Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 49:een 49:sta
  1. #31
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Kaikki se mitä luulit osaavasi menettää hetkeksi aikalailla merkityksensä ja pysyäkseen edes auttavasti mukana, saa ihan oikeasti alkaa puristaa päästään uutta uskallusta ja paneutua asioihin ajatuksella. Keskiryhmän yläpäähän kapuaminen ei ole kummoinenkaan temppu mutta edes puoliväliin nopeaa ryhmää saa jo paiskia hartiavoimin töitä. Itse sinne olisin tuskin koskaan yltänyt.
    Rata-ajoon sopivalla vehkeellä, nopean ryhmän vauhtiin riittää se että ajolinja pysyy kohtalaisen hyvänä mutkasta toiseen, jolloin kierrosvauhti pysyy tasaisena, ja kierrokset setin sisällä tasaisena. Ei tarvitse osata vääntää kaasua, ei tarvitse osata jarruttaa.
    Keskitason nopean ryhmän kuski pystyy ajamaan jopa yhdellä vaihteella nopean ryhmän aikoja. Joka ehkä kertonee siitä että kierrosaika on jossain muualla kuin siinä armottomassa suorittamisessa.

    Hiki tulee vain silloin, kun yrittää raivoavauksilla ja kammojarruilla ajaa eniten kovaa. Silloin se menee väkisin vääntämiseksi ja hikiseksi, pakka hajoo, ajolinja vaihtelee sinne tänne, kierrosajat on jotain huonon ja surkeen välimaastosta.
    Toki kuskista tuntuu silloin että sattuu ja tapahtuu, ja mennään ihan eniten!

    Mä olen analysoinut ehkä jonkun sadan tai parin (ellei huomattavasti enemmänkin, emt) kuskin ajoa, ja siitä olen kanssasi samaa mieltä että pää on se tärkein ajamisen elementti. Tänäkin kesänä olen analysoinut ja opastanut monia eri päitä, ja nähnyt miten täysin saman asian voi tulkita ja ymmärtää monella tavalla, ja vielä sen lisäksi toteuttaa sen monella eri tavalla.

    Siitä olen täysin eri mieltä, että "Keskiryhmän yläpäähän kapuaminen ei ole kummoinenkaan temppu mutta edes puoliväliin nopeaa ryhmää saa jo paiskia hartiavoimin töitä. Itse sinne olisin tuskin koskaan yltänyt."
    Ainoa mikä tuossa viheessa ratkaisee on asenne. Asenne, asenne, asenne ja asenne.
    Eli yrittääkö ajaa eniten kovaa, vai pystyykö rauhoittamaan ajonsa radalla, jolloin voi toteuttaa niitä uusia ajatuksia mitä mietti ennen radalle menoa. Eli riittääkö maltti "hitaaseen ja tylsään ajoon", vai vetääkö sinkki kireellä ja "nauttii" ajamisesta.

    Paras tapaus tänä kesänä oli tyyppi joka otti kokeiluun kaiken heti mitä sille sano. Eli se jätti jotain vanhaa tekemättä ja teki jotain uutta muuta. Ei voinu ku hymyillä ja nauraa kun katto sen edistymistä. Ainoo ongelma oli se että sen vehje oli niin paska etten uskaltanu antaa sille enää lisää vauhtia, koska kyseessä oli kuitenkin kokematon kuski, ja rutiinin puute + nopea vauhdin nousu on pahin mahdollinen yhdistelmä.

    Pahin tapaus oli kuski joka vaan ajo koko ajan samalla tavalla, yritti sille sitten mistä tulokulmasta tahansa asiaa selittää. Toki siinä on hauskaa se että ne tapaukset haastaa sitten pedagokiset kyvyt. Ei sekään kuski mikään kädetön ollut, vaan ajeli sit enkkoja kun sai rauhassa ajella omaa ajoaan, ilman että mä "kyttäsin" perässä.

    Eli eli kaikki on vaan kiinni siitä miten ohjelmoi päänsä ennen radalle menoa, ja pysyykö siinä moodissa sitten siellä radalla.


    Ehkä vähäce offtopikkia...
  2. #32
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Noppiksen kommenttiin liityen:
    Katsomme tässä talven aikana onko tarvetta hienosäädölle noissa kierroaikarajoissa ja samalla pitää miettiä otetaanko sama käytäntö kaikille ratapäiville, mitä kokeilimme vikassa motoparkissa. Siellä keräsimme ilmottautumisen yhteydessä keskinopean ja nopean kierrosajat ja järjestimme ryhmät aikojen mukaan uusiksi huolimatta siitä mihin ryhmään lippu oli alunperin ostettu. Yritimme myös päivän aikana tehdä aktiivisesti vaihtoja päittäin mikäli vain sopiva pari löytyi.

    Plussapuolena tuossa on pienemmät nopeuserot ja miinuksena järkkäreiden lisääntynyt työmäärä aamulla.
    Katsotaan siis talvella jatketaanko vanhaan malliin vai yritetäänkö viilata ryhmäjakoa enemmän paikan päällä.
    Tämä aikojen katsominen ja mahd ristiin vaihdot kuulostavat hyvältä, eihän sitä mielestäni tarvitse välttämättä joka päiville ottaa. Motoparkissa kai suurin tarve, kun siellä on niin harvoin melupäiviä. Mielestäni olisi hyvä, että ohjeaikoja päivitetään, jos näette, että tarvetta. Niistä on kuitenkin helpoin katsoa arviota mihin ostaa lippua. Olen jollain pienemmillä päivillä käynyt kokeilemassa nopeaa ryhmää ja en ainakaan itse kokenut, että ohitetuksi tuleminen vaikuttaisi enää omaan ajamiseeni. Toki orgin päivät niin täynnä yleensä, että tilanne eri, kun sitä ohittajaa on todennäköisemmin enemmän. Toki jatkossakin otan lipun keskinopeaan, ennen kun nopean raja alittuu.

    Kiitos kaikille tästä rakentavasta keskustelusta.
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R 600 -99
  3. #33
    Väliaika ! kahvia ja karttaplottereita. GuessWho:n avatar
    Liittyi Sep 2009
    Stadi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Rata-ajoon sopivalla vehkeellä, nopean ryhmän vauhtiin riittää se että ajolinja pysyy kohtalaisen hyvänä mutkasta toiseen, jolloin kierrosvauhti pysyy tasaisena, ja kierrokset setin sisällä tasaisena. Ei tarvitse osata vääntää kaasua, ei tarvitse osata jarruttaa.
    Keskitason nopean ryhmän kuski pystyy ajamaan jopa yhdellä vaihteella nopean ryhmän aikoja. Joka ehkä kertonee siitä että kierrosaika on jossain muualla kuin siinä armottomassa suorittamisessa.

    Hiki tulee vain silloin, kun yrittää raivoavauksilla ja kammojarruilla ajaa eniten kovaa. Silloin se menee väkisin vääntämiseksi ja hikiseksi, pakka hajoo, ajolinja vaihtelee sinne tänne, kierrosajat on jotain huonon ja surkeen välimaastosta.
    Toki kuskista tuntuu silloin että sattuu ja tapahtuu, ja mennään ihan eniten!

    Mä olen analysoinut ehkä jonkun sadan tai parin (ellei huomattavasti enemmänkin, emt) kuskin ajoa, ja siitä olen kanssasi samaa mieltä että pää on se tärkein ajamisen elementti. Tänäkin kesänä olen analysoinut ja opastanut monia eri päitä, ja nähnyt miten täysin saman asian voi tulkita ja ymmärtää monella tavalla, ja vielä sen lisäksi toteuttaa sen monella eri tavalla.

    Siitä olen täysin eri mieltä, että "Keskiryhmän yläpäähän kapuaminen ei ole kummoinenkaan temppu mutta edes puoliväliin nopeaa ryhmää saa jo paiskia hartiavoimin töitä. Itse sinne olisin tuskin koskaan yltänyt."
    Ainoa mikä tuossa viheessa ratkaisee on asenne. Asenne, asenne, asenne ja asenne.
    Eli yrittääkö ajaa eniten kovaa, vai pystyykö rauhoittamaan ajonsa radalla, jolloin voi toteuttaa niitä uusia ajatuksia mitä mietti ennen radalle menoa. Eli riittääkö maltti "hitaaseen ja tylsään ajoon", vai vetääkö sinkki kireellä ja "nauttii" ajamisesta.

    Paras tapaus tänä kesänä oli tyyppi joka otti kokeiluun kaiken heti mitä sille sano. Eli se jätti jotain vanhaa tekemättä ja teki jotain uutta muuta. Ei voinu ku hymyillä ja nauraa kun katto sen edistymistä. Ainoo ongelma oli se että sen vehje oli niin paska etten uskaltanu antaa sille enää lisää vauhtia, koska kyseessä oli kuitenkin kokematon kuski, ja rutiinin puute + nopea vauhdin nousu on pahin mahdollinen yhdistelmä.

    Pahin tapaus oli kuski joka vaan ajo koko ajan samalla tavalla, yritti sille sitten mistä tulokulmasta tahansa asiaa selittää. Toki siinä on hauskaa se että ne tapaukset haastaa sitten pedagokiset kyvyt. Ei sekään kuski mikään kädetön ollut, vaan ajeli sit enkkoja kun sai rauhassa ajella omaa ajoaan, ilman että mä "kyttäsin" perässä.

    Eli eli kaikki on vaan kiinni siitä miten ohjelmoi päänsä ennen radalle menoa, ja pysyykö siinä moodissa sitten siellä radalla.


    Ehkä vähäce offtopikkia...
    Offtopikkia tai ei niin hemmetin hyvin kirjoitettu.
    Oma puutteellinen kykyni argumentoida selkokielellä, jättää muutamia ilmeisiä aukkoja tarinaani.

    En itse henk.koht usko että nopeassa pärjää pitkällekkään jos ei hallitse avauksia ja jarrulle menoja jo suhteellisen hyvin, vaikka ajolinjojen merkitys onkin oleellinen. Suorallahan kuka tahansa pystyy paahtamaan roka pohjassa.
    Omakohtaisen kokemuksen ja tunnelman pukeminen sanoiksi suuntaa ehkä kaikista eniten sellaisiin asioihin kuin:
    Renkaiden pidon ymmärtäminen (ja tässä toki oikeat ajolinjat ja oikea-aikaiset avaukset näyttelevät isoa roolia) ja jousitukseen luottaminen, etenkin etupään osalta (viittaus uskallukseen, muuttaa yläkropan asento reilusti enemmän eteen ja alas sisämutkan puolelle, kuin hitaammat vauhdit edellyttävät).

    Renkaat: mutkavauhdeissa on sen verta karskit ryhmien väliset erot (etenkin kemoran kakkos/kolmos yhdistelmä on hyvä reality check asialle) että vasta kun ampiasiparvi on mennyt suoran päässä ohi ja katsot sitä läheltä takaa, tajuat mihin kaikkeen hyvä rengassetti oikeasti taipuu. Oletan toki että jokainen vastuullinen kuski ajaa sen tason renkailla ettei ole ehdoin tahdoin vaaraksi itselleen ja muille.

    Ajoasento: keskiryhmän yläpäähän pääsee vielä kohtalaisen helposti hyvien opettajien (kiitos vielä kerran kaikille) ja toimivan kaluston kanssa, vaikka ajoasento olisikin mallia mittarimato (perinteinen perse kyljellään, pakkosaadapolvipalamaahan-levitys mutta hartiat ja pää tankin väärällä puolella)

    Alusta: uskallan väittää että isolle osalle tuon yllämainitun ajoasennon korjaamisen suurin este on se että pää ei anna lupaa reilusti laittaa -alkuun luonnottomalta tuntuvaa- painoa lähes täysin etujousten/-renkaan kannateltavaksi mutkassa. Tämän luoton löytymisen hetkellä syttyy ehkä suurimpia "ahaa"-lamppuja mitä päässä voi syttyä. Hetki on vapauttava. Kädet rentoutuu kuin itsestään ja hien eritys vähenee oleellisesti. Tiedän että oikeasti painoa jakaantuu myös takapäälle mutta se tunne, se on kuin makaisi tyystin etusen armoilla.

    Ei siis ole sattumaa että niputin ajoasennon ja alustan ikään kuin samaan kasaan. Koska se luotto renkaisiin, alustaan, ajoasentoon ja sitä myötä vauhtiin tulee ylläri pylläri, korvien välistä. Ei kursseilta. Vaikeimmaksi fyysiseksi opiksi jääkin näin ollen jarrujen tason opettelu. Kuinka pitkälle uskaltaa jarrumerkkiä lopulta siirtää. Kun tietää että jos kokeilu menee pitkäksi, tulos poimitaan aika usein turva-alueelta kärryn kyytiin. Liian aikainen jarrulle meno, erityisesti nopeassa, aikaan saa herhiläisparven keskelle joutumisen.
    Viimeksi muokannut: GuessWho; 04.09.2015 klo 11:48. Syy: typomyrsky
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
  4. #34
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    En itse henk.koht usko että nopeassa pärjää pitkällekkään jos ei hallitse avauksia ja jarrulle menoja jo suhteellisen hyvin, vaikka ajolinjojen merkitys onkin oleellinen. Suorallahan kuka tahansa pystyy paahtamaan roka pohjassa.
    Toi toimii niin päin että jos ajolinja ei ole kunnossa, ei pysty avaamaan, koska kaartelee mutkissa. Ja mutkanopeus jää pieneksi koska tulee aivan väärällä linjalla mutkaan. Jarruttaa ehkä pystyy, mutta siitä ei ole hyötyä koska ei ole suora- eikä mutkanopeutta, ja mutkista on menossa väärään suuntaan.

    Jos taas ajolinja on kunnossa, ei tarvitse osata jarruttaa koska nopeus mutkaan mennessä ja mutkassa on huomattavasti suurempi. Eikä tarvitse osata avata koska ei kiertele mutkissa, vaan pehmä ja hellä avaus tulee automaattisesti oikealla tavalla sen oikean ajolinjan ansiosta. Ja silti suoranopeus on huomattavasti suurempi, koska perusnopeus mutkaan mennessä, mutkassa, ja avauksen alussa on suurempi, ja pystyy avaamaan suoraan apeksista lähtien.

    Suorillakaan ei tarvitse paahtaa roka pohjassa, vaan riittää se että käyttää (tonnarilla) pitkillä suorilla maksimissaan 70% kaasua, lyhyillä suorilla 40-50%. Sillä pääsee jopa nopeampaan puoliskoon nopeassa ryhmässä.

    Jos taasen ajolinja ei ole kunnossa, niin jarrutus alkaa liian aikaisin, ja vauhti loppuu ennen mutkaa, rataa jää käyttämättä, yhteensä helposti 0,5-1,0s per mutka. Sitten kiertelee mutkassa, apeksi ei osu, rataa jää käyttämättä, toiset 0,5-1,0 sekunttia. Suorilla avaa ihan eniten joten sinne ei huku aikaa kuin ehkä kymmenys tai pari. Ja radassa esim 10 mutkaa, niin niihin pystyy maksimissaan hukkaamaan esim sen 10*(1,0+1,0) = 20 sekunttia = perus keskiryhmän koheltaja vauhti.
    Mitään muuta ei tarvi muuttaa kuin ajolinja, niin kierrosajasta tippuu se 20 sekunttia. Edelleen samalla tavalla "jarruttaen" ja "avaten". Toki kuskista voi tuntua että jarrut ja avaukset on muuttunut ihan täysin, mutta kun datasta katsoo, niin edelleen se on ihan yhtä säälittävää räpeltämistä kuin aiemminkin. Kierrosaika on vaan muuttunut.
  5. #35
    Väliaika ! kahvia ja karttaplottereita. GuessWho:n avatar
    Liittyi Sep 2009
    Stadi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Toi toimii niin päin että jos ajolinja ei ole kunnossa, ei pysty avaamaan, koska kaartelee mutkissa. Ja mutkanopeus jää pieneksi koska tulee aivan väärällä linjalla mutkaan. Jarruttaa ehkä pystyy, mutta siitä ei ole hyötyä koska ei ole suora- eikä mutkanopeutta, ja mutkista on menossa väärään suuntaan.

    Jos taas ajolinja on kunnossa, ei tarvitse osata jarruttaa koska nopeus mutkaan mennessä ja mutkassa on huomattavasti suurempi. Eikä tarvitse osata avata koska ei kiertele mutkissa, vaan pehmä ja hellä avaus tulee automaattisesti oikealla tavalla sen oikean ajolinjan ansiosta. Ja silti suoranopeus on huomattavasti suurempi, koska perusnopeus mutkaan mennessä, mutkassa, ja avauksen alussa on suurempi, ja pystyy avaamaan suoraan apeksista lähtien.

    Suorillakaan ei tarvitse paahtaa roka pohjassa, vaan riittää se että käyttää (tonnarilla) pitkillä suorilla maksimissaan 70% kaasua, lyhyillä suorilla 40-50%. Sillä pääsee jopa nopeampaan puoliskoon nopeassa ryhmässä.

    Jos taasen ajolinja ei ole kunnossa, niin jarrutus alkaa liian aikaisin, ja vauhti loppuu ennen mutkaa, rataa jää käyttämättä, yhteensä helposti 0,5-1,0s per mutka. Sitten kiertelee mutkassa, apeksi ei osu, rataa jää käyttämättä, toiset 0,5-1,0 sekunttia. Suorilla avaa ihan eniten joten sinne ei huku aikaa kuin ehkä kymmenys tai pari. Ja radassa esim 10 mutkaa, niin niihin pystyy maksimissaan hukkaamaan esim sen 10*(1,0+1,0) = 20 sekunttia = perus keskiryhmän koheltaja vauhti.
    Mitään muuta ei tarvi muuttaa kuin ajolinja, niin kierrosajasta tippuu se 20 sekunttia. Edelleen samalla tavalla "jarruttaen" ja "avaten". Toki kuskista voi tuntua että jarrut ja avaukset on muuttunut ihan täysin, mutta kun datasta katsoo, niin edelleen se on ihan yhtä säälittävää räpeltämistä kuin aiemminkin. Kierrosaika on vaan muuttunut.
    Ihan järkeenkäypää ja taatusti totta. Keskityin lähinnä aiheeseen "siirtyminen keskiryhmästä nopeaan", ja sen tuomista muutoksista, oman kokemuksen kautta koettuna.

    Muistuu mieleeni M.Kallion antama oppi: "onnistuneella jarrutuksella voittaa ehkä sekunnin mutta onnistuneella avauksella kaksi". Joka sellaisenaan toki tukee juurikin sanomaasi ajolinjojen merkityksestä (tässä irrotettuna isommasta asiakokonaisuudesta).

    Katselin toissapäivänä videolta omia ensiräpellyksiäni kilvettömällä Alastarossa ja oli kyllä metka huomata miten paljon yhden kauden alkupään ja loppupään ajatuksissa ajolinoista oli eroja. Suurimmat "miks sä ajoit sen silloin tolleen pässi" ajatukset tuli, ei suinkaan Palmasin vaan Lemminkäisen jälkeisen oikean ja kahvilan osalta. Näistä jälkimmäisen ajaa mielestäni likimain 80% keskiryhmästä ja 100% hitaan ryhmästä täysin päin prinkkalaa. Onneksi Esa jaksoi mäkättää tarpeeksi pyörän saamisesta nopeasti pystyyn avausta varten, ennenkuin mopo olisi ollut seinää vasten pystyssä näyttävän high siderin seurauksena. Osa valaistumisesta tuli myös Veskun perässä ajettuani kun huomasin katsovani mutkasta ulostullessa että "miks se jää tonne oikeeseen reunaan". Seuraava ajatus olikin että siellä se nyt menee ja mä vasta mietin avaamista.

    Tästä hyppynä takaisin mainitsemaasi ajolinjan ensisijaiseen merkitykseen. Kun kuunteli viisaampia ja otti muutaman kierroksen rauhallisemmin, sai ulostulon osumaan täysin erilailla ja nienomaan paremmin. Lopputuloksena liki 15 km/h suurempi suoranopeus ja sen vaikutus myöskin ykkösen ajolinjaan ja sitä kautta kelloon lähes 3 sekunnin parannuksen verran. Ja siis vain yhden hankalan mutkan opettelun avulla.

    Eli siis komppaan oppejasi täysin. Mutta yritin vaan availla niitä tuntoja joita itselläni tuli ensi kertaa nopeassa ajettuani.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
  6. #36
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, varapj, tapahtumavastaava Goofy S:n avatar
    Liittyi Jan 2009
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    Hyviä oppeja, neuvoja ja kokemuksia edellä.
    Parin päivän aikana taas hyvää keskustelua.

    Haluan kuitenkin tuoda mukaan myös sen näkökohdan että useinkaan ajokoulutukseen tai ratatapahtumaan osallistumisen motiivi ei ole omien kierrosennätysten tekeminen ja/tai pyrkiminen nopeampaan ryhmään.
    Ei motiivin tarvitse olla siinä.
    Minusta on hienoa että koulutuspäivillämme (Huom! sanamuoto) käy paljon porukkaa a) oppimassa b) nauttimassa ajamisesta ja hyvästä .ORG!-hengestä.

    Ymmärtänette mitä tarkoitan?
    Emme me kaikki ole tulevia kisakuskeja, lahjakkuuksia jotka 2 kesän aikana pääsevät huipulle.
    Emme me kaikki edes halua sitä, muistetaan siis painottaa myös muita motiiveja ja arvostaa niitä.
    Ei ole häpeä ajella hitaassa ryhmässä vaikka 10 ajokautena.

    Lisäksi, en usko että meistä jokainen yltää nopeaan ryhmään ihan vaan sujuvilla linjoilla, yhdellä kädellä ja liki jarruttomalla ajolla. Ei se ole helppoa ainakaan omalla pääkopallani...

    Enivei, hyvä keskustelu jatkukoon.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  7. #37
    Goofyltä hyvä muistutus.

    Muutaman setin käyny keskiryhmässä kuvailemassa/katselemassa tälle kesää lähinnä kemorassa. Siellä useampikin mopo menee/meni lähelle nopeen ryhmän "aikarajaa" ja menis varmaan heittämällä allekkin jos malttaisivat vähän myöhemmin jarruttaa. Sen sijaan ajo näytti linjoiltaan ja avauksiltaan jo valmiiksi niin riskialttiilta, että moinen vinkki olisi karhunpalvelus.

    Oletan kuitenkin tekemisestä, että nyt ei olla nautiskelemassa ratapäivästä ja hyvästä säästä vaan, nyt siinä kaveri vetää limitillä sitä uutta enkkaria joskos nopeen ryhmän ovet avautuisi. Koitin kyllä etsiä varikolta asianomaisia pienen neuvon antaakseni, mutta en löytänyt.

    "Sitten ku pääsee nopeeseen, elämä on ihanaa"-ajatukset muuttuneet kyllä "kun osais ees ajaa"-asteelle. Pikkuhiljaa, tälle kesää, tosin tajusin että täähän on ihan helvetin hauskaa, aina joku vetää paremmin, mutta radalla on mukavaa ja pystyssä pysyminen edesauttaa harrastuksen jatkoa.
    Ducati HM1100s + GsxR1000 k7
    http://www.youtube.com/user/weeboom1
  8. #38
    Modet vois siirtää tän nopeaa ryhmää koskevan keskustelun tonne nopea ryhmä topiciin, ettei tää info muutu ihan pelkäksi ajotekniikkakeskusteluksi.
  9. #39
    Väliaika ! kahvia ja karttaplottereita. GuessWho:n avatar
    Liittyi Sep 2009
    Stadi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Modet vois siirtää tän nopeaa ryhmää koskevan keskustelun tonne nopea ryhmä topiciin, ettei tää info muutu ihan pelkäksi ajotekniikkakeskusteluksi.
    Totta joo, karkas hiukan hyvä ja mielenkiintoinen keskustelu väärään topicciin. Anteeksipyyntö omasta puolestani.
    Joskin siirtäisin tämän keskiryhmän alle, nopeassa ryhmässä nää aiheet on jo aikalailla itsestäänselvyyksiä ;)
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
  10. #40
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Muistuu mieleeni M.Kallion antama oppi: "onnistuneella jarrutuksella voittaa ehkä sekunnin mutta onnistuneella avauksella kaksi". Joka sellaisenaan toki tukee juurikin sanomaasi ajolinjojen merkityksestä (tässä irrotettuna isommasta asiakokonaisuudesta).
    Tuo pitää paikkansa niin kauan kuin ajolinja on päin helvettiä. Koska, aina kun se ajolinja vahingossa osuu, niin pääsee avaamaan. Eli se onnistunut avaus on vain sen osuneen ajolinjan seuraus.

    Siinä vaiheessa kun ajolinja alkaa olemaan oikea, niin tilanne aikojen suhteen kääntyy täysin toisinpäin. Eli sit hyvällä jarrulla (ei tarkoita hätäkammojarrua) voittaa sekunnin, ja hyvällä avauksella (ei tarkoita raivoruoskaa) kymmenyksen.
  11. #41
    Lainaa Goofy S kirjoitti Katso viesti
    Lisäksi, en usko että meistä jokainen yltää nopeaan ryhmään ihan vaan sujuvilla linjoilla, yhdellä kädellä ja liki jarruttomalla ajolla. Ei se ole helppoa ainakaan omalla pääkopallani...
    No toi on just se suurin ongelma kaikilla. Jos sä ajattelet että homma ei oo helppoo, niin sä teet kaiken siten että se ei ole helppoo. Eli uskon puute/ pelko/ whatever ohjaa sun toimintaa, ja koska sen takia homma on radalla vaikeeta, niin siitä ratakokemuksesta saat vahvistusta uskollesi että homma on vaikeeta.
    Jos taasen saat käännettyä ensin vivun päässäsi täysin toiseen asentoon, niin myöskin tekemisesi muuttuu päinvastaiseksi, eli helpoksi.

    Vaikka oletkin jo uhkaavasti eläkeikää lähestyvä vanha vaari, niin siltikään fyysiset kyvyt eivät ole vielä pitkään aikaan este ajaa aivan eri tavalla kuin tällä hetkellä. Mutta se että ajattelumalli on urautunut jollekkin tietylle vanhalle tutulle ja turvalliselle uralle, se on se todellinen este.
  12. #42
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, varapj, tapahtumavastaava Goofy S:n avatar
    Liittyi Jan 2009
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Vaikka oletkin jo uhkaavasti eläkeikää lähestyvä vanha vaari...
    Veti sanattomaksi, mutta nauratti pirusti.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  13. #43
    Väliaika ! kahvia ja karttaplottereita. GuessWho:n avatar
    Liittyi Sep 2009
    Stadi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Tuo pitää paikkansa niin kauan kuin ajolinja on päin helvettiä. Koska, aina kun se ajolinja vahingossa osuu, niin pääsee avaamaan. Eli se onnistunut avaus on vain sen osuneen ajolinjan seuraus.

    Siinä vaiheessa kun ajolinja alkaa olemaan oikea, niin tilanne aikojen suhteen kääntyy täysin toisinpäin. Eli sit hyvällä jarrulla (ei tarkoita hätäkammojarrua) voittaa sekunnin, ja hyvällä avauksella (ei tarkoita raivoruoskaa) kymmenyksen.
    Voipi olla, itse en ole siinä asemassa että uskaltaisin kyseenalaistaa Mikan neuvoja
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
  14. #44
    Tervehdys yhteisön jäsenet.

    Olisiko mahdollista tehdä päivitystä noihin ratasääntöihin.
    Asiana se mistä keskusteltiin viime kesänäkin. Eli coretex on hyväksytty ratasäännöissä oleva ajo-tekstiili, mutta moottoripyöräilyyn tarkoitetut farkut eivät.
    Tulisin mielelläni (mikäli työt antaa myöten) ratapäiville. Ajotaito-osuuteen ja muutama kierros radalla, mutta en sen vuoksi osta nahkapukua. Vaikka sitä ylistetäänkin.

    PS. nahkatakin kylläkin omistan.
    ZZR 1100 -94
    CB 350 -74
  15. #45
    Lainaus:
    4. Ajovarusteet
    Ajajan oman turvallisuuden vuoksi radalla saa ajaa vain moottoripyöräilyyn tarkoitetuissa varusteissa. Varusteisiin kuuluvat mp-takki, mp-housut, mp-hanskat, ajosaappaat ja mp-käyttöön tarkoitettu kypärä. Suosittelemme nahkapuvun käyttöä, mutta radalla ajaa saa myös moottoripyöräilyyn tarkoitetuissa tekstiilivarusteissa. Lisäksi suosittelemme kunnollisen selkäsuojan käyttöä. Radalle ei siis pääse farkuissa, lenkkareissa tai muuten puutteellisissa varusteissa.


    Tuossahan lukee juurikin niin kuin ehdotit! Eli mun käsittääkseni mitään ei tarvitse muuttaa!
    S1000XR & 690 Enduro
    gozamite-blogi
  16. #46
    Ehkä tuossa pitäisi lukea "normaaleissa farkuissa" tms..
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  17. #47
    Lainaa Kawazeikki kirjoitti Katso viesti
    Tervehdys yhteisön jäsenet.

    Olisiko mahdollista tehdä päivitystä noihin ratasääntöihin.
    Asiana se mistä keskusteltiin viime kesänäkin. Eli coretex on hyväksytty ratasäännöissä oleva ajo-tekstiili, mutta moottoripyöräilyyn tarkoitetut farkut eivät.
    Tulisin mielelläni (mikäli työt antaa myöten) ratapäiville. Ajotaito-osuuteen ja muutama kierros radalla, mutta en sen vuoksi osta nahkapukua. Vaikka sitä ylistetäänkin.

    PS. nahkatakin kylläkin omistan.
    Radalle pääsee vain moottoripyöräilyyn tarkoitetuissa varusteissa. Eli jos sinulla on suojaavat ajohousut, esim. vahvistetut ajofarkut, pääset radalle. Tavallisissa farkuissa ei pääse.
  18. #48
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava BANDIT-R:n avatar
    Liittyi Apr 2007
    Mänttilä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Radalle pääsee vain moottoripyöräilyyn tarkoitetuissa varusteissa. Eli jos sinulla on suojaavat ajohousut, esim. vahvistetut ajofarkut, pääset radalle. Tavallisissa farkuissa ei pääse.

    Muistaakseni on hankala todentaa paikanpäällä onko farkut normaalit vai kevlar vahvistetut.
    Hiukan paremmin suojaavat moottoripyörähousut voi olla myös sadekelillä kuivemmat ja niissä monesti on vetoketjut joilla voi tuuletusta lisätä.
    Jospa ens kesänä ottais ylimääräset housut mukaan niin voisi vaikka lainata jos tarveta olisi.
    Koulutusvastaava, kauppavastaava
    Beta 300RR 2014

  19.  
  20. #49
    Lainaa BANDIT-R kirjoitti Katso viesti
    Muistaakseni on hankala todentaa paikanpäällä onko farkut normaalit vai kevlar vahvistetut.
    Hiukan paremmin suojaavat moottoripyörähousut voi olla myös sadekelillä kuivemmat ja niissä monesti on vetoketjut joilla voi tuuletusta lisätä.
    Jospa ens kesänä ottais ylimääräset housut mukaan niin voisi vaikka lainata jos tarveta olisi.
    Kyllä ne vimostaan kopeloimalla tunnistaa. Oiskohan kerran tällä vuosikymmenellä joutunu tarkistamaan kurssilla, että housut on ajokäyttöln tarkotettu. Kenkien osalta on ollu sitten ehkä tuplamäärä, eli ainakin kahdesti huomautettavaa. Mut kyllähän nuo ajokamat on niin oleellinen osa turvalisuutta, ettei niistä lähdetä tinkimään.
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12