Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Joo eli aikani kuluks piirtelin noita rataprofiileja puhtaaks A4 kokoon, mutta noi skaalautuu vaikka miten isoksi lakanaksi (ovat vektorimuotoisia, eli polkuina) jos haluaa sellaisia tulostella. Nämä avautuu myös Photoshoppiin ja InDesign/Illustrator -ohjelmiin ihan vaan laittamalla. Nää ei sitten välttämättä ole 100% eksakteja, mutta koitin tehdä senverran tarkasti kun nyt tuli tehtyä, radan leveys kuvissa on tietty viitteellinen. Zoomailin valmiiksi joitain mutkia 200%. MotOrg ry:lle vapaaseen käyttöön, jos joku muu organisaatio haluu käyttää niin sitten sovitaan jostain korvauksista. Omaan käyttöön tietty vapaasti käytettävissä.

    Rataprofiilit.zip -tiedosto sisältää Ahveniston, Alastaron, Botniaringin, Kemoran ja Motoparkin rataprofiilit.
    Liitetyt tiedostot Liitetyt tiedostot
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  2. #2
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Hienoa! Eiköhän näistä saada pohjat tuleville kursseille.
    1000
  3. #3
    Joo googlemapsista ei oikein löytynytkään paljon mitään, retkikartasta nuo loput kattelin. Noi on teknisesti piirretty yhtenä polkuna (l. viivana) johon on sitten viivatyyliksi annettu tollanen musta kaksoisreuna… Ne ilmakuvat näytti kyllä aika hyviltä, mutta en nyt alkanut hifistelemään. Noihinkin varmaan saa aika hyvin ympättyä kumminkin jotain faktaa ajolinjoista tai muuta vastaavaa jos on tarvis. Itseasiassa pieni yksinkertaistaminen auttaa asioiden sisäistämistä ja muistamista. Mut tällai nyt kuitenki.
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  4. #4
    Juu varmasti se kuvassa näyttää siltä, koska toi radan leveys on puhtaasti hatusta ja ajateltu lähinnä silläsilmällä, että siihen voi jälkikäteen merkkailla (tussilla/photoshopilla) jotain. Piirrät linjan bussipyäkkiin tarpeeksi paksulla tussilla niin sitä ei voi vetää suorana. Näitä ei siis tietenkään voi käyttää eksaktina "karttana". Noiden ilmakuvien avulla vois tietenkin piirtää radan ulko- ja sisäreunan erikseen polkuna, mutta mä en ainakaan viitsi sellasta värkätä huvikseni tässä vaiheessa. Voipi olla että noista piirroksista eniten iloa on aloittelija/hidas -tasolla, tiedä häntä.
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  5. #5
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava Nitrous:n avatar
    Liittyi Mar 2004
    Hälsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Juu varmasti se kuvassa näyttää siltä, koska toi radan leveys on puhtaasti hatusta ja ajateltu lähinnä silläsilmällä, että siihen voi jälkikäteen merkkailla (tussilla/photoshopilla) jotain. Piirrät linjan bussipyäkkiin tarpeeksi paksulla tussilla niin sitä ei voi vetää suorana. Näitä ei siis tietenkään voi käyttää eksaktina "karttana". Noiden ilmakuvien avulla vois tietenkin piirtää radan ulko- ja sisäreunan erikseen polkuna, mutta mä en ainakaan viitsi sellasta värkätä huvikseni tässä vaiheessa. Voipi olla että noista piirroksista eniten iloa on aloittelija/hidas -tasolla, tiedä häntä.
    Eikö oo kivaa kun tekee vapaaehtoisesti jotain muiden iloks niin ainut palkka mitä saa, on arvostelua, että mitä ois voinu tehdä toisin tai ainakin paremmin?

    Täältä suunnasta isot kiitokset sulle noiden piirtelystä. Helpottavat tulevia Ajotaito-kursseja ja eri mutkien linjojen pähkäilyä ihan kummasti.
    Superbike B #7
  6. #6
    Juu, hyvät kartat.. ja en mä ainakaan saa tohon bussipysäkkiin suoraa viivaa mahtumaan kapeallakaan paksuudella.
    Yamaha R1 '05
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5)
  7. #7
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, varapj, tapahtumavastaava Goofy S:n avatar
    Liittyi Jan 2009
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    Minusta nuo rataprofiilit on juuri sellaiset mitä tarkoitin kun noita aloin kysellä.
    Eli koulutuskäyttöön todella hyvät pohjat.

    Kiitos.

    Nuo olisi hyvä saada johonkin talteen ja helposti löydettäviksi, mikähän oliis paras paikka?
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  8. #8
    Et sitten merkinnyt shyhanderin mutkaa alastarolle
  9. #9
    Iso kiitos shyhanderille vaivannäöstä!
    Tein tästä stickyn niin ei katoa.
    Yamaha R1 '06
  10. #10
    Nimenomaan
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  11. #11
    Tuolta maanmittauslaitoksen sivuilta löytynee noita karttoja, myös vektori muodossa (ESRI ja Mapinfo)...

    Toinen hyvä sivusto paikkatieto ikkuna...
  12. #12
    Hyvät kartat, kiitos!

    Katselin tuota Motoparkin profiilia ja itse asiassa hieman yllätyin tuon takalenkin muodosta. Esimerkiksi tuon takasuoran jälkeisen vasen-oikea-vasen yhdistelmän jälkimmäisen vasurin olen mieleeni piirtänyt paljon loivemmaksi, johtuu ehkä radan leveydestä tuolla tienoolla. (Itseasiassa salaa kävin googlen yms. kartoilla tarkastelemassa meneekö se oikeasti noin, menihän se..)

    Vielä kun tämän ketjun paremmintekijä julkaisee omat profiilinsa joissa varjot ja irtohiekka on oikealla paikalla niin eihän tässä tarvitse lähteä radalle ensinkään!
  13. #13
    Kiitokset erityisesti botnian kuvasta. Nyt voi vähän etukäteen koittaa arpoa miten tuota olisi fiksuin ajaa kun parin viikon päästä sinne lähtee ekan kerran
    Track Punk Racing
    Superbike #69
  14. #14
    On kyllä siistiä jälkeä, kiitos!
    Ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muut asiat osoitteseen: ratavastaavat@moottoripyora.org
  15. #15
  16. #16
    Oikein monumenddaalisella ajodatan keruulla ja pienillä laskutoimituksilla olisi mahdollista tehdä muutaman sentin tarkkuudella optimi ajolinja ja optimaalinen kaasun/jarrun käyttö kullekin radalle. Sitten ei tarvitsisi kuin oppia ajamaan muutaman sentin tarkkuudella. Saa suorittaa.
    Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä motoristeista.
  17. #17
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Oikein monumenddaalisella ajodatan keruulla ja pienillä laskutoimituksilla olisi mahdollista tehdä muutaman sentin tarkkuudella optimi ajolinja ja optimaalinen kaasun/jarrun käyttö kullekin radalle. Sitten ei tarvitsisi kuin oppia ajamaan muutaman sentin tarkkuudella. Saa suorittaa.
    Esim Matlab ois paljon tarkempi ja nopeempi...
  18. #18
    Ei ole. Matlab on yhtä tyhmä kuin laskin ja yhtä tarkka kuin lähtötiedot mitä sille syöttää. Ihan suoraan sillä saisi käyrän jotain ideaalimoottoripyörää varten.
    Jostain tietystä ajopelistä kerätyllä datalla taas saa optimaalisen ajolinjan, vaihto- ja jarrutuskohdat yms juuri tuolle laitteelle. Samalla saadaan kierrokselle ja eri sektoreille teoriassa parhaat mahdolliset ajat mitä laitteella on mahdollista saavuttaa ja päästään ihmettelemään, miksi ollaan 10 sekuntia takana.
    Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä motoristeista.
  19. #19
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Ei ole. Matlab on yhtä tyhmä kuin laskin ja yhtä tarkka kuin lähtötiedot mitä sille syöttää. Ihan suoraan sillä saisi käyrän jotain ideaalimoottoripyörää varten.
    Jostain tietystä ajopelistä kerätyllä datalla taas saa optimaalisen ajolinjan, vaihto- ja jarrutuskohdat yms juuri tuolle laitteelle. Samalla saadaan kierrokselle ja eri sektoreille teoriassa parhaat mahdolliset ajat mitä laitteella on mahdollista saavuttaa ja päästään ihmettelemään, miksi ollaan 10 sekuntia takana.
    Paremman tuloksen saa Matlabilla aikaiseksi helpommin ja nopeemmin kun syöttää sille tarvittavat lähtötiedot.
  20. #20
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava Nitrous:n avatar
    Liittyi Mar 2004
    Hälsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Oikein monumenddaalisella ajodatan keruulla ja pienillä laskutoimituksilla olisi mahdollista tehdä muutaman sentin tarkkuudella optimi ajolinja ja optimaalinen kaasun/jarrun käyttö kullekin radalle. Sitten ei tarvitsisi kuin oppia ajamaan muutaman sentin tarkkuudella. Saa suorittaa.
    Omaa ajodataa keräämällä saat optimin vain sun omille ajotaidoille. Lähemmäs todellista optimia pääset matlabilla jos/kun jaksaa sinne koodata tarvittavat lähtötiedot pyörästä, renkaista ja iskareista. Kaikiin noihin löytyy valmiit palikatkin sieltä. Tietty iskareiden vaimennuskäyrät eri liikenopeuksilla ja renkaan parametrit magic formulaan voi olla karvan haastavia löytää.
    Superbike B #7
  21. #21
    Kyllä aika lähelle pääsee, jos dataa haetaan myös muuten, kuin vain kiertämällä rataa. Esimerkiksi jos tekee suoralla pätkällä riittävän määrän maksimi jarrutuksia ja kiihdytyksiä alueella, joka kattaa kaikki radoilla käytetyt nopeudet, saa selvästi tarkemman, pyöräkohtaisen tiedon siitä miten se kiihtyy ja hidastuu eri nopeuksissa. Tulee huomioitua välitykset, vaihdot yms ja pystyy myös hyvin tarkasti mittaamaan todellisen ilmanvastuksen ja tehon.

    Käytönaikaisen sivuttaispidon mittaaminen on vähän hankalampaa. Pitäisi tehdä R100 m ympyrärata ja kovasti testailla, pääseekö sen 95 vai 120 km/h. Tuohan on myös urheilulaji, joten ehkä urheiluministeriöltä ja eu:lta saisi hätäapua sellaisen rakentamiseen. Drifting-miehetkin voisivat osallistua. Koska kaikki hyvät ideat yleensä torpataan, on vielä hätäratkaisuna pidon arviointi jostain rengasvalmistajan ellipsistä.
    Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä motoristeista.
  22. #22
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Kyllä aika lähelle pääsee, jos dataa haetaan myös muuten, kuin vain kiertämällä rataa. Esimerkiksi jos tekee suoralla pätkällä riittävän määrän maksimi jarrutuksia ja kiihdytyksiä alueella, joka kattaa kaikki radoilla käytetyt nopeudet, saa selvästi tarkemman, pyöräkohtaisen tiedon siitä miten se kiihtyy ja hidastuu eri nopeuksissa. Tulee huomioitua välitykset, vaihdot yms ja pystyy myös hyvin tarkasti mittaamaan todellisen ilmanvastuksen ja tehon.
    Ongelmana ollee se että kaikkia merkittäviä muuttujia ei pysty mittaamaan riittävällä tarkkuudella eikä soveltamaan sitten taas toiseen ambienttiin. Esim korkeuserot, pinnanmuodot, kitkan vaihtelu, tuulen suunta ja nopeus, ilmanpaine ja kosteus, kuljettajan asennon muutokset, noin muutamia mainitakseni.
  23. #23
    Tuon vuoksihan kilpatalleilla on isossa maailmassa meteorologit mukana ja kukin rata skannattuna kallistuksineen. Se on vain siitä kiinni, miten paljon siitä viimeisestä sekunnista tai jopa sekunneista on valmis maksamaan.

    Harrastelijaahan tuollainen ei oikein palvele, kun ison rahan tiimit sitten jemmaavat tulokset kassakaappeihin.
    Toisaalta korkeusprofiilin sähköisessä muodossa saa Maanmittauslaitoksen laserkeilausaineistosta ilmaiseksi ja kallistukset mittaa talkoolainen olutpalkalla yhdessä päivässä.

    Tuulen nopeuden ja suunnan, radan ja ilman lämpötilan ja ilmankosteuden saa 20 euron mittarilla mitattua kuka tahansa, vaikka niitä ei valmiina tarjoiltaisi. Kitkatasonkin ko olosuhteissa pystyy mittaamaan ainakin, jos on referenssituloksia pohjalla. Lähinnä epävarmuus liittyy paikallisiin kitkatason muutoksiin ja kuoppiin. Niitä varten on sitten vain silmät päässä ja lippumiehet poteroissa.
    Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä motoristeista.
  24.  
  25. #24
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Tuon vuoksihan kilpatalleilla on isossa maailmassa meteorologit mukana ja kukin rata skannattuna kallistuksineen. Se on vain siitä kiinni, miten paljon siitä viimeisestä sekunnista tai jopa sekunneista on valmis maksamaan.
    Niin, jotta he voivat simuloida virtuaalisesti. Esim sillä Matlabilla.