Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 46:sta
    Tervehdys
    Olen hankkimassa isoa adventure gessua ja mietin että onko tuo viimeisin, yläpuolisilla nokka-akseleilla varustettu varmasti se paras vaihtoehto? Vai olisiko sittenkin esim. -08 versio turvallisempi ostos? Enkä nyt puhu tästä uusimmasta "vesikoneesta" Kuulisin mielelläni vertailuja ja kokemuksia eri vuosimalleista, välillä -07 - 13 Kiitos
    Yläpuoliset nokat on kaikissa 1200 gessuissa, kuin myös 1100 ja 1150 malleissa. -10 tuli dohc eli twincam kannet eli tuplanokat per kansi. Samalla venttiilien säätö muuttui ruuvisäätöisestä ilmeisesti palasäätöiseksi. Eli -09 ja vanhempiin on venojen säätö tosi helppo tehdä itsekkin (10tkm välein, sama kuin öljynvaihtoväli). -07 tuli uudet, ilman pahamaineisia(?) servoja olevat, jarrut. Äh... En jaksa kirjottaa enempää, väsyttää .
    :-)
    No jos GS:stä puhutaan, niin kyllä ne kaikki vuosimallit ovat turvallisia ostaa. Jopa tämä uusin vesigessu. Jokaisessa vuosimallissa ja jokaisessa yksilössä on omat asiat jotka saattavat vaikkapa hajota, siinä mielessä kahta samanlaista ei ole. Käytetyn käyttö ja huolto vaikuttaa kovasti asiaan. On melko turhaa puhua tiettyjen vuosimallien tyyppivioista, koska kaikissa on jotain. Olen kyllä kuitenkin lukenut, että -08 olisi monen asian johdosta paras vuosimalli. Mutta ken uskoo lukemaansa... Eli älä pelkää vaan osta hyvä menopeli.
    -juha-
    Eiköhän se mene samoin kuin autoissakin, että mitä uudempi (samaa mallisarjaa) niin sitä parempi, jos on tuotannon aikana havaittu heikkouksia niitä korjataan uusiin malleihin. Mallin uudistuessa kokonaan riski saada "betatestaajan" versio ensimmäisenä vuotena on suurempi.

Sitäpaitsi, GSA ei ole vielä uudistunut, GS on. Eli tämänvuotiset on viimeisiä, vanhan tekniikan Adventure malleja, eikös?
    -06 Ducati 999s
    Joo,12satanen adve tulee ensi kaudelle 8satanen tuli tälle kaudelle.
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
    Itsellä ei olisi muuta kriteeriä,kuin,että niin uusi,mikä on ilman servojarruja.
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
    No nyt tähän kuuluisi jonkun servojarrullisen omistajan kommentti. Itse olen kuullut, että servo-ongelma ei ole useammin esiintyvä kuin esim. peräongelma. Ja ei se aina tuotannossa mene sillä tavalla, että uudempi on parempi/kestävämpi. Tehtaalla on niin monta rajoitusta tuotannon ja kustannusten suhteen. Esimerkiksi juuri tuo peräjuttu olisi voitu ratkaista jo pitkän aikaa sitten, mutta niin niitä on mennyt uudemmistakin. Enemmänkin itse valitsisin kilometrien ja varusteiden suhteen pyörän, kun käytettyä katselen. Monet Turhatekin varusteet maksavat mansikoita ostettaessa, mutta myynnissä niille ei voi laittaa samaa hintaa. Laukkusarjat saattavat olla 1500€, mutta jos sen laitat myyntihintaan till, niin ei mene kaupaksi. Ei ole harvinaista, että bemarissa on varusteita 1000-3000 euron edestä. Eli vanhempi, hieman enemmänkin ajettu (puhutaan vaikka 30-50tkm haarukassa) hyvin varusteltuna saattaa olla parempi kuin vastakohtansa.
    -juha-
    Lainaa juhhyto kirjoitti Katso viesti
    No nyt tähän kuuluisi jonkun servojarrullisen omistajan kommentti. Itse olen kuullut, että servo-ongelma ei ole useammin esiintyvä kuin esim. peräongelma. Ja ei se aina tuotannossa mene sillä tavalla, että uudempi on parempi/kestävämpi. Tehtaalla on niin monta rajoitusta tuotannon ja kustannusten suhteen. Esimerkiksi juuri tuo peräjuttu olisi voitu ratkaista jo pitkän aikaa sitten, mutta niin niitä on mennyt uudemmistakin. Enemmänkin itse valitsisin kilometrien ja varusteiden suhteen pyörän, kun käytettyä katselen. Monet Turhatekin varusteet maksavat mansikoita ostettaessa, mutta myynnissä niille ei voi laittaa samaa hintaa. Laukkusarjat saattavat olla 1500€, mutta jos sen laitat myyntihintaan till, niin ei mene kaupaksi. Ei ole harvinaista, että bemarissa on varusteita 1000-3000 euron edestä. Eli vanhempi, hieman enemmänkin ajettu (puhutaan vaikka 30-50tkm haarukassa) hyvin varusteltuna saattaa olla parempi kuin vastakohtansa.
    No kun servojarrullisen kommenttia haetaan, niin kyllä tuollainen OLI. Ja MENI kun meinasi henki lähteä noiden takia. Ei se Bemarikaan noita olisi vaihtanut jos olisi ollut vain huoleton ja hyvin toimiva. Hyvin ja oikein toimiessaan erinomainen vekotin mutta jarrujen kanssa ei viitsi hirveästi riskejä ottaa.
    <p>2002-2014</p>
    Oliko noissa servojarruissa muuta ongelmaa kuin se, että jos siis jos sähköt katoaa, katoaa myös jarrut?

GS:ssähän on myös se jarruongelma, että on ABS vakiona ja poiskytkentä hankala (muistaakseni, itsellä oli GSA 1150 ilman abseja), joten soralla ei pysää eikä liiraa. Ainakaan alamäessä tms.
    Absien poiskytkentä on niinkin hankalaa että pyörä seisahduksiin ja pitää abs-namikkaa hetken painettuna. Ei tarvitse edes sammuttaa.
    Minulla on ollut molemmat servojarrulliset RT:t, 1150 -03 ja 1200 -05. Molemmissa oli ABS-ongelmia.
    Tuo vanhempi oli jopa vaarallinen kun absit hävisi. Jarrutustehoja jäi vain noin kolmannes.
    Uudempi säilytti jarrutustehonsa täysin mutta abs-nypytys puuttui. Tähän vaihdettiin uusi ABS-yksikkö, joka maksoi maltaita. Pyörä on nyt myynnissä, ohessa linkki, suosittelen (abs:lla takuuta jäljellä)
    http://www.nettimoto.com/bmw/r/15026...ys=jyvasmarine
    -MK-
    Lainaa vollano kirjoitti Katso viesti
    Absien poiskytkentä on niinkin hankalaa että pyörä seisahduksiin ja pitää abs-namikkaa hetken painettuna. Ei tarvitse edes sammuttaa.
    Onhan toi nyt aika paha rasti, kun pitää pysätäkin.

Ja tulikin mieleen, että jos/kun se Showan takaiskari laskee alleen, ei kannata tilata Mototripistä uutta samanlaista tilalle, kun merkkikohtainen valmiiksi säädetty Öhlins on 400€ halvempi.
    Ok Kiitos lukuisista vastauksista. Enköhän laita 2010 tai sitä uudemman pelin. Uskoakseni tulen olemaan tyytyväinen kyseiseen laitteeseen. On kai varsin hyvä matkapyöräksi.
    Lainaa mikkotee kirjoitti Katso viesti
    Minulla on ollut molemmat servojarrulliset RT:t, 1150 -03 ja 1200 -05. Molemmissa oli ABS-ongelmia.
    Tuo vanhempi oli jopa vaarallinen kun absit hävisi. Jarrutustehoja jäi vain noin kolmannes.
    Uudempi säilytti jarrutustehonsa täysin mutta abs-nypytys puuttui. Tähän vaihdettiin uusi ABS-yksikkö, joka maksoi maltaita. Pyörä on nyt myynnissä, ohessa linkki, suosittelen (abs:lla takuuta jäljellä)
    http://www.nettimoto.com/bmw/r/15026...ys=jyvasmarine
    Aina välillä bemaria prätkäksi harkinneena niin mitä tarkoittaa bermarissa tuo maltaita maksaminen? Prätkien kanssa olen päässyt vähällä, harrasteautosta meni kytkin pahassa paikassa ja kunnollinen remontti maksoi 1100e, mun mielestä kohtuuhintainen. Vaimon autosta porsi viime talvena oikeastaan samalla kerralla kaksoismassa ja perän haldex -pumppu. Silloin maksoi maltaita, tingattuna 3050e
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Aina välillä bemaria prätkäksi harkinneena niin mitä tarkoittaa bermarissa tuo maltaita maksaminen? Prätkien kanssa olen päässyt vähällä, harrasteautosta meni kytkin pahassa paikassa ja kunnollinen remontti maksoi 1100e, mun mielestä kohtuuhintainen. Vaimon autosta porsi viime talvena oikeastaan samalla kerralla kaksoismassa ja perän haldex -pumppu. Silloin maksoi maltaita, tingattuna 3050e
    ABS yksikkö maksaa R1150 integraaliin noin 2000.- euroa. Voi sitä yrittää korjatakin, mutta BMW huolto sitä ei tee.
    Tuolla juttua korjaamisesta, linkki

Pekka
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    ABS yksikkö maksaa R1150 integraaliin noin 2000.- euroa. Voi sitä yrittää korjatakin, mutta BMW huolto sitä ei tee.
    Tuolla juttua korjaamisesta, linkki

Pekka
    Täällä oli jokin aika sitten linkki johonkin germaani putiikkiin, joka korjas nuita yksiköitä. En vaan nyt millään löydä sitä ketjua
    Lainaa aesko1 kirjoitti Katso viesti
    Tervehdys
    Olen hankkimassa isoa adventure gessua ja mietin että onko tuo viimeisin, yläpuolisilla nokka-akseleilla varustettu varmasti se paras vaihtoehto? Vai olisiko sittenkin esim. -08 versio turvallisempi ostos? Enkä nyt puhu tästä uusimmasta "vesikoneesta" Kuulisin mielelläni vertailuja ja kokemuksia eri vuosimalleista, välillä -07 - 13 Kiitos
    Kokemuksia kun kysyt niin tässä ole hyvä:

2 kesää on tullut ajeltua -09 mallisella R 1200 gessulla ja
    kilometrejä siihen on itse tullut ajettua runsas 20 tkm.

Ennen hankintaa vähän pelotti tuo runsas elktroniikkamäärä
    ESA , ASC , RDC ym. mutta ainakin toistaiseksi kaikki on sujunut täysin
    ongelmitta. Normaalit huollot , renkaita , yksi öljytäydennys vaihtovälillä , siinä kaikki.

Ajo on ollut yksin ajoa mutkateistä ja sorateistä (tapeilla seisten) nauttien.
    22.000 km keskikulutus 5,2 l/100 km , keskinopeus 71,6 km/h .

Nelisylinterisien katupyörien jälkeen kaksisylinterinen boxer gessu tuntuu
    niin erilaiselta pyörältä että siihen tottuminen ja tavoille pääseminen
    vie ehkä tavanomaista pidempään. Mutta kun sen kanssa pääsee sinuiksi
    niin sitä paremmalta se tuntuu mitä enemmän sillä ajaa.
    Siinä boxerissa vaan on se jokin

Parasta gessussa on ehdottomasti monipuolisuus:
    Se ei ole välttämättä paras missään yksittäisellä osa-alueella mutta se on hyvä lähes kaikessa.
    Sillä voit nautiskella ratapäivillä ja mutkateillä, painaa menemään pitkin metsä-autoteitä ja kovapohjaisia polkuja , kaukomatkailla yksin tai kaksin , kaupunki ja taajama-ajokin onnistuu.

Soratielle kun nostaa ESA:lla jousituksen ylös ja lähtee ajamaan tapeilla seisten mäkistä ja mutkaista soratietä ,
    luistonesto enduroasetukselle joka saliii pieniä luistoja, on muuten hieno kokemus 30 vuoden asfalttiajon jälkeen. Sitten kun soratie loppuu, jousitus alas ja matka jatkuu istuen asfaltti mutkateistä nauttien. On muuten kaksi täysin eri "maailmaa" ja mikä parasta, kaikki tämä onnistuu yhdellä pyörällä.

Seuraavaan gessuunkin haluan ESA:n ja ASC:n mutta varmasti mainiosti ilmankin tulee toimeen.

Ei muuta kuin gessua hankkimaan ja valitseset itsellesi mieluisimman vaihtoehdon.
    Viimeksi muokannut: GSR600; 01.09.2013 klo 11:18.
    R 1200 GSA LC

Aikaisemmat:
    GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
    Ei kannata niin tiukasti tuijottaa vuosimallia tai ajomäärää, kunhan löytyy itselle sopiva ja sopivilla varusteilla.
    Omasta mielestä mitä vähemmän elektroniikkaa, sitä parempi. Kummassakaan gessussa ei ole edes abseja, toisessa ei edes ruiskua.
    CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
    2010 mallissa pitäisi olla perän kummatkin laakerit öljykylvyssä, sanoi huoltomies, kun käytin omaani 50 tkm huollossa. Itse tykkään vaan ajaa erilaisilla teillä prätkällä. Siihen GSA on oiva kapine.
    Jussi
    Lainaa Jammu60 kirjoitti Katso viesti
    2010 mallissa pitäisi olla perän kummatkin laakerit öljykylvyssä, sanoi huoltomies, kun käytin omaani 50 tkm huollossa. Itse tykkään vaan ajaa erilaisilla teillä prätkällä. Siihen GSA on oiva kapine.
    Se huoltomies ei sitten ollut tehtäviensä tasalla. Sama perä löytyy 2008->2013 Adventureista: http://www.maxbmwmotorcycles.com/fic...07%20726%20889 ja kyllä siellä se isompi päälaakeri on ihan omassa kestovoitelussaan.
    https://www.juvander.me/ilpo

AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
    Lainaa iaj kirjoitti Katso viesti
    Se huoltomies ei sitten ollut tehtäviensä tasalla. Sama perä löytyy 2008->2013 Adventureista: http://www.maxbmwmotorcycles.com/fic...07%20726%20889 ja kyllä siellä se isompi päälaakeri on ihan omassa kestovoitelussaan.
    Mikä siinä on, kun noi huoltomiehet eivät tiedä mitään.
    Sitten ne vaan pokkana selittää, että näin se on ja asiakas uskoo, että kai se sitten on niin.
    Eikö ne osaa edes nettiä käyttää.

Pekka
    Miule tuli nyt näistä peristä mieleen kaksi kysymystä

1. Onko eroa adven perä vs normigessun perä?
    2. Mitä eroa <-08 ja >-08 perä?

Sen tiedän että uudemmissa tyhjennysproppu löytyy alareunasta mutta en kokenut perän katkaisua mitenkään pahana rastina kun omaani öljyt vaihdoin. Ja tulipahan kardaanin booritkin siinä rasvattua.
    1. On eroa
    2. Siellä on muutoksia ainakin välityksissä: http://www.r1200gs.info/misc/specs/ ja vuoden tai pari taisi olla tuotannossa tuo ikuisilla öljyillä varustettu perä joka siis 2008 korjattiin kuntoon.
    https://www.juvander.me/ilpo

AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
    1. On eroa
    2. Siellä on muutoksia ainakin välityksissä: http://www.r1200gs.info/misc/specs/ ja vuoden tai pari taisi olla tuotannossa tuo ikuisilla öljyillä varustettu perä joka siis 2008 korjattiin kuntoon.
    Ai on vai eroa, minkälaisia? Itse olen ollut siinä luulossa, että ehkä ratassuhteita lukuunottamatta ovat samoja. No luulo ei ole tiedon väärtti kuulemma.
    -juha-
    1. On eroa
    En nyt kyllä löytänyt tuolta linkin taulukoista oikein mitään Adventuren laatikon ja perän välityksiä.
    Eiköhän mun selain osaa avata kaikkia sivuja oikein, että näkisi kaikki tiedot.
    No tuskin noita tietoja tarvitsenkaan koskaan, joten ihan sama.

Edit: Tulipa vielä mieleen katsoa BMW Max sivuilta tuo vuoden 2008 mallien perien sopivuus.
    Sen mukaan näyttää siltä, että GS ja GSA pyörissä on kuitenkin sama perä.
    Linkki 2008 periin

Pekka
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 02.09.2013 klo 01:15.
    Lainaa jase10 kirjoitti Katso viesti
    Täällä oli jokin aika sitten linkki johonkin germaani putiikkiin, joka korjas nuita yksiköitä. En vaan nyt millään löydä sitä ketjua
    Bitte schön:
    http://rhelectronics.de/
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
    Lainaa jase10 kirjoitti Katso viesti
    Kaiken sen perusteella, mitä olen noin 15 vuoden eri BMW-foorumeilla viettämäni ajan jälkeen + omasta kokemuksesta oppinut, niin en kyllä kovin suuria vedonlyöntikertoimia anna noiden yksiköiden korjaamisennusteille, jos itse tuota ei kuntoon saa netistä löytyvillä tavan viat kattavilla ohjeilla. Ainakaan, jos putiikki ei ole "nyrkin etäisyydellä". Saattaa tulla kallis korjaus, ilman toivottua lopputulosta.

Oma kokemus "vauhdissa pettävästä" servo-pumpusta myös jätti sellaisen etiäisen lonkassa olevaan ympyrän muotoiseen lihakseen, että en ehkä yrittäisi tuollaista taikalaatikkoa korjauttaa muualla kuin niitä rakentelevassa putiikissa.

Servo kun petää, niin sulla ei ole enää oikeita jarruja. Ehkä joku Harley Parkinsoniin tottunut voi pärjätä ja miettiä, jotta "onpa tuttu tunne", mutta juuri kun olet opetellut käyttämään jarrua etusormella ja yht'äkkiä siellä ei olekaan enää mitään, niin järkytys on aika kova.
    <p>2002-2014</p>
    Olen rymynnyt yhteensä 80 tuhatta kilometriä kahdella eri servojarrullisella R1200 Gessulla (-04 ja -06) ilman minkäänlaisia jarruongelmia. Että joskus näinkin.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
    Nonni!
    Nyt on valkoinen -11 GSA 30v "juhlamalli" hommattu Heti kävin vetäisemässä sadan kilsan lenkin. Hyvällehän tuo maistui. Katteen pleksi on kyllä liian matala tai sitä ei saa tarpeeksi pystyyn, humisee potassa ja korvissa ikävästi.
  30.  
    Onnea.
    Omien havaintojen perusteella gessun pyörteilyongelmat johtuu siitä että pleksi on liian kaukana kuljettajasta. Kokeile vaikka työntää kypärää likemmäksi sitä lasia, pitäisi hiljentyä. Omassani on nyt givin kaksiosainen tarvikehärpäke jonka sai säädeltyä lähemmäksi kuskia. Kokeilin tänään ajella ilman korvatulppia ja maantievauhdissa suurimmat melunlähteet on moottori ja jollottavat Mitakset. Ennen kuului vaan helvetillinen tuulen jyminä. Eli ilmeisesti tuo givi airflow on varsin toimiva kapistus. Nämä kokemukset tosin gessusta ilman A:ta, tässähän vakiolirpake on selvästi seikkailumallin vastaavaa pienempi.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen