Renkaista olikin jo vastaavaa keskustelua, mutta ketjujen kestosta en löytäny aihetta nopealla vilkaisulla. Kerätään siis kokemuksia ketjujen kestosta ja vinkkejä, mistä tunnistaa kuluneet ketjut.
Itselläni vm.07? Kawasaki ER-6n ja ketjuilla menty nyt 30tkm/6v ja niistä kuuluu pientä rahinaa tasaisesti ajettaessa ja vähän enemmän kytkintä käyttäessä. Olisiko siis aika vaihtaa ketjut? Viimeaikoina ketjut ovat myös venyneet normaalia enemmän. Takaratas näyttää puhtaaksi pyyhittynä kohtuullisen normaalilta, eli piikit eivät ole kuluneet teräviksi. Kannattaako siitä huolimatta vaihtaa koko ketjurataspaketti vai pelkät ketjut? Rahasta tämä ei ole kiinni, mutta en turhaan viitsisi korjata satasilla jotain, jossa ei ole mitään vikaa. Pyörä on ollut alusta asti 25kw joten tehoilla ketjuja ei ole päässyt pilalle revittämään.
Itsellä ketjut ovat menneet aina siinä kohtaa vaihtoon kun ovat kuluneet niin epätasaisesti, että niitä on vaikea saada sopivalle kireydelle. Ikinä ei ole rattaat menneet huonoiksi tai kiristysvara haarukasta loppunut tai saati mennyt edes kovin pitkälle. 30tkm on ollut aika tyypillinen ketjun kestoikä itsellä. Paukkua toki on ollut enemmän kuin tuo 25kw ja voiteluaineena satunnaisia öljy-tuotteita muutaman sadan kilsan välein.
Yleensä tuo ketjun nopeutuva "venymä", eli tappien ja holkkien nopeutuva kuluminen on merkki siitä, että käyttöikä alkaa olla loppu. Tuo kireyden vaihtelu kierroksen matkalla on myös yksi kriteeri, ja toki silmämääräisesti näkyvät ongelmat eli rikkinäiset rullat tai jumittavat nivelet.
"Virallisestihan" yleensä valmistajalla on tuohon ketjun venymään perustuva mittausarvo jolla ketju hylätään. Esim Kawan Z1000SX:n kohdalla ketjuun ripustetaan alajuoksun puoliväliin 10kg punnus, ja sitten ylhäältä rattaiden välistä mitataan 20 lenkin pituus tappien keskeltä. Jos tuo ylittää 319mm (normaali 317.5-318.2), ketju on vaihtokunnossa. Maallikkoarvauksena en keksi miksi sama kriteeri ei soveltuisi kohtuullisesti mihin tahansa 525-ketjua käyttävään pyörään.
Itse vaihdoin taannoin GSX 650F:n alkuperäisen ketjun reilun 20tkm jälkeen talvitauolla, kun siihen ilmestyi syksyllä kireysvaihtelua ja tihenevää voitelutarvetta (ketju tuntui "karkealta"). Olisihan se vielä mennyt, mutta kun ajoa tuli yli kymppitonni kauteen, niin en halunnut riskeerata vaihtotarpeen osuvan keskelle seuraavaa ajokautta.
Noin 25 tkm kestivät tellussa kun pari satsia ajoin. Rivinelkuissa tuntuu aika liki tuon 30tkm kestävän jos merkkiketjut.
Olen aina rasvaillut parin tankillisen väleiln eli noin 500km välein. Toki sateella jos joutuu ajelee, niin tullut aikaisemmin vaiheluta.
Itsellä siis 4 paketin verran kokemusta. Rattaat ei oo ollu ikinä varsinaisesti loppu mutta oon vaihtanu kuitenki. Ja täälläkkään ei oo ollu sellaisia oireita, että kirivarat olis loppunu vaan epätasaista venymää lähinnä. Yks satsi meni vaihtoon kun lenkit jumitti.
Ja uudet rattaat samalla. Kuluvat kuitenkin sen verran varmasti.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kysymys on sinänsä asiallinen, mutta oikeaa vastausta ei ole.
Vaihtoväli riippuu liian monesta asiasta, esim. Huollosta, pyörästä, käyttäjästä, ketjun merkistä ja mallista.
Itse ole katonut ja kokeilluut että ketju toimii niinkuin sen kuuluukin, eli ette lenkit jumita ja venymä ole liian suuri.
Nykyisillä on ajettu n48tkm ja vielä mennään. Pyöränä allekirjoituksessakin mainittu isoBandit.
Näkemättä ei voi sanoa onko loppu vai ei. Välillä ei silloinkaan.
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Eniten se ketjun käyttöikä riippuu nimenomaan huollosta. Itse olen laiska rasvaaja ja vielä laiskempi putsaaja. Tänään ajattelin uudet ketjut ja rattaat vaihtaa kun nykyiset ketjut ovat 22 tkm jälkeen loppu. Pyöränä 1200 Bandit.
Huonolla huollolla ketjut saa loppuun hyvinkin pian. Rasvausta suositellaan 300-500km välein, märissä ja kuraisissa olosuhteissa hieman useamminkin. Merkkejä ketjujen käyttöiän täyttymisestä ovat jumivat lenkit, "venyminen" ja se että takarattaalta ketjua vedettäessä ketju nousee rattaalta yli puolet rattaan piikin korkeudesta. Rattaat on suositeltavaa vaihtaa samaan rahaan, kulunut ratas kun syö uuden ketjun varsin pian eikä rattaat ole kovinkaan suuri kustannuserä ketjun hintaan verrattuna.
Kuluneet tai vioittuneet ketjut alentavat voimansiirron hyötysuhdetta radikaalisti ja ovat riski sekä turvallisuudelle että tekniikalle.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Helppoa vaihtaa vain![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Täällä vaihtui pari viikkoa sitten 50tkm ajetut ketjut ja rattaat 1250 banditista ihan puhtaasti kilsojen takia, "varmuuden vuoksi". Alkuperäiset olivat vielä ihan ok, jopa eturattaalla olisi ajellut vielä pitkään. Ei jumiutuneita lenkkejä, eikä juuri välystäkään.
Ehkä 2/3 ajasta rasvattu jollain vaihteistoöljyllä, loput ihan biltsun ketjuöljyllä (spray). Rasvaustiheys on ollut "tilanteen tullen", jotain 500-1000km välein. Muu käytännön ketjuhuolto on tapahtunut lähinnä sateessa ajamalla, ketjuja ei ole kiristetty, pesty, puunattu jne muuten kertaakaan.
Tämä siis ainoastaan ilmoitusluontoisena asiana, ja vastauksena otsikon kysymykseen. Ei minään hillbilly-ketjunhuolto-ohjeena, tai edes varoittavana esimerkkinä.
- - - = = = GSF-1250S & KLE-500 = = = - - -
Tänää lähtee vaihtoon emännän cbf moposta ketjut 24tkm kohdilla. Orkkis ketjut ja alusta lähtien vaikuttanu kuminauhoilta, nyt lenkit alkaa jumittaa niin hyllyssä odottava ketju/ ratas paketti alle niin saa huoletta ajaa duuni matkoja. Oman mopon ketjuilla ajettu reilu 40tkm ja ei vielä akuuttia hätää vaihtaa joten jäänee talven puuhasteluksi.
Lisäys: Koska pyörä oli 2006 mallia niin päätin samaan hintaan ottaa takahaarukan irti ja rasvata neulalaakerit. Neulalaakerit oli ok mutta jo lähes kuivat ja takahaarukan akseli oli alkanut hapettumaan joten oli korkea aikakin öljytä se. Join tosin bisseä, mutta ripeästi tehden takahaarukan irroittaa samassa ajassa kuin alkaisi erikseen ketjuja niittailemaan ja katkomaan. Ainakin Hondan cdf:ssä toimenpide oli hyvin simppeli ja onnistuu kaikilta joilla on perustyökalut valmiina.
Viimeksi muokannut: Diesel; 07.08.2013 klo 15:53.