Toivottavasti oikeeseen paikkaan kyssäri. Kytkinkahva ei ns. palauta perille asti, eli siis jää vähän vajaaks palautus. Klappia on tottakai kytkinkopan päässä ja siellä myös vähän reilun vuoden vanhat jouset(15% kireemmät kun orkkis tjsp lupasivat) ja levyt. Pyörässä kiinankahvat, koitettu myös toisia kiinankahvoja, orkkiksia en jaksanu koska sama toistu myös niillä toisilla. Kytkin ei siis jää "kantaan" siitä ei ole kyse, vaan pelkästään kahvan pelityksestä.
Asiantunteva kaveri sano että melkein varmasti kyseessä vaijeri, ollaanko täällä samaa mieltä? Vaijeri ei ole siis rispaantunu päistä molemmat päät tarkistettu, mutta tietävämmät on kertonu että vaijerin pinnassa on joku rasva joka ei kestä loppuelämää (tuskin siis delvac), eli uskotteko että menee vaijerin vaihdolla?
En edes kysyisi vaan vaihtasin vaijerin heti, mutta kun menee sellasella mutkalla että tiedän taas näillä käsillä ton homman olevan youtubessa 10min ja itellä 10h. (saa vittuilla käsistä)
Edit: Kysymys myös vaihtoon, meneekö täältä luetulta narukikalla, eli ohut naru päähän kun vetää vanhan ulos ja uus samaa kautta takas vaikka on vähän mutkaa matkalla?
Z750
Toinen pieni kysymys: Pyörä (kawa z750) alko vuotaan eturattaan kohdalta tavaraa mitä voisin kuvailla pikenä, kyseessä oli siis ilmeisesti öljyvuoto vaihteensiirtäjäakselin(tämä on googlesta löydetty sana en tiedä onko oikea termi) stefasta. Eli eturattaan takaa pudottaa todella hitaasti öljyä, pelästyin isosti kun se sekottu ketjurasvaan ja muuhun muhjuun mitä sieltä tuli ja oli oikeasti sellasta muhjua että olin varma että nyt on kaikki paskana.
Otin sen kopan auki ja putsasin bräkleenillä paskat kopasta (ja tallin lattialta kun ei muulla lähteny), nyt vuoto on sellasta tippa pari viikossa ja näyttää ihan jopa öljyltä niin voi varmaan ajella tän kesän huoletta kun ens keväänä on luultavasti rattaiden ja ketjun vaihto edessä jokatapauksessa? Tai ainakin kilometrien perusteella pitäis olla, mun mielestä ne näytti ihan hyvältä viimesestä vaihdosta on muistaakseni 18tkm. Paljonko ketjujen ja rattaiden vaihtoväli ylipäätään on en tiedä? Otan selvää mikäli täältä ei tule tuomioo.
Sen tiivisteen vaihto eturattaan takaa ei varmaan olis mikää amerikantemppu kuitenkaan ihan omin pikku kätösin? Laitoin vain just uudet öljyt niin mietin että tuleeko sieltä pihalle sitä jos avaan sen? Ei pitäis kauheesti kun on aika korkeella verrattuna vaikka öljyproppuun tai öljysilmään, jos se on noin 5cm korkeemmalla kun silmä mistä katotaan öljyn taso niin tuleeko mitään?
Anteeks pitkät viestit, asiaa on enemmän kun aivoja ja kiitos kaikista vastauksista.
Z750
Mulla ainakin takavuosilta kokemus että vaijeri oli niin kuivanut ja jäykistynyt että kytkin alkoi temppuilla. Ruuvipenkissä niin jäykkä että ei saanut tongilla vaijeria liikkumaan kuoressa. Erilaisia voiteluaineita yritin uittaa vaijeriin ajan kanssa ilman sanottavaa apua. Vaihto ratkaisi silloin pulman.
FJR -17
Tämä kuulostaa minusta siltä, että vaijerin säätö on vaan pielessä. Jos oikein tulkitsin, niin klappia on sekä kytkinkopan päässä, että kahvassa, ja ongelma on että kahva ei palaudu ihan perille asti? Silloin tuo ongelma hoituu kytkinvaijeria kiristämällä, säätö on siinä kahvarungon juuressa. Pari milliä kun jättää klappia niin se riittää siihen, ettei kytkin ala kantamaan lämmetessään.
1835
Ei ole amerikantemppu se stefan vaihto, taitaa olla virallisesti vaihteiston toisioakselin stefasta kyse, usein kuulee puhuttavan eturattaan stefasta. Tai näkyipä joskus yhdessä myynti-ilmoituksessa termi "voiman ulostulostefa", sitä ollaan kaverin kanssa tuosta sittemmin käytetty. Vaihteensiirtäjäakselin stefa on se pikkuinen siinä vähän alempana, se mihin vaihdekiksiltä tuleva vipu yhdistyy.
Vanhan stefan saa pois kun ruuvaa siitä läpi pari peltiruuvia, niistä saa sitten jollain kammettua vanhan stefan pois. Uuden saa naputeltua paikoilleen sopivan holkin, tai sitten varovaisesti tuurnan kanssa. Pukille kannattaa mopo laittaa remontin ajaksi, on paljon mukavampi tehdä kuin jalan varassa ollessaan. Öljypinta on sen verran alempana, että kummallakaan tavalla tuolta ei öljyä ala norona tulemaan.
1835
Onko aivan varma, että joku stefa vuotaa vai siitä että eturattaan ympäristö on öljystä kostea ketjusta roiskuneen öljyn takia?
Mikäli käyttää moottori- tai vaihteisto-öljyä ( kummatkin hyvää tavaraa ) ketjun voiteluun, niin osa päätyy roiskumalla eturattaan ympäristöön. Ko alue on aika märän näköinen, vaikka mikään stefa ei vuotaisi tippaakaan.
Kun tiepöly sekottuu tuohon ketjusta tulevaan vähäiseen mutta näkyvään öljyyn, niin lopputulos on märän pien näköistä.
Tuo asia kannattaa tarkistaa ennen suurempia purkutöitä.
Ketjujen ja rattaiden vaihtoväli riippuu materiaaleista, käytöstä ja voitelusta. Nyt takarattaalla ja ketjuilla on menty reilut 20tkm, eturatas vaihettu n 15tkm:ssä, koska pienenä kuluu huomattavasti takaratasta nopeammin.
Viimeksi muokannut: vstrom; 05.08.2025 klo 10:09.
Eturattaan stefa on yleinen vuotopaikka ja helppo vaihtaa yllä olevien ohjeiden mukaan. Mutta monesti se kytkimen työsylinteristä moottorin menevän akselin stefa myös vuotaa. Se on periaatteessa helppo vaihtaa mutta esim hayabusa gen 2 siinä on olake ja vaihto tapahtuu moottorin sisäpuolelta purkamalla ( mistä tiedän).