Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Kovasti olisin kiinnostunut neuvoista ja vinkeistä otsikon reitille.
    Alustava ajatus reitistä olisi jotain tuon suuntaista:
    Menoreitti

    Alustavana ajopäivärunkona jotain tuollaista:
    1pv. Rostock-Salzburg 921km http://g.co/maps/tj4my
    2.pv Salzburg-Rijeka/Kroatia 380km http://g.co/maps/7948d
    3.pv Rijeka-Split 394km http://g.co/maps/w3jqp
    4.pv Split-Bar/Montenegro 432km http://g.co/maps/guq3b
    5.pv Bar-Kalpaki/Kreikka 359km http://g.co/maps/4nqdf
    6.pv Kalpaki-Velo 359km http://g.co/maps/tfekv
    7.pv Velo-Ateena 134km http://g.co/maps/ymphu

    Reitti ei ole orjallinen, ainoa on että ajopäivät on tuossa...lähtöpaikka Rostock ja päämäärä Ateena ovat sellaisia mitkä
    on lukkoonlyötyjä.
    Maista ainoastaan Albania jonkun verran arveluttaa ja sen takia ajatus ajaa se yhdessä päivässä.
    Tuolla ajaneilta olisi kiva kuulla tietoa parhaista mutkapätkistä, nähtävyyksistä ja sellaisita pätkistä jotka ehdottomasti kannattaa välttää. Karttalinkitkin varsin tervetulleita.

    Kiitollisena otttaisin myös vastaan myös vinkkejä paluumatkalle reitille Bari/Italia - Travemunde tuolla:
    http://www.moottoripyora.org/keskust...avemunde-Saksa
    Live now, regret later!

    CVO Limited
  2. #2
    Ensimmäisen yöpaikan vaihtaisin esim. motoristihotelli Simonhofiin Hinterthalissa (, ellei Salzburg ole teille erityinen kohde). Tällöin voisi ajella myös hiukan Saksan ja Itävallan rajaseudun mutkapätkiä: Rostock - Hinterthal

    Toisen päivän reitille sisällyttäisin edes jotakin seuraavista: Obertauern Pass, Nockalm Strasse, Vrisic Pass Sloveniassa ja Slovenian (ja ehkäpä koko Euroopan) upeimpiin moottoripyöräteihin lukeutuvat tiet 203 ja 102 Bovecista Postojnaan.

    Lisäksi vaihtaisin yöpaikan Rijekan teollisuuskaupungista esim. Opatjian lomakohteeseen. Postonjassa olisi myös vaikuttava luolasto, joka on itselläkin ensi kesän mahdollisena vierailukohteena. Kaikkea edelläkuvatuista on vaikea tai mahdoton sisällyttää yhteen ajopäivään, mutta noista voisi valita joko Itävallan tai Slovenian mutkapätkät ja siirtyä toisen osuudet motaria pitkin. Myös pyörätyyppi vaikuttaa hieman siihen, kuinka nautittavia tiukimmat mutkapätkät ovat. Koko reitti olisi tälläinen: Hinterthal - Opatjia
    Viimeksi muokannut: JT79; 27.04.2012 klo 12:38.
    BMW R nineT

    Tarinoita: Alppihullun päiväkirja
    Videoita: http://www.youtube.com/user/Alppihullu/videos

    AT-BA-BE-CH-CZ-DE-DK-EE-ES-FI-FR-GR-HR-HU-IT-LI-LT-LU-LV-MC-ME-NO-PL-RO-RS-SE-SK-SLO-TH
  3. #3
    JT, sähän alat poeka oppia...
  4. #4
    Lainaa JT79 kirjoitti Katso viesti
    Ensimmäisen yöpaikan vaihtaisin esim. motoristihotelli Simonhofiin Hinterthalissa (, ellei Salzburg ole teille erityinen kohde). Tällöin voisi ajella myös hiukan Saksan ja Itävallan rajaseudun mutkapätkiä: Rostock - Hinterthal

    Toisen päivän reitille sisällyttäisin edes jotakin seuraavista: Obertauern Pass, Nockalm Strasse, Vrisic Pass Sloveniassa ja Slovenian (ja ehkäpä koko Euroopan) upeimpiin moottoripyöräteihin lukeutuvat tiet 203 ja 102 Bovecista Postojnaan.

    Lisäksi vaihtaisin yöpaikan Rijekan teollisuuskaupungista esim. Opatjian lomakohteeseen. Postonjassa olisi myös vaikuttava luolasto, joka on itselläkin ensi kesän mahdollisena vierailukohteena. Kaikkea edelläkuvatuista on vaikea tai mahdoton sisällyttää yhteen ajopäivään, mutta noista voisi valita joko Itävallan tai Slovenian mutkapätkät ja siirtyä toisen osuudet motaria pitkin. Myös pyörätyyppi vaikuttaa hieman siihen, kuinka nautittavia tiukimmat mutkapätkät ovat. Koko reitti olisi tälläinen: Hinterthal - Opatjia
    Mikään noista merkitsemistäni pysähdyspaikoista ei ole mitenkään erityisesti tärkeä...lähinnä olen tuohon alustavaan suunnitelmaan merkinnyt pysähdyspaikat päiväajoja ajatellen, eli päivän kilometrejä ajatellen.
    Itse olen HD:n road kingillä liikenteessä ja kaveri Yamaha FJR 1300:lla. Kunnon söheröpätkät hakusessa, mutta hiekkateitä tarkoitus vältellä, samoin motareita...motaria näkee ihan riittävästi Saksan pätkällä..
    Live now, regret later!

    CVO Limited
  5. #5
    Lainaa Tomi72 kirjoitti Katso viesti
    Mikään noista merkitsemistäni pysähdyspaikoista ei ole mitenkään erityisesti tärkeä...lähinnä olen tuohon alustavaan suunnitelmaan merkinnyt pysähdyspaikat päiväajoja ajatellen, eli päivän kilometrejä ajatellen.
    Itse olen HD:n road kingillä liikenteessä ja kaveri Yamaha FJR 1300:lla. Kunnon söheröpätkät hakusessa, mutta hiekkateitä tarkoitus vältellä, samoin motareita...motaria näkee ihan riittävästi Saksan pätkällä..
    Kyllähän noi pätkät on myös Road Kingillä ajettavissa, kunhan ei ole erityisiä tunnesiteitä pyöränsä astinlautoihin, ne nimittäin muuttavat hieman muotoaan noilla pätkillä...

    PS. Viime kesänä yksi seurueemme kavereista laski Stelvion itärinteen ihan tyylikkäästi H-D:llä.

    BMW R nineT

    Tarinoita: Alppihullun päiväkirja
    Videoita: http://www.youtube.com/user/Alppihullu/videos

    AT-BA-BE-CH-CZ-DE-DK-EE-ES-FI-FR-GR-HR-HU-IT-LI-LT-LU-LV-MC-ME-NO-PL-RO-RS-SE-SK-SLO-TH
  6. #6
    Lainaa JT79 kirjoitti Katso viesti
    Kyllähän noi pätkät on myös Road Kingillä ajettavissa, kunhan ei ole erityisiä tunnesiteitä pyöränsä astinlautoihin, ne nimittäin muuttavat hieman muotoaan noilla pätkillä...

    PS. Viime kesänä yksi seurueemme kavereista laski Stelvion itärinteen ihan tyylikkäästi H-D:llä.

    Alpeilla ja Norjassa (mm. peikonpolulla) tullu harjoiteltua noita söheröitä ja hyvin ne HD:llä taittu
    Ainoa että hieman addiktoitui niitä etsimään

    Edellisille reissuille tullut löydettyä tosi mahtavia pätkiä moottoripyora.orgin sivuilta
    Live now, regret later!

    CVO Limited
  7. #7
    Lähtöpäivä on 28.6., eli hyvin kerkeän vielä vinkkeihin tutustumaan jos jollain niitä löytyisi ;)
    Live now, regret later!

    CVO Limited
  8. #8
    Mä lunttasin näistä kartoista mutkapätkät navigaattoriin omaa turneetani varten... (Vinkki: kaikki kartat löytyvät kyllä kun korjaa linkissä olevan .PDF -päätteen .pdf:ksi - tai hakee suoraan hakemistosta...)

    Saltzburg on mullakin välietappina kun emäntä lentää sinne koiranäyttelyä varten. Tosin reitit on hieman erilaiset mutta noista kartoista saa paljon irti. Olen muuten tulostanut ne kaikki joten jos haluat esimerkiksi noita Kroatian tai Dalmatian karttoja printteinä niin pistä infoa, löydetään varmaan sopiva hinta niille. Mulle ei varmaan lähde mukaan kuin se Saltzburgin alueen kartta ja Passo Stelvion alue
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  9. #9
    Osaisko joku sanoa millaista tien laatua on odotettavissa akselilla Serbia/Bosnia/Montenegro/Kroatia?

    Tarkoitan pienempiä teitä, päätiet ovat tietääkseni ihan hyväkuntoisia(?)
  10. #10
    Lainaa spiff kirjoitti Katso viesti
    Osaisko joku sanoa millaista tien laatua on odotettavissa akselilla Serbia/Bosnia/Montenegro/Kroatia?

    Tarkoitan pienempiä teitä, päätiet ovat tietääkseni ihan hyväkuntoisia(?)
    Ajoin huhtikuussa E-75 pohjoisrajalta Belgradiin. Ajettava kyykyllä. Liukas, tietyömaita. Joka tapauksessa ajonopeutena pidin 120 km/h:ssa. Belgradista ajoin itään park Derdapiin tietä 25-1. Hieman huonompikuntoisempi, mutta mutkat ja maisemat olivat hyvät. Eli tuota tietä 25-1 suosittelen. Oletko käynyt aikaisemmin Serbiassa?
  11. #11
    Lainaa Jone76 kirjoitti Katso viesti
    Oletko käynyt aikaisemmin Serbiassa?
    En oo käynyt aiemmin. Kerran päästiin Kroatian pohjoisosiin asti, mutta kun lämpötila kohosi 35 asteen yläpuolelle piti muuttaa suunnitelmaa ja paeta vuorille Itävaltaan. Takapenkkiläiselle tuli kuuma, eikä minuakaan enää varsinaisesti viluttanut.

    Jos siellä kyykyllä pärjää niin oletan että pikitietä on tarjolla muuallakin kuin E75:llä. Ei sorakaan GSA:lla ajaessa haittaa mutta hyvä tietää, että osaa paremmin arvioida päiväetappeja.
  12. #12
    Lainaa spiff kirjoitti Katso viesti
    En oo käynyt aiemmin. Kerran päästiin Kroatian pohjoisosiin asti, mutta kun lämpötila kohosi 35 asteen yläpuolelle piti muuttaa suunnitelmaa ja paeta vuorille Itävaltaan. Takapenkkiläiselle tuli kuuma, eikä minuakaan enää varsinaisesti viluttanut.

    Jos siellä kyykyllä pärjää niin oletan että pikitietä on tarjolla muuallakin kuin E75:llä. Ei sorakaan GSA:lla ajaessa haittaa mutta hyvä tietää, että osaa paremmin arvioida päiväetappeja.
    Jos tulet takaisin ennen 28.6. niin laitahan kokemusvinkkejä reissusta ;)
    Live now, regret later!

    CVO Limited
  13. #13
    Serbia yllätti minut positiivisesti. Matka eteni mainiosti. Ruoka ja juoma oli hyvää ja halpaa. Väki puhui kohtuullisesti englantia ja oli ystävällistä. Hotellihuone maksoi 15 € ja toiminta rajalla oli nopeaa. Jos tarvitsette tietoa jostain tietyistä teistä, laittakaa tähän ketjuun. Saatan saada kaivettua esille teiden kunnon.
  14. #14
    Lainaa Tomi72 kirjoitti Katso viesti
    Jos tulet takaisin ennen 28.6. niin laitahan kokemusvinkkejä reissusta ;)
    Täytyypä koettaa muistaa kirjoitella tarinantynkää
  15. #15
    Lainaa spiff kirjoitti Katso viesti
    Osaisko joku sanoa millaista tien laatua on odotettavissa akselilla Serbia/Bosnia/Montenegro/Kroatia?

    Tarkoitan pienempiä teitä, päätiet ovat tietääkseni ihan hyväkuntoisia(?)
    Me ajettiin viime kesänä toisinpäin, Ateena-Gdynia. Noissa entisissä jugon maissa ihan pienet tiet voi olla aika patikkoa, mutta toiset tiet saattaa taas olla aivan loistavia. Vain Kosovossa tiet oli kauttaaltaan huonoja, Kroatiassa asfaltti tuntuu olevan likiaina sitä liukasta mallia. Albaniassa oli loistavaa mutkapätkää jossa tuli ajeltua ns. polvi maassa, mutta toisaalta myös välillä tie puuttui kokonaan... yli 50km tuli ajettua jotain hiton avolouhosta, kartalla siinä piti kuulema olla tie.
  16. #16
    Lainaa zpete kirjoitti Katso viesti
    Me ajettiin viime kesänä toisinpäin, Ateena-Gdynia. Noissa entisissä jugon maissa ihan pienet tiet voi olla aika patikkoa, mutta toiset tiet saattaa taas olla aivan loistavia. Vain Kosovossa tiet oli kauttaaltaan huonoja, Kroatiassa asfaltti tuntuu olevan likiaina sitä liukasta mallia. Albaniassa oli loistavaa mutkapätkää jossa tuli ajeltua ns. polvi maassa, mutta toisaalta myös välillä tie puuttui kokonaan... yli 50km tuli ajettua jotain hiton avolouhosta, kartalla siinä piti kuulema olla tie.
    Menikö Albania muuten ilman ongelmia ?
    Live now, regret later!

    CVO Limited
  17. #17
    Lainaa JT79 kirjoitti Katso viesti
    Ensimmäisen yöpaikan vaihtaisin esim. motoristihotelli Simonhofiin Hinterthalissa (, ellei Salzburg ole teille erityinen kohde). Tällöin voisi ajella myös hiukan Saksan ja Itävallan rajaseudun mutkapätkiä: Rostock - Hinterthal

    Toisen päivän reitille sisällyttäisin edes jotakin seuraavista: Obertauern Pass, Nockalm Strasse, Vrisic Pass Sloveniassa ja Slovenian (ja ehkäpä koko Euroopan) upeimpiin moottoripyöräteihin lukeutuvat tiet 203 ja 102 Bovecista Postojnaan.

    Lisäksi vaihtaisin yöpaikan Rijekan teollisuuskaupungista esim. Opatjian lomakohteeseen. Postonjassa olisi myös vaikuttava luolasto, joka on itselläkin ensi kesän mahdollisena vierailukohteena. Kaikkea edelläkuvatuista on vaikea tai mahdoton sisällyttää yhteen ajopäivään, mutta noista voisi valita joko Itävallan tai Slovenian mutkapätkät ja siirtyä toisen osuudet motaria pitkin. Myös pyörätyyppi vaikuttaa hieman siihen, kuinka nautittavia tiukimmat mutkapätkät ovat. Koko reitti olisi tälläinen: Hinterthal - Opatjia
    Kumpaa allaolevista vaihtoehdoista suosittelisit ? Tai joku muu tuolla ajanut ??

    Grosslockner


    tai

    Obertauern



    Pikkusenko polttelee kun reittiä tarkemmin suunnittelee....
    Live now, regret later!

    CVO Limited
  18. #18
    No tietysti GG, kaikkee kysytki..
  19. #19
    Lainaa Karza kirjoitti Katso viesti
    No tietysti GG, kaikkee kysytki..
    no joo...näin mä ajattelinkin...hain vaan henkistä varmistusta, ettei toista kautta mennessä ole jotain yber makeeta mitä en ole hoksannut ;)
    Live now, regret later!

    CVO Limited
  20. #20
    GG +1 - ajoin itse asiassa tuon reitin itse toukokuussa ja vieläkin on niin hunajata hunajata.

    Älä unohda ostaa siteä vinjettiä sitten sekä Itävallassa että Sloveniassa....
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  21. #21
    Lainaa strider kirjoitti Katso viesti
    GG +1 - ajoin itse asiassa tuon reitin itse toukokuussa ja vieläkin on niin hunajata hunajata.

    Älä unohda ostaa siteä vinjettiä sitten sekä Itävallassa että Sloveniassa....
    Mistäs noita vinjettejä voi ostaa ?? Hunajata odotellessa...
    Live now, regret later!

    CVO Limited
  22. #22
    Lainaa Tomi72 kirjoitti Katso viesti
    Mistäs noita vinjettejä voi ostaa ?? Hunajata odotellessa...
    Huoltoasemilta, heti rajan pinnasta. Ei maksa montaa euroa. Itävallan vinjetin voi kiinnittää mihin tahansa pintaan, Sloveniassa oli muistaakseni ohjeet miten tehdä asia oikein.
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  23. #23
    Tuohon Slovenian pätkään... Jos ei ole kiirettä niin vedä tuommoinen ylimääräinen lenkki... Tuo jokipätkä on uskomattoman kaunis...
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  24. #24
    Lainaa Tomi72 kirjoitti Katso viesti
    Jos tulet takaisin ennen 28.6. niin laitahan kokemusvinkkejä reissusta ;)
    Reissu kääntyi niin päin, että enemmän tuli pyörittyä Montenegrossa, Bosniassa ja Kroatiassa. Serbiassa ajelin vain sen verran että pääsin Montengegroon. Koko reitti oli Baltia - Puola - Slovakia - Unkari - Kroatia - Serbia - Montenegro - Bosnia - Kroatia, josta pohjoiseen Sloveniaan ja takaisinpäin Suomeen.


    Serbia:

    Pohjoinen tylsää, peltoa ja suoraa tietä peltojen halki. Motaria E75 ajoin vain rajalta muutaman kymmenen kilometriä, jonka jälkeen siirryin lännemmäksi tavan maantielle.

    Novi Sadin alapuolella olevan kansallispuiston läpi menevä tie 21 oli mukava mutkapätkä. Ensimmäinen mutkapätkäksi mainittava itseasiassa mitä tuli reissulla vastaan. Tie on yksisuuntainen (etelään ja pohjoiseen mennään eri kautta, googlemapsista näkee tuon silmukan), joten hyvä ajettava koska ei ole vastaantulijoita.

    Sabacin paikkeilla siirryin ajamaan Bosnian rajalla jokea myötäilevää mutkatietä. Paikoin oli hienoja maisemia. Tie oli pohjoisessa todella rupista, mutta parani kun matka eteni etelämmäksi, jolloin pääsi vähän kanttailemaan mutkiinkin.

    Tiet mielestäni yleensäottaen ihan siedettävässä kuntoisia. Uuttakin pintaa oli. Syrjäisemmät pätkät olivat niin rupisia että kyykyllä ajavilla voi olla ranteet kovilla. Asfaltti oli jotenkin liukkaamman tuntoista kuin mitä esim Alpeilla tai Suomessa. Eräässä hiusneulamutkassa lähti perä alta vaikka vauhtia ei ollut kuin joku 30 ja keli kuiva. Pysyin kuitenkin pystyssä. Pikku lipsumisia sattui muuallakin, myös Bosniassa, Montenegrossa ja Kroatiassa, joten yhtä vapautuneesti ei uskaltanut painaa mutkiin kuin Alpeilla.

    Poliiseja näkyi jonkun verran, mutta eivät vaikuttaneet kiinnostuneilta ajonopeuksista. Yhden partion näin pohjoisessa tien varressa tutkaamassa, mutta eivät tehneet elettäkään pysäyttääkseen, vaikka mulla ja parilla edellä menneellä paikallisella oli nopeutta ainakin 20 yli rajoituksen. Paikalliset menivät yleensäkin aika reipasta laukkaa, ja pysyttelin samassa tahdissa.

    Pääsin kyllä myöhemmin poliisiauton takapenkille istumaan, kun ajoin vahingossa päin punaisia, ja vastaantulijoiden puolella oli poliisiauto Minun suunnastani tuleville opastin oli kokonaan pimeänä, joten ajoin risteyksen yli, mutta samaan aikaan vaihtui vastaantuleville nuolivihreä vasemmalle josta pollarit hirmustuivat. Varttitunnin istuttivat takapenkillä ja opettivat kovaan ääneen milloin valoista saa mennä ja milloin ei. Kortti ja passi talteen, huomenna tuomarin eteen ja 300 e sakko oli luvassa. Koetin aluksi selittää että valot eivät toimineet oikein, mutta ei vaikutusta. Vaihdoin sitten "I'm very sorry sir, it was my fault, I won't do it again, I'll be more careful in the future" -moodiin, jolloin pikkuhiljaa leppyivät ja päästivät menemään. Ilmeisesti eivät halunneet turistia kovin paljoa kyykyttää, ja katumukseni oli uskottavaa.

    Eurot olivat käypää valuuttaa. Saattoi tulla turistilisää maksettavaksi, mutta kun hyvätasoinen hotelli maksoi ~25 e ja ruoka + oluet kympin paikkeilla, en viitsinyt nipottaa ja vaihtaa valuuttaa. Luottokortti kelpasi huoltoasemilla.

    Montenegro:

    Täräytin ensi töikseni heti rajan jälkeen tutkaan 72@50 Oli pollareilla 100-varma tutkapaikka: alamäessä pikku mutkassa vaihtui rajoitus 70-50 päältäkatsoen ilman mitään syytä. Mitä siinä ohikulkijoita kattelin, kukaan ei tainnut ajaa alle 70. Ja eiku pollariautoon taas Kortin ottivat talteen ja sanoivat että sen saa takaisin kun käy pankissa maksamassa massiivisen 30 e sakon. Minä aiemmasta oppineena olin heti I'm very sorry -moodissa, jolloin nopsaan leppyivätkin ja "Juu turist, juu gou visit montenegro, nou tiket, bai bai" sanoilla saattelivat matkaan.

    Montenegrossa oli aivan älyttömän paljon tutkapartioita. Saattoi olla useita muutaman kilometrin matkalla varsinkin pääkaupungin(?) Podgorigan ympäristössä. Teillä on paljon 70-60-50 -rajoituksia pikkukylien kohdalla ja muutenkin esim. tiukoissa mutkissa, joten tarkkana sai olla. Todella monen kylän kohdalla oli tutka.

    Paikalliset varoittavat kiitettävästi tutkista valoja vilkuttamalla. Pelastuin useammaltakin poliisiautoistunnolta sen ansiosta.

    Tutkia lukuunottamatta Montenegro oli minusta parasta seutua ajaa. Hyvät tiet ja maisemat. Tie E763 Niksicistä pohjoiseen Bosnian rajalle oli mukava pätkä. Bosnian rajan tuntumassa oli kylläkin huonompaa pintaa, ja Bosnian puolella oli 30 km:n pätkä melko huonoa päällystettä ennekuin parempi tie alkoi. Montenegron rannikolla oli myös hyvää tietä.

    Euro kelpasi kaikkialla. Taitaa olla maan virallinen valuuttakin, vaikkei se euroalueeseen kuulukaan. Luottokortti kelpasi myös. Hotellihinta oli 30 euron paikkeilla.


    Bosnia:

    Tiet vaikuttivat olevan hyväkuntoisia. Syrjemmällä oli toki huonompaakin pintaa. Hyvä pätkä oli esim. Mostarin eteläpuolelta itään Montenegron rajalle ja siitä etelään menevä tie.

    Garmin tuntee vain päätiet, joten perinteinen kartta oli arvossaan.

    Hotellit 20-30 e. Osalle kelpasi euro, osalle luottokortti. Eräässä hotellissa Sarajevon lähellä ei Visa kelvannut mutta Mastercard kelpasi. Kelpasi siten, että respan tytön ja kortin kanssa kipitettiin nurkan taakse huoltoasemalle, jossa kortilla otettiin huoltsikan kassasta sopiva summa rahaa tytölle. Huvittava tapaus, kun hotelli ei ollut mikään murju vaan viimeisen päälle kiiltävä pari vuotta vanha moderni marmori/teräskuutio

    Yhden tutkapartion näin Bosniassa. Ja Sarajevon nurkilla pari liikennekameraa, joista Garmin ei jostain syystä varoittanut. Ois pitäny ottaa koordinaatit talteen ja ilmoittaa Garminille, mutten hoksannu.

    Kroatia:

    Rantatietä ajoin pätkän alapäästä ylöspäin. Olihan se hienoa seutua, mutta liikennettä, asutusta ja nopeusrajoituksia oli mulle liikaa. Tietyötä oli merkattu kymmeniä kilometrejä, mutta tositoimia ei ilmeisesti oltu vielä aloitettu, joten ei juurikaan hidastanut menoa. Kesemmällä rannikko on varmasti melkoinen turistirysä ja hässäkkä, nyt ei ollut kuin jotain bussi-eläkeläisiä reissaamassa. Rantatien varressa melkein joka pytingin seinässä oli kyltti Hotel, Appartement, zimmer frei tai vastaava.
    Sisämaassa kulkeva 1-tie oli minusta mukavampaa ajaa. Paikalliset mopoilijat mitä jututin sanoivat samaa. Tiet ovat hyväkuntoisia.

    Eurot eivät kelvanneet, piti ottaa seinästä kunia kun ravintolassa ei kortti käynyt. Yleensäottaen luottokortti toimi hyvin. Hotellien hinnassa oli vaihtelua, turistirannikolla taisi olla 40 e, sisämaassa reilu parikymppiä.

    Kroatia on näistä maista kehittynein ja siistein. Turisteja vissiin kulkee niin paljon että kannattaa pitää paikat kunnossa. Montenegro on siisti myös, Bosnia ja Serbia nukkavierumpia, muttevat nekään mitään kehitysmaita ole.

    Yhden tutkapartion näin Kroatiassa, lähellä Slovenian rajaa.


    Mitäs muuta...

    Ei hassumpi reissu kaiken kaikkiaan.

    Homma toimi asiallisesti kaikkialla, ei ongelmia (mitä ny vähä poliisien kanssa). Hotellit missä olin olivat moderneja, länsimaista tasoa. Pyörälle oli useimmiten talli, lukittu piha tai muu loukko johon sen sai pois silmistä. Joissakin hotelleissa oli valvontakameratkin pihalla.

    Ihmisillä näytti pyyhkivän keskimäärin ihan kohtuullisesti. On tuolla toki köyhyyttäkin. Selvimmin polarisaatio näkyi Serbiassa ja Bosniassa, missä saattoi liikennevaloissa olla edessä mersun citymaasturi viimeisen päälle, ja toisella puolen katua likainen teinipoika paljasjaloin lykkäämässä käsikärryjä joissa kasa metalliromua.

    Bosniassa ja Serbiassa näkyi paljon kesken jääneitä rakennuksia, joista jäin ihmettelemään että mikä lie syynä. Kivi- ja tiilitaloja jotka oli pystytetty ns. tasakertaan, mutta jätetty siihen. Ikkuna- ja oviaukot olivat tyhjät, eikä kattoa ollut päällä. Pihalla kasvoi pitkä heinä. Mitään raunioita eivät olleet, tiilet ja kivet näyttivät aivan uusilta.

    Bosniassa ja Serbiassa oli roskaa ja ex-tempore mini-kaatopaikkoja vähän siellä sun täällä, mm. levähdyspaikoilla. Ei houkutellut pysähtymään kun levähdyspaikalla oli haiseva tunkio jätepusseja ja muuta tauhkaa :/ Noita kaatopaikkoja saattoi olla tien varressa ojassa ihan keskellä ei mitään, eli sinne on asiasta tehden pitänyt lähteä jätekuormaa viemään.

    Keli voi olla keskikesällä turhan kuuma. Nytkin oli 28-30 koko ajan, paitsi yksi iltapäivä ja ilta kun satoi.

    Ajoin vain pikiteitä, paitsi Sloveniassa, jossa navi tuumasi että minun kannattaa oikaista pikku pätkä metsäautotien kautta.

    Raja-asemat mistä menin yli olivat yleensä pieniä asemia, eikä jonoja juuri ollut. Pisimmillään taisi mennä vartti. Kahdesti menin jonon ohi keulille muiden samaan aikaan tullissa olleiden mopojen perässä, eikä sitä protestoitu autoilijoiden tai tullimiesten taholta. Mopoa ei tutkittu missään. Passi, rekisteriote ja green card yleensä katsottiin, joskus vain passi.

    Liikene ei ollut mitenkään erikoista, silmät auki pitämällä selviää. Vilkun käytössä näytti porukalla olevan vielä opettelemista. Serbiassa meno oli reippainta. Splittailin estoitta missä tarve ja mahdollisuus oli eikä sitä mitenkään kummasteltu tai paheksuttu, saati että olisi yritetty estää.

    Euroja (jos niillä haluaa maksaa) kannattaa olla mukana 5 ja 10 e seteleinä, ja 1 ja 2 e kolikkoja myös. Vaihtorahaa paikallisilla ei useimmiten ole antaa, tai ainakin väittävät ettei ole.


    Mainitaanpa vielä Ruunawere-hotelli Virossa, n. 40 km Tallinnasta etelään Via Baltican varrella. 39 e/yö aamupalalla. Netistä löytyy yhteystiedot. Osa työntekijöistä ymmärtää vähän suomea. 17:30 lautalla kun menee yli, on sopivasti puoli 9 aikaan hotellilla. Garmin näyttää hotellin paikan 5 km väärin, jos kellä Garmin on, mutta tieltä on iso kyltti hotellille eli sen löytää kyllä.
  25.  
  26. #25
    Live now, regret later!

    CVO Limited