Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
  1. #1
    Hankin viikko sitten Garmin Zumo 350 -navigaattorin ja asensin sen K1300S:ään. Bemariliikkeen ohjeen mukaan virtaa löytyi akkukotelossa olevasta piuhasta. Liikkeen mukaan virta kytkeytyy virta-avaimesta. Näin ei kuitenkaan näytä olevan, vaan virta navitelineeseen on aina päällä. Nyt pyörä seisoi muutamia päiviä tallissa ilman navigaattoria, ja akku oli tyhjentynyt. Voiko teline piuhoineen syödä akkua?
    R1200GS, F700GS
  2. #2
    Lainaa Tigerbalm kirjoitti Katso viesti
    Voiko teline piuhoineen syödä akkua?
    Ei syö... pitää olla kytkettynä joku virtaa vastaanottava laite, että syö. Teline itsessään ei käytä virtaa (vertaa pistorasia).
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
  3. #3
    Voi se syödä, esimerkiksi jos kostaus tai lika aiheuttaa virran telineen lävitse. Kuulin asennusliikkeestä, että näin on joskus käynyt, ja minulle asennettiin tämän vuoksi navi virta-avaimen taakse.

    Ota virtajohto irti telineestä ja kokeile tyhjeneekö akku silloin. Virtavuoto voi olla tietysti aiheutua muustakin syystä.

    Tai kytke navi suosiolla uudelleen joka tapauksessa.
  4. #4
    Telineen ei pitäs kuluttaa itsestään, itellä (FJR) on nyt viimeinen asennus niin, että 660:n telineessä on virrat päällä kokojan, koska näin välttyy lyhyissä stopeissa esim. tankkaus, siltä ettei navi putoa päältä.

    Garmin tuesta voit tietysti varmistaa ettei tuohon 350:n ole keksitty jotain uutta telineeseen. Tukeen voi laittaa s-postia (suomeksi) Garminin sivuilta.
    Oiskohan mahdollista, että virranulosotto on nyt väärin, jostain sellaisesta, joka "herättää" jotain muutakin sähkölaitetta pyörässä?
    Jos haluut, että telineessä on sähköt kokoajan, niin voit ottaa suoraan akulta (sulake väliiin).
    Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
  5. #5
    Miten kuulostaakin tämä niin tutulta

    Ja vastaus on: Kyllä voi.

    Virtaa ei välttämättä vie vain tuo navi, vaan se onnistuu pitämään tuon virransyötön ja sitä myöten koko känniväylän siellä virrallisena.

    Ota virta mieluummin siitä diagnostiikka plugista, sieltä löytyy piuha mistä häviää virta kun moottori sammuu. Tuo piuha ei ole sen känniväylän ohjaama eli siitä häviää takuu varmasti virrat aina. Näin säästyt ylimääräisen releen asentamiselta.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    KTM 690 Enduro R
  6. #6
    Lainaa koutsi kirjoitti Katso viesti
    Voi se syödä, esimerkiksi jos kostaus tai lika aiheuttaa virran telineen lävitse. Kuulin asennusliikkeestä, että näin on joskus käynyt, ja minulle asennettiin tämän vuoksi navi virta-avaimen taakse.

    Ota virtajohto irti telineestä ja kokeile tyhjeneekö akku silloin. Virtavuoto voi olla tietysti aiheutua muustakin syystä.

    Tai kytke navi suosiolla uudelleen joka tapauksessa.
    Liittimet kantsii tosiaan pitää puhtaina, tosin tuo lika/vesi aiheuttaa kyllä sitten jo muutenkin ongelmia, mutta itellä ei ainakaan ole ollut ongelmia tuon suoran kytkennän kanssa vaikka se on ollut nyt jo useamman vuoden.

    Alkuperäisesti liike kytki omani niin, että oli virta-avaimen takana, tosin sen verran vikaan, että navista hävis sähköt aina kun paino etujarrua, korjasin ite ensin tuon kytkennän ja muutin sitten myöhemmin tuohon suoraan, kun alko harmittaa tuon navin pois putoaminen breikeissä.

    Jos sulla on yleismittari niin mittaa virta navin piuhasta, kun navi ei ole kiinni telineessä. (kytke mittari sarjaan)
    Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
  7. #7
    Omassa Kawassa tomtom. Laitoin piuhan suoraan akulta, erillinen sulake ja merkkivalollinen katkaisija.
  8. #8
    iaj tuossa jo sanoikin kaiken tarpeellisen can väylästä... Mulla meni gessussa ihan samaan tyyliin akku tyhjäks pelkällä telineellä. Oli kytketty omalla plugilla gessun naviplugiin. Jätti väylän auki ja akku tyhjä.
    Nyt lisävarusteille kokonaan can väylästä riippumaton rinnakkainen releohjattu järjestelmä joka on takuulla kylmä heti kun kone sammuu.
    XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290advR
  9. #9
    Kiitos neuvoista. Kun en koista sähkö(kään)hommista mitään ymmärrä, millainen rele ja miten asennetaan, jos otan virran suoraan akusta. Voiko asennuksen tehdä itse? Sulakehan on jo navin piuhoissa.
    R1200GS, F700GS
  10. #10
    Itse otin ajovalon johdosta herätteen releelle. Näin lisävirtapiiri aktivoituu vasta kun moottori on käynnistynyt.
    Laita diodirele sitten tuohon niin suojaa jännitepiikeiltä.
    Releen kytkentä:
    Napa 30 akulta jatkuva virta MUISTA SULAKE TÄHÄN VÄLIIN
    Napa 86 heräte
    Napa 87 lähtevä virta esim se navin piuha
    Napa 85 Maa

    Mä asensin tuollaisen http://www.bluesea.com/products/5025..._Bus_and_Cover
    omaan mopoon niin sain näppärästi sulakevarmennetut lähdöt lisävaloille naville yms härpäkkeille.

    Kun otat herätevirran niin älä käytä ryöstäjää vaan mieluummin piuha poikki ja liitos tina-abikolla

    Jos oikein haluaa hifistellä niin sitten näistä kasaamaan:

    http://shop.touratech.se/SE/Catalog/...44-0690-0.html

    http://shop.touratech.se/SE/Catalog/...44-0450-0.html

    http://www.nippynormans.com/products...-panel-cen-af1

    http://www.nippynormans.com/products...-panel-cen-af2

    http://www.nippynormans.com/products...-panel-cen-af2
    XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290advR
  11. #11
    Mulla on itellä koko ajan kiinni USB-piuha adapterin kautta suoraan akusta (Monster 696). Adapterissa palaa aina merkkivalo vaikka mopo ei oo päällä. Kännykkä latautuu ku laittaa kiinni (pyörä edelleen offline). Onkohan sitten tapauskohtainen, että syökö lisälaitteet akkua vai ei. ihan hyvin mulla pelaa vaikka tyhjä USB-naaras on sateelle ja kaikelle epäpuhtauksille alttiina. Akku ei ole uusi.
  12. #12
    Ratkaisin omalta kohdaltani em. ongelman ottamalla naville virrat etuparkkivalosta. Ihan pokkana vaan rosvoliittimillä, ja hyvin pelittää
    Honda CB350K4

    "Work Less - Ride More"
  13. #13
    Lainaa iaj kirjoitti Katso viesti
    Miten kuulostaakin tämä niin tutulta

    Ja vastaus on: Kyllä voi.

    Virtaa ei välttämättä vie vain tuo navi, vaan se onnistuu pitämään tuon virransyötön ja sitä myöten koko känniväylän siellä virrallisena.

    Ota virta mieluummin siitä diagnostiikka plugista, sieltä löytyy piuha mistä häviää virta kun moottori sammuu. Tuo piuha ei ole sen känniväylän ohjaama eli siitä häviää takuu varmasti virrat aina. Näin säästyt ylimääräisen releen asentamiselta.
    Miten navi pystyy pitämään can -väylän virrallisena? Itse olen kytkenyt virtapistokkeen K1300S:ssä siihen akkukotelossa olevaan valmiiseen liittimeen ja mitä olen havainnut, niin kun moposta sammuttaa virrat, tuosta pistokkeestakin häviää virrat n. 15 min kuluessa oli siinä virtaa kuluttava laite kiinni tai ei. Tuohon automaattikatkaisuun on tullut aina luotettua ja jätettyä navi ja mitä milloinkin kiinni pistokkeeseen, ainakin toistaiseksi on toiminut kuten pitää.
    k1300s
  14. #14
    Lainaa Tuomas_82 kirjoitti Katso viesti
    Miten navi pystyy pitämään can -väylän virrallisena? Itse olen kytkenyt virtapistokkeen K1300S:ssä siihen akkukotelossa olevaan valmiiseen liittimeen ja mitä olen havainnut, niin kun moposta sammuttaa virrat, tuosta pistokkeestakin häviää virrat n. 15 min kuluessa oli siinä virtaa kuluttava laite kiinni tai ei. Tuohon automaattikatkaisuun on tullut aina luotettua ja jätettyä navi ja mitä milloinkin kiinni pistokkeeseen, ainakin toistaiseksi on toiminut kuten pitää.
    Tätä on käsitelty useissa caseissa. Riippuu erityisesti navista, kuun ja maan asennosta, auringonpilkkujen määrästä jne. jne.

    Fakta on se, että tietyissä tilanteissa se vain jää auki ja syö hyvinkin nopeasti akun tyhjäksi jos käyttää näitä lisävirta pistokkeita. Tuoss känniväylässä kun on tällainen toiminallisuus että lisälaite saa pidettyä sen hengissä.

    Varminta on joko
    - ottaa heräte releelle ja sen kautta virta suoraan akulta
    - ottaa virta tuosta mainitsemastani diagnostiikka plugista joka ei ole känniväylässä (suosittelemani metodi, jää tuo rele pois kuvioista)
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    KTM 690 Enduro R
  15. #15
    Lainaa Tuomas_82 kirjoitti Katso viesti
    Miten navi pystyy pitämään can -väylän virrallisena? Itse olen kytkenyt virtapistokkeen K1300S:ssä siihen akkukotelossa olevaan valmiiseen liittimeen ja mitä olen havainnut, niin kun moposta sammuttaa virrat, tuosta pistokkeestakin häviää virrat n. 15 min kuluessa oli siinä virtaa kuluttava laite kiinni tai ei. Tuohon automaattikatkaisuun on tullut aina luotettua ja jätettyä navi ja mitä milloinkin kiinni pistokkeeseen, ainakin toistaiseksi on toiminut kuten pitää.
    Lainaa iaj kirjoitti Katso viesti
    Tätä on käsitelty useissa caseissa. Riippuu erityisesti navista, kuun ja maan asennosta, auringonpilkkujen määrästä jne. jne.

    Fakta on se, että tietyissä tilanteissa se vain jää auki ja syö hyvinkin nopeasti akun tyhjäksi jos käyttää näitä lisävirta pistokkeita. Tuoss känniväylässä kun on tällainen toiminallisuus että lisälaite saa pidettyä sen hengissä.

    Varminta on joko
    - ottaa heräte releelle ja sen kautta virta suoraan akulta
    - ottaa virta tuosta mainitsemastani diagnostiikka plugista joka ei ole känniväylässä (suosittelemani metodi, jää tuo rele pois kuvioista)
    Ok, en lähde kiistämään etteikö noin voi käydä, ihmettelin vaan kun omalla kohdalla on toiminut täysin moitteitta ainakin toistaiseksi. Kieltämättä onhan tuo can -väylä kyllä sellasta tekniikkaa että kaikki mahdotonkin on mahdollista.
    k1300s
  16. #16
    eikö navissa akkua?
    Mulla TomTom ja siinä itsessään akku. Vaikka nappaan koko navin telineestä käteen niin ei sammu. muuta kuin sammuttamalla tai kun akku tyhjä navista.Ja jos jättää pyörään kiinni ja päälle niin sitte tartteekin jo kaksi akkua tyhjentyä.
    Navi kytkeytyy automaattisesti päälle kun sen asentaa telineeseen ja saa latausvirtaa.
    Virta tulee minulla suoraan akulta telineeseen.
    Onkohan vähän aika jo tekemässä tehtäviään kun pitää vähän CRC:tä suihkautella nastoihin että lataa navia.
    Ollut käytössä jo n.5v ja hyvä peli on.
    Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird -04
    Iron Butt ss1000
  17. #17
    Lainaa Tuomas_82 kirjoitti Katso viesti
    Ok, en lähde kiistämään etteikö noin voi käydä, ihmettelin vaan kun omalla kohdalla on toiminut täysin moitteitta ainakin toistaiseksi. Kieltämättä onhan tuo can -väylä kyllä sellasta tekniikkaa että kaikki mahdotonkin on mahdollista.
    Sehän tuossa niin hauskaa onkin, kun jollain se toimii, jollain ei. Jopa saman vuosimallin vehje, sama navi, samalla tavalla laitettu piuhat niin ei, akku vain tyhjenee toisella mutta toisella pelittää ihan hienosti.

    Erona voi olla vaikka vain känniväylän ohjaimen softaversio mitä ei normitallaaja ulkoa näe millään.

    Nuo Garminin navit missä on ulkoinen virtamötikkä tuntuvat kuitenkin olevan yhdistävä tekiä. Harvemmin olen törmännyt siihen että esim. Zumo 660 tai 550 olisi tuota aiheuttanut, mutta nämä uudemmat navit kyllä.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    KTM 690 Enduro R
  18. #18
    Lainaa iaj kirjoitti Katso viesti
    Tätä on käsitelty useissa caseissa. Riippuu erityisesti navista, kuun ja maan asennosta, auringonpilkkujen määrästä jne. jne.

    Fakta on se, että tietyissä tilanteissa se vain jää auki ja syö hyvinkin nopeasti akun tyhjäksi jos käyttää näitä lisävirta pistokkeita. Tuoss känniväylässä kun on tällainen toiminallisuus että lisälaite saa pidettyä sen hengissä.

    Varminta on joko
    - ottaa heräte releelle ja sen kautta virta suoraan akulta
    - ottaa virta tuosta mainitsemastani diagnostiikka plugista joka ei ole känniväylässä (suosittelemani metodi, jää tuo rele pois kuvioista)
    Mulla edellinen navi oli zumo 220 eli sellainen jossa on mp sarjassa muuntaja erikseen. Tämä muuntaja oli syypää siihen että väylä pysyi auki vaikka virrat oli pois ja navi irti telineestä.
    Jälkeenpäin asiaa selviteltyä niin useat ammattiautoilijat (taksi) sanoivat samaa. Eli tietyillä Garmin kiinteillä automalleilla oli sama "ominaisuus" yhteistä oli kaikille juurikin tuo erillinen muuntaja.
    XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290advR
  19. #19
    Mulla pikkugessussa zumo 220:n muuntaja oli aikaisemmin can-väylässä kiinni ja kulutti akun kahdes viikossa. Nyt suoraan akussa kiinni eikä ongelmaa. Zumo ei itsessään vie kuin vähän virtaa, mutta varmaan pitää tuon can-väylän elektroniikan aktiivisena ja se varmaan syö akun.

    Sporsterissa Zumon virtalähde voi olla kiinni kuukausi ilma, että akun lataustasossa olisi ongelmia.
    https://reissu.org
  20. #20
    Lainaa Wolff kirjoitti Katso viesti
    Mulla pikkugessussa zumo 220:n muuntaja oli aikaisemmin can-väylässä kiinni ja kulutti akun kahdes viikossa. Nyt suoraan akussa kiinni eikä ongelmaa. Zumo ei itsessään vie kuin vähän virtaa, mutta varmaan pitää tuon can-väylän elektroniikan aktiivisena ja se varmaan syö akun.

    Sporsterissa Zumon virtalähde voi olla kiinni kuukausi ilma, että akun lataustasossa olisi ongelmia.
    Sama oli mulla busassa oli koko busan olemassaolon paikallaan eikä mitään ongelmaa
    XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290advR
  21. #21
    Mulla on useassa eri pyörässä Tompan navi jäänyt päälle moneksikin vuorokaudeksi välillä ja pistokkeessa jatkuva virta akulta.
    Koskaan ei ole pyörissä ollut virtaongelmia.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  22. #22
    Kaverilla gessussa Garmin ja akku parissa päivässä tyhjä.
    Oli ottanut gepsin irti lennosta, eli olisi bemun mukaan pitänyt ensin gepsi sammuttaa, nyt jäi siis känniväylä huutelee kun ei tajunut tuota lennosta lähtöä. Tiedä sitten näistä.
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
  23. #23
    Vanhana autosähkärinä toivoisin, että jos ei tiedä mitä tekee vehkeeseen, jossa on can-väyläohjauksia, niin ei tee mitään, ennen kuin on ottanut asioista selvää.
    Kohta alkaa joka paikka olla väyläohjattu ja jos sinne virittee väliin jotain tai yrittää rosvoliittimellä varastaa sähköä, niin ihan varmasti on ongelmia tiedossa.
    Ei can-väylä paholaisen keksintö ole, sen kanssa pärjää, kun tietää mitä se tekee ja missä se on osallisena.
  24. #24
    Itse ostin SW Motechin "USB-pistorasian" pyörään. Eli siis perinteisen tupakansytkärin kokoinen murikka jossa on suoraan kumitulpan alla 2kpl usb-töpseleitä josta voi ladata navia, kännyä, musiikkisoitinta jne.

    Heti ensimmäiseksi mittasin härvelin virrankulutuksen silloin kun siihen ei ole yhtään laitetta kytkettynä, ja niin vaan se kuluttaa yli 10mA lepovirtaa. Tuo nyt ei päivässä tai kahdessa akkua tyhjennä, mutta viikko tai kaksi on jo toinen juttu.

    Tämä vahvisti käsitystäni siitä, että yhtäkään mahdollisesti elektroniikkaa sisältävää härveliä ei kannata kytkeä suoraan sähköön ainakaan ilman virtamittauksia.
  25. #25
    Kyllä minulla Rocketin ja Zumo 550 kanssa akku tyhjeni, jos pyörä seisoi esim.silloin kun olin töissä. Virta telineeseen tuli suoraan akusta. Mäkisen Jyrki Crossipyörästä sanoi, ettei näihin uusiin elektronikka paljon sisältäviin pyöriin pitäisi "varastaa" vaan pitää ottaa virta suoraan akusta.
    Kotka
  26. #26
    Mulla samaa vikaa kun ylempänä, pyörä K1300S ja laite Garmin 350: akku tyhjä kahden-kolmen päivän seisonnan jälkeen. Mun tapauksesta tekee mielenkiintoisen se, että koko homman asennuksen jätin ammattilaisten huoleksi Espoon R.M Heinolle josta myös laitteen ostin (valitettavasti kuuntelin myyjää ja otin 350:n kun olin hakemassa 660:stä, mutta se on toinen tarina) juuri välttääkseni nämä viat. Tätä asiaa jo kerran kävin siellä reklamoimassa, ja tutkimisen jälkeen syyttivät vanhaa akkua. Mittauksissa ei kuulemma löytynyt mitään sellaista että voisi naviteline tyhjätä akua. Noh, tänään kolmen päivän ajotauon jälkeen sai taas työntää pyörän käyntiin -> takas Heinon "ammattilaisten" pakeille
    With Great Power Comes Great Responsibility

    Ei riemulla rajaa kun Ässällä ajaa
  27. #27
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    Mulla on useassa eri pyörässä Tompan navi jäänyt päälle moneksikin vuorokaudeksi välillä ja pistokkeessa jatkuva virta akulta.
    Koskaan ei ole pyörissä ollut virtaongelmia.
    Täällä kans kolmessa pyörässä ollut Tompan navit käytössä. Ilman minkäänlaisia ongelmia. Joskus pyörä seisonut parikin viikkoa kesässä putkeen ilman ajeluita. Esim. viime kesänä. (tää kesä menty
    lähes päivittäin) Nyt alkaa ollaa kausi jo lopuillaan. Hyvää syksyä kaikille.
    rengas
  28. #28
    Minulla on bemarin Navi IV Benmarin telineessä K1300S:ssä.
    Asennuksen teki BikeTeamin huolto.
    Virta otettiin jostain, älkää vain kysykö mistä. Vielä vähemmän voin sanoa siihen keskusteltiinko asiasta CANin kanssa vai ei.

    Virta telineestä katkeaa ehkä minuutin päästä virta-avaimen kääntämisestä, juuri niin kuin minulle kerrottiin.
    Tämän jälkeen tuo Tsumo kertoo että ulkoinen virta on katkaistu ja kysyy haluanko laitteen pysyvän päällä.

    Hieno värkki.

    Kannattaa kysyä asiasta joltakulta jolla on käytössään CANin kanssa keskusteleva härpäke. Hän varmaan osaa neuvoa myös oikean paikan ottaa sähkö.

    JP
  29. #29
    Lainaa -Chelios- kirjoitti Katso viesti
    Mulla samaa vikaa kun ylempänä, pyörä K1300S ja laite Garmin 350: akku tyhjä kahden-kolmen päivän seisonnan jälkeen. Mun tapauksesta tekee mielenkiintoisen se, että koko homman asennuksen jätin ammattilaisten huoleksi Espoon R.M Heinolle josta myös laitteen ostin (valitettavasti kuuntelin myyjää ja otin 350:n kun olin hakemassa 660:stä, mutta se on toinen tarina) juuri välttääkseni nämä viat. Tätä asiaa jo kerran kävin siellä reklamoimassa, ja tutkimisen jälkeen syyttivät vanhaa akkua. Mittauksissa ei kuulemma löytynyt mitään sellaista että voisi naviteline tyhjätä akua. Noh, tänään kolmen päivän ajotauon jälkeen sai taas työntää pyörän käyntiin -> takas Heinon "ammattilaisten" pakeille
    Pitää kyllä muistaa, että harvoinhan nuo ovat moniala-asiantuntijoita. Hyvä MP-meksu ei välttämättä ole hyvä sähkäri tai MP-sähköjen ja elektroniikan asiantuntija. Autoliikkeilläkin on nykyään ihan eri heput, jotka ratkovat sähkö-/elektroniikkaongelmat. Parikin kertaa on tuo tullut opituksi kun normihuollon jälkeen on tullut kehotus varata aika sähkömiehelle...
    <p>2002-2014</p>
  30.  
  31. #30
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Pitää kyllä muistaa, että harvoinhan nuo ovat moniala-asiantuntijoita. Hyvä MP-meksu ei välttämättä ole hyvä sähkäri tai MP-sähköjen ja elektroniikan asiantuntija. Autoliikkeilläkin on nykyään ihan eri heput, jotka ratkovat sähkö-/elektroniikkaongelmat. Parikin kertaa on tuo tullut opituksi kun normihuollon jälkeen on tullut kehotus varata aika sähkömiehelle...
    Tämä on fakta ja asiaan sain selvyyttäkin. BMW:llä on päädytty mielenkiintoiseen ratkaisuun: Bemun oma Navigator IV pitää huolen CAN- väylän sulkemisesta, eli "komento" pyörälle sammuttaa CAN-väylä tulee laitteelta. Älkää kysykö miten tai miksi. Tarvike-navi ei tietenkään tätä tee koska missään muussa pyörässä asia tuskin on näin.

    Tarvike-navin virrat pitää siis vetää vaikka ajovalojen kautta, muuten on tosiaan se riski että väylä jää auki ja akku on parin päivän päästä zippi. Syystä tai toisesta (Pyörän malli, vuosimalli, navigaattorin malli ja varmaan ne em. aurinkopilkut) näin ei kuitenkaan ole aina.

    Tämän opin myöskin RM Heinolta, ilmeisesti juuri sähköpuolen ammattilaiselta. Itsellä vaihtuu Zumo 350 juurikin tuohon Navi IV:n, ei tosin pelkästään tästä syystä.
    With Great Power Comes Great Responsibility

    Ei riemulla rajaa kun Ässällä ajaa
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen