Ohiajomelun mittauksista on puhuttu paljon tälläkin foorumilla. Olen tehnyt ohiajomelun mittauksia jonkin verran ja tulokset ovat kenties hiukan yllättäviä: tähän saakka mitatuista yksikään ei ole mennyt läpi - ei edes täysin vakiokuntoinen pyörä. Tästä syystä päätin MMAF ry:n lukuun tutkia asiaa hiukan tarkemmin. Tarkoituksena on selvittää, missä määrin vakiopyörät täyttävät voimassa olevat hyväksyntärajat melun osalta. Hiukan toisin muotoillen kysymys kuuluu, kuinka realistisia nykyiset raja-arvot ylipäätään ovat.
Tutkimuksen toteuttamisessa ensimmäinen ongelma muodostui jo siitä, että tuttavapiiriini ei jostain syystä kuulu henkilöitä, joilla olisi pyörässään vakioputket...
Huomenna lauantaina 19.5. mittaan ohiajomelua Hyvinkään lentokentällä klo 11-15. Jotta saisin jonkinlaisen otannan vakiopyöriä paikalle, laitan toiveikkaana tämän ilmoituksen tänne julki. Siispä: jos omistat moottoripyörän, jossa on alkuperäiset pakoputket ja huomisen kalenterissa on vapaata, ajele Hyvinkäälle. Huom. kuitenkin sadevaraus, vesisateella ei mitata. Mitä uudempi pyörä, sitä parempi.
Ohiajomittaukseen menee pyörää kohti hiukan enemmän aikaa kuin paikallaan mittaukseen, mutta tuossa ajassa pitäisi ehtiä 30-40 pyörää mittaamaan. Mittaus tapahtuu saapumisjärjestyksessä, jos kaikkia ei ehditä mittaamaan, niin sitten ei ehditä. Ennakkoilmoittautumisia ei tarvita, mutta halutessaan saa huutaa hep.
Pyöristä kirjataan ylös merkki, malli, moottorin iskutilavuus, vaihteiden lukumäärä ja käyttöönottovuosi (ja tietenkin tulokset). Muita tietoja ei yksilöidä. Mittaus tapahtuu voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti.
Tutkimuksen tarkoitus huomioon ottaen muutettuja pakoputkistoja en tällä erää testaa. Jos kiinnostusta on, voisi tällaisen ohiajomittauspäivän myöhemmin järkätä myös muutetuille.
Hyvinkään lentokenttä löytyy täältä:
http://www.hyik.fi/lentokentta/opaskartta
Jos osasto on väärä, ylläpito siirtäköön tämän minne lystää.
High Stuck Are Wit To
Onko tämä MMAF:in foorumilta bongattu tieto vielä validia tuolle ohiajomittaukselle?
Lähde: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1185.0Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Tällöin suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.
Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):
Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)
1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)
1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)
Onko ohiajomittauksessa käytettävä vaihde jotenkin määritelty?
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Eilen lähti Leovincet tilaukseen, mutta ennen kuin saan ne kätösiini, niin voisin kontribuoida vakio-VFR:ni tutkimuskäyttöön, eli jos/kun ei sada, niin minä voin kurvailla paikalle.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Toi on vähän mutkia oikoen kirjoitettu teksti.
Ohiajotestissä ajetaan viivalle, jossa kaasu avataan kokonaan (niin suuressa määrin kuin mahdollista), kiihdytetään 20 metriä, jonka jälkeen kaasu käännetään täysin kiinni. Mittari on 7,5 metrin päässä sivussa pyörän ajolinjaan nähden ja puolessavälissä tuota 20 metrin kiihdytysmatkaa. Lähestymisnopeus on 50 km/h. Testi tehdään molempiin suuntiin, ts. melu mitataan pyörän molemmilta puolilta. Jos vaihteita on enintään neljä, lähestytään kakkosvaihteella. Jos vaihteita on enemmän kuin neljä, testi tehdään kakkos- ja kolmosvaihteiden keskiarvona.
Raja-arvo tyyppihyväksynnässä on ollut 1.10.1995 lähtien isoille pyörille 80 dB(A). Kansallisesti hyväksytään kuitenkin + 5 dB(A) suurempi arvo muutoskatsastuksessa. Myös e-hyväksytyille tarvikeputkille sallitaan jo direktiivin tasolla + 5 dB(A), kun kaikki toleranssit huomioidaan. Siitä siis tuo 85 dB(A).
