Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    Ote tissiposken (luopion) ajopäiväkirjasta

    .....Ja tämä jos mikä syö miestä, edellisenä päivänä kaikilla mahdollisilla talvimatkailuvarusteilla matkakuntoon pakattu äärimmäinen seikkailupyörä mutta purat sitten taas kaiken pois kun ei niitä sitten missään tarvittukkaan: makuupussi, ilmamakuualunen, Trangia-keitin ruokailuvälineineen, sinolia, kaasukäyttöinen säteilylämmitin, otsavalot, taskulamput varaparistoineen, evästä viideksi päiväksi: pastaa, puuroa, lämmintä kuppia, hilloa, voileipiä salaatteineen, energiapatukoita, kaakota, suklaata, jne. Termospullo, kamerat, laturit, varavaatteita varapohjallisineen, yms. Nämä kaikki pakattuna kahteen sivu- ja yhteen tankkilaukkuun. Lumilapion olin jättänyt kuormasta tarkoituksella pois tällä kertaa koska lumisateita ei ollut luvattuna.

    Tällainen oli suunniteltu tämänkertainen ajoreitti mutta tällaiseksi se sitten loppupeleissä muodostui

    Ensimmäinen yöpyminen tarkoitus viettää Kittilän pohjoispuolella Könkäällä, toinen varattu yöpyminen Kaamasen Jokitörmän majoilta, kolmas Enontekijältä Hetan Majatalolta ja neljäs sitten tilanteen mukaan joko suorilla ajoilla takaisin JKL:ään tai sitten Tornio-Oulu korkeudella kavereitten tykönä vaan ei. Joulu- , Tapanin- ja pariksi muuksi päiväksi suunniteltu ajolenkki jossa piipahtaisin nopiaan norweegian puolelle Karasjoella sekä Kautokeinoon mutta toisin kävi! Olenko sitten ”tissiposki-luopio” vai muuten vain tulossa vanhaksi kun eläkepäivätkin lähestyy?

    Edellisenä yönä ei tullut nukuttua juuri yhtään vaikka menin hyvissä ajoin vuoteeseen, juu sehän onkin se yleinen virhe mutta kun sitäkään edellisenä yönä en paljon nukkunut niin tuntui että kyllä sen unen nyt ainakin tänä yönä kiinni saisi vaan kun ei….eli sen 20 minuuttia kellon mukaan nukuin ja kun kello oli 01.43 pomppasin ylös luullen ettei se jostain syystä soittanutkaan, turhauduin täysin ja kävin uudelleen maaten ja käänsin kylkeä kunnes lopulta kahden aikoihin nousin pukeutumaan ja valmistelemaan lähtöä. Pihalla oli ennustetut -14´c ja uutta pakkaslunta oli tullut jälleen sen 2-3 cm mutta sehän ei haittaisi mitään. Päinvastoin, olisi nastoille hyväksi kun kelikameroista olin katsellut kuinka lähes koko nelostie oli ainakin Tornioon asti kutakuinkin sulana.

    Kelitiedot, sää muuten sekä lämpötilat oli tiedossa että -14´c - -23´c välillä se seilaisi tuona ensimmäisenä ajopäivänä Jyväskylästä Kittilään Tornionjoki vartta ajaen (750km) mutta olisihan tässä aikaa. Laskin mielessäni että sen 14 tuntia kun tuohon väliin varaan niin ei pitäisi tulla yllätyksiä. Kesällä sama väli kun menee helposti kymmenessä tunnissa usealla tauolla. Taukoja olisi muutenkin pidettävä koska energiankulutus on aina kovempaa kuin kesällä ja juotava aina ja joka välissä. Tankkaisin kerrallaan vain noin 100km:n ajoille jolloin sitä muutenkin olisi pysähdyttävä joko wc-käyntejä varten tai sitten muuten jaloittelemaan olkoonkin ettei pyöräni päällä kylmä tule, onhan tuossa lisänä nyt vielä satulalämmitys jota ei aikaisemmilla reissuilla ole ollut, eli normi ”thuliliiivin” ja kahvalämppäreiden lisäksi nyt myös takapuoli pysyy sulana. Ajokintaina käytän perinteisesti villasormikkaita joista tosin on ollut seurauksena palovammat kämmenissä sekä sormissa kun tuo Bilteman setti on niin tehokas vaikka onhan siinä se miedompikin asento. Mutta kovilla pakkasilla sitä aina vaan automaattisesti valitsee tuon tehokkaamman asennon ja nyt samoin sain kämmeniin punaiset lievät paloarat kohdat kun en sitten muistanut laittaa niitä toisia ”avaruussormikkaita” villasormikkaiden sisään lämpöä tasaamaan kuten joskus on ollut….

    Lähtö sujui kuten pitikin. Olin valinnut lähtöajankohdaksi aamu kolmen-neljän välin koska tiellä olisi mahdollisimman hiljainen liikenne. Nyt kun aikaistin lähtöä sain noin tunnin edun. Olin siis aikataulussa edellä ja ensimmäinen tankkaus (tauko) oli suunnitelman mukaan Hirvaskankaan ABC:llä, toinen Viitasaaren vastaavalla ja kolmas jossain Kärsämäen kieppeillä. Tupoksen ABC olisi sitten pitemmän tauon, ehkä tunnin veroinen paikka jossa oli vähintään juotava jo kuuma kaakao jolloin oma termari olisikin jo juotu tyhjäksi.

    Ensimmäinen ja menomatkan ainoa aura-auto tuli vastaan Äänekosken Petomäessä. Olipahan melkoinen ”lakana” taas läpi ajettavana vaikka olin jo valmiiksi hiljentänyt vahtia koska tuo lumipölly on melkoinen jo tavallisen rekka-auton ohituksenkin jälkeen. Menee muutamia sekuntteja kun ei näe yhtään mitään ja matkassa se on jokuset 20-30 metriä joka pitää vaan ajaa luotolla.
    Toinen tankkaus oli siinä Viitasaarella kuten olin suunnitellutkin. Hiljaista. Ei muita asiakkaista missään. Vielä riitti kylmä vesi hörpättäväksi kenttäpullosta, eli ei ollut mennyt jäähän tuo ja olihan vielä termospullo täysin avaamatta. Kolmas pysähdys oli Kärsämäen automaattiaseman maastossa jossa oli jo termospullon vuoro. Kameralla kuvatessani akku oli mukamas jo tyhjä, eli kylmä oli tehnyt tehtävänsä kun kamera oli sivulaukussa. No sitten Tupoksen ABC:lle kurvatessani tankkasin jo vähän reilummin koska seuraavaa tankkauspaikkaa en etukäteen miettinyt ja otin siltä varalta jos vaikka Haaparannan puolelta hieman edullisempaa noutaisin….vaan ei.

    Ajosaappaat olivat kylmät. Oli aivan pakko riisua ne liikennemyymälän lattialle. Pihalla kotiloa tankkaava hemmo oli kysellyt taas tyhmiä: ”eikö se ole vetoisaa”? Sanoin ettei se haittaa kun on tuliliiivi. Kertoi että pakkasta on -20c ja olihan se jotenkin kiristynyt, täytyy myöntää koska visiirikin oli mennyt välillä umpeen, eli olin meinannutkin jo asentaa sähkövisiirin paikoilleen. Yläkeho ei ilmoittanut mitään mutta että jalat? Kuinkas ne nuo huopakumisaappaat nyt tuollei vaikka aina ovat olleet hyvät ajokengät (talvella siis)? Kävelin sukkasillani ostamaan kaakaon sekä juustosämpylän. Söin ne heti vaikka en aamiaiseen ole tottunut. Täytyy saada nyt jalat lämpöiseksi. Huopavuoret irrallaan, kypäri pöydällä (visiiri oli jo sulanut ja vettä oli pöydällä), ja itse ohjastaja sukkasillaan, saattoi olla huvittava näky, kieltämättä, mutta minkäs teet? Hipsuttelin noutamaan vielä toisenkin kaakaon ja vasta silloin kassallakin alkoi tiiviimpi puhe pyöräilystä sekä päämäärästä, pakkasista sekä kuinka kylmää oli luvattu.

    Olin ajanut 6-tuntia Tupokseen ja matka ei ollut vielä edes puolessa, (280km) aamu alkoi jo valoistumaan, kello oli 09:40 ja tuumailin että koska ylempänä on pakkanen vielä kovempi (-24´C) joudun pitämään nyt enemmän taukoja koska ei nuo huopakumisaappaat olisi tämmöisissä lämpötiloissa toimivat vaikka olin laittanut kahdet sukatkin niihin? Viime keväänä jutasin samoilla saappailla miinus 27:n asteen Kaamasesta Kirkkoniemeen nuo vielä toimivat aivan hyvin niin mites nyt sitten eivät? Aloin soittelemaan Ilkalle Kittilään että mikäs keli nyt on siellä ja mitä on luvattu? Ilkan mukaan sen -24´c mutta iltapäivään mennessä hieman lauhtuisi? Mitään ei ollut satanut.
    Kerroin ajosaappaistani ja arvioidusta tuloajastani Kittilään. Voisi mennä vielä Tornioon (230km) samat 6-tuntia joten siellä olisin noin 16:00? Sitten olisi pidettävä ruokatauko ja lopulle matkalle 250km tarvittaisiin ehkä jälleen 6-tuntia joten kyllä se illan puolelle menisi joka tapauksessa, että joskus kello 22:00 jos olisi sauna lämpöisenä sovittiin….

    Aloin katselemaan vuoroin pihalle jossa aurinko alkoi tekemään verkkaista nousuaan ja vuoroin ABC:n seinällä olevaa isoa ladonoven kokoista tv:tä. Kokeilin edelleen kylmiä huopakumisaappaita kun katse haki seinällä olevaa kelloa. Laskin mielessäni että eihän se olisi kuin 12 tuntia ajoa….
    Sitten tuli se Málagassa lomaileva K100RT pyöränikin jossain vaiheessa mieleen…..
    Enmää tiijä…..sellainenkin lause tuli mieleen..

    Päätin soittaa Ilkalle uudestaan. Mutta päätin myös että soitan vasta 13:51. Silloin olisin Pihtiputaan Shell-huoltoasemalla syömässä riisipuuroa seisovasta pöydästä ja niin teinkin. Kyllähän Ilkka ymmärsi tilanteen vaikka pohjoisen miehiä onkin jossa välimatkat ja lämpötilat ovat suurilla asteikoilla. Tässä nyt syön kotona kylmässä sivulaukussa olleita valmiiksi voideltuja ”ruskeita” kaalivoileipiä ja alan kohta purkamaan noita varusteita GS:n päältä talliin ja kun äsken peruin sen Kaamasen Jokitörmän majoituksen niin ei tämä nyt hirveästi harmita varsinkaan kun se rouva puhelimessa sanoi että oli aamulla miinus 29 astetta vaikka netin Foreca näytti -25c` ??



    Viimeksi muokannut: mchuurre; 26.12.2012 klo 20:00.
  2. #2
    Nooh, sattuukos noita vahinkoja. Mitä ny noita sun matkakertomuksia olen seurannut niin eiköhän tuon tissiposken voi ihan yhteistuumin unohtaa.
    T7
  3. #3
    Mulla oli aikoinaan talvella maastopolkupyöräillessä ne kahvalämppärin läpyskät ajokengän pohjallisen alla ja mp:n akku tarakalla, josta tuli virta lämppäreihin ja fillarin valoihin. Lämppärit oli oltava pohjallisen alla, koska olisivat muuten jalkapohjat kärventyneet. Aina vähän ennen kuin alkoi oikeasti palella varpaita, käytin lämppäriä päällä hetken ja taas mentiin puolituntia niin ettei mitään. Virtaa riitti muuten tuolla menetelmällä sellaiseen neljän tunnin lenkkiin pakkasen ollessa -20 - -30 astetta C.

    Piuhat kulki kengistä housujen lahkeissa vyötärölle ja siinä roikkui pistoke joka tökättiin ohjaustangosta tulevaan plugiin ja ohjaustangossa oli kytkin on/off. Toimis varmaan loistavasti huopakumisaappaissa huopavuoren alla ja jos olis liian kuuma niin laittaa vielä pohjallisen lisäksi.
    Pan European 1300
  4. #4
    Kuinka muuten saat tuon pyörän käyntiin noilla pakkasilla
    ZX10R -08
    ZX10R -11
  5. #5
    Lainaa qazwsx kirjoitti Katso viesti
    Kuinka muuten saat tuon pyörän käyntiin noilla pakkasilla
    On siinä nappi ku ei oo polkusinta enää nuis....

    3-vuotias akku, normi 19Ah et on tuo aina lähteny kuo pitänyt. Kui ?
  6. #6
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    On siinä nappi ku ei oo polkusinta enää nuis....

    3-vuotias akku, normi 19Ah et on tuo aina lähteny kuo pitänyt. Kui ?

    Omat ei meinaa startata edes kesällä aina jokatapauksessa hyvä juttu, taas kerran vaikka nyt takas jouduitkin kääntymään.
    ZX10R -08
    ZX10R -11
  7. #7
    Eli mitä tästä opimmekaan? Jos olet nukkunut aivan liian vähän, niin verenkierto heikkenee huomattavasti?

    Oisko mitään napata vaikka zopitiini jos epäilee ettei uni tule. Todettakoon että moni käyttää nukahduslääkkeitä väärällä tavalla. Eli he valvovat ekaksi esim. kolmeyötä ja sitten tulevat siihen tulokseen, että kun ei kerran saa nukuttua, niin pakkohan se on ottaa se nukahduslääke. Vaan eipä se juuri enään silloin auta. Mutta jos sen ottaa heti, kun tuntuu ettei uni tulekaan, niin saa nukuttua riittävästi ja seuraavana iltana ei tarvi tressata tuleeko uni vai ei

    Mutta anyway, kyllähän tosta pelkästä matkasuunnitelmasta ja lähtemisestä saa jo hyvät rispektit
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  8. #8
    En menis mäkään toteamaan mitään muuta kuin että se "tissiposki" arvonimi on sulle meleko turhanpäiväänen.

    Jotkut akkukäyttöset sähköpohjalliset löytyy mulla hyllystä vaan on varmaan enää kuriositeettitavaraa, en oo aikoihin kokeillu toimiiko ne enää. Toimivina, tuo idea olis kai sulle voinu jeesata hiukan pidemmälle, mutta ei se väsyneenä toimi ajaminen kummiskaan, joten ens kerralla sitte.

    Hauskoja tarinoita nämä joka tapauksessa. Jatka samaan malliin.
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  9. #9
    Aika vähän voi tän reissun perusteella tissiposkeksi sanoa

    Ja eikös pro osaa antaa periksi kun tilanne niin vaatii... pilven laidalta on myöhästä jossitella.
  10. #10
    ei tosta voi kyllä tissiposkeks sanoo millään,suuren kumarruksen kyllä heitän.
    aika harva tyyppi tohon pystyy,motoristi henkeen ja vereen,,
    kyllä se on tosi jos on tosi väsy,niin paleltaa niin pr....ti,kokemusta on.
    eiköhän se herra huurre ois suosiolla pakattava mopo kesävarusteilla ja
    lähdettävä sinne spanian lämpöön pörräämään.
    ex.kawasaki zx6r-97 zzr600-91 red devil
  11. #11
    No, ainahan tälläisessa tapauksessa on pieni sarkastinen itseruoskinta paikallaan!

    Ei muuta ku vähän lisävarusteita, kuten vaikka ne lämmitettävät pohjalliset mukaan ja uutta yritystä parempien yöunien saattelemana
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  12. #12
    Ootsää kyl Huurre melekonen luuseri. Sinuna pistäsin nyt pään pensaaseen ja ottasin vasta kevväämmällä pois....
  13. #13
    Motorg ry, hallituksen jäsen shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Karza kirjoitti Katso viesti
    Ootsää kyl Huurre melekonen luuseri. Sinuna pistäsin nyt pään pensaaseen ja ottasin vasta kevväämmällä pois....
    Menisin kyllä vielä pidemmälle! Ehdottaisin harrastuksen vaihtamista vaikka uimahallissa polskimiseen
  14. #14
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Menisin kyllä vielä pidemmälle! Ehdottaisin harrastuksen vaihtamista vaikka uimahallissa polskimiseen

    ...tänks kaverit, otan neuvosta vaarin, eli pyörät myyntiin....

  15. #15
    älä nyt tollasta laita,myyntiin,,,kukas se sitten näitä matkajuttuja kirjottelee,
    näistä saa aina niin hyvät opetukset,ajoreitit,säästyy monelta turhalta reissulta
    kun näitä lueskelee.mopoon kesävarustus ja lämpöön pörrämään,pistät
    taas muutaman hyvän reittikartan ja videon,mitä voi taas kateelisena katella.
    ps,otas suunaks toi spania.varmaan jotain reittejä siellä mitä et ole ajannu vielä.
    ex.kawasaki zx6r-97 zzr600-91 red devil
  16. #16
    joutuu tunnustamaan... olen sellaista ihme painajaista moporeissusta nähnyt monta kertaa että talvi/lumi/pakkanen tulee kesken reissun ja se tuntuu kyllä tod. painajaismaiselta... ja peitto on aamulla solmussa

    Mihin tätä talvimopoilua oikein vertais, vuorikiipeilyyn?? nimettäin että ymmärtäs
    "On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
    -Nalle Puh-
  17. #17
    Lainaa Petsku kirjoitti Katso viesti
    joutuu tunnustamaan... olen sellaista ihme painajaista moporeissusta nähnyt monta kertaa että talvi/lumi/pakkanen tulee kesken reissun ja se tuntuu kyllä tod. painajaismaiselta... ja peitto on aamulla solmussa

    Mihin tätä talvimopoilua oikein vertais, vuorikiipeilyyn?? nimettäin että ymmärtäs
    Jos kerta ajohommista tykkää, niin sitä pitää silloin tehä. Se vain on niin että se on hyvin pitkälti asennekysymys tuo, eli ei sen kummosempaa ole ku kesälläkään jos vain asenne on kohillaan että;
    - jarruja ei sitten käytetä kuin kesällä,(mieluusti ei ollenkaan..), eikä raotellakkaan
    - erityisesti risteysalueet on luikkaita..
    - ohjausliikkeet muutoinkin "gently"..
    - ennakoiva ajotapa!
    - renkaat kunnossa

    Ja tuosta vieläpä nauttii, varsinkin jos vielä ompi: -kahva-,satula-, sekä selänlämmitin
  18. #18
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Jos kerta ajohommista tykkää, niin sitä pitää silloin tehä. Se vain on niin että se on hyvin pitkälti asennekysymys tuo, eli ei sen kummosempaa ole ku kesälläkään jos vain asenne on kohillaan että;
    - jarruja ei sitten käytetä kuin kesällä,(mieluusti ei ollenkaan..), eikä raotellakkaan
    - erityisesti risteysalueet on luikkaita..
    - ohjausliikkeet muutoinkin "gently"..
    - ennakoiva ajotapa!
    - renkaat kunnossa

    Ja tuosta vieläpä nauttii, varsinkin jos vielä ompi: -kahva-,satula-, sekä selänlämmitin
    Pakko kompata, että kun saa laitteet toimimaan ja keli on kohdallaan niin fiilinki on mitä mahtavin .
    Samoin oppii jouhean ja rauhallisen ajotavan .


    Tässä katselen kuin kissa pistoksissa kun ei kerennyt millään Hondaa varustamaan talviajoon .
    Onko se vielä Heidenautin kitkat laitettava joululahjaksi että pääsee myöhäistalvella edes postilaatikon kiertoon.
    PS: viime talvena pudotin 20 asteen pakkasessa sen bilteman läpöpussin saappaaseen kun kerran alkoi vasemman jalan ukkovarvasta palella . Oli hyvä ensiapu että pääsi vammoitta kotiin .
    Triumph Tiger 800 XRX

  19. #19


    toiset jättää kesällä ajamatta kun vähän ripsii vettä ja sä olet huolissasi kun et enää -27 asteessa jaksanut ajaa ...

    elä huoli tissittömät ovat poskesi ja luopion viittaakaan et saa
    Not bad day to drive

  20. #20
    Pitkällisen pohdinnan ja tutkimustyön jälkeen, moottoripyöräilystä riippumaton TTTLK (TalviTourinkiTutkijaLautakunta) on päätynyt seuraavaa tulokseen 25.12.2012 Joulupäiväajohommien keskeytykseen aiheuttaneista syistä:

    -SA-huopakumisaappaat olivat vaihtuneet, tai ainakin ohjastaja muistelee joutuneensa vaihtamaan itse saapasosat rikkoontumisen seurauksena. Huopavuoren vaihtumisesta ei ole täyttä varmuutta mutta tod.näk myös vuori on vaihtunut joka on ohuempi (lue kylmäkestoltaan surkiampi), kuin edeltäjä mallissa.

    -GS:n ulkolämpömittarin muistista löydettiin myös alhaisempia lämpötiloja kuin mitä oli odotettavissa, (-14´c - -20´c). Alin ajolämpötila menomatkalla on ollut -25´c (muistissa) joka lienee sijainneen Kärsämäen seutuvilla aamu 05:20 -06:12 välisenä aikana.

    -Ohjastaja ei käyttänyt satulalämmitystä matkan alusta alkaen, (uusi varuste). Satulalämmitys kytkettiin päälle vasta Viitasaaren ABC:ltä lähdön (tankkaus), jälkeen jolloin ajoaikaa oli takana jo noin 79 minuuttia (02:43 Tikkakoski), lähdöstä.

    -Viitasaaren ABC:llä juotu vesi oli kylmää eikä sisätiloissa käyty. (tankkaus automaatista). Tankkilaukussa odotti kuumalla vedellä täytetty termospullo mutta se avattiin vasta Kärsämäellä (klo 06:24).

    -Mukana olevassa "expedition-talvivaruste"-pussista löydettiin myöhemmin käyttämättömiä kertakäyttöisiä tasku/kenkälämmittimiä joista saadaan miellyttävä lämpövaikutus jopa 6h:n ajalle. Näiden varusteiden (6 pussia) mukana olosta ei ohjastajalla ollut muistikuvaa kuin vasta varusteita purettaessa kotitallissaan.
    Noiden pussien toiminta voidaan käynnistää välittömästi tunnistettaessa kylmenneitä kehonosia ja pienikokoisena niitä voidaan sijoittaa helposti myös ajosaappaisiin, jopa pohjallisten alle.

    -Mukana ollutta sähkövisiiriä ei menomatkalla asennettu paikoilleen joka olisi pitänyt huolen riittävästä ajonäkyvyydestä aina Tupoksen ABC:lle ilman yhdellä kädella ajoa (visiirin hankaamista toistuvasti ohjastamisen aikana), tämä olisi myös osaltaan luonut lisälämpöä kasvoille joka edelleen olisi lisännyt matkustusmukavuutta ohjaamossa. Sähkövisiiri asennettiin paikoilleen vasta ABC;n sisätiloissa mutta silloin päätös matkan keskeytyksestä oli jo tehty.

    -Ohjastaja ei ollut ruokaillut. Ainoastaan 2 kaakaoannosta sekä 1 juustosämpylä eivät anna riittävästi energiaa pitkähkön ohjastamisen jälkeen (280km) alhaisessa lämpötilassa. Mikäli ABC:llä olisi nautittu lämmin ateria olisi vireystaso sekä energiansaanti (lue lämmöntuotto) ollut aivan toista luokkaa jolloin matkan jatkaminen kohtelle (Kittilä), olisi ollut todennäköistä.

    -Ohjastaja ei ollut nukkunut ennen ajoon lähtöä kuin 20 minuuttia. Myös edellistä yötä edeltäväkin yö oli mennyt huonosti puolisonsa kuorsaamisen takia. Arvio tuosta yöstä oli noin 4h. Molemmat tapahtumat osaltaan vaikuttanut lämpötasapainoon sekä vireystasoon sähkölämmitteisistä lisävarusteista ja asusteista huolimatta.

    -Ohjastaja väittää kuulleensa uuden vierasäänen (metallinen, hento, "klinks" aina jokaisella etupyörän pyörähdyksellä) jo ensimmäisellä tankkauspaikalla Hirvaskankaan ABC:llä (klo 03:04). Äänen paikallistaminen on ollut vaikeaa mutta sitä on yritetty tehdä uudelleen mm Viitasaarella. GS pantu keskituelle jolloin etupyörää on voitu pyörittää. Äänilähteeksi on arveltu nastojen aiheuttamaksi (etulokasuoja), tai sitten nopeusmittarin anturi, mutta ei täyttä varmuutta ei saatu. Ääni ei ole voimistunut mutta jatkunut aina Tupoksen tankkauspisteelle asti. Paikoillaan pyörää siirrettäessä ääntä ei ole saatu esille. Moottorin kierrokset eivät ole olleet äänen syynä. Osaltaan vieras ääni on varmasti osaltaan vaikuttanut matkan keskeytymiseen koska ääni on esiintynyt jo alkuvaiheessa, pahimpana scenariona vaihdelaatikon laakerin hajoaminen.


    TTTLK:n uudet suositukset 10.01.2013:

    - Alle -12´c:n lämpötiloissa on käytettävä ja kytkettävä kaikki mahdolliset lämpöä tuottavat sekä matkustusmukavuutta lisäävät lisävarusteet päälle silloin kun ajoaika ylittää 2h. (Satulalämmitys ml).
    - Kylmän veden nauttimista on ehdottomasti vältettävä alle -12´c:n lämpötiloissa.
    - Kuuma vesi nautitaan aina ensin. (Termospullo)
    - Talvella yli 2h:n matkoilla suositellaan tankkaus suoritettavaksi kassalla jolloin ohjastajalle tarjoutuu jaloittelu mahdollisuus sisätilakäynteihin (wc:t ml).
    - Kertakäyttöiset lämmittimet on sijoitettava aina selvästi näkyvään paikkaan ja talvella päällimmäisiksi.
    - Lämmittimiä tulee käyttää jo ennen kuin esim ajosaappaat menevät jäähän.
    - Talviajossa unen tärkeys (lämmönsäätely & tuotto), korostuu joten tarvittaessa matkan alkamisajankohtaa on siirrettävä vaikka liikennemäärät pääteillä kasvaa päivän tulon myötä. Valaistuksen määrä on kuitenkin pohjoisessa kutakuin sama (kaamosaikana).

    TTTLK:n yhteenveto:

    Tutkijalautakunta toteaa ohjastajan syyllistyneen seuraavaan ja osaltaan myötävaikuttaneen matkansa keskeytykseen: Talviajopalveluksen tahallinen välttäminen.

    Viimeksi muokannut: mchuurre; 12.01.2013 klo 20:19.
  21. #21
    Hyvä raportti. Ilman sitähän noita hommia tuskin...siis onhan noita raportoitava. Vaan helpompaa oli varmaan ku Talvisodassa. Ja lämpösempää. Mutta molemmat reissuthan oli tehtävä...eri syistä.
    Viimeksi muokannut: hidas57; 12.01.2013 klo 21:56.
  22. #22
    Ei käyny jutusta ilmi että löysitkö Mchuurre reissultas niitä Joulupukin jälkiä ?
    Kawasaki Z750R - 2012 -> Suzuki GSF1250 Bandit ABS - 2013
  23. #23
    Lainaa SMI kirjoitti Katso viesti
    Ei käyny jutusta ilmi että löysitkö Mchuurre reissultas niitä Joulupukin jälkiä ?
    Nokue. Vain jokusen kuusen kuten kuvassaki.....mut lähen kahtoo uuvestaan....
  24. #24
    Aika on armoton kaveri, eikä auta vaikka kuinka jumalauta vastaan vänkää .

    Juttu vaan on niin, että ei enää aikuisena pysty nukkumatta ja syömättä
    vetämään kuin parikymppisenä.... missään.... mitään.... millään .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  25. #25
    Ai jumalaut, et on taas hauska juttu KIITTI HUURRE
    Tuli vaan havaittua tää stoori näin viiveellä, mut onneks edes viiveellä !!!

    Mistä se sun Kepnekaisen seudulle tekemäs reissutarina löytyy? Se missä sä yöllä näät unta!! En löydä sitä nyt mistään, mut se on niin hyvä ja hauska se video, et se pitäis lähettää Cannesin lyhytfilmifestivaaleille
    Viititkö pistää sen vaik tänne, et saadaan nauttia !!?

    Hyviä ajoja ja kesää sulle Huurusukko ja muillekin!!

    PS. Ite lähden ens viikon alussa Lofooteille kalaan
    FJR-1300
    V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)


  26. #26
    Lainaa mara55 kirjoitti Katso viesti
    ....
    Viititkö pistää sen vaik tänne, et saadaan nauttia !!?....


    PS. Ite lähden ens viikon alussa Lofooteille kalaan
    No kiitosta kiitos ! Kiva jos miellytti..on niin monen monta viteoo tullu pukattua mut oiskos se sit tää painajainen ku välillä tulee nukuttua huonommi ?




    Somat Ilveksentassu-jutaukset vaan sullekkin ja ajamma Rauhasa !
  27. #27
    Kyl nää omat viimeaikaiset huonon ajokelin muistelot on ihan suffeli hommia kun lukee näitä sun tarinoitas.

    Kuluvan kuun 10. päivä laskettelin tuolta pohjoosesta VT4- ja VT8-pitkin mopottimella kun tuossa Tervolan jälkeen alko vihmoo vettä lähes koko ajan jatkuen tuonne Kokkolan eteläpuolelle (n.400km), välillä tuli isostikin kera puuskatuulen ja lämpötila koko välin +5C kuin nakutettu. Siinä alko vanhaa luuta kolottaan ihan tosissaan.
    Vaasassa kun tiet kuivui ja lämpötila nousi +10C niin alko hymyilyttään ihan isekseen ja Porissa oli +15C ja hymy senkuin leveni.

    Se tuli todettua että kahvanlämmittimet on hyvä varuste tuossa kelissä ja Richan C-Change ajopuku piti vettä, Finnsvalan alusasu ja kypärähuppu sekä merinovillainen väliasu oli kans asiaa; kypärä Shuberth C3 toimi vaikka huurteeseen vetikin kun kosteus lopulta otti vallan. Richan vedenpitävät käsineet täysin ala-arvoiset, käytössä 2-paria. TCX Gore-Tex ajosaappaat pitivät veden ulkopuolella.
    Viimeksi muokannut: räme; 20.05.2013 klo 15:37. Syy: ajosaappaat
    Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
  28.  
  29. #28
    Huurre moi !
    Ei toi video, vaan se, missä sä oot just tuolla, mut siinä unessa on joku urpo kyydissä, kuski pistää hanaa kunnolla ja se kyytiläinen on ihan kauhuissaan ja yrittää huutaa jotain ja ajoviima haukkaa sen suuhun jne.

    Kiitos Lofootinreissuvinkeistä tuolla " Minne suunnistat"-viestiketjussa. Pistin paikat muistiin. Sen "Silvervägenin" olen pari vuotta sitten ajanutkin ja ymmärtänyt hyvin miksi sillä on tuollanen nimi --> siellä kun kukkulat on enimmäkseen huurussa eli hopeiset mihin vuodenaikaan tahansa aamuisin

    Nyt ois tarkoitus tulla kotiapäin "blåavägenin" kautta. En tiedä, millanen on, mut käydään katsomassa.
    FJR-1300
    V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)