Suomessa ei oikein ole mitään kunnollista kaupunkiajoneuvoa.
Mielestäni "kunnollinen" on pieni jonka voi parkkeerata kuin polkupyörän mutta samalla pystyy 50-60kmh nopeuksiin. Ostaisin heti 125cc skootterin jos se olisi parkkeeraukseltaan tasavertainen mopojen kanssa. Fyysisiltä mitoiltaan 125cc skootteri on usein sama tai melko lähellä 50cc mallia. Mopolla taas ei pääse esim. kehäteille ja keskustassakin 45kmh usein vaarallinen nopeus sillä se aiheuttaa ohitustilanteita.
Isoja pyöriä on ollu monia mutta ne ei ole kovin käteviä keskustassa. Moottorit lämpee valoissa niin kuumakis että saa olla aivan hiessä ja sakkolappuja napsahtelee tankoon parkkeerauksista. Esim Ducatini oli niin siro pyörä ettei paljoo polkupyörää enempää olisi vienyt tilaa ja silti ruutuun oli parkkeerattava.
Eli kysynpä tuleeko kellekkään mitään haittaa siitä että 125cc olisi lähempänä 50cc mopoa kun moottoripyörää lain näkökulmasta? Parkkiruutuja vapautuisi ainakin vähän, eli kaikki hyötyisi. Ikärajat voisi pysyä ennallaan ja samoin autokoulutunnit jokaiseen teholuokkaan.
Ei sitä 50cc mopoakaan voi ostaa ja trimmata sillä esim kehäteillä tulisi heti sanomista.
T: 29v mies
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
samat sanat, itsellä on 50cc skootteri ja ongelma on juuri siinä, ettei se kulje riittävästi ja ei voi ajaa motarilla edes pikkupätkää. Kun nopeus on 50km/h:ssa, niin matkaan kuluu vaan älyttömästi aikaa ja ohituksia joutuu kokemaan jollain 5km matkalla tuommoinen 30kpl. Siinä ei ole mitään turvallista tai järkevää, jos mopoja ei rajoitettaisi niin paljon, niin ne ajaisivat 60 alueilla liikenteen mukana ja mitään ohituksia ei tulisi.
Eli pitäisi olla 125 skootteri tai suurempi, mutta niissä vakuutus on taas sama kuin moottoripyörissä.
http://www.youtube.com/watch?v=iPjRlyJpCo0
tämä jamppa ajelee monesti skootterilla videoissaan, sillä taitaa olla 50 skootteri sitä varten, että vie koiran puistoon tai käy kahvilla ja isompi skootteri vähän pitemmälle matkalle.
noissa videoissa näkyy taiwanin liikenteen hienouksia, Skootterit ja moottoripyörät saavat ohittaa autot oikealta ja niille on oma kaista. Liikennevaloissa on myös oma alue, johon skootterit ja moottoripyörät saavat ohittaa autot ja odottaa valojen vaihtumista. Lisäksi on erilaisia kapeita tunneleita joista pyörät ja skootterit saavat oikoa.
Noissa videoissa huomaa myös sen, että jos kaupunki on todella suuri, autot ja bussit ei ole mikään ratkaisu, on pakko olla skootterit. Autot vievät liikaa parkkitilaa ja ruuhkauttavat joka paikan.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mopon puolesta puhuu kaupunkikäytössä eniten se, että sitä koskee samat pysäköintisäännöt kuin polkupyörää.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Myönnetään, ennen XJR:kään minulla oli kinuskiskootteri, ja kansalla oli hauskaa, kun 190 cm ja 100 kg massaa sillä liikkui ja silläkin ajoin maagiset 8000 km ja sitten se hajosi. Mutta olihan se kliffaa kun sen saattoi vetästä parkkiin tavaratalojen ovipieliin jne. ei mitään rajoituksia pysäköinneistä jne ja jonoissa aina splittaamalla keulille jne, ja porukka pyöritteli päätään. Ehdottomasti kaupunkiin, pienikokoinen satapiikkiskootteri.![]()
<p>.</p>
Asun vajaa 10km Turun keskusta, moottoripyörällä ajan kaupungista poispäin, skootterilla lähialueilla kesäisin, ja fillarilla keskustaan kesät talvet jos ei ole kuskattavaa lastia tai ihmisiä. Autolla vain jos on pakko.
mp ja auto ovat pikkuisen nopsempia, scoota ja fillarin nopeusero riippuu matkakohteesta.
-J-
No vähän sinnepäin. Tuttuni,jolla oli Suzuki Bandit 1250 SA,vaihtoi ns maxiskootteriin.(Laatumerkkiin).
Tyytyväinen kertoi olleensa ko laitteeseen! Vakiona sopii tavaraa kyytiin ym.
Minusta skootterilla ajaminen on kuin istuisi julkisesti WC:n pytyllä.
Olen moisilla vehkeillä lomilla (ulkomailla) ajellut,jopa 2-päällä. Täsmennän,kun muita ei ollut (moottoripyöriä) vapaana/vuokrattavana!
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
Mullakin on ollut moposkootteri, kun olin kaupungin länsilaidalla töissä. Oiva kulkuväline ja suosittelisin ehdottomasti skoottereiden käytön lisäämistä liikennekulttuuriimme.
Minusta siihen riittäisi kaupunkiajelussa jopa vain nopeusrajoituksen nosto mopoille 65kmh; tämä olisi helpoin ratkaisu. Näin ollen ei tarvitsisi kuristaa kuin vähän tai ei ollenkaan.
Yksi vaihtoehto, jos ei haluta nuorison saavan ajaa niin "kovaa", voisi olla rekisterikilpeen (edit= vakuutuskilpi) lisättävä merkki suuremman nopeusrajoituksen sallimiseksi moposkootterilla. Tämän saisivat esim jo kevarikortin ajaneet ja siitä ylemmät ajokorttiluokat.
Jos joku ajattelee, että no sittenhän kaikki voivat ajaa potta päässä merkillisellä lujempaa, niin kyllähän 15v voi ajaa nytkin millä tahansa pelillä, jos haluaa.
Paras ratkaisu mielestäni olisi kuitenkin tuo mainitsemasi 125cc skootterin erilainen luokitus ja sen mukana käyttökustannukset alemmas muun muassa verotuksen ja vakuutuksien kautta.
Hitto kun olisi vaan rohkeita käytännön ajattelijoita suomen politiikassa; mutta on tuo kait jo nähty...
Täällä ajatellaan enemmän syitä, miksi jotain ei voi tehdä kuin sitä vastoin tulisi ajatella, miten sen voi tehdä....
T7
Moposkootteri on kätevä peli. Itse ajoin melkein kymmenen kesää moposkootterilla juuri sen vaivattomuuden takia ja edullisuuden takia, siis verrattuna moottoripyörään.
Nopeudesta olen samaa mieltä ja juuri sen takia omat skootterit kulki 55-65km/h.
Koskaan en narahtanut, vaikka poliisilla olisi usein ollut hyvä mahdollisuus. Varmaan se aikamiehen karvainen naama siellä avokypärän aukossa vaikutti poliisin toimintaan, tai sitten ei.
Jos työmatka olisi alle 15km / sivu, niin varmaan olisi moposkootteri kesäkuukausien tyämatkapeli.
Koska nykyään työmatka on 53km / sivu, niin se taitetaan 85% autolla ja kauniina päivänä prätkällä.
Pk-seudulla kyllä mielestäni moposkootterilla pärjää vallan mainiosti, varsinkin jos joutuu ajamaan ruuhka-aikaan. Kehätiet ovat tukossa ja vieressä kulkevilla kevyenliikenteen väylillä pääsee hyvinkin joutuisasti moposkootterilla.
Mulla oli myös piikkiskootteri hetken aikaa, juuri tuon vauhdin takia ja sillä tulin ohitetuksi aivan samalla lailla kuin mopolla ajaessa, vaikka vauhtia oli sallitun verran ja ajoin liikennevirran mukana, tien osalla missä pitääkin.
Ihmiset (paitsi lappuliisat) eivät ilmeisesti millään ymmärrä rekkarin koosta, että kyseessä on "moottoripyörä".
Mun mielestä piikkiskootterin voisi rinnastaa ihan hyvin parkkeerauksen osalta mopoon, koska se ei vie tilaa. Se miten sitten tuon max 125 kuutiotilavuuden ja riittävän fyysisen pienuuden toisi esiin lappuliisoille ja poliiseille, onkin sitten toinen juttu.. erilaisella kilvellä, kenties?
Ajuri ei sääennusteita kattele!
mopo skootterilla ja moottoripyörällä ei ole mitään kokoeroa, esim speed triple rinnakkain moposkootterin kanssa on ihan saman kokoiset.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Samaa mieltä ihan moottoripyörien kanssa. Olen Tampereen parkkibyrokratialle aina välillä ehdottanut samaa käytäntöä kuin Lahdessa, missä moottoripyörän saa pysäköidä kuin mopon jos ei ole muiden tiellä. Just oikea periaate! Mun mielestä moottoripyörän pysäköinti saisi olla sallittu missä vaan, MUTTA sillä ajatuksella että jos se on parkkipirkjon mielestä huonossa paikassa, niin siitä saisi sakon. Toi antais kummasti motivaatiota järjen käyttöön parkkikoloa kattellessa.
Olisihan se mukava tosiaan, jos prätkänkin saisi jälleen pysäköidä mihin vain, kunhan se ei ole tiellä. Mikään ei ole niin kuin ennen, jolloin prätkän sai jättää sivuun. Pointsit Lahdelle, jos parkkipirkotkin osaavat katsoa asiaa järkevästä näkökulmasta.
Näistä piikkiskoottereista ja ison osaa malleista tulee mieleen esim. kymco agility, joka todellakin on pieni ja näppärä kaupungissa. Sitä saa mopona, sekä piikkinä samaan runkoon, eikä se vie paljoakaan tilaa.
Tällaisia ajattelin lähinnä mopoon rinnastettavina kulkineina, joita pitäisi kyllä järjen mukaan saada jättää samaan paikkaan kuin muitakin mopoja.
Ajuri ei sääennusteita kattele!
Mikä mahtaa olla sanktio lievästi (50-60 km/h) viritetyllä moposkootterilla ajosta (siis rajoitusten mukaan) jos kuitenkin omistaa A-kortin?
Moro,
Täällä on rakenteissa kaupunkiin Suzuki RG125 gamma. Komia peli kuin mikä, ketterä ja 2t tuoksu hivelee hajuaistia. Mopoa ei jaksaisi olla kuitenkaan virittämättä, joten yhdet sakot sillä ja ollaan jo tasoissa vakuutusten hinnoissa (ainakin 14v sitten meni päiväsakoille)... Haaveena RGV250 kaupunkimopoksi, siinä ois jo mukavammin voimaa ja vanteelle löytyy pitävää rengasta.
Voisi kyllä kuvitella, että rikesakolla selviää.. Kun tämä maaginen kevytmoottoripyörän raja-arvo 65km/h ei ylity. Tiedä sitten mikä todellisuus on? Pitää ihan joskus kysyä tätä..
Meillä on yksi vakio moposkootteri, mikä kulkee todellista hitusen vajaa 60km/h ja kerran on poliisi heristänyt sormea valoissa, kun vierelle tuli.![]()
Ajuri ei sääennusteita kattele!
Mä olen tästä epävirallisesti keskustellut, kun aikanaan oli kortti hyllyllä ja ostin kaupasta uuden mopon, mikä kulki vakiona tasamaalla kaheksaa kymppiä. Mulle kerrottiin, että tietty riippuu konstasta, mutta pääsääntöisesti jos pitää vauhdin kuudessakympissä tai alle, eikä muutenkaan hölmöile, saa pääsääntöisesti ajella vapaasti. Viimeistään kun kypärän ottaa pois päästä, katsotaan vähän läpi sormien.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Olen kuullut, että tonnilla ei ehkä selviä, jos mopo "tuomitaan" kevariksi.
Verot.
Vakuutukset. Vakuutusyhtiö on halukas perimään takautuvasti ja korotetulla maksulla.
Muutoskatsastus (tämähän ei ole pakollinen).
Sakot.
Kyllähän noista kertyy ihan hyvä summa, kun tähdet on oikein huonossa asennossa.
Kaikista moottorikulkuneuvoista, poislukien mopot, peritään uutena autoveroa. Koska mopo ei virittämisen jälkeen ole täyttänyt ajoneuvoluokkansa vaatimuksia, valtiolla on oikeus vaatia siitä suoritettavaksi tämän kevariveroksikin kutsutun veron. Ajoneuvohallintokeskus AKE määrittelee tavallisesti verojen suuruuden, joka vaihtelee tyypillisesti noin 200-350 euron välillä. Verot on oikeus periä aina kun mopon rakenteellinen huippunopeus ylittää 45km/h (tai sylinteritilavuus 50cc), mutta käytännössä poliisit usein ilmoittavat AKE:lle vain, jos mopon huippunopeus ylittää 65km/h tai sylinteri on vaihdettu isompaan. AKE myös verottaa käytäntönsä mukaan vain yli 65km/h kulkevat mopot. Laki mahdollistaa ajoneuvon verotuksen useampaan kertaan, joten varmuutta siitä, että verot perittäisiin vain kerran, ei ole. Nykykäytäntö viimeisimpien tietojen mukaan on, että verot peritään jokaisen kiinnijäämisen, joka täyttää em. määritykset, seurauksena.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
tuossa poliisin "ohjeita" mopon tuunausta varten
http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu/h...F?opendocument
Itse tulkkaisin tuon niin että esim. rajoittimen poisto/ohittaminen ei tee moposta vielä kevaria ja joissain piireissähän harrastetaan esim. virinokkien käyttöä muuten rakennetta muuttamatta mikä ei tee moposta vielä kevaria, kunhan ei kulje yli 65 km/h.
Viimeksi muokannut: collikka; 09.03.2013 klo 15:38.
juuri nyt pyörätön
Viime kesäkuussa katselin viikonverran Roomassa paikallista liikennettä.
Kyllä siellä on ainakin skootteri ottanut paikkansa niin, että se näyttää ainoalta järkevältä ajoneuvolta siinä liikenteessä.
Tosin, jos Helsingissä liikuttaisiin yhtä "sujuvasti" kaksipyöräisillä, olisi suut ja silmät täynnä sakkoa aika pian ja roadrage sitä tasoa että varmaan ammuttaisiin?![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Ei tullut yhtikäs mitään, tyttären Kymco superkasin tuunasin just tuollaiseksi että kulkee sen 57-max59 todellista ja tuuppasin viidenkympin alueella tutkaan sen 55 (vähennetty se 3). Puhalluttivat kuitenkin kuten kaikki ja sen poliisin mukaan ei tule mitään sanktiota jos jää alle kuudenkympin
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
No nyt vähän OT, mutta jos äkkiä...
Viikko sitten POLIISIT Helsinki- jaksossa päästivät pälkähästä punaisia päin ajaneen ja kaistalta toiselle eestaas ajautuvan kännykkäänpuhujan.
No ei siinä mittään, mutta Eiranpuistossa oli nuorisoa pelaamassa yöllä fudista ja niinpä meinas heti yksi lentää putkaan......
Pannaan kuitenkin jotain aiheeseen liittyvää, jotta ajellaan sitten varovasti täällä Heltzingissä niillä skoottereilla. Täällä saa vedellä suht rauhassa autoilla.......
T7
Esim. Kymcoon saa vaikkapa Hollannista uuden boxin, noin 50 euroa jolla koneessa on joku 5-6 hv.Sitten vaan variaattorin rajoitinrengas sorvataan sellaiseen mittaan jolla skode ei kulje kuin sen 60. Menee sitten sen 60 vastamäkeen ja kiihtyy eikä nikottele.
Viimeksi muokannut: sjobbe; 10.03.2013 klo 13:05.
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön