Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Tusailin talvimopoilun innoittamana "sisätilanlämmittimen" C3: een. Aikaisemmin oli aika tuskaa jutailla hmm... kun pakkasta alkoi olla yli sen 10 raatia, visiirin kolminkertaiseksi virittelystä huolimatta lämpötila ruukun sisällä laski lukemiin jossa veti sisältä jäähän. Luukku raollaanhan voi tietty ajella mutta kärsä jäätyy, ainakin mulla. Tai sit on vaan kylmästi hengittämättä/pummaa mäkkäristä pari pilliä ja teippaa ne...

    Siitäpä sitten funtsimaan. Aluksi 25€ 160W / 12V lämmityspuhaltimen teurastus - - -> ihan väärän mallinen vastussysteemi. Jaahans - mitäs jännää tuolta alakerran jukujukumaasta löytyy...
    YES - emännän hankkima ElectroGEAR halpis 2000W puhallinlämppäri. Ei muuta kuin potilas pöydällle ja avausviilto vasemman korvan takaa oikeaan nilkkaan ts. kuoret veks. Vastuslangat on viritelty kahteen kehään (1000W/kpl?), siitä toinen tyynesti sivareilla irti. Hipihiljaa kuoret takas ja ROMU ROSKIIN tietty.

    Sitten muistelemaan Ohmin lakia: R=U/I? , no koska P=U*I ja tehoksi haluttiin about 20W näin aluksi niin n 14V latausjännitteellä virran I piti siis olla n 1,4A. Sitten laskemaan 14V/1,4A= 10 Ohm. Joku joka oikeesti jotain näistä tietää kertoo varmaan jotta vastusarvo muuttuu voimakkaasti lämpötilan funktiona mutta tulemme sivuuttamaan sen, ehkä.

    Yleismittari kouraan ja mittaamaan toinen stögö vastuslangan päässä kiinni ja toisella hiihtäen lankaa myöten etiäpäin kunnes mittari näytti resistanssia n 10 Ohm. Siltä kohtaa + varat paketti poikki. Jostain 1 Ohmin paikkeilta kun ois pätkäissyt niin olis vissiin tullut sisätilan valaistuskin samaan liittoon

    Paketin pituus sattui, kappas keppas, olemaan juurinkin sopiva ko. schuupertin "ilmaritilän" päälle asennettavaksi. Visiiriin jäi rakoa n 10mm. ja MUN kolviin sen 40-50mm. Rautalanganpätkällä keskeltä kiinni, jämälangat luukun välistä pihalla. Sitten kolvaten röökisytkän piuha yms. niihin kiinni, kutistejutskaa päälle, jesaria päälle (tuotantoversiossa jesari tullaan vaihtamaan mustaan.) ja koeajolle. Paikallaan ollessa lanka on niin kuumaa, että siitä saa palovamman. Ei heti mutta odottelemalla jotain 4 sec. lanka näpeissä.

    SLN-Liljendal välillä oli pakkasta max -8C, lumisadetta, rekkoja jne. Ei mennyt huuruun JA visiirin ulkopinnan lumischeisse ei jäätynyt heti pintaan kiinni vaan sen sai lusikoitua rukkasella pois. Jotta ihan toudella tietää miten toi pelaa täytyy saada yli -15C kelit ja ajella sama setti sitten, ehkes ensi viikolla parempi onni. Enivei elämisen olosuhteet tuolla ruukun sisällä muuttuivat tuolla kuppaisella 20W teholla huomattavasti, pahin "raaka" viima taittui ilman lämmettyä vastushässäkän läpi virratessaan. Oikein pelikeleille tuo ei tule riittämään mutta testaus jatkukoon ja lankaahan voi aina lyhentää...

    28012013708.jpg
    CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
    ***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
    3792 -Ckm
  2. #2
    Jotkut ne ehtii, osaa ja jaksaa
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  3. #3
    Syvää rispektii
    Elä ja anna muiden roudata.
  4. #4
    Avokypärä ja kaksi lasiset enska lasit ei huurru hyvät maksaa yli 60e Sen on pakko olla paras vaihte ehto koska päitsijäkin ajetaan niin ja puolustus voimissa samaten. En oo koskaan umpi kypärää omistanut enkä osta.
    <p>Harley-Davidson 1200 U vm 1937 Ariel VH 500 Red Hunter vm 1937&nbsp;Ariel Square Four MK 2 1000 vm 1954 Triumph 6T Thunderbirt 650 vm 1959 Mercedes-Benz W187 220 vm 1952 Mercedes-Benz W115 220D vm 1973 lisäksi 9 perämoottoria 30-90 luku.</p>
  5. #5
    Lainaa tmkankaa kirjoitti Katso viesti
    Sitten muistelemaan Ohmin lakia: R=U/I? , no koska P=U*I ja tehoksi haluttiin about 20W näin aluksi niin n 14V latausjännitteellä virran I piti siis olla n 1,4A. Sitten laskemaan 14V/1,4A= 10 Ohm. Joku joka oikeesti jotain näistä tietää kertoo varmaan jotta vastusarvo muuttuu voimakkaasti lämpötilan funktiona mutta tulemme sivuuttamaan sen, ehkä.

    28012013708.jpg
    Tuossa se koko harrastamisen ja DIY-touhun ydin on sanottu selkeesti ja Suomeksi.
    "Joku joka oikeesti jotain näistä tietää kertoo varmaan jotta vastusarvo muuttuu voimakkaasti lämpötilan funktiona mutta tulemme sivuuttamaan sen, ehkä."
  6. #6
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Tuossa se koko harrastamisen ja DIY-touhun ydin on sanottu selkeesti ja Suomeksi.
    "Joku joka oikeesti jotain näistä tietää kertoo varmaan jotta vastusarvo muuttuu voimakkaasti lämpötilan funktiona mutta tulemme sivuuttamaan sen, ehkä."
    No mutta siinähän on ATR eli Automaattinen Tehon Rajoitin.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  7. #7
    Ihan itse oon ihmetellyt että eikö ole olemassa visiirejä, joissa on vastukset sisällä? Itse en tarvi talvikäyttöön, mutta kesäyöt ovat hyvin ikäviä, kun visiiri menee aika helposti sisäpuoleltakin huuruun, vaikka ois mitkä pinlockit tms...
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  8. #8
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Ihan itse oon ihmetellyt että eikö ole olemassa visiirejä, joissa on vastukset sisällä? Itse en tarvi talvikäyttöön, mutta kesäyöt ovat hyvin ikäviä, kun visiiri menee aika helposti sisäpuoleltakin huuruun, vaikka ois mitkä pinlockit tms...
    Itselläni pinlockit on kyllä toimineet kesällä ok. Shoei ja Arai. Jos pinlock on löysä, niin silloin pääsee pinlockin ja visiirin väliin huurua. Tai jos käyttää silmälaseja, niin ne huurustuu.
    xxx
  9. #9
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Ihan itse oon ihmetellyt että eikö ole olemassa visiirejä, joissa on vastukset sisällä? Itse en tarvi talvikäyttöön, mutta kesäyöt ovat hyvin ikäviä, kun visiiri menee aika helposti sisäpuoleltakin huuruun, vaikka ois mitkä pinlockit tms...
    No esim. HJC CS-12 kypärään saa CR05 sähkölämmitteisen visiirin. Yhdistelmän hintakaan ei ole kuin alle 200€. Mulla vai ei se ainoa ongelma ole huurtuminen vaan myös se, että turpavärkki jäätyy kun on ilmanvaihto kunnossa.
    CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
    ***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
    3792 -Ckm
  10. #10
    Kannattaa talvikäyttöön ainakin harkita moottorikelkkakaupan varustetarjontaa. Löytyy runsaasti talvikäyttöön tarkoitettuja varusteita.
  11. #11
    Lainaa Streethawk kirjoitti Katso viesti
    Itselläni pinlockit on kyllä toimineet kesällä ok. Shoei ja Arai. Jos pinlock on löysä, niin silloin pääsee pinlockin ja visiirin väliin huurua. Tai jos käyttää silmälaseja, niin ne huurustuu.
    Tuttu ilmiö. Mutta sit kun oikeasti kosteeta, niin se sumu kerääntyy pinlockin "sisäpintaan", joten ei se auta ettei sitä ole siellä välissä Pinlock toimii hyvin monesti, mutta rajat silläkin tulee vastaan

    Mulla on myös todella hyvää huurtumisen estoainetta, mutta sekin lakkaa toimimasta jossain +7 asteen alapuolelle mentäessä. Saattaa liittyä jotenkin ko aineen koostumukseen. Normioloissa lasit menee huuruun, ennenkuin ko aineella käsitelty visiiri.
    Viimeksi muokannut: sky; 30.01.2013 klo 20:34.
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  12. #12
    DIY? Do It Yourself
    >
    eikös pikemminkin TSI (=Tee-Se-Itse) touhu
    Rovaniemi
    1. Yamaha XV 1100 Virago 1996 (27 tkm)
  13. #13
    Lainaa SuperSport kirjoitti Katso viesti
    DIY? Do It Yourself
    >
    eikös pikemminkin TSI (=Tee-Se-Itse) touhu
    Mutta kun DIY on ameriikkaa ja se on paljon coolimpaa (kuulimpoo meillä savossa) käyttää ameriikan kieltä
  14. #14
  15. #15
    Lainaa Diesel kirjoitti Katso viesti
    Oliko kyse juuri tästä lämppäristä josta vastukset otit?

    http://tuontitukku.fi/tuote/lämpöpuh...6438140025302/
    Jep, juuri samanlainen kapine.
    CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
    ***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
    3792 -Ckm
  16.  
  17. #16
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Ihan itse oon ihmetellyt että eikö ole olemassa visiirejä, joissa on vastukset sisällä? Itse en tarvi talvikäyttöön, mutta kesäyöt ovat hyvin ikäviä, kun visiiri menee aika helposti sisäpuoleltakin huuruun, vaikka ois mitkä pinlockit tms...
    Onhan näitä esim. tässä sellainen http://www.eurobiker.fi/product_info...oducts_id=5995
    muitakin löytyy, kuten tuossa ylempänä mainittu kelkkavarusteita selaamalla. Aikoinaan meinasin kelkkailla pinlockilla varustetulla kypärällä visiiri kesti sulana ehkä 2 minuuttia, joten krossipotan ostoon ja lasit lisäksi, noilla tarkenee kylmemmälläkin kelillä.

    Jos nyt jotain kelkkapuolelta vois suositella, niin tankorukkaset on talviaikaan "must have" varuste, vaikka olis kahvalämppärit ja käsisuojat.