Oisko yksi mahdollisuus näppäränä, jos haluaa, rakentaa jokin piilokytkin, joka estäis mopon starttaamisen. Sivuun liputettuna sitten levittelis käsiään pahoillaan, kun ei melua saada mitattua. Varmaan sais päivän menemään, mutta kilvet säästyis.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joistakin manuaaleista selasin spektrejä. Riippuvat tietysti moottorista ja putkistosta, mutta näppituntumalta heittivät, että suuruusluokkaa 30 dB vaikuttaa, kun palotaajuus tapetaan oikein säädetyllä resonaattorilla. Resonaattori pitää säätää niin, että sen toiminta on tehokkainta moottorin normaalissa käyttölämpötilassa, siis silloin, kun putkisto on kokonaan lämmennyt.
Kun kaasu lasketaan kiinni, putoaa meteli automaattisesti jo pelkän palamisen vähennyttyä niin paljon, ettei ongelmia pitäisi tulla, joten pelkästään tuon tyyppikilven taajuuden tappaminen olisi varmasti tehokas keino.
Viimeksi muokannut: vetomies; 24.04.2012 klo 19:00.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
HD Sgs, Te300i, 748r, Sdr ,Hp2 Sport, Zx10r
Ex
Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r,exc450, Superduke r, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
Wahlroos ehti jo vaatia vapaa-aikaa verolle. Eletään sen mukaan.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Seiskan uutisissa jo ruuvattiin kilpiä irti yhestä motosta, Z Kawa sai pitää kilpensä Boss tai joku vastaava luovutti polliisille ja meni uusinta katsastukseen.
KTM 1290 Adv. S -23,Suzuki VL 1500 - 02 KTM Duke 1290 GT-23 Triumph Rocket GT-20 Suzuki M1800R-10 Yamaha XV 1900 Midnight Star.Yamaha XV 1600.Intruder VS 1400 .KTM690SMR-09 .Yamaha FZ1-S-06 .Kawasaki Z1000-08 .KTM950Supermoto -07 .KTM690E-08 .
Meinas huvittaa äsken MTV3 Seitsemän Uutisissa liikkuvan poliisin rocket scientist sanoi, että "rakentakaa ne vehkeet alkuperäiseen kuntoon niin saa liikkua tien päällä paljon vpaaammin...". Joissakin tapauksissa voi olla helpommin sanottu kuin tehty.
________________________
CB1000R
Kaikki ovat varmaan nähneet tämän south parkin jakson, jossa naureskellaan sille että mopon täytyy pitää kovaa meteliä http://www.youtube.com/watch?v=EDv-L4eTwnA
Itse pistän kyllä +1:n sille että vehkeet kuuluu olla kunnossa. Eniten ketuttaa nuo 20-vaihteiset mopot mitkä kulkeen sen 45km/h, ja äänet on aivan järjettömät...
Melkoisesti huvittaa myös, jos jotkut käy rakentelemaan jotain piilokatkaisijoita vehkeisiin, jolla mökää rajoitetaan. No kukin viettä vapaa-aikansa tavallaan.
Viimeksi muokannut: massma; 24.04.2012 klo 20:30.
Tässä tuo uutinen: http://youtu.be/MxD6OnEVORE
Se kawa oli 1000km ajettu ja ensihuoltoon menossa, täysin vakio.
Sekin kuulemma piti 6dB liikaa meteliä.
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
Oliko tää joku Etsi videosta virhe? Ei tuo nyt ihan putkeen kyllä mennyt kun mittaillaan about 50cm päästä, ohiajavan liikenteen keskellä. Ja sitten sanotaan että rakentakaa ne alkuperäiskuntoon vaikka orkkiksestakin lähtee liikaa mekkalaa.. Tästä tulee vielä niin paljon sanomista![]()
Yamaha R1 '06
Lähtikö siitäkin kilvet?Se kawa oli 1000km ajettu ja ensihuoltoon menossa, täysin vakio.
Sekin kuulemma piti 6dB liikaa meteliä.![]()
Jos käännetään kysymys tästä aiheesta päälaelleen ja aloitetaan vaikka sillä, että "Miksi olette ensinnäkään olettaneet, että pakoputkien vaihto olisi laillista puuhaa?"
Kaikki ketkä autoilla ajaa on tietoisia tai ainakin pitäisi olla tietoisia siitä, että siihenkään ei saa semmoisia osia laittaa jotka ei ole e-tyyppi hyväksyttyjä. Mikä ero olisi sitten toisten moottoriajoneuvojen kanssa?
Ei ainakaan se, että näitä osia on yleisesti myynnissä jokaisessa nyrkkipajassa.
Eli tuon videon perusteella siis poliisi mittaa lain vastaisesti metelit siten, että huudattaa pyörää tyyppikilven kierroksilla ja mittaa äänet? Laissahan sanotaan melko selvästi, että mittauksen alkuhetkellä kierrokset pitää olla tyyppikilven kierroksilla, sitten kaasu päästetään irti ja kun tyhjäkäyntinopeus on saavutettu, mittaus loppuu? Tältä ajalta otetaan LAF-arvo.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mittasin juuri äänet omasta moposta ja tyyppikilven lukema ylittyi noin kolmella desipelillä Täysillä kierroksilla, sillä vehkeessä ei ole kierroslukumittaria. Db-mittari on kalibroitu ja toi + 3 db oli korkein viidestä mittauksesta. Mittauspaikkana autotalli, jossa seinät kolmella sivulla noin 3,5m:n etäisyydellä.
Summa summarum - hanaa vaan ja surutta!!!
Käsissä känsiä, tupen väännöstä - mistäs muusta?
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen, koko mittausjaksolta alkaen tasaisista kierroksista ja päättyen heti kun moottori saavuttaa tyhjäkäynnin pyörintänopeuden. Huomioon otetaan vain kolmessa peräkkäisessä mittauksessa saadut mittaustulokset, joiden väliset erot eivät ole yli 2 dB(A).
Käytännössä siis saman konstan pitäisi sekä pitää mittaria, että säätää kaasua, jotta ajoitus olisi edes likimain kohdallaan.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Joo, tosiaan miun tuo Z kawa kuvissa ja ostettu pari viikkoa takaperin. Vakiohärveli vilkkuja ja kilpitelinettä lukuunottamatta. Mutinaa tuli liika desibeleistä ja mittaustapa oli seuraava:
Kierrokset 5krpm ja mittari pyllyyn kuten videolla näkyy. Oltiin Kehä3 kupeessa, bilteman rampista ylös.
MP-poliisin todettua että ei tässä oo mitään väärää kun on vakio pönttö ja mittauspaikka on mikä on, niin loppui mutinat tältä autolla saapuneelta herrasmieheltä ja matka jatkui ilman seuraamuksia.
Asiallista ja ammattimaista meininkiä.
e. ilmeisesti tuolle Kawalle mittari näytti 96db ja vielä sanoivat että korvakuulolla valitsevat pyörät mittaukseen, joten melko äänekäs poliisin mukaan tuollainen uusi vakio-Kawa.. Aika monessa tyyppikilvessä taitaa lukemat pyöriä siinä 90db tienoilla, joten tätä menoa vakiopyöriä tulee jäämään tienvarteen kilvettömänä. Mahdollisesti jopa jonkun viranomaisuskovaisen mopo.![]()
Viimeksi muokannut: Patukka; 24.04.2012 klo 21:49.
Viihdyttävä topic...
Jännä nähdä syksyllä tuliko tästä orgi-tätien kalsarit kastelevasta hienoudesta todellisuutta ympäri suomen, vai pysyikö joku roti. Itse olen melko varma että suoraselkäiset itsensä ilmiantajat saavat nyt kostonsa pahoille ja ymmärtämättömille pärinäpojuille.
Ps. Lupaan ottaa kuvia kun repivät kilpiä pahoilta ponpereilta tienlaidalla. Kalsarin pesut voi hoitaa sitten jokainen suoraselkäinen kotipoliisi itse.
Supermoto
Ihan mielenkiinnosta, tehtiikö tienpäällä vain staattinen mittaus vai myös ohiajomittaus ja sit kilvet pois?2. Muut kuin EY-tyyppihyväksytyt moottoripyörät
A. Kaksi mittaustapaa
Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa.
Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Tällöin suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.
Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija, MMAF tulee hakemaan valtuuksia tehdä myös melumittauksia.
B. Raja-arvot
Staattinen testi
Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)
Ohiajotesti
Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A
Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)
1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)
1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)
________________________
CB1000R
Onhan se perseestä, kun jonninjoutavia lakeja valvotaan. Kyllikin ja Bodomin hommat viel vaihees, niin silti on aikaa mittailla pakareita.... Toisaalta mauilma vois olla hauska paikka, jos ei tarviis noudattaa, kun niitä sääntöjä, jotka kokee järkeviksi. No täällä korvessa saa varmaan olla toltakin rauhassa ja noissa sahapukeissa muutenkin väljempi tulkinta.
Elä ja anna muiden roudata.