Sivu: 22 / 50:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12202122232432 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 631:stä 660:een 1489:sta
  1. #631
    Nyt ei ehkä enää kannattais jatkaa?
  2. #632
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Suunnan vaihdoissa mopo osoittaa seuraavassa jarrussa systemaattisesti väärään suuntaan.
    Olisin tuosta ajolinja-periaatteesta täysin eri mieltä.

    Koska jos noudattaa tuota periaatetta, että mopo pitää tuossa nimenomaisessa tilanteessa saada osoittamaan ns oikeaan suuntaan ennen jarruttamista, niin edellisen mutkan avaus kärsii koska joutuu kääntämään nopeammin, joten suoranopeus kärsii.
    Ja lisäksi jos pitää mopo saada ns oikeaan suuntaan ennen kuin koskee jarruun, niin myöskin ajolinja pitenee, koska ajolinjaan tulee turha koukkaus ennen jarrua.

    Tosin täytyy tunnustaa myöskin se, että olen aikaisemmin itsekkin tainnut ajatella tuosta samalla tavalla. Ja vasta nyt kun mainitsit asiasta, tulin pohtineeksi tuota enemmän, ja myöskin vertailleeksi Erittäin nopeiden hemuleiden datoja tuon yksityiskohdan osalta.

    Tuo noin ensimmäisenä kommenttina, lisää tulossa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  3. #633
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Olisin tuosta ajolinja-periaatteesta täysin eri mieltä.
    Saa olla ihan vapaasti eri mieltä, mutta kai tässä edelleen sitä nopeinta linjaa haetaan?

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Koska jos noudattaa tuota periaatetta, että mopo pitää tuossa nimenomaisessa tilanteessa saada osoittamaan ns oikeaan suuntaan ennen jarruttamista, niin edellisen mutkan avaus kärsii koska joutuu kääntämään nopeammin, joten suoranopeus kärsii.
    Ja lisäksi jos pitää mopo saada ns oikeaan suuntaan ennen kuin koskee jarruun, niin myöskin ajolinja pitenee, koska ajolinjaan tulee turha koukkaus ennen jarrua.
    Lähinnä pitää vain ajaa mopoa agressiivisemmin niillä välisuorilla, avaus ei juurikaan kärsi. Ennen nopeita ei oikeastaan edes aiheuta kuin pienen muutoksen linjaan suoralla. Toinen juttu avauksissa on se, että niissä voittaa sadasosia, kun taas jarrussa voi tehdä kymppejä. ;)
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Tosin täytyy tunnustaa myöskin se, että olen aikaisemmin itsekkin tainnut ajatella tuosta samalla tavalla. Ja vasta nyt kun mainitsit asiasta, tulin pohtineeksi tuota enemmän, ja myöskin vertailleeksi Erittäin nopeiden hemuleiden datoja tuon yksityiskohdan osalta.
    Mikä on erittäin nopean hemulin määritelmä? Pääseekö hemulikerhoon 1:15, 1:16, 1:17 vai jollain muulla ajalla?
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Tuo noin ensimmäisenä kommenttina, lisää tulossa.
    Odotan mielenkiinnolla.
    Superbike #7
  4. #634
    Asiasta hevosen sulkijalihakseen :

    Nitrous, voisitko pistää vertailun vuoksi Kemorasta jostain suht puhtaasta kierroksesta seuraavat tiedot :
    - T2 apex nopeus ja suoran pään nopeus
    - T2 sektoriaika
    - kovin vauhti ennen kahvilan jarrua
    - apex nopeus kahvilan mutkan ekasta apexista (eli se taive)

    Itselläni oli T2 apex 151 ja suoran päässä 243. Yhdellä kierroksella sain T2 apexiin 169 mutta siinä kierroksella meni paluusuoran jarru pitkäksi.

    Kahvilan jarruun saan vain 170 johtuen väärästä linjasta mitä oon siihen edelliseen mutkaan ottanut. Mutta luulen että suurin tappio syntyy mulla tuossa kahvilan mutkassa, joskin oon jo pähkäillyt sitä aika paljon että mitä teen ens kerralla. Tuli hyvin paljon virheitä tehtyä about kaikessa.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  5. #635
    Voisin kuvitella että noissa Nitron kirjoittamissa kommenteissa meni "minuutti" jos toinenkin. Ja jottei tuo työmäärä menisi ihan hukkaan, niin lisäsin ne videoon tekstityksenä.
    Editoin Nitron kommentteja sen verran että en laittanut viittauksia esim muihin mutkiin, vaan kopypastesin sen kommentin jokaiseen mutkaan erikseen, jolloin kommentti toimii paremmin tuossa tekstityksessä.

    Eli klikatkaa videoruudun oikeassa alakaulmassa näkyvää "CC" painiketta, niin saatte tekstitykset päälle.
    Ja jos tarpeen, niin klikatkaa sitä mutterinkuvaa siinä CC:n vieressä ja valitkaa "Subtitles/CC"-valikosta "Finnish"
    https://www.youtube.com/watch?v=oM7O5Kv2lMg

    Mitäpä muut on mieltä tuosta videosta/ tekstityksestä/ käyttökelpoisuudesta siinä mielessä että antaako se ahaa-elämyksiä katselijalle/ rata-ajoa opettelevalle kuskille?
    Eli toimiiko tuollainen konsepti opetusmateriaalina?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  6. #636
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mikä on erittäin nopean hemulin määritelmä? Pääseekö hemulikerhoon 1:15, 1:16, 1:17 vai jollain muulla ajalla?
    Erittäin nopea hemuli on noin suurin piirtein rataennätys +-1.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  7. #637
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Asiasta hevosen sulkijalihakseen :

    Nitrous, voisitko pistää vertailun vuoksi Kemorasta jostain suht puhtaasta kierroksesta seuraavat tiedot :
    - T2 apex nopeus ja suoran pään nopeus
    - T2 sektoriaika
    - kovin vauhti ennen kahvilan jarrua
    - apex nopeus kahvilan mutkan ekasta apexista (eli se taive)

    Itselläni oli T2 apex 151 ja suoran päässä 243. Yhdellä kierroksella sain T2 apexiin 169 mutta siinä kierroksella meni paluusuoran jarru pitkäksi.

    Kahvilan jarruun saan vain 170 johtuen väärästä linjasta mitä oon siihen edelliseen mutkaan ottanut. Mutta luulen että suurin tappio syntyy mulla tuossa kahvilan mutkassa, joskin oon jo pähkäillyt sitä aika paljon että mitä teen ens kerralla. Tuli hyvin paljon virheitä tehtyä about kaikessa.
    Katsomosuoran päähän 247-253 km/h. Osa imusta, kun kisassa ajettuja. 249km/h näyttäs olevan ilman imua aika normi.
    Kakkosen apeksi 159-162 km/h
    Sektori 2: 7,63-7,9 s välissä pyörii. Tässäkin vaihtelua kisatiimellyksestä.
    Kahvilan jarruun 180-187km/h. Vaihtelee jonkin verran, kun ryhmässä ajettuja kierroksia kisasta.
    Kahvilan eka apexia on aika hankala kattoo tarkasti, mutta jossain 120-140 välillä varmaan riippuen mistä kohtaa ton lukeman ottaa.
    Superbike #7
  8. #638
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Erittäin nopea hemuli on noin suurin piirtein rataennätys +-1.
    Kovin on harvalukunen joukko. Taitaapi olla 2 tai 3 aktiivikuskia tässä maassa, jotka tuohon porukkaan kuuluvat.
    Superbike #7
  9. #639
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Katsomosuoran päähän 247-253 km/h. Osa imusta, kun kisassa ajettuja. 249km/h näyttäs olevan ilman imua aika normi.
    Kakkosen apeksi 159-162 km/h
    Sektori 2: 7,63-7,9 s välissä pyörii. Tässäkin vaihtelua kisatiimellyksestä.
    Kahvilan jarruun 180-187km/h. Vaihtelee jonkin verran, kun ryhmässä ajettuja kierroksia kisasta.
    Kahvilan eka apexia on aika hankala kattoo tarkasti, mutta jossain 120-140 välillä varmaan riippuen mistä kohtaa ton lukeman ottaa.
    Joo-o... Eli toi paska T1 maksaa tonne suoran päähän sen 5-6km/h, joskin ehkä toimivalla alustalla menee pykälää paremmin... mutta silti uskoisin että siinä T1:ssäki on ukossa vikaa vielä paljon

    Mutta mikä ihmeen 2. sektori sulla on? Mulla näyttää RaceChrono 2. sektoriksi pelkkä T1:stä takasuoran jarruun, ja 3. sektori näyttää vain sen T2 mutkan (vittu miten typerät sektorit tuolla)...

    Kahvilan jarruun vähä arvelinki, turpaan tuli se 17km/h ku oon ajanu sen vikan vasurin sisältä koko matkan, ei siitä pääse avaamaan kunnolla. Veikkaisin että tohon 180 ainaki päässee ens kesänä.

    Ja sillä apexilla tarkoitan tossa taipeessa sitä kohtaa jossa käyt lähimpänä sitä kanttikiveä. Itellä siinä kohdassa 126km/h joten uskoisin että sulla on siinä kohtaa ainaki 140.

    Mut joo, aikalailla naurattaa ku eile illalla kattelin tota mun Kemoran PB kierrosta. Sen lisäks että alusta oli täysin susi, ni kuski teki niin paljon vääriä juttuja että oikeen pahaa teki. Onneksi on ollu koko talvi aikaa hakata päätä seinään noiden teknisten puutteiden kanssa ni on ollu aikaa mentaaliharjoitteluna käydä läpi mitä tekee ja missä tekee.

    Kiitoksia!



    P.S. Jos oletetaan että viimeinen sektori ois siitä vikan vasurin jarrukanttarista (oik. puolella) maaliviivalle, ni paljonko sun viimeinen sektori ois? Mulla tuli 20,29s ni veikkaan että sulla tuo on 18 puolella
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  10. #640
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Joo-o... Eli toi paska T1 maksaa tonne suoran päähän sen 5-6km/h, joskin ehkä toimivalla alustalla menee pykälää paremmin... mutta silti uskoisin että siinä T1:ssäki on ukossa vikaa vielä paljon

    Mutta mikä ihmeen 2. sektori sulla on? Mulla näyttää RaceChrono 2. sektoriksi pelkkä T1:stä takasuoran jarruun, ja 3. sektori näyttää vain sen T2 mutkan (vittu miten typerät sektorit tuolla)...

    Kahvilan jarruun vähä arvelinki, turpaan tuli se 17km/h ku oon ajanu sen vikan vasurin sisältä koko matkan, ei siitä pääse avaamaan kunnolla. Veikkaisin että tohon 180 ainaki päässee ens kesänä.

    Ja sillä apexilla tarkoitan tossa taipeessa sitä kohtaa jossa käyt lähimpänä sitä kanttikiveä. Itellä siinä kohdassa 126km/h joten uskoisin että sulla on siinä kohtaa ainaki 140.

    Mut joo, aikalailla naurattaa ku eile illalla kattelin tota mun Kemoran PB kierrosta. Sen lisäks että alusta oli täysin susi, ni kuski teki niin paljon vääriä juttuja että oikeen pahaa teki. Onneksi on ollu koko talvi aikaa hakata päätä seinään noiden teknisten puutteiden kanssa ni on ollu aikaa mentaaliharjoitteluna käydä läpi mitä tekee ja missä tekee.

    Kiitoksia!



    P.S. Jos oletetaan että viimeinen sektori ois siitä vikan vasurin jarrukanttarista (oik. puolella) maaliviivalle, ni paljonko sun viimeinen sektori ois? Mulla tuli 20,29s ni veikkaan että sulla tuo on 18 puolella
    Voin vippaa ton datan sulle myöhemmin tänään sähköpostiin niin saat ihmeteltyä kunnolla. Ykkösen apeksissa mulla äkkiä vilkasten 113-118km/h.
    Superbike #7
  11. #641
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Voin vippaa ton datan sulle myöhemmin tänään sähköpostiin niin saat ihmeteltyä kunnolla. Ykkösen apeksissa mulla äkkiä vilkasten 113-118km/h.
    Kiitos paljon!

    Vain 118? Etkös sä sillon Kemoran kisojen jälkeen puhunu että apexiin tuli yli kymppi lisää että sait lähemmäs 130 siihe vauhtia? Ku mullaki on tossa mun kierroksella 115 alin nopeus apexissa... Toki siihe vaikuttaa apexinopeuden lisäksi myös ajolinja. Oon aika varma että tuun siihe pikkasen aikaseen sisään jolloin täytyy hivenen odottaa avausta.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  12. #642
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    https://www.youtube.com/watch?v=oM7O5Kv2lMg

    Mitäpä muut on mieltä tuosta videosta/ tekstityksestä/ käyttökelpoisuudesta siinä mielessä että antaako se ahaa-elämyksiä katselijalle/ rata-ajoa opettelevalle kuskille?
    Eli toimiiko tuollainen konsepti opetusmateriaalina?
    Formaattina todella hyvä ja opettavainen
  13. #643
    Lainaa ermu kirjoitti Katso viesti
    Formaattina todella hyvä ja opettavainen
    Samaa mieltä.
  14. #644
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Kahvilan jarruun vähä arvelinki, turpaan tuli se 17km/h ku oon ajanu sen vikan vasurin sisältä koko matkan, ei siitä pääse avaamaan kunnolla.

    Se kallistettu kyl tuntuu oikein imevän sinne sisälinjaan.
    Aprilia RSV4-R
  15. #645
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Mitäpä muut on mieltä tuosta videosta/ tekstityksestä/ käyttökelpoisuudesta siinä mielessä että antaako se ahaa-elämyksiä katselijalle/ rata-ajoa opettelevalle kuskille?
    Eli toimiiko tuollainen konsepti opetusmateriaalina?
    Hyvä konsepti. Tekstit vaan peittää koko ruudun, eikä itse ajoa saa seurattua kunnolla.
    Tosin ongelma taitaa olla vaan puhelimella katsellessa.
    cbr600rr -04
  16. #646
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Mitäpä muut on mieltä tuosta videosta/ tekstityksestä/ käyttökelpoisuudesta siinä mielessä että antaako se ahaa-elämyksiä katselijalle/ rata-ajoa opettelevalle kuskille?
    Eli toimiiko tuollainen konsepti opetusmateriaalina?
    Tää on hyvä! Mietin päivällä kuin luin Nitrouksen kommentin että kattelen videon illalla ja luen kommentit aina sitä mukaa, eli video seis, kommentin luku, sitten katsoa kuin se mutka meni. Ei tarvinnu ku tuli valmis video. Lisää tämmösiä, näitä tarvii.

    Onko muuten Nitrolla ittellä videoita mistä vois kattella mallia, vaikka kommenttien kera?

    Ja myös muilta radoilta ois hieno nähdä vastaavia
    Täh?
    Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio
  17. #647
    Tuosta youtuben tekstityksestä vielä sen verran, että halutessaan voi mihin tahansa videoon laittaa tekstitykset päälle ihan vaan rasti ruutuun metodilla.

    Jos lisäksi pistää täpän ruutuun Community subs tjsp, niin sit youtube tarjoo myös erillistä linkkiä, mitä kautta kuka tahansa pääsee tekemään siihen kyseiseen videoon tekstityksiä.

    Itse tekstitysten tekoon on todella helppokäyttöinen editori.
    Eli video pyörii oikeassa ruudussa, ja vasempaan sarakkeeseen voi kirjotella, ja tekstit menee automaattisesti siihen kohtaan missä video on juuri silloin.
    Ja lisäksi sen videon alla on jokaiselle tekstitykselle alku ja loppukohta, joista voi hiirellä napata kiinni ja vetää ne eri kohtaan videon aikajanaa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  18. #648
    Lainaa cSnake kirjoitti Katso viesti
    Tää on hyvä! Mietin päivällä kuin luin Nitrouksen kommentin että kattelen videon illalla ja luen kommentit aina sitä mukaa, eli video seis, kommentin luku, sitten katsoa kuin se mutka meni. Ei tarvinnu ku tuli valmis video. Lisää tämmösiä, näitä tarvii.
    Oli oma lehmä ojassa, eli ois palanu ihan totaalisesti hermo ja käämi, jos ois itse yrittänyt synkata foorumikommentteja ja videoo. Ja muistelin joskus aikasemmin katselleeni että tekstitysten mekaniikka toimii tuubissa todella helpolla ja yksinkertaisella tavalla, joten ajattelin kokeilla.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  19. #649
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Mitäpä muut on mieltä tuosta videosta/ tekstityksestä/ käyttökelpoisuudesta siinä mielessä että antaako se ahaa-elämyksiä katselijalle/ rata-ajoa opettelevalle kuskille?
    Eli toimiiko tuollainen konsepti opetusmateriaalina?
    Toimii kyllä, erinomainen idea.

    Joskin edelleen muistutan, että kirjoituksen ulkoasu ja sisältö vaikuttaa hirmu paljon siihen, mitä opettelija saa siitä irti.

    Mutta varsinkin tuo että se teksti ei ole sidottuna videoon vaan sen saa täpällä pois/päälle ni on erinomainen asia.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  20. #650

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa cSnake kirjoitti Katso viesti
    Tää on hyvä! Mietin päivällä kuin luin Nitrouksen kommentin että kattelen videon illalla ja luen kommentit aina sitä mukaa, eli video seis, kommentin luku, sitten katsoa kuin se mutka meni. Ei tarvinnu ku tuli valmis video. Lisää tämmösiä, näitä tarvii.

    Onko muuten Nitrolla ittellä videoita mistä vois kattella mallia, vaikka kommenttien kera?

    Ja myös muilta radoilta ois hieno nähdä vastaavia
    https://youtu.be/KqUhboiMn80

    Tossa nyt on motoparkista ajelua. Ei mikään mallisuoritus... yleiasesti touhu näyttää laiskalta, kuin oli hyvissä ajoin ennen klo 21 ajelemassa skootterilla kaljakauppaan ilman kiirettä. No tämän ryhmän vauhdissa pysyy myös tuollain rauhallisesti. Ensi kesänä koitan opetella kameran käytön. Tuo random treeni video on ainut video koko moottoriurheiluharrastuksen ajalta.
    ---
  21. #651
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    4. Mutka:
    2. Kierros: Ohitus
    5) Palmas:
    2. Kierros: Liian aikasin ja kovaa sisään -> Valuu naapurikuntaan.
    Tuossa tein mielestäni vähän paskan ohituksen ja jäin sitä mielessän pähkäilemään että miksi tungin just siihen väliin, ja sitten olikin jo palmas silmillä.

    Onkohan se tuo kameran paikka, kun tekee vaikutelman, että joudut korjailemaan linjaa sisäänmenossa?
    Vanhalla radalla väistelin vähän liikaakin kanttareita. Ainakin siitä syystä noi sisäänmenolinjat soutaa.

    7 Lemminkäinen:
    1. Kierros: Ohitettava, ei siitä sen enempää, mutta vähän turhaan pilaat oman linjan jättämällä noin ison välin ohitettavaan.
    Toi nimenomainen ohitettava oli jo jarrulla, eli ohitin sen vasta jarrun jo alettua, joka tarkottaa mulle sitä ett se voi millon tahansa poukasta sieltä laidasta keskelle rataa. Joten noissa tapauksissa menen ohi riittävällä sivusuuntaisella marginaalilla.

    P.S. Maalilinja hassussa paikkaa vai videon synkassa jotain, kun kierros katkeaa vasta ykkösen jarrumerkin paikkeilla?
    Varmaankin datan maalilinja hassussa paikkaa.

    Yhteenvetona näistä:
    Suunnan vaihdoissa mopo osoittaa seuraavassa jarrussa systemaattisesti väärään suuntaan.
    Mielestäni ei päde silloin kun haetaan optimi ajolinjaa.

    1-2 välissä jää aika paljon rataa käyttämättä, mikä tekee kakkosesta hankalan.
    Optimi ajolinjassa ykkösen exitti on hyvin kaukana ykkösen apeksista, jota yritin siis joka kerta tavoitella, siinä kertaakaan kunnolla onnistumatta.
    Moni tekee tuossa sen virheen että käyttää koko radan aika nopeasti ykkösen apeksin jälkeen, ymmärtämättä että se ei ole oikea ajolinja sen takia, että lähtösuora on leveä, ja rata ykkösen jälkeen kapea. Lisäksi ykkösen ja kakkosen välillä rata ei ole suora/ siinä ei ole suoraa.
    Ja avaus joka kerta pehmeä, niin kuin muuallakin.
    Siltikin 1-2 mutka kokonaisuutena, kolmosen jarrumerkkiin asti, on mulla hyvinkin nopea johtuen siitä että vaikka en osukkaan juuri siihen mihin yritän, niin ajolinjan idea on hyvinkin pitkälle optimin suuntainen.

    Nopeiden sisäänmenoissa välillä arpomista, johtuuko siitä, että katse tipahtanut liian lähelle?
    Kanttareiden turhaa väistelyä varmuuden vuoksi.

    Palmas osuilee vähän sinne sun tänne.
    Näköjään. Mut on siellä yks nappiosumakin.

    Lemminkäinen ok, kun vaan malttaisi ottaa kanttarin kiinni.
    Sisäänmeno hapuilee, joten ulostulokin hapuilee.

    Kikkamutkassa loppuu vauhti ja paikkaillaan sitten kaasulla.
    Paikkailu, varsinkaan monikossa, ollee väärä termi. Koska tuossa mutkassa ainoa virhe mikä kaasun käytössä tulee on se että menen kaasulle ehkä liian aikaisin. Mutta siltikin kaasun avaus on lineaarinen ja jatkuva, datasta varmistin. Ja asiaan kuuluva kaasun kevennys nyppylän päällä.

    Vika vasuri aina enempi vähempi leveenä.
    Yllättävän hankala paikka kun kikkamutkan ulostulo vaihtelee ihan liikaa.

    Kahvilaan vähän ajoissa sisään ja ei malta tappaa ihan riittävästi vauhtia.
    Ja kroppa aina myöhässä tossa vikan ja kahvilan välissä vaikka kuinka yrittää ennakoida.

    Mikäs muuten oli se linjamuutos, jota näiden vuosien välillä lähdit hakemaan?
    Jarrumerkkiä myöhäisemmälle ja lähemmäksi reunaa, jarrun aloitusta nopeammaks, taittokohtaa lähemmäks reunaa, taiton alkua pehmeemmäks & jarrua taiton jälkeen kovemmaks, ajolinjan parempi jatkuvuus apeksiin (ilman niitä korjailuja).
    Eli käytännössä katsoen "kaikki uusiks". Ja sit kun vetää kaikki kerralla uusiks, niin pakka hajoo ihan totaalisesti.


    Btw, se alkuperäinen kysymys oli että oliko tuossa vanhassa videossa ajolinjan tarkkuus parempi kuin siinä uudemmassa...?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  22. #652
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Mielestäni ei päde silloin kun haetaan optimi ajolinjaa.
    Tuon ohjeen kuitenkin sain siihen hemuliryhmään kuuluvalta kuskilta. Taitaapa olla vielä siitä hassu tapaus, että on ajanu virallisen rataenkan alle.

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Optimi ajolinjassa ykkösen exitti on hyvin kaukana ykkösen apeksista, jota yritin siis joka kerta tavoitella, siinä kertaakaan kunnolla onnistumatta.
    Moni tekee tuossa sen virheen että käyttää koko radan aika nopeasti ykkösen apeksin jälkeen, ymmärtämättä että se ei ole oikea ajolinja sen takia, että lähtösuora on leveä, ja rata ykkösen jälkeen kapea. Lisäksi ykkösen ja kakkosen välillä rata ei ole suora/ siinä ei ole suoraa.
    Ja avaus joka kerta pehmeä, niin kuin muuallakin.
    Siltikin 1-2 mutka kokonaisuutena, kolmosen jarrumerkkiin asti, on mulla hyvinkin nopea johtuen siitä että vaikka en osukkaan juuri siihen mihin yritän, niin ajolinjan idea on hyvinkin pitkälle optimin suuntainen.
    Joo, on siinä 1-2 mutkissa ajatus kohdillaan, mutta myös parantamisen varaa löytyy. Varsinkin nyt, kun ykkösen ulkokantti on pidempi niin jarrun kakkoseen voi ajaa sen päältä.

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Sisäänmeno hapuilee, joten ulostulokin hapuilee.
    Toi on jo niin lähellä, että yläkropan käytöllä ja jarrulla sitomisella sais apeksin kiinni.

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Paikkailu, varsinkaan monikossa, ollee väärä termi. Koska tuossa mutkassa ainoa virhe mikä kaasun käytössä tulee on se että menen kaasulle ehkä liian aikaisin. Mutta siltikin kaasun avaus on lineaarinen ja jatkuva, datasta varmistin. Ja asiaan kuuluva kaasun kevennys nyppylän päällä.
    Jos sinne menee riittävän kovaa sisään, eli kun vauhti kantaa riittävän pitkälle, ei siinä avauksessa tartte keventää kaasua. Tai jos kaasun avauksen pysäyttämistä haluaa kutsua keventämiseksi niin joo silloin siinä kevennetään. Suurimmalla osalla kierroksia itekin siinä joutuu kaasun avauksen pysäyttämään tai jopa 0-5% kääntämään kiinni päin, mutta silloin kun osuu niin avaus on lineaarinen ilman himmausta välissä.


    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Btw, se alkuperäinen kysymys oli että oliko tuossa vanhassa videossa ajolinjan tarkkuus parempi kuin siinä uudemmassa...?
    Tietyt asiat tapahtuu ajolinjassa säännönmukaisesti, mutta eniten silmään pisti se, että puhtaita kierroksia ei juurikaan ollut, eli joka kierroksella joku paikka vähän lipsuu. Toistuvuus oli toisaalta parempi kokonaisuutena kuin uudemmassa pätkässä.
    Superbike #7
  23. #653
    Haetkos Nitrous siihen Alastaron ekaan vasuriin(3) linjan käymällä asfaltin oikeassa reunassa jarrulla vai jätätkö siinä tilaa reilusti oikeaan reunaan kun jarrutat?
    Aprilia RSV4-R
  24. #654
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jannmann kirjoitti Katso viesti
    Haetkos Nitrous siihen Alastaron ekaan vasuriin(3) linjan käymällä asfaltin oikeassa reunassa jarrulla vai jätätkö siinä tilaa reilusti oikeaan reunaan kun jarrutat?
    Vanhalla pinnalla kannatti jättää rataa käyttämättä jonkin verran kakkosen ulostulossa ja jonkin verran kolmosen sisäänmenossa. Nyt uudella pinnalla, kun pito on huomattavasti parempi, jätän enempi rataa käyttämättä kakkosen ulostulossa ja käytän melkein koko radan leveyden kolmosen sisäänmenossa.
    Superbike #7
  25. #655
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Vanhalla pinnalla kannatti jättää rataa käyttämättä jonkin verran kakkosen ulostulossa ja jonkin verran kolmosen sisäänmenossa. Nyt uudella pinnalla, kun pito on huomattavasti parempi, jätän enempi rataa käyttämättä kakkosen ulostulossa ja käytän melkein koko radan leveyden kolmosen sisäänmenossa.
    2 ulostulossa en oo itekkään varmaan koskaan käyttänyt koko leveyttä, mutta 3 sisään menossa on tullut käytettyä koko rata. Tosin oon aina ajanut pyöreillä linjoilla(600cc)
    Monissa videoissa sinne kolmoseen näyttävät ajavan liki puolesta välistä rataa.
    Aprilia RSV4-R
  26. #656
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tuon ohjeen kuitenkin sain siihen hemuliryhmään kuuluvalta kuskilta. Taitaapa olla vielä siitä hassu tapaus, että on ajanu virallisen rataenkan alle.
    Itsekkin olen tuon ohjeen aikoinani joltain nopealta hemulilta aikoinaan omaksunut, sen kummemmin sitä silloin pohtimatta. Ja koska kaikki muutkin varikolla ovat "aina" olleet samaa mieltä, niin enpä ole tuota aikaisemmin tullut sen enempää funtsineeksi.

    Mutta mutta, mistäs me löydettäis joku sen verran MatLabia osaava että se voisi tehdä meille simulatiot? Eihän tuossa ole kuin kaksi mutkaa ja niihin liittyvät suorat. Joten äkkiäkös tuon simulla testais, että kumpi ompi nopeampi tapa. Se että jarrumerkki on reunassa kiinni, vai se että vasta jarrumerkin jälkeen mopo käväisee reunassa...
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  27. #657
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Itsekkin olen tuon ohjeen aikoinani joltain nopealta hemulilta aikoinaan omaksunut, sen kummemmin sitä silloin pohtimatta. Ja koska kaikki muutkin varikolla ovat "aina" olleet samaa mieltä, niin enpä ole tuota aikaisemmin tullut sen enempää funtsineeksi.

    Mutta mutta, mistäs me löydettäis joku sen verran MatLabia osaava että se voisi tehdä meille simulatiot? Eihän tuossa ole kuin kaksi mutkaa ja niihin liittyvät suorat. Joten äkkiäkös tuon simulla testais, että kumpi ompi nopeampi tapa. Se että jarrumerkki on reunassa kiinni, vai se että vasta jarrumerkin jälkeen mopo käväisee reunassa...
    Liian paljon aikaa matlabista, että jaksas alkaa vääntämään. Wbaum varmaan osais, mutta en tiedä jaksaako. Toki muuttujia tuossa on sen verran, että simulaatio antaa tuloksen ideaaliympäristössä, joka vastaa todellisuutta jollain tarkkuudella. Mulle toi ajolinjamuutos oli yks pala kokonaisuutta, jolla lähti se 2 sekkaa kierrosajasta viime kesänä,. Voi toki olla myös sitä vahvistusharhaa, mutta tolla mennään, kunnes joku todistaa nopeamman tavan.
    Superbike #7
  28. #658
    Lainaa jannmann kirjoitti Katso viesti
    2 ulostulossa en oo itekkään varmaan koskaan käyttänyt koko leveyttä, mutta 3 sisään menossa on tullut käytettyä koko rata. Tosin oon aina ajanut pyöreillä linjoilla(600cc)
    Monissa videoissa sinne kolmoseen näyttävät ajavan liki puolesta välistä rataa.
    Iteki jättäny T2 ja T3 käyttämättä rataa pikkasen, syystä jota tiedä en. Mutta kun katsoin mun PB kierrosta vuodelta 2018 ni kyllä mä koko radan käytin T3:ssa, ja T2:sta tulin noin metriä vajaalta ulos mutkasta... Ilmeisesti nykyään vois vielä enemmän jättää rataa käyttämäti T2:n exitistä.

    Joskin viime kesänä mä tein Alastarolla kaikkea muutaki hiton tyhmää ajolinjojen kanssa johtuen siitä ku ajatus oli siinä miksi se pyörä vain pomppii mutkissa, eikä siellä missä sen ois pitäny olla... mä muunmuassa ajoin kikkamutkan järjestäen liian tiukasti vaikka sen linjan kuuluis valua sinne ulkoreunaan puolessavälissä.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  29. #659
    KVR koulutuksessa Eemeli neuvoi juurikin laittamaan pyörän radansuuntaiseksi kuten Nitrouskin tuossa kertoi. Koulutusmateriaalissa on myös Emen 19 alkuinen kierros takakamerasta Alastarolla. Ajaa palmasin ja lemminkäisen "vastaheitolla" perusteli tuota sillä että saa pyörän paremmin taittumaan, sekä "jos perä lähtee sivulle lähtee se oikeaan suuntaan". Videolla tuo vastaheitto näkyy selvästi, mutta koska koulutusmateriaali ja tovomus ettei jakoon niin jää kertomani varaan.
    K8-1000
  30.  
  31. #660
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Itsekkin olen tuon ohjeen aikoinani joltain nopealta hemulilta aikoinaan omaksunut, sen kummemmin sitä silloin pohtimatta. Ja koska kaikki muutkin varikolla ovat "aina" olleet samaa mieltä, niin enpä ole tuota aikaisemmin tullut sen enempää funtsineeksi.

    Mutta mutta, mistäs me löydettäis joku sen verran MatLabia osaava että se voisi tehdä meille simulatiot? Eihän tuossa ole kuin kaksi mutkaa ja niihin liittyvät suorat. Joten äkkiäkös tuon simulla testais, että kumpi ompi nopeampi tapa. Se että jarrumerkki on reunassa kiinni, vai se että vasta jarrumerkin jälkeen mopo käväisee reunassa...
    Onhan noita ajolinjan optimointisoftia olemassa, tässä esim. yksi, jossa ainakin perusversio on ilmainen. Linjan todelliseen toimivuuteen en ota kantaa, hankalasti mitattavissa olevia parametreja on paljon.
    http://www.lapsim.nl/
Sivu: 22 / 50:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12202122232432 ... ViimeinenViimeinen