High Stuck Are Wit To
Kiitos mcmies tuon testi selventämisestä. Pahoittelut että "likaan" tätä ketjua, mutta mieleeni tuli vaan että tässäkin mittauksessa on taas muuttujia: esim omassa pyörässäni on suoraan stongasta valittavissa eri "karttoja", joissa esim tehomäärät ja kaasuunvastaavuus on todella vaihtelevaa.
Esim RAIN-kartalla tehot on rajattu noin 150 hepan tasoon ja kaasuun vastaavuutta on hidastettu (jonka tuntee ihan selvästi), samaten luistonestot on täysillä jolloin esim huonolla pidolla kaasun avaaminen ei aiheuta kovinkaan korkeita kierroksia kun luistonesto rajoittaa tuota. Kun taas vastaavasti SLICK-kartalla on käytössä täydet 190+ heppaa ja kaasu vastaa sitä mukaan kun syöttää + luistonesto ei paljoa rajoittele.
Samaten toki välitykset vaikuttavat pyörässä kuin pyörässä.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Näinhän se on. Rehellisin keinoin pelattaessa tyyppihyväksynnässä tutkitaan ikään kuin worst case-scenario. Toisaalta noilla vaihteilla ja tuolla matkalla sitä huipputehoa ei normaalisti kuitenkaan saada vielä irti, joten erot eri kartoilla mitattaessa lienevät pieniä.
Tarkoitus on tehdä sellainen suuntaa-antava kartoitus aiheesta. Tosiaan tähän saakka mittaamistani pyöristä yksikään ei menisi rehellisin keinoin läpi, ei edes vakiopyörä. Jos tämä ilmiö on kovin yleinen, niin mun käsittääkseni tän koko melukeskustelun pitäisi muuttaa vähän muotoaan. Tarkoitukseni oli tulla ulos kaapista vasta kun mittaukset on tehty ja tulokset analysoitu, mutta kun en niitä vakioputkilla ajavia tunne, niin tehdään nyt sitte näin.
Jatkaakseni offtopikkia mainitsen sanan auto. Kun ihan uuteen autoon asennetaan nastarenkaat, se ei mene enää tyyppihyväksynnän raja-arvoista läpi. Kun tällaisella autolla ajetaan liikenteessa, kyseessä on siis vaatimustenvastaisen ajoneuvon käyttö liikenteessä. Kilvet pois?
High Stuck Are Wit To
Mitään en lupaa, mutta kattoo jos sitä laittaisi testiksi tuon buellin orkkisputken paikoileen ja tulisi pyörähtämään...
Tästä tutkimuksesta tulee sitä parempi, mitä enemmän erilaisia vakiopyöriä saadaan paikalle. Mulla ei tosin ole kaffetarjoilumahdollisuutta enkä pysty tarjoamaan edes hyvää seuraa, joten mitään porkkanaa ei valitettavasti oo tarjota...
High Stuck Are Wit To
Laitoin tän nyt itselleni ylös. Olen tässä firman päivystäjänä, joten mitään varmaa en voi luvata - lisäksi jos pääsen paikalle on vierailu varmaan suht pikainen (eli tunteja tuskin ehdin jonottamaan)
Mutta koitetaan, koitetaan Pyöränä siis se bemu, joka jutteli paikallaan 101db:tä. 100% vakio.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
^Olis hyvä, jos pääsisit. Bemari kun on saksalaisen tyyppihyväksyntätaidon kruunattu kuningas. Italialaisten tyyppihyväksynnät nyt on tiedetty aikaisemminkin...
Tuskin siellä kauheaa jonoa syntyy, kun laitoin tän näin myöhään. Luonnollisesti tällaisissa tapauksissa pääsee myös jonon ohi.
High Stuck Are Wit To
Jos vain suinkin kykenen niin tuon trumpan "tieteen" käyttöön
Speed Triple -07
Hm, ei pääse, pojalla jalkkisturnaus tänään :/
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Lähden kurvailemaan mutkien kautta Hyvinkäätä kohti.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Kävin paikalla siinä puoli kahden aikaan, mutta en löytänyt mitään MP-toimintaa... Olin joko myöhässä tai väärässä paikassa.
No ei siinä olihan siellä lentokoneita ja ajokeli oli hyvä. Toivottavasti saitte riittävästi mittauksia.
--
t. oj
BMW F800 ST
Oltiin ilmeisesti 5 minuuttia aikaisemmin poistuttu, kun ei ketään enää tuntunut ilmaantuvan... Pahoitteluni. Onneksi keli sentään oli hyvä, niin ei tullu ihan turhaan ajeltua!
Seuraavaksi ohjelmassa on tulosten käpistelyä. Täytyy laskeskella keskiarvot ja tehdä direktiivin mukaiset vähennykset. Pikku teaseri kumminkin heti...
Vakioputkilla varustettuja pyöriä mitattiin kaikkiaan 20 kappaletta. Mitatuista vain pari täyttää tyyppihyväksynnän raja-arvon 80 dB(A) ohiajomelulle, muutama on siinä hilkulla. Loput ovat jotain muuta. Korkein yksittäinen mittaustulos oli 96,9 dB(A).
High Stuck Are Wit To
Tässä testausmenetelmä kaikessa yksinkertaisuudessaan:
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Ja tässä sitten tuloksia direktiivin mukaisesti käpisteltyinä:
Merkki Malli Käytt.otto Iskutil. Vaihteet OM 1 OM 2 OM 3 OM 4 Keskiarvo Raja-arvo Erotus
BMW S1000RR 2010 1000 6 88 90 85 86 87 80 7
BMW GS1200 2011 1200 6 90 91 89 88 90 80 10
BMW F800ST 2008 800 6 83 84 82 81 83 80 3
BMW R100RT 1982 1000 5 95 94 88 87 91 86 5
Ducati 999S 2004 1000 6 91 90 85 85 88 80 8
Ducati 620Sport 2004 620 5 96 95 91 91 93 80 13
Harley-Davidson Sportster 883 2010 883 5 89 84 81 78 83 80 3
Harley-Davidson Sportster 883 2008 883 5 87 84 82 77 83 80 3
Honda CBR1000R 2005 1000 6 81 82 81 80 81 80 1
Honda CBR1000 2008 1000 6 84 82 81 82 82 80 2
Honda VFR800 2008 800 6 81 82 79 78 80 80 0
Honda VFR800 2003 800 6 85 85 82 83 84 80 4
Honda CBR600RR 2003 600 6 81 82 79 79 80 80 0
Kawasaki Z1000 2010 1048 6 81 82 80 82 81 80 1
KTM Adventure990 2010 999 6 89 89 85 84 87 80 7
Suzuki Hayabusa 2009 1300 6 81 79 80 80 80 80 0
Suzuki V-Strom 2005 650 6 85 86 82 82 84 80 4
Suzuki Bandit650 2007 650 6 81 80 79 78 80 80 -1
Suzuki GSX-R750 1992 750 6 86 86 85 84 85 82 3
Triumph Speed Triple 2007 1050 6 85 85 84 84 85 80 5
Tulokset dB(A) (LAFmax) pyöristetty ja vähennetty 1 dB(A) direktiivissä säädetyllä tavalla
Mittalaite Pulsar Quantifier Model 94, kalibroitu 19.5.2012 klo 8:55
Taustamelu mittauspaikalla 57,2 LAFmax
Mittaustapa ja -olosuhteet direktiivi 97/24/EY luku 9
Direktiivistä poiketen jokainen mittaus suoritettiin ainoastaan kerran
Raja-arvojen sisällä 4 ajoneuvoa
Raja-arvot ylitti 16 ajoneuvoa, erotus enemmän kuin 3 dB(A) 8 ajoneuvossa
High Stuck Are Wit To
Mä en osaa laittaa noita missään järkevässä muodossa online, jos joku osaa, laittakoot mailiosoitteensa mulle privana niin excel tulee paluupostissa.
Pika-analyysi: en keksi mitään konstia, joilla nuo pahimmat ylitykset saisi rehellisesti läpi direktiivin arvoista. Mittaustavassa ja -olosuhteissa ei liene ongelmia, koska se oli kaikille sama ja direktiivin mukaan käpisteltyinä neljä pyörää meni läpi. Mahdollinen virhemarginaali syntyy lähinnä siitä, miten tarkkaan kuski osaa avata ja sulkea kaasun juuri merkkien kohdalla. Jos tämän virhemarginaalin osuudeksi arvioidaan vaikkapa 3 dB(A) (mikä on nähdäkseni yläkanttiin), on muutama pyörä silti vielä kaukana raja-arvoista.
Hassua myös, että eurooppalaisilla valmistajilla ylitykset olivat suurimpia. Jopa pedanttisuudestaan tunnetut saksalaiset ylittivät raja-arvot selvästi. Kultainen heilahduskäsi-palkinto myönnetty. Italialaisten hyväksynnät nyt tiedettiin ennalta...
Viimeksi muokannut: mcmies; 19.05.2012 klo 19:03.
High Stuck Are Wit To
Olen myös ihmetellyt sitäkin, miten ne on hyväksytty esim jos teho/paino/äänet....Mitenköhän päästöt?
Viimeksi muokannut: Husky510; 19.05.2012 klo 19:35.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää