Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Tere

    Hain vanhoista viesteistä enkä löytänyt ratkaisua seuraavaan ongelmaan:

    -04 XX ei lataa akkua pidemmällä matkalla. Akku on uusi Exide, sitä on ladattu Bentonin ja Ctekin "älylatureilla" ja vanhan mallisella viisarilaturilla. Mikään ei auta, lyhyttä matkaa kun ajaa niin starttaa vaikka seisoisi ilman latausta usean päivän, pidemmällä matkalla akku tyhjenee täysin tyhjäksi, ei starttaa vaikka seisoo 50 km ajon jälkeen minuutin.

    Vaihdoin edellisen, noin vuoden vanhan Exiden akun uuteen kun oli sama ongelma. Luulin, että vika on akussa. Nyt ongelma toistuu.

    Onko mitään hajua, mistä vikaa kannattaa alkaa etsimään? Alkuperäinen akku kesti 6 vuotta, joten pitääkö vaihtaa sellaiseen? Jännitteensäädin sökönä? Missä se on?
    Mä laitan sen kyllä joskus...

    XX -04
  2. #2
    Tämä ongelma ei ole outo Bläkkärien omistajille.Ensin vaihdetaan akku sitten tasasuuntaaja ja ehkä viimeisenä laturin käämit. Pahin ja samalla piilevin vika näistä on mielestäni käämivika joka esiintyy monesti vain kuumalla koneella ja sopii mielestäni parhaiten oireisiin. Kaikki nämä ovat kuitenkin mitattavissa yleismittarilla ohmi-ja jännitealueella. Tasasuuntaaja(jännitteensäädin) sijaitsee akun lähellä vasemman sivuposken alla. (kahdella 8mm pultilla kiinni.) Itse olen tämän vaihtorumban kahteen eri xx:n joutunut tekemään.
    2019 Honda Goldwing "isolohko" Bagger
    EX: 2011 BMW K 1600 GT
    EX: 2002 Honda GL 1800 Goldwing
    EX: 1998 Honda cbr 1100xx
    EX: 2001 Honda nsr 125r
  3. #3
    Jatkoa vielä: Akun lepojännite 12,7 v , viiden kylmäkäynistyksen jälkeen 12,6 v. Tyhjäkäynnillä 13 ja noin 2000 rpm 14,3 v. Mun mielestä lataa hyvin moottorin käydessä.

    Voiko tuo jännitteensäädin kuitenkin tehdä sitä, että pidemmällä matkalla se kyykkää? Voiko vika olla laturissa?

    Jukka
    Mä laitan sen kyllä joskus...

    XX -04
  4. #4
    Nuo latausjänniteet kuulostavat ihan oikeilta, kokeile toki, että tapahduuko jotain notkahdusta isoimmilla kierroksilla. Senhän ei tuosta pitäisi enää kovin paljoa, jos lainkaan, nousta vaan pysyä siinä alle 15V tietämillä. Mittaa ihmeessä latausjännitteet myös kuumalla koneella.

    Jos mittarissasi on min-max toiminto, niin voithan jättää mittarin ajon ajaksi kiinni ja katsoa millä alueella ajon aikana latausjännite seilaa. Senhän tulisi nyt olla 13-15V välissä (ota huomioon, että nollaus ja luku koneen käydessä), jos tuon alle tipahtaa niin voihan jossain olla esim. kontaktihäriö joka ilmenee vain ajon aikana.

    Toisaalta, jos laturi ja/tai jännitteensäädin olisivat rikki ja kaikki jerkku tulisi vain akulta, niin kyllähän se pidemmilllä matkoilla (riippuen nyt akun koosta) matka pysähtyisi jossain välissä kun kipinä ja/tai bensapumppu putoaa matkasta akun tyhjetessä. Eli ehkäpä vain akku on antautunut, eipä tuo epätavallista olisi, etenkin jos on jäänyt talvella laatamatta.

    Jos "huoltovapaa" akku on kyseessä, niin sen eipä viitteitä siitä kunnosta edes oikein näe (paljonko on akkunestettä ja onko terve väri). Akkuliikkeissä on monesti virranantokykyä varten testereitä nippu.

    No, en tiedä oliko apua.. Toinen mikä tulee mieleen jos ei millään tunnu selviävän, niin mittaisi tuleeko sieltä laturilta virtaa nimeksikään (mutta edelleen, ajon aikana pitäisi kyllä pyörän kyykätä kun akusta loppuu varaus).
  5. #5
    Lainaa J.R. kirjoitti Katso viesti
    Tere

    Hain vanhoista viesteistä enkä löytänyt ratkaisua seuraavaan ongelmaan:

    -04 XX ei lataa akkua pidemmällä matkalla. Akku on uusi Exide, sitä on ladattu Bentonin ja Ctekin "älylatureilla" ja vanhan mallisella viisarilaturilla. Mikään ei auta, lyhyttä matkaa kun ajaa niin starttaa vaikka seisoisi ilman latausta usean päivän, pidemmällä matkalla akku tyhjenee täysin tyhjäksi, ei starttaa vaikka seisoo 50 km ajon jälkeen minuutin.

    Vaihdoin edellisen, noin vuoden vanhan Exiden akun uuteen kun oli sama ongelma. Luulin, että vika on akussa. Nyt ongelma toistuu.

    Onko mitään hajua, mistä vikaa kannattaa alkaa etsimään? Alkuperäinen akku kesti 6 vuotta, joten pitääkö vaihtaa sellaiseen? Jännitteensäädin sökönä? Missä se on?
    Onko akku tosiaan tyhjä. Toimiiko äänimerkki, valot, vilkut. Vikahan voi olla startin ympärilläkin (johdotuksessa tai releessä)
  6. #6
    Yksi vikapaikka on Bläkkärissä laturin käämiltä tulevan kaapelin ensimmäinen liitospaikka josta se jatkuu tasasuuntaajalle asti. Tämä näkyy yleensä ulospäin liittimen värinmuutoksena ja jonka on aiheuttanut löysä liitos. Liitos löytyy kaapelia seuraten koneen päältä.Laturin käämi taas on yleensä alkanut vihoittelemaan n.50-60 tkm seutuvilla.Kuten aiemmin kerroin käämivian mittaaminen on ehkä helpoin saada esiin kuumalla koneella käämin liitos irti ohmimittarilla runkoa vasten.Tällöin ei saa löytyä minkäänlaista yhteyttä runkoon(3x käämi).Saattaa esiintyä vain hetkellisesti.
    2019 Honda Goldwing "isolohko" Bagger
    EX: 2011 BMW K 1600 GT
    EX: 2002 Honda GL 1800 Goldwing
    EX: 1998 Honda cbr 1100xx
    EX: 2001 Honda nsr 125r
  7. #7
    Eikös tuo jännitteensäädin oireile kuumenemalla sen verran ettei siinä kärsi kättä pitää?
    ZZR 1400 -08
    CBR XX 1100 -06
    GSX 750F -03
    ER-5 -97
    +100tkm/120kmh




  8. #8
    Voiko jännitteensäädin tehdä tepposia, että toimii välillä ja sitten taas ei? Tänään ei ole ollut mitään ongelmia, useampi pysähdys ja startti. Lähtee kuin palmun alta.

    Tuossa ylhäällä joku ehdotti starttimoottorivikaa. Kyllä startti on pyörinyt silloin kun ei ole käynnistynyt, mutta niin hitaasti että ei kone jaksa käynnistyä ja sitten toisella yrittämällä jo trippimittari ja kello on nollautunut eikä startti inahdakaan. Vika ei mun mielestä ole startissa.

    Mä en tajunnut mitään noista ohmeista, joten taitaa olla viisainta viedä pyörä johonkin huoltoon.

    Jos jännitteensäätimen viallisuuden voi testata noin helposti ( kuuma ) , niin täytyy kokeilla seuraavilla ajokerroilla.
    Mä laitan sen kyllä joskus...

    XX -04
  9. #9
    Lainaa J.R. kirjoitti Katso viesti
    Voiko jännitteensäädin tehdä tepposia, että toimii välillä ja sitten taas ei?
    Voi, ja monesti tekeekin.

    Lainaa J.R. kirjoitti Katso viesti
    Jos jännitteensäätimen viallisuuden voi testata noin helposti ( kuuma ) , niin täytyy kokeilla seuraavilla ajokerroilla.
    Kuumenee aina, myös ehjänä. Se kuinka kuumaksi määritellään "kuuma" onkin sitten subjektiivinen asia. Kuuma ehjäkin säädin polttaa kättä ihan reilusti.
    XX -00
    Exä: 600 CBR F3
  10. #10
    Yhteenvetona: Uusi jännitteensäädin ja jos ei auta niin sitten laturin käämit. Se vaan kuulostaa kauhean hankalalta hommalta. Nuo käämit voisi toisaalta olla todennäköisin vaihtoehto, koska ajettu vähän alle 48t.

    Voiko käämit uusia, vai pitääkö vaihtaa koko laturi? Kun mä en tajua näistä yhtään mitään.
    Mä laitan sen kyllä joskus...

    XX -04
  11. #11
    Eiköhän se laturi ole yhtäkuin käämikasa myös bläkkärissä. Vifferissa vaihto oli helppo toimenpide; ölpät pois, poskipala pois, käämikiemura irti, uusi tilalle ja kasaus. Johto tuli veikeesti pyttyjen välistä, sitä jujuteltiin jo purkuvaiheessa naurumenetelmällä, että saa uuden johdon menemään samaa reittiä.

    Ja olihan rapiassa kunnossa käämit , ei jäänyt epäselvyyttä mistä kiikasti!
    Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
  12. #12
    Mä olen luullut, että mopon laturi on saman näköinen kuin mun vanhassa fordissa, jossa se oli semmoinen nyrkin kokoinen möykky joka oli yhdellä pultilla kiinni ja siinä oli joku hihnakin

    Olisi kai pitänyt joskus nuorena rassata mopoja, tai seurata tarkemmin kun kaverit rassasi. Myöhäisherännäisellä on kovin korkea kynnys alkaa itse tekemään isompia hommia kuin öljyn- tai jarrupalojen vaihto.
    Mä laitan sen kyllä joskus...

    XX -04
  13. #13
    Hep,

    bläkkäri ei tunnu akkua lataavan, alle 12 volttia käydessä jännite akulla.

    Rupesin piuhoja ihmettelemään huoltomanuaalin mukaan,
    ennenkuin menen ostamaan uutta jännitteensäädintä.

    Käämeille menevien keltaisten vastus keskenään about 0,8 ohmia, vissiin ok.

    Jännitteensäätäjän piuhoissa liittimeltä poispäin punaiset akun jännite,
    mustavalkoinen piippaa akun miinuksen kanssa, mutta 2 x vihreä ei piippaa
    akun miinuksen kanssa. Ja oman ymmärryksen mukaan pitäisi olla yhteys
    maihin noista vihreistä, ohessa kaavio.

    Auttaiskohan jos vetää vihreät maihin jostakin?
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    CBR1100XX/C1800R - SS2000
    ex Versys650/ZR-7S/GSF1250SA/Versys1000/V-Strom650/TunturiSuperSport
  14. #14
    Kaikki vihreet johdot menee maihin käsittääkseni tuossa. Tarkastaa minne ne menee, onko irronnu vai onko kuoren sisältä johto poikki. Vetää ne lyhyellä johdolla maihin jos ei pysty/halua selvittää maayhteyden puuttumista.
    Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
  15.  
  16. #15
    No se.

    Vihreät piuhat poikki ja maihin, ja näyttää 14-15 volttia
    käydessä akulta, saattaisi auttaa.

    Tulipa näppärä olo samalla, palkitsen itseni oluella.

    Ja kiitos tuesta
    CBR1100XX/C1800R - SS2000
    ex Versys650/ZR-7S/GSF1250SA/Versys1000/V-Strom650/TunturiSuperSport