Elikkä ongelmana honda cb 1300 -07, flekti ei lähde pyörimään tyhjäkäynnillä.
Kun nostaa kierrokset n3500 niin flekti lähtee pyörimään ja stoppaa taas kun tyhjäkäynnillä.
Katsoin juuri että nestettä riittävästi, letkut kovia käydessä, sulakkeet tarkistettu.
Alkaa loppumaan ideat kesken että mikä voi olla vialla
Viimeksi muokannut: vma; 18.04.2012 klo 21:27.
Onkohan syylarissa nestettä tarpeeksi. Kierrokset kun nousee, nousee myös neste siihen anturille. Ja taas tyhmäkäynnillä ei virtaus kunnolla mahdollisesti riitä. Se että nestettä on paisarissa ei kerro onko sitä syylarin yläosassa asti, tai onko siellä ilmaa.
Viimeksi muokannut: ktv; 18.04.2012 klo 21:41.
gs lc
BMW, askel kohti aikuisuutta..
Eipä tuo flekti kovin usein käy kait missään pyörässä sen paremmin kuin autossakaan. Joku lämpötilaanturi sitä ohjaa ja ainakin omassa Hondassa(deauville) se käy vain muutamia sekunteja kerrallaan. Jos ei lämpömittari kovin korkealle nouse, niin turha kait siitä on murehtia. Mutta jos mittari nousee läheele punaista, niin sitten lienee jotain vialla. Ajossahan tuo flekti ei varmaankaan käy koskaan,ajoviima hoitelee jäähdyttämisen.
Viimeks kun mulla oli uus honda, eli -04 fireblade, Honda kauppias erikseen mainitti jo luovuttaessa pyörää, että on ominaisuus tuo epämäärinen flektin pyörintä. Joskus pyörii pienemmillä lämmöillä kun on jenkaa koneessa ja joskus taas saa odotella että on oikein kuumakin kone. Eli jatka ajoa vain, kerran nesteitä on yms.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Juu, kauppias tiesi oikein, suunniteltu ominaisuus tuo on, mutta ei se flekti sielä ihan kuinka vain/koska vain pyöriskele.
Normaali- ajossa flekti starttaa pyörimään juurikin reippaasti ja reeeeilusti yli 100- asteen lämmöissä, ja pyörii niin kauan kunnes lämpötila laskee riittävästi. Tähän vaaditaan todella lämmintä säätä ja kuumottavaa kaupunki- ajoa tai vastaavaa.
Sitten kun kotimekaanikko käyttää ja kaasuttelee moottoria pihallaan, ja pyörä ei liiku minnekään, tuo flekti pyörii esim juuri 3500rpm kohdalla vaikka lämpötilat eivät vielä flektin käyttöä vaatisikaan. Tämä siksi, että muoviset flektin siivet eivät ota kuumenevista pakokäyristä siipeensä ja sula muodottomiksi (ongelma joka on esim MV Agustoissa enemmän kuin tuttu). Tällä flektin pyörähtelylle saattaa olla muitakin (järkevämpiä?) syitä, mutta tuo siipien säästäminen käyrien kuumuudelta on aikakin yksi syy.
Periaatteessa mitään releitä/johtoja/antureita yms ei siis tarvitse irroittaa, mitata tai puhdistaa. Se härveli on nimittäin suunniteltu toimimaan noin. Toki, voihan se moottorissa oleva lämpöanturi olla kuollut, mutta kuulostaisi oudolta, mikäli lämpömittarikin toimii. Kovaa ajoa vain pelille. Siitä se tykkää.
Viimeksi muokannut: vma; 19.04.2012 klo 12:39.
Kawasaki GPX 600R kyseessä, flekti ei lähtenyt pyörimään myöskään vaikka lämmöt punaisella ja nesteet poreili. Nyt kun vika on paikannettu Haynesin oppaan mukaan niin puhaltimessa ei ollut mitään vikaa, mutta flektin katkaisija/anturi oli pimeä. Nyt peuhaa mainiosti.