Ei minulla ainakaan ole ollut Tampereellakaan koskaan sen vaarallisempaa ajaa MP:llä kuin muissa kaupungeissa. Aina sattuu tilanteita, joissa jostain syystä osuminenkin on lähellä. Aika usein on tullut itse ajettua aika ilmeisessä toisen liikennekulkijan kuolleessa kulmassa. Vielä on väistöliikkeillä selvinnyt. Enkä ole vielä turvautunut käsimerkein tai sanoin muita kouluttamaan tienpäällä. Nuo peilien potkimiset tms toivoisin kaikkien jättävän tekemättä.
Mutta yksi asia pelottaa Tampereenkin liikenteessä. Kanssa ajoneuvoilijoiden paha piittaamattomuus suojatietä pitkin ajoradan ylittäviin jalankulkijoihin.
Tapoihini kuuluu antaa tilaa suojatielle astuvalle jalankulkijalle.
Täällä on kanssa paljon kaksi- tai useampikaistaisia ajoratoja, joilla on suojateitä.
Lähes päivittäin joudun todistamaan tilannetta, jossa viereisellä kaistalla autot ja MP:t vetävät pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton ohi.
Läheltäpiti-tilanteita on ollut useita. Tiesin olevan vain ajan kysymys, kun sattuu.
Ja sitten niitä valitettavasti sattuu:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.s...-lensi-metreja
Toivottavasti tämä törkeä liikenteenvaarantamisen kulttuuri loppuisi.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Juu, ja mitä nyt omaa liikennekäyttäytymistä olen seuraillut. Niin ylivoimasesti eniten vaaranpaikkoja aiheutan minä ihan itse, itselleni... Jos oikeen asioita kattellaan suoraan, niin joka ikisen ajokerran jälkeen pitäis tulla foorumille avautuun kuinka "Mattamustan Ducatin kuljettaja oli aivan uskomaton puusilimä, vastuuton pelle jolta sais viedä kortin kuivumaan ettei tapa itteään ja mikä vielä törkeämpää... muita tienkäyttäjiä."
Ja koen sentään jollain tapaa kypsyneeni tässä yli 10 harrastusvuoden ja noin 100 000km aikana. Nykysellään jopa hävettää jos innostuu vähän mutkateillä availemaan, vaikkei olis ristinsielua missään. SILTI, olen ylivoimaisesti suurin uhka itselleni liikenteessä... Mitä olinkaan noin 10v sitten, saati kevari aikoina 16 kesäisenä? Jeep, puhtaasti tuurilla hengissä nykään ja kiitollinen siitä.
Täytyy kai vaan todeta, että parhaani yritän liikenteessä. Se ei tosiaankaan ole paljoa se, sillä aistini on evoluutio hionut sopiviksi suunnilleen juoksuvauhdin tyyppistä hurjastelua varten. Toisin sanoen siis, tämäkin menopeli on vakiona minulle / aisteilleni liikaa:
Otetaan siis rauhallisesti, ja ymmärretään, se että harvalla siellä liikenteessä mitään "Death Wish" ajatuksia sentään on. Siellä on vaan lauma enemmän tai vähemmän pinna kireellä olevia yksilöitä jotka ovat pääkoppansa kanssa enemmän tai vähemmän läsnä ajamisessa.
Olisi mukava tietää mitä ihmisten mielissä liikkuu silloin kun sattuu ja tapahtuu... Varmaankin aivan jotain muuta kuin liikenteeseen liittyviä ajatuksia? Moni on varmaan vetänyt sen vimosen niitin keskittyessään vaikkapa ajatuksiin: "Mitähän sitä laittais tänään ruuaksi?, Minnekköhän sitä illalla lähtis jammaileen ja kenen kanssa? Mistä löytyisi radio-asema joka soittaa hyvää musaa? Monesti on varmaan lähdetty tältä pallolta myös "tekemällä töitä" mielessään silloin kun pitäisi ajaa autoa, prätkää, venettä jne.
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Varmaan siksi että paskalakeillakin on vielä edes hieman maalaisjärkeä käytössä...
Aivan hyvin ne rampitkin sujuu jos siellä vaan ajaa joitain muita kuin pari supisuomalaista junttia, jotka vetävät suoraselkäisinä tasan tikkarin mukaan eikä varmasti yhtään yli, eivätkä anna tuumaakaan periksi niistä omista "oikeuksista".
Tosissaan jos ollaan niin paljon parempihan se on aina vetää tasan mittarin mukaan ja jättää tekemättä tilaa vasemmalle(vaikka tilaa olisi), aivan kuten laissa määrätään. Aivan sama vaikka se panikoiva puusilmä täti siinä vieressä joutuisi tekemään paniikkijarrutuksen ja ottaisi pari corolla konttiin, tai ajaisi vaikkapa kaiteeseen kun loppuu kiihdytyskaista kesken. Pääasia että itse on suoraselkäisesti noudattunut lakia ja pitänyt kiinni niistä omista oikeuksista joihin tämä meidän liikenne kuulemma perustuu.![]()
Supermoto
Yamaha1 puhuu asiaaEn usko, että tavallisesti ihmiset tahallaan vaaraa aiheuttaa, vaan keskitytään ihan kaikkeen muuhun paitsi tähän hetkeen...
Kawasaki ZZR1200 -03
Edellä oli puhetta ennakoinnista, ite olen tältä kesältä ehjä ennakoinnin ansiosta, ajelin pari viikkoa sitten kohti Kotkaa kiltisti pitkäkilpisen kotilon perässä vähän ennen Leikarin liittymää. Itänaapuri pamautti oikealle kääntyvien kaistalle heti kun se alkoi ja meinasin ensin, että meen siihen rinnalle, koska sehän rupee kääntymään ja hiljentämään justiinsa. Se rekkari anto kuitenkin varotuksen että, mitäs jos se ei käännykkään vaan tulee takas mun kaistalle, siis kaistalle josta pääsee Haminan kautta takas ryssänmaalle? Ja senhän se teki, ihan mun nokan eestä ilman vilkkua, ja just ennen sitä liikennemerkkiä mikä noissa liittymissä tapaa olla, niin että hiekka pölisi. Seuraavassa liittymässä se teki heti uudestaan saman tempun, siinä kohtaa olin jo ymmärtänny jättää sille töppäilytilaa tarpeeksi. Se kotilo oli muuten Hondan CRV, oltas me sille Jammun kanssa jääty hopeelle, jos olis pitänny ruveta kylkimyyryä ajelemaan.
Suzuki Hayabusa 1300R
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha YZF 1000 R Thunderace
Yamaha FZ 750
Kyllä minä sanoisin, että se joka tulee liittymästä saa opetella ajamaan, jos ei osaa liittyä muun liikenteen mukaan. Enemmän siinä aiheutetaan tilanteita, jos päätietä ajavat alkaa liikaa antamaan tilaa, muuttamaan nopeasti nopeutta yms. liittyjien takia. Ei tietenkään suljeta toiselta sitä tilaa mihin voisi liittyä ja kevyt jalan nosto kaasulta ihan ok, että antaa vähän rakoa. Voihan sitä siirtyä sille vasemmalle kaistalle antamaan tilaa, jos vaan siellä on oikeesti tarpeeksi vapaata ja oma nopeus sovitetaan vasemman kaistan mukaisesti. Liian paljon vaan näkee näitä "kohtelijaita" vasemmalle kaistalle siirtyjiä jotka sitten blokkaa sen kaistan siirtymällä liian pieneen väliin ja liian pienellä nopeudella. Päävastuu kuitenkin sillä liittymästä tulevalla hoitaa asia kunnolla.
xxx
Vappupäivänä Helsingissä samantyylinen. Että kyllä sitä täälläkin osataan.
Seisottiin motolla valoissa ruuhkassa keskustan tuntumassa, kun takana oleva 70+ mummo alkoi painaa torvea. Kattelin vähän epätietoisena ympärilleni, kun en heti tajunnu, että se torvi oli tarkoitettu meille. No valot vaihtu ja muutama auto pääsi risteyksen yli. Itse ajoin kaistan aika reunassa, kun siinä oli ratikkakiskot. Sit seuraavalla pysähdyksellä valoissa yhtäkkiä tajusin, että mummo alkoi tunkea rinnalle samalla kaistalla...ja tunki kanssa. Tuli siihen rinnalle, jolloin annoin aika napakan moukun (ehkä muutaman) sivulasiin. Vierellä istuva pappa avasi rauhallisesti ikkunan ja sanoi "Ei saa koskea toisten autoihin". No, sillei nätisti kysyttiin, että "mitä vittua mummo tunkee samalla kaistalla rinnalle?". Tähän pappa vaan totesi, että "moottoripyöräthän ajaa autojen seassa"....no vaikka osa kyllä ajaakin....niin voi KELE.
Ilmeisesti osa 60+ vuotiaista olettaa, että motoilla pitäs aja pientareella???
Nimenomaan näin streethawk.![]()
Kun rampilta ollaan liittymässä, niin se nopeus olisi hyvä olla ainakin se rajoituksen mukainen. Mikään ei nypi niin paljoa, kuin 80kmh liittyvä auto 120kmh moottoritielle, jossa muut ajaa aunakin 10 yli tikkarin.
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Kyllä se menee usein just näin.
Tulee itsekin valitettavan usein puuhailtua tuolla liikenteessä kaikkea muuta kuin keskityttyä ympäröivään liikentyeeseen. Välillä on kännykkä korvalla, toinen käsi kynässä, sikke hampaiden välissä ja kahvikuppikin koittaa vielä siinä sivussa saada jäädä jompaan kumpaan käteen.
Mopoillessakin tuppaa joskus maisemat kiinnostamaan enempi kuin ympäröivä liikenne.
Ja veneessäkin häslättyä vapojen ja muiden vermeiden kanssa pitkiä aikoja edes katsomatta eteen: Oho, verkkoja p...rkele. S...tana, mistä toi purjevene tuohon eteen nyt yhtäkkiä tipahti...yms...
Siinä sitä on sitten jo ihan tarpeeksi syitä että miksi sitä ainakin minun on ajeltava kutakuinkin noin muuten rajoitusten mukaan, kuten kukkahatut.
No, jollain tuurilla sitä vaan on saatu 70 bonukset pysymään joka vehkeessä jo parikymmentä vuotta.![]()
Murjaanien kuningas!
Viimevuoden syssyllä kävi muutamaankin kertaan niin että kun lahdenväylää tulin helsinkiä kohden kawalla niin ennen ensimmäisiä valojahan, 120-tikkarien kohdalla vielä jono seisoo ruuhkassa. Sopivasti kun keskikaistalla on tilaa niin tiitähän minä hissukseni sitten köröttelen... Useimmiten siitä pääsee ihan hyvin, jotkut mullkvistit vaan päättää ajaa siihen ettei mahdu, no mikä siinä, käydään sitten kaistan kautta. MUTTA tämä yksi ääliö hiacellaan päätti vissiin että en saisi mennä ohi kun se ensiks aikansa sinä vekslasi ja pakitteli josko olisi saanut hiacensa poikittain, eipä saanut, sitä sitten seurailin aikanaan kauempaa kunnes tulin kohdalle... hissukseen tokikin kun osasin odottaa jotakin, metrin ennen kawan keulaa niin tää mulkero sitten lämäytti hiacen oven auki (moottoritiellä olaan siis vieläkin, viimisen 120 tikkarin kohdilla) ja alko mule huutamaan (ei vissiin tunnistanut naiseksi, letti kun leihuu selässä..) että on se jumalauta vaiheeta ajaa ruuhkassa. Totesin sille kylmän viileesti että on se paapparainen outoa kun ei voi päästää ohi vaan pitää alkaa peruuttelemaan motarilla (joka btw ei ole sallittua) jotta toinen ei pääse ohi... Heitin vielä sille perään että on todistusmateriaalia kuinka iace (ja kerroin hänen rekkarin) peruuttelee motarilla, joten jos vaan olisi hiljaa ja käyttäytyisi niin ei tarvii jutella virkavallan kanssa... Pamautin sen oven kiinni ja oli vasen kaista antanut tilaa koukata ohi, niin sitäkautta ohi... perästä kuului kovaan ääneen että vitun huorataisi nähdä letin selässä vissiin
![]()
Drive fast, die young. We live only once - Live it to 110%
Helsingissä kaistanvaihto päättyi pahoinpitelyyn:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013...78240_uu.shtml
Mielenkiintoista, että keskustelu käytiin englanniksi, vaikka Suomessa ollaan.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Jaulikselle että kyllä se päätielle liittymästä tuleva on se joka sopeuttaa vauhtinsa muuhun liikenteeseen ja jos ei mahdu niin vaikka pysähtyy.Ei päätiellä ajaja voi ruveta jarruttelemaan tai vaihtelemaan kaistoja,eli sotkemaan päätien liikenne virtaa kolmion takaa tulevan kotilon takia.
Suzuki GSX 1400-05
Samoilla linjoilla yamaha1 kanssa. Hyvää tekstiä.
Itte tein uudenvuoden lupauksen etten mene enää avautumaan törpöille. Ainakaan nimeltä mainitsemattomalle autoilijalle ei olisi kannattanut avautua hänen ajamisestaan. Äijä heitti avaimilla ja repi vielä kypärän rikki ennen kuin päätettiin olla erimieltä asiasta. Niskahan siinä vähän kipeytyi, mutta selvästi enemmän tuo hengen heikkolainen kärsii päivittäin omassa läskillä vuoratussa vankilassa.
Olisin yhtähyvin voinut odottaa kauempana kun tiesin että auton varustelutaso oli selvästi niin korkea että vilkut oli pitänyt jättää säästön vuoksi pois.
Peilitkin voi kääntää alas jos joku on perässä liian lähellätoistaiseksi ei kukaan ole perään ollut ajamassa, kolmion takaa ja oman kaasun käytön kautta ne riskit on olleet tulossa. Peloittaa kyllä että venäläisten vastaantulevienkaistalla-ajo tapa yleistyy.
Viimeksi muokannut: Kananpoika; 05.05.2013 klo 22:19.
Suzuki DL1000 V-Strom
Mitä, eikö Jauliksen corolla kiihdy tarpeeksi rampilla vaan pitää rakoa vongata...![]()
Japsikotteroilla ei ole ollut ongelmia, mutta kieltämättä nyt kun joutuu ajelemaan pääsääntöisesti VAGinalaisella dieselin paskalla niin meinaa olla kyllä yhtä tuskaa... Näihin eurokotteroihin pitää näköjään rakentaa koko kone uusiksi ja ohjelmoida suorakytkentää vähintään viikko että kerkeäisi edes rampilta mukaan.
Supermoto
Missäs se joku totes, että jos jatkuvasti näitä vaaratilanteita sattuu kohalle, niin ehkä vika ei olekkaan muissa ..
Aikaisempaan tapaukseen mannerheimintielllä viitaten, musta tuntuu ainakin kauheen turvattomalta ajaa samaa vauhtia henkilöauton vieressä .. Etenkin jos kotilo menee sellaista kaistaa josta sen mahdollisesti kuuluisi tulla pois.
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Joka päivä tulee köröteltyä Tussulan motaria pohjoiseen päin iltapäivällä duunin jälkeen, joka helkutin päivä siellä pitää tehdä ohitusharjoituksia kun joku köröttelee kuuttakymppiä satasen alueella, usein jopa vasemmalla kaistalla.
Jokaikinen kerta se ohitettava on joku ämmä, joka lärpättää kännykkäänsä, eikä tunnu edes tajuavan että kaikki suhahtaa satasta ohi.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Jos sitä vähän huimasi tuupata sinne sekaan?
Pari kertaa meinannut itse ajaa edellä ajavan perään kun siellä rampilla kiihdytetään ihan oikeaan nopeuteen ja sitten kun pitäis mennä sinne pääväylälle niin polkaistaankin liinat kiinni. Muutamat rekat tietenkin siinä vasemmalla puolella ja se "corolla" edessä meinaakin sitten pysähtyä kun ei uskalla tuupata sinne väliin. Ja takana tulevatkin siinä uskossa lähes rampin loppuun saakka että tässä nyt sitten mennään koko bändi niistä rekoista --- (HUOM!!! ---mitä EI sais tehdä, eli siellä rampin lopussa oikealta ohi.
Turvavälit nyt tietty noissa tilanteissa on voitu laskea mielummin tönärillä kuin metrimitalla. Että jos kopsahtaa niin peiliinhän sitä pitäis katsoa ihan ekana.Semmosta ennakointia pitäis olla ja vähän pelisilmää liikenteeseen. Ja kyllähän varmaan itsekin vois sen rekan ohituksen suorittaa vähän paremmassakin paikassa, eli sitten pari sataa metriä myöhemmin, siis ihan siellä pääväylällä ja oikea oppisesti vasemmalta puolelta.
Viimeksi muokannut: trj; 05.05.2013 klo 21:54.
Murjaanien kuningas!
Suosittelen tuolla ymmärryksellä jättämään ne kirjeet suosiolla muille ja tilaamaan karjapuskurit.
Ps. Ehkäpä oikeampi tapa voisi olla,(mikäli haluat vaikuttaa) että lähdet tienpäälle kuvaamaan törppöilijöiden rekkareita ja ilmoittelet niitä poliisille. Muista kertoa samalla harmistuksesi tuohon kiihdytysrampeilta puikkaamisen valvonnan puutteeseen, niin parantavat varmasti tapojaan ja kiittävät ilmiannoista. Ja jos eivät välitä, niin muista että suomessa voi äänestää ja jos ei kelpaa niin voi muuttaa ruotsiin ja...![]()
Supermoto
Mulla oli kerran vastaavaan verrattava tilanne, jossa kotilokuski osoitti täydellistä piittaamattomuuta oleviin määräyksiin nähden. Sattu oleen musta leveäkärkinen spriitussi taskussa, mutta ei paprua niin raapustin terveiset suoraan tuulilasiin. Eipä ole piittaamattomuutta sen jälkeen näkynyt.
Ainakin yhden risteyksen yli saa ajaa, eli vasta toisista sitten poies ja koskee myös mp:tä. Saatto olla, että jopa kaksienkin yli saa ajaa, mutten siitä ole ihan varma.
<p>.</p>
Tieliikenneasetus:
"Merkillä osoitetaan linja-autoille varattu ajokaista. Jos ajokaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin ‹linja-autokaista› on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Merkin vaikutusalue ulottuu seuraavaan risteykseen, jollei merkillä 542 a tai 542 b ole toisin osoitettu. Merkki sijoitetaan linja-autokaistan yläpuolelle sen alkamiskohtaan ja se voidaan tarvittaessa toistaa."
Eli laeista ja asetuksista ei löydy määritelmää sille kuinka monen risteyksen yli bussikaistaa voi loikottaa. Se on ihan setä sinisen päätösvallassa milloin hän katsoo ettei kyse ole pelkästä ryhmittymisestä![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Tätä "liikenneympyrää"
https://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll...08256&t=h&z=18
viimeaikoina useasti kiertäneenä olen miettinyt milloin napsahtaa.
Tänään oli sitten lähellä ettei lähtenyt keula puusilmäisen Hiacen mukaan. Olin siis tulossa Hämeentietä pohjoisesta ja kääntymässä Kaanaankadulle kun etelästä vastaantuleva paku pyyhkäisi suoraan ympyrän läpi.
Melko tuore ympyrähän tuo on mutta luulisi sen liikennemerkeistä ymmärtävän.
Täytynee ruveta heikkopäisenä huitomaan, tööttäilemään ja vilkuttelemaan kaikkia valoja jos tuossa aikoo ehjänä selvitä.
Yamaha XJ 600 -90 | Insera MX P2 -06 | SOC M VELO RAPID S12 -12
Mun piti nostaa rauhoittavaa lääkitystä isommalle annostukselle tossa vähän aika sitten sen vuoksi, että otin niin paljon pulttia liikenteessä muiden ajotavoista. Tajusin silloin, että muiden mokien vuoksi ärsyyntyminen liikenteessä on ihan yhtä tyhjän kanssa, koska siihen ei voi vaikuttaa siellä liikkeellä ollessa. Tosiaan kanssa-autoilijat ja mopoilijat elää sitä omaa elämäänsä myös siellä ratin ja tangon takana eikä ne useimmiten ajattele lainkaan muita liikenteessä olijoita. Siellä säädetään puhelinta ja radiota ja karjutaan takapenkillä tappeleville mukuloille tai muuten vaan puretaan elämän ahdistusta, p*skaa työpaikkaa tai maksamattomia laskuja, ajamiseen - mikä on ehdottomasti väärin. Olisi melkoista utopiaa, jos ei kukaan tuolla urpoilisi. Jopa minä - itsekin motoristi - olen meinannut kolkata sitikalla ajaessa pärräilijän oman mokan vuoksi ja kyllä sen jälkeen hävetti. Olisin pyytänyt anteeksi, jos se olisi pysähtynyt, mutta se tyytyi vaan näyttämään nyrkkiä perään.
Pahinta on kuitenkin tuolla liikenteessä ne, jotka kuvittelee omassa mielessään miten liikennesäännöt menee. Näin esimerkiksi olen nähnyt liikenneympyrään tulijoita, jotka soittavat torvea, kun ympyrässä oleva ei väistäkään tai bussikaistalla (jo muutenkin väärin ajavia) valoihin seisahtujia, kun valot koskevat vain vierellä vasemmalla olevaa normaalia samansuuntaista ajokaistaa. Varsinkin täällä Tampereella on tapana, että kun Aamulehteen joku tollo toimittaja kirjoittaa, että jossain risteyksessä ajetaan jollain tavalla, niin sitä noudatetaan siitä eteenpäin huolimatta siitä, miten liikennessääntöjen puitteissa siinä pitäisi ajaa.
Mitä eniten liikenteeseen kaipaisin, on terve maalaisjärki, riittävät turvavälit ja ennakointi. Että tarkistettaisiin ne kuolleet kulmat ennen kaistanvaihtoa, että jätettäisiin riittävä väli edessäajavaan, että todella keskityttäisiin siihen omaan ajoon eikä ripsivärin laittoon. En pysty muuttamaan muiden asenteita tuolla liikenteessä, mutta pystyn sentään vaikuttamaan omaan ajooni. Tai ainakin yritän. Ja jos joku näkee mut tuolla liikenteessä tunaavan, niin tulkaa sanomaan, pyydän anteeksi ja yritän ensi kerralla olla skarpimpi!![]()
<p>Mutkitteluille Honda CB 600 F Hornet -07 'isoveikka' ja kaupunkiajoon 50cc retro-skootteri 'pikkusikko'</p><p>Tu(u)naaja: http://blogi.punaisenkatonalta.fi</p>