Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Laittakaapa vinkkiä mikä olisi mukavin reitti ajella tuolla entisen Itä-Euroopan reunalla matkalla kohti etelää. Ollaan vaimon kanssa lähdössä kahdellä prätkällä heinäkuun alussa Balttian kautta matkalle.
    Onko noissa maissa pakollisia moottoritietarroja tai muita maksuja pyörille?

    Muutkin vinkit majoituksesta ja mukavista kohteista otetaan mielellään vastaan.


    Pekka T.
  2. #2
  3. #3
    Samaan aikaan Rouvan kanssa lähdössä Via Balticalle.Menoreitti Unkari(balaton),Slovenia,Kroatia.Autoliiton-kirja kertoo,että Puolassa maksullisen tien liikennemerkissä on sana ''platna'' esim. A4 katowice-krakova 4,50+4,50 PLN.Slovakkiassa 7 päivää 10€.Unkarissa 10vrk. 1470 forinttia.
  4. #4
    Moi. Majoituttiin 4 vrk viime kesänä Bikercamp perhemajoituksessa Budapestissä. Löytyy netistä http://www.bikercamp.hu/ ja facebookista. Saimme ko. paikassa todella loistavaa palvelua.
    K1200LT
  5. #5
    Lainaa PowerPro kirjoitti Katso viesti
    Laittakaapa vinkkiä mikä olisi mukavin reitti ajella tuolla entisen Itä-Euroopan reunalla matkalla kohti etelää. Ollaan vaimon kanssa lähdössä kahdellä prätkällä heinäkuun alussa Balttian kautta matkalle.
    Onko noissa maissa pakollisia moottoritietarroja tai muita maksuja pyörille?
    Muutkin vinkit majoituksesta ja mukavista kohteista otetaan mielellään vastaan.
    Pekka T.
    Slovakiassa ei tietääkseni ole maksullisia teitä. Muutenkin olen ajellut ent. itäblokin maissa vain maksuttomia teitä. Jaa, muutama vuosi sitten ajoin Unkarissa moottoritietäkin pari sataa km. Tarraa en ostanut, tiedä sitten olisiko pitänyt.

    Itse useimmiten käyttämäni reitin mukavuudesta en tiedä, mutta oma kulku etelään on yleensä kulkenut Baltian läpi Puolaan ja Bialystokiin asti E67:ää, sitten suorinta tietä Lubliniin. Jos meno on ollut Alppien suuntaan, siitä käännös Krakovaan ja Tsekkien läpi vuorille. Serbiaan päin mennessä jatkoin Rzeszoviin, ja siitä Slovakian Kosiceen ja Unkarin Miskolciin, josta edelleen Serbiaan.

    Johtoajatuksena on ollut about suorinta tietä, isoja teitä välttäen siellä missä mahdollista. (Kaikki eivät ajatukseen yhdy, mutta jo moneen kertaan ajettuna reitistä on muodostunut "Baltian - Puolan läpiajorangaistus") ;P

    Jos ei oo kiire etelään, Zakopanen seudulla kannattaa käydä ajelemassa. Tie M-18 / E762 Bosniasta Montenegroon on mukava pätkä. Rajanylityksessä aisti kiihkeän kansainvälisen vilskeen ja sykkeen, raja-aseman ainoana asiakkaana Bosnian puolella ensimmäiset parikymmentä km tie on vain yhden kaistan levyinen ja yksi pikku silta oli osittain romahtanut.

    Hotelleja, majataloja jne. löytyy pilvin pimein, eli majoituksesta ei ole huolta. Oma taktiikka on n. iltakuuden maissa alkaa katselemaan ympärilleni ja ajaa ensimmäisen vastaantulevan kelvollisen oloisen majoitusliikkeen pihaan. Hintataso hotelliyöstä aamiaisella Puolassa ja siitä eteenpäin on 20 eurosta ylöspäin. 40 e on IMO jo kallis. Halvin oli Bosniassa muistaakseni Sarajevon laitamilla 16 e, sis. aamiainen.
    Virossa taisi olla 40 euroa kun olin yhdessä tienvarsihotellissa yötä (hyvä paikka, n. 50 km Tallinnasta etelään, vanha postitalo, en muista nimeä, puhuivat suomeakin vähän). Yleensä kyllä menen aamulautalla yli ja ajan Puolaan seuraavaksi yöksi.

    Mainittakoon että viime reissulla maksoin, luotokortin ohella, kaikissa entisissä itäblokin maissa euroilla, Kroatiaa lukuunottamatta. Hyvin kelpasivat, eikä mielestäni ollut (ainakaan paljoa) turistilisää hinnoissa.

    Montenegrossa on aivan helevatan paljon poliiseja tutkaa pitämässä, ja myös puuttuivat ylitykseen 70@50, mutta kohteliaasti "jees söör, mai misteik, aim veri sori" anteeksipyytelemällä pääsin varoituksella. "Juu turist, gou sii Montenegro, nou penalti" Kauhistuttavalla 30 euron sakolla kyllä ensin uhkailivat, ja passin&ajokortin ottivat heti talteen keskustelun ajaksi.
    Serbiassa näkyi myös jonkun verran tutkapartioita, mutta ei ne mitään välittäneet vaikka liikenne painoi ohi 20-30 yli rajoituksen. Bosniassa en muista että olisin tutkapartioita nähnyt.
  6. #6
    Unkarin moottoritiemaksu (ei ole tarraa enää) on helppo maksaa netissä vaikka ennen lähtöä, esim. täältä
    https://www.virpay.hu/en
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
  7. #7
    Komppaa ku_ukkelia: tuolla on oltu muutama vuosi sitten ja heinäkuun formula-viikonloppuna ollaan taas tuolla. Majoitus 2h huonessa 40 e / yö

    Lainaa Ku_ukkeli kirjoitti Katso viesti
    Moi. Majoituttiin 4 vrk viime kesänä Bikercamp perhemajoituksessa Budapestissä. Löytyy netistä http://www.bikercamp.hu/ ja facebookista. Saimme ko. paikassa todella loistavaa palvelua.
    LTD450->VN750->VZ800->ZR-7->GSF1200->DL650->XL1000V->ST 1300->M1800R ->K1200S->FXWDGI -> FXDF
  8. #8
    Puolassa maksumotarin alussa rahastus. Ainakin pariiin sellaiseen maksettiin VISAlla viimekesänä.
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  9. #9
    Juha_H:n avatar
    Liittyi Oct 2010
    Bonn, Deutschland (Tampere)
    Zakopanesta vaikkapa sopivaa kiertoreittiä pitkin Banska Bystricaan. Tatrat idän kautta kiertäen, tai jos kulttuuri kiinnostaan, niin lännestä läpi ja Orava-linnan kautta etelään. Banskassa itse olen ollut tyytyväinen "Kuria"-penzioniin, ovat laajentaneet hotelliksi, mutta penzion on tunnelmallisempi + keittiö on hyvä.
    Myös Banskassa oleva Slovakian kansannousun museo on ...kokemuksellinen
  10. #10
    Mikäli moottoritieajaminen ei ole itsetarkoitus ja must, voisi meidän matkajutuistamme löytyä jotain vinkkejä: http://www.reissuverkko.net/ (vuodet 2007 ja 2008).
    AndersReisen
    Reissuverkko

    "Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
    - Leif Segerstam, kapellimestari
  11. #11
    Lainaa PowerPro kirjoitti Katso viesti
    Laittakaapa vinkkiä mikä olisi mukavin reitti ajella tuolla entisen Itä-Euroopan reunalla matkalla kohti etelää.

    Pekka T.
    Lieneekö tuolla missään muuta kuin mukavia reittejä

    En minä ainakaan lähtisi etukäteen mitään tiemaksuja maksamaan, mistä sen arvaa, vaikka sydänkohtauksen saisi juuri ennen Unkarin rajaa ja ihan hukkaan menisi maksut. Oikeesti saat muutaman euron halvemmalla, kun ostat rajalta. Et voi ajaa vingette-kioskin ohi, jos pidät siltä varalta silmäsi avoinna.

    Kaikissa maissa on ihan selkeät vingette maksupaikat. Ok, Bulgariaan Kreikasta tullessa kerran yöaikaan ei ollut kioskia avoinna, vaan maasta poistuttaessa huomasivat tarran puuttuvan ja siinähähän maksoin sen sitten, ei sakkoa. Slovakiassa, Unkarissa ja Bulgariassa niitä on makseltu. Puolassa maksetaan, niin kuin joku aiemmin sanoi, motarille tultaessa, et voi ajaa ohi huomaamatta.

    Niin kuin sanoin mukavia reittejä on kaikkialla ja yösijakin löytyy edullisesti. Emme ole koskaan varanneet mitään etukäteen, stressaa vaan, jos on aikatauluja. Kyllä ne asiat ajamalla, varsinkin prätkällä, selvenee. Yhdeksän kertaa on menty Suomi-Kreikka-Suomi ja syksymmällä taas yksi siivu lisää. Osin autolla, osin prätkällä.

    Rohkeesti vaan baanalle
  12. #12
    Lainaa Juudes kirjoitti Katso viesti
    En minä ainakaan lähtisi etukäteen mitään tiemaksuja maksamaan, mistä sen arvaa, vaikka sydänkohtauksen saisi juuri ennen Unkarin rajaa ja ihan hukkaan menisi maksut. Oikeesti saat muutaman euron halvemmalla, kun ostat rajalta. Et voi ajaa vingette-kioskin ohi, jos pidät siltä varalta silmäsi avoinna.
    Toki jos on tarkalla budjetilla liikkeellä, niin ostaa rajalta. Säästäähän siinä netin palvelumaksun (0,40 €) ja saa jonottaa kopille samaan hintaan...
    Jos se kioski sattuu löytymään; ihan kaikilla motarin rampeilla niitä ei ole osunut silmään eikä rajoillakaan (maahan tulo kun voi olla aika kaukana maksullisista teistä). Mutta kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
  13. #13
    Lainaa JyrkiJ kirjoitti Katso viesti
    Toki jos on tarkalla budjetilla liikkeellä, niin ostaa rajalta. Säästäähän siinä netin palvelumaksun (0,40 €) ja saa jonottaa kopille samaan hintaan...
    Jos se kioski sattuu löytymään; ihan kaikilla motarin rampeilla niitä ei ole osunut silmään eikä rajoillakaan (maahan tulo kun voi olla aika kaukana maksullisista teistä). Mutta kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee
    Kuka sulle Jyrki tarkasta budjetista puhui??? Kopeille ei ole minun yhdeksän reissun aikana tarvinnut jonottaa kertaakaan yli 5 min. Voihan Jyrki olla toki niin kiireinen, että tuokin hermostuttaa ja voihan Jyrki olla niin fiksu, jotta jonottaminen ärsyttää. Jyrki ei varmaan Lidlissäkään käy.

    Jyrki ja kaikki muutkin voitte olla ihan varmoja, että jos tiemaksu kuuluu maksaa, niin kioskit vaan sattuu sattumaan silmään, ellet nyt ihan puusilmä ole.
  14. #14
    Lainaa Juudes kirjoitti Katso viesti
    Kuka sulle Jyrki tarkasta budjetista puhui??? Kopeille ei ole minun yhdeksän reissun aikana tarvinnut jonottaa kertaakaan yli 5 min. Voihan Jyrki olla toki niin kiireinen, että tuokin hermostuttaa ja voihan Jyrki olla niin fiksu, jotta jonottaminen ärsyttää. Jyrki ei varmaan Lidlissäkään käy.

    Jyrki ja kaikki muutkin voitte olla ihan varmoja, että jos tiemaksu kuuluu maksaa, niin kioskit vaan sattuu sattumaan silmään, ellet nyt ihan puusilmä ole.
    Etenkin kun Unkarissa sen rekisteröinnin voi tehda bensa-asemalla ja jos menee itäistä reittiä Miskolcsin kautta niin siinä on monta bensistä ennen motarin alkua. Ja maksaessa kysytään rekisterinumero, joka talletetaan järjestelmään, motareilla on tekninen valvonta maksun suorituksesta.

    Puolassa osa motareista maksullisia ja osa maksuttomia ja maksu maksetaan aina kun maksukoppi sattuu kohdalle. Lähinnä kaiketi niin, että uudet ja rempatut motarit maksuttomia.
    Slovakiassa motareille tarvitaan Vignette, mutta mä en oo ikinä sitä ostanut enkä oo varma oonko ikinä siellä varsinaista motaria viimevuosina ajanutkaan. Parikytä vuotta sitten yritin ostaa tarran, mutta silloin rajalla sanottiin, etten tavitse tarraa joten jäi hankkimatta
    Viimeksi muokannut: Elämäntapamotoristi; 23.06.2013 klo 22:52.
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
  15.  
  16. #15
    Lainaa Juudes kirjoitti Katso viesti
    Kuka sulle Jyrki tarkasta budjetista puhui??? Kopeille ei ole minun yhdeksän reissun aikana tarvinnut jonottaa kertaakaan yli 5 min. Voihan Jyrki olla toki niin kiireinen, että tuokin hermostuttaa ja voihan Jyrki olla niin fiksu, jotta jonottaminen ärsyttää. Jyrki ei varmaan Lidlissäkään käy.
    Nostit itse tuon rahan menemisen hukkaan esille väittämällä, että "saat muutaman euron halvemmalla, kun ostat rajalta".

    Rautalanka-esimerkki viime kesältä: Saatan olla puusilmä, mutta en havainnut Ukrainan ja Unkarin välisellä rajalla mitään maksukoppia (maksulliselle tielle matkaa vajaat 100 km). Ajoin kohti Budapestiä pienempää tietä ja tuikkasin jossain kohdassa maksulliselle motarille. En huomannut siinäkään koppia. Ei tosin tarvinnut etsiskelläkään, koska oli online-vignette ostettuna.

    Olen maksanut Unkarin moottoritiemaksun sekä huoltoasemalla, tien varren kopissa että nyttemmin netissä. Nettipalvelu on minusta hyvä vaihtoehto maksamiselle. Jonottamisesta en erityisemmin pidä, mutta fiksuuden kanssa sillä tuskin on tekemistä. Fiksuus ei ainakaan riitä ymmärtämään miten Lidlissä käynti tähän teemaan liittyy.
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)