Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Terve!

    Alla olisi otsikossa mainittu pyörä jossa ongelmia startin? kanssa. Olen itse aloitteleva motoristi joten tietotaito on aika puutteellista näiden teknisten vikojen kanssa. Yritän parhaani mukaan kuvailla vikaa jos joku vaikka osaisi hatusta heittää hyvän neuvon.

    Eli kun painan starttia kuuluu vain "click" ääni tankin alta eikä mitään muuta tapahdu. Jos painan starttia useita kertoja niin yleensä jossain vaiheessa pyörä käynnistyy ja toimii moitteettomasti kunnes taas sammutan sen jonka jälkeen joudun rämpyttelemään starttia useita kertoja ennen kuin pyörä käynnistyy. Ongelma esiintyy yhtälailla pyörän ollessa kylmä tai lämmin. Olen alustavasti yrittänyt käydä läpi kaikkia sähköliitoksia ja putsaillut niitä. Vaihdoin myös jalasta lähtevän tappokytkimen releen joka oli todella huonossa kunnossa. Akun latasin myös.

    Jos keksitte jotain mikä voisi aiheuttaa tällaista niin kertokaa ihmeessä, yritän mielummin itse etsiä vikaa ja samalla oppia jotain kuin viedä pyörää huoltoliikkeeseen.
  2. #2
    Sähköhän kulkee startille akusta ensin starttireleelle ja siitä startille. Se kilahdus tulee todennäköisesti startin releeltä. Vika on joko jossain sen paksun johdon pulttiliitoksissa, starttireleen koskettimissa tai hiilissä. Jos sinulla on yleismittari niin kytke punainen johto startin päädyssä olevaan pulttiin johon paksu johto tulee ja toinen johto maihin. Jos siihen tulee jännite startatessa, mutta startti ei pyöri, hiiilet on loppumassa eli startti pitää huoltaa. Hiiliä voi testata myös niin että kun avustaja painaa starttinappia, niin kopauta vasaralla startin runkoa kevyesti. Jos alkaa startti pyöriä, suuntautuu epäilykset jälleen hiiliin. Jos jännitettä ei tule ruuville, vika on starttireleessä. Et tiedä voiko Ducatin starttirelettä huoltaa.
    FJR -17
  3. #3
    Vanhemmassa sportissa tuo startin rele "roikkuu" akkukotelon alapinnassa.

    Starttimoottorin virtapiuhan liitoksessa, siis siinä starttimoottorin päässä,
    on usein ollut kontaktiongelmia. Kura ja vesi pääsee sen kumitutin sisälle
    hapettaen liitoksen. Omassani vika oli aikoinaan juuri tässä liitoksessa.
    Tosin jouduin jossain vaiheessa vaihtamaan startin hiiletkin.
    Moto Guzzi California 1400
  4. #4
    Itsellä ihmeni hieman samantyyppinen ongelma muutama päivä sitten. Pyörä on 2001 750 Monster.

    Mulla starttia painaessa pyöräyttää kerran, jonka jälkeen varmaankin tämä sama rele alkaa "hakkaamaan".
    Akun lataamisen jälkeen taas pyöräyttää kerran, ja sama ilmiö toistuu.

    Kaverilta on tulossa uudehko akku lainaan, josko vika olisi siinä?
    No, tänään koululaisten juhliessa, ja kun ulkonakin sataa, pitää käydä vähän kaikki liitokset läpi. Eipä niiden puhdistaminen haittaakaan tee.

    Jossain täällä varmaankin on jo käsitelty ton sivujanlan tappokytkimen ohittamista? Voisiko joku ystävällisesti laittaa linkin, mistä ohjeet sen tekemiseen löytyy. Alkaa nimittäin tuo "hieno" ominaisuus ottaa pikkuhiljaa päähän....
  5. #5
    Itsellä on ST2:en kanssa sellainen ongelma että jos pyörä on ulkona peitteen alla yön yli ja koettaa startata niin saa sitten startata akun tyhjäksi, mäkistartilla lähtee sitten heti. Sitten kun vie pyörän kylmään talliin jossa maapohja niin lähtee aina ykkösellä käyntiin!! Mikä kohta on noin herkkä kosteudelle???
  6. #6
    Lainaa Rlonn kirjoitti Katso viesti
    Itsellä ihmeni hieman samantyyppinen ongelma muutama päivä sitten. Pyörä on 2001 750 Monster.

    Mulla starttia painaessa pyöräyttää kerran, jonka jälkeen varmaankin tämä sama rele alkaa "hakkaamaan".
    Akun lataamisen jälkeen taas pyöräyttää kerran, ja sama ilmiö toistuu.

    Kaverilta on tulossa uudehko akku lainaan, josko vika olisi siinä?
    No, tänään koululaisten juhliessa, ja kun ulkonakin sataa, pitää käydä vähän kaikki liitokset läpi. Eipä niiden puhdistaminen haittaakaan tee.

    Jossain täällä varmaankin on jo käsitelty ton sivujanlan tappokytkimen ohittamista? Voisiko joku ystävällisesti laittaa linkin, mistä ohjeet sen tekemiseen löytyy. Alkaa nimittäin tuo "hieno" ominaisuus ottaa pikkuhiljaa päähän....

    Omalta osaltani vian korjaaminen edellytti uuden akun hankintaa. Vika tosiaankin hyvin samantyyppinen kuin alkuperäisessäkin viestissä, eli mun kokemukseni perusteella suosittelen vähintäänkin kokeilemista uudella akulla tai vast. Kokeilinhan minäkin toisella akulla, jonka lainaksi sain, mutta ilmeni, että siitäkin oli potku pois, tai sitten ei vaan yksinkertaisesti voima riittänyt... Oli jonkin piikkilangankiristäjän akku...

    Mutta nyt eron tosiaankin huomaa. Pyörittää todella paljon paremmin kuin aiemmin, kun edellinen akku yleensä toimi.
  7. #7
    Vika löytyi pyörän kyljessä olevasta startin solenoidista/releestä. Vaihdoin sen ja nyt starttaa normaalisti.
  8.  
  9. #8
    Lainaa Rlonn kirjoitti Katso viesti
    Itsellä ihmeni hieman samantyyppinen ongelma muutama päivä sitten. Pyörä on 2001 750 Monster.

    Mulla starttia painaessa pyöräyttää kerran, jonka jälkeen varmaankin tämä sama rele alkaa "hakkaamaan".
    Akun lataamisen jälkeen taas pyöräyttää kerran, ja sama ilmiö toistuu.

    Kaverilta on tulossa uudehko akku lainaan, josko vika olisi siinä?
    No, tänään koululaisten juhliessa, ja kun ulkonakin sataa, pitää käydä vähän kaikki liitokset läpi. Eipä niiden puhdistaminen haittaakaan tee.

    Jossain täällä varmaankin on jo käsitelty ton sivujanlan tappokytkimen ohittamista? Voisiko joku ystävällisesti laittaa linkin, mistä ohjeet sen tekemiseen löytyy. Alkaa nimittäin tuo "hieno" ominaisuus ottaa pikkuhiljaa päähän....
    Heikko akku,solenoidi eli startin rele ei pysy kytkettynä vaan aukeaa/sulkeutuu nopeassa tahdissa.Polttaa yleensä nopeasti releen kärjet ja sen jälkeen se on mykkä.Ainakin omassani näkyy olevan Hitachin tekemä,vastaava löytyy varmaan mallin mukaan autotarvikeliikkeestä.