Sivu: 11 / 50:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 91011121321 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 301:stä 330:een 1489:sta
  1. #301
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Loosah kirjoitti Katso viesti
    Mitä hittoo tapahtui, että niin pahasti kävi?
    Kylmä keli, etunen jäähty Motoparkissa varikoltalähtökierroksella oikeelta laidalta ja hevosenkengän jälkeisessä oikeassa luiskahti alta. Siitä sitten vähän linkousohjelmaa ja tuloksena haljennut lapaluu, revennyt perna, kasaan painuneet keuhkot ja kaikkee muuta pientä. Ton lapaluun takia tuli se pisin ajotauko, kun lupa käyttää kättä normaalisti tuli vasta kesäkuun lopussa ja siitä sitten meni pari kuukautta kuntouttaessa, että se alkoi toimia jokseenkin normaalisti.
    Superbike #7
  2. #302
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    P.S. Mitäs sä olit Kemorassa ajanu, 1.12 puolelle vai kovempaa?
    Tuosta kysymyksestä tuli mieleen...

    Tikulla silmään ja vanhoja kaivelemaan. Jotta sivustaseuraajat osaisivat hieman asemoida eri asioita kontekstiin, niin kerrotakoon vaikkapa seuraavaa.

    Vuonna 2007 ostin elämäni ensimmäisen kaksipyöräisen moottorikulkineen; 2005 ZX-6R. Saman tien eräs puolituttu kysyi josko lähtisin radalle kaahottamaan. No lähdin, ja sille tielle jäin. Muutaman ratapäivän jälkeen huomasin että järjestävien tahojen sekaan mahtuu kaikennäköstä neuvojaa ja neuvoa. Ikävä kyllä liian suurelta osin neuvot olivat täyttä paskaa.

    Noh, sen huomattuani, aloin kyseenalaistamaan ja kyselemään. Siitähän ei tietenkään mitään hyvää seurannut, koska kyseessä on erittäin pieni harrastajajoukko joka tykkää taputella toisiaan selkään ja olla saamaa mieltä, vaikka itse asiasisältö olisi ihan täyttä paskaa. Hyvä Fiilis on suuremmassa merkityksessä, ja varsinkin Kaverin Puolustaminen, tai Auktoriteettien/ Idoleiden Palvominen, kuin se että mikä on itse aihe.

    Toisaalta, eipä tuo ihmisten laumahenkisyys taida mitenkään poiketa mistään muusta harrastajajoukkiosta, oli laji mikä tahansa.

    Lisäksi kun yksilöitä on moneen junaan, joillakin on neurologisia ongelmia (esim asperger), mielenterveysongelmia, persoonallisuushäiriöitä, luonnevikoja, jne mitä näitä kaikkia diagnooseja nyt löytyy. Niin koskaan ei tiedä miten joku tuntematon tai puolituttu, tai jopa ystäväksi luokiteltava henkilö käyttäytyy esim varikolla naamatusten, tai sitten eri nettipalstoilla viestitellessään. Jostain syystä tämä laiji on sellainen että se houkuttelee harrastajakseen kaikennäkösiä sekopäitä/ ainakin enemmän kuin mikään muu urheilulaji mitä olen tullut harrastaneeksi. Noh, eipä pääse liikaa tylsistymään siinäkään suhteessa.

    Tosin, kaikkein eniten säälittää ne 30-40-50 vuotiaat miespuoliset prinsessat mitkä ei vitullakaan pääse siitä yli että joku on joskus 5-10-15 vuotta sitten sanonut niille yhden poikkipuolisen sanan. Niitäkin ikävä kyllä löytyy näistä piireistä ihan liikaa.

    Noh, olen kuitenkin aina ollut sitä mieltä että kyllä maailmaan ja nettipalstoille ääntä mahtuu, joten en ole juurikaan jaksanut välittää siitä miten joku yksilö sattuu reagoimaan missäkin tilanteessa. Varsinkin jos huomaan että vastassa on joku tyyppi jolla ei ole ihan kaikki muumit laaksossa niin en juurikaan jaksa reagoida. Yleensä silloin vastaan rivillä tai kahdella, yrittäen pitäytyä edes vähän aiheessa.

    Ja noin ylipäätään, vuosien varrella on löytynyt (esim .orgista) aivan loputon määrä (ehtymätön luonnonvara) kaikennäkösiä paskalokkeja jotka huutelee milloin mistäkin asiasta. En ole jaksanut juurikaan sellaiseen reagoida, koska minulle riittää tieto/visio siitä että lähitulevaisuudessa kyseinen paskalokki tulee näkemään että on huudellut ihan turhaan.

    Kaikkein eniten näitä paskalokkeja, vuodesta 2007 alkaen, on yleensä ahdistanut se että ylipäätään neuvon jotakin kuskia, varsinkin jos se kuski sattuu olemaan nopeampi kuin minä.



    Kauteen 2016 asti harrastin lajia tuolla ZX-6R:llä. Siihen vaihdoin alkuvaiheessa keulaan ja perään jouset, ja mäntä/ shimmikitit. Mopossa oli ostaessani PC3:nen, muutoin mopo oli vakio. Toki (roskis)ratarenkailla ajelin kun vauhtia alkoi olla sen verran että niiden käyttäminen oli mielekkäämpää.

    Koko tuon ajan (10 vuotta) keräsin myöskin kaiken mahdollisen infon lajiin liittyen mitä vaan ikinä löysin. Se oli minun tapani harrastaa, ja siltä osin on edelleen.
    Lisäksi tuohon asti ajelin vain ihan huvikseen, ainoa tavoite oli kehittyä, ja kehittyä vain sen verran mitä nyt sattuu siinä hauskanpidon ohessa kehittymään.
    Eli painotus oli hauskanpito 90%, kehittyminen 10%.

    Tilanne muuttui kaudeksi 2017 kun sattuneista syistä (ylimääräistä rahaa) minulle tuli mahdollisuus vetää ihan eniten täysiä. Ostin bemarin (7500e?) jossa rata-alusta, ja flässäsin ecuun race softan, ja laskeskelin että meikäläisenkin kätösillä voisi päästä yllättävänkin kovaa. Ja alle dunlopin lappurengasta. Siinä vaiheessa panotus kehittymiseen nousi 75%:iin ja hauskanpito madaltui 25%:iin.

    Kun ilmoittelin jukisesti tavoitteistani, niin yllätys yllätys, suurin osa kaikista vuosien varrella raakkuneista paskalokeista ja paskanärhistä pystyi vaiti. Olin hieman pettynyt. Olisihan se nyt ollut asiallista että edes joku olisi puskista suhahtanut paikalle ja kehoittanut saman tien menemään neuvomaan motogeepeehen tms. Mutku ei niin ei.


    Syy miksi ostin bemarin, johtu ihan vaan siitä että vuonna 2012(?) eräs erittäin värikäs henkilö yllytti minua ajamaan hänen pillu-bemarillaan. No minähän ajoin, tottakai. Sillon kyseessä oli kuitenkin ehkä tuon ajan ehdottomasti paras harrastajaratamopo mitä rahalla saa. Koska kyseessä ei ollut oma mopo, ajelin varman päälle, joten kierrosajat olivat nopean ryhmän keskitasoa tai sen alle.

    Sitten tämä sama hemmo usutti minua 2013 vetämään eniten täysiä/ parantamaan kierrosenkkaa sekunnilla per setti. Noh, minähän otin haasteen vastaan ja ihan itsekseni funtsin että no perkele, vedetään kierrosajasta sitten sekka per setti pois, vaikkakaan en ollut ihan varma että halusiko mopon omistaja sitä oikeasti vai ei, en kysynyt, koska jossain vaiheessa kuitenkin sattuu ihan varmasti leukaan ja mopo on paskana, surraan sitä sitten...

    Homma meni hyvin siihen asti kunnes eräällä nopealla kierroksella olin alastaron kikkamutkassa ja avasin normaalin pehmeästi. Tiesin että bemarissa on erittäin hyvä ja toimiva luistokontrolli. Sitä en tiennyt/ymmärtänyt, että jos se on säädetty erittäin nopealle SM/EM-tason kuskille, niin eihän se mitään luistoja kiinni ota. Noh, perä karkasi, ja hi-sider noin 100kmh nopeudesta, solisluu repesi irti olkapäästä. Mopo, ihme ja kumma, sai osumaa (naarmuja?) lähinnä vain vasemman kylkikatteen osalta.

    Ainoa jälkiseuraamus oikeastaan oli se että funtsin että joskus vielä perkele ostan oman bemarin ja vedän sillä ihan vitun eniten, koska saan säätää sen sellaiseksi että se sopii mun painolle, ja esim luistokontrolli (säädän ihan idse mieleisekseni) ottaa kiinni mun kaasukämmit. Ts jäi kana kynittäväksi.


    Ja jotta vastaus ei menisi täysin kysymyksen ohi, niin hetkeksi tuonne kemoraan ja sen kierrosaikoihin. Kemoralla olen käynyt suurin piirtein max kerran vuodessa, välillä en sitäkään, joten olen edelleen "hieman" hukassa kyseisellä radalla. Toki joku lahjakas ja noheva kuolematon kakskymppinen kuski vetäis päivän treenillä jotain matalaa kasia kyseisellä radalla, mutta kun en ole, vaan jotain ihan päinvastaista. Niin siitä syystä enkkani on 1:13.57. Lahjattoman opettelu-köröttelyä voi katsella tuosta: https://www.youtube.com/watch?v=a_qO7CbQMBk


    Vastakysymyksenä voisin esittää (ei pelkästään Nitrolle) että kuinkas monta 44+ vuotiasta äärimmäisen laiskaa, ja ehkä "vähäsen" läskiä, (harrastelija) räärää-kuskia suomesta löytyy joka ihan vaan huvikseen vetää alastarossa (varsinkaan nykyisellä pinnalla/radalla) edes 1.21.5, tai alle...?
    Ainakaan niillä ratapäivillä joilla olen ollut 2017&2018, ei ylipäätään kovin montaa ohittelijaa ole näkynyt. Ja jos joku on ohi mennyt, niin yleensä kyseessä on ollut joku SM-A-kuski.

    Vielä jos ottaa huomioon, että 10 kg on noin puoli sekkaa kyseisellä radalla, niin kysymystä pohtiessaan voi halutessaan lisätä parametriksi esim 100 kg kuski vs 70 kg kuski = 1.5 sekunttia. Ja en siis paina 70 kg...

    Ja luullakseni alastaron uusin pinta/kanttareet, on noin sekunnin nopeampi, kuin se rata 2018 millä tuota tasaista 21-22 vauhtia ajelin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  3. #303
    Lainaa KawaJava kirjoitti Katso viesti
    Ei ehkä ihan oikee ketju, mutta pistetään lauantai-illan kysymys kuitki.

    Jos hommaan uudet lämppärit kusiaiseen, niin miks en ostais samantien 200 leveelle kumille tarkoitettua taakse?
    Kunhan lämppärin lämpövastukset ei mene mistään kohdin nippuun tai päällekkäin, niin mikä tahansa koko toiminee ok.
    Olen tehnyt esim silleen, että jos lämppäri on liian iso renkaaseen nähden, niin sitä renkaan päälle laittaessa ei vedä sitä maksimikireälle, vaan jakaa sen mahdollisen ylimitan tasaisesti koko lämpärin matkalle. Toistaiseksi ei ole yksikään lämppäri kärähtänyt sen takia.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  4. #304
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Vielä jos ottaa huomioon, että 10 kg on noin puoli sekkaa kyseisellä radalla
    Jaa on vai?

    35hv MM-karttia testatessani Sepangissa ni minä painoin 75, kaveri 85 ... se 10kg oli 52 sekunnin mittaisella ratakierroksella puoli sekuntia kierros, ja tästä on siis kyseisellä tallilla datat todisteena.

    Sama suhdanne 170hv vehkeellä on ...... anteeksi nyt vain ....... aikalailla vaikea uskoa.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  5. #305
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Jaa on vai?

    35hv MM-karttia testatessani Sepangissa ni minä painoin 75, kaveri 85 ... se 10kg oli 52 sekunnin mittaisella ratakierroksella puoli sekuntia kierros, ja tästä on siis kyseisellä tallilla datat todisteena.

    Sama suhdanne 170hv vehkeellä on ...... anteeksi nyt vain ....... aikalailla vaikea uskoa.
    Entä jos sanojana on jonpi kumpi Kallion veljeksistä?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  6. #306
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Jaa on vai?

    35hv MM-karttia testatessani Sepangissa ni minä painoin 75, kaveri 85 ... se 10kg oli 52 sekunnin mittaisella ratakierroksella puoli sekuntia kierros, ja tästä on siis kyseisellä tallilla datat todisteena.

    Sama suhdanne 170hv vehkeellä on ...... anteeksi nyt vain ....... aikalailla vaikea uskoa.
    Olen laskenut noita sun väittämiä, ne on laskenallisesti täysin huu haata.
  7. #307

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Entä jos sanojana on jonpi kumpi Kallion veljeksistä?
    Ihan sama, kuka sanoo, mutta oma pärstuntuma kotimaan stop and go radoilla on noin 0,01-0,02s/kg/km
    vähän radasta riippuen. Jos otan 10 kiekan keskiarvon tyhjällä vs. täydellä tankilla, niin eron voi lukea kellosta.

    Edit: eli Alastaron puoli sekuntia osuisi hyvinkin tuohon haarukkaan. Ehkä vähiten massa tuntuu kemoralla.
    ---
  8. #308
    Lainaa _MN_ kirjoitti Katso viesti
    Olen laskenut noita sun väittämiä, ne on laskenallisesti täysin huu haata.
    En ota siihen kantaa onko huuhaata vai ei ku kuuntelin vain mitä mekaanikko mulle kertoi ku käytiin siinä puntarilla. Jos se on huuhaata ni sitte se oli huuhaata, olen sitten jälleen yhden asian viisaampi.
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Entä jos sanojana on jonpi kumpi Kallion veljeksistä?
    Vaikea silti uskoa perustaen tohon mitä sieltä tiimiltä kuulin.

    Ja sanoihan viimevuotinen paalumies Alastaron kisoissakin että ois menny puoltoista sekuntia kovempaa mutta ei tykännyt kaasun käyttäytymisestä...

    Ei mua kiinnosta kenen suusta se tieto tulee, vaan se että onko siinä totuudenperää.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  9. #309
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti

    Noh, olen kuitenkin aina ollut sitä mieltä että kyllä maailmaan ja nettipalstoille ääntä mahtuu, joten en ole juurikaan jaksanut välittää siitä miten joku yksilö sattuu reagoimaan missäkin tilanteessa. Varsinkin jos huomaan että vastassa on joku tyyppi jolla ei ole ihan kaikki muumit laaksossa niin en juurikaan jaksa reagoida. Yleensä silloin vastaan rivillä tai kahdella, yrittäen pitäytyä edes vähän aiheessa.
    Kuules Scuuba. Jos vastailisit netissä kysymyksiin samalla tavalla kuin naamatusten niin ketään ei vituttaisi teikäläisen horinat. Jostain syystä sulla vaan tällä nettimaailmassa on pakko esittää kaikki negaation kautta ja se ei ole ehkä se hedelmällisin tie rakentaa kypsää keskustelua. Esim. vilkaisepa vaikka omia viestejäsi alustansäätötopicissa. Mitä lisäarvoa neuvoihin/keskusteluun tuo kokonaisen ryhmän lyttääminen? Saman asian kun voisi esittää myös rakentavassa hengessä.

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Ja noin ylipäätään, vuosien varrella on löytynyt (esim .orgista) aivan loputon määrä (ehtymätön luonnonvara) kaikennäkösiä paskalokkeja jotka huutelee milloin mistäkin asiasta. En ole jaksanut juurikaan sellaiseen reagoida, koska minulle riittää tieto/visio siitä että lähitulevaisuudessa kyseinen paskalokki tulee näkemään että on huudellut ihan turhaan.

    Kaikkein eniten näitä paskalokkeja, vuodesta 2007 alkaen, on yleensä ahdistanut se että ylipäätään neuvon jotakin kuskia, varsinkin jos se kuski sattuu olemaan nopeampi kuin minä.
    Proof of the point...oiskohan ollut tälläkin viestillä vähän positiivisempi vastaanotto ilman tiettyä sanaa. Olen itsekin asettanut välillä aika rohkeita tavoitteita, ja joidenkin mielestä se on ylimielisyyttä, mutta en silti nää syytä haukkua heitä.

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Kun ilmoittelin jukisesti tavoitteistani, niin yllätys yllätys, suurin osa kaikista vuosien varrella raakkuneista paskalokeista ja paskanärhistä pystyi vaiti. Olin hieman pettynyt. Olisihan se nyt ollut asiallista että edes joku olisi puskista suhahtanut paikalle ja kehoittanut saman tien menemään neuvomaan motogeepeehen tms. Mutku ei niin ei.
    Oisko ollu niin, että ketään ei oikeesti kiinnostanu?


    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Ja jotta vastaus ei menisi täysin kysymyksen ohi, niin hetkeksi tuonne kemoraan ja sen kierrosaikoihin. Kemoralla olen käynyt suurin piirtein max kerran vuodessa, välillä en sitäkään, joten olen edelleen "hieman" hukassa kyseisellä radalla. Toki joku lahjakas ja noheva kuolematon kakskymppinen kuski vetäis päivän treenillä jotain matalaa kasia kyseisellä radalla, mutta kun en ole, vaan jotain ihan päinvastaista. Niin siitä syystä enkkani on 1:13.57. Lahjattoman opettelu-köröttelyä voi katsella tuosta: https://www.youtube.com/watch?v=a_qO7CbQMBk
    1:13-alkunen Kemorassa vastaa n. 1:25 vauhtia Alastarossa. Pitää vilasta tuota videoo, että missä sä munit sen ajan.

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Vastakysymyksenä voisin esittää (ei pelkästään Nitrolle) että kuinkas monta 44+ vuotiasta äärimmäisen laiskaa, ja ehkä "vähäsen" läskiä, (harrastelija) räärää-kuskia suomesta löytyy joka ihan vaan huvikseen vetää alastarossa (varsinkaan nykyisellä pinnalla/radalla) edes 1.21.5, tai alle...?
    En kyllä osaa sanoa, kun en juurikaan kiinnitä huomiota ihmisten ikään saati kierrä kyselemässä ovatko laiskoja vai ei.

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Vielä jos ottaa huomioon, että 10 kg on noin puoli sekkaa kyseisellä radalla, niin kysymystä pohtiessaan voi halutessaan lisätä parametriksi esim 100 kg kuski vs 70 kg kuski = 1.5 sekunttia. Ja en siis paina 70 kg...
    Huomioidaanko vain kuskin paino vai myös mopon?

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Ja luullakseni alastaron uusin pinta/kanttareet, on noin sekunnin nopeampi, kuin se rata 2018 millä tuota tasaista 21-22 vauhtia ajelin.
    Tämä nykyinen on käytännössä sama pinta kuin se ensimmäinen uusi, mutta ilman valuvirheitä. Siinä välissä oli vähän livakampi se toka versio. Jos eroa 2018 assuun on niin se on märkäpidossa. Kuivalla vaikuttaa jo enempi muut tekijät, kuten lämpötila, tuuli jne. kierrosaikaan kuin asvaltti. Yksi paikka missä saattaa olla eroa, on kakkosen jarru, nyt sen voi ajaa ulkokantin päältä, mutta en yhtään muista oliko se 2018 semmonen.
    Superbike #7
  10. #310
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Varsinkin jos huomaan että vastassa on joku tyyppi jolla ei ole ihan kaikki muumit laaksossa niin en juurikaan jaksa reagoida. Yleensä silloin vastaan rivillä tai kahdella, yrittäen pitäytyä edes vähän aiheessa.
    Montako muumia sä väittäisit olevan mun laaksossa, jos minä jatkuvalla syötöllä bashaisin koko nopeeta ryhmää hitaasta päästä nopeeseen päähän ihan vain pönkittääkseni omaa egoani pointtini tueksi???
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  11. #311
    Lainaa suizaki kirjoitti Katso viesti
    Ihan sama, kuka sanoo, mutta oma pärstuntuma kotimaan stop and go radoilla on noin 0,01-0,02s/kg/km
    vähän radasta riippuen. Jos otan 10 kiekan keskiarvon tyhjällä vs. täydellä tankilla, niin eron voi lukea kellosta.

    Edit: eli Alastaron puoli sekuntia osuisi hyvinkin tuohon haarukkaan. Ehkä vähiten massa tuntuu kemoralla.
    Ite lutrasin jatkuvasti bensan määrien kanssa kun se tosiaan näkyi kellossa. Ja kuskin paino näkyy kellossa vielä enemmän. Ja tietysti myös kuskin isompi paino on yleensä myös = isompi ilmanvastus.
  12. #312
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lisätään tohon mun edelliseen sen verran, että noissa Scuuban viesteissä on kyllä arvokasta infoa, joka on auttanut monia, myös meikäläistä kehittymään. Kirjoitustyyli vain on sellainen, että se saa monilla karvat nousemaan pystyyn ja monesti yksittäisen kuskin ajamista arvioidessa unohtuu se inhimillinen aspekti kylmän teoria alta.
    Superbike #7
  13. #313
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa suizaki kirjoitti Katso viesti
    Ehkä vähiten massa tuntuu kemoralla.
    Voin vahvistaa tämän, kun ylipainosella Suzukilla pääsi ihan lentämällä ylävääntö Yamahasta ohi siinä pääsuoralla edellisessä kisassa.
    Superbike #7
  14. #314

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Voin vahvistaa tämän, kun ylipainosella Suzukilla pääsi ihan lentämällä ylävääntö Yamahasta ohi siinä pääsuoralla edellisessä kisassa.
    Siellä suoran päässä kymmenen hepan ero ja sun 10cm kapeemmat hartiat teki kyllä ison eron huippuihin.
    ---
  15. #315
    Lainaa suizaki kirjoitti Katso viesti
    Ihan sama, kuka sanoo, mutta oma pärstuntuma kotimaan stop and go radoilla on noin 0,01-0,02s/kg/km
    Eli meneekö oikein? -->

    Bensatankki kilpurissa = noin 16 litraa x 0.75kg/l = 12 kiloa
    Jos ajan Alastarolla täydellä tankilla harkoissa vs puolikkaalla kisaan ni se ero on noin
    6 x 3 x 0,02 = 0,36s/kieros?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  16. #316

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Eli meneekö oikein? -->

    Bensatankki kilpurissa = noin 16 litraa x 0.75kg/l = 12 kiloa
    Jos ajan Alastarolla täydellä tankilla harkoissa vs puolikkaalla kisaan ni se ero on noin
    6 x 3 x 0,02 = 0,36s/kieros?
    Suunnilleen näin. Ja eihän tämä mikään taulukkokirjasta luettava fakta ole, mutta varmasti suuntaa antava. Paljon vaikuttaa, että missä paino on (kuski, pyörä, jousittamatonta, jousitettua, liikkuvaa, kiinteää, etäisyys massakeskipisteestä jne.)

    Mutta tuskin tuossa nyt kuitenkaan pilkku väärässä paikassa on, eli kyllä kelloon tulee lisää todennäköisemmin pari kymmenystä kiekalle, kuin pari sadasosaa. Riippuu vähän, miten renkaat säilyy, mutta yleensä parhaat ajat on omalla kohti pitkän kisan loppu puolella. Tähän toki varmasti vaikuttaa myös se, että siinä on kierroksia aikaa hienosäätää menoa ja oppia lisää.

    EDITTIÄ: vielä sen verran, että pidän tiettyyn rajaan asti pyörän massaa pahempana, kuin kuskin, kun sen sijaintiin ei voi juuri vaikuttaa.
    Tankkaamalla lisää voi meno myös vaikka parantua, kun otetaan muuttujiksi alustan säädöt mukaan... eli jos osuu paremmin alueelle vähän painavampana.
    Esim. viime kesänä oma pyörä meni hitaissa taitoissa aika paljon heikompaan suuntaan jälkiviisaasti tarkasteltuna. Kilometreja tuli sen verran vähän, että en ehtinyt saada edes kunnolla ruosteita karistettua ja säätämisen aloittaminen jäi tekemättä, kun omassa ajossa oli niin paljon säätämistä häiritsevää tekemisen puutetta.

    Kokonaisuutena pyörä +kuski painoi kuitenkin noin 5-6kg vähemmän, niin se tuskin paransi jo ennestään jäykän fillarin toimintaa. Miksi taas pyörä oli jäykkä, niin sillä on aikaisemmin paikkailtu virheellistä jarrutekniikkaa ja tehty sitä kautta helpompi jarrutettava.

    Loputon suo tämä säätäminen, kun inhimillinen tekijä, eli kuski on koko ajan mukana. Helpottuu sitten, kun tekniikka kehittyy ja jonkun Korealaisen robotin voi laittaa puikkoihin, joka tekee mitä pyydetään.
    ---
  17. #317
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Yks mun kaveri joka on todella paljon säätänyt kilpa-autoja telemetrian pohjalta kysyi eilen että säädetäänkö prätkän ja auton iskareita saman periaatteen mukaisesti telemetrian pohjalta.

    Eli haetaanko esim prätkän iskareissa samanlaista Bell curvea kuin autoissa?
    En saanu tähän "illan kysymykseen" vieläkää vastausta.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  18. #318
    Millä vaihteella jenki ajaa viimisen kurvin Alastarossa? 600 ja 1000cc kiinnostaa
  19. #319
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kelpo kirjoitti Katso viesti
    Millä vaihteella jenki ajaa viimisen kurvin Alastarossa? 600 ja 1000cc kiinnostaa
    Kakkosella yleensä, kummallakin.

    Kusiaisella voi olla että joskus joutuu tiputtaa ykköselle, yleensä ohitus tilanteessa. Vauhti tippuu sen verran ettei se jaksa kakkosella oikein lähteä enään.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  20. #320
    Lainaa Kelpo kirjoitti Katso viesti
    Millä vaihteella jenki ajaa viimisen kurvin Alastarossa? 600 ja 1000cc kiinnostaa
    Kakkosella about kaikki sen ajaa, mutta joillakin vaihdelaatikoilla jopa ykkönen saattaa toimia.

    Ite koitin viime kesänä tonnarilla ykköstä, mutta se ei oikeen ottanu tulta alleen ku mun pikashifterin katkoaika on liian lyhyt iskeä ykköseltä kakkoselle korkealla kierrosluvulla Ni en sitte vaivautunu säätelee sitä shifterii, vaan meen kakkosella sen.

    Ajolinja tosiaan sen paljolti määrää. Jos siihen joutuu ohittamaan tosi myöhäisellä jarrulla ni sitte ykkönen on fiksumpi koska se moottorijarru auttaa taittamaan pyörän siihen mutkaan. Avauksessa saa vaan sitte olla varovainen.

    Hayabusalla (jossa on vakiovälitykset) ni vedän sen vikan kurvin välillä kakkosella, välillä ykkösellä, riippuu millä tuulella satun olemaan 2-päällä se on parempi ykkösellä koska lähtee ripeämmin ku päällä istuu se 120+ kiloa.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  21. #321
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kelpo kirjoitti Katso viesti
    Millä vaihteella jenki ajaa viimisen kurvin Alastarossa? 600 ja 1000cc kiinnostaa
    Riippuu vähän moposta ja välityksistä. Rivikoneisilla kakkosella tai ykkösellä, mutta esim Kotarin RC8 kuulema irtoo sieltä kivasti kolmosella.
    Superbike #7
  22. #322
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Riippuu vähän moposta ja välityksistä. Rivikoneisilla kakkosella tai ykkösellä, mutta esim Kotarin RC8 kuulema irtoo sieltä kivasti kolmosella.
    RC8 alla ja kolmosta pienempää ei tarvi käyttää missään. Tosin välimallin kuski ollaankin, vaikka aika nyt hyvin riittääkin nopeaan ryhmään tolla vanhalla malmikasalla.
    Viimeksi muokannut: MotoHörhö; 27.01.2020 klo 17:50.
    Blaablaa
  23. #323
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Lisäksi kun yksilöitä on moneen junaan, joillakin on neurologisia ongelmia (esim asperger), mielenterveysongelmia, persoonallisuushäiriöitä, luonnevikoja, jne mitä näitä kaikkia diagnooseja nyt löytyy. Niin koskaan ei tiedä miten joku tuntematon tai puolituttu, tai jopa ystäväksi luokiteltava henkilö käyttäytyy esim varikolla naamatusten, tai sitten eri nettipalstoilla viestitellessään. Jostain syystä tämä laiji on sellainen että se houkuttelee harrastajakseen kaikennäkösiä sekopäitä/ ainakin enemmän kuin mikään muu urheilulaji mitä olen tullut harrastaneeksi. Noh, eipä pääse liikaa tylsistymään siinäkään suhteessa.
    Tällaiset kommentit ovat omiaan houkuttelemaan uusi harrastajia jalon harrastuksen pariin
    Tuono 660 ja 14 exää + 1 r.i.p.
    "Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
  24. #324
    Lainaa Pet_M kirjoitti Katso viesti
    Tällaiset kommentit ovat omiaan houkuttelemaan uusi harrastajia jalon harrastuksen pariin
    Ja kuvitteletko että tuo kommentti on kirjoitettu vailla todellisuusperää?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  25. #325
    Lainaa Pet_M kirjoitti Katso viesti
    Tällaiset kommentit ovat omiaan houkuttelemaan uusi harrastajia jalon harrastuksen pariin
    Onneksi paikan päällä varikolla on hieman letkeämpi meininki kuin tätä foorumia lukiessa voisi olettaa. Ja pahoittelut, olen näköjään väärässä ryhmässä, eihän mulla riitä vauhti tänne.
  26. #326
    Nyt kun täällä on päästy asian ytimeen niin en malta myöskään olla kommentoimatta.

    Ostin siis viime kesänä 20v vanhan cbr:n ja torista halvat ajokamat ja päätin toteuttaa haaveeni ja kokeilla prätkää radalla.

    Kysyin neuvoja tyypiltä johon törmäsin ja tiesin hänen harrastaneen ratahommia, hänen ensimmäinen neuvo oli välttää orgin päiviä joille olin suunnitellut meneväni.

    Kävin muiden järjestäjien päivillä ja varikolla tosiaan on ollut hieno ilmapiiri lukuunottamatta yhtä tapausta joka orgin huppari päällä tuli naureskelemaan mun kalustolle.

    Ps: ensi kesän tavoite on ajaa nopean ryhmän aikoja, siksi mä tännekkin eksyin mutta ei varmaan olisi kannattanut 😁
  27. #327
    Ratavastaava
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2012
    MotOrg ry jäsen
    Mitäpä sitä suotta omia mielipiteitä hankkimaan, kun ne saa valmiina ja ilmaiseksi joltain puolitutulta?
  28. #328
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Epäilen viestiä trolliksi. Miksi kukaan naureskelisi vanhalle cebarille, ja orggilaiset eivät edes hymyile. Sitä paitsi vanhat cebarit ovat hienoja ja huokeita.

    Nyt nimiä, niin erotetaan se!

    Täällä otetaan asiat vakavasti. Riittää jos ajajakokouksen aikana pieraisee äänekkäästi, niin ajot loppuu siihen.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  29. #329
    Lainaa Marcus84 kirjoitti Katso viesti
    , hänen ensimmäinen neuvo oli välttää orgin päiviä joille olin suunnitellut meneväni. 
    Kysyitkö syytä tälle mielipiteelle?

    Ainoat syyt minkä voisin keksiä ettei orgin päiville kannata mennä on
    - se että olet sm sarjan kärkikuski ja nopea ryhmä on tällöin sama kuin pujottelurata ettei ehjiä kierroksia saa kunnolla
    - se että olet niin surkea kuski ettet kehtaa näyttää sitä julkisesti

    Mitään muuta syytä en oikeasti keksi. Orgin päivillä saa aina apua vaivaan kuin vaivaan kun vain menee kysymään, kertaakaan en ole töykeää kohtelua saanut.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  30.  
  31. #330
    Jos jokin syy miksi ei menisi pitää löytää, niin luultavasti ruuhkaisimmat päivät. Eikä tarvitse olla nopein vaan ryhmänsä nopeimpia, niin välillä voi ahdistaa.
    K8-1000
Sivu: 11 / 50:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 91011121321 ... ViimeinenViimeinen