OT, anteeksi, mutta missä mopossa etunen vaikuttaa myös takaseen. 12satasessa vifferissä pedaali vaikuttaa etusen yhteen kuudesta mäntäparista ja tietysti takasen kahteen mäntäpariin, mutta kahva vaikuttaa vain etuisiin.
Topicciin. Mitäs tuommoisista nössöilyjutuista suotta provosoitumaan. Höh, kun väitän, että kahdeksan kymmenestä Auvo Autoilija kotilokuskista tuulilasiensa takaa liki suljetun paikan kammoisina kateellisina katsovat kun pyöräkansa viilettää villinä ja vapaana tuulen suhinassa ja auringon kilossa nahat tai goretexit yllään kypärän visiirin taa kätkeytyneenä kuin entisaikojen gladiaattorit nykyajassa. Kun itse eivät: uskalla, osaa tai muutoin vain ovat kykenemättömiä elämään oikeaa elämää. Siis sitähän se on, suomalaista kateutta eräässä muodossa.![]()
<p>.</p>
Kaikille joko vm 2004 ZX-10R:t tai TL Suzukit. Tulee uutta "eloa" harrastukseen ja saattaa joskus joutua röökiäkin imemään pahimpaan jännitykseen![]()
Hyvä,sitten minulla on vielä toivoa,kun muuten olen vasta 9v asti ajanut kaksipyöräisellä![]()
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Mun täytyy kyllä sanoa, että en oikein tajua tota kumin polttoa…Mikä siinä on hienoa tai tuntuuko se jotenkin…
Haju on kamala ja rengas kuluu ja sitten on huonommat ajo-ominaisuudet kuluneen renkaan takia.
Jotkut polttaa vanhan renkaan ennen uuden vaihtoa parkkiksella, niin en mää sitäkään tajua… tosiaan siinä se takarengas pyörii sitten ja sillai… Eturengas ei pyöri… joo… tosi cool…
…Sitten savuaa ja haisee taas niin että meinaa laatta lentää ja on *ttumainen olo siitä kärystä pitkän aikaa.
Kaikki huonot jutut samassa paketissa.
hmmm... keskiverrokki turtuu mihin tahansa asiaan kunhan media on sitä trendikkäästi ja aikansa rummuttanut...
Tuo kuntoon, niin elämä on helpompaa:
Ego (latinaksi minä) on yksi persoonallisuuden osa psykoanalyysin dynaamisessa persoonallisuusnäkemyksessä. Se on ihmisen psyyken keskimmäinen kerros viettipohjan (id) ja yliminän (superego) välissä. Tietoista toimintaa ohjaileva ego tasapainottelee idin vaistonalaisuuden ja superegon järjen välillä. Ristiriitatilanteissa se ottaa käyttöön defenssit.
Ego (minä) kehittyy, kun lapsen kognitiivinen kehitys etenee ja kun hän saa ympäristöstä palautetta. Ihminen kokee egonsa minähavaintona. Egon toiminnot ovat suurelta osin tietoisia.
Rock !![]()
MAD (mean absolute deviation)
No tää on kato just se dilemma tässä, vähän niinku peppu pano. Toisista tuntuu helvetin hienolta kruisailla jollain Goldwingillä Rukka:n uusimmat goret päällä 30 asteen helteessä eikä tollaset sudittelut tulis mieleenkää, puhumattakaan siitä että viitsisi kokeilla. Toisille se on voi olla just se juttu ja hyvä niin.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Jos itestä tuntuu että pyöräilystä on tullu nössykkälaji niin eikö sitten pitäs ajaa vähän eri tavalla? Hirveä ahdistus tuntuisi monella olevan siitä mitä muut ajattelevat mistäkin, eikö voisi ite ajaa niin kuin tykkää ja antaa muiden ajaa miten tykkää ja olla kaikkien rauhassa omien mielikuviensa kanssa? Vaikuttaa siltä et ne on niitä tosimotoristeja jotka vuodesta toiseen paahtaa menemään millä pyörällä sitten millonkin tai vaikka 20 vuotta sillä samalla välittämättä muiden mielipiteistä. Ja sitten on nää wannabeet jotka hermostuu kun suuri harrastajamäärä pilaa harrastuksen "coolin" maineen (sama juttu kun esim. golf ja maratoni jotka mainittiin), tällöinhän harrastuksen riemu ei tule ite tekemisestä vaan siitä mitä muut asiasta ajattelee...
Mä ajan ku se on kivaa ja saa sillä välillä huomiotakin osakseen (tekemättä edes mitään temppuja) ja ajankin niin kauan ku se on kivaa vaikka huomiota en saiskaan. Sen verran änkeän muiden motoristien ajamisen ajatusmaailmaan, että patistan lähes poikkeuksetta kaikkia jossain vaiheessa radalle kokeilemaan.
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Juuri näin. Mitä se kelleen kuuluu jos konttoristi/paperinpyörittelijä pistää nahkakamppeet päälleen ja lähtee ajaa papattelemaan jalat edessä johonkin hotelliin kokoontumiseen.
Toinen vetää kahtasataa keula pystyssä. Molemmat toivottavasti tyytyväisiä viikonlopun jälkeen.
Vielä vähän tuosta harrastusten vaarallisuudesta. Kalastus on vaarallinen laji, aika moni heittää henkensä tuossa hommassa.
Samaa mieltä.
Tosin nyt vain taitaa käydä niin (ja ilmeisesti monen mielestä valitettavasti), että tavalliset moottoripyöräilijät pilaavat TosiMotoristien(tm) maineen. Miten sitä nyt TosiMotoristi(tm) erottuu massasta, kun jokainen kaduntallaaja voi ostaa osamaksulla Bike Worldistä ABS-jarrullisen Hondan, hakea nahkaliivit Super Bikersiltä ja tämän jälkeen ryhtyä rebeliksi. Samaan aikaan samainen kaduntallaaja kuitenkin tosiasiassa arkiaamuisin heittää lapset hoitoon, ajaa toimistolle päiväksi, kotimatkalla poikkeaa huutavien lasten kanssa kitimarketissa ostamassa tarjousjauhelihaa, kotona haravoi rivitalo-osakkeen pientä takapihaa ja illalla katsoo A-talkia telkkarista - hyi hitto. Kyllä ei TosiMotoristin(tm) mielestä tällainen Babylonin orja saisi moottoripyörää ostaa, ei edes Hondaa.
Sama juttu juoksun kanssa. Hirveä kohu juoksun vaarallisuudesta ja tuormiollisuudesta, jos joku sattuu heittämään veivinsä maratonin tai juoksulenkin aikana, vaikka tilastollisesti katsottuna se on jo ihan todennäköistä, että juoksua harrastavasta massasta ennen pitkää joku aina silloin tällöin heittää äkillisesti ja yllättäen veivinsä. Joskus se lähtö osuu maratonin kohdalle, mutta pitäisi muistaa, että useimmiten porukka kuolee kuitenkin kotisohvallensa.
Viimeksi muokannut: villho; 07.02.2013 klo 16:00.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
ei kuulu muille kuin Papille ja poliisille.Mitä se kelleen kuuluu jos konttoristi/paperinpyörittelijä pistää nahkakamppeet päälleen ja vetää kahtasataa keula pystyssä.
ihan samaa mieltä, että väärä lähestymistapa jos imago on noin tärkeä. joskus 90 luvun puolessa ostin ekan ison pyörän ja mp:ly oli niin harvinaista, että töissä ei ollut kuin kaksi jätkää joilla oli pyörä. Sukulaiset piti aivan älyttömänä sitä, että ostin pyörän ja pelkäsivät tämän sairauden tarttuvan serkkuihin. Ei ollut ruuhkaa pyynikillä, pyörähuollot oli hämyisiä soppeja, pieniä pimeitä koppeja, joista sai anoa armopaloja ja tiedonmurusia, ei ollut nettiä, ei mitään tietoa mistään mallivioista tai korjauksista, huhupuheilla mentiin. Kortti lähti vasta yli 50km/h ylityksestä jos siitäkään. Suurin keskustelunaihe tampereen seudulla oli se, että kuinka paljon pyörä ottaa nopeutta, kun nekalan kohdan valoista(hesan motarin alku) kiihdyttää, niin paljonko saa nopeutta ennen ekaa siltaa.(loiva vastamäki koko matkan). Ohitustieltä kuului aina armottomia ujelluksia, kun joku kokeili huippuja. Eipä niitä hirveesti enää kuulu. Kukaan ei osannut keulia metriäkään ja jos sai yleensä etupyörän edes irti maasta, se oli jo kova suoritus. Endoista ei ollut kukaan edes kuullut. Mp verotus oli sen verran korkea, että uuden pyörän hinnalla sai kerrostaloasunnon. Joten ei uusia pyöriä ei ollut juuri kellään, ellei oli tuonun ulkomaan työreissuilta.
ja jos pyörä hajos tai ajoi mettään, ei ollut kännykkää millä soittaa apuja.
JT
Viimeksi muokannut: jaket; 07.02.2013 klo 17:18.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Sladissa vetäminen nyt vaan on aika pirun siistiä. Oli alustana sitten jää, lumi, hiekka tai asvaltti.Harmittaa kun ite ei osaa/uskalla vetää kunnon sladitteluja asvaltilla. Toisekseen eipä nuo renkaat paljon maksa kun jätkät polttelee ratakuskien vanhat pallot pois, jolloin kumi tulee hyödynnettyä maksimaalisesti. Itekin noita reunoista kaljuja renkaita sillon tällön viskonu poiskantohintaan naapuritallissa majailevalle Bomber-porukalle. Siitä oon kyllä samaa mieltä, että haju on järkyttävä...onneks siitäkin jää suurin osa pyörän takasektoriin.
Superbike #7
On kyllä tosi. Kerran olin yhen päivän enskalla talviolosuhteissa ja spooriajo lumessa oli järkyttävän raskasta ja hikistä hommaa.
Mut ans olla kun päästiin jäälle auratulle uralle, niin oli makeeta vetää sladissa jalalla tukien ympäri rataa...
Ja siit muuten tykkäsi moni muukin äijä, kun oltiin kaikki perus pertsoja.
<p>.</p>
Offroudissa se onkin jotenkin järkeenkäyvempää, mutta että asvaltilla tuppi nurin ja etujarru kiinni että sutii… No. Onneks en tykkää![]()
Häh, ajetaanhan pyörilläkin Driftingiä.
Icon motorsportin ja Apex Brochan videoissa mennään kyllä kovasti asvaltilla linkussa ja ilman mitään etujarruja.
Esimerkiksi: (joo, joo tiedetään wanha kuin taivas)
http://www.rideicon.com/videos/video/
En näe syytä miksei suomessakin taso kehittyisi samaan ajan kanssa.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Ja sen lisäksi ettei se driftailu ja keuliminen ole turvallista ja lapset kuolee, niin kyseessä on laji joka on loppujen lopuksi pelkästään lapsellista esitystä ja vouhottamista. Ostetaan osarilla liian tehokkaita munanjatkeita ja vedetään sutia että kaikki huomaisi kuinka taitava kuski muka on. Sitten ostetaan noille suttailijoille uusia muoveja kunniallisten kansalaisten kovalla hinnalla maksamasta kaskosta. Ei ihmekkään että vifferi kuskeja vituttaa.
Supermoto
Takarenkaan kun polttaa loppuun se on helpompi ottaa pois vanteelta,se hyöty ainakin kun itse vaihtaa renkaita .Kyllä mä ainakin kaipaan sirkus huveja![]()
Oon itse tuolta 80-luvun puolivälistä saakka mopoillut "pappa" ja voin vain todeta että se on vain hyvä että tähänkin harrastukseen tarttuu kaikenikäisiä, tai saa motoristi harrastuksen kipinän vuosikymmenestä toiseen vielä säilymään.
Minusta on vain hieno homma että keski-ikäinen ja varttuneempikin väestö saa uusia harrastus virikkeitä esim. moottoripyöräilystä. Eikä se mitään nössöilyä ole jos joku haluaa pitää huomioliiviä, haluaa abs:t ynnä muuta. Se on itsesuojelu vaistoa. Itse en niistä vielä pidä, vaan mistäpäs sitä tietää että mikä päivä se sellainenkin koittaa? 20 vuotta sitten ei olis tullut kuuloonkaan, ei s...atana ennemin vaikka m-pyöräilyn lopetus! Ajat ja mieli muuttuu. Ajokäytöstavat ja asenne liikenteessä iän myötä muuttuu -??? "jalostuu", tai jotakin?
Ja en aliarvioi kenenkään moottoripyöräilyn harrastamista, olipa alla on sitten se homosohva, custom, enska, bopperi, cruiseri tai se pomperinraato.
Ja se on todellakin tässäkin harrastuksessa hyvää että kaikki ei ole samaa harmaata massaa.
Murjaanien kuningas!
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Mä en kyllä ymmärrä tätä turvallisuusvouhotusta, mopoilu nyt vaan sattuu olemaan autoilua vaarallisempaa. Jos pitää hommata absit ja turvaliivit, kyse ei ole itsesuojeluvaistosta vaan pelkäämisestä, kannattaisi liikkua vaikka volvolla. Liikenteessä pärjää hyvin ainoastaan ennakoimalla tilanteet.
Nykyään vaan pitää tuudittautua tekniikan tms lumeturvaan jolla ei ole paskan vertaa väliä kun Irma tulee kolmion takaa joka tapauksessa ja reaktioaikaa on 0,x sekuntia.
Mopojen markkinointi turvallisuusaspektein on huuhaata, otetaan mielummin vaikka etujarru pois muutamaksi päiväksi niin alkaa sujua se liikenteen luku ja ennakointi tyhmemmältäkin![]()
- slipping and sliding since 1982 -
Onhan se kiva välillä leikkiä kun nuori vielä. Monesti meinannu mopo karata käsistä just sillon kun leikkinyt. Jos ajelee liikennesääntöjen mukaan niin mielestäni todella turvallista kun muistaa ennakoida ja olla valppaana. Kannattaa se pitää mielessä että kaikki ei nää sinua tai yrittää vahingossa tappaa. Monesti meinannu joku kääntyä eteen mutta tehny väistäliikkeen ja painanu kaasua tai antanu suharin mennä. Näillä on vaan monesti vaikee ajaa hiljaa kun haluis kokeilla rajoja![]()
Olen lukenut tuon HS:n kolumnin ("väite ja sen perustelu") useampaan kertaan, mutta en oikein löydä sitä perustelua tai ainakaan sen clou'ta.
Tässä ketjussa kommentoijat tuntuvat lähinnä kertovan siitä kuinka kauan ovat ajaneet ja kuinka ajavat ja mitä mieltä ovat turvallisuudesta. Kuten tiedetään moottoripyöriä on kovin erilaisia, ja niin on kuskejakin.
Se että motoristien keski-ikä lienee kasvanut on kai johtanut siihen että kuskeilla on enempi malttia, ja vaikkapa jälkikasvuakin, minkä takia on hiukka myös vastuuta ainakin yrittää pysyä hengissä josko jotain sattuisikin. Olisiko siinä syytä turvallisuushakuisuuteen, sen seuraamuksena kysynnän ja tarjonnan lain mukaan toimivat valmistajat kai luonnostaan. Ei kai EU-säädöksiä pelkästään voi syyttää? Mikä oli ensin, muna vaiko kana?
Mikään ei myöskään estä ketään ajamasta niillä vanhoilla ABSittomilla vanhan tekniikan pyörillä ja vaikka ilman kenkiä ja pelkissä kalsareissa, jos tuntuu että sillä lailla on enempi "cool" ja saa enemmän arvostusta, jos se on se henkilökohtainen koko jutun pointti. Niin, tai tarviiko sitten edes ajella (ainakaan pitemmälle kuin kahville) - riittää että omistaa pyörän ja näyttää motoristilta? Luulen, että toisille taas ei ole niin tärkeää se miltä näyttää, jos vaan nauttii oikeasti siitä ajamisesta. Kuten sanottu - meitä on moneksi, eikä sille mitään voi.
Valitettavasti ymmärrän kovin vähän moottoripyöristä. En tiedä kuinka kauheasti niistä ABS:eista sitten on suorastaan haittaa ihan vaan normaalisti ajellessa. Sitten kolumnissa puhuttiin jostain pyörien pienenemisestä - minä luulin että ainakin kuutiotilavuudet on vaan lähinnä kasvaneet vuosikymmenten saatossa.
Enpä paljoa ymmärrä mistään.Sitäkään en ymmärtänyt, kuinka viime kesänä alalla ihmeteltiin vähiä kilometrejä, ja arveltiin syyksi huonoa ilmapiiriä? Moni on mielestäni valittanut sateista kesää. Siis siihenkö auttaisi, että kaikki alkavat käyttää farkkuja, valkoista t-paitaa ja 50-luvun nahkatakkia?
No - tästä kommentista tuli yhtä sekava kuin tuo kolumni. Kun ei tiedä puhuttaisiinko faktoista vaiko mielikuvista.![]()
...