Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 47:sta
  1. #1
    MP Maailma uutisoi seuraavaa
    ( http://www.mpmaailma.fi/uutinen/yama...ki-vuonna-2012 )

    Ensirekisteröintitilastojen valossa Yamaha oli Suomen suosituin moottoripyörämerkki vuonna 2012. Menestyjiksi voidaan laskea myös tilastossa seuraavina olevat Honda, KTM ja Harley-Davidson, jotka kaikki kasvattivat myyntiään edellisvuodesta. Yhteensä moottoripyöriä ensirekisteröitiin 4 994 kappaletta. Vuotta aiemmin määrä oli 5 736.
    Moottoripyörien ensirekisteröinnit Suomessa vuonna 2012:

    1. Yamaha (810)
    2. Honda (736)
    3. KTM (650)
    4. Harley-Davidson (420)
    5. BMW (390)
    6. Kawasaki (383)
    7. Suzuki (288)
    8. Triumph (215)
    9. Piaggio (205)
    10. Husqvarna (187)
    11. Aprilia (120)
    12. Ducati (87)
    13. Kymco (66)
    14. Victory (60)
    15. Derbi (55)
    16. Husaberg (28)
    17. Rieju (26)
    18. Huatian (21)
    19. HM (19)
    20. Moto Guzzi (18)
    21. Solifer (17)
    22. Beta (16)
    23. Royal Enfield (15)
    24. Loncin, MV Agusta ja TGB (14)
    27. Peugeot ja Skyteam (13)
    29. Keeway (10)
    30. Xingyue ja TM/TM Racing (9)
    32. SYM ja Motorhispania (8)
    34. Cagiva ja Hanway (5)
    36. Fantic ja Megelli (4)
    38. Gas Gas (3)
    39. Boss Hoss, Gilera, Huoniao, Hyosung, LML, Mikilon, Polaris (2)
    46. Apollo, Asiawing, Daelim, E-Max, Honlei, IC, Malaguti, Montesa, MT-10, Orion, Regal Raptor, Sanli, Sherco, Zero, Znen (1)

    Lähde: MP-Kauppiaat ry:n tilastot.

    Tästä sitten vuorostaan isot örggi-spekulaatiot käyntiin, olkaatten hyvät.
    Viimeksi muokannut: GuessWho; 11.01.2013 klo 15:29.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  2. #2
    ei suomalaisilta ainakaan rahaa tai luottotietoja puutu kun on harrikoita rekisteröity 420kpl
    KooTeeÄm
  3. #3
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    On valitettavaa, että uusien myynti sakkaa. Tämä koettelee alalla toimivia varmaan rankalla kädellä. Osasyynä huonoon kehitykseen osaksi korkea autoveromme, joka johtanut siihen, että hankitaan käytetty eu alueelta. Samanaikaisesti käytettyjen arvo laskenut omatoimisen käytettyjen tuonnin takia. Väliraha uuteen kasvanut kohtuuttomasti ja harrastusvälineen vaihto uudenpaan jää toteutumatta. Saman ajanjakson aikana käytettyjä tuotiin n. 3100 kpl.

    Positiivista toisaalta on, että eurooppalaiset merkit näkevät jälleen päivänvalon ja ovat vahvasti palaamassa markkinoille japanilaisten 50 vuotisen markkinajohtajuuden jälkeen. Itse näen kuitenkin, että prätkillä suhteellisen hyvä tulevaisuus edessään. Mopoilioita enemmän kuin aikoihin ja jossain vaiheessa näistä kuskeista osa palaa kaksipyöräisten pariin mopo vuosien jälkeen.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  4. #4
    Se että neljä merkkiä on kuitenkin onnistunut kasvattamaan myyntiään vuoteen 2011 verrattuna on selvästi hieno seikka. Jos en vallan väärin muista niin vuonna 2011 siihen kykeni vain KTM ja H-D ?
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  5. #5
    14. Victory (60)
    Tuo oli ylläri.
    20. Moto Guzzi (18)
    Tuo oli pettymys.

    Miltähän lista näyttäisi, jos jätettäisiin kevarit pois??
  6. #6
    Kottaraisen myynnin kasvuun vaikuttaa olennaisesti piikin tuleminen, eihän niitä muita paljonkaan myidä (ja miksipä kukaan edes haluisikaan).
    Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
  7. #7
    Lainaa Kaj kirjoitti Katso viesti
    Kottaraisen myynnin kasvuun vaikuttaa olennaisesti piikin tuleminen, eihän niitä muita paljonkaan myidä (ja miksipä kukaan edes haluisikaan).
    No 690 E/SM/R yht. 63 kpl ja 690 Duke/R 57 kpl eli ei ihan vähän. Toki piikki-Dukea meni 248 kpl ja 125EXC:tä 52 kpl.
    ...
  8. #8
    TRAFI/Tilastokeskus kertoo seuraavia lukemia 2000-luvulta:

    Moottoripyörien ensirekisteröinnit

    2012 4994
    2011 5736
    2010 6054
    2009 7051
    2008 10215
    2007 11477
    2006 11058
    2005 9228
    2004 7835
    2003 6264
    2002 4920
    2001 4408
    2000 5167

    Tilastojen valossa näyttää siis siltä, että ensirekisteröinnit ovat olleet koko ajan laskussa huippuvuoden 2007 jälkeen. Lisäksi uusia pyöriä on edellisen kerran rekisteröity yhtä vähän vuonna 2002. Toivotaan alkaneesta vuodesta parempaa.
    --
    in the past: ZZR1400^4 + ZZR1200 + oranssi välähdys
  9. #9
    Lainaa shwoomie kirjoitti Katso viesti
    ei suomalaisilta ainakaan rahaa tai luottotietoja puutu kun on harrikoita rekisteröity 420kpl
    onhan siellä muitakin kalliita vehkeitä, jotka menny hyvin kaupaksi..

    muistaakseni mp-maailmassa oli aiheesta juttua olikohan edellisessä numerossa. top5:ssä oli neljä piikkiä ja niiden jossain välissä 1600 bmw gt/gtl.

    ennen vanhaan taisi olla sama homma top5:ssä oli neljä piikkiä ja yli tonnisena kummitteli tuolloin xx..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  10. #10
    Lainaa XX-xenon kirjoitti Katso viesti
    muistaakseni mp-maailmassa oli aiheesta juttua olikohan edellisessä numerossa. top5:ssä oli neljä piikkiä ja niiden jossain välissä 1600 bmw gt/gtl.
    Jep, neljäntenä kokonaiskisassa ja enitenmyytynä +125cc-mallina BMW K1600GT/GTL, 122 kpl.
    ...
  11. #11
    Mikäpä olisikaan järjestys noin rahassa mitaten ja mitä siitä loppujen lopuksi jäi viivan alle edes kohtaan tulos ennen tilinpäätössiirtoja ? Useimmallakin maahantuojalla taitaa olla kallis harrastus. Oma korteni kaupoista oli noin 0,04 %.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  12. #12
    Vähiin käy ennen kuin loppuu. Kun tuosta vajaasta viidesta tuhannesta "putsataan" pois kevytmoottoripyörät niin pienet on meillä markkinat. Tuskin alkanut vuosi paljoa valoa alalle tuo.

    Ei mp-alan tuotanto varmaan paljoa Euroopassa työllistä, monella merkillä on valmistusta Aasiassa. Esim. KTM 125 Duke lienee Intiassa valmistettu.

    Ei käyttetyjen tuonti ole syynä käytettyjen hintojen laskuun. Syynä on kaluston ikääntyminen, Suomessa pyörien keski-ikä on noussut, kilometrejä kertynyt. Markkinahinta vanhalle, paljon ajetulle pyörälle on alhainen, autojen tapaan. Kun talous sakkaa ei kysyntää pyörille ole koska niitä ei kukaan välttämättä tarvitse ja ylläpito melko hintavaa.
  13. #13
    Ei sovi unohtaa että näistä piikkikuskeista kasvaa tulevaisuuden vetomiehet ja -naiset !
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  14. #14
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa psi kirjoitti Katso viesti
    Suomessa pyörien keski-ikä on noussut, kilometrejä kertynyt.
    Miten ihmeessä pyörien keski-ikä Suomessa on voinut nousta jos viimeisen kymmenen vuoden aikana on myyty paljon enemmän pyöriä kuin sitä edeltävänä vuosikymmenenä? Vai onko tänne laivattu Euroopasta vanhoja romuja, jotka ovat nostaneet keski-ikää?
    Superbike #7
  15. #15
    Mikäköhän olisi ollut Hondan tulos jos heillä olisi ollut hyvä vastine Trumpan tiger 800 xc:lle ja Bemun f800 gessulle Ensi pakkasten tultua oli hilkulla, ettei Honda vaihtunu Trumpan tigruun
    Viimeksi muokannut: Diesel; 09.01.2013 klo 21:05.
  16. #16
    Lainaa Diesel kirjoitti Katso viesti
    Mikäköhän olisi ollut Hondan tulos jos heillä olisi ollut hyvä vastine Trumpan tiger 800 xc:lle ja Bemun f800 gessulle Ensi pakkasten tultua oli hilkulla, ettei Honda vaihtunu Trumpan tigruun

    Jos ja jos - niin Jawakin olis paljon korkeemmalla...
    ZH2 2020
  17. #17
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    20. Moto Guzzi (18)
    Tuo oli pettymys.

    Miltähän lista näyttäisi, jos jätettäisiin kevarit pois??
    Jokseenkin samat kysymykset heräsi. Kevareiden poistamisen jälkeen lista olisi varmaan jotain tällainen:

    HD
    KTM
    Triumph
    Japsit

    edit: niin se maailma heittää... vallan unohdin BMW:n
  18. #18
    Tästä sitten vuorostaan isot örggi-spekulaatiot käyntiin, olkaatten hyvät.

    Joten ketjun aloittajan toiveilla mennään Ja Jawan tuhosi kommarit ja letkuruokintaan joutumisen varmisti vihreät
  19. #19
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Miten ihmeessä pyörien keski-ikä Suomessa on voinut nousta jos viimeisen kymmenen vuoden aikana on myyty paljon enemmän pyöriä kuin sitä edeltävänä vuosikymmenenä? Vai onko tänne laivattu Euroopasta vanhoja romuja, jotka ovat nostaneet keski-ikää?

    Suomessa on n.232.000 moottoripyörää rekisterissä ja vuonna 2012 myyntiin n.5.000 uutta. Uusien myyntimäärä on laskenut joka vuosi 2007 jälkeen, silloinhan keski-ikä nousee. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tuotu n.85.000 uutta, siis n.36% pyöräkannasta. Oletan moottoripyörien keski-iän olevan 13-14 vuotta mutta se saattaa olla kyllä korkeampikin. Käytteyjen verotus suosii moottoripyörissä vanhaa kalustoa koska autojen kaltaista päästöihin perustuvaa "porkkanaa" ei pyöräpuolella käytetä.
  20. #20
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa hra1150 kirjoitti Katso viesti
    Jokseenkin samat kysymykset heräsi. Kevareiden poistamisen jälkeen lista olisi varmaan jotain tällainen:

    HD
    KTM
    Triumph
    Japsit

    edit: niin se maailma heittää... vallan unohdin BMW:n
    Eiköhän siellä nuo Yamahan ja Honda keiku aika lähellä keulaa kaikesta huolimatta. HD:n menekki on kyllä vähän yllätys itsellenikin. Kertonee kyllä aika hyvin siitä, että keski-ikäisten, asuntonsa jo maksaneiden osuus väestöstä on kohtailaisen suuri.
    Superbike #7
  21. #21
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kertonee kyllä aika hyvin siitä, että keski-ikäisten, asuntonsa jo maksaneiden osuus väestöstä on kohtailaisen suuri.
    Korjataan nytten pikkuisen. Keski-ikäisten ns. suurten ikäluokkien jälkeläisten, jotka ovat kortensa yhteiskunnan rakentamisen kekoon kantaneet, määrä uusien moottoripyörien hankkineiden joukossa on ollut suhteellisesti suuri
    v. 2012.

    OT: Väestön kehittymisen ennustaminen on erinomaisen vaikea laji.
    Joskus kasarin / ysärin vaihteessa lueskelin erästä Suomen väestön kehittymisen ennustetta, jossa lopputulos oli, että väestömme lukumäärä nousee 2000-luvun taitteeseen asti hiukan päälle 5 miljoonaan ja sitten alkaa siitä laskemaan ollen parinkymmenen vuoden päästä, siis nyt vähän alle 5 miljoonaa, josta määrästä eläkeikäisiä on suhteellisesti paljon.
    Toisin on käynyt. Meitä on nytten abaut 5,4 miljoonaa, ja jossain on sekin tilasto, että miten tämä porukka jakautuu ikäluokittain.
    <p>.</p>
  22. #22
    Lainaa psi kirjoitti Katso viesti
    Suomessa on n.232.000 moottoripyörää rekisterissä ja vuonna 2012 myyntiin n.5.000 uutta. Uusien myyntimäärä on laskenut joka vuosi 2007 jälkeen, silloinhan keski-ikä nousee. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tuotu n.85.000 uutta, siis n.36% pyöräkannasta. Oletan moottoripyörien keski-iän olevan 13-14 vuotta mutta se saattaa olla kyllä korkeampikin. Käytteyjen verotus suosii moottoripyörissä vanhaa kalustoa koska autojen kaltaista päästöihin perustuvaa "porkkanaa" ei pyöräpuolella käytetä.
    Tämähän ei mitenkään liity myynitilastoihin mutta jäin miettimään.

    Pyöriä Suomessa on rekisteröityinä siis noin 232 tuhatta mutta kuinka paljon on pyörien omistajia? Kertooko mikään tilasto tätä? Minullakin on kolme pyörää ja tuttavapiiriini kuuluvilla moottoripyöräilyn harrastajilla on useimmilla vähintään kaksi pyörää. Joukkoon mahtuu myös museopyöräharrastaja jolla on toista kymmentä rekisteröityä museopyörää. Hatusta vetäen pyörien omistajien määrä on siis jossain 100 ja 200 tuhanen välissä mutta missä.

    Tästä päästään siihen kuinka suuri osa väestöstä omistaa moottoripyörän. Luku täytyy karkeasti ottaen sijoittua 1,8 - 4% tienoille.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 10.01.2013 klo 11:43.
  23. #23
    Onko missään tarkempia (jopa mallikohtaisia) tilastoja? Tai edes sellaisia, joissa on eroteltu kevarit isoista pyöristä?
  24. #24
    MP-Kauppiaat ry:llä sellainen ihan varmasti on mutta epäilen ettei sitä haluta välttämättä tuoda julki.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  25. #25
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    MP-Kauppiaat ry:llä sellainen ihan varmasti on mutta epäilen ettei sitä haluta välttämättä tuoda julki.
    Veikkaampa, että MP-kauppiaat käyttää Trafin tilastoja eli Trafilta ne ainakin löytyy ja autoista ne ovat ne joskus julkaisseetkin. Laittakaa Trafille pyyntö, että pistävät tuon MP-mallikohtaisen listan esille samalla lailla kuin siellä on automallien rekisteröinnit.
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
  26. #26
    Olis myös mielenkiintoista tietää, paljonko uusia myydään ilman kilpiä krossi/enska/ratakäyttöön.
    '04 Honda CBR 1100xx, '13 KTM 250 EXC
  27. #27
    Lainaa uhwo kirjoitti Katso viesti
    Olis myös mielenkiintoista tietää, paljonko uusia myydään ilman kilpiä krossi/enska/ratakäyttöön.
    Kyllä, erityisesti itseäni kiinnostaisi sen vaikutus kolmen kärkeen.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  28. #28
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    MP-Kauppiaat ry:llä sellainen ihan varmasti on mutta epäilen ettei sitä haluta välttämättä tuoda julki.
    MP-kauppiasyhdistyksellä tietysti on tarkat tilastot. Ei se mikään salainen paperi ole koska se on vaan tilastoa ilman hintoja. Koska en kuulu ko. yhdistykseen niin olen ostanut muutamana vuonna tämän tilaston MP-kauppiasyhdistykseltä. Eiköhän alasta kirjoittava lehdistö myöskin hankin tiedon samoin.

    Mutu on että myydyimmät piikit, KTM Duke 125, Yamaha YZF R125 ja Yamaha WR 125 X/R ovat lähellä tuhatta viittäsataa yhteensä tästä viiden tuhannen kokonaismyynnistä.
  29. #29
    Lainaa psi kirjoitti Katso viesti
    Mutu on että myydyimmät piikit, KTM Duke 125, Yamaha YZF R125 ja Yamaha WR 125 X/R ovat lähellä tuhatta viittäsataa yhteensä tästä viiden tuhannen kokonaismyynnistä.
    Jää alle puoleen, koskapa listaykköstä (Duke 125) myytiin 248 kpl (toista Yamaha-piikkiä myytiin myös +200 kpl ja toinen jäi alle 200:n - tämä nyt muistista repäisten, kun ei ole "TOP20-listaa" nokan edessä).


    EDIT: Suomen myydyimmät mp-mallit 2012 / MP-Maailma 10/2012

    1. KTM 125 Duke 248 kpl
    2. Yamaha WR125R/X 244 kpl
    3. Yamaha YZF-R125 142 kpl
    4. BMW K1600GT/GTL 122 kpl
    5. Honda CBR125R 109 kpl
    6. H-D XL883 78 kpl
    7. Husqvarna SM R125 73 kpl
    7. Kawasaki Z750/R 73 kpl
    9. Honda NC700 70 kpl
    9. BMW R1200GS 70 kpl
    11. Suzuki GSX1300R Hayabusa 66 kpl
    12. KTM 690 Enduro/SMR/R 63 kpl
    13. KTM 690 Duke/R 57 kpl
    14. H-D FLD Switchback 55 kpl
    15. KTM 125 EXC 52 kpl
    16. Kawasaki ER-6N/F 50 kpl
    17. Yamaha XT1200Z Super Tenere 49 kpl
    18. Honda CBR1000RR Fireblade 44 kpl
    18. Honda VT750 44 kpl
    20. H-D XL1200 42 kpl
    20. Yamaha FJR1300 42 kpl
    20. Husqvarna SMS 125 42 kpl
    23. Honda GL1800 Gold Wing 39 kpl
    23. Triumph Tiger Explorer 39 kpl
    Viimeksi muokannut: Tenere-Heikki; 11.01.2013 klo 17:00.
    ...
  30.  
  31. #30
    Lainaa uhwo kirjoitti Katso viesti
    Olis myös mielenkiintoista tietää, paljonko uusia myydään ilman kilpiä krossi/enska/ratakäyttöön.
    Olis kyllä. Ainakin endurossa ja cross-countryssa KTM on silmämääräisesti selvä ykkönen.
    Ihan pienistä määristä ei puhuta; esim Vantaa viimekesän CC kisassä yli 600 pyörää. Ja näistä rekisteröityjä vain kourallinen (veron takia, mutta myös koska suurella osalla kuskeista ei ole korttia).
    pengis
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen