Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 73:sta
  1. #31
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Epäilemättä tuossa suositellussa maksimivenymässä on turvamarginaalia, mutta sen määrä on arvoitus ja varmaan ketjutyyppikohtainenkin. Hankalaksi asian tekee se, että ketjun pituuden kasvuhan useimmiten johtuu niveltappien ja holkkien kulumisesta voitelun petettyä, eikä materiaalin venymisestä. On vaikeaa ulkoisesti päätellä, että onko ketju kulunut tasaisesti, vai onko siellä vain muutama tappi mistä on lähtenyt puolet vahvuudesta. Toki tätä voi osittain päätellä mittaustuloksen vaihtelusta eri kohdissa ketjua. Ketjun katkeamiseen liittyy niin paljon riskejä kaatumisen, moottorilohkon rikkoutumisen yms vahinkojen suhteen, että itse tykkään siinä ottaa varman päälle.
    Kiitos oikein selventävästä vastauksesta! Vielä on mulla justiinsa toleransseissa, vaan vaihdanpas piankin kun raja ylittyy.
  2. #32
    Lainaa avanoma kirjoitti Katso viesti
    Ja ehdottomasti niitattava lenkki, eikä mitään sokilla olevia. Kannattaa ottaa joku kaveri siihen niittaukseen joka osaa neuvoa, että tulee sopivan tiukka liitos.
    Esim työntömitta?
    -Elämä voittaa joka kerta, paitsi sillä viimeisellä kerralla-
  3. #33
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Hifistelijät ovat varmasti eri mieltä mutta anna mennä vaan, vaikka 20tkm. Sitten kun eturatas on loppuun kulunut, vaihda.
    Tämä vastaus meinasi jäädä huomaamatta.

    Minä en hifistelyistä ymmärrä, joku perustelu lienee max. venymälle ja kun en tiedä mikä, niin toisaalta joku perustelu tarvitaan sillekin, että onko turvallista jatkaa kuinka paljon pidemmällä "venymällä" ketjun katkeamatta.

    Rattaat saa kulua, ne joutaa vaihtaa tietenkin samalla kun ketjun uusii.
  4. #34
    Lainaa rantave kirjoitti Katso viesti
    Tämä vastaus meinasi jäädä huomaamatta.

    Minä en hifistelyistä ymmärrä, joku perustelu lienee max. venymälle ja kun en tiedä mikä, niin toisaalta joku perustelu tarvitaan sillekin, että onko turvallista jatkaa kuinka paljon pidemmällä "venymällä" ketjun katkeamatta.

    Rattaat saa kulua, ne joutaa vaihtaa tietenkin samalla kun ketjun uusii.
    No, minun kohdallani perusteena on kokemus. Ketjuvetoisia pyöriä on ollut alla vuodesta -69 ja on kilometrejä niillä takana noin 300 - 350tkm. Ainuttakaan ketjua en ole saanut katkeamaan ja wanhaan hyvään aikaan katsottiin vetoelementtien kuluminen pääsääntöisesti rattaista. Kun kaksi eturatasta oli / on ajettu loppuun niin ketjut ja rattaat ovat vaihtokunnossa.

    Tämä tietenkin sillä edellytyksellä että ketjuja myös rasvataan. Itse suosin nykyään automaattirasvareita, ovat aivan verrattomia vehkeitä.

    Näin on menty ja mennään edelleeen. Ilman työntömittaa, vaikka selllainen ja kohtuullisen tasokas korjaamovarususkin löytyy.

    Näissä valmistajien antamissa toleransseissa on yksi tekijä, nimittäin jälkimarkkinointi. Tarkoitushan on myydä mahdollisimman paljon varaosia. Tietämyksen ja kokemuksen puuttuessa ei tietenkään ole muuta vaihtoehtoa kuin uskoa valmistajaa. Kokemuksen karttuessa voi sitten luottaa omaankin arvostelukykyyn.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 24.01.2021 klo 01:38.
  5. #35
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    No, minun kohdallani perusteena on kokemus. Ketjuvetoisia pyöriä on ollut alla vuodesta -69 ja sellaisilla on kilometrejä niillä takana noin 300 - 350tkm. Ainuttakaan ketjua en ole saanut katkeamaan ja wanhaan hyvään aikaan katsottiin vetoelementtien kuluminen pääsääntöisesti rattaista. Kun kaksi eturatasta oli / on ajettu loppuun niin ketjut ja rattaat ovat vaihtokunnossa.

    Tämä tietenkin sillä edellytyksellä että ketjuja myös rasvataan. Itse suosin nykyään automaattirasvareita, ovat aivan verrattomia vehkeitä.

    Näin on menty ja mennään edelleeen. Ilman työntömittaa, vaikka selllainen ja kohtuullisen tasokas korjaamovarususkin löytyy.

    Näissä valmistajien antamissa toleransseissa on yksi tekijä, nimittäin jälkimarkkinointi. Tarkoitushan on myydä mahdollisimman paljon varaosia. Tietämyksen ja kokemuksen puuttuessa ei tietenkään ole muuta vaihtoehtoa kuin uskoa valmistajaa. Kokemuksen karttuessa voi sitten luottaa omaankin arvostelukykyyn.
    Kiitos perusteluista
  6. #36
    Lainaa rantave kirjoitti Katso viesti
    Miten suhtaudutte jos manuaali sanoo, esim. että 18 lenkin väli saa olla 272mm ja jos on enempi ketjut vaihtoon.

    273mm ja vaihtoon?

    Vaikkei olisi jäykkiä lenkkejä, ketjut ja rattaat näyttää hyvältä.

    Vai ajaa vielä 10tkm.
    Jos takaratas on ok niin vaihda uusi eturatas, joka on varmaankin kulunut toispuoleiseksi, ja jatka ajamista seuraten tilannetta. Jos pinkka on kunnossa eikä kaikki rahat mene ketjuun ja rattaisiin niin vaihda uudet.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  7. #37
    Patukan kaksi eturatasta on hyvä mittari. Aika usein ketju kuluu epätasaisesti. Silloin sen kireys vaihtelee pyöritettäessä. Silloin se myös hakkaa ajettaessa, ja vaihteet toimivat huonommin. Jäykkiä niveliä alkaa löytyä.

    Multissa ensimmäinen ketju kesti 39000. Toisen vaihdoin edellä mainitusta syystä jo 20000 kohdalla. Epäilen että syynä oli huollossa tehty eturattaan ympäristön pesu, oli kuulemma jotain tehokasta pesuainetta. Tosin ecuun ajettu Rexxer epäilemättä aiheutti lisärasitusta. Itse en ole ketjua juurikaan pessyt, oilerista syötettty vaihteistoöljy aika hyvin siirtää pskan takavanteelle. Joskus olen soratiepölyt putsannut ulkopinnoista pensselillä ja öljyllä. Tosin ne häipyisivät sadekelireissulla, mutta jos pyörä on muuten pesty niin onhan se siistimpi katella.
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 24.01.2021 klo 11:32.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  8. #38
    Silloin kun oli vielä ketjupyörä niin ketjut vaihtoon kun säädön jälkeen kireimmän kohdan välys valmistajan ohjeen minini esim 25 mm ja samaan aikaan löysimmän kohdan meni yli maksimin esim 35 mm.
    FJR -17
  9. #39
    Uudet ketjut ja rattaat kun laittaa, saatan kerran joutua kiristämään heti uutuuttaan kun asettuvat. Sitten menee joku 90% elinkaaresta säätämättä. Loppupäässä niitä saa taas kiristellä vähän väliä, siitä itse päättelen että joutavat vaihtoon.
  10. #40
    Kunto voi tutkilla niinkin että
    Jos pyöritellessä ketjun kireys muttuu on joko jäykkiälenkejä tai vänymä"tappien" kuluma epä tasinen,
    toisenlainen nopea konsti oikealla kireydellä olevasta ketjusta kiinni takarattaan takareunalla ja siteen vetää siitätaakse päin jos tulee paljon irtirattalta on ketjuissa kulumaa/venymää tai rataassa tai molemmissa,

    sitten on selainekin juttu että kulunut voimalinja hukaa thoa enemän kuin hyvä kuntoinen
    eli jos ajelee hunolla voima linjalla ei voi olla väliä suoritys kyllä jos sitä kerran tahallan hukaa

    vuosien varrella
    2 kertaa on ketjut kateneet kummalkin kerralla kunnolinen ketjusuoja pelasti jalan,
    pois pältä pompannet luksia kertoja, mikä sekään ei ole kivaa

    joskus 80luvulla kävi niinkin että paluu matkalla keskemältä euroopa ketjuista loppui
    kiristys vara vaikka vielä muutamaa päivää ennen sitä oli hyvinkin
    (tietysti kun silloin olisi ollut paikat auki mistä niitä olisi saanut) ja sitten puolessa
    välin ruotsia 2päällä mäkeä ylös
    menessä löikin jo rattalta yli
    mistä seurasi pakolinnen ketjuen katkaisu huoltiksen parkkipaikalla millä lie työkaluja etäisesti muistuavilla
    että yllätävänkin nopeasti voivat mennä tuokin reissu ei ollutkuin ~4000km ja lähtiessä kaikki kunnossa,
    mitään tietoa ei ole paljonko niillä oli ajettu eikä merkistä(tuon perustella ne halevamat)

    hyvät oikeen(eli jos kullu 530 niin vähintään semmoiset)
    mitoitut ketjut/rattaat ~250€ ja kun niihin vähänkään ruiskii jotain niin että eivät ole kuivat
    pitää sopivan kireällä eikä kaikki ajo ole lähtöjä kuuselta niin nillä ajelee helposti sen 40-60tkm
    2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
    2013Joensuu 2X1Maili
    2013Lappenranta S7X1Maili
    2014Lappenranta S 6X1Maili
    2015Halli6X1Maili
    2015Lappenranta K 17X1Maili
    2015Kauhava17X1Maili
    2015Räyskälä27X1/4Maili
    2015Lappenranta S 3X1Maili
  11. #41
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Uudet ketjut ja rattaat kun laittaa, saatan kerran joutua kiristämään heti uutuuttaan kun asettuvat. Sitten menee joku 90% elinkaaresta säätämättä. Loppupäässä niitä saa taas kiristellä vähän väliä, siitä itse päättelen että joutavat vaihtoon.
    Aika samoilla mennään. Ketjun surma on ylikiristys joka venyttää ketjuja hyvinkin nopeasti, monessa kurapyörässä tuntuu tehtaan suositus olla sinä kireän rajalla ja jätän suosiolla löysemmälle.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  12. #42
    Taitaa vanha vittumainen 20/80 sääntö toimia ketjujen ja rattaidenkin kanssa kuin se Tuf-Tuf hyyskä.

    Ei överiksi vedetty hifistely muita haittaa, jos ei haittaa hifistelijääkään.

    Rasvaa, rasvaa ja rasvaa..... ja taas rasvaa .
    Ylikireys on no-no-nnnnouuu.
    Samoin ihan holtiton löysyyskin.

    Tuolla aiemmin esiin vedetty... 2 eturatasta / yksi takaratas on aikasen hyvä käytännön ohje.

    Rasvari on toki viimeinen niitti pitkiin kilometreihin, mutta ihan vapaalla kädellä hoidettu
    jatkuva ja riittävä rasvaaminen on aivan olennainen asia. Paljon merkittävämpi kuin
    ketjujen jatkuva, usein tehtävä putsaus. Näin erityisesti katupyörässä.
    Kura/hiekkahommat on sitten hieman eri tarina.

    Toki... on kuskin ajotavallakin joku merkitys.
    Jatkuva, rankka "runkkaaminen" kyllä syö vehkeet ihan eri tavalla kuin selkeästi pehmeämpi
    vedon/moottorijarrun/kykän käyttö. Kyse ei ole niinkään todellisesta kyydistä, vaan
    ajotavan repivyydestä.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  13. #43
    Kuis usein porukka rasvailee ja puhdistelee ketjuja, itelle tää homma on vielä niin uutuuden kengissä että ei oo oikein mitään hajua näistä tai mistään hommista. ✌️
    Tattista
  14. #44
    Lainaa Keesy kirjoitti Katso viesti
    Kuis usein porukka rasvailee ja puhdistelee ketjuja, itelle tää homma on vielä niin uutuuden kengissä että ei oo oikein mitään hajua näistä tai mistään hommista. ✌️
    Kadulla joka toisen tankkauksen kohdalla, radalla joka viikonlopun jälkeen.

    Numeroina sama olisi että kadulla n. 600km, radalla n. 300km.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  15. #45
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Keesy kirjoitti Katso viesti
    Kuis usein porukka rasvailee ja puhdistelee ketjuja, itelle tää homma on vielä niin uutuuden kengissä että ei oo oikein mitään hajua näistä tai mistään hommista. ✌️
    Joka pesun jälkeen, kerran päivässä tai joka 250km. Ketjuja en ole pessyt ehkä 7 vuoteen. Pesun tarve loppui kun siirtyi oileriin.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  16. #46
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Uudet ketjut ja rattaat kun laittaa, saatan kerran joutua kiristämään heti uutuuttaan kun asettuvat. Sitten menee joku 90% elinkaaresta säätämättä. Loppupäässä niitä saa taas kiristellä vähän väliä, siitä itse päättelen että joutavat vaihtoon.
    3 kertaa kiristetty ketju on loppu. Mä en ole koskaan huomannut tuota että uusi ketju venyis alkuun.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  17. #47
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Joka pesun jälkeen, kerran päivässä tai joka 250km. Ketjuja en ole pessyt ehkä 7 vuoteen. Pesun tarve loppui kun siirtyi oileriin.
    Itse käännän Cobbran kantta 90 astetta joka tankkauksen jälkeen. Pesun jälkeen ja sateessa ajaessa vähän tiheämmin, tarpeen mukaan.

    Ja tarkasti ottaen toi pesutarpeen väheneminen ei suoraan johdu oilerista vaan siitä että on siirrytty ohuempaan ja pesevämpään öljyyn.

    Samaahan vois käyttää muutenkin kuin oilerilla. Oileri vaan tekee elämästä helpompaa ja ketjuhuollosta lähes huomaamatonta ja helppoa, etenkin jos pyörässä ei ole keskitukea.
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki SV 1000 N K4
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  18. #48
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    3 kertaa kiristetty ketju on loppu. Mä en ole koskaan huomannut tuota että uusi ketju venyis alkuun.
    Tuskin se alussa tosiaan mihinkään venähtää.

    Monella se ensimmäinen "asennuksen jälkeinen tiukkaus" taitaa tulla käteen enemmänkin siitä,
    että jykevämpi ketju on pakasta vedettynä "ylen kankhia priha", rattaat uudet ja
    asentajalla jää noiden takia "oikea" tiukkuus tuossa hieman ujoksi.
    Tuossahan takoo helposti takaraivossa se ylikiristämisen riski.

    Sitten ollaankin hetken ajon... ja vermeiden notkistumisen & asettumisen jälkeen
    ihmettelemässä kui ne näin äkkiä venähti.

    Tuon ensimmäisen kiristyskerran jälkeen sitten ihmetelläänkin, miten hyvin ne
    nyt pitävät mittansa ja kuinka hyvin kestävät kilometrejä.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  19. #49
    Toi puhtaus on kyllä näissä nykyaikaisissa o- tai x- rengas ketjuissa hirmu tärkeää. shaisse kuluttaa nää kumiset renkaat rikki ja sitten se lika pääsee just sinne mihin ei pitäisi päästä, lamppuöljy ja pensseli on hyvä yhdistelmä ketjujen putsaamiseen ja putsin jälkeen voitelu ja ylimääräsen rasvan poispyyhkiminen rätillä.
    Mun henk.kohtanen mielipide noista automaatti voiteluista on vähän negatiivinen kun sillasta käytettäessä "unohdetaan" ketjut.....
    Ei niin pientä hommaa etteikö sitä saa sössittyä
  20. #50
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Jammu-Pappa kirjoitti Katso viesti
    Toi puhtaus on kyllä näissä nykyaikaisissa o- tai x- rengas ketjuissa hirmu tärkeää. shaisse kuluttaa nää kumiset renkaat rikki ja sitten se lika pääsee just sinne mihin ei pitäisi päästä, lamppuöljy ja pensseli on hyvä yhdistelmä ketjujen putsaamiseen ja putsin jälkeen voitelu ja ylimääräsen rasvan poispyyhkiminen rätillä.
    Mun henk.kohtanen mielipide noista automaatti voiteluista on vähän negatiivinen kun sillasta käytettäessä "unohdetaan" ketjut.....
    Mulla kesti 1290 superdukessa ketjut 60 000km ennen kuin vaihdoin uusiin. Vaihteistoöljyä käytin oilerissa ja ikinä en pessyt ketjuja. Eli se pesun tarve tulee niistä spray "öljyistä".
    Ennätys taitaa mulla olla 80 000km kolmen kiristyksen taktiikalla.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  21. #51
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Mulla kesti 1290 superdukessa ketjut 60 000km ennen kuin vaihdoin uusiin. Vaihteistoöljyä käytin oilerissa ja ikinä en pessyt ketjuja. Eli se pesun tarve tulee niistä spray "öljyistä".
    Ennätys taitaa mulla olla 80 000km kolmen kiristyksen taktiikalla.
    On kyllä kaksimukiselle hyvä saavutus. Samaa mieltä öljystä, jos soralla käy niin sitkostetusta öljystä tulee hiomatahnaa.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  22. #52
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    3 kertaa kiristetty ketju on loppu. Mä en ole koskaan huomannut tuota että uusi ketju venyis alkuun.
    Ei se veny uutena. Taisin kirjoittaakkin että asettuu. Käytännössä varmaan juuri niinkuin Bone viittasi, uudenjähmeät kun jättää säädön löysään päähän niin lenkit kun vähän herkistyy niin saa sitten kirrata.
  23. #53
    Uudet rattaat myös siloittuvat ja sekin löystyttää vähän ketjua alussa.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  24. #54
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Uudet rattaat myös siloittuvat ja sekin löystyttää vähän ketjua alussa.
    Ja "rasvalöysät" lähtee ketjusta.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  25. #55
    Paljonkohan lisä km ketjujen putsaaminen/rasvari/litku öljy,
    lisäsis ketjuen kestoa
    verratuna tuohon nykseen useiden ketjujen keskkimääriseen kestoon ~50tkm
    mikä muodostunut ilman putsausta ketjut sopivan kireinä pitämällä,
    rasvaa purkista ruiskimalla siinä kohdin ajonjälkeen kun näytää kuivalta,
    melko pysyvää ja sitekää nuo mitä useimin tulee ruiskitua satessakin pysyy kohtalaisesti,
    hiekka tietäkin on ajettava,
    niin saisikohan keskimäärin 10tkm 5tkm lisää ajomatkaa ?
    2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
    2013Joensuu 2X1Maili
    2013Lappenranta S7X1Maili
    2014Lappenranta S 6X1Maili
    2015Halli6X1Maili
    2015Lappenranta K 17X1Maili
    2015Kauhava17X1Maili
    2015Räyskälä27X1/4Maili
    2015Lappenranta S 3X1Maili
  26. #56
    Olen koittanut saada aikaisiksi tekaista rasvarin omaan mopoon. Parissa aiemmassa on ollut, napista painamalla vaihteistoöljyä ketjuille. Sillä kun voitelee, ei tarvitse pestä mutta kestää sopivasti ketjussa.
  27. #57
    Lainaa 1340R86 kirjoitti Katso viesti
    Paljonkohan lisä km ketjujen putsaaminen/rasvari/litku öljy,
    lisäsis ketjuen kestoa
    verratuna tuohon nykseen useiden ketjujen keskkimääriseen kestoon ~50tkm
    mikä muodostunut ilman putsausta ketjut sopivan kireinä pitämällä,
    rasvaa purkista ruiskimalla siinä kohdin ajonjälkeen kun näytää kuivalta,
    melko pysyvää ja sitekää nuo mitä useimin tulee ruiskitua satessakin pysyy kohtalaisesti,
    hiekka tietäkin on ajettava,
    niin saisikohan keskimäärin 10tkm 5tkm lisää ajomatkaa ?
    Mulle ketjujen kestolla ei ole ensisijaista merkitystä. Sillä on ettei tarvi tankatessa kaivaa tahmaista purkkia esiin, sotkea käsiä, hanskoja, pyöritellä rapaista takista ja survoa rähmäpurkkia takaisin (puhtaiden) matkakamojen joukkoon.

    Rasvarin kanssa riittää että 3000-4000 km välein kaataa desin öljyä säiliöön.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  28. #58
    Lainaa Jammu-Pappa kirjoitti Katso viesti
    Toi puhtaus on kyllä näissä nykyaikaisissa o- tai x- rengas ketjuissa hirmu tärkeää. shaisse kuluttaa nää kumiset renkaat rikki ja sitten se lika pääsee just sinne mihin ei pitäisi päästä, lamppuöljy ja pensseli on hyvä yhdistelmä ketjujen putsaamiseen ja putsin jälkeen voitelu ja ylimääräsen rasvan poispyyhkiminen rätillä.
    Mun henk.kohtanen mielipide noista automaatti voiteluista on vähän negatiivinen kun sillasta käytettäessä "unohdetaan" ketjut.....
    Voisko kuitenkin olla niin, että ne o-ja x-tenkaat toimii parhaiten ja kestää kauimmin kun ei niitä liottele taikalamppuöljyiiä ja hinkkaa sitä moskaa väkisin sinne o-renkaisiin? Liika "puhtauskaan" ei ole aina hyvästä tai hirmutärkeää.
    X-ADV 750 , CRF 300L
  29. #59
    Eipä ainakaan minulta ole koskaan öljyvoidelluista kumirinkulat porsineet. Voi olla että sopivalla voitelulla voi halutessaan kehittää pesutarpeen.
  30.  
  31. #60
    Mikäs on mielipide sitten esim motulin ketjuspraystä?
    Tattista
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen