Sivu: 16 / 50:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6141516171826 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 451:stä 480:een 1489:sta
  1. #451
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Jos sä ajat suurin piirtein samalla ajolinjalla kuin 2018, kun ihan sattumalta ajoin yhen setin sun perässä, niin ajolinjaero selittää sen miksi toi sun ehjä vs linjan karkaaminen toimii sulle. Varsikin mutkaan mennessä meillä oli ihan eri ajolinjat; sulla suoraviivaisempi, mulla erittäin paljon pyöreämpi.
    Jos vertaan ajolinjaani kenen tahansa nopean ryhmän kuskin tai kisakuskien ajolinjaan, niin mun ajolinja mutkaan mennessä on pyöreämpi kuin oikeastaan kenelläkään muulla.
    Siitä syystä sulla kello ei tykkää yhtyään jos linja vähänkään karkaa jarrussa (mopo ei ole kääntynyt), koska joudut tappamaan vauhtia, ja kääntämän väkisin, jotta et aja mutkasta ulos.

    Ja noin muutuonkin sun ajaminen painottuu(?) apeksiin osumiseen ja kovaan avaamiseen. Ja sitä et pysty tekemään jos linja vähänkin karkaa.

    Mulla taasen pieni, tai joissain tapauksissa isokaan, linjan karkaaminen ei näy kellossa. Syystä että riskillä ajaessa, ja linjan karatessa (mopo on jo kääntynyt), en joudu tappamaan vauhtia, riittää että odotan kympän pari pitempään ennen kuin kosken kaasuun.
    Eli vaikka linja karkaa paljonkin, niin silti viihdyn mutkassa suurin piirtein saman ajan kuin mitä ehjällä ajolla/ voitan aikaa jarrussa, ja sitten jos linja valuu leväksi, se voitettu aika kutistuu enintään nollaan.
    Ja jos linja karkaa vain vähän, niin sitten viihdyn mutkassa vähemmän aikaa kuin mitä ehjällä ajolla, koska tulen mutkaan kovempaa/ kovemmalla ätäkillä.

    Syy miksi tuota teen noin/ painotan ajoa jarruun, johtuu siitä että se mitä olen nopeiden hemuleiden datoja analysoinut/ vaikka olisi paska kuski (keskiryhmäläinen) vs hyvä kuski (SM-A), niin avauksessa aikaeroa tulee silti vain ehkä pari kymppää. Mutta kovassa jarrussa (jarrumerkin ja apeksin välissä) aikaeroa syntyy helposti jopa pari sekunttia.

    Siinä vaiheessa kun aletaan ajamaan kovaa, se aikaero tehdään nimenomaan jarrussa ja jarrun ajolinjalla. Ja sitten kun se osuu, niin osuu apeksi ja osuu avaus.
    Jos taasen jarru ja jarrun ajolinja ei osu, niin ei ole mitään väliä osuuko ehjällä ajolla apeksiin ja siitä kova avaus, koska se aika on jo hävitty ennen sitä.

    Eli sillä tarkkudella ja linjan pysymisellä ei tee mitään, jos ajolinjan muoto kusee homman.
    Tuossa liitteenä kuvakaappaukset vuodelta 2018 ja 2019. Jostain syystä Circuit tools ei suostunu avaamaan noita sessioita päällekkäin, joten ei saanu samaan kuvaan molempia. Jotain eroja noissa linjoissa on. Lisäksi tuo 2018 data on heinäkuulta, se sun video on kesäkuun alusta, mutta ei ollu koneella dataa siltä päivältä. 2018 kierrosaika 1:21.9, kun taas 2019 kierrosaika 1:19.4.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Superbike #7
  2. #452
    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    Scupa tossahan riskit vaa kasvaa mitä kauemmin olet kallellaa ja viälä kovalla jarrulla
    Mistä sä kuvittelet että kierrosaika syntyy noin ylipäätään?
    Nollariskistä kun käyttää puolet renkaan pidosta?

    Vai siitä että pyritään sekä suoralla että jarrussa että mutkassa että apeksissa että avauksessa että exitissä ulosmittaamaan kaikki mahdollinen longitudinaalinen ja lateraalinen pito renkaasta, ja samalla tekemään ajolinjan pituuden kanssa kompromissi jolla maksimoidaan keskinopeus noilla edellä mainituilla osa-alueilla?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  3. #453
    Esso.k
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Jäin vähän miettimään tätä sun näkökulmaa riskin nostamiseen ja itse näen sen hieman eri tavalla. Mulla on aina parhaat kierrosajat tulleet niin, että riskiä nostetaan vain juuri sen verran, että kierros pysyy edelleen ehjänä. Jos linja alkaa valumaan leveäksi jossain kohtaa, yrittää liikaa, eikä kello siitä tykkää.
    Lisäksi kovaa yksittäistä kierrosta hakiessa pistän kroppaa vähän enemmän likoon ja olen agressiivisempi pyörän kanssa etenkin suunnan vaihdoissa.
    Kierrosaika tällä tasolla rakentuu käytännössä ainoastaan yhdestä asiasta, eli tarkkuudesta. Kun linja pysyy ja tekee muut asiat edes vähän sinne päin, näyttää kello yleensä ihan positiivisia lukemia.
    täysi samaa ajattelen! Nitrous jos sä kerran kroppaa enemmä käyttämällä pääsetkovemmi niin mikset sitte tee niin joka kiarroksella- onko se vaa nii raskasta-eikö yleesäki ole parempi mitä terävämin pystyy taittamaa sillo saa enempi sitä tilaa suaralle ajolle ja kovalle jarruttamiselle pystymmässä?


    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Mistä sä kuvittelet että kierrosaika syntyy noin ylipäätään?
    Nollariskistä kun käyttää puolet renkaan pidosta?

    Vai siitä että pyritään sekä suoralla että jarrussa että mutkassa että apeksissa että avauksessa että exitissä ulosmittaamaan kaikki mahdollinen longitudinaalinen ja lateraalinen pito renkaasta, ja samalla tekemään ajolinjan pituuden kanssa kompromissi jolla maksimoidaan keskinopeus noilla edellä mainituilla osa-alueilla?
    tosta saa sellasen kuvan ettäsä olet oikeassa ja kaikki toiset väärässä- onko pientäkää mahdollisuutta että sä kuitenki olisit väärässä- ainaki tilatoje valossa sulla enemmä kaatoja nitrous nopeempi ja kisoissaki todistetusti pärjänny noilla linjoilla sekä käyny eemelin opissa ei kai ton tason kuski ihan vääri neuvo- mulla vaa kulopuheita noista kaadoista ja foorumeilta poimittu mut kummiski-
  4. #454
    MotOrg ry:n hallituksen varajäsen, toinen koulutusvastaava, kolmas sivustovastaava, kouluttaja massajaska:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Apr 2013
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Jostain syystä Circuit tools ei suostunu avaamaan noita sessioita päällekkäin, joten ei saanu samaan kuvaan molempia.
    Ainakin näyttäisi olevan eri radat (kahvilan mutka) noissa sessioissa. Vaikuttaako asiaan?
    Näköjään aina nenällään...
    KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> ) & Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 -> )
    ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
    ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
  5. #455
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa massajaska kirjoitti Katso viesti
    Ainakin näyttäisi olevan eri radat (kahvilan mutka) noissa sessioissa. Vaikuttaako asiaan?
    Sanoo avatessa, että toinen session on radalta Alastaro ja toinen unknown, eikä ohjelma tue eri ratojen päällekkäistä vertailua. En keksiny filua edes notepadilla ihmetellessä, että mistä tuon saisi puukotettua oikeaksi.
    Superbike #7
  6. #456
    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    tosta saa sellasen kuvan ettäsä olet oikeassa ja kaikki toiset väärässä- onko pientäkää mahdollisuutta että sä kuitenki olisit väärässä- ainaki tilatoje valossa sulla enemmä kaatoja nitrous nopeempi ja kisoissaki todistetusti pärjänny noilla linjoilla sekä käyny eemelin opissa ei kai ton tason kuski ihan vääri neuvo- mulla vaa kulopuheita noista kaadoista ja foorumeilta poimittu mut kummiski-
    Sun kannattaa lukea tuo kertauksena: http://www.moottoripyora.org/keskust...=1#post6646060
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  7. #457
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Sanoo avatessa, että toinen session on radalta Alastaro ja toinen unknown, eikä ohjelma tue eri ratojen päällekkäistä vertailua. En keksiny filua edes notepadilla ihmetellessä, että mistä tuon saisi puukotettua oikeaksi.
    Pistä filut mulle niin katon saanko puukotettua.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  8. #458
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    täysi samaa ajattelen! Nitrous jos sä kerran kroppaa enemmä käyttämällä pääsetkovemmi niin mikset sitte tee niin joka kiarroksella- onko se vaa nii raskasta-eikö yleesäki ole parempi mitä terävämin pystyy taittamaa sillo saa enempi sitä tilaa suaralle ajolle ja kovalle jarruttamiselle pystymmässä?
    Tuohon kropan säästämiseen on monta syytä, ja tässä vain pari niistä.

    1) Pullukalle tulee riehuessa hiki.
    2) Vanhat vammat on aiheuttanut lihasheikkoutta esim. olkapäässä, joten treeneissä on joutunut pari edellistä kautta vähän säästelemään kroppaa.
    3) Oma kunto ei ole riittänyt siihen, että ajaisi jokaisen setin ihan täysillä.
    Superbike #7
  9. #459
    Minkälaisia linjoja kilpakuljettajat harjoittelevat? Onko erikseen aika-ajolinja ja kisalinja, jossa mennään aiemmin sisään? Harjoitellaanko ohittamista vain ohittamalla vai harjoitellaanko ohituspaikkoja varten ajolinjoja erikseen?
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  10. #460
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Minkälaisia linjoja kilpakuljettajat harjoittelevat? Onko erikseen aika-ajolinja ja kisalinja, jossa mennään aiemmin sisään? Harjoitellaanko ohittamista vain ohittamalla vai harjoitellaanko ohituspaikkoja varten ajolinjoja erikseen?
    Ite tuli aikanaan treenailtua satunnaisesti blokkilinjaa hyviin ohituspaikkoihin kuten alastaron palmas ja kahvila, kemoran paluusuoran jarru, motoparkin shikaanin jarru jne. Varsinkin ekalla ja vikalla kierroksella kätevä osata. Lisäksi tuli treenattua kisan ekoja mutkia varten ohituslinjoja, eli siinä jonoutumishäröpallossa oli näppärä käyttää vähän erilaisia linjoja verrattuna normaaliin ajoon.

    Eipä noita hippokisoissa paljoa tullut muuten käytettyä, melkeinpä järkevämpää päästää keskellä kisaa nopeampi ohi vetoavuksi.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  11. #461
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Minkälaisia linjoja kilpakuljettajat harjoittelevat? Onko erikseen aika-ajolinja ja kisalinja, jossa mennään aiemmin sisään? Harjoitellaanko ohittamista vain ohittamalla vai harjoitellaanko ohituspaikkoja varten ajolinjoja erikseen?
    Itse en ainakaan treenannut muuta kuin nopeaa linjaa. Olisi pitänyt treenata lisää ajatuksella ja olla nopeampi. Toki kilpailun ekoilla ja vikoilla kierroksilla saattaa pettelyä olla, ekoilla kierroksilla enempi. Näitä ekoja kierroksia kisassa ei oikein pysty treenaa muutakun lähtöjen kautta. Itse kilpailuissa oon tehnyt eniten ohituksia ekalla kierroksella ja ulkokautta. Ohittaminen on minusta sellasta että kun jotenkii tiedostaa nopean ajolinjan ja tulkitsee ohitettavan ajoa ja ajolinjaa esim avauksissa niin siinä tilanteessa tekee jo päätöksen lähteekö yrittämään jarrussa vierelle. Yleisimmin seuraa ja odottaa virheitä ohitettavalta tai jokin tosi nappiin osunut oma avaus.
    Kokeneemmat kertonee lisää. Allekirjoittaneella kokemusta nuukasti.-TT8
  12. #462
    Ratavastaava
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2007
    Tampere
    MotOrg ry jäsen
    Joskus muistan nähneeni Wehnän tuovan Bemaria Motoparkissa melkein kylki edellä shikaanin jarruun ohituslinjaa reenatessa. Mutta joo, eiköhän sitä kannata ihan nopeinta linjaa reenata, kunnes se on vimosen päälle kunnossa. Miettii sitten sen jälkeen muita juttuja. Oma mielipide.
    GAAAAAZ!!!!
  13. #463
    Lainaa tonde8 kirjoitti Katso viesti
    Itse en ainakaan treenannut muuta kuin nopeaa linjaa. Olisi pitänyt treenata lisää ajatuksella ja olla nopeampi. Toki kilpailun ekoilla ja vikoilla kierroksilla saattaa pettelyä olla, ekoilla kierroksilla enempi. Näitä ekoja kierroksia kisassa ei oikein pysty treenaa muutakun lähtöjen kautta. Itse kilpailuissa oon tehnyt eniten ohituksia ekalla kierroksella ja ulkokautta. Ohittaminen on minusta sellasta että kun jotenkii tiedostaa nopean ajolinjan ja tulkitsee ohitettavan ajoa ja ajolinjaa esim avauksissa niin siinä tilanteessa tekee jo päätöksen lähteekö yrittämään jarrussa vierelle. Yleisimmin seuraa ja odottaa virheitä ohitettavalta tai jokin tosi nappiin osunut oma avaus.
    Kokeneemmat kertonee lisää. Allekirjoittaneella kokemusta nuukasti.-TT8
    Tilanteen mukaan se on mentävä. Edellä menevää on mukava hiillostaa, jos takana ei ole ketään hengittämässä niskaan. Yllä mainittu virheen odottelu ja painostaminen siihen työntämällä itseään näkösälle, jolloin edellä ajava alkaa mahdollisesti ottaa aikaisemmin sisälle sisäänmenossa ja jos takana ei ole ketään voi itse ottaakin sen nopeimman linjan ja saada edun avauksessa jne. Jos joku on takana, niin se tekee asioista vähän hankalampia, koska se saattaa tuikata väliin risteäviä ajolinjoja hakiessa. Toki jos molemmat ovat ohitettavaa nopeampia, niin voihan sitää pikkuisen käsimerkein sopia, että älä tule rinnalle, vaan mennään ensin molemmat tuosta edellä olevasta ohi jne.. Nämä kokemukset siis neljällä pyörällä, mutta sama se on kahdellakin, paitsi ettei pyörällä viitsi kolkutella takakulmaa jarrutuksissa.
  14. #464
    Muutenkin tuo kilpaa ajamisen taito on sellainen jota ei ole edes ammattikuskeilla kaikilla, ja kyllä puhun ihan F1 tähdistä asti... Kaikki ammattikisaajat ja esim sm sarjaa ajavat osaa ajaa kovaa ympäri rataa, mutta sit kun lähdetään ohituksia petaamaan tai puolustelemaan sijoitusta ni voin sanoa että lähes puolilla tosielämän kuskeilla on kilvanajamisen taidot täysin hukassa.

    Simulaattoreita korkealla tasolla ajaessa oppii erittäin hyvin näkemään millaisia töhöjä kuskeista löytyy. Muunmuassa viime viikolla sellainen nimetön kuski kuin Max Verstappen ajoi mm sarjan Porsche karsinta kisaa ja veti kyllä niin 100% ääliö muuvin jarrutukseen kuin ikinä voi ja onneksi herra itse päättyi katolleen siitä.

    Mutta mitä kisaamisen harjoitteluun tulee, niin simulaattorit on halvin keino treenata mitä käy kun menet millaisella jarrulla ja millä linjalla mutkiin. Autoilla voi varsin hyvin harjoitella kun laittaa säädöt silleen että keula puskee jarruissa ja perä karkaa kaasulle mentäessä. Tällöin olosuhteet ovat hyvin lähellä moottoripyörän tilannetta.

    Sitte oikealla radalla itse lähestyisin tilannetta varovaisella asenteella. Ensin opettelee nopean tavan ja linjan jolla sujuu tasainen suorittaminen. Sitte ku ohittelee itseään hitaampia ni jarruttaa vaikka normaalilla merkillä mutta metriä sisempää linjaa ni huomaa heti miten homma muuttuu.

    Pikkasen kerrallaan siitä normaalista ajamisesta muuttaa linjaa ja/tai jarrua myöhemmäksi ja katsoo mitä tapahtuu. Mutta jos tuntuu epävarmalta ni sit kannattaa valita jarrukokeiluihin mutka josta on tilaa vetää suoraksi jos tarve vaatii.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  15. #465
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Minkälaisia linjoja kilpakuljettajat harjoittelevat? Onko erikseen aika-ajolinja ja kisalinja, jossa mennään aiemmin sisään? Harjoitellaanko ohittamista vain ohittamalla vai harjoitellaanko ohituspaikkoja varten ajolinjoja erikseen?
    Aika samaa linjaa pyrin ajamaan aina. Toki jos joku roikkuu kontissa tai itse hakee ohitusta niin voi pikkasen muuttaa linjaa. Toki oven sulkemisessakin pitää olla tarkkana, ettei avaa sitten heti avauksessa paikkaa takana tulevalle.

    Muuten ohittamisessa on mun mielestä kaksi tärkeää asiaa:
    1) Etsi edellä menevän heikko paikka ja ala petaamaan ohitusta siihen paikkaan jo muutamaa mutkaa aiemmin, että olet varmasti riittävän lähellä ohituksen yrittämiseen.
    2) Aja ohituksessa mahdollisimman normaalia linjaa. Metri eteen ja metri sivulle on hyvä nyrkkisääntö. Tällöin ohituksen jälkeen pystyt pitämään mutkassa normaalin linjan.

    Varsinkin nopeassa ryhmässä ja jokkiksessa näkee tosi usein, että ohituksessa jätetään ohitettavaam metrikaupalla tilaa ja sen jälkeen on molemmilla kuskeilla ohjelmaa seuraavassa mutkassa.
    Superbike #7
  16. #466
    Varsinkin nopeassa ryhmässä ja jokkiksessa näkee tosi usein, että ohituksessa jätetään ohitettavaam metrikaupalla tilaa ja sen jälkeen on molemmilla kuskeilla ohjelmaa seuraavassa mutkassa.[/QUOTE]

    Mä oon ainakin 2018 parkin jokkislähössä ja shikaanin jarrussa tehny tän virheen 🤣 Isä nitro tuli kyl hymyssä suin kertomaan että toleranssit voi olla paljon pienemmät 💪🙂 kiitos siitä vielä. Ja hei "eka kerta" 🤣🤭
  17. #467
    "Simulaattoreita korkealla tasolla ajaessa oppii erittäin hyvin näkemään millaisia töhöjä kuskeista löytyy. Muunmuassa viime viikolla sellainen nimetön kuski kuin Max Verstappen ajoi mm sarjan Porsche karsinta kisaa ja veti kyllä niin 100% ääliö muuvin jarrutukseen kuin ikinä voi ja onneksi herra itse päättyi katolleen siitä."


    Niitähän se vetää joka kausi F1-kisoissakin ja ihan livenä eikä simulaattorissa!
  18. #468
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Niitähän se vetää joka kausi F1-kisoissakin ja ihan livenä eikä simulaattorissa!
    Ei Max ole edes pahimmasta päästä fykkösissä säheltämään kilpaa ajaessa.... katopa Kevin Magnussenia tai Pastor Maldonadoa... tai jopa Romain Crashjean
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  19. #469
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa tonde8 kirjoitti Katso viesti

    Mä oon ainakin 2018 parkin jokkislähössä ja shikaanin jarrussa tehny tän virheen 藍 Isä nitro tuli kyl hymyssä suin kertomaan että toleranssit voi olla paljon pienemmät  kiitos siitä vielä. Ja hei "eka kerta" 藍來
    Haha...tää oli kyllä sen viikonlopun parasta viihdettä. Ukot väänsi jokkiksen podiumista kuin kyseessä olis ollu maailmanmestaruus. Ja useemmalla kierroksella shikaanin jarru oli kuin keskiryhmän viuhkamuodostelma, kun kaikki yrittää toisistaan yhtä aikaa ohi kirjaimellisesti koko radan leveydeltä.
    Superbike #7
  20. #470
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ukot väänsi jokkiksen podiumista kuin kyseessä olis ollu maailmanmestaruus.
    Ja niin kauan kuin homma pysyy paketissa ettei kukaan työnnä porukkaa ulos radalta yms ääliötemppuja, niin juuri tuo kilvan ajamisen nautinto on se mitä siitä kisoista iteki hakee, ei niinkää mitään "yksin auringonlaskuun jeejee voitin kisan ylivoimaisesti" fiilistä.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  21. #471
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    kuin keskiryhmän viuhkamuodostelma, kun kaikki yrittää toisistaan yhtä aikaa ohi kirjaimellisesti koko radan leveydeltä.
    Viuhkamuodostelmat on hauskoja/ alternatiivinen ohtuslinja/ koko rahalla:

    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  22. #472
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Ja niin kauan kuin homma pysyy paketissa ettei kukaan työnnä porukkaa ulos radalta yms ääliötemppuja, niin juuri tuo kilvan ajamisen nautinto on se mitä siitä kisoista iteki hakee, ei niinkää mitään "yksin auringonlaskuun jeejee voitin kisan ylivoimaisesti" fiilistä.
    Näinhän se on. Kesän parasta antia itselle oli Kemoran kisan vääntö viiden pyörän letkassa ja tiukat kaksinkamppailut parissa muussa lähdössä.
    Superbike #7
  23. #473
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Haha...tää oli kyllä sen viikonlopun parasta viihdettä. Ukot väänsi jokkiksen podiumista kuin kyseessä olis ollu maailmanmestaruus. Ja useemmalla kierroksella shikaanin jarru oli kuin keskiryhmän viuhkamuodostelma, kun kaikki yrittää toisistaan yhtä aikaa ohi kirjaimellisesti koko radan leveydeltä.
    Mut vähänkö oli siistii 💪💪🤣 eka kisa ja ihanenitentäysii ! 🤭 samas häröpallos tultiin maaliin ja 4 kärki vetäs korkeet 1.29 viimisellä kierroksella. TT41 kyl pääs vähän karkuun kylläkin. Mut silloin päätin et ei jää viimiseksi lähdöksi !
    Viime kesänä sattui vissiin muutama kisa jossa edellä mennyttä en kiini saanut ja takaa ei tullut painetta =tylsää Ai että on kivaa tuo kilpailu, eikä niin luokalla ja laitteella väliä. Aasinsiltana 7.3 taas mopolla pitäs päräyttää haminassa. 🤘
  24. #474
    http://racedac.com/org/ajolinjaero.png

    Tässä pientä vertailua suoraviivaisemman ja pyöreämmän ajolinjan (jarrumerkistä apeksiin) välillä.

    Siniset datat on pyöreämmin lähestyvän, punaiset suoraviivaisemmin lähestyvän, ja musta on ton samaisen suoraviivaisemman lähestyjän vähän pyöreämmällä linjalla ajama (Heading).

    Vaikka tässä vertaillaan vaan kahta kuskia ja kolmea kierrosta, niin tuo sama ero toistuu kaikilla kuskeilla ja kaikilla kierroksilla, jos ajolinjassa on sama ero. Viimeisen 5-10 vuoden aikana olen tehnyt tämän saman vertailun kymmenien(?) eri kuskien datoista, jotkut hitaampia jotkut nopeempia, ja aina sama tulos.

    Sinisen kuskin jarrun kaks ensimmäistä kolmannesta on todella löysiä, joten aikaero punaiseen tulee enimmäkseen pelkästä ajolinjaerosta.

    Long-käppyrästä näkee myös selkeän eron siitä, kuinka helppoa pyöreämmällä linjalla on mennä kaasulle juuri oikeaan aikaan ja sopivissa määrin. Esim tässä vertailussa sininen pääsee kaasulle 0.28 sekunttia aikaisemmin. Punaisen kaasunavausnopeus taasen huomattavasti suurempi.

    Punaisen kuskin ongelma on se, että juuri ennen kaasulle menoa mopo on hyvin suuressa hetkellisessä muutostilassa ("tiukka" käännös), joten tarkka osuminen apeksiin ja tarkka avauksen ajoittaminen on vaikeampaa.

    Sinisellä taasen mopo on koko ajan tasaisemmassa ja pitkäaikaisemmassa muutostilassa (riskikerroin!), jolloin jarrulta kaasulle siirtyminen on helpompaa.
    Punaisella on huomattava etu sen suhteen että jarrun viimeisellä kahdella kolmanneksella riskikerroin (Combined) on huomattavan paljon pienempi kuin sinisellä.

    Mutta vastaavasti punainen juurikin tuon takia (eri ajolinjasta johtuva pienempi riskikerroin) häviää tuossa mutkassa jopa 0.491 sekunttia. Ja jos otetaan useampia kierroksia aikavertailuun, niin eroa noin 0.4-0.6. Eli tuo keskimääräinen 0.5 kuvaa hyvin tässä vertailussa olevan sinisen ja punaisen eroa.

    Sen kerran kun punainen kuski poikkeaa normaalista ajolinjastaan (musta DeltaT-käppyrä), ja ajaa normaalia pyöreämmin (Heading) jarrumerkin ja apeksin välisen pätkän, putoaa aikaero palmasissa saman tien huomattavasti.

    Avauksessa punaisen kuskin riskikerroin nousee maksimiin, johtuen ajolinjasta ja avauksen maksimoinnista. Sinisellä riskikerroin pysyy ihan avauksen alussa hetken maksimissa, mutta laskee sitten avauksen pehmeydestä johtuen.

    Datat ei mene sen takia avauksessa pitemmälle, koska sinisen avaukset on huomattavan paljon punaista pehmeämpiä (Long). Sininen voisi avata paljon kovempaa, jonka seurauksena kokonaiskierrosajasta tippuisi 1-2 sekunttia, ja siitä johtuen rengaskustannus nousisi 100-200 euroa per ratapäivä. Persaukinen sininen kuski ei näe sitä tarpeelliseksi kierrosajoilla alastaro 1.21...1.22.

    Kuten Delta-T:stä näkee, niin punainen kuski jopa voittaa aikaa jarrun keskivaiheilla, mutta jarrun loppua kohti sinisen kuskin pyöreämmän linjan suurempi keskinopeus vie vääjäämättä voiton tässä vertailussa. Myös apeksinopeus (Speed) on sinisellä suurempi. Ja jos katsotaan sinisen nopeutta sillä hetkellä kun punaisen nopeus on minimissä, niin sinisen mopon potentiaalinen nopeusetu koko avauksen ja suoran ajan on jopa 10!!!kmh. Ja se on ihan helvetisti se.

    Vahvalla mutulla veikaten ja hatariin muistikuviin nojaten, riippuen siitä, kääntyykö mutka 45, 90, 125 vai 180 astetta, on aikaero vastaavasti 0.1, 0.2, 0.3, 0.4 sekunttia suoraviivaisen kuskin tappioksi. Esim alastarossa suoraviivainen kuski antaa tasoitusta pelkän ajolinjaeron takia jopa 2,5 sekunttia. Ja se on aivan saatanasti siinä vaiheessa kun yrittää ajaa kovaa/ kierrosajoilla 1.21...1.22.

    Toki tuo ero riippuu paljon siitä, kuinka suoraviivainen tuo linja on,eli mennäänkö tikkusuoraa, vai pienellä kaarevuudella. Ja kuinka paljon tuo ajolinjaero vaihtelee mutkakohtaisesti.
    Alastarossa tyypillisimmät paikat tuolle ajolinjaerolle/ selkeälle aikatappiolle on palmas, lemminkäinen ja kahvilanmutka. Sitten taasen vauhtivasurissa ja vauhtioikeassa suhteellisesti vähemmän. Muut mutkat siltä väliltä.

    Paljon muutakin noista datoista näkee, mutta en just nyt jaksa sepittää enempää.

    Ps, Nitro, jos pistät mulle 2019 datan, niin voin tehdä saman vertailun siitä.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  25. #475
    Esso.k
    scuupalle kouluarvosana 10+ tästä kirjotuksesta! mitä linjaa sitte ehdotat ajettava jos ei haluu kaatuu kovin usein ja sopiiko sekä hitaalle että nopeelle kuskille kumpi paerempi kilpailussa? testeissä on sanottu uusista pyäristä että sopivilla asetuksilla voi käytänösä kiärtää tötterön auki ja luistokontrolli hoitaa loputei oikein riskä hisideriin-noissaha on 6askelinen imu nii ei ole kovi tarkkaa minkää renkaa pyörimiserot kun se lukee sitä spinniä tai kiertymää-
  26. #476
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Ei jaksa ruveta lähettelemään filuja, mutta jotain osviittaa ajamisen suunnasta saanee sektoriajoista.

    2018 heinä 2019 heinä Ero
    Sektori 1 12,78 12,31 -0,47
    Sektori 2 14,00 13,60 -0,40
    Sektori 3 13,60 13,30 -0,30
    Sektori 4 9,90 9,90 0,00
    Sektori 5 16,40 16,00 -0,40
    Sektori 6 14,55 14,33 -0,22
    Kierros 1:21.23 1:19.44 -1,79
    Optimi 1:20.76 1:19.25 -1,15


    Palmas osuu kolmos sektoriin ja lemminkäinen vitoseen.

    Edit. Lisätään sen verran, että rengaskulu per päivä pysy samana kierrosajan kehityksestä huolimatta (siis kunhan löysi oikean seoksen uudelleen asvaltoinnin jälkeen).
    Superbike #7
  27. #477
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Pistetääs vielä lauantaikyssäri Scuuballe: Monelle kuskille saattaa olla vaikea hahmottaa, että millainen ero suoraviivaisella ja pyöreämmällä linjalla on käytännössä radalla. Pystykkö heittämään ajolinjojen välisen eron sivusuunnassa metreinä eri kohdissa mutkaa? Vaikka 10m välein jarrun aloituksesta avaukseen.

    Tuo saattaisi jeesata aika monia hahmottamaan asiaa.
    Superbike #7
  28. #478
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ei jaksa ruveta lähettelemään filuja, mutta jotain osviittaa ajamisen suunnasta saanee sektoriajoista.

    Palmas osuu kolmos sektoriin ja lemminkäinen vitoseen.

    Edit. Lisätään sen verran, että rengaskulu per päivä pysy samana kierrosajan kehityksestä huolimatta (siis kunhan löysi oikean seoksen uudelleen asvaltoinnin jälkeen).
    Kierrosajat/ sektoriajat kertoo vain ja ainoastaan sen että jotain muutosta on tapahtunut. Ajat ei kerro yhtään mikä ja miten, on muuttunut.

    Mutta jos olet itse verrannut 2018 ja 2019 datoja, varsinkin esim, palmasin ajolinjoja, niin rivien välistä voi ehkä arvailla että nimenomaan ajolinjassa on jotain muutosta tapahtunut? Ja että nuo sektori kolmosen ja vitosen ajan muutokset johtuu enimmäkseen ajolinjan muutoksesta?
    Toki se että muuttaa ajolinjaa muuttaa myös jarruttamista, koska ne ovat täysin naimisissa keskenään. Tietynlainen ajolinja mahdollistaa vain tietynlaiset maksimaaliset jarrutukset.
    Ja lisäksi keulan jousituksen kantavuuteen tehdyt muutokset, jos sellaisia on tehty, taasen vaikuttavat jarruttamiseen/ siihen kuinka voi jarruttaa.

    Jos vertaa tuohon aikaisemmin kirjoittamaani, niin punaisella kuskilla takarengaskulut eivät muutu jos avaustekniikka, ja ajolinja avauksen osalta, pysyy samana.
    Jos siinä muuttuisi jotain, niin sitten muuttuisi myös punaisen kuskin takarengaskulut.
    Eli se ei itseisarvona ole kierrosaikasidonnainen juttu, vaan ajolinja ja avaustekninen juttu.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  29. #479
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Pistetääs vielä lauantaikyssäri Scuuballe: Monelle kuskille saattaa olla vaikea hahmottaa, että millainen ero suoraviivaisella ja pyöreämmällä linjalla on käytännössä radalla. Pystykkö heittämään ajolinjojen välisen eron sivusuunnassa metreinä eri kohdissa mutkaa? Vaikka 10m välein jarrun aloituksesta avaukseen.

    Tuo saattaisi jeesata aika monia hahmottamaan asiaa.
    Auttaisko toi 2018 video yhtään asiaa?
    https://www.youtube.com/watch?v=xYsDQt9R5Fg

    Tuossa videossa kannattaa oikeastaan vain ja ainoastaan kiinnittää huomio palmasin jarruihin silloin kun ei ole muita kuskeja häiritsemässä. Kun edellä menevä ja satunnainen kuvaaja ajavat omaa ajoa, niin tuosta videosta näkyy erittäin selkeästi ajolinjaero, ja se kuinka edellä menevä tulee perä edeltä vastaan jarrun viimeisellä kolmanneksella/ ennen apeksia, ja apeksissa, ja apeksista seuraavien 5-10-15 metrin matkalla.
    Eli tuolta näyttää se 0.4-0.6 sekunnin ero palmasissa käytännössä.

    Noin muutoin ajo tuossa videolla on melkoista säätämistä, tempon sovittamista edellä menevän tempoon, ja ohitettavien väistelyä.
    Ja silloin kun kuvaaja ajaa ihan tutumassa, niin kuvaaja ajaa tarkoituksella metrin ulompaa linjaa kuin normaalisti. Koska jos se edellä menevä mopo tötöilee jotain, tai esim välivapaa, niin silloin takana tulevalla on automaattisesti metrin leveä selviytymiskaista sen edellä menevän ulkopuolella. Ihan pelkkä selkärangasta tuleva varotoimi joka on useamman kerran pelastanut Tilanteilta.
    Mikään(?) ei ole nolompaa kuin kolata joku radalla...
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  30.  
  31. #480
    Onko kamrera tossa videolla kiinni missä kohtaa pyörää?

    edit. varjosta näkikin että loksun kohdalla roikkuen.
    Aprilia RSV4-R
Sivu: 16 / 50:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6141516171826 ... ViimeinenViimeinen