Sivu: 90 / 130:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 40808889909192100 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 2671:stä 2700:een 3885:sta
  1. #2671
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Toi olikin sellainen nippelitieto mikä on pitanyt kysyä : Miten ulos ne männät saa pumpata jottei käy sisällä mitään vääryyksiä? Eli ajaako saman asian jos otan suoraan satulan käteen ja puristan männät ulos esim irrallista jarrupalaa vasten? Toinen satula lepää siis paikallaan tässä vaiheessa.
    Siinä jarrusatulassa ei ole muita liikkuvia osia kuin männät. Itse puristan mäntiä ulos molempia paloja vasten, silloin ei ainakaan tule liian ulos, jos siis ei ole tarkoitus mäntiä ottaa kokonaan irti satulasta.

    Silloin mäntä on liian ulkona kun kuuluu "plop" ja kädet on jarrunesteessä. Mitään vaaraa tuosta ei ole, männän voi työntää takaisin, mutta ilmaushommia on sit reilusti tiedossa kun satula valuu tyhjäksi nesteestä

    Jos männät eivät liiku tarpeeksi herkästi tai jarru tuntuu jäävän kantamaan, niin männät irti satulasta ja pölysuojat+tiivisteet vaihtoon alkuperäisosia käyttäen.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  2. #2672
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Siinä jarrusatulassa ei ole muita liikkuvia osia kuin männät. Itse puristan mäntiä ulos molempia paloja vasten, silloin ei ainakaan tule liian ulos, jos siis ei ole tarkoitus mäntiä ottaa kokonaan irti satulasta.

    Silloin mäntä on liian ulkona kun kuuluu "plop" ja kädet on jarrunesteessä. Mitään vaaraa tuosta ei ole, männän voi työntää takaisin, mutta ilmaushommia on sit reilusti tiedossa kun satula valuu tyhjäksi nesteestä.
    Enpä ole koskaan törmännyt sellasiin satuloihin josta tulisi ulos. Voihan sellaisetkin toki olla. Veikkaisin että on ehkä jopa suunniteltu siten että vaikka jarrupalat tippuis niin männät ei tuu liian ulos ollessaan levyä vasten.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  3. #2673
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Eli ajaako saman asian jos otan suoraan satulan käteen ja puristan männät ulos esim irrallista jarrupalaa vasten? Toinen satula lepää siis paikallaan tässä vaiheessa.
    Levyä vasten ihan vaan sen takia että se on helpoin tapa saada kaikki männät ulos saman verran.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  4. #2674
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Levyä vasten ihan vaan sen takia että se on helpoin tapa saada kaikki männät ulos saman verran.
    Totta joo. Kiitos vinkistä.

    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Jos männät eivät liiku tarpeeksi herkästi tai jarru tuntuu jäävän kantamaan, niin männät irti satulasta ja pölysuojat+tiivisteet vaihtoon alkuperäisosia käyttäen.
    Joo ne viime kesänä huollettiin ne jarrut muttei vaihdettu tiivisteitä eikä pölysuojia, ja jarrut petti Alastarolla Palmasin jarruissa. Nyt vaihtu täksi kesäksi jarruletkut, pääsylkkä, sekä satulat puretaan kokonaan ja vaihdetaan kaik tiivisteet yms sekä hiotaan männät puhtaaksi. En ikinä halua enää kokea sitä fiilistä ku kahva kalahtaa pohjaan 200 lasissa.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  5. #2675
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Totta joo. Kiitos vinkistä.


    Joo ne viime kesänä huollettiin ne jarrut muttei vaihdettu tiivisteitä eikä pölysuojia, ja jarrut petti Alastarolla Palmasin jarruissa. Nyt vaihtu täksi kesäksi jarruletkut, pääsylkkä, sekä satulat puretaan kokonaan ja vaihdetaan kaik tiivisteet yms sekä hiotaan männät puhtaaksi. En ikinä halua enää kokea sitä fiilistä ku kahva kalahtaa pohjaan 200 lasissa.
    Kokenut tuon +300kmh vauhdisa
    moottoripyöräily tarjoaa elämyksisä, elämys tuokin
    2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
    2013Joensuu 2X1Maili
    2013Lappenranta S7X1Maili
    2014Lappenranta S 6X1Maili
    2015Halli6X1Maili
    2015Lappenranta K 17X1Maili
    2015Kauhava17X1Maili
    2015Räyskälä27X1/4Maili
    2015Lappenranta S 3X1Maili
  6. #2676
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Toi olikin sellainen nippelitieto mikä on pitanyt kysyä : Miten ulos ne männät saa pumpata jottei käy sisällä mitään vääryyksiä? Eli ajaako saman asian jos otan suoraan satulan käteen ja puristan männät ulos esim irrallista jarrupalaa vasten? Toinen satula lepää siis paikallaan tässä vaiheessa.
    Sen verran että ainakin mun vanhoissa laitteissa (nelimäntäinen satula) on aina yksitai kaksi mäntäää herkemmin liikkuvia kuin toinen/muut, mistä seuraa se, että jos satula on kädessä ja jarrukahvaa pumppaa, niin yksi mäntä tulee ulos ja muut pysyy paikallaan, en tiedä että jos männät on ensin painettu sisään, niin onko yhdellä männällä ulos tullessaan tilaa pullahtaa kokonaan ulos satulasta. En myöskään aio ottaa selvää siitä

    Mä olen tehnyt sopivasta riman pätkästä "työkalun" jonka laitan satulaan ikäänkuin ajamaan jarrulevyn virkaa, sitten pumppaan jarrukahvasta männät rimaa vaten ulommas ja saan sitten putsattua noi männät ja sitten työnnettyä takas. Sitten kun mäntää työntää takaisin niin taas se herkimmin liikkuvalla männällä on halukkuutta tulla ulos samalla kun toista mäntää painaa sisään. Eli ainakin itse koitan painaa kaikkia mäntiä samaan aikaan sisään. Mikään ei estä mäntää pummahtamasta ulos jos sillä on vaan tilaa tulla ulos. Kannattaa huomioida toi mäntien liike myös jos on toinen satula irti roikkumassa siellä prätkän toisella puolella...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #2677
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Sen verran että ainakin mun vanhoissa laitteissa (nelimäntäinen satula) on aina yksitai kaksi mäntäää herkemmin liikkuvia kuin toinen/muut, mistä seuraa se, että jos satula on kädessä ja jarrukahvaa pumppaa, niin yksi mäntä tulee ulos ja muut pysyy paikallaan,
    Johtuu siitä, että kahvasylinteri tekee paineen ja se sama paine vaikuttaa jarrusatulan mäntiin samalla voimalla.
    Kun yksi mäntä liikkuu, niin ei silloin tarvitse muiden liikkua.


    Sama ilmiö voi sattua myös, jos satulan männät on eri kokoisia, niin silloin toinen liikkuu herkemmin.
    Juuri nyt en muista, että kumpi mäntä...
  8. #2678
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    en tiedä että jos männät on ensin painettu sisään, niin onko yhdellä männällä ulos tullessaan tilaa pullahtaa kokonaan ulos satulasta. En myöskään aio ottaa selvää siitä
    Kyllä se sieltä mahtuu tulemaan, monoblock satuloiden tiivisteitä ei saisi vaihdettua jos ei mahtuisi. Jos männät on oikein herkät, niin tulee varsin helposti jos huolimattomasti noita pumppailee.

    Näissäkin hommissa on monta tapaa tehdä asioita, kaikki ovat oikeita, jos lopputulos on sama eli hyvin toimivat jarrut.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  9. #2679
    Ei sit aivopieruissaan kannata irrottaa jukuroivaa mäntää paineilmalla, jaa mistäkö tiedän puolustuksekseni olin nuori ja tyhmä, nykyään en ole enää ihan niin nuori...
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  10. #2680
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Hyvinhän se paineilmalla lähtee. Laittaa vaan muuta kuin sormet väliin.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  11. #2681
    Millä muulla kuin paineilmalla niitä mäntiä irroitellaan...?
  12. #2682
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Millä muulla kuin paineilmalla niitä mäntiä irroitellaan...?
    Jarrumäntäpihdeillä. En ole tosin löytänyt tarpeeksi pieniä noihin kaikkein pienimpiin mäntiin.

    https://www.xlmoto.fi/mp-tarvikkeet/...pid-PM-0079822
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  13. #2683
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Millä muulla kuin paineilmalla niitä mäntiä irroitellaan...?
    Lukkorengaspihtejä olen käyttänyt, pitää olla sopiva malli, jolla saa tarrattua männän sisältä kiinni.
  14. #2684
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Jarrumäntäpihdeillä. En ole tosin löytänyt tarpeeksi pieniä noihin kaikkein pienimpiin mäntiin.

    https://www.xlmoto.fi/mp-tarvikkeet/...pid-PM-0079822
    Tollasilla irtoo ne vähemmän jumissa olevat. Jumissa olevat ei

    Noilla näppärä kyllä pyöritellä mäntiä jos vain putsailee. Saa kaikki pinnat näkyviin.

    Luulin, että oisivat purreet paremmin männän sisäpintaan.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  15. #2685
    Taidan silti luottaa paineilmaan.

    Jos on oikein jumissa ja pakko saada mäntä irti, niin rasvaprässi on yksi vaihtoehto, mutta kuulemma se on halkisahausta edeltävä vaihtoehto.
  16. #2686
    Paineilmalla itse olen irroitellut, tosin kannattaa olla varovainen ensimmäisellä kerralla. Pikku tuhauksia sitä ilmaa sinne linjaan ja jos on pakko katsoa sitä satulaa, niin suojalasit päähän, tai pyörittelee sen satulan rätteihin. Samalla paineilma kikalla on tullut irroiteltua hydraulisylintereistä männät ulos.

    Jumiutuneet männät olen sitten ensin puristanut sisään jos ei ulos lähde. Pikku liikuttamisella liikkeelle ja vasta sitten kättä pitempää peliin. Yleensä varovaisesti pihdeillä avittanut männän päästä pyörittelemällä. Paras tietty olisi jos voisi jättää likoamaan irroitusöljyyn yms vastaavaan yön yli tai vaikkapa vuorokaudeksi. Ja normaalisti ei voi, koska eihän se ole kuin näpsäyttää yks jarruremppa.
    Honda VFR 800 Fi
    EX Honda CB1000R
    EX Suzuki GSX-R 750
  17. #2687
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/8030...antatyokalu-MP

    Mä olen tykänny tuosta vehkeestä jarrumäntiä irrotellessa. Sen saa ruuvattua tiukkaan kiinni sisäpintaan. Tosin, jos on ihan totaalisen jumissa niin tiedä siitäkään sitten
  18. #2688
    Sori jos mennyt ohi, mutta miten siinä PrivateeRin takalaakeri/keskiholkki hommelissa lopulta kävi, oliko uusi holkki pidempi kuin vanha?
    690 Enduro
    Speed Triple 1050 Turbo
  19. #2689
    Lainaa gini kirjoitti Katso viesti
    Sori jos mennyt ohi, mutta miten siinä PrivateeRin takalaakeri/keskiholkki hommelissa lopulta kävi, oliko uusi holkki pidempi kuin vanha?
    Odotan vieläkin osia postista.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  20. #2690
    [Jos on oikein jumissa ja pakko saada mäntä irti, niin rasvaprässi on yksi vaihtoehto, mutta kuulemma se on halkisahausta edeltävä vaihtoehto.]

    Rasvaprässillä kyllä melko varmasti lähtee. Mutta jos niin lujassa on niin ainut oikea vaihtoehto alkaa olla jo uusi satula.
  21. #2691
    Tämä. Kahdenkäden prässi n.400Bar. Mutta passaako prässin nippa suoraan satulan kierteisiin?
    Oulu
  22. #2692
    Rasvarässillä niitä mäntiä on irroiteltu, mutta yleensä irroittamisen jälkeen on todettu, että uusi satula tulee halvemmaksi.
    Toki jos kyseessä on maailman ainoa jarrusatula niin sitten on eri tarina.

    Jos mäntä ei paineilmalla irtoa, niin se kertoo siitä, että jotain muutakin pitää hommata kuin pelkät tiivisteet.

    Katsoin juuri Brembon satulaa ja männät ei todellakaan ole mustaa metallia, niin ei ne myöskään ruostu kiinni.
  23. #2693
    Mikä ihme on jarrunesteessä "dry boiling point" ja "wet boiling point"?

    Ja mitäs jarrunesteitä ratailijat ovat käyttäneet pyörissään (mieluummi sellasia joista hyviä kokemuksia)?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  24. #2694
    Lainaa ktv kirjoitti Katso viesti
    Sen verran vielä että uuden ja "vanhan" nesteen kiehumispiste.
    Vanhassa kun on vettä.


    gs lc

    BMW, askel kohti aikuisuutta..
  25. #2695
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Mikä ihme on jarrunesteessä "dry boiling point" ja "wet boiling point"?

    Ja mitäs jarrunesteitä ratailijat ovat käyttäneet pyörissään (mieluummi sellasia joista hyviä kokemuksia)?
    Haku "RBF600" löytää foorumilta paljon osumia Motulin jarrunesteestä. Tuota olen kuullut suositeltavan korkean kiehumispisteen vuoksi.

    Itse kylläkin jarruttelen niin ponnettomasti, että joku edullinen purkki DOT 4:sta on tullut kaupasta aina mukaan.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  26. #2696
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Mikä ihme on jarrunesteessä "dry boiling point" ja "wet boiling point"?

    Ja mitäs jarrunesteitä ratailijat ovat käyttäneet pyörissään (mieluummi sellasia joista hyviä kokemuksia)?
    RBF600

    Ja jarruneste imee itseensä kondensiovettä, josta seuraa jarrunesteen kiehumispisteen lasku (koska vedellä on huomattavasti alhaisempi kiehumispiste).

    Siksi eri "dry boiling point" ja "wet boiling point"
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  27. #2697
    Lainaa ktv kirjoitti Katso viesti
    Tiedän että se on joilleki käsittämätön asia että joku ei tietäisi jotain asiaa, ja sitten kysyy sitä....

    Ja kiitos teemu ja jonezi! Olin ostamassa tota RL 600 mutta taidan sitte ottaa tota RBF600 jos porukat sitä suosii ja hintaki on puolet edullisempi
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  28. #2698
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Tiedän että se on joilleki käsittämätön asia että joku ei tietäisi jotain asiaa, ja sitten kysyy sitä....
    Enemmän tässä oli riskiä delvakkihenkiselle väännölle oikeasta ja väärästä nesteestä, ja että mitä vikaa on halvimmassa purkissa missä lukee dot4... Sitä kaipaavat voivat perustaa asiasta uuden vääntöketjun. Ääni joka tapauksessa tuolle RBF600:lle minultakin.
  29. #2699
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Itse kylläkin jarruttelen niin ponnettomasti, että joku edullinen purkki DOT 4:sta on tullut kaupasta aina mukaan.
    Mä olen korvannut DOT4:en DOT5.1:llä koska siinä on korkeampi kiehumispiste. Sorapyörässä on joskus takajarru mennyt pehmeäksi 4:lla mutta 5.1:llä ei vielä kertaakaan. TRW DOT5.1:stä olen käyttänyt viime vuodet.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  30.  
  31. #2700
    Paremmat jarrut on ehkä kestävämpi ratkaisu. Mopot nyt on keskimäärin mitoitettu jo melko hyvin, mutta kotiloiden jarrujen ei tarvitse kestää kuin standardi-stoppi tietyllä kuormalla tietystä nopeudesta. Silloin reippaammassa ajossa voi jo oikeastikin tulla ongelmia. Ja lentokenttävedoissa kolmas kierros päättyy nurmikolle tai pysäytysverkkoon.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Sivu: 90 / 130:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 40808889909192100 ... ViimeinenViimeinen