Hei.
Olen aloittamassa pyöräilyharrastusta muutaman vuoden tauon jälkeen. Tai oikeastaan voisi puhua lajin kokonaan aloittamisesta, edellinen pyörä tuppasi seistä pihassa kun ajelin autolla. Syynä varmaankin tuolloin väärän tyyppinen menopeli jonka kanssa henkistä suhdetta ei kehittynyt.
Nyt olen kärkkynyt BMW:n Funduroa mutta ovat menneet juuri kun olen lähtenyt kohdetta lähestymään. Silmiini osuikin siis otsikonmukainen Transalp joka ymmärrykseni mukaan vähän ajettu (ilmeisesti kone vaihdettu jossain kohtaa) ja muutenkin ikäisekseen hyvässä kunnossa. Koska olen itse hyvin vähän ajoneuvoteknistä ymmärrystä/kokemusta omaava niin tuommoiset vanhemmat aina jännittää, vm-87.
Pitkän alkupapatuksen jälkeen pääsenkin siis kysymykseeni että rohkenenko ostoa harkita ja hinnaksi on ehdotettu 2500e, sillä saisi jo tuoreemmankin pyörän.. En löytänyt vielä sopivaa osiota josta olisin voinut vastauksen ajatukseeni saada joten uskalsin uuden aiheen kirjoittaa.
Nyt lähden tutustumaan voorumiinne tarkemmin. Kiitos.
Syksystä asti olen ollut hankkimassa mopoa, mutta tähän mennessä vasta saanut kuvan käytettyjen markkinoista ja parista potentiaalisesta ehdokkaasta.
Mun mielestä 2500 on aika kova hinta tuon ikäisestä Transalpista, vaikka hyvä pyörä ymmärtääkseni onkin, jos tuollaisen haluaa. Voisin veikata, että samaan hintaan saat 10 v nuoremman pelin. Vaikka toisaalta tossa 15+ ikäluokassa muutama vuosi tai kilometrit ei merkkaa paljon mitään. Tinkaa alle kahden tonnin, niin sitten teet ehkä hyvät kaupat - tai sitten et. Arpapeliä noin vanhojen kanssa taitaa olla. Tai sitten ostat uudemman.
Honda NC700S
Kiitos Setämies vastauksesta.
Tuotahan itsekkin mietin, jokin kuitenkin vetää juuri tätä yksilöä kohden. Välimatkaa minun ja pyörän välillä on parisataa kilometriä mutta into ajaa minut pyörää katsomaan. Saattaa olla että häviän yhden vapaapäivän turhaan ajeluun tai sitten häviän rahaa ja palaan kotiin pyörä peräkärryssä
Huomenna sitten nähdään kuinka kävi..
kyllä se hyvä pyörä on. tuon ikäisestä toisaalta kova hinta,mutta jos se on se pyörä minkä luulen sun löytäneen,niin siistiltä näyttää.
mittarilukema ei tietty kerro totuutta,sehän voi olla toisella tai kolmannella kierroksella.itellä oli -95 transu kun sen peuraan ajoin,mittarilukema oli toisella kierroksella menossa ja pyörä oli todella siistissä kunnossa.
ei noissa oikeen muuta vikaa ole kun cdi-pokseja niihin on vaihdettu järjestäin. vanhemmiten kovassa ajossa rupee öljyä kulumaan kun paljon kilsoja takana.nyt mulla on talvimopona -94 reilu satku ajettu ja hienosti toimii.
http://www.matkaendurot.net/forum/index.php tuolta paljon lisäinfoa kyseisestä mallista.
toivottavasti saat hyvän kulkineen siitä.
vauhti korjaa virheet.
Kuten Kari K. tuossa yllä jo kertoikin, ei mittarilukemasta voi olla varmuutta. Mulla oli transalp -88 ja mittarissa oli myytäessä 76tkm, enkä voinut sanoa, oliko se ekalla vai tokalla tai peräti kolmannella kierroksella.
Näissä vanhoissa se on yhdentekevää, jos muuten tuntuu hyvältä ja edes jonkilaista historiaa on tiedossa viimeisiltä, ehkäpä jopa viimeiseltä viideltä vuodelta.
Perusvarmoja vehkeitä, joissa tosiaan tuo cdi-boksi taitaa olla se heikko lenkki. Muistelin sen kestävän noin 60tkm ja sen jälkeen saattavat alkaa oireilla (juotokset murtuvat piirilevystä). Korjattavissa kolvilla, mutta vaatii lehmän hermoja.
Takasylinteriä kannattaa tiirailla, ettei se vuoda.. ainakaan pahasti. Takapytty tuppaa käymään hitusen lämpimämpänä ja sen saa aisoihin oikeilla kaasarin säädöillä.
Vanhassa transussa kiinnittäisin myös erityistä huomiota eturattaan booreihin. Eturatasta vaihdettaessa olisi hyvä vaihtaa se levy samalla, jolla ratas pitää asentonsa. Kuluessaan se antaa rattaalle tilaa syödä akselia ja sen korjaamiseen jotkut ovat käyttäneet hitsiäkin... valitettavasti.
Itse painan noin 100kg ja täydellä kolmen laukun setillä + merimiessäkillä vehkeestä tuli tosi takapainoinen ja ohjaus tuntui hontelolta.. eli pieni peli vaatii ajatusta lastauksessa.
Hyvä perus enduro, jolla matka taittuu mukavasti!
Ajuri ei sääennusteita kattele!
Kiitos edellisille vastauksista. Siinä tuli jo monta huomioitavaa asiaa. Tuommoisen cdi-boksin olemassaolosta en tähän päivään mennessä tiennytkään.. Voi kun jonain päivänä aivot olisivat valmiit hahmottamaan tuotakin puolta niin osaisi itsekkin huoltaa ja korjailla ajokkia.
Enkä osannut edes ajatella että mittari on voinut ympärikin jo mennä, automaattisesti ajattelin että kone on vaihdettu. Mutta jospa siitä saisi hyvän aloituskaverin ja sitten joskus jos/kun harrastus pysyy niin hankkisi vähän tuoreemman.
Ja koska malttamaton olen en kykene odottamaan että mopoja tulisi enemmänkin myyntiin, ehkä vähän lähemmäksikin.
Näissä vanhoissa pyörissä on se hyvä puoli, että niihin uskaltaa vielä koskea.
Tää cdi-boksi kuulostaa jo avaruustieteeltä, mutta jos tässä on vika, sen näkee silmällä ja on korjattavissa, jos kehtaa raapia koko hemmetin lootan auki tästä "mäskistä".
Tähän liittyviin ongelmiin löytää kyllä ohjetta pohjolan kurapyöräfoorumilta, jota suosittelen lämpimästä näiden asioiden tiimoilta.
Vanhan pyörän kaveriksi on hyvä ostaa pätevä korjauskirja. Sillä säästää paljon rahaa ja tulee samalla oma fillari tutuksi.
Ei nuo perushommat niin hankalia ole, kun ohjeet ovat kohdillaan... Vaatiihan hyvä ruokakin reseptin, jota seurata!
Ajuri ei sääennusteita kattele!
Eilen sain pyörän kotiin. Nyt se odottaa että ajokausi alkaisi. Ensin pitäisi uskaltaa irrottaa pyörä liinoista ja saada se peräkärrystä pois. Jostain syystä koko homma tuntuu isommalta operaatiolta kuin mitä varmaan onkaan. Hirvittää että koko komeus kaatuu kesken kaiken ja siinä sitten pyyhitään kyyneliä. No jos ennen sunnuntaita saan tuon onnistumaan niin hyvä..tai sitten täytyy vuokrata toinen kärry
Mutta kovasti täällä nyt odotellaan että lumet sulaisi.
Onnittelut!
Kuvissa näytti hyvältä.
Kyllä ne lumet lähtee - jotkut lupaa jo ennen pääsiäistä etelään plussaa.
Kateellinen olen. Omaa pienen budjetin helmeä oon etsinyt syksystä asti - alkaa mielenrauha jo järkkymään...
Honda NC700S
Siinä se kauneus seisoo. Kuvan laatu ei tosin nyt päätä huimaa mutta jonkinmoisen käsityksen saa menopelistä. Autotallissa on tullut käytyä tänäänkin jo monta kertaa...
Ja Setämies, itse etsin ja odotin kaksi vuotta, eli eiköhän se sieltä eteen tule kun tarkoitus on Toivottavasti ei tuo oma odotusaikani sentään täyty, oli se sen verran jännittävää tämmöiselle malttamattomalle..
Viimeksi muokannut: Verajat; 20.03.2013 klo 01:00.
Onnea uudelle pyörälle,
Hienolta tuo kuvassa näyttää!
Ajuri ei sääennusteita kattele!
Tuntuu muuten nyt liikkuvan kohtuuvauhdilla alle neljätonnia maksavat, siistit ja kulutusosiltaan hyvät pelit jotka ovat vielä oman silmän mukaisia. Itse ostin jo tuossa alkutalvella pikkuversyksen, myin sen eteenpäin vielä enemmän tarvitsevalle muutaman satkun voitolla ja nyt kun olen etsiskellyt pääasiassa hondaa joko isoa hornettia, vfr:ää n. 1998 ja uudempaa niin kaikki silmänmukaiset on viety. Tänään oli jo joku vienyt mun kolmannen ehdokkaan viikon sisään. Taidan siirtää kuumeen syksyyn niin pysyy paremmin näpissä
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Sen verran täytyy varoittaa että tuon se tulee väistämättä tekemään, siis kaatuu, ennemmin tai myöhemmin.Verajat kirjoitti
Kuuluu kai tuollaisen matka-enduron lajityypilliseen käyttäytymiseen aina välillä huilailla kylki maassa...
Mutta onhan tuossa raudat niin edessä kuin takanakin niin ei pikku lepäilyn pitäisi aiheuttaa mitään katastrofia.
Kesällä sitten rohkeasti paikallisten kurapyöräilijöiden kanssa pikkuteitä koluamaan ja makkaraa paistamaan
Valehteleeko kuva tuon värin suhteen vai onko noin kirkkaan punainen, harvemmin nähty väri alpissa?
Jos se kaatuu niin olisi ainakin kiva ehtiä alta pois etten jää pyörän ja peräkärryn aisan väliin odottamaan rouvaa kotiin pelastamaan... Kauhea hinku olisi saada se NytHeti maahan ja vaikka päristellä tuossa pihamaalla. Tai sitten odotan sitä hetkeä kun joku on soittamassa apua. Ja etukautta yritän saada vekottimen kärrystä. Tein jo hyvän sillan sitä varten. Nyt vain mietin että talutanko vai ajanko sen ulos. Täytyy pohtia
Ja todellakin nuo pyörät tuntuu liikkuvan. Ihan liian hidas oli itsekkin toimimaan parin pyörän kohdalla. Mutta ehkä sillä se tarkoitus oli että tämän sain.
Ja tuo on hitusen liian kirkkaan punainen, varakamera hieman vääristi väriä. Mutta komean punainen se oikeastikkin on.
Hieno on sulla pyörä. Onnea vaan. Sama tekniikka kun Reveressä ja sittemmin Deuavillessä. Noin suurin piirtein.
Ja sitten yksi absoluuttinen totuus. Kuka moottoripyörän ostaa ja sillä ajaa, niin ennen pitkää myös kaatuu. Minulla meni 51 vuotta ensimmäiseen sairaalareissuun. Hanki kunnon ajokamat ja kypärä. Kypäriä ei myydä Biltemassa, Motonetissa eikä Lidlissä. Ikäänkuin tiedoksi. Mulla tuli n. 400 €n HJCtä entinen viime keväänä.
.
Richan kunnollinen ajoasu on onneksi valmiina muutaman vuoden takaa, ajosaappaat tilasin ja kypäräkin on mutta paremman aion hankkia tuon "varakypärän" tilalle. Niin ja hanskat tarttee kanssa ostaa. Kun vaan kiireet (eli saamattomuus väistyy) hellittää niin täytyy mennä oikein liikkeeseen tutkimaan.
Hanskoja on monenlaisia. Mikko Keskiseltä Tuurista saa alle kympillä ihan hintansa arvoisia nahkahanskoja.
Minä niitä ostin muutaman parin, maksoi silloin 7,50 €a pari. Ja Lahdesta moottoripyöränäyttelystä pari 20 €a
ja niissä oli pieni tasku, jossa oli mukana sadehanska. Stten MP-Asun hanskat jotain 40 €a, ne on hyvät, pitää vettä ja on lämpimät. Sitten ostin yksityiseltä tämän palstan kautta 4 paria. Ihan asiallisia, eikä ollut kalliita.
Ainakin pitemmällä matkalla on oltava mukana ainakin 3 paria hanskoja. Ja kelin mukaan.
Tarkkaile tuota myyntipalstaa, voit tehdä hyviäkin kauppoja. Mulla olisi ylimääräisenä uuden veroiset 47 numeron ajosaappaat. Ei ole lasten kengät. Hanki kahvanlämmittimet, on ihan harasojuttu. Ei ole kalliit ja ja kun sattuu, todella mukavat ja sehän sattuu, se on varmaa.
No niin, mopo on ajettu kärrystä alas. Ja todellakin tein asiasta isomman päässäni kun mitä se nyt sitten olikaan. Menin pyörän selkään ja valuttelin alas.
Kytkin tuntui oudolta, ainakin edelliseen pyörään verrattuna. Sitä sai päästellä todella pitkälle ennenkuin liikehdintää tapahtui. Koska käteni ei ole kovin kookkaat tuntui että sormet loppuu kesken. Kai siihen tottunee niinkuin koko pyörään. Mutta hyvältä tuntui. Pyörin tuossa pihassa hetken ja ajoin talliin odottamaan seuraavaa kertaa, kertaa jolloin lähdemme pihaa pidemmälle
Eikös alpistakin löydy säätö kytkinvaijerin pituudelle, saa säädettyä kahvaa lähemmäksi tankoa, jos siis tuo etäisyys on ainoa ongelma ja kytkin toimii muuten ok?
Hei kiitos vinkistä. Kyllä se ihan kunnossa oli muuten mutta tosiaan säätö voisi olla paikallaan.
Tässä vielä pieni pätkä, jota nyt katselen ja haaveilen
Olen tässä yrittänyt selvitellä erästä mopoon liitettyä kappaletta ja tunnen itseni jo ihan hassuksi. Josko joku osaa sanoa mikä mahtaa olla kyseessä niin kiitokset jo etukäteen, tässä kuva:
Ääni minultakin kahvanlämppäreille. Meneekö kahvojen tuppeihin johtoja? Tai jos sillä laukaistaan ja viritetään heittoistuin
Hei, iso kiitos. En olisi tuota kyllä hoksannut vaikka kuin kauan olisin pohtinut. Kahvanlämppäritoosahan tuo.
Kävin ajelemassa tuossa ja matkanteko sujuikin moitteetomasti. Kotimatkalla ensin neloselle vaihdettaessa ja lopuksi jo kaikille vaihteille alaspäin vaihdettaessa alkoi kuulua rahinaa. Ajossa ajoittain kuului niinkuin jokin metalli olisi koskettanut toista metallikappaetta, vaimeasti mutta kuitenkin. Tästähän nyt olen sitten ahdistunut että mitäs nyt
Suzuki GSX 750 F, Honda XL Varadero 125, Suzuki Marauder 800,Honda CBF 1000 S, Honda XL600V Transalp,
Kawasaki ZR7S, Gagiva Freccia 125cc
Ihan ensimmäisenä kannattanee tarkistaa ketjujen kunto ja oikea kireys.
Jossain pyörissä, kuulemma, voi ketju rapistella keskijalkaan sopivissa olosuhteissa...