Sivu: 2 / 50:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123412 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 1489:sta
  1. #31
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Kova usko kyllä pitää olla tekniikkaan, että lähtee ajamaan sitä vasten. Ei itellä ihan äkkiseltään kantti riittäs avata jos ei ole selkeetä tuntumaa takasen pitoon.
    Superbike #7
  2. #32
    Vaikken nopean ryhmän kuski olekkaan, niin ajattein kyllä ihan samaa, että aika hurjalta kuulostaa vetää 100% kaasu auki 45 asteen kulmassa ajatellen "kyllä se sit luistonestoa vasten hakkaa".
    ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
    ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
    ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
    ex. Kawasaki Z1000 (-08)
    ex. Kawasaki ER-6N (-06)
  3. #33
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ihme kaveri tää Privateer kyllä. Kaveri tulee mestoille, ajaa 35 kierrosta ja tyrkkää reippaasti kympin puolelle. Hattua pitää nostaa.
    Ja vieläpä ottaen huomioon että räplää kaasua amatöörimäisesti ennen apeksia ja apeksissa. Siitä saa vielä helppoja kymmenyksiä pois, ehkä jopa sekunnin pari, ku malttaa lopettaa ton kaasun räpläämisen väärässä paikassa.
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Anteeksipyyntöni että alla vasta 35 kierrosta. Ei oo jarrupaikat iha optimaaliset vielä, eikä mutkanopeudet... näin ollen pitää pikkasen kompensoida noita virheitä mutkissa... Mä edustan tätä PlayStation-porukkaa joka ei opi asioita ihan 5 kierroksessa.
    Sitäpä juurikin ajattelin, että sä varmasti tiedät pleikkaripohjalta että se jatkuva kaasun räplääminen ei mitenkään edistä sun etenemistä virtuaalisesti tai IRL? Ts tuskimpa sä pleikkarillakaan räpläät kaasua tolla tavalla?
    Ja jos sä tolla kompensoinnilla tarkotat tota kaasun räpläämistä, niin päin vastoin se vain pahentaa tilannetta entisestään, ja huonontaa kerrosaikaa lisää.
    Vaikka sulla on vasta 35 kierrosta alla, niin ei se silti tarkoita sitä että pitäisi ihan tarkoituksella olla tyhmä ja tehdä vääriä asioita väärissä paikoissa/ tehdä asioita mitä sä et pleikkarilla ajellessa tee.
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    En minä sillä kaasun räpläämisellä mitään kierrosaikaa yritä kompensoida hyvänen aika, vaan estää etten mee sisäpuolelta nurmikolle alinopeuden takia.

    Kyllä sitä vois tietenki alinopeutta kauhoa koko mutkan läpi mutta toi on se mikä vaistomaisesti tulee.
    Alinopeus on kierrosajan kannalta parempi kuin kaasun räplääminen, vaikka vaisto sanoo aivan toista/ vaistot kusettaa sua, ainakin tossa asiassa 100-0.
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Edelleen, mä EN yritä pelastaa siinä kierrosaikaa, vaan sen etten aja sisäkautta lepikkoon.
    Mainittakoon siis, että TEIN jo tämän tempun yhen kerran vikassa mutkassa Perjantaina. Liian pienellä nopeudella jälkimmäiseen apexiin ni mentiin nurmikon puolelta molemmat renkaat.

    Siinä vaiheessa kun etsin jarrupaikkoja ja mutkanopeuksia ni en minä mitää kierrosaikaa vielä pommita.
    Tota sun selitystä et usko edes sinä itse...
    Ihmisluonteelle on myöskin hyvin tyypillistä se, että mitä typerämpiä virheitä se tekee, niin sitä typerämpiä valheita, tekoisyitä ja selityksiä se itselleen keksii, kun se pyrkii päässään kääntämään tilanteen niin että se tuntuisi olevan ok, vaikka todellisuudessa se on ihan päin helvettiä.
    Siinä on myöskin yksi ero nopeammalla ja hitaammalla kuskilla, hitaampi valehtelee itselleen enemmän.
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Sun luonteelle on näköjään mahdotonta ymmärtää se, että kaikilla meillä ei ole tarvetta päteä valehtelemalla.
    Muutamat meistä ovat ihan niinku rehellisiä itselleen, joka edesauttaa kehittymisessä....
    Tosin ethän edes tunne minua etkä oo viettänyt sekuntiakaan mun seurassa, ni sulla ei ole pienintäkään käsitystä siitä miten rehellinen ihminen mä olen.
    Osu näköjään herkkään kohtaan ja sen takia pointti meni kokonaan ohi.
    Edelleenkin, kyseessä on tavallisen ihmisen perusluonne/ miten vinoutuneesti tavallisen ihmisen aivot toimi, ei pelkästään sinun aivot.
    Toki voit valehdella itsellesi olevasi rehellinen, mutta se on vain hyvä esimerkki tuosta tavallisen ihmisen perusluonteesta.
    Jos taasen ymmärtää ja hyväksyy aivojensa todellisen tavan käsitellä asioita, niin se tekee oppimisen huomattavasti helpommaksi.

    Pleikkariporukan edustajana olet ehkä jo huomannut sen että setin jälkeen omat "rehelliset" fiilikset on mitä on, ja kello/video/data kertoo jotain ihan muuta todellisuutta, ja sit onki kuski huuli pyöreenä:"Mut ku...."
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  4. #34
    Semmone se kisa sit

    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  5. #35
    Toivottavasti miehet pysyi kunnossa.
    Muutama ruuvi löysällä
  6. #36
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Edit. Tossa omaa viteoo: https://www.youtube.com/watch?v=zDpT9xkwxOg

    Virheitä tossakin, mutta aika tasasesti toistettuja virheitä.

    Edit2: 100€ riihikuivaa käteen sille, joka pystyy kertomaan mulle toimivan ohjeen, jolla ton videon kierrosajasta otetaan 2 sekkaa pois kolmen päivän reenillä.
    Tee suunnitelma jossa on otettu huomioon jokainen päivä, jokainen setti, jokainen kierros.
    Sen jälkeen jaat tavoitteen esim pieneneviin osiin; ekana päivänä sekka pois, tokana 0.6s, kolmantena 0.4s.
    Sitten jaat ekan päivän pieneneviin osiin per setti; esim +1, +0, -0.6, -0.4
    Jokaiseen settiin mietit kapasiteettis puitteissa jonkun sopivan fokusalueen (koska tiedät mitä virheitä teet, ja mitä ominaisuuksia sinusta löytyy).
    Sitten purat ko fokusalueen pienempiin paloihin, ja vertaat mitä teet nyt ja mitä pitää tehdä toisin.
    Ja mielikuvaharjoittelulla luot itsellesi valmiit uudet erilaiset toimitamallit mitä toteutat radalla.

    Ei se sen vaikeempaa ole. Vaatii vaan vähän aikaa, ja paneutumista, ja vaivannaköä. Jos siis ihan oikeesti haluu saavuttaa jotain.

    Toinen vaihtoehto on pakata kamat ja mennä tontille ja vaan ajella vanhaan tuttuun tyyliin, ja sit jälkeenpäin selitellä itselleen kaikennäköstä diipadaapaa. Oha se paskan jauhaminen varikolla iha hauskaa ja kuuluu lajiin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  7. #37
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Tee suunnitelma jossa on otettu huomioon jokainen päivä, jokainen setti, jokainen kierros.
    Sen jälkeen jaat tavoitteen esim pieneneviin osiin; ekana päivänä sekka pois, tokana 0.6s, kolmantena 0.4s.
    Sitten jaat ekan päivän pieneneviin osiin per setti; esim +1, +0, -0.6, -0.4
    Jokaiseen settiin mietit kapasiteettis puitteissa jonkun sopivan fokusalueen (koska tiedät mitä virheitä teet, ja mitä ominaisuuksia sinusta löytyy).
    Sitten purat ko fokusalueen pienempiin paloihin, ja vertaat mitä teet nyt ja mitä pitää tehdä toisin.
    Ja mielikuvaharjoittelulla luot itsellesi valmiit uudet erilaiset toimitamallit mitä toteutat radalla.

    Ei se sen vaikeempaa ole. Vaatii vaan vähän aikaa, ja paneutumista, ja vaivannaköä. Jos siis ihan oikeesti haluu saavuttaa jotain.

    Toinen vaihtoehto on pakata kamat ja mennä tontille ja vaan ajella vanhaan tuttuun tyyliin, ja sit jälkeenpäin selitellä itselleen kaikennäköstä diipadaapaa. Oha se paskan jauhaminen varikolla iha hauskaa ja kuuluu lajiin.
    Hyvä ohje, mutta ei mitään uutta nykyiseen toimintamalliin verrattuna.
    Superbike #7
  8. #38
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Hyvä ohje, mutta ei mitään uutta nykyiseen toimintamalliin verrattuna.
    Satasen toivossa jaan minäkin viisauttani

    Hinan nopeemman imuun, ja koita selviytyä.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  9. #39
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Satasen toivossa jaan minäkin viisauttani

    Hinan nopeemman imuun, ja koita selviytyä.
    Taitaa olla se ongelma että niitäkään ei ihan joka päiviltä löydy.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  10. #40
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Satasen toivossa jaan minäkin viisauttani

    Hinan nopeemman imuun, ja koita selviytyä.
    Pitää kattoo jos mestoilla olis viikonloppuna nopeita ja käydä nykii hihasta. Kesseliltä on kyllä saanu hyviä vinkkejä kisaviikonloppuina.
    Superbike #7
  11. #41
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tästä melkein toivoisin vähän tarkempaa analyysia, koska muihin ratoihin verrattuna Motoparkin rata on aika hyvin hanskassa. Liian aikaisin tulee mentyä sisään ykkösessä, kolmosessa ja takasuoran jälkeisessä vasurissa, mutta jos muualla näkyy isoja virheitä, otan mielelläni vinkit vastaan. Kakkosen ajan tarkoituksella kisassa aika ajoissa sisään, koska se on hyvä ohituspaikka, helppo peittää, eikä juurikaan vaikuta kierrosaikaan. Voidaan jatkaa vaikka tuolla nopean ryhmän topicissa niin ei sotketa tätä tämän enempää.
    No jos funtsit yksinkertasesti silleen, että paljonko sun kierrosaikas olis, jos se olisi niin "täydellinen", eli joku 90-99%:nen suoritus, kuin sun psyykkisellä ja fyysisellä suorituskyvyllä pystyy ajamaan?
    Eli esim 1:25? Oisko tontilla?

    Ja jos sä ajat 1:28, niin sun ajolinja on perseellään 3 sekunnin verran, eli jotain 2-3 kymmenystä per mutka?
    Jos sä lähet kattomaan videota sillä silmällä että jokaisessa mutkassa ajolinjassa on aika iso virhe, niin ehkä kykenet näkemään sen virheen.

    Vs jos taasen ajattelet etukäteen että "muihin ratoihin verrattuna Motoparkin rata on aika hyvin hanskassa" tai "100€ riihikuivaa käteen sille, joka pystyy kertomaan mulle toimivan ohjeen, jolla ton videon kierrosajasta otetaan 2 sekkaa pois kolmen päivän reenillä.", niin ethän sinä edes kykene näkemään niitä ajolinjan virheitä siitä videolta, koska et halua nähdä niitä virheitä?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  12. #42
    Ottamatta kantaa Nitrouksen ajoon, tyypillisesti kun rataennätystä aletaan lähentymään, niin ajolinja on jo riittävän oikea muutamaa sekuntia ennen. Sitten alkaa tulemaan kaluston ja kuljettajan yhteistyöhön ja ylipäätään mekaaniseen pitoon liittyviä asioita. Jarrujen tehokkuus, alustan tarjoama pito jne alkavat syömään niitä kymmenyksiä. Ns oikea säätö vaatii kovaa tuuria, paksua lompakkoa ja aivan helvetisti harjoittelua. Pitää muistaa että MM-tasollakin kaikesta bittiohjauksesta huolimatta laitteet elää välillä rajusti. Kotimaankin kärjen tasolla alkaa olemaan välillä meno pidon toisella puolella, ja se pitää vaan kropalla hallita. Säädöillä tai ajolinjoilla sitä aikaa ei enää tehdä.

    Omana aikana sain kirittyä omaa vauhtia vaan sillä etää aloin ajamaan aina uusilla renkailla. Kun löyty luotto, ajat tippui sekunnin-kaksi vaikka mitään muuta ei tehnyt. Toki uusilla renkailla pystyi tehokkaampaan jarrutukseen, tiukempaan kääntöön ja rajumpaan avaukseen. Eli se muutti ajolinjaa ja tapaa. Mutta se ei onnistu jos joutuu vetään budjettikumeilla välissä.

    Ja kun ajaa paljon, oppii naksuihin, oli ne nyt sitten vaan riittävästi tontilla. Toki oikeat napsut auttaisi, mutta kukaan ei koskaan osaa sanoa mikä on oikea simmaus ja naksu. Sitä vaan yritetään optimoida. Jos ne tiedettäs, motogeepee tasolla kukaan ei säätäisi mitään. Ja siihen oikeuteen vaikuttaa eniten kuskin uskomus.

    Esalle tsemppiä kisaan.
    vuoristoatleetti
  13. #43
    Lainaa garagesale kirjoitti Katso viesti
    Ottamatta kantaa Nitrouksen ajoon, tyypillisesti kun rataennätystä aletaan lähentymään, niin ajolinja on jo riittävän oikea muutamaa sekuntia ennen. Sitten alkaa tulemaan kaluston ja kuljettajan yhteistyöhön ja ylipäätään mekaaniseen pitoon liittyviä asioita. Jarrujen tehokkuus, alustan tarjoama pito jne alkavat syömään niitä kymmenyksiä. Ns oikea säätö vaatii kovaa tuuria, paksua lompakkoa ja aivan helvetisti harjoittelua. Pitää muistaa että MM-tasollakin kaikesta bittiohjauksesta huolimatta laitteet elää välillä rajusti. Kotimaankin kärjen tasolla alkaa olemaan välillä meno pidon toisella puolella, ja se pitää vaan kropalla hallita. Säädöillä tai ajolinjoilla sitä aikaa ei enää tehdä.

    Omana aikana sain kirittyä omaa vauhtia vaan sillä etää aloin ajamaan aina uusilla renkailla. Kun löyty luotto, ajat tippui sekunnin-kaksi vaikka mitään muuta ei tehnyt. Toki uusilla renkailla pystyi tehokkaampaan jarrutukseen, tiukempaan kääntöön ja rajumpaan avaukseen. Eli se muutti ajolinjaa ja tapaa. Mutta se ei onnistu jos joutuu vetään budjettikumeilla välissä.

    Ja kun ajaa paljon, oppii naksuihin, oli ne nyt sitten vaan riittävästi tontilla. Toki oikeat napsut auttaisi, mutta kukaan ei koskaan osaa sanoa mikä on oikea simmaus ja naksu. Sitä vaan yritetään optimoida. Jos ne tiedettäs, motogeepee tasolla kukaan ei säätäisi mitään. Ja siihen oikeuteen vaikuttaa eniten kuskin uskomus.

    Esalle tsemppiä kisaan.
    Loistava postaus, ja pitää täysin paikkansa!

    Se on koominen homma miten tuo "mystinen" 2 sekuntia muuttuu päivänselväksi siinä vaiheessa kun oikeasti takoo sitä rataennätysvauhtia, ja se 3+ sekuntia hitaampi kaveri raapii päätään ku ei käsitä mitä menee väärin ku kaikki tuntuu menevän oikein.

    Ihan omalta pohjalta voin sanoa että oon niin simuissa kuin tosielämässäki pommitellu rataennätyksiä tai lähemmäs rataennätystä parilla kalustolla ja parilla radalla. Ni videokuvaa kun katsoo ni se 0.2s/mutka virhe paistaa sieltä päälle aivan tajuttoman selvästi.

    Mutta sitten kun on esimerkiksi siinä tilanteessa ku itse rookie SBK kuskina että oon sen 3-5 sekuntia perässä rataennätystä, ni perkele ku tuntuu että missä ihmeessä sitä aikaa enää häviää? Ja jos Kuparisen Eeki kattois mun gopro videon ni se möläyttäisi heti tuutista noin 5-6 juttua mulle mistä se ainaki 2-3 sekkaa sais kurottua pois.

    Mutta tuo on aivan totta, että kun ollaan siellä noin 3-4 sekuntia rataennätyksestä, ni se ajolinja alkaa olemaan jo about 99% oikein. Se kymppä tai pari per mutka irtoaa ajoteknisillä korjauksilla, ei niinkää enää sillä että linjaa lähdetään piirtämään ympyrästä neliöksi.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  14. #44
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Mutta sitten kun on esimerkiksi siinä tilanteessa ku itse rookie SBK kuskina että oon sen 3-5 sekuntia perässä rataennätystä, ni perkele ku tuntuu että missä ihmeessä sitä aikaa enää häviää?
    Tuossa data auttaa meikäläistä todella paljon, koska datasta saa kerralla ruudulle esim yhden mutkan jarrumerkistä jarrumerkkin, ja näkee yhdellä kertaa miten jarruttaa, kallistaa ja avaa. Ja näkee nuo arvot myöskin numeerisina jolloin pystyy arvioimaan että kuinka lähellä tai kaukana ne on mahdollisesta maksimiarvosta. Eli mitä voi ja kannattaa muuttaa ja miten paljon.
    Videosta tuota ei pysty näkemään tuolla tavalla.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  15. #45
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Mutta tuo on aivan totta, että kun ollaan siellä noin 3-4 sekuntia rataennätyksestä, ni se ajolinja alkaa olemaan jo about 99% oikein. Se kymppä tai pari per mutka irtoaa ajoteknisillä korjauksilla, ei niinkää enää sillä että linjaa lähdetään piirtämään ympyrästä neliöksi.
    No tuossa on 4,307 sekunttia rataennätystä hitaampi kierros, ja ajolinjassa on niin perkeleen isoja virheitä, että pelkästään ne isot virheet korjaamalla siitä tippuu helposti 2 sekunttia pois. Eli sit oltais tasossa 2,3 sek rataennätystä hitaampi. Ja vielä senkin jälkeen hieman ajolinjaa korjaamalla tippuis ehkä 1 sekuntti pois.
    Ajon muuten pysyessä samanlaisena; eli mopo (vakio kone), alustan säädöt, loppuun ajetut renkaat, jarru ja avaus, kuski 100 kg kamppeineen.

    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  16. #46
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    No jos funtsit yksinkertasesti silleen, että paljonko sun kierrosaikas olis, jos se olisi niin "täydellinen", eli joku 90-99%:nen suoritus, kuin sun psyykkisellä ja fyysisellä suorituskyvyllä pystyy ajamaan?
    Eli esim 1:25? Oisko tontilla?
    Datasta katsellen 1.26.2 on sellainen aika, johon pystyy, kun vaan saa kaiken osumaan kohdalleen. 25 puolelle pääseminen vaatinee jo alustaan muutoksia ellei satu tuuri käymään.

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Ja jos sä ajat 1:28, niin sun ajolinja on perseellään 3 sekunnin verran, eli jotain 2-3 kymmenystä per mutka?
    Jos sä lähet kattomaan videota sillä silmällä että jokaisessa mutkassa ajolinjassa on aika iso virhe, niin ehkä kykenet näkemään sen virheen.
    Mulla on valitettavasti liian vähän aikaa näihin hommiin, joten jos joku mun videota vilkaissut pystyy suoraan sanomaan, että tossa ja tossa se virhe on, miksi käyttäisin itse saman videon tuijottamiseen aikaa? Mieluummin lyön vaikka sitten sen huntin jollekkin käteen, kuin tuijotan tunnin sellaista videota, jonka osaan jo ennestään ulkoa.

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Vs jos taasen ajattelet etukäteen että "muihin ratoihin verrattuna Motoparkin rata on aika hyvin hanskassa" tai "100€ riihikuivaa käteen sille, joka pystyy kertomaan mulle toimivan ohjeen, jolla ton videon kierrosajasta otetaan 2 sekkaa pois kolmen päivän reenillä.", niin ethän sinä edes kykene näkemään niitä ajolinjan virheitä siitä videolta, koska et halua nähdä niitä virheitä?
    Ks. edellinen kohta. Miksi hakata päätä seinään, jos joku fiksumpi pystyy kertomaan suoraan sen virheen. Tämän takia olen joskus maksanut esim. Kallion veljeksille ja Wehnälle, että kertovat mikä mun ajossa tai pyörässä on pielessä ja miksi.

    Sitä en kyllä ymmärrä, että mistä olet saanut aikaiseksi tuon tulkinnan, että en halua nähdä virheitä.

    P.S. Kierrosajallisesti tämä lupaa ihan hyvää, kun datan perusteella n. 2 sekkaa on jarruissa, 0,5-1 avauksissa ja siihen päälle tuo kolme ajolinjassa. Tarkottas siis jotain 1:22-1:23 vauhtia...
    Alusta ei ehkä nykysäädöissään ihan tuohon kyytiin saata riittää...
    Superbike #7
  17. #47
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Tuossa data auttaa meikäläistä todella paljon, koska datasta saa kerralla ruudulle esim yhden mutkan jarrumerkistä jarrumerkkin, ja näkee yhdellä kertaa miten jarruttaa, kallistaa ja avaa. Ja näkee nuo arvot myöskin numeerisina jolloin pystyy arvioimaan että kuinka lähellä tai kaukana ne on mahdollisesta maksimiarvosta. Eli mitä voi ja kannattaa muuttaa ja miten paljon.
    Videosta tuota ei pysty näkemään tuolla tavalla.
    Juu varsin totta, ja tuo aiemmin mainitsemani videoanalyysi oli nimenomaan 4-pyöräisestä, jossa videosta on huomattavasti helpompi lukea ajovirheitä kun autoa ei tarvitse kallistella jne eli kalusto lepää radassa kanttaripomppuja lukuunottamatta.

    Kyllä mp-videostakin irtoaa todella paljon hyödyllistä tietoa, mutta datan osuus mp analyysissä korostuu kyllä.

    Itse rupean tuijottamaan dataa vasta sit ku tosta nykyajasta lähtee vielä se 1+ sekuntia pois. Sitä ennen datanlukeminen on ainakin omalta osaltani turhaa koska ajamisessa on paljon pieniä teknisiä nippeleitä joista se 1 sekunti putoaa helposti.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  18. #48
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    No tuossa on 4,307 sekunttia rataennätystä hitaampi kierros, ja ajolinjassa on niin perkeleen isoja virheitä, että pelkästään ne isot virheet korjaamalla siitä tippuu helposti 2 sekunttia pois. Eli sit oltais tasossa 2,3 sek rataennätystä hitaampi. Ja vielä senkin jälkeen hieman ajolinjaa korjaamalla tippuis ehkä 1 sekuntti pois.
    Ajon muuten pysyessä samanlaisena; eli mopo, alustan säädöt, loppuun ajetut renkaat, jarru ja avaus.

    Niin no.... Mulla on tuosta kymppää nopeampi veto olemassa surkealla eturenkaalla, ja tulipa kerran istuttua kierroksen verran yhden SM-kärkeä paahtavan hepun takana, ja voin sanoa että en mä iha hirveästi eriäviä linjoja vedelly sen kanssa, vaikka se painoi 2 sekuntia karkuun minulta. Se veti about samanlaiset jarrut ku minäkin, ja entryyn asti seurasin suht samoja jalanjälkiä, mutta mid-cornerista exitiin se veti aina eroa. Merkittävin ero tuli noissa nopeissa taipeissa joihin se uskalsi mennä paljon rajummin sisään, taittoi rajummin, ja näinollen pääsi paljon rajummin myös ulos mutkasta. Hitaissa kurveissa otin hyvin vähän dunkkuun.

    Joten pitäydyn sanomassani. Ei se ajolinja ole AIVAN TOTAALISEN NEPALISSA niinku annat ymmärtää, vaan se on hyvin lähellä sitä erittäin nopeaa linjaa. Mutta ne jokainen sentti mikä muuttuu esim. mid-cornerin työskentelyssä ni näkyy progressiivisesti kellossa.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  19. #49
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Juu varsin totta, ja tuo aiemmin mainitsemani videoanalyysi oli nimenomaan 4-pyöräisestä, jossa videosta on huomattavasti helpompi lukea ajovirheitä kun autoa ei tarvitse kallistella jne eli kalusto lepää radassa kanttaripomppuja lukuunottamatta.

    Kyllä mp-videostakin irtoaa todella paljon hyödyllistä tietoa, mutta datan osuus mp analyysissä korostuu kyllä.

    Itse rupean tuijottamaan dataa vasta sit ku tosta nykyajasta lähtee vielä se 1+ sekuntia pois. Sitä ennen datanlukeminen on ainakin omalta osaltani turhaa koska ajamisessa on paljon pieniä teknisiä nippeleitä joista se 1 sekunti putoaa helposti.
    Se unohtu sanoa että datassa on myöskin se etu sieltä saattaa huomata jotain juttuja joista ei aikaisemmin ole edes tullut ajatelleeksi, ja niistä saattaa olla suurikin apu kierrosaikaa ajatellen.
    Itse olen käyttänyt dataa ihan alusta asti koska se auttaa myöskin pysymään kärryillä siitä mitä omassa ajossa oikeasti tapahtuu, oli kierrosaika sitten mitä tahansa. Ja saa paljon infoa siitä että mikä juttu minkä suuruisena vaikuttaa kierrosaikaan minkä verran.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  20. #50
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Datasta katsellen 1.26.2 on sellainen aika, johon pystyy, kun vaan saa kaiken osumaan kohdalleen. 25 puolelle pääseminen vaatinee jo alustaan muutoksia ellei satu tuuri käymään.

    Mulla on valitettavasti liian vähän aikaa näihin hommiin, joten jos joku mun videota vilkaissut pystyy suoraan sanomaan, että tossa ja tossa se virhe on, miksi käyttäisin itse saman videon tuijottamiseen aikaa? Mieluummin lyön vaikka sitten sen huntin jollekkin käteen, kuin tuijotan tunnin sellaista videota, jonka osaan jo ennestään ulkoa.

    Ks. edellinen kohta. Miksi hakata päätä seinään, jos joku fiksumpi pystyy kertomaan suoraan sen virheen. Tämän takia olen joskus maksanut esim. Kallion veljeksille ja Wehnälle, että kertovat mikä mun ajossa tai pyörässä on pielessä ja miksi.

    Sitä en kyllä ymmärrä, että mistä olet saanut aikaiseksi tuon tulkinnan, että en halua nähdä virheitä.

    P.S. Kierrosajallisesti tämä lupaa ihan hyvää, kun datan perusteella n. 2 sekkaa on jarruissa, 0,5-1 avauksissa ja siihen päälle tuo kolme ajolinjassa. Tarkottas siis jotain 1:22-1:23 vauhtia...
    Alusta ei ehkä nykysäädöissään ihan tuohon kyytiin saata riittää...
    Ajolinja on se mikä mahdollistaa jarrut ja avaukset, eli kerrannaisvaikutusten kanssa siitä ajolinjan muutoksesta tulee se 3 sekkaa. Eli käytännössä "samoilla" jarruilla ja avauksilla, mutta eri ajolinjalla.

    Ihminen on aina välillä sokea omille virheilleen, sitä tarkoitan tuolla haluttomuudella nähdä.

    Wehnä hyvin suurella todennäköisyydellä on tontilla motoparkissa, joten lähetä hälle viestiä josko hän voisi 100 eurolla katsoa tuon videosi kanssasi ja siinä samalla kertoa missä menee metzään? Kuvittelisin että 100 eurolla saanee esim tunnin analyysisession, missä ehtii kelailla tuota videoo monta ketaa päästä päähän ees taas.
    Ja Wehnällä on sen verran paljon merittejä, että uskot häntä ennemin kuin jotain satunnaista nettiviisastelijaa, niin siinäkin suhteessa tuo 100 euroa on paljon tehokkaammin panostettu.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  21. #51
    Veikkaisin ett sun suurin ongelma on se perinteinen, eli sä luulet ja uskot ett ihan eniten häsläämällä ja vääntämällä, kaasua ja jarrua, ja ohjaamo koko ajan täynä käsiä, on sama asia kuin nopea ajaminen, koska se TUNTUU siltä. Tuntuuhan se ihan saatanan nopeelta ajamiselta, koska maisema vilistää, ja paniikki iskee, ja homma on selviytymistaistelua, ja mitään muuta ei ehdi havannoimaan kun aistit on koko ajan täynä palautetta.

    Niin kauan kun priorisoit kaasua ja jarrua, vs ajolinja, ei ole mitään toivoa nopeasta kehityksestä.

    Eli peruutus lähtöruutuun, ja tilanteen resetointi, ja "uuden" ajatusmallin istuttaminen takaraivoon; Ajolinja = kierrosaika/ oikea ajolinja = parempi kierrosaika.

    Jolloin jää toi ihan helvetinmoinen amatöörimäinen kaasulla räpellys pois; se pilaa ton ajon lopullisesti/ mitä siitä on enää jäljellä ajolinjavirheiden takia.

    Ja tossakin on lisäksi se todella perinteinen virheellinen ajattelumalli; eli:"Mä korjaan virheet kaasulla!", joka tosiaankin viimeistelee sen kauheuden, ja tarpeeks kun "fixaa" kaasulla, niin se on 100-varma low- tai hi-sider (paitsi että bemarin <3 tapauksessa DTC estää sen).

    Perinteinen tunne vs järki, ei poikkea mitenkään kymmenien/ satojen muiden kuskien toiminnasta.

    Mutta mutta, sitten kun alat priorisoimaan ajolinjaa, niin tossa kierrosaikavauhdissa, ensimmäinen asia mikä pisti silmään, on radan käyttö ennen mutkaan taittoa. Se on todella epämääräistä/ mopo on ihan randomina missä päin rataa nyt sitten sattuu olemaankaan.

    Eli ensimmäisenä, vakioi ajolinja ennen taittoa. Ja sinne pääset helposti sen jälkeen kun lopetat sen kaasun priorisoimisen.

    Noin muutoin videolta on nähtävissä että ajolinjan perusidea on suurin piirtein hallussa. Eli kunhan lopetat vaan sen ihan helvetimoisen kaasulle ja kaasulla sähläämisen, niin kaikki voipi olla sen jälkeen ihan ok.

    Ajolinjan perusideaa et pääse nyt toteuttamaan kokonaisuudessaan, koska tuhoat ajamisen yksinkertaisesti sillä että priorisoit kaasua.

    Toinen asia on ehkä se , että älä nyt helvetissä käytä pintakaasua yhtään missään. Älä edes yritä käyttää pintakaasua. Siitä ei seuraa mitään hyvää (noissa vauhdeissa).


    Katsele, ja ennen kaikkea kuuntele, millaiselta esim mun kaasun käyttö kuulostaa (koska "sama" mopo kyseessä). Eli hitaalta, myöhäiseltä ja laiskalta, ja silti kierrosaika on puolet nopeampi kuin sulla, ja videolla ei tapahdu yhtään mitään ja perä ei lipsu vaikka takana on joku loppuunkulunu kumi.

    Ajolinja tuossa videossa on ihan helvetin random, eli joissakin kohdin osuu abaut tontille, suurimmaksi osaksi ei siellä päinkään. Eli tuota videoa kannattaa ajolinjan osalta katsoa sillä silmällä, että siinä on myös ihan kaikki maholliset virheet, mitä Alastarossa vaan voi tehdä.

    Mutta iso ero on siinä, että en viimeistele kauheutta kaasun yli-innokkaalla käytöllä. Vaan käytän kaasua vasta kun mopo on kääntynyt, ja kun menen kaasulle, en ruoski kaasua, vaan väännän sitä pehmeästi ja lineaarisesti.

    https://www.youtube.com/watch?v=CWsUUSXnjDM
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  22. #52
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Ajolinja on se mikä mahdollistaa jarrut ja avaukset, eli kerrannaisvaikutusten kanssa siitä ajolinjan muutoksesta tulee se 3 sekkaa. Eli käytännössä "samoilla" jarruilla ja avauksilla, mutta eri ajolinjalla.

    Ihminen on aina välillä sokea omille virheilleen, sitä tarkoitan tuolla haluttomuudella nähdä.

    Wehnä hyvin suurella todennäköisyydellä on tontilla motoparkissa, joten lähetä hälle viestiä josko hän voisi 100 eurolla katsoa tuon videosi kanssasi ja siinä samalla kertoa missä menee metzään? Kuvittelisin että 100 eurolla saanee esim tunnin analyysisession, missä ehtii kelailla tuota videoo monta ketaa päästä päähän ees taas.
    Ja Wehnällä on sen verran paljon merittejä, että uskot häntä ennemin kuin jotain satunnaista nettiviisastelijaa, niin siinäkin suhteessa tuo 100 euroa on paljon tehokkaammin panostettu.
    Jep, ihminen on sokea omalle tekemiselleen. Alkaako avautumaan miksi kysyin vinkkiä?

    Myös nettiviisastelijoiden vinkit kelpaisivat aivan hyvin jos ne tulisivat käyttökelpoisessa muodossa. Jos koko ratakierroksesta ainut neuvo on, että taitan liian aikaisin sisään, ei siitä ole hirveästi iloa, koska tuo pätee vain osaan paikoista. Noh, pitänee virittää tänään kamera pyörään kiinni niin pääsette ihmettelemään mun persettä ja sitä miltä mun tekeminen näyttää nyt vs. kaksi vuotta sitten.

    P.S. Kiitokset kaikille niille, joilta on tullut palautetta privaatisti, hyviä pointteja nousi muutama esille.
    Superbike #7
  23. #53
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Jep, ihminen on sokea omalle tekemiselleen. Alkaako avautumaan miksi kysyin vinkkiä?

    Myös nettiviisastelijoiden vinkit kelpaisivat aivan hyvin jos ne tulisivat käyttökelpoisessa muodossa. Jos koko ratakierroksesta ainut neuvo on, että taitan liian aikaisin sisään, ei siitä ole hirveästi iloa, koska tuo pätee vain osaan paikoista. Noh, pitänee virittää tänään kamera pyörään kiinni niin pääsette ihmettelemään mun persettä ja sitä miltä mun tekeminen näyttää nyt vs. kaksi vuotta sitten.

    P.S. Kiitokset kaikille niille, joilta on tullut palautetta privaatisti, hyviä pointteja nousi muutama esille.
    Mitäs pointteja olet jo saanut?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  24. #54
  25. #55
    Paljon on virheitä ja linja valuu, mutta mistä helpoimmat sekunnit? 1:24:0
  26. #56
    Lopussa kawan laatikko antautuu ja eka ssc kisa jää haaveeksi
  27. #57
    Lainaa heka80 kirjoitti Katso viesti
    Paljon on virheitä ja linja valuu, mutta mistä helpoimmat sekunnit? 1:24:0
    Palmas, lemminkäinen ja kikkamutka, eli kaikki mutkat jotka on abaut 180-asteisia, vituiks.
    Ykkönen ok, mut avaus ulommaks ja pysy siel.
    Kakkosen ulostulossa ei tarvi käyttää koko rataa.
    Vaihda nopeemmin oikeelta vasemmalle kolmosen jälkeen, jolloin pääset ulkoreunasta nopeeseen oikeeseen.
    Palmas iha vituiks, pysy siel ulkoreunassa enne taittoo, myöhäisempi+pyöreempi+syvempi taitto, ota paljon myöhäsempi apeksi. Tuntuu ihan saatanan tyhmältä ajaessa, mutta se nyt vaan on nopeempi linja.
    Avaa myöhemmin lemminkäisestä, älä käytä koko rataa ulostulossa, tärkeempää on päästä ajoissa radan vasempaan reunaan ennen kikkamutkaa.
    Kikkamutkassa mäen päällä pitää sisäreunaan päästä aikasemmin, eli kevennä kaasua ihan hetkeksi ennen nyppylää, jolloin mopo kääntyy sinne.
    Sen takii turha ässä viimesen vasurin ja kahvilan välillä.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  28. #58
    EN ole nopean ryhmän kuski (haluaisin toki olla)
    Motoparkkia muutaman päivän ajaneena alan rautaisena ammmatilaisena!!!

    Sain lahjaksi Vesa Kallion kyydityksen alastarolle! Voi vittu! olihan kokemus!!

    Melkein voisi suositella muillekkin, miten alastaron voi ajaa?

    CB 1300 -07
  29. #59
    Lainaa mustapera kirjoitti Katso viesti
    EN ole nopean ryhmän kuski (haluaisin toki olla)
    Motoparkkia muutaman päivän ajaneena alan rautaisena ammmatilaisena!!!

    Sain lahjaksi Vesa Kallion kyydityksen alastarolle! Voi vittu! olihan kokemus!!

    Melkein voisi suositella muillekkin, miten alastaron voi ajaa?
    Ja sitte ku katot että veditte 1:36 kierrosajan 2-päällä, ku nopeat vetää 1:17 Ni yritäpä sitte pyöritellä mielessä että mistä voitat vielä 19 sekuntia

    Onha noi aina mahtavia kokemuksia varmasti ku osaava jantteri näyttää linjoja ja vauhtia. Täytyy kuitenkin muistaa että jos Vesku tosta lähtee painamaan isoa kovaa, ni se jättää tuota sun kyyditysvauhtia melkeen sekunnin per jarrutus, ja mutkien läpi ajamisessa voitetaan se toinen sekunti.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  30.  
  31. #60
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Ja sitte ku katot että veditte 1:36 kierrosajan 2-päällä, ku nopeat vetää 1:17 Ni yritäpä sitte pyöritellä mielessä että mistä voitat vielä 19 sekuntia

    Onha noi aina mahtavia kokemuksia varmasti ku osaava jantteri näyttää linjoja ja vauhtia. Täytyy kuitenkin muistaa että jos Vesku tosta lähtee painamaan isoa kovaa, ni se jättää tuota sun kyyditysvauhtia melkeen sekunnin per jarrutus, ja mutkien läpi ajamisessa voitetaan se toinen sekunti.
    Muutaman kerran kellottanut Veskun ja Mikan kyydityksiä ja ovat tosiaan olleet luokkaa 1.35. Tänä vuonna SM kisojen yhteydessä kellotin ekan kyydittettävän 1.28xx mikä pikkuisen yllätti, ehkä kyytiläinen halus eniten täysii.
    K8-1000
Sivu: 2 / 50:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123412 ... ViimeinenViimeinen