Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Aikeissa on talvipuhteina vaihtaa toiset jouset eteen tuohon VFR1200:een. Manuaalin mukaan pitäisi etuhaarukan putkien irroituksen jälkeen kiristellä jousen yläpäähän työkalu, jolla pystyy painamaan jousen esijännityksen pois ennen yläosan purkua. Tällöin jousen pystyy sitten poistamaan. Miten olette toimineet? Oletteko lainanneet/tehneet/ostaneet ko työkalun jostakin? Kuvan mukaan kyseessä on renkaasta, josta menee läpi kaksi tappia, jotka kiristetään jousen yläpään holkissa oleviin reikiin. Vai pystyiksikö homman purkamaan jotenkin ilman tuota työkalua?

    Tällainen:
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  2. #2
    tein tuollaisen kahdesta isosta pultista ja metalliputkesta leikatusta renkaasta, todella paksuseinäistä putkea pätkä. varmaan 2cm pätkä ja siihen reiät ja kierteet reikiin. Muokkasin pulttien päät kärkimäisiksi smirkkelissä.

    kyllä se pystyy ilmankin purkamaan, vetää pohjasta pulttipyssyllä sen vaimenninpatruunaa pitävän pultin irti.

    osan honda keuloista pystyy purkamaan parilla lenkillä. johtuu siitä, että yleensä tuota rengasmallin puristinta käytetään suzukissa, joiden keuloissa ei yläpäätä saa irti muuten, esim 954 hondassa sen saa irti ottamalla klipsin irti siitä säätöpyörän alta yläpäästä. Sitten pyörittää aukipäin sitä mutteria, se tuntuu pyörivän tyhjää, ja tuntuu että pitäisi pitää kiinni siitä alutangon päästä, mutta sen rikkoo helposti.

    Parempi on vain pyörittää kunnes jousen yläpään säätö tulee kattoon, sitten pyöriminen loppuu ja mutteri aukeaa. Sen jälkeen yläpää irti.

    VFR voi olla erilainen, pitäs nähdä manuaali....

    JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  3. #3
    Tuommonen tee se itse tekele tuli aikanaan tehtyä. Kannattaa ottaa kaveri avuksi kun noiden kanssa jousta kasaan puristaa. En ainakaan itse olisi saanut jousta painettua kasaan ja samalla laitettu prikkaa mutterin ja muoviholkin väliin. No mä oonkin tämmönen hankisääski.

    Sitten kun haluaa helpolla tehdä, niin tämä on ehdoton ykkönen.

    ps. laitetaan pukinkonttiin 100 eurolla tuommoisa työkaluja jos kiinnostaa
    -Bmw S1000RR 2021-
    http://www.jaha.fi/
  4. #4
    Lainaa jaska_73 kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa ottaa kaveri avuksi kun noiden kanssa jousta kasaan puristaa. En ainakaan itse olisi saanut jousta painettua kasaan ja samalla laitettu prikkaa mutterin ja muoviholkin väliin.
    Kyyllä se onnistuu soolonakin. Tuoliin istumaan, pumppu polvien väliin, työkalun hantaakit polvitaipeisiin.

    Tuollaviisii saa jaloilla painettua pumpun kasaan ja kädet jäävät vapaaksi tuon topparin tai lenkkien kanssa pelaamiseen.
  5. #5
    tuolla työkalulla vaihdoin ilman apua.. piti virittää kyllä kuormaliina työkalun kahvojen yli, ja liinat jalkojen alle, että sai yhtä aikaa pidettyä puristuksen ja sai avattua yläpään.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  6. #6
    Kiitos neuvoista. Pitänee käväistä romiksella ja värkätä sopiva työkalu.
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  7. #7
    Tollasta jaska_73:n 100€ maksavaa työkalua olen hypistelly, niin en kamalasti jaksais enempi askarrella. Ne uudet, ilmeisesti jäykemmät ja lineaariset jouset on hiukan erilaiset puristaa kasaan, kuin pehmeämmät originaalit. Voi tulla tuska ja hiki kasatessa huonoilla välineillä ja yksin.
    - Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
  8. #8
    Lainaa Talttapää kirjoitti Katso viesti
    Kyyllä se onnistuu soolonakin. Tuoliin istumaan, pumppu polvien väliin, työkalun hantaakit polvitaipeisiin.

    Tuollaviisii saa jaloilla painettua pumpun kasaan ja kädet jäävät vapaaksi tuon topparin tai lenkkien kanssa pelaamiseen.
    Tossa kattelen just FZR:n jousien purkamista ja vaikka tää on vanha ketju, pistetään siltä varalta että joku etsii noita työkaluja. Tällä kaverilla on näppärä konsti tuohon:

    https://www.youtube.com/watch?v=TRCsjQ85w8M

    Kohdassa 01:20 ->

    -Kähmy
    2001 Yamaha XJR 1300
    1992 Yamaha FZR 1000 Exup
  9. #9
    Tuo vaikuttaa parhaalta tähän mennessä. Juuri mietin että miten tuon saisi purettua. Vanha työkalu osoittautui viimeksi vähän rimpulaksi ja mietin pitäisi ostaa ihan tehdasvalmiste. Tuo on minusta vielä parempi. Kiitos vinkistä.
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  10.  
  11. #10
    Näppärän näköinen työkalu tuossa youtube-videossa.

    Ennen kun irrotat niitä putkia T-paloista, niin muista löysää korkit ulkokuoresta. On sitten helpompi tehdä tuo, mitä toi jätkä tekee 5-10 sekunnin kohdalla.

    edit. Mä oon käyttänyt tollasta työkalua (joku ebay-ostos Englannista. Ajoi hyvin asiansa ja on tukeva), mikä sun aloitusviestin kuvassa on. On tärkeää, että se työkalu on hyvä, kun sitä pitää painaa aika paljon (eli jousen vaatiman voiman verran). Eli ei ole toivottavaa, että se työkalu lipsahtaa niistä kahdesta reijästä pois.

    edit2. Tämähän oli joku iänikuisen vanha threadi No tulipahan turinoitua.
    Braaaaap