdä "perinteinen" retki moottorikelkkakuljetuksella Kebnekaisen Fjällstationille, mutta aamun tuulessa jo arvuuttelimme, että näinköhän sinne mitään kuljetuksia järjestettäisiin. Klo 09:00 oli tarkoitus lähteä, mutta kokeneet kelkkakuljettajamme ilmoittivat, että meidän tulisi varautua jäämään tunturimajalle yöksi, mikäli kelkat eivät pääsisi tulemaan enää sieltä takaisin. Tuuliennuste oli sillä hetkellä n 25m /sek, mutta se nousisi iltapäivällä 27m/ sek! Kun takaisinpaluusta ei ollut varmuutta, emme siis lähteneet mukaan, vaikka 2 kelkkaa sinne lähti yrittämään menoa, koska majalta oli jokatapauksessa tulossa väkeä takaisin Nikkaluoktaan, koska heidän piti olla illalla vielä Tukholmassa. Samaan kyytiin sinne lähti muutama retkeilijä.....

    Iltapäivällä kävin kysymässä, oliko kelkat päässeet perille? Eivät olleet! Eli tuuli oli ollut sitä luokkaa, että näkyväisyys oli kadonnut tyystin ja ne joutuivat kääntymään takaisin. Sama tulos oli ollut iltapäivän yrityskerralla. Tuuli oli lopulta voimistunut 50 metriin sekunnissa, eli n 180km/h! Ja kuulemma, siellä olevien rakennusten välillä, ei voitu kulkea koko päivänä, vaikka niiden välimatka on noin 50 metriä !

    Respa kertoi myös, että majalla oli sairastunut äkillisesti eräs retkeilijä, jota noutamaan lähetettiin helikopteri, mutta sekään ei pääsyt perille, vaikka oli yrittänyt laskeutumista pariin eri kertaan. Saman kopterin näimme itsekkin sittemmin, sen yritettyä laskeutumista myös Nikkaluoktaan, lähellemme sijainneelle laskeutumispaikalle. Sinne se yritti laskeutumista myäs kahdesti, jota majan oveltamme myös ihmettelimme.

    Illalla saunassa, tapasimme myös erään kelkkaryhmän johtajan, jolla oli vastuullaan 8 kelkkaa. Olivat myös yrittäneet Kebnekaisen tunturimajalle, mutta voimakkaaksi yltyneen tuulen ja olemattoman tuulen takia olivat joutuneet kääntymään 800m:n päästä majalta takaisin! Virallisen sääaseman mittausten mukaan, tuulen nopeus huipuissa oli ollut 52 metriä sekunnissa, ja mies jatkoi, että kun toinen kelkkamies seisoi metrin päässä, ei sitä enää näkynyt !

    Että tämmönen tapaus tällä kertaa, joten meillä "alempana" itse Nikkaluoktassa, oli aivan oivallisen rauhaisat kokoontumiskelit ! Pakkastakaan ei ollut kuten viimeksi, -26´c....

Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen