Kolme lippaa tullu heitettyä.
Eka oli kemoran karusellin oikeassa, vähän turhan aikasin kaasulle ja etuselta lähti paino. Ei sitä tajunnut ennen kuin meni hiekalle että mitä tapahtui. Nätti liuku hiekalle eikä mitään ihmeellisempää, vauhtia ehkä 40?
Toka oli Alastaron kolmosmutkassa, vähän aikanen avaus taas ja kun rata viistää ulospäin niin nätti lowsideri siitä. Olkapää otti vähän kipeetä ja 10m matka pääedellä hiekoilla liukuen.
Kolmas oli sitten Alastaron palmasissa, siitä vähän aikasella avauksella takanen (helpohkosti) alta koska väärä seos, liian kulunut rengas. Siinä liukuessa ehtikin sitten katsoa kun mopo huutaa rjotinta vasten konetta rikki.
Viimesessä lipassa ehti jotenki ees reagoida asiaan, muissa ei ollenkaan.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Liekö sattumaa, mutta mulla pääsi ihan samat sanat yhdellä videolla...Ei tosin kone hajonnut, vaikka pikkusen kiekaisikin kaasukahvan sipaistessa maahan, naarmuja siellä täällä ympäri pyörää, mutta mitään ei varsinaisesti hajonnut. Kellahti vain kumoon Kemoran karusellissa, liika vauhtia ja intoa, sekä liian vähän älyä ja taitoa. Pukuun tuli ihottumaa, kypärä naarmuilla, mutta kuljettaja selvisi kiroilemisella. Vähän pelotti siinä liukuessa ettei pyörä tule päälle, sen verran vihaisena se tuijotti mennessään. Viimeiset radan varrelta mukaan tarttuneet kivet löysin vasta talvihuollon yhteydessä jostain kolosta tankin alta.
Nyt kun täällä on noista kaadoista puhetta niin tulipa mieleen, että voisi kirjoitella pienen muistilistan mitä jokaisen kaadon jälkeen olisi hyvä tarkistaa/tehdä:
1) Katteet pois
2) Yläkolmio ja kliparit irti -> näkee, että klipari ei ole lyönyt ulkoputkea lyttyyn ja tulee varmistettua, että ohjauskolmiot on linjassa *)
3) Tankki ylös ja ilmaboksi auki -> Yllättävän paljon kiviä ja hiekkaa sinnekin päätyy.
4) Kaasuvaijereiden ja jarruletkujen tarkistus, että ei ole kaadossa ottanut kipeää.
5) Jos mopo on yhtään pomppinu, kaikki moottorin kiinnityspultit auki ja uudestaan momenttiin. Monesti kone vähän hakee paikkaansa kaadossa, joten tuolla saa jännitykset rungosta pois.
6) Vanteet irti ja tasapainotus / tarkistus, ettei ole tullut ruttuja.
7) Tarkista, että jarrulevyt suorat.
8) Takarungon tarkistus, ettei ole murtumia
9) Jalkatappien pultit, kliparit, jarrukahvat yms., jotka ottanut osumaa lentää roskiin ja uutta tilalle.
10) Jos jarrukahvassa jälkeä niin myös pääsylkän huolellinen tarkistus/jarrujen ilmaus, lyö monesti pääsylkän tiivisteen rikki.
11) Swingin ja linkun tarkistus, että liikkuu jouhevasti, eikä ole ylimääräistä väljää.
12) Syylärin/öljynjäähdyttimen tarkistus, kiinnikkeet ottaa itseensä aika herkästi. Käytä vessa lämpimäksi ja tarkista ettei ole vuotoja, tarkista myös syylärin korkin paineen pitävyys.
13) Ohjausiskarin ja sen kiinnikkeiden tarkistus, herkästi hörppää ilmaa tai varsi/kiinnikkeet vääntyy, kun tulee kovempi isku.
14) Ohjauslaakerin tarkistus ja putsaus, yllättävän paljon sinnekin menee soraa, kun sopivasti kaatuu.
15) Jos käytössä koneenposken suojat, irroita ne ja tarkista, että koppa alla on ehjä ja pultit momentissa.
16) Lisäksi normaalit vuototarkistukset. Ilman katteita peli lämpimäksi ja varmistaa, että mistään ei tihku mitään.
*) Ei ole yhtään paha käyttää keulaputkia kokonaan irti ja testata, että liikkuu jouheasti koko joustomatkan. Käytännössä siis yläkorkki auki ja testaa pumppaamalla, ettei jumita missään kohtaan. Taipuvat/menevät ruttuun luvattoman helposti ja jää herkästi huomaamatta ja sitten ihmetellään loppukausi, kun ajaminen on hankalaa, kun keula ei toimi.
Jotain varmaan unohtu tästäkin listasta, lisäilkää oleellisia puuttuvia.
Superbike #7
Mä lisäisin tohon ainakin keulan huollon. Helposti liikkuu paskat reilusti iskarin sisällä ja hyvällä tuurillä jumittaa shimmejä auki. Kaverin r6r keulasta häipys käytännössä paluuvaimennus kokonaan kipin jälkeen. Shimmit täynnä paskaa. Yllättävän paljon irtoo jousista/ulkoseinistä metallipaskaa lyhyessäkin ajassa. Siihen päälle huolimaton huolto jossa vanhat saostumat lepää pohjalla vielä ns. pesun jälkeenkin.
Aprilia RSV4-R
Joo, joskus oli puhetta, että se normaaliajossa sinne kertynyt klöntti voi rata-ajossa mukavasti lämmetä ja valahtaa radalle jonkun muun iloksi, ellei oma takapyörä osu siihen. Omasta pyörästä heitin kopan samaan laatikkoon takajalkatappien, takasatulan ja muun tuiki tarpeellisen kaveriksi.
Kadulla on usein myös hitusen epätasaisempaa ja patteikossa on helpompi ajaa vähemmän roikkumalla, tarpeen vaatiessa vaikka tapeilta. Mulla oli kropan käyttö poissa valikoimista pari vuotta ja jäljitin syyn kaikkkiin kehon ottamiin vammoihin lajin parissa ja muutenkin. Kivuista en ole kärsinyt, mutta mitä lie jäykkyyksiä jäänyt... onpahan muutakin jäykkää, kuin käytös.
Nyt on sitten harjoiteltu tästä pois ja jossain määrin ihan ammattilaisen auttamana. Saa nähdä, tippuuko sitä pyörän kyydistä, kun seuraavan kerran erehtyy jotain akrobatiaa harjoittamaan.
---
Kopioin kaatotarkistuslistan omaksi ketjukseen: http://www.moottoripyora.org/keskust...tarkistuslista
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Kävellessä tai juostessa lipatessa tulee meikäläiselläkin ukemit selkärangasta, ja pystyy hallitsemaan kaatumisen ja kaatumisen energiat niistä vauhdeista. No probleemos.
Mutta mitä tulee siihen että ratamoottoripyöräilyssä jossain vaiheessa kaatumista/ liukumista levittelee raajoja johonkin suuntaan, niin ei helvetissä. Ei ollenkaan, ei missään vaiheessa, ei mistään syystä.
Voihan sitä joku oman elämänsä kokemusasijantuntija kuvitella, että pystyy hallitsemaan energiaa 50-100-150 kmh vauhdeissa. Mutta siinä vauhdissa ruohomätäs tai hiekkakumparekin on yllättävän kova.
Nopeimmat lipat olen vetänyt alastaron nopeessa oikeessa, jonkun verran ennen apeksia, ja siinä vaiheessa ensimmäinen asia mitä tuli mieleen, oli:"Ei helvetti, nyt on Vauhtia, nyt voi sattuu ja todella pahasti, tosin onneksi olen alastarolla..." Vauhtia oli (dataloggeri) 139 kmh siinä vaiheessa kun eturengas liukui hitaasti alta pois. Paska linja, liikaa jarrua, huolimattomuusvirhe.
Noh, siinä asfaltilla liukuessa, ei muuta kun kädet rinnalle, leuka rintaan, ja vähä jonkunnäköseen sikiöasentoon, ja sit vaan odottaa mitä tapahtuu.
Asfaltti loppu, ja pesukoneen linkousohjelma käynnistyi. Pyörin (75 metriä) pitkin turva-alueen hiekkaa jonkun aikaa, ja kun vauhti loppu, niin totesin siinä naama hiekalla maatessani ettei ainakaan taju lähteny tällä kertaa. Tosin päässä pyöri hedelmäpeli. Sormet liikku, varpaat liikku, kädet toimii, jalat toimii. Nousin pystyyn ja maailma pyörii edelleen.
Hanskat ja kypärä pois, edelleen huojuttaa. Jäljistä päätellen, neljä isoa kuoppaa turva-alueessa, mopo on vetänyt nokkaperät, "Voi vittu..." http://racedac.com/s1000rr/140kmh_90...ke_lowside.JPG
Itselle ei tullut edes yhtään mustelmaa, ei pienintäkään, aivan käsittämätön säkä kun vertaa siihen että samassa paikassa samana vuonna(?) samalla lähtövauhdilla eräskin kuski pasko esim jalkansa/nilkkansa ja istu jonkun aikaa rullatuolissa sen takia.
Kävin käsi päivää kiittämässä Tero Tupalaa siitä että Alastaron radan turva-alueet on niin priimakunnossa kuin ne vaan voi olla. Niistä on ajetaan seulalla kivet pois, ja ne tasoitetaan vähän väliä.
Ne pari haikkaria mitä olen vetänyt, niin ei ole ehtinyt tekemään yhtään mitään. Ja kun lähtökulma, lakikorkeus ja pyörimisnopeus on ihan arpapeliä, niin saa olla aikamoinen volttitaituri että pysyy spatiaalinen hahmotus mukana ja osaa tehdä tilanteeseen sopivat toimenpiteet.
Voisin kuvitella että esim joku parkouria aktiivisesti harrastava pystyisi ehkä jotain haikkarissa tekemään, mutta tavis rataharrastelija on kyllä ihan auttamattoman kuutamolla siinä vaiheessa kun noin sekunnin kymmenyksessä lingotaan johonkin suuntaan jollakin satunnaisella tavalla.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Jos mopo on pystyssä, niin olen vetänyt ihan normaalit maksimijarrut.
Jos mopo taiton jälkeen puoliksi kallellaan, niin ehkä aavistuksen (10%) varonut.
Jos absol-vana on abaut apeksissa, eli mopo maksimikallistuksessa, niin sitten olen muuttanut ajolinjaa sen verran että en osu siihen absol-vanaan vaan ajanut väärää ajolinjaa jarrussa-apeksissa-avauksessa.
Riippuu myös hyvin paljon siitä, millä radalla se vana on. Koska eri radoilla on eri käytännöt sen suhteen. Alastarolla käytäntö on se että absol levitetään ja hierotaan rataan ja harjataan pois. Eli alastarolla sen vanan vaikutus pitoon on erittäin minimaalinen.
Sitten taasen muilla radoilla, jossa se vana pölisee/ muruset pyörii pitkin rataa, niin pito on jotain aivan muuta.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ihan pelkkää mutua:
TT eli RR:ssä on suhteessa paljon enemmän suoraa kuin mutkaa. Ja lisäksi pito vaihtelee radalla (mutkissa) erittäin paljon. Joten ei ole juurikaan merkitystä miten ne mutkat kropan osalta ajaa, koska ei ole kokonaisuuden kannalta mitenkään järkevää yrittää ulosmitata pitoa mutkissa.
Kun sitten taasen rata-ajossa, CR Circuit Racing, mutkien merkitys on +90% ajamisesta. Ja pito on abaut sama ympäri radan, joka mahdollistaa mutkissa pidon paljon suuremman ulosmittaamisen.
Eli radalla kierrosajan minimointiin vaaditaan myöskin maksimaalinen kropan painopisteen hyväksikäyttö.
Ja jos kuski on tottunut CR-tyylillä ajamaan, niin vaikka RR:ssä ajetaan CR:stä poikkeavalla tempolla mutkiin, niin ei siitä kropan käytöstä mitään haittaakaan ole. Ja kuskille joka on tottunut ajamaan CR-tyylillä on helpompaa vetää samalla tyylillä RR:kin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kerran oon lyhyen ratailuharrastuksen aikana ollu putsaustalkoissa mukana, Kemoralla toissakesänä putsattiin paluusuoraa n. pari sataa metriä. Kyllä me sielläkin se poies harjattiin.
Se on mun vajaan kahdenkymmenen ratapäivän aikana ainut kerta kun joku on laskenu öljyt pihalle, liekkö tuo kuin tavallista sitten?
On muuten suht lämmintä hommaa reiluissa hellelukemissa, auringon paahtaessa, harjata asvalttia
Laittakaa ne öljynsuodattimet kunnolla kiinni!![]()
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
Yleensä tuo absol vana hidastaa enemmän korvaväliä, kuin menemistä. Pari kertaa koittanut pitää huolella rasvatulla ja hiekoitelulla radalla omaa kiirettä ja vaikutus on ihmeen pieni. Ei se pito ihan sama ole ja meno on vähän kuin kuivuvalla radalla, mutta siihen verrattuna pitoerot on aivan olemattomia. Kymmenyksiä kierroksella... melkein sama miten se on harjattu.
---
Siinä ollee vähäcen eroa, että levitetäänkö jauhe koneellisesti annostellen, ja koneellisesti rataan hieroen, ja koneellisesti pois harjaten/ tai koneelliseti pois imuroiden.
Vs randomit kylvää käsin radalle, hieroo lenkkarilla vähäce, ja harjaa käsin enimmät pois.
Ja juu, olen ollut muutaman kerran öljytalkoissa erinäisillä radoilla.
Lisäksi mainittakoon vielä Alastaron radan pesulaitteet, joita en tiedä muilla radoilla olevan.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Oletko scuuba tänä vuonna ajoissa mukana, jos tänä vuonna yleensä ajetaan. Toki privana pääsee.
Oisko porukalla mielenkiintoa lähteä päristelemään Alastarolle ens tiistaina? Luvattu pitkälti toistakymmentä lämpöä ja täyttä arskaa.
Kysymys tarkoitettu siis kaikille, ei pelkästään nopeille.
Edit. Itsellä siis tarkoitus mennä vaan testailemaan vehkeitä, eikä niinkään tahkomaan enkkoja uusiksi. Keskiryhmän vauhteja todennäköisesti..
cbr600rr -04