Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Poliisi puhallutti 40 km/h alueella, jossa ajelin avattava kypärä auki, lämmin keli nääs. Seurasi tämmöinen keskustelu:
    Poliisi: Kypärä on pidettävä kiinni ajettaessa
    Minä: miksi?
    P: koska se on suunniteltu suojaamaan leukaa
    M: entäs jos olisin ajanut avopotta pääsä?
    P: no sitä ei ole suunniteltu suojaamaan leukaa

    Lupasin laittaa kypärän kiinni, enkä siinä heti älynnyt kysyä, että miksi poliisit ajaa kaupungissakin usein kypärä auki...

    Onks kellää kokemuksia vastaavasta?
  2. #2
    Tainnut polliisi olla juuri jollain valmennuksella, jossa tuon onnettomuustyypin osuutta korosteltiin, noin 35 prossaa mp-onnettomuuksista kohdistuu leukasuojan alueelle.
    Ja et rikkonut lakia.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  3. #3
    Kypärä pitänee olla hyväksytty aukinaisena käyttöä varten.
    Useimmat kypärät todennäköisesti ovatkin...

    kale
  4. #4
    Useimmat avattavat kypärät on hyväksytty yleensä nimenoman vain kiinni ajettavaksi. BMW, Shubert jne. kuuluu tähän kastiin, ainakin viimeksi kun joskus viisi vuotta sitten tarkistin asian. Tietääkseni ainoa sekä umpi- että avokypäräksi hyväksytty on Roof Boxer, saataa olla jokin toinenkin malli uutena tarkistukseni jälkeen. Kannattaa lukaista se potan mukana tullut ohjekirja.

    Jos potta on hyväksytty vain umpipotaksi luukku auki ajaminen vastaa ilman kypärää ajamista. Sama sanktio siis kuin hihna auki ajamisesta, tai hyväksytmättömällä potalla ajamisesta.
    Story tells 95% of all Harleys ever made are still on the road. Remaining 5% made it home. More about this: http://luupilotti.blogspot.com/
  5. #5
    Mun Nolan n103 on ainakin hyväksytty avopotaksi, lienee muitakin Nolanilta.
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
  6. #6
    Lainaa Santtu kirjoitti Katso viesti
    Useimmat avattavat kypärät on hyväksytty yleensä nimenoman vain kiinni ajettavaksi. BMW, Shubert jne. kuuluu tähän kastiin, ainakin viimeksi kun joskus viisi vuotta sitten tarkistin asian. Tietääkseni ainoa sekä umpi- että avokypäräksi hyväksytty on Roof Boxer, saataa olla jokin toinenkin malli uutena tarkistukseni jälkeen. Kannattaa lukaista se potan mukana tullut ohjekirja.

    Jos potta on hyväksytty vain umpipotaksi luukku auki ajaminen vastaa ilman kypärää ajamista. Sama sanktio siis kuin hihna auki ajamisesta, tai hyväksytmättömällä potalla ajamisesta.
    Viittitkö laittaa linkin noihin boldaamiini.
    Hyväksynnät taidetaan kohdistaa aivan muin perustein kuin määräämällä kypärän käyttöä "luukku" avoimena tai suljettuna.

    Sanktiokynnys on käytössä silloin kun kiinnityshihna esim on kiinnittämättä, mutta ei silloin kun "luukku" on auki. Tuohonkin voisit referoida lakipykälän linkiksi millä perusteella rangaistaan, jos ajelee "luukku" avoimena, koska nyt tieliikennelaki esittää vaatimuksen vain hyväksyntätiedosta.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  7. #7
    Vinkiksi keskusteluun uusin motorrad suomi, juttua avattavista ja testit.
    -06 Ducati 999s
  8. #8
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    Sanktiokynnys on käytössä silloin kun kiinnityshihna esim on kiinnittämättä
    Missä näin määrätään?
    Löydän vain tämän

    89 § (15.11.2002/954)
    Suojakypärän käyttö
    Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:

    1) moottoripyörällä;

    2) kolmi- ja nelipyörällä sekä kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla;

    3) mopolla;

    4) moottorikelkalla.

    (11.12.2002/1091)
    Kuljettajan on huolehdittava, että alle 15-vuotias lapsi käyttää suojakypärää.

    Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää ajoneuvon erityisestä rakenteesta tai ajotehtävän erityislaadusta johtuvia vapautuksia.
    Fillari
  9. #9
    Avattava pottahan voi olla hyväksytty joko avo- tai umpikypäräksi, jolloin käytännössä käyttöohjeista selviää, saako sillä ajella leuka ylhäällä vai ei. Periaatteessa poliisikin tämän saisi selville kypärän hyväksyntäkoodista, mutta tuskin tässä tapauksessa näin tapahtui.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  10. #10
    Lainaa terowave kirjoitti Katso viesti
    Missä näin määrätään?
    Se juonnetaan Valtioneuvoston päätöksestä henkilösuojaimista, muistaakseni ykkösliitteen jossain aliviitteessä annetaan määräys toimia käyttöohjeen määräämällä tavalla.
    Kypärissä esim käyttöohjeet edellyttävät kypärän kiinnitystä sitä käytettäessä, mutta eivät edellytä "luukun" kiinni pitämistä.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  11. #11
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    Se juonnetaan Valtioneuvoston päätöksestä henkilösuojaimista, muistaakseni ykkösliitteen jossain aliviitteessä annetaan määräys toimia käyttöohjeen määräämällä tavalla.
    Kypärissä esim käyttöohjeet edellyttävät kypärän kiinnitystä sitä käytettäessä, mutta eivät edellytä "luukun" kiinni pitämistä.
    Riippuu käyttöohjeista. Kypärässä on hyväksyntämerkintä, esim ECE 22-05 jota seuraa kirjain "P" "NP" tai "J"

    J: avopotta, pidä miten haluat
    P: umpikypärä, ei saa ajaa avonaisena

    Hyväksyntämerkintä on kypärän sisällä, esim leukahihnan juuressa. Sen voi mustata tussilla, jolloin gyybeli ei voi sakottaa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  12. #12
    Kyllähän noita avattavia joissa on hyväksyntä sekä umpi- että avokäyttöön on pitkä rivi. Vähempi taitaa nykyisin niitä olla joista avopottahyväksyntä puuttuisi.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  13. #13
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    MP-poliisilta kysyessäni pari vuotta sitten vastaus oli että heille riittää että kypärä on päässä ja remmi kiinni.
    Dirty Nasty Furriner
  14. #14
    Lainaa Staga kirjoitti Katso viesti
    MP-poliisilta kysyessäni pari vuotta sitten vastaus oli että heille riittää että kypärä on päässä ja remmi kiinni.
    Käytännössä, juuri noin ovat saaneet sovellusohjeet.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  15. #15
    Mielestäni ihan henkilökohtainen valinta tämä(kin).
    Avopotta/umpi/avattava jne. Kun valitset avokkaan tai ajat avattuna ja joku kampittaa sinut naamalleen=sattuu leukaan niin so what? Eipä kulu partakone jos olet male. Female lisää pakkelia, kenties?
    Seuraavaksi silmät, varaosien saatavuus huonompi kuin visiirissä/ ajolaseissa? Silmät, yliarvostetut välineet. Vai?
    Kukaan saanut kiveä tms. autonsa 'tuulilasiin'?
    Sama muiden kamppeiden kanssa. Hellekelillä(valitettavan harvassa tällä kaudella) näyttää nuo 'uusiutavasta luonnonnahasta' valmistetut ajoasut lisääntyvän. Sekin ihan oma valinta. Siis kulutatko omaa vai ostettua. Ostaa voi kaupasta, oma uusiutuu itsestään kun jaksaa odotella, hoidella ja ehkä hiukan myös kärsiä?
    Ewt. En ole kokeillut kuin ostetun nahkan ja umpipotan kanssa konttaamista. Löytyy kyllä kuvatkin foorumeilta. Kaikissa (2+2) tapauksissa jatkoin kisan/setin loppuun tai ainakin varikolle kiukuttelemaan.
    Mutta minä en osaa enkä luota onneen etteikö minulle voisi jotain sattua.

    T: Ei nurin tällä kaudella. Vielä.
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  16. #16
    Mulla on Sharkin Evoline -potta, joka muuttuu umpikypärästä avopotaksi, kun siirtää leukaosan takaraivon puolelle. Ei ole pysäytelty.
    Durty Nelly's Boys
  17. #17
    Kyllähän noissa avattavissa on suurimmassa osassa nykyään kaksoishyväksyntä, eli on hyväksytty niin avo- kuin ympikypäriksi.
    Yamaha XJ 900 S Diversion '99
  18. #18
    Tämä pölhökustaa sheriffi vittuili sulle vaan sitä pahaa oloa minkä vaimo sille kotona aiheutti laittamalla reidet kiinni
    Ajele rauhassa vaan ja nauti lyhyestä Suomen kesästä.
    Kyllä poliisi sut kiinni ottaa taas laajemman operaation merkeissä piikkimattojen kanssa kun huomaa sun ajelevan potta auki.
  19. #19
    Lainaa JukiW kirjoitti Katso viesti
    Mulla on Sharkin Evoline -potta, joka muuttuu umpikypärästä avopotaksi, kun siirtää leukaosan takaraivon puolelle. Ei ole pysäytelty.
    Tätähän mainostetaan nimenomaan tuolla kaksois hyväksynnällä, avo ja umpi.
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
  20. #20
    AGV:n numo on myös kaksoishyväksytty, sekä auki- että kiinnipidettävänä.
    Buell xb12Ss
  21. #21
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    Lainaa Santtu kirjoitti Katso viesti
    Useimmat avattavat kypärät on hyväksytty yleensä nimenoman vain kiinni ajettavaksi.

    Jos potta on hyväksytty vain umpipotaksi luukku auki ajaminen vastaa ilman kypärää ajamista. Sama sanktio siis kuin hihna auki ajamisesta, tai hyväksytmättömällä potalla ajamisesta.
    Viittitkö laittaa linkin noihin boldaamiini.
    Kunkin potan osalta hyväksyntä selviää sieltä kypärästä, jos lappu on kulunut tai irronnut niin sitten valmistajalta. Tieto hyväksynnän tyypistä on siis kypärämallikohtainen. Google auttaa varmaan.

    Laissa sanotaan, että on 'ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää' kuten tuolla jo lainattiin. Kaikkien kypärien hyväksynnässä on osana leukahihnan kiinni pitäminen, osalla avattavista potista myös luukun kiinni pitäminen ajossa. Kypärän käyttäminen väärin tarkoittaa siis sitä, että kypärä ei täytä sille myönnettyä hyväksyntää. Koska liikennetilastoissa ei ole (tai aiemmin ei ollut) välivaihtoehtoa 'kypärä päässä ajamisen' ja 'kypärättä ajamisen' välillä tulee puutteista merkintä jälkimmäiseen.

    Selvittelin tätä aktiivisesti joskus tämän vuosituhannen alussa kun tartuin poliisin ja liikenneturvan tilastoihin joissa oli vuositasolla uskomattomalta tuntunut lukema useista sadoista ellei jopa lähempänä tuhannesta kypärättä ajoista. Tarkemmassa syynissä selvisi, että noista ylivoimaisesti suurin osa oli siis sellaisia, joissa päässä oli kuin olikin potta mutta siitä puuttui hyväksyntä, hyväksyntä oli vääränlainen, hihna oli ollut auki tai avattavien osalta leukaosa oli ollut väärässä asennossa.

    Edellisen kerran olen tähän näköjään kajonnut 2005: http://www.bajahill.net/2005/04/keva...-70-ilman.html

    Voip olla että sittemmin tilastointiin on tehty jotain muutoksia. Yritin pikaisesti googlata paljonko nykyään vuositasolla tulee tilastomerkintöjä kypärättä ajoista, en löytänyt. Löytääkö joku?
    Story tells 95% of all Harleys ever made are still on the road. Remaining 5% made it home. More about this: http://luupilotti.blogspot.com/
  22. #22
    En tiedä liittyykkö tähän, erikseen en ainakaan ole nähnyt Poliisin tai Liikenneturvan erikseen pitämää kampanjaa jossa julistetaan että E-merkintä ei ole kypärässä enää pakollinen. Esim. DOT FMVSS 218 käy ihan yhtä hyvin, ja näitä löytyy jo hauskan näköisiäkin...

    http://www.liikenneturva.fi/tietoleh..._mp_jamopo.php

    Löytyi tuo ihan Finlexistäkin en nyt jaksanut sitä kaivella.
    "En mää *täss syyllist kaipaa yhtikäs, Lahtist ja konekiväärii mää kaipasin"

    Clutch - The Regulator
  23.  
  24. #23
    Kait se pointti on, että niskalle on suuri riski pitää sitä leukaosaa auki, jos vetää lipat. (Juuri noissa "möhkäle" kypärissä.) Säännöksiin sen enempää puuttumatta.
    FZ1-S Varsinainen Suomi