Sivu: 1 / 9:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 261:sta
  1. #1
    Mitä nyt on tullut istuskeltua kahvipöydissä tässä kevään ja kesän aikana, on jatkuva puheenaihe ollut letkojen pannutukset ja ajonopeudet.
    Sellainen perustoive on tullut jokaisessa kahvipöytälässytyksessä, että kun letkaa mainostellaan tyyliin
    "Tikkari +15"
    se myös oikeasti tarkoittaisi että ajetaan maksimissaan tikkari +15, tai sitä muuta nopeutta mitä nyt markkinoidaankaan täällä foorumilla tai lähtöpaikalla ajonopeuksiksi.
    Porukat on pettyneet kun on vedetty jopa +60 vauhteja ja pannuja iskee liian usein.
    Ryhmäpaine on noissa hitaammissa letkoissakin todella kova, ja turhan usein ensikertalaiset yrittää ajaa muiden mukana omien kokemuksiensa ja taitojensa vastaisesti.
    Tää viesti ei ole kukkahattuilua, mutta annetaan kullekin mahdollisuus valita letka haluamansa ajonopeuskategorian mukaisesti.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  2. #2
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    Ryhmäpaine on noissa hitaammissa letkoissakin todella kova, ja turhan usein ensikertalaiset yrittää ajaa muiden mukana omien kokemuksiensa ja taitojensa vastaisesti.
    Tuota pitäisi mielestäni myös pyrkiä mainostamaan (että ei painetta) ja "kitkemään" pois. Tarkoitus ei todellakaan varmasti ole se, että siellä yritettäisiin pysyä perässä sinkki kireänä ja paineen alla. Vaan ajetaan sitä omaa ajoa, omilla taidoilla. Ihan rauhassa, ja kyllä siellä risteyksissä sitten aina varmasti odotellaan, tai taukopaikalla että viimeinenkin saa tankattua ja syötyä.

    Toki sitten jos oma vauhti ei tunnukkaan riitävän letkan vauhtiin, ja on jatkuvasti muut odottamassa >juuri sinua< niin pitää myös olla selkärankaa todeta, että mää lähen tästä kotiin, ei oo mun juttu vielä. Eikä pysyä letkassa ja pyrkiä kokoaika ajamaan äärirajoilla vasten sitä omaa mukavuusaluetta ja tällöin olemaan riski itsellensä.

    Paikkaa voi myös vaihtaa letkassa tauoilla taaemmas, jos tuntuu että takana tuleva on jatkuvasti liian lähellä mutkissa. Tai näyttää rohkeasti "ohita minut" -käsimerkkiä (huitomalla vasemmalla kädellä eteenpäin).
    ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
    ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
    ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
    ex. Kawasaki Z1000 (-08)
    ex. Kawasaki ER-6N (-06)
  3. #3
    Ikuispuheenaihe mutta lienee joka kaudella yhtä tärkeä käydä läpi. Joskus jonkun letkan vetäneenä ja aika monella mukana olleena, näkisin että selkeästi suurin ongelma ei tule lainkaan siitä vauhdista millä veturi letkaansa kiskoo, vaan juuri tuosta, että pienikin rako jos syntyy aletaan perässä kiskoa hampaat irvessä kärkeä kiinni. Viimeisin rookie-letka minkä vedin 2012 oli hyvä osoitus. Suurinta sallittua ei ylitetty kärjessä kertaakaan ja silti perästäpäin jeesusteltiin että vauhdit takapäässä oli välillä +150 km/h.

    Olen samaa mieltä että jos letkakutsussa vihjataan vetovauhtiin, se on veturin ammattitaitoa myös pitää tuo viitattu tahti. Silti kummastuttaa että jos joku intopiukee pelkää eksyvänsä ja tulevansa jätetyksi ja alkaa ajaa letkaa kiinni selvästi yli oman mukavuusalueen ja osaamisen, tulee 90% tämän perässä ajavista tanakasti samassa imussa. Aika turhaa on alkaa nillittää vauhdeista niin kauan kuin sen liiallisen nopeuden katsoo omasta mittarista. Jokainen vastaa ihan itse omista ajovauhdeistaan.

    2011 kesällä kokeilin testimielessä karsia kokemattomampia pois letkalta jolla haluttiin edetä ripeästi. Laitoin kutsuun boldina ettei se sovi aloittelijoille, kaksipäällä ajaville, customeille eikä tissiposkille (sarkasmia). Mikä oli tulos? 98 mopoa startissa joista yli puolet ekaa tai tokaa kertaa letkalla ja 6 pyöräkuntaa 2-päällä, jos minkälaisilla tötteröillä. On siis myös osallistujan vastuulla jättää tunkemasta itseään sellaiseen jonoon josta jo etukäteen on tiedoitettu ettei se ao henkilölle välttämättä sovi. Eli mitä isommin uhosit etukäteen, sitä varmemmin osallistujen joukossa oli juuri niitä joille homma oli liian iso pala purtavaksi. Tämä oli silloin pelkkä testi ja se osoitti että ei toimi.

    Varsin toimiva tapa on etukäteen yv:llä kysäistä kutsujalta että mitä on odotettavissa. Tämä siis jos on epävarmaa sopiiko kys possujono omaan taitoon ja tekniikkaan. Yhtä hyvä tapa on keskeyttää omalta kohdalta reissu jos heti alusta huomaa että ei kykene turvallisesti etenemään letkan mukana. On jo puhtaasti itsekästä viivästyttää muiden matkantekoa joko rimpuilemalla rytmiä vastaan tai pistää muita punttaamaan matkakalua ojan pohjalta, järjestellä hinureita, ambulansseja, kuskata kamoja, varastoida romuja ja näin katkaista muiden hauskanpito. Silkat vahingot ja puhtaat onnettomuudet ovat toki ihan eri asia.

    olen nähnyt omilla letkoillani starteissa satoja lenkkitossuja, vapisevia hermokimppuja, nahkakaljuja renkaita, rossimaista uhoa, tonnin paskakasoja ja jos mitä sellaista mistä voisi jo heti sanoa että "älä tule mukaan, mene kotiin". Mutta kun päteminen, komentelu, kieltäminen ja muu muiden pyytämättäopettaminen ei kuulu aikuisten ihmisten hauskanpitoon vaan se vastuu kyllä on 100% ihan jokaisella itsellään, erityisesti letkailussa.

    sosiaalinen paine, häpeä omasta osaamattomuudesta, noloilu omasta kalustosta, tuhat luulot omasta osaamisesta, huonokuntoinen ja huoltamaton kalusto ja halu näyttää ja olla osa jotain ihmeen "vetomiesten kastia", ovat ne varmimmat perustat ongelmille.

    Letkailu on täysin oma taiteenlajinsa ja se poikkeaa vahvasti yksin tai kaksin ajamisesta itsekseen ja kaverin kanssa. Onnistuessaan ja homman sisäistäessään, yksi ehdottomasti parhaista tavoista nauttia moottoripyörällä ajamisesta, yhteenkuuluvuudesta, hyvästä seurasta ja loistavista, valmiiksi pureskelluista reiteistä.
    Viimeksi muokannut: GuessWho; 09.06.2013 klo 01:10.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  4. #4
    Seiskytluvun hemmetin enkeli siki:n avatar
    Liittyi Jul 2005
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Näin niinkuin melko vakiona peräpukamana erillaisissa ajeluissa mukana olleena voin todeta, että on muuten aikas huiman näköstä menoa siinä edessä aina joskus, eikä mennä edes kovaa, oli sit kyseessä PK, hesan hitaat, rookie tai mikä tahansa letka. Ihan liian monta kertaa on joutunu nostohommiin. Useimmiten kyse on ihan ajotaidon puutteesta, väärästä katseen käytöstä yms. yms. Jollekkin oon ekalla tauolla ilmottanu, et sun olis varmaan hyvä mennä vielä himaan pikkusen treenaamaan, ja joillekin oon sit kertonu taukopaikalla, miten teoriassa moottoripyörällä ajetaan (itsehän en ole vielä tuota taitoa kokonaisuudessaan sisäistänyt). Kouluttaja en oo, mut .orgin koulutukset kuunnellu niin monta kertaa, et on sieltä munkin teflonmuistiin jotain jääny mieleen. Ainakin minä peräsimenä meen kertoon, jos nään todella haparoivaa ajoa. Siel on tosiaan aika monta, et tikkai miinus alvi, olis sopiva nopeus, ja ei siinä mitään hävettävää, mukavahan sitä on joskus ihan vaan kruisailla ja haistella lehmän p***an hajuu pelloilla.
    <p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
  5. #5
    Kerrotaan nyt veturin ja perämiehen näkymyksen lisäksi myös sen letkassaolijan näkymys. Tai no se ei poikkea juurikaan noista yllä olevista.

    Itse uskalsin letkaan ekaa kertaa öpaut kolme vuotta sitten ja olin silloin aivan paska kuski, nykyään olen vain semi-paska ja silti mulla ei sen kummempaa ongelmaa ollut tuosta suoriutua. Tässä meikäläisen nurkissa on noita letkoja aika moneen makuun niinkuin GW sanoikin, ihan voi jokainen katsoa peiliin hetken ennen kuin päättää sinne sekaan lähteä. Itse olen roikkunut pk-letkoissa yleensä siellä jossain keskivaiheen-takapään paikkeilla ja joo kyllä joskus on joutunut hieman kahvaa kääntämään ja iso osasyy on se letkan venähtäminen esim. risteyksien takia (ja se ei todellakaan ole syy syöttää yli rajojen, kyllä se letka siellä tauolla odottaa). MUTTA vaikka se on letka niin siinä jokainen kuski vastaa itse siitä mihin sen vehkeensä kanssa sinkoaa. Minulla ei ole ollut yhtään "riskitilannetta" joka olis johtunut veturista, ihan voi oman kypäränsä sisällä kirota että voi p*rse miten sä nyt noin sinne mutkaan ajoit.

    Itse olen sen verran nössö että en ole mihinkään kärkeen koittanut tunkea, joskus on joutunut siirtymään eteenpäin letkassa, minusta parempi niin. Täytys taas joku viikko ehtiä mukaan.
    FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
  6. #6
    Mitä nyt itse seuraillut milloin letkan keulalta, perästä, tai keskeltä, niin suurin syy kasvaviin ja epämiellyttäviin nopeuksiin on juurikin esimerkiksi risteyksissä repeävät välit, joita lähdetään sitten verenmaku suussa kiskomaan kiinni. Ja seuraava joutuu kiskasemaan vähän kovempaa, ja seuraava taas vähän kovempaa. Sitten tuleekin se todella yllättävä mutka siellä suoran päässä. Samalla veturi vetelee edelleen juurikin sitä sovittua vauhtia, eikä tippaakan yli.

    Täälläkin on jo useaan kertaan mainittu, että suurin syy yliyrittämiseen lienee jokaisen kuskin pääkopan sisällä joko näyttämisen halu, tai sitten täysin tarpeeton häpeä siitä, että mitä takanatulevat ajattelevat, kun se rako nyt noin kasvaa. Jos rako edellä ajavaan kasvaa, niin kasvakoon. Kohteliaana voi aina laskea muita ohitse joko lennosta, jos se on turvallista, tai seuraavalla taukopaikalla. Paria tapausta lukuunottamatta, jonossa pääsee aina liikkumaan kohti sitä itselle mukavempaa paikkaa.

    Etenkin noissa hitaammissa letkoissa on ideana harjoitella letka-ajoa, sekä nauttia seurasta ja mukavista maisemista hyvällä porukalla. Ei rikkoa omia rajoja, eikä koettaa skabailla siitä, kuka siitä risteyksestä kiihdyttää sen 60 km/h lasiin vikkelimmin. Eikä se omien taitojen äärirajoilla ajaminenkaan oikeasti kivaa ole. Hikihän siinä tulee ja turhaan kalsarit ottaa ylimääräistä väritystä. Saattaa tulla jopa väärä kuva koko harrastuksesta.
    Trying is the first step towards total failure.

    Aprilia Tuono Factory '17
  7. #7
    GuessWho puhuu paljon mutta pelkkää asiaa, mulla ei ole mitään lisättävää!
    Tai no mainittakoon nyt se että TouRinki kaudella 2012 pannutuksia koko kauden aikana peräti 0 kappaletta!!!
    (Tätä hienoa tulosta saatiin hieman korjattua heti kaudella 2013 kun viime su niitä oli 2 ja nekin samassa mutkassa... Soukkio...)
    Niin ja muistutuksena se että äitienpäivänä 2011 TouRinki letka mittautti tutkaan nopeudet... Sakko rapsahti 7:lle Viimeiselle pyörälle, eli letkan 15 ensimmäistä ajoivat rajoitusten mukaisesti!
    Viimeksi muokannut: Go-Za; 09.06.2013 klo 08:21.
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  8. #8
    Tule tonttu joskus hesan hitaisiin, siihen veturin perään. Vauhti on tasan tarkkaan se mitä kutsussa sanotaan. Ja se vauhti pysyy samana niin pitkälle kuin letka pysyy "kasassa" eli niitä välejä ei synny. Sitten kun sinne se yksi auto keskelle osuu, on ohitustilanteessa sitä vauhtia paljon enemmän ja jos vielä lähtee kiskoon letkaa kiinni ni sehän on siinä. Eli ne jotka näistä vauhdeista kahvipöydässä itkee, voi kattoo peiliin tai mennä autokouluun opetteleen kaasun käyttöä.
    Mopovapaa vuosi

    Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
  9. #9
    Lainaa -Anu- kirjoitti Katso viesti
    Tule tonttu joskus hesan hitaisiin, siihen veturin perään. Vauhti on tasan tarkkaan se mitä kutsussa sanotaan. Ja se vauhti pysyy samana niin pitkälle kuin letka pysyy "kasassa" eli niitä välejä ei synny. Sitten kun sinne se yksi auto keskelle osuu, on ohitustilanteessa sitä vauhtia paljon enemmän ja jos vielä lähtee kiskoon letkaa kiinni ni sehän on siinä. Eli ne jotka näistä vauhdeista kahvipöydässä itkee, voi kattoo peiliin tai mennä autokouluun opetteleen kaasun käyttöä.
    Tää ei ollut kohdistettu veturiin.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  10. #10
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    Tää ei ollut kohdistettu veturiin.
    Kukas muu sen letkan nopeuden määrittää kuin veturi??
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  11. #11
    Kai siellä muitakin köröttelee kuin pelkkä veturi?
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  12. #12
    Ongelmaa korostaa pari tekijää:
    - veturi, (jolla on kuitenkin moraalinen vastuu jonostaan, aivan sama mitä sanotaan), ei näe peileistä letkastaan usein kuin ne neljä seuraavaa. Loppuletkan vauhdit on heidän omissa käsissään.
    - veturi haluaa näyttää "kykynsä" ja kutsuu kasaan "kaikille suunnatun perheletkan" ja kiskoo sen jälkeen polvi maassa neljä sataa kilsaa (minkä ihan aiheellisen huolen olin avauksesta nimenomaan lukevani)
    - veturin mielestä on mukavampaa odottaa joka kuudennessa risteyksessä 5 minuuttia, kuin jokaisessa risteyksessä 15-30 sekuntia.
    - saavutaan letkan kanssa taajamaan ja välissä ei osata keriä letkaa tarpeeksi kasaan. Letkan väliin änkee, tunkee, mahtailee kotiloidiootit. Seurauksena letkan venyminen, turhia ohituksia ja jopa katkeaminen. Perään sitten hurja takaa-ajo kun baana aukeaa. Letka-ajon yksi oleellisimmista taidoista normiyksinajeluun verrattuna, on osata ajaa taajamissa ja hitaissa nopeuksissa turvallisesti aivan kaverissa kiinni.
    - lähdetään ripeälle letkalle ja otetaan paikka mielellään ensimmäisestä kolmanneksesta mutta sitten ollaan niin hurskasta rehupipoa ja ajetaan itse sitä nekku+10, takanaolijat kiittää.
    - ei kehdata tauoilla siirtyä ohi siitä joka ei kykene letkan rytmin mukaiseen ajoon, ettei kaveri vaan loukkaannu
    - ei kehdata tauoilla itse siirtyä taaksepäin ja antaa kavereille tilaa keulalta, ettei kaverit vaan naureskele
    - ei osata ja uskalleta ylittää risteystä jos risteävällä tiellä näkyy kilometrin päässä lähestyvä auto
    - ei osata ja uskalleta ohittaa eteen ilmestyvää selvästi hitaampaa kohdetta
    - pahin kaikista, ei merkata risteystä

    suurinta osaa listan asioista ei kuitenkaan tarvitse liikaa miettiä jos osaa:
    - valita itselleen oikean tyyppisen letkan
    - valita itselleen oikean paikan letkasta
    - takoo kaaliinsa risteysten merkkaamisen jalon taidon ennen kuin lähtee yhdellekkään letkalle
    Viimeksi muokannut: GuessWho; 09.06.2013 klo 10:42.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  13. #13
    Tonttu en mä niin sitä lukenutkaan mutta tule itse toteamaan se letkan vauhti, joka on tasan sama kuin ilmoitettu. Veturi määrää vauhdin kärjessä mut takanatulijat ajaa miten haluavat. Meinaan vaan sitä että kaffepöydästä ei saa sitä letkakokemusta ja kaffepöydässähän ne suurimmat nopeudet vedetään.
    Mopovapaa vuosi

    Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
  14. #14
    Luulen, että Tonttuj ei tässä nyt yrittänyt hyökätä tällä veturien kimppuun..

    Niinkuin jo monesti on todettu:

    1.letka venyy
    2.kuskit alkaa ottamaan toisiaan kiinni
    3.eise ole veturin vika
    4.jokainen ajaa sitä pyöräänsä ihan itse
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  15. #15
    Yhden letka ajelun kokemuksella ei mulla ole paljon millä huudella mut tuli vain mieleen että jos olis veturi kärjessä ja toinen veturi puolessa välissä letkaa joka vetäis samaa nopeutta ku eka veturi. Auttaisko tää siihen että nopeudet ei nousis niin hurjiksi missään kohtaa letkaa?

    Itse olen tosiaan kerran käyny siellä etelässä letka ajoissa ja hurjalta tuntu vauhti siellä letkan loppu päässä...juurikin sen takia että kun oli sellainen fiilis että pitää pysyä perässä. Joka on ihan turha fiilis koska joka risteyksessä oli aina edellä menevä odottamassa.
    Honda Varadero -01
    ex:Suzuki GSX 600F -98
    ex:Yamaha TZR 125 -91
  16. #16
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Yks mikä vaikuttaa noihin etäisyyksiin, vaikka keulaosan ja loppuosan väillä, on se tosiasiasia mitä moni ei ole tullut ajatelleeksi, että nopeus on aina matka per aika, eli vaikka metriä sekunnissa tai kilometriä tunissa.

    Tästä johtuu suoraan se että kun perä- ja etuosan välimatka on kuuttakymppiä ajettaessa vaikka viisi sekuntia, niin silloin välimatka on sellaiset noin 83 metriä. Nyt se peräosa tykkää että se 83 metriä on se jees välimatka ja kaikki on ok. Sitten saavutaan moottoritielle missä letka ajaa satakakskymppiä, nyt ajajien väli on täsmälleen sama viisi sekuntia, mutta välimatka onkin fysiikan lakien mukaisesti kasvanut noin 166 metriin! Nopeushan on aina matkan ja matkaan käytetyn ajan jakolasku. Metriä sekunnissa m/s ja kilometriä tunnissa km/h ja niin edellen.

    No niin, nyt kun pyörien väli ei ole kasvanut, mutta välimatka on kasvanut, alkaa loppuletkan psykologinen fiilis että halutaan ottaa keula kiinni kun jäädään letkasta, vaikka todellisuudessa ei jäädäkään. Nopeutta on pakko nostaa radikaalisti, että se viiden sekunnin ero saadaan jonnekin kolmen sekunnin paikkeille, milloin se välimatka näyttäisi olevan sama kuin aikaisemmin.

    Sama efekti näkyy vaikka formulakisoissa missä sekunnin sisällä olevat formulat ovat hitaasti ajettaessa lähellä toisiaan mutta kolmesataa linssissä välimatkat kasvaa vaikka ero on edelleen se sama sekunti. TV-selostajahan kuittaa asian vetoamalla kameran kuvakulman valehtelevan tms. bullshittiä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  17. #17
    ite huomannu letka ajoissa sellasen seikan,kun kotilo pääsee väliin,loppu letka joutuu menee sen kotilon perässä kytäten ohitus mahdollisuutta,harvenmmin on sellasia kotilo kuskeja jotka antaa tietä..
    Ehdotuksena heitän kun se kotilo on ohitettu katotaan peilistä mikä tilanne perässä,näytetään sille perässä
    tulijalle selkeesti nyt voit ohittaa,ei se perässä tulija nää oikein mutka tiellä millon on hyvä ohittaa.
    Kun selkeesti jokainen huolehtii että perässäolija on päässy ohi sitten mennään,eikä paineta kotilosta ohi tuhatta ja sataa ettei letkä jätä.Pieni vaiva käden heilautus sillein pysyy letkä hyvin kasassa ja ei tule perän
    ota keula kii tilannetta.huom oma ajatus.
    ex.kawasaki zx6r-97 zzr600-91 red devil
  18. #18
    Jokakesäinen jorina.
    Aina letkoja markkinoidaan että nätisti mennään (ainakaan mä en ole yhtään kutsua nähnyt jossa "senkki kireenä" olisi tahtimainoksena), aina taivastellaan vauhtia, aina siellä ajoittain pannutellaan ja jälkikäteen jeesustellaan.
    Suurin ongelma varmasti tuo haitariefekti ja venähtäneiden välien pakkokiriminen, kuten useampikin veturi valistanut.
    Mä kokeilin parit letkat, lipsauti ojaan kerran (tyhmästä ajovirheestä) ja totesin että vaikka sosiaalinen aspekti on huippua, letkat ei sovi mun psyykkeelle.
    Ylivoimaisesti eniten pelotti kuitenkin siinä hitaimmassa, eli rookie-letkassa aikanaan. Tiedä häntä sitten miksi.
    Jos letkat kuitenkin kiinnostaa ja kokemusta sieltä ei paljon ole, menkää nyt ihmeessä suosiolla ja nöyrästi sinne peräpukaman kaveriksi..
  19. #19
    Yksi mikä mua ihmetyttää suuresti letka-ajoissa on se, että kun ollaan taajama-alueella tai vaikka sen ulkopuolella, mutta jos kyltissä on rajoitus 40km/h ja erillinen varoitus lapsista, niin miksi siinäkin vedetään vatipäänä 6-7-kymppiä? En jaksa uskoa, että lapsivaroituskylttejä huvikseen kylvetään? Eikö sitä vois edes siinä kohtaa ajaa varoen...joo joo nyt kukkahattuilen, mutta ei ne rakkaudenhedelmät ajattele muuta kuin että nyt pallo karkaaaaaa...

    Omasta puolestani voin sanoa kokeilleeni ajoa omien taitojeni äärirajoilla ja oman mukavuusasteen ulkopuolella. Alkuun hirvitti ja kommentit kypärän sisällä olis ollut hyvä nauhoittaa mutkiin tultaessa. Mutta siitä se pikkuhiljaa suttaantui, nyt olen rohkeampi ja varmempi omista taidoistani.

    Pikkuhiljaa ajatuksena on vierailla eriletkoissa kesän aikana. Meillä täällä "Raaseporin letka" ajaa reippaasti, jouhevasti ilman hässäköitä. Letkakoko tosin on pienempi. Siellä minä epävarmana kuskina olin neljäntenä letkan kärjestä ja oli hyvä paikka. ETTMC:n letkassa olin vierailevana tähtenä. Siellä uudet laitetaan aina veturin taakse. Minä olin siis heti veturin jälkeen kakkosena ja kolmantena oli beta2. Oli oikein hyvä ratkaisu! Hyvin pysyi vauhdissa mukana ja kun oli kokenut ja varma veturi, niin oli helppo katsoa esim. ajolinjat mutkiin mentäessä. Tässä tapauksessa veturi tosiaan tunsi mutkatkin paremmin kuin omat taskunsa

    Mutta joo...aina sanotaan että ajat omien taitojen mukaan, mutta itsestäni voin sanoa ryhmäpaineen vaikuttavan, tiettyyn pisteeseen saakka. Jossain vaiheessa se järki tulee kuitenkin mukaan kuvioon. Mutta ei halua olla se, jota aina odotetaan tai joka rikkoo letkan. Näin se vaan on...

    Mutta letkapelkoiset; kiertäkää eri letkoissa! Löydätte omanne ihan varmasti
    Yamaha YZF Thunderace 1000R -97
    Kawa GPZ500S -91

    Dulce et decorum est pro patria mori...
  20. #20
    toisaalta taas letka ajoissa on periaatteessa turvallisempaa kuin yksin ajossa.
    Jos kippaat on porukkaa nostaa mopo ojasta,soitaa lanssi,auttaa jos tullu vammoja
    mopoin yleensä saa kyydin.jos mopo hajoss aina löytyy jeesaajia.jos yksinään kipaat
    voi olla siellä ojan pohjalla vaikka kuinka kauan ennekuin kukaan löytää,jos hajoo siinä seisot
    tien varessa koitat saada kyytiä,jos vielä jossain korvessa menee vaikeeks...
    ex.kawasaki zx6r-97 zzr600-91 red devil
  21. #21
    Sosiaalinen itsemurha tai ei, silti itse en rookieletkoja lukuunottamatta hyväksy taakseni ensikertalaisia tai aloittelijoita. Letkanveto on veturillekkin mutka-ajelua ja nauttimista. Myös veturi haluaa kurvailla ja pitää hauskaa eikä toimia lapsenkaitsijana. Kyllä aloittelijan paikka on ehdottomasti mahdollisimman takana. Siitäkin huolimatta että yksinajokilsoja olisi takana miljoona. Jos kärsii sosiaalisen paineen tuomista ongelmista, ei ne ainakaan helpota sillä että kontissa odottaa 50 mopoa koko reissun sitä hetkeä että pääsisi nautiskelemaan. Taukokahvipöydässä asia on kokonaan eri. Pysähdyksissä ei kokemuksella ole väliä ja kahviseurana on yksi ja sama millainen vetomies tai -nainen on juttukaverina.

    veturina se alkaa vituttaa jo ensimetreillä jos 800 ajetun metrin jälkeen kakkonen tulee 500 metriä perässä selkä jäykkänä ja rystyset valkoisina. Not my cup of tea. Ei ne veturit sen enempää kokoa niitä letkoja vain saadakseen ajella joka toisen kilometrin kolmeakymppiä että se kakkonen suosutuisi taas ilmestymään taustapeiliin. Tämä on aika raakaa tekstiä mutta ihan taivaan tosi. Letkan kasaaminen taas ei potuta lainkaan, se kuuluu lajin luonteeseen. Joskus siinä kestää kauemmin, joskus homma sujuu nopeammin.

    Toisella reunalla häämöttää toinen totuus. Jos veturi joutuu joka mutkaan nojaamaan jarruvalo hoosiannaa huutaen ja vielä pahempaa, ajautuu itse ulkomutkassa vastaantulevien kaistalle tai jopa pannuttaa mutkan pitkäksi, on henkilö täysin väärässä tehtävässä. Tästä toki poislukien tilanteet joissa on vaikkapa hiekkaa tai öljyä kaistalla, tai peura pomppaa eteen. On hyvä muistaa että veturi on se joka tutkaa tienkunnon ja mutkien suunnan muille. Perässä tarvii vain nauttia. Osaava veturi varoittaa käsi- ja jalkamerkein vaarasta. Osaava veturi ei mene sokkomutkaan itselleen liian kovalla vauhdilla. Osaava veturi tuntee tuotteensa ja tietää ottaa vauhteja alas jos tiedetty vaarapaikka osuu matkalle. Veturin osaamiseen pitää voida luottaa (tässä kohtaa väkevä viittaus ketjun otsikkoon). Possujonon toiminta kun vaan on usein "seuraa johtajaa" tyyppistä leikkiä.

    edit: vaikka käytänkin kannanotossani monikkoa, luonnollisesti on selvää että puhun vain omista ajatuksistani, en siis kollektiivisesti kaikkien vetureiden puolesta...
    Viimeksi muokannut: GuessWho; 09.06.2013 klo 14:00.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  22. #22
    Olen pari kertaa käynyt kokeilemassa näitä letka-ajoja. Kummassakin ryhmässä vauhtia piisasi vaikka etukäteen ajatus oli jotain muuta. Piti ajaa välillä ihan reikäpäisesti, jos halusi pysyä tahdissa. Niinpä en ole enään osallistunut letkoihin. Pärjään hyvin ilman letkojakin.

    Yksin ajellessa voi ajaa ihan sitä vautia, kuin huvittaa.
    - Engine MC -
  23. #23
    Niin no joo...en tosiaan ollut ekaa kertaa letkassa vaan ekaa kertaa uudessa letkassa...onhan siinä tietynlainen ero Ja joitain mutkia on 14 vuoden aikan tullut ajeltua...ja muutamaa ojanpohjaakin tutkittua paremmin! Vauhtia tän vuoden letkoissa on ollut noin +10- +15 ja se oli ihan passeli vauhti muualla paitsi lasten läheisyydessä...
    Yamaha YZF Thunderace 1000R -97
    Kawa GPZ500S -91

    Dulce et decorum est pro patria mori...
  24. #24
    Lainaa Artsi kirjoitti Katso viesti
    Olen pari kertaa käynyt kokeilemassa näitä letka-ajoja. Kummassakin ryhmässä vauhtia piisasi vaikka etukäteen ajatus oli jotain muuta. Piti ajaa välillä ihan reikäpäisesti, jos halusi pysyä tahdissa. Niinpä en ole enään osallistunut letkoihin. Pärjään hyvin ilman letkojakin.

    Yksin ajellessa voi ajaa ihan sitä vautia, kuin huvittaa.

    Tai sitten jonkun muun kanssa Niinku me -timi-:n kaa tehdään usein! Kaksin on kivempaa stopata kahville
    Yamaha YZF Thunderace 1000R -97
    Kawa GPZ500S -91

    Dulce et decorum est pro patria mori...
  25. #25
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Artsi kirjoitti Katso viesti
    Yksin ajellessa voi ajaa ihan sitä vautia, kuin huvittaa.
    Letkassa ajetaan sitä omaa vauhtia. Letkassa on kiellettyä ajaa jotain muuta vauhtia. Letkan rakenne on suunniteltu juuri sillä pohjalla että hitaita odotellaan. Minäkin olen odotellut minuuttitolkulla risteyksessä merkkaamassa jossain epämääräisessä uudenmaan periferiassa missä sudet ulvoo ja peikot kurkkii metsästä. Jos ei halua merkkailla, niin sitten letka ei ole oikea paikka.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  26. #26
    Wannabe vetomies
    Liittyi Feb 2009
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    halu näyttää ja olla osa jotain ihmeen "vetomiesten kastia", ovat ne varmimmat perustat ongelmille.
    Hmm, pitäisköhän vaihtaa nickiä?
    BMW S 1000 XR
  27. #27
    Ei ole kiva ajaa letkassa, jos edellä ajavasta ei näy pölypilveäkään. Kyllä siinä mielestäni kärsii letka-ajon idea.

    Veturi voi vaikuttaa paljonkin letkan koossa pysymiseen. Veturi lähestyessä risteystä, josta aikoo kääntyä, kannattaa hänen pudottaa nopeutta hyvissä ajoin ennen risteystä ja kerätä joukkoa kasaan. Näin risteyksessä odottamiset vähenevät. Samoin risteyksen jälkeen veturi voisi ajaa hiukan matkaa rauhallisemmin, jotta viimeisetkin pääsevät risteyksestä.

    Letkan maksimikokoa voisi miettiä. Jos porukkaa on liikaa laitetaan joukko puoliksi ja molemmille ryhmille oma veturi.
    - Engine MC -
  28. #28
    Lainaa Liinu kirjoitti Katso viesti
    Tai sitten jonkun muun kanssa Niinku me -timi-:n kaa tehdään usein! Kaksin on kivempaa stopata kahville
    Aivan. Muutaman kaverin kanssa ajelut ovat ihan parhaita.
    - Engine MC -
  29. #29
    Lainaa Artsi kirjoitti Katso viesti
    Ei ole kiva ajaa letkassa, jos edellä ajavasta ei näy pölypilveäkään. Kyllä siinä mielestäni kärsii letka-ajon idea.

    Veturi voi vaikuttaa paljonkin letkan koossa pysymiseen. Veturi lähestyessä risteystä, josta aikoo kääntyä, kannattaa hänen pudottaa nopeutta hyvissä ajoin ennen risteystä ja kerätä joukkoa kasaan. Näin risteyksessä odottamiset vähenevät. Samoin risteyksen jälkeen veturi voisi ajaa hiukan matkaa rauhallisemmin, jotta viimeisetkin pääsevät risteyksestä.

    Letkan maksimikokoa voisi miettiä. Jos porukkaa on liikaa laitetaan joukko puoliksi ja molemmille ryhmille oma veturi.
    enpä ole orgin letkoissa vielä ajanut ,mutta muissa kyllä niin kuin tossa joku kirjoitti niin jos haluaa ajaa hitaammin niin letkan alkuun ja perässä sitten saakin varmasti ajaa kovempaa,kun ei noi minkään valatakunnan letkat pysy yleensä kasassa kuin moottoritiellä,oli vetäjänä kuka vaan ja puhun nyt jos mopoja on yli 20, tiedä sitten mikä määrä mopoja tarvitaan jotta sitä voi kutsua letkaksi
    tl1000s >zx12r 03 >
    Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
  30.  
  31. #30
    Lainaa Artsi kirjoitti Katso viesti
    Ei ole kiva ajaa letkassa, jos edellä ajavasta ei näy pölypilveäkään. Kyllä siinä mielestäni kärsii letka-ajon idea.
    Niin, edessä tyhjää ja takana jonoa. Veturin syy ja letka-ajelu on paskaa.
    Trying is the first step towards total failure.

    Aprilia Tuono Factory '17
Sivu: 1 / 9:sta 123 ... ViimeinenViimeinen