Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Kyseessä nyt Husky TE350:n kaasutin, Dellorto PHF 34 DS.

    Otin pyörästä kaasutin pois, purin ja putsasin sen kokonaan (kaasutin siis kokonaan osissa), laitoin kasaan ja nyt se ei enää pidä bensat sisällä vaan kaikki menee suoraan läpi ja vuotaa ulos hukkaputkista. Bensaa siis tulvii, ei ole kysymys pienestä vuodosta.

    Ymmärtäkseni tämä viittaa siihen että neula ei liiku, siis että kun koho nousee niin neula pitäisi estää bensan kulkemista kohokammiolle.

    Neula kuitenkin näyttää toimivan, ja se vaikuttaa myös olevan tiivis; jos nostan koho sormella (kaasuttimen pohja irti) niin että neula nousee, niin ilmaa ei liiku bensaletkusta kohokammiolle (tämä siis puhaltamalla kokeiltu).

    Kaikki osat otin varovaisesti irti, niin en haluaisi uskoa että mitään osia on vääntynyt tai mennyt pois paikoiltaan "puolivahingossa".

    Pyörä toimi siis ennen purkua, mutta käynnistyi huonosti ja oli muutenkin laiska joten siksi ajattelin että purkaan kaasutin ja puhdistan sen kunnolla.

    Mitä kaikki vaikuttaa neulan toimintaan? Onko ideoita mistä kannattaisi etsiä vikoja kun kaasutin käyttäytyy näin?
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  2. #2
    Tyhjennysruuvi jääny auki/kiristetty pilalle, ei pidä?

    Kohon asento oikea, aika helpolla vääntyy se neulaa painava lipare.
    Neulaventtiilin rungon o-rengas kunnossa ja runko kunnolla paikoillaan?
  3. #3
    Tyhmä kysymys, mutta mitä/missä on tyhjennysruuvi?

    Neularungon o-rengas oli huono, mutta ei kuitenkaan ihan p***ana.

    Uskaltaako kokeilla sen että muutan kohon asennon "kokeilumielessä", tai voiko olla että pyörä ei enää lähde käyntiin sen jälkeen?
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  4. #4
    Kaasarin pohjasta löytyy tyhjennysruuvi (kuvassa tuo sivulle osoittava likainen ruuvi), jos nyt kyseisessä mallissa on sellainen.
    Yleensä sivulle päin oleva ruuvin kanta, avattaessa laskee kohokammion tyhjäksi (ylivuotoputken juuressa oleva reiän kautta).

    Kai tuohonkin löytyy ohjeet bensan pinnan tarkistukseen/säätöön?
    Ennen ohjeiden löytymistä ei kannata alkaa pahemmin säätelemään...

    Se o-renkaan kunto on aivan yhtä tarkeä kuin sen neulaventtiilin kärjen kunto, toinen kun vuotaa niin toisen kunnolla ei ole mitään merkitystä...
  5. #5
    Motorg ry, hallituksen jäsen, sivusto-, tiedoitus- ja markkinointivastaava shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Liittyi Mar 2010
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Jätti-Potti kirjoitti Katso viesti
    Uskaltaako kokeilla sen että muutan kohon asennon "kokeilumielessä",
    Kohon korkeus on aina joku tietty ja se on esim plus miinus 1 millimetriä se toleranssiraja. Kohon korkeutta säädetään vääntämällä sitä kieltä mikä painaa neulaa sisään. Ainakin mikunin bdst 36 kaasareissa oli aika jämäkänjäykät kielet.
  6. #6
    Laitoithan kohon varmasti oikeinpäin? Joissakin kaasareissa tuokin on mahdollista kasata väärinpäin.

    Tarkista myös, että se ylivuotoputken kohokammion puoleinen "pystyputki" on suora ja ehjä.
    Blackbird 1998 (2004-2008)
    Fireblade 2006 (2008-2011)
    KX450F 2011 (2011-2012)
    RC8 2008 (2012-2013)
    Adventure R 2011 (2013-2015)
    R1 2012 (2016-2017)
    EXC 500 6Days SM/Enduro 2017
    MG1000 Cafe racer
  7. #7
    Ensin kiitokset vastauksista

    En usko että koho voidaan laittaa väärinpäin. Neulan alaosa laitetaan pieneen uraan joka on kohon yläpuolella. Mutta sitä minä just ajattelin että se vaikuttaa siltä että olisin kasannut jotain väärin kun bensaa tulee ihan vauhdilla ulos (melkein).

    Kohokammiossa ei varsinaisesti ole putkia ylivuotoputkille vaan kohokammiossa on reiät josta bensa sitten menee ylös.
    Kohokammiossa ei ole tyhjennysruuvia (siksi ei myöskään kelannut mitä tyhjennysruuvi on )

    Kaasuttimen korjaussarja olisi ihan fiksu juttu, vuotaako jotain tai ei, ikää kaasarilla on kuitenkin yli 20v.

    Lisää ideoita?
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  8. #8
    Kokeileppa laittaa uudestaan bensaa kaasariin. Usein tiivisteet vuotavat kuivuttuaan, esim. kohoammion tiiviste. Nyt kun siellä oli ollut bensaa, niin ne kastelivat tiivisteet ja mahdollisesti turvottivat ne tiiviiksi.
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  9. #9
    Jos vuoto on runsasta, kasattu väärin. Pienempi vuotaminen voi olla kiinni tiivisteistä yms. Tekstin perusteella kohon neula on kokoajan täysin auki, joten kun laitat kohokammion paikalleen, jokin estää kohoa nousemasta.
  10. #10
    Nyt olen ehtinyt tutkia lisää, mutta ilman tuloksia valitettavasti.

    Bensaa tulee edelleen hukkaputkista ulos, mikään ei ole auttanut tähän mennessä. Ei taida olla tiivisteistä kiinnni.

    Kohon korkeus olen muuttanut. Se oli oikea ennestään (18mm), kokeilumielessä muutin sen n. 16mm:ksi mutta ei vaikutusta. Neulaventiili tarkistin samalla "oikealla tavalla", siis että silloin kun tarkistaa tuon kohon korkeuden niin neula on samaan aikaan myös tiivis.

    Paikallisen liikkeen mekaanikon mukaan näytti siltä että kaasutin on oikein koottu.

    Itse koho testasin niin että upposin sen bensaan ja se nousee pintaan, ei siis pitäis jäädä pohjalle makaamaan. Ja kun kaasutin on kasassa sen siis kuulee että koho liikkuu.

    Rupee olla omat ideat loppu

    Lisää vinkkejä?
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  11. #11
    Ei kai tuossa ole muuta tehtävissä kuin purkaa se kaasari pöydälle ja hahmotella bensan reitti kohokammioon ja siihen vaikuttavat osat, ja tarkastaa ne huolella.
    Tuollainen yksittäinen kaasutin kuitenkin aika yksinkertainen värkki...

    Onhan bensaletku oikessa paikkaa kiinni?
  12. #12
    Ei ole tyhmiä kysymyksiä, vain tyhmiä ihmisiä.

    Olin vetänyt neulan pidike väärään suuntaan, lisäämällä kohon korkeutta sain sen pitämään neste sisällä. Toinen juttu jos pyörä saa käyntiin enää mutta ainakin bensaa ei tulvii Oma mittaukseni mukaan 18,5mm:ssä vuotaa, 20,0mm neula sulkeutuu. Joten kokeilen sillä.

    Joten nyt siiryn projektissa eteenpäin.
    Kiitokset vastauksista!
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  13. #13
    Siinä on muuten sitten sellainen seikka että toi kohon korkeuden säätely vaikuttaa bensankorkeuteen ja se taas vaikuttanee seoksiin. Tuossa joku edellä mainitsikin että sille on ilmoitettu tietty korkeus (mitattuna jostain-johonkin). Noitten säädöt ja speksit selitetään korjausoppaissa.

    Omassa kamppeessa esim. 18.5mm +/- 2mm mitattuna kammion reunasta kohon yläreunaan kaasarin ollessa ylösalaisin ja kammionkuppi tietty pois.
    Kawasaki ZRX 1200 R
    Kawasaki KLR 650 Tengai
    Kawasaki GPZ 750 R
    Yamaha RD 350 YPVS
    Suzuki RG 125 Gamma
    Helkama AX
    Helkama Raisu
  14. #14
    Lainaa Jätti-Potti kirjoitti Katso viesti
    Nyt olen ehtinyt tutkia lisää, mutta ilman tuloksia valitettavasti.

    Bensaa tulee edelleen hukkaputkista ulos, mikään ei ole auttanut tähän mennessä. Ei taida olla tiivisteistä kiinnni.

    Kohon korkeus olen muuttanut. Se oli oikea ennestään (18mm), kokeilumielessä muutin sen n. 16mm:ksi mutta ei vaikutusta. Neulaventiili tarkistin samalla "oikealla tavalla", siis että silloin kun tarkistaa tuon kohon korkeuden niin neula on samaan aikaan myös tiivis.

    Paikallisen liikkeen mekaanikon mukaan näytti siltä että kaasutin on oikein koottu.

    Itse koho testasin niin että upposin sen bensaan ja se nousee pintaan, ei siis pitäis jäädä pohjalle makaamaan. Ja kun kaasutin on kasassa sen siis kuulee että koho liikkuu.

    Rupee olla omat ideat loppu

    Lisää vinkkejä?
    Jos se oli aiemmin 18 mm ja muutit 16 mm, niin bensanpinta nousi korkeammalle, eli tulvii vaan entistä enempi jos ei ollut aiemminkaan oikeassa säädöissä. Edellyttäen tietenkin että mittasit kohopinnan siitä kohokammion plaanista.

    Mutta! Jos bensan pinta säädetään liian matalaksi niin moottori käy kovilla kierroksilla liian laihalla ja siitä seuraa venttiilien palamista yms... kun polttoaine ei voitele ko. osia.

    Neulaventtiili vaihtoon jos yhtään kulumia, ja etsimään tietoa jostain kohopinnan oikeasta korkeudesta. Monesta kaasareista löytyy netistä tietoa ihan kuvien kera. Räjäytyskuvia löytyy netistä myös. Kaasari pöydälle nurinpäin, kohokammio irti ja neula/koho paikallaan, ja puhallus bensaputkeen. Ei pitäis antaa ilmaa yhtään läpi jos neula ja kumitiiviste on kunnossa. Ja jos se antaa yhtään läpi niin neulaventtiili tai tiiviste on tiensä päässä = vaihtoon.

    Joissain kaasareissa, tai yleensä lähes kaikissa on kumirengas neulaventtiilin rungon ja kaasarin rungon välissä joka saattaa vuotaa myös. Korjaussarjan mukana tulee yleensä myös se kumitiiviste, neulaventtiili runkoineen, sekä kohokammion kannen tiiviste. Koko setti maksaa muutaman kympin.
    Ei pitäis tulvia jos kohopinta on just oikea, kaasari oikein kasattu ja kaikki tiivisteet kunnossa. Että jos noi kaikki em. on kunnossa niin ei tulvi.

    Että tarkoitettiinkohan just sitä kumitiivistettä tuolla aiemmin mainituissa teksteissä?
    Viimeksi muokannut: trj; 16.03.2013 klo 12:29.
    Murjaanien kuningas!
  15. #15
    Mulla valuu kasauksen tai pidemmän seisonnan jälkeen bensaa norona maahan, kunnes koputtaa kaasarin kylkeä. Kyseessä siis lievästi jumiutuva neulaventtiili joka tärähtää toimivaksi kun koputtaa. Just my two cents..

    edittiä: Nyt vasta luin tuosta kohon säätämisestä. Kahden millin korjaus on jo todella paljon. Mulla on opas jossa neuvotaan säätämään kohdilleen 0.1mm tarkkuudella, joka tietenkin riippuu pyörän mallista ja muista tehdyistä jousitussäädöistä..
  16. #16
  17. #17
    Kiitokset kaikista vastauksista.

    Neulaventiili on ehdottomasti tiivis. Eka asia mitä silloin kokeilin kun ongelma esiintyi oli kaasarin koputtamista juuri sen takia että jos neula olisi jumissa, mutta ei auttanut.

    Laitoin eilen pyörä kasaan, ja sain käyntiin (yllätys ) ongelmitta, pyörä käynnistyi helpommin kuin ennen. Bensa myös pysyy sisällä.

    Mutta! Nyt kun pyörä lähtee käyntiin niin tyhjäkäynti on aivan liian korkealla. Tyhjäkäyntiruuvin ja ilmaruuvin säätö ei vaikuta asiaan (tyhjäkäyntiruuvi oli melkein kokonaan irti ja kierrokset pysyivät samalla tasolla). Myös ryyppy pohjassa pyörä pysyy käynnissä, ja silloin kierrokset ovat myös korkealla mutta kuitenkin niin että ei mene ihan "punarajalle".

    En ole vielä tarkistanut _mitään_, silloin kun sain se käyntiin niin ei ollut aikaa etsiä vikaa. Mutta voiko kohojen korkeus radikaalisesti vaikuttaa tyhjäkäyntiin?
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  18. #18
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava Nitrous:n avatar
    Liittyi Mar 2004
    Hälsinki
    MotOrg ry vanhentuva jäsenyys
    Lainaa Jätti-Potti kirjoitti Katso viesti
    En ole vielä tarkistanut _mitään_, silloin kun sain se käyntiin niin ei ollut aikaa etsiä vikaa. Mutta voiko kohojen korkeus radikaalisesti vaikuttaa tyhjäkäyntiin?
    Voi koska, bensan pinnan korkeus vaikuttaa oleellisesti siihen, kuinka suutin saa bensaa kohokammiosta.
    Superbike #7
  19. #19
    Nyt on pyörä taas kerran purettu ja laitettu kasaan.

    Tyhjäkäyntiongelma oli niin helppo juttu kun että luisitin ei mennyt kokonaan alas kaasuttimessa. Vaijeri ei ollut paikallaan kunnolla.

    Kohojen korkeus sain korjattua, tai niin uskon. Tuli mieleen että jos tiiviste kaasuttimen ja neularungon välissä on vanha, huono ja "litteä" -> kun neularunko laittaa paikoilleen se tulee ylemmäksi suhteessa kaasuttimeen -> neula ei sulje kunnolla mutta laittamalla siihen uusi o-rengas joka oli vähän paksumpi niin 18mm:n korkeudella bensa pysyy sisällä.
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  20. #20
    Lainaa Jätti-Potti kirjoitti Katso viesti
    Nyt on pyörä taas kerran purettu ja laitettu kasaan.

    Tyhjäkäyntiongelma oli niin helppo juttu kun että luisitin ei mennyt kokonaan alas kaasuttimessa. Vaijeri ei ollut paikallaan kunnolla.

    Kohojen korkeus sain korjattua, tai niin uskon. Tuli mieleen että jos tiiviste kaasuttimen ja neularungon välissä on vanha, huono ja "litteä" -> kun neularunko laittaa paikoilleen se tulee ylemmäksi suhteessa kaasuttimeen -> neula ei sulje kunnolla mutta laittamalla siihen uusi o-rengas joka oli vähän paksumpi niin 18mm:n korkeudella bensa pysyy sisällä.
    Mikä on nyt kohon korkeus ? Toivottavasti ohjearvon mukainen. Toimiiko kone kunnolla eikä kaasari vuoda bensaa ?
  21. #21
    Ohjeiden mukaan kohon korkeus on oltava 17,5-18,5mm, ja on nyt 18mm.

    Kone käy, en ehtinyt käydä ajamassa mutta paikallaan starttaa ja käy. Tällä pienellä kokeilulla myös bensa pysyy sisällä.

    Vasta "oikea" koeajo kertoo miten onnistui koko homma
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  22.  
  23. #22
    Nyt on viimeinkin pyörä päässyt ulos koeajolle.

    Pyörä käy nätisti ja starttaa paljon helpommin kuin ennen.

    Nesteet pysyy sisällä.

    Tehoakin tuli jonkin verran lisää. Mutta kuristuksien etsiminen jatkuu, pyörästä ei minun mielestä vielä löydy 42 hv.
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.