Tämän jälkeen voi ainakin unohtaa ne kuljettaja pystyssä, Cd 1 skenaariot.
http://www.leesperformance.com/artic...id=20&act=view
Eli viimeisin tuulitunnelitesti mp-puolella, sportrider 2006.
Eli ilman kuskia pyöritään 0,5 ja 0,6 välillä; kuski pystyssä ollen 0,552- 0,667 välillä, ja kuski maaten 0,467- 0,504 välillä. Ja sitten modattu kuitenkin vakiokatteinen(tankkia lukuunottamatta) Busa 0,400...
Kuskikaan ei näyttänyt ihan pienikokoinen olevan.
Eli tuollaista 0,6-0,7 voisi käyttää Cd-arvona, mikäli haluaa katetulle pyörälle laskeskella pystyssä ajoasennossa ilmanvastuksia. Nämä varmaan nahkapuvulla. Löysät goretexit , reppu selässä ja laukut matkassa niin eiköhän sitten liikuta siellä 0,8-0,9 paikkeilla?
Viimeksi muokannut: SMRacing; 03.10.2012 klo 20:54.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Sarkasmin häiväys... enintään... sanoisin
Monessa asiassa ihmiset jakautuvat mielipiteiltään, tarpeiltaan toiveiltaan ties miten moneen ryhmään.
Kun "isojako" tehdään kahteen.. ja varsinkin jos puhutaan mistä tahansa "välineurheilusta".....
vaikka sitten viulunsoitosta tai reiän kohdalta rämpyttämisestä,
toiset hakee sitä armotonta alkukantaista fiilistä.... toiset taas tumputtaa teknisillä detaljeilla.
Yksi siis ruikkii punttiin kun 60/70- luvun taitteen, ajan trendien mukainen jyrkkänokkainen ja
korkeapuristeinen isolohko kaikessa karuudessaan tömistää tannerta ja tennarin takana
jyrähtää 600-700 kopukkaa.
Ajo-ominaisuuksista ei paljon juteltavaa ole... ellei sitten tehdä alustaa kisakuntoon.... eikä
paljon sittenkään.
Toinen taas askartelee uuden Nipponin huipputekniikan ja elektroniikan kanssa, eikä
em. tehoihin puolet lisää ole mitenkään tavoittamattomissa.
Tojo tosin vaan puhisee kun naapurin fabun perus Corolla käydessään paikallaan tai
normiajossa....... mutta puntti on harrastajalla ihan yhtä märkä.... eri syistä tosin.
Ihan käytännön esimerkkinä voisi ottaa vaikka kovemman luokan Lexuksen... suoraan kaupasta.
Hieno peli.... mutta kuskille kuuluisi ainakin vuoden sukkahousut kaupan päälle...
sukupuolesta riippumatta.
Mopoilussa taas vauhti ja vaaralliset tilanteet ovat samalla tavalla universaali "juttu", mutta
mistä kukin sitten sen "fiiliksen" ammentaa muilta osin....
Yhdelle se on kun "kaksio kodin täydeltä elektroniikkaa".... ei puutu kun paskapönttö ja suihku.
(nekin pitäis tosin olla elektronisesti ohjattuja yms)
Toiselle taas maistuu "niin Neanderthaalia.... niin Neanderthaalia juttu" ja.... juu. Ei aja Hondalla!
Kehitys on hyvä ja monin osin jopa välttämätön asia.
Itse Perkeleeksi se kuitenkin muodostuu sitä kautta, ettei siihen suhtauduta
missään yhteydessä kriittisesti ja sitä pidetään kaiken yli kävelevänä itseisarvona jota
ei sovi kyseenalaistaa.
PS. Perinteinen "tuleen tuijottaminen" versus sähkö/lumetakka.
Taitaa suurin osa huomata "eron" lisäksi myös "kehityksen", mutta
väitän vakaasti, että valtaosa työntää tuolta(kin) kohdalta sen "kehityksen"
just sinne mihin se tuolla kohtaa kuulukin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
No nyt ihmettelen enää, miksi tulit tähän topiciin huuteleen? Miten liittyy alkuperäiseen aiheeseen? Minun tarkoitukseni ei ole ollut missään vaiheessa moittia niitä, jotka haluavat ajaa vaikka työntötanko V8:lla tai ihan millä vaan. Itsekin ihailen myös niiden raakaa olemusta kun ovat parhaimmilleen rakennettuja. Tässä nyt vaan on aivan muusta kyse.
Tämä topici ei ole myöskään missään nimessä tekniikan kehittymisen sokeaa ihailua, vaan nimenomaan tarkoitin kriittiseksi keskusteluksi. Erityisesti teknisen kehityksen kokemuksia tarjoavien vaihtoehtojen puuttuminen on se juttu, jonka jo siis uskallan esittää väittämänä matkamoottoripyörien osalta.
Eläköön isolohkotkin edelleen!
Viimeksi muokannut: sarkka; 03.10.2012 klo 21:39.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Kieltämättä tuo oli pyörä, jota ennakkohehkutuksen perusteella olin vahvasti ostamassa. Olin jo ennakkoon koeajonkin varannut. Sitten kun tuli ensimmäiset testit ja todelliset tekniset speksit näytille, niin pettymys oli niin raju, etten vieläkään halua edes koeajolle lähteä.
Varmasti hieno vaihteisto ja pyörä muutenkin pääosin. Mutta:
- paljonko tarjoaa vääntöä esim 2000rpm? Ei motivoi minua.
- oliko poikkeuksellisen kevyt tullessan suhteessa muihin?
- tarjoaako pienen kukutuksen kautta pitkää toimintasädettä?
- pahimmat niitit mielenkiinnon loppumiseen olivat toistuvat jutut siitä, miten ruikkii kurat mittariston kohilta kuskin päälle.
Ei matkapyöräksi minulle näillä näkymin. Vaikka pirun nätti laite onkin mielestäni.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Viihteeksihän tämä on mennyt jo alkumetrien jälkeen, jolloin kysymykseen liittyvät
rankat realiteetit lyötiin useammaltakin taholta tiskiin.
Toki.... Sivujuonteena oleva "mitä elämystä MOOTTORIPYÖRÄILYSTÄ haetaan", ei ehkä
kuitenkaan ole niin merkityksetön asia.... kaupallisiin realiteetteihinkään liittyen![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Totta sekin, että autoissakin 4l "gt"-luokissa bensakoneilla harvinaista.
Mutta silti tekniikka on saavuttanut jotain tehokkaampaa kokonaispalamisprosessia tässäkin.
Myönnän että esimerkki on hiekkalaatikkoluokkaa minulle, mutta kyllä näitäkin Suomen teille alkaa ilmaantua ja itsellekin muutaman vuode päästä voisi olla Saksan haku jälleen kohdallaan.
http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/...ata/index.html
On siinä varmasti pieni ilmanvastuskin, mutta melko upeat luvut on heittää pöytään suorituskyvyn ja kulutuksen suhteeksi.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Onkohan moottoripyörissä muutenkin kyse rahasta, joka pitää tekniikan suhtkoht yksinkertaisena? Varmasti prätkiinkin pystyisi soveltamaan paljonkin uutta jo automaailmasta tuttua tekniikkaa mm. tuohon taloudellisuuteen liittyen, mutta karkaisiko uusien pyörien hinnat pilviin?
Näillä energian hinnoilla se ei varmasti olisi yhtään huonompi asia. Tietenkin sporttisissa pyörissä se ei liene hankinnan kannalta niin tärkeä juttu, mutta matkapyörissä ja allroad pyörissä voisi olla kova sana.
Pieni ahdettu bensamoottori, niin todennäköisesti päästäisiin hyvinkin pieniin kulutuksiin normaaliajossa. Ihme ettei tuollaista ole vielä tullut nykypyöriin. 80-luvulla oli lähinnä sen takia että saatiin voimaa reilummin ulos, mutta sen jälkeen sitä on saatu on vaparistakin enemmän kuin tarpeeksi.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 03.10.2012 klo 22:57.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Sporttipyörissä taas sitten voi miettiä suorituskyky/kulutus suhdetta. Jos 1000rr bemari menee vaikka 6l/100km ja suoritusarvot on 0-200km/h 6,5s ja 0-1000m 300km/h niin ei ensimmäisenä tule mieleen että kulutusta pitäisi saada alas.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
1000rr ja Ducatin muutamat pyörät kyllä ovat minun mieleeni erityisen kauniita. Se kauneus on nimenomaan teknistä ylemmyyttä. Silti ne eivät taivu kaksipäällä matkailuun tai edes yksin pitkille mukaville reiteille.
Kyykyistä en kyllä yhtään osaa kaivata edes toimintasädettä lisää.
Ja niissä painot alkavat olla jo erityisen hyvissä lukemissa.
Enkä osaa itse ainakaan kuvitella niiden kaipaavankaan tai edes saavan lisäarvoa jostain erityisestä turbotekniikasta.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Autot on aika monta dekadia isompaa businesta kuin mopot.
Vertaa paljonko maailmanlaajuisesti jotain Nissan Pesupalloa myydään vs. vaikka Gixu.
Ja myydyimpiä pyörätyyppejä on kyykyt ja cruiserit, matkapyöräily on marginaali-ilmiö.
Vaikka kate / mopo voi matkapyörässä olla hiukan isompi kuin kyykyssä, asiakaskunnan eroista johtuen (eläkkeellä olevat papat vs. parikymppiset jannut), niin isoista voluumeista se raha saadaan.
Tästä seuraa väistämättä niukkuutta tuotekehitystiimien nuppiluvussa, simulaatioajassa (aerodynamiikka, moottorin virtauslaskenta, lujuuslaskenta ym.), dynon tuntimäärässä, tuulitunneliajassa, montako protovaihetta on ym ym, siis ylipäätään budjettiin.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Näinhän se maailma tapaa maata.
Kuitenkin henkilökohtaisesti en tahdo millään hyväksyä keskinkertaista tai huonoa työtä. Jos ei voi tehdä parasta pyörää suunnitellessaan uutta, niin miksi tuhlata rahaa kehittämiseen ollenkaan? En vain kaikesta huolimatta pysty hyväksymään viimevuosien uutuuksien keskinkertaisuutta tai osittaista taantumista. Samalla rahalla voi tehdä asiat hyvin tai huonosti.
Itse ennustan (toivon) että aivan lähivuosina nähdään VAG-konsernin autotekniikan hyödyntämistä Ducatissa. Samoin BMW:llä. Onkohan muilla merkeillä jotain kytköksiä? Tai tietääkö joku esimerkiksi sellaista, että jostain merkittävästä syystä nuo olisi niin vahvasti yhtiöitetty toisistaan erilleen, ettei synergiaetua ole odotettavissa?
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
1..... Se kaiken lähtökohta on RAHAN TEKEMINEN. Ei sinällään esim. moottoripyörän(tai minkä tahansa),
puhumattakaan että "hyvän" sellaisen". Joskus tietty rahan tekemisen palapeliin (kokonaisuuteen)
kuuluu myös esim. teknisesti ylivoimainen tai edistyksellinen tuote.
2. Toimivan markkinahinnan ja tuotantokustannusten suhde tuppaa vaan olemaan se kivijalka... ja
tietysti myös se, johon se varvas tahtoo kolahtaa.
Suunnittelu sinällään, sen kustannukset sun muut oheisasiat ei välttämättä ole ongelma
muutoin kuin taloudellisen lopputuleman kautta.
Kyllähän tähän "murheen yhtälöön" törmää kuluttajana ihan asiassa kuin asiassa ja
ankarasti se usein vituttaa.... ihan rehellisesti sanoen, eikä elämän realiteetteja
aina... jostain innostuessaan välttämättä jaksa tarpeeksi muistaa.
Meillähän on arki turvoksissa erilaisia asioita... tavaraa, palvelua jne. jossa kaikessa hulluudessaan
homma menee niin, että "parempaa" voisi saada helpostikin, mutta tuotantopuolella asian
toteuttaminen kataa taloudelliset realiteetit..... kun toiminnan pitäisi olla liiketoimintaa (rahan tekoa).
Kun tässä nyt ollaan jo "viihteen puolella", kuten todettiin, voisi miettiä juuri mopohommissa
erästä mielenkiintoista ilmiötä.
Tehtaiden "kilpailuosastot" ja toiminta.
"Tuotekehitys ja innovointi" on omalla tavallaan ja merkittävissä määrin ulkoistettu jo
ajat sitten ympäri maailmaa erilaisiin "kisateameihin" ja "pajoihin".
???? Tehokkain ja samalla myös taloudellisin tapa oikein ja oikeassa mittakaavassa toteutettuna!
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kun on OT, niin olkoon.
BTTB edellä, on olemassa osastoja joiden tarkoitus nimen omaan on huonontaa tuotteita suunnitellusti, jotta elinkaari olisi kohtuullinen ja kauppa kävisi, ollen taasen kuluttajien kukkarolla.
Näistä huonontamisasiostahan oli hiljan dokumenttikin TV:ssä.
Että, kyllä tässä markkinavoimien armoilla ollaan, haluttiinpa tai ei, voi siitä uloskin hypätä - mutta se on taas
toinen juttu.
<p>.</p>