Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
  1. #1
    Jelppikääs taas....

    Pojan mopoon pitäisi vaihtaa talvirenkaat (17"). Kesärenkaat on tubelessit ja talvikumit taas sisärenkaalliset.

    - ilmeisesti sisäkumillisen renkaan voi asentaa tubelessin sijaan, tubeless-venttiili vain veke?
    - miten tubeless-renkaan saa pois vanteelta naarmuttamatta vannetta rengasraudalla piloille (=ei enää tiivis), vääntämättä jarrulevyä ja/tai itseään telomatta? Kumi on tyhjänäkin tiukasti vanteella, ihan eri malliin kuin fillarin päällyskumi.
    - muita vinkkejä hommaan ?
  2. #2
    Teippiä, puutarhaletkua tai jotain vanteen suojaksi ja haet vaikka biltsusta tuollaisia lusikoita vähintään kolme kipaletta, ymmärrät pian miksi tarvii vähintään kolme ja sitten hankit kompuran tai jonkun millä saat kumen nouseen vanteelle, jollei jo ole ja miksi hankkia sisukumelliset talvikumet ku niitä saapi tubelessinakin


    Loput voipi katella vaikka juutuubista hakusanalla renkaanvaihto ja vaikka luultavammin käyttävät isompaa rautaa kumen laitossa, noi lusikat on huomattavasti kätevämmät ja paremmat, nimittäin ei ole muuten voimalaji. Lisäksi tarttee sitten ihan oikeeta rengasrasvaakin, jos ei kuitenkaan ole tiedossa montaa kertaa vuotta kohden tuota rengasjumppaa ja ei ihan tiedä varmuudella mitä on tekemässä, viepi rengasliikkeeseen. Nimittäin tallivaihdoilla en ole vielä kertaakaan naarmuitta selvinny tosin kivikko raiskaa muutenkin noita omia vanteita, joten niitä ei pahemmin tarvi sääliä.

    Ainoo probleema mikä tulee mieleen on miten lasket kumen vanteelta alas, itte käytän pullotunkkia, kahta putkee sisäkkäin ja paria puukalikkaa tai toisen pyörän sivujalkaa tai joskus myös pistolapiotakin.
    "On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
  3. #3
    Biltsusta löytyy myös tuollaisia muovisia vannesuojia.
    Yamaha YZF-R6R 2009
    Kawasaki Z750R 2012 exä
  4. #4
    Lainaa Piece kirjoitti Katso viesti
    ..miksi hankkia sisukumelliset talvikumet ku niitä saapi tubelessinakin
    Jos kyseessä on mopomopo ja renkaat mopoon tarkoitetut, niin niissä on niin vähän kumia, että ajossa hieroutuvat sisältä pienille rei'ille ja sitten vuotavat. Eli nastan kannan ja renkaan sisäpinnan välissä on noissa kevyissä renkaissa niin vähän tavaraa, että ei kauaa kestä. Jep, on tullut kokeiltua ja oli ihan liikkeestä hankitut renkaat.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc)
  5. #5
    Pavel Pude:n avatar
    Liittyi Sep 2008
    Littoinen helmi paskan keskellä.
    TÄÄLLÄ aika paljon niksejä ja neuvoja renkaan vaihtoon.
    Yamaha fz1-s
    ex Yamaha xt660x
    ex Honda CB 600 hornet
    ex Kawasaki er-6n

    Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
    itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
  6. #6
    Kiitokset näistä - jätän homman lähipajan huoleksi.
  7. #7
    Tuon vinkkivideon innoittamana ryhdyin kuitenkin vaihtohommaan - valitettavasti.
    Päällyskumin sain pää märkänä vanteelta ja sieltä löytyikin sisuskumi sisältä. No nastarenkaan asentaminen yhdessä sisuskumin kanssa osoittautui sellaiseksi urakaksi, että jätin homman kesken.

    Jos sisärenkaan asensi vanteelle ensin, niin päällysrenkaan hivuttaminen ei onnistunut. Jos taas pudotti päällysrenkaan vanteelle, niin sisäkumia en saanut paikoilleen. Meinaan kun venttiiliä yritti ujuttaa reikäänsä, niin sinnehän piti saada näpit vanteen ja ulkorenkaan väliin, minkä johdosta renkaan taaempi huuli nousi peittämään venttiilin reikää. Jos taas raudalla jumitti taaemman huulen, niin eihän sinne väliin enää näppejään saanut.
  8. #8
    Renkaanvaihto on niinkuin moni muukin asia: lukemalla ei opi mestariksi, vaan vaatii myös muutaman kerran harjoittelua, että tekniikka tulee tutuksi. Itsekin tein hommaa alkuun pitkillä raudoilla pää märkänä vanteita jyrsien, mutta nykyään homma sujuu rauhallisesti ja tehokkaasti lyhyillä raudoilla.

    Ulkokumi ja sisäkumi laitetaan yhtenä pakettina vanteelle. Venttiilin pujottaminen vaatii harjoittelua. Pitkänokkaiset pihdit, ruuvimeisseli tai rautalanka venttiilin ympärille saattaa auttaa asiaa.

    Tuolta voi hakea lisävinkkejä:
    http://www.matkaendurot.net/phpBB3/v...php?f=7&t=9430
    Viimeksi muokannut: Nomad; 17.10.2013 klo 21:37.
  9. #9
    Yksi tapa laittaa gummi paikoilleen sisärenkaan kanssa.

    1. Laitat ulkokumin toisen reunan vanteelle.
    2. Sisäkumi laitetaan paikoilleen siten että ensiksi laitetaan venttiili kohdalleen. Tässä vaiheessä ei ulkokumia ole kokonaan laitettu vanteelle.
    3. Venttiilistä oleva sisäkumi pujotetaan kauttaaltaan vanteen reunan ja vanteesta irrallaan olevan ulkokumin puoliskon välistä ns paikoille.
    4. Lisätään hieman sisäkumiin ilmaa jolloin se pysyy paikallaan paremmin.
    5. Ulkokumin toinen reuna asennetaan vanteelle. Kannattaa aloittaa venttiilin kohdasta renkaan vanteelle nosto. Rengasta vanteelle venttiilin kohdalta laittaessa kannattaa painaa venttiiliä sisään päin jolloin venttiilin kohdalla rengas menee paremmin vanteelle ja sisäkumi ei jää vanteen ja ulkokumin väliin.

    Ulkokumihan menee helpoiten paikoilleen kun mahdollisimmat paljon reunasta on vanteen keskellä koska silloin on enemmän löysää vääntää ulkokumi vanteelle.


    Jos tuo ei sovi ajatukseen niin aina voin täyttää sisärenkaan ulkorenkaan sisään ja sitten pyöräyttää vanne päälle. Tällöinkin kannattaa aloittaa venttiilin kiinnittämisellä vanteeseen.
  10. #10
    Lainaa Diesel kirjoitti Katso viesti
    Yksi tapa laittaa gummi paikoilleen sisärenkaan kanssa.

    1. Laitat ulkokumin toisen reunan vanteelle.
    2. Sisäkumi laitetaan paikoilleen siten että ensiksi laitetaan venttiili kohdalleen. Tässä vaiheessä ei ulkokumia ole kokonaan laitettu vanteelle.
    3. Venttiilistä oleva sisäkumi pujotetaan kauttaaltaan vanteen reunan ja vanteesta irrallaan olevan ulkokumin puoliskon välistä ns paikoille.
    4. Lisätään hieman sisäkumiin ilmaa jolloin se pysyy paikallaan paremmin.
    5. Ulkokumin toinen reuna asennetaan vanteelle. Kannattaa aloittaa venttiilin kohdasta renkaan vanteelle nosto. Rengasta vanteelle venttiilin kohdalta laittaessa kannattaa painaa venttiiliä sisään päin jolloin venttiilin kohdalla rengas menee paremmin vanteelle ja sisäkumi ei jää vanteen ja ulkokumin väliin.

    Ulkokumihan menee helpoiten paikoilleen kun mahdollisimmat paljon reunasta on vanteen keskellä koska silloin on enemmän löysää vääntää ulkokumi vanteelle.


    Jos tuo ei sovi ajatukseen niin aina voin täyttää sisärenkaan ulkorenkaan sisään ja sitten pyöräyttää vanne päälle. Tällöinkin kannattaa aloittaa venttiilin kiinnittämisellä vanteeseen.
    Pahus, mie oon tehnyt sitten ihan väärin tuon vitos kohdan. Aikoinaan opettivat että renkaan irroitus aloitetaan venttiilin kohdalta ja paikalleen asennus lopetetaan venttiilin kohtaan. Syy: Venttiilin kohdalla rengas ei putoa vanteen keskiosaan. Ja tämä siis sisärenkaallisella.
    Taivas saa odottaa
  11. #11
    Jos oikein ymmärsin, niin juurikin yritin Dieselin tekstin mukaan tehdä. Ulkorengas on 3,5" leveä ja lisäksi renkaan reunat pyrkivät vapaana ollessaan melkeinpä toisiinsa kiinni. Olisi kai pitänyt lepuuttaa rengasta pannuhuoneessa puupalikat reunoja levittäen.
    Tai sitten ymmärsin selostuksen viärin
  12. #12
    Lainaa BlackCat kirjoitti Katso viesti
    Pahus, mie oon tehnyt sitten ihan väärin tuon vitos kohdan. Aikoinaan opettivat että renkaan irroitus aloitetaan venttiilin kohdalta ja paikalleen asennus lopetetaan venttiilin kohtaan. Syy: Venttiilin kohdalla rengas ei putoa vanteen keskiosaan. Ja tämä siis sisärenkaallisella.
    Niin kapeaa vannetta tai leveää renkaan reunaa ei ole eteen tullut että se olisi ollut ongelma

    Kuravehkeistä löytyi takavanteesta vielä pari rengaslukkoa ja nekään eivät haitanneet. Tällöin kun aloitti venttiilin kohdalta niin lopussa ei enää tarvinu kikkailla mitään.

    Tosin tämähän oli minun tapani, tuskin absoluuttisen oikea mutta toimiva
  13. #13
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Jos oikein ymmärsin, niin juurikin yritin Dieselin tekstin mukaan tehdä. Ulkorengas on 3,5" leveä ja lisäksi renkaan reunat pyrkivät vapaana ollessaan melkeinpä toisiinsa kiinni. Olisi kai pitänyt lepuuttaa rengasta pannuhuoneessa puupalikat reunoja levittäen.
    Tai sitten ymmärsin selostuksen viärin
    Nyt kannattaisi kokeilla sisärenkaan täyttämistä ulkorenkaan sisään ja sitten vanteelle pyöräyttämistä.

    Edettiä: Pistät sen junnus vaihtaa ite gummit ja otat kylmän bissen. Tekee hyvää oppia itse tekemään asiat
  14. #14
    Minä asennan sisäkumin vanteelle ekana tai annan sen olla siinä koko kumin vaihdon ajan. Oli nappula tai katukumi, paksu tai ohut sisäkumi. En ymmärrä miksi vaikeuttaa asiaa asentamalla venttiiliä esim jäykän nappularenkaan olemattomasta välistä. Jos nyt tässä ilman havaintovälinettä muistelen niin:

    1. Löysätään venttiili ja painetaan sisään. Annetaan kuitenkin lukkomutterin varassa olla reiässään.
    2. Vedetään sisäkumi läpi päälykumista
    3. Painetaan ensimmäinen reuna maassa lepäävälle vanteelle venttiilin kohdalta lähtien
    4. Nyt kun vanne pitää kumin takareunaa, on yläpuolella lojuva sisäkumi helppo sulloa kumin sisään vaikka kumin tyyppi olisi mallia pihtari
    5. Laitan sisäkumiin hiukan ilmaa ettei ole kurtussa välissä
    6. Työstän etureunan päälykumista vanteelle.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  15. #15
    Tarkennatko miten kohta 3 käytännössä tehdään...

    Katselin netistä useammankin vaihtovideon ja pari huomiota niistä: ulkorenkaan sovite vanteelle oli selvästi löysempi kuin omissa kumeissani. Lisäksi sisuskumin venttiiliä asennettaessa kuva useimmiten leikkautui homman aloituksesta suoraan ulos törröttävään venttiiliin (siis venttiilin paikoilleen äheltäminen oli leikattu videoista pois - lieneekö ollut nolostuttavan hidasta hommaa muuhun työhön nähden).
  16. #16
    3. Eli jos laitat vanteen maahan (tai lankkujen päälle miten nyt kukakin sitä suojelee). Suojelija on laittanut myös ylemmälle puolelle pari vannesuojaa biltemasta ( tai ämpäristä DIY ) vastakkaiselle puolelle kuin venttiili. Vähän (esim 10-15cm) irti toisistaan. Nyt sitten asemoit vaikka venttiilipuolen kohti omaa haarusväliä. Sisäkumi lepää vanteen päällä sen yläpuolella tai jos siinä on ilmaa niin sujautat sen läpi päälykumista - aivan sama. Liukastat päälykumin ekana sisään menevän reunan esim fairyvedellä ja työnnät venttiilipuolelta ihan reilusti maata vasten. Ei väliä vielä kuinka epätoivoiselta näyttää. Nyt ainakin kaikki käyttämäni renkaat käyttäytyvät siten, että kun sieltä itseä lähimmästä pisteestä edeten alkaa kumia survoa menemään, niin käsivoimin pääsee pisteeseen, jossa kumi pysyy jo vanteella itsekseen tukematta. Siinä vaiheessa otetaan ne 2-3 hyvää rengasrautaa ja väännetään se loppuosakin vanteelle tasaisesti edeten. Sen verran toki vain että takareuna menee. Joskus joutuu pitää jalalla sitä venttiilipuolta syvällä.

    edit/add: Niin eli nyt siis sinulla retkottaa maassa vanne, jossa on päälykumin takareuna vanteella ja sisäkumi törröttää sinua läheltä kumin välistä.

    Olen tehnyt näin nyt kuusi kertaa ja mielestäni sisäkumi kanssa useimpien rengasmallien kanssa helpoin tapa. Venttiilin ujuttamisen vaikeus johtuu siis nimenomaan jäykkärunkoisuudesta, kumin tiukkuudesta ja "piheydestä" (eli levossa pyrkii pitämään itsensä täysin supussa). Ei ole tekosyy, että sisäkumi olisi misukan 4mm paksu tai kumi olisi vaikea ja jäykkä. Se on vaikeampaa silloin, mutta onnistuu.

    edit2: Löytyhän siitä kuvakin:
    Viimeksi muokannut: mjtee; 21.10.2013 klo 23:03.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  17. #17
    Taas se aika vuodesta kun piti vaihtaa nastat kesäkumeihin.... Oli varattu nippu erilaisia rengasrautoja, liukastetta ja laitettu kumit pannuhuoneeseen pehmenemään.

    Vaan vaihtamatta jäi. On ne vaan niin tiukat, että kaikista vinkeistä ja videoista huolimatta ei luonnistunut. Etusesta sai talvirenkaan pois mutta kesäkumin ja sisärenkaan asennus ei wörkkinyt -liian tiukat on. Takakumi olikin jo niin tiukalla sovitteella, että kun yhden raudan sai väliin ja raudan kiilattua jarrulevyn taakse, niin edes sitä Bilteman ohutta lusikkaa ei saanut survottua renkaan ja vanteen väliin!

    Nämä kumit otti minusta selkävoiton - lopullisesti.
  18. #18
    Häätäjien räpeltäjä kum1ankka:n avatar
    Liittyi Apr 2011
    Sachseln
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Taas se aika vuodesta kun piti vaihtaa nastat kesäkumeihin.... Oli varattu nippu erilaisia rengasrautoja, liukastetta ja laitettu kumit pannuhuoneeseen pehmenemään.

    Vaan vaihtamatta jäi. On ne vaan niin tiukat, että kaikista vinkeistä ja videoista huolimatta ei luonnistunut. Etusesta sai talvirenkaan pois mutta kesäkumin ja sisärenkaan asennus ei wörkkinyt -liian tiukat on. Takakumi olikin jo niin tiukalla sovitteella, että kun yhden raudan sai väliin ja raudan kiilattua jarrulevyn taakse, niin edes sitä Bilteman ohutta lusikkaa ei saanut survottua renkaan ja vanteen väliin!

    Nämä kumit otti minusta selkävoiton - lopullisesti.
    Mä oon nyt vasta pari kertaa vaihtanu omat renkaat, joten ku viikonloppuna oli mahdollisuus päästä näkemään miten kokenu enskakuski homman hoitaa, ni menin mielenkiinnolla kattomaan ja ottamaan oppia. Ensinnäki niitä rengasrautoja tungetaan sinne renkaan ja vanteen väliin jo valmiiks vähintään kolme, koska ei sinne saa enää mitään tungettua sit ku sillä ensimmäsellä on väännetty se yks kohta vanteelta ulos. Tai no kyl mä oon väkisin saanu, mut vähän tyhmä olo siinä tuli ku tajus että ratkasu ongelaan on noin itsestäänselvä. Oma takanen on valmis ehkä 1000-2000 km päästä, toivottavasti muistaa vielä tän viikonlopun opit ku tulee aika sen kanssa ruveta jumppaamaan...
    KTM 990 Super Duke 2006
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005
    ex: Honda VT750 Shadow 2007
  19. #19
    Kun käytettynä halvalla sain, niin ostin tuollaisen: http://tiremountingtool.com/tmt/

    Sisäkumillinen enskarengas yllättäen asentui melko lailla kuten videollakin.

    Suurin äheltäminen oli taas vanhan renkaan poistossa vanteelta. Oliko kellään vinkkiä miten renkaan huuli lähtee vähimmällä vaivalla pois vanteelta (tarkoitan siis viimeistä kampeamista sitten, kun renkaan toinen sivu on jo saatu kammettua vanteen ulkopuolelle, ja kumin toinen reuna on vielä sisällä)?
    Viimeksi muokannut: Mikeyx; 04.11.2015 klo 21:54.
  20. #20
    Pois ottaessa kampea molemmat kyljet ulospäin ja pudota vanne sitten renkaan sisään ja käännä vanne ulos. Älä yritä kammeta molempia kylkiä ns samalta puolelta ulos. Reilusti rengasrasvaa myös irrottaessa.
    Eli noin http://www.teamvirkki.fi/tiedostot/renkaanvaihto.pdf
  21. #21
    Kiitos - tuo taisi olla ratkaiseva vihje!

    Rautakanki on muuten pätevä vehje kun aluksi painetaan renkaan huuli irti vanteen kehältä...
  22. #22
    2,5 metrinen kakkosnelonen auton vetokoukun kohdalle ja siitä alaspäin noin 40 cm kakkosnelonen painamaan alaspäin noin metrin päästä autosta. 1,5 metriä jää vipuvarreksi joka irroitti kevyesti 16/130 renkaan tosi helposti siitä vanteen huulelta.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  23. #23
    Taas koitti renkaanvaihdon aika ja kaivoin esille edellä hehkuttamani tiremountingtoolin. Mutta eihän se sopinut mopon vanteen pieneen sisäreikään (tai olisi sopinut, jos olisin irrottanut laakerit). Joten rengasraudoilla joutui homman hoitamaan.

    Venttiilineulan irrotustyökalu lienee pakollinen mikäli haluaa purku- ja kasausvaiheissa pitää sisuskumin ehjänä. Venttiilistä vajuttamalla kumi ei tyhjene tarpeeksi.

    Tein kuten edellä neuvottiin, ja irrotin ulkorenkaan molemmilta sivuilta ennen poistoa vanteelta. Kolme rautaa kumin väliin ja sitten kampeamaan (mäntysuopa-vesiliuos liukasteena). Takaisinlaitossa joutui miettimään miten venttiilin saa takaisin reikäänsä. Meinaan silloin kun kumin toinen reuna oli vanteen sisällä ja toinen reuna vielä ulkona, niin sisällä oleva reuna peitti venttiilinreiän tai tuli jopa sen yli. Ongelma ratkesi kun kampesi vanteen sisällä olevan renkaan reunan rengasraudalla vanteen ulkopuolelle ja jätti sen rautoineen pinkeeseen. Toisella puolella taasen piti kammeta renkaan reunaa pois vanteen päältä ja laittaa sitten venttilireiän molemmille puolille 3 cm palikat, jotta sai kätensä sisään ja ujutettua venttiilin paikoilleen. Sisuskumiin sitten hieman ilmaa siten, ettei kuitenkaan pyöristy. Näin raudoillla kammetessa kumi ei jää raudan ja vanteen väliin.

    Takarengas oli todella tiukka saada takaisin vanteelle (tubeless -ulkorengas). Näin jälkikäteen voi todeta, että ensimmäinen kampeaminen kannattanee tehdä ilman liukastetta, jotta pidemmälle edetessä ensin kammettu huulen osa ei muljahda pois vanneurasta. Viimeiset parikymmentä senttiä olivat tosi tiukassa. Onneksi arkistojen kätköistä löytyi Bilteman ohuella lusikalla varustettu rauta, jonka sai vasaralla naputeltua renkaan huulen ja vanteen väliin.

    Kiitokset vinkkejä antaneille .
  24. #24
    No niin...taas kerran on junnun mopoon vaihdettu renkaat.

    Valitettavasti Dieselin jo aikoinaan tässä ketjussa (17.10.2013) antama vinkki ei ollut saavuttanut meikäläisen tietoisuutta mutta tänään sen vihdoin hoksasin.

    Eli ratkaiseva vinkki - siis Dieselin jo aikoinaan antama - päällyskumia asennettaessa on se, että kumin huuli pitää painaa sinne vanteen uraan, jotta loput kumista olisi helpompi kammeta raudoilla vanteelle. Tämä tiedonjyvä oli jäänyt rekisteröimättä; toivottavasti muut renkaiden kanssa äheltävät ottavat paremmin onkeensa. Rengas asennuksen aikana helposti pyrkii siihen asemaan, jossa se ajon aikana on. Tässä positiossa se on kuitenkin helvetin hankala vääntää vanteelle.

    Nimim. Kokemusta omaava
  25. #25
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    No niin...taas kerran on junnun mopoon vaihdettu renkaat.

    Valitettavasti Dieselin jo aikoinaan tässä ketjussa (17.10.2013) antama vinkki ei ollut saavuttanut meikäläisen tietoisuutta mutta tänään sen vihdoin hoksasin.

    Eli ratkaiseva vinkki - siis Dieselin jo aikoinaan antama - päällyskumia asennettaessa on se, että kumin huuli pitää painaa sinne vanteen uraan, jotta loput kumista olisi helpompi kammeta raudoilla vanteelle. Tämä tiedonjyvä oli jäänyt rekisteröimättä; toivottavasti muut renkaiden kanssa äheltävät ottavat paremmin onkeensa. Rengas asennuksen aikana helposti pyrkii siihen asemaan, jossa se ajon aikana on. Tässä positiossa se on kuitenkin helvetin hankala vääntää vanteelle.

    Nimim. Kokemusta omaava
    Eipä tuohon voi muuta lisätä kuin että toistot tuo varmuutta.
    YZF 750 R -95
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  26. #26
    Voi olla, et luin ketjun vähän harpoomalla, mut päälirenkaan lämmittäminen helpottaa myös vanteelle laittoa.
  27. #27
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    No niin...taas kerran on junnun mopoon vaihdettu renkaat.

    Valitettavasti Dieselin jo aikoinaan tässä ketjussa (17.10.2013) antama vinkki ei ollut saavuttanut meikäläisen tietoisuutta mutta tänään sen vihdoin hoksasin.

    Eli ratkaiseva vinkki - siis Dieselin jo aikoinaan antama - päällyskumia asennettaessa on se, että kumin huuli pitää painaa sinne vanteen uraan, jotta loput kumista olisi helpompi kammeta raudoilla vanteelle. Tämä tiedonjyvä oli jäänyt rekisteröimättä; toivottavasti muut renkaiden kanssa äheltävät ottavat paremmin onkeensa. Rengas asennuksen aikana helposti pyrkii siihen asemaan, jossa se ajon aikana on. Tässä positiossa se on kuitenkin helvetin hankala vääntää vanteelle.

    Nimim. Kokemusta omaava
    Sinänsä aika mykistävää, että tekstistäsi päätellen olet useammankin kerran humpannut renkaita vanteelle hiffaamatta sitä vanteen keskiuran tarkoitusta. Kaipa ne renkaat vanteelle menee vaikka sitä keskiuraa ei hyödyntäisikään, apinanraivo vie vaikka läpi harmaan kiven... Mutta on siinä mahtanut kirosanat kimpoilla!

    -jp-
    Iloa elämään: BMW R1200GSLC & R1200GSA Triple Black
  28. #28
    Samaan tapaan pitää toimia, vaikka olisi käytössä ihan oikea rengaskonekin.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    Moto Guzzi California EV Touring, BMW F650 Funduro
  29. #29
    On se sinne ainakin osittain luiskahtanut kerran mitään ei hajonnut.
  30.  
  31. #30
    Lainaa J-PS kirjoitti Katso viesti
    Sinänsä aika mykistävää, että tekstistäsi päätellen olet useammankin kerran humpannut renkaita vanteelle hiffaamatta sitä vanteen keskiuran tarkoitusta. Kaipa ne renkaat vanteelle menee vaikka sitä keskiuraa ei hyödyntäisikään, apinanraivo vie vaikka läpi harmaan kiven... Mutta on siinä mahtanut kirosanat kimpoilla!

    -jp-
    Juuri näin se on useamman kerran mennyt